Asumme kaupungissa. Mieheni viljelee osa-aikaisesti kotitilaansa, tilalla asuvat hänen vanhempansa. Matkaa tilalle on noin 100 km.
Kesällä tilan työt vievät aikaa, ja silloin vietämme paljon aikaa tilalla koko perheen voimin.
Mieheni lähtee käymään tilalla "kotona" talvellakin usein esim. katsomassa onko tullut jotain maatalouteen liittyvää postia (voisivathat vanhemmat ilmoittaa, jos jotain tärkeää on), tai jos on oltu kauan yhtäjaksoisesti kaupungissa (noin 2 viikkoa tuntuu olevan kipuraja).
Jos mies sattuu sairastumaan (flunssa) "kotireissulla" niin jää hän automaattisesti koko sairasloman ajaksi äitinsä passattavaksi. Saattaapa lähteä kaupungistakin varta vasten, jos tuntuu, että on tauti tulossa.
Onko yleistä, että maatalon pojat suunnistavat "kotiin" herkemmin kuin muualta kotoisin olevat?
Onko yleistä?
8
1156
Vastaukset
- maallaispoika
on yleitsä, koska jo ensimmäinen asia on se että maanviljely on elinkeino, vaikkakin osa-aikaisesti, on siitä kannettava huolta ja töitä tehtävä, niitä ei tehdä kahdessa viikossa ja vaan työt jakautuvat tasaisesti koko kesälle, keväällä kylvöt ja syksyllä puinnit ovat eniten aikaa vievin yhtenäinen ajanjakso, mutta välillä on ruiskutuksia, niittoja jne...
toinen joka varmasti miehelläsikin on, on huoli vanhempien jaksamisesta ja siitä etteivät joudu tekemään "toisten" töitä, ihmiset eivät jaksa tehdä töitä niinkuin ennevanhaan vanhetessaan...- Kaupunkiminiä
Kyllähän se mies hoitaa kaikki tilan työt, mutta silloinkin kun ei tarvitse, niin veri vetää maalle (vai olisiko äidin ja isän luokse) niin usein... Sitä minä tässä vähän ihmettelen.
Miehen vanhemmat eivät juurikaan osallistu enää tilan töihin. Appi kyllä tekisi, mutta ei jaksa. Anoppi jaksaa, mutta on aina hoidellut taloutta lähinnä tuvan puolella. - kaikilla
Kaupunkiminiä kirjoitti:
Kyllähän se mies hoitaa kaikki tilan työt, mutta silloinkin kun ei tarvitse, niin veri vetää maalle (vai olisiko äidin ja isän luokse) niin usein... Sitä minä tässä vähän ihmettelen.
Miehen vanhemmat eivät juurikaan osallistu enää tilan töihin. Appi kyllä tekisi, mutta ei jaksa. Anoppi jaksaa, mutta on aina hoidellut taloutta lähinnä tuvan puolella.piirteensä, jotka ehkä saattavat oudoksuttaa puolisoa. Olisihan sekin mahdollista, että miehesi olisi joka ilta kapakassa ja parin viikon välein "vieraissa". (Ehkä tämä onkin tutumpaa siellä kaupungissa, mutta meitä maalaisia se kyllä oudoksuttaisi).
Olettaisin, että lähinnä työasioissa miehesi tilallaan liikkuu. Kyllä hänen kotinsa lienee kuitenkin siellä, missä perhekin asuu, vaikka joskus saattaa vanhasta muististaan sanoa vanhempiensa kotia kodikseen. Kyllähän joillakin miehillä näyttäisi olevan napanuora vielä kiinni äidissään, mutta se ei ole asuinpaikasta kiinni. Ehkä äidit vielä vaistomaisesti vahvistavat tuota, sillä ovathan pojat aina olleet heidän vanhuuden turvansa.
- mä ainakin
lähtisin kaupungista takaisin tilalle heti kun varvit on heitetty, ja heppi huuhtaistu. En mä siellä ainakaan 2 viikkoa viihtyis.....
- Almiira
ymmärrän hyvin puolisoasi, sillä suurimmalla osalla maalaistytöistä ja -pojista elää kaipuu takaisin maalle.
- Almiira
Kaupungeissa asuvista...
- isännälle
Maaseuduntulevaisuus kaupunkiasuntoon!
- Topakka likka
Joo kyllä ne on nuo muatalon pojjat äeteesä helmassa aina ku vuan mahollista... Kokemusta löytyy oman ukon kontilta...
Hyvähän se on kun valamihiksi passataan, mikäpäs siinä on pojjan ollessa.
Minun ukolle on oma äitee niin rakas että työnsi mielummin oman perheensä kun vanhempasa tilalta pois asumasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h562950Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062731Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382441- 332359
Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501928Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151559- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1051235- 1771203
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731060