Full HD vai HD ready?

hdhdhd

Niin, pitäisi hankkia taulu-tv. Onko mitään mieltä ostaa Full Hd vai riittääkö hd-ready-tv? Tv:n koko tulee olemaan 37 tuumaa. Eli koskahan ne teräväpiirtolähetykset sitten alkavat? Vai onko täysin rahan tuhlausta satsata moiseen vehkeeseen?

28

79342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naukkis ja rambo

Jos sulla ei ole mahdollisuutta HD-vastaanottoon: satelliitti tai kaapeli rajoitetusti niin ei kannata.

Poikkeus on blueray leffat ja pelit joista PlayStation 3:n omistajat saavat nauttia.

• hdhdhd

on kyllä katolla, mutta ei tuota nyt niin hirveästi tule katottua. Formulat kattelen sieltä. Eli normaalit tv-lähetykset ei ilmeisesti näy sen paremmin vaikka olisi tuo full hd?

• nykylähetyksissä
        hdhdhd kirjoitti:

on kyllä katolla, mutta ei tuota nyt niin hirveästi tule katottua. Formulat kattelen sieltä. Eli normaalit tv-lähetykset ei ilmeisesti näy sen paremmin vaikka olisi tuo full hd?

Normaali TV-lähetysten katsomiseen FullHD-tason näytön isommasta resoluutiosta ei ole minkäänlaista hyötyä. Ainoastaan HDTV-tason kuvanlähteellä hyöty tulee esiin ja silloinkin vain isossa kuvakoossa (46" ja ylöspäin), jos puhutaan tavallisesta katseluetäisyydestä 3m ja yli.

• Töllömies
        nykylähetyksissä kirjoitti:

Normaali TV-lähetysten katsomiseen FullHD-tason näytön isommasta resoluutiosta ei ole minkäänlaista hyötyä. Ainoastaan HDTV-tason kuvanlähteellä hyöty tulee esiin ja silloinkin vain isossa kuvakoossa (46" ja ylöspäin), jos puhutaan tavallisesta katseluetäisyydestä 3m ja yli.

vaikka digisingaali on huonopmi kuin HDtv:n resoluutio on näytöllä enemmän pisteitä joista kuva muodostuu. Vaikkakin signaali joudutaan skaalaamaan näytölle piirtyy se siis useammalle pisteella ja on näin ollen tarkempi kuin HDready paneelissa. Toki kuva on sitten vasta todella hyvä kun jokaiselle pikselille syötetään oma osansa signaalista.

Periaatteessa kuvankoolla ei ole mitään väliä jos katseluetäisyyttä kasvatetaan aina tv koon suuretessa, tällöin tv:n piselien koko kasvaa ja kauempaa katsottuna ne näyttää yhtä suurilta kuin pienemmät pikselit lähempää.

Itse katson 40" FullHD tv:tä n. 2,5 metrin päästä ja kuva on erinomainen vaikka digisignaali ei olekkaan HD tasoa.

• hdhdhd
        Töllömies kirjoitti:

vaikka digisingaali on huonopmi kuin HDtv:n resoluutio on näytöllä enemmän pisteitä joista kuva muodostuu. Vaikkakin signaali joudutaan skaalaamaan näytölle piirtyy se siis useammalle pisteella ja on näin ollen tarkempi kuin HDready paneelissa. Toki kuva on sitten vasta todella hyvä kun jokaiselle pikselille syötetään oma osansa signaalista.

Periaatteessa kuvankoolla ei ole mitään väliä jos katseluetäisyyttä kasvatetaan aina tv koon suuretessa, tällöin tv:n piselien koko kasvaa ja kauempaa katsottuna ne näyttää yhtä suurilta kuin pienemmät pikselit lähempää.

Itse katson 40" FullHD tv:tä n. 2,5 metrin päästä ja kuva on erinomainen vaikka digisignaali ei olekkaan HD tasoa.

jotain tämmöstä minäkin olen kuullut, että kuva on kuitenkin parempi kuin hd-ready tv:ssä. Ja samsung:ssa on kuulemma paras kuvan laatu? mene ja tiedä, mitä mieltä olette?

• TotuusOnErilaista
        hdhdhd kirjoitti:

jotain tämmöstä minäkin olen kuullut, että kuva on kuitenkin parempi kuin hd-ready tv:ssä. Ja samsung:ssa on kuulemma paras kuvan laatu? mene ja tiedä, mitä mieltä olette?

"kuulemma paras kuvanlaatu"-laput silmillä ei kannata mennä ostoksille lainkaan. Jos webbisivujen tai kaverien mielipiteiden mukaan menee ostamaan TV:tä niin todennäköisesti ostaa sen omaan silmään huonoimman. Jos jonkun mielestä esimerkiksi juuri tuossa samsungissa on esimerkiksi "PARAS KUVA!! SYVIN MUSTA!!!", niin todennäköisesti tuo ei ole edes vertaillut kuvaa lainkaan. Ei kannata itseasiassa ajatella lainkaan noita merkkejä vaan kävellä kauppaan ja katsoa pelkkää kuvanlaatua ja tarkistaa merkki vasta takuukuitista.

• Töllömies
        TotuusOnErilaista kirjoitti:

"kuulemma paras kuvanlaatu"-laput silmillä ei kannata mennä ostoksille lainkaan. Jos webbisivujen tai kaverien mielipiteiden mukaan menee ostamaan TV:tä niin todennäköisesti ostaa sen omaan silmään huonoimman. Jos jonkun mielestä esimerkiksi juuri tuossa samsungissa on esimerkiksi "PARAS KUVA!! SYVIN MUSTA!!!", niin todennäköisesti tuo ei ole edes vertaillut kuvaa lainkaan. Ei kannata itseasiassa ajatella lainkaan noita merkkejä vaan kävellä kauppaan ja katsoa pelkkää kuvanlaatua ja tarkistaa merkki vasta takuukuitista.

mukaansa sen telkun jossa on myyjälle suurin kate, kun on säätänyt muiden kuvan hieman huonommaksi.

• TotuusOnErilaista
        Töllömies kirjoitti:

mukaansa sen telkun jossa on myyjälle suurin kate, kun on säätänyt muiden kuvan hieman huonommaksi.

Niin saahan noiden kuvaa itse säätää.Sellaista liikettä en ole vielä löytäny missä ei saisi enkä todennäköisesti sellaisesta liikkeestä tavaraa ostaisikaan.

Katteesta vielä sen verran että olen jopa valmis maksamaan vaikka vähän enemmän extraa hyvästä palvelusta ja hyvästä tuotteesta ennen kuin kohtalaisesta tuotteesta ja "rahat tänne ja menoksi"-asenteesta. Kilpailu on varmasti televisioissa tällä hetkellä sen verran kovaa että enpä usko sen olevan mitenkään järjettömän kannattavaa touhua kenellekkään. Kaikkien on leipänsä jotenkin ansaittava, niin meidän tallaajien kuin kauppiaidenkin. Rahaa en halua ulkomaille lahjoittaa, sillä sakemanni nettikauppa ei tue millään tavalla suomalaista kauppaa/kauppiaita. Itselläni on aina kaupat sujuneet mukavasti härmässä ja hinta on ollut aina kohdallaan vaikka se hivenen halvempi jossain muualla olisi ollutkin.
        Kate on palkka sille kaverille, joka viettää kanssasi aikaa kaupassa tutkimassa tuotteita, hoitamassa kuljetuksia, palvelemassa, hoitaa tuotteesi huoltoon tarvittaessa, järjestää rahoitusta, kuuntelee valituksesi, hankkii saatavuus/hintatietoja, on yhteydessä puolestasi maahantuojiin, kouluttautuu työssä/vapaa-ajallaan että osaa palvelle juuri sinua jne jne. Pieni raha siitä panoksesta löytyy kyllä minun lompsastani.

• Töllömies

Niin saahan noiden kuvaa itse säätää.Sellaista liikettä en ole vielä löytäny missä ei saisi enkä todennäköisesti sellaisesta liikkeestä tavaraa ostaisikaan.

Katteesta vielä sen verran että olen jopa valmis maksamaan vaikka vähän enemmän extraa hyvästä palvelusta ja hyvästä tuotteesta ennen kuin kohtalaisesta tuotteesta ja "rahat tänne ja menoksi"-asenteesta. Kilpailu on varmasti televisioissa tällä hetkellä sen verran kovaa että enpä usko sen olevan mitenkään järjettömän kannattavaa touhua kenellekkään. Kaikkien on leipänsä jotenkin ansaittava, niin meidän tallaajien kuin kauppiaidenkin. Rahaa en halua ulkomaille lahjoittaa, sillä sakemanni nettikauppa ei tue millään tavalla suomalaista kauppaa/kauppiaita. Itselläni on aina kaupat sujuneet mukavasti härmässä ja hinta on ollut aina kohdallaan vaikka se hivenen halvempi jossain muualla olisi ollutkin.
        Kate on palkka sille kaverille, joka viettää kanssasi aikaa kaupassa tutkimassa tuotteita, hoitamassa kuljetuksia, palvelemassa, hoitaa tuotteesi huoltoon tarvittaessa, järjestää rahoitusta, kuuntelee valituksesi, hankkii saatavuus/hintatietoja, on yhteydessä puolestasi maahantuojiin, kouluttautuu työssä/vapaa-ajallaan että osaa palvelle juuri sinua jne jne. Pieni raha siitä panoksesta löytyy kyllä minun lompsastani.

mutta useimmiten signaali on huono kun se jaetaan monelle telkkarille voi siis tulla vääränlaisia johtopäätöksiä jos kokonaan jättää huomiotta mitä muilta on kuullut kommentteja eri malleista ja tuskin löytää parhaita säätöjä kovin äkkiä eri televisioille.

"extraa hyvästä palvelusta"
        En ole vielä kertaakaan käynyt yhdessäkään liikkeessä josta olisi saanut hyvää tai ainakaan kiitettävää palvelua. Itse kun on joihinkin tuotteisiin tutustunut netissä niin myyjät ei pahemmin tarkempia tietoja ole osannut kyseisestä tuotteesta kertoa.

Suosi suomalaista on hyvä menttaliteetti, siksi ostin myös oman telkkuni suomesta mutta ylimääräistä en silti paljon siitä halunnut maksaa kun hinnat oli samalle tuotteelle luokkaa 2000 - 2800 euroa.

• hdhdhd
        Töllömies kirjoitti:

mutta useimmiten signaali on huono kun se jaetaan monelle telkkarille voi siis tulla vääränlaisia johtopäätöksiä jos kokonaan jättää huomiotta mitä muilta on kuullut kommentteja eri malleista ja tuskin löytää parhaita säätöjä kovin äkkiä eri televisioille.

"extraa hyvästä palvelusta"
        En ole vielä kertaakaan käynyt yhdessäkään liikkeessä josta olisi saanut hyvää tai ainakaan kiitettävää palvelua. Itse kun on joihinkin tuotteisiin tutustunut netissä niin myyjät ei pahemmin tarkempia tietoja ole osannut kyseisestä tuotteesta kertoa.

Suosi suomalaista on hyvä menttaliteetti, siksi ostin myös oman telkkuni suomesta mutta ylimääräistä en silti paljon siitä halunnut maksaa kun hinnat oli samalle tuotteelle luokkaa 2000 - 2800 euroa.

Itse olen liikkeissä ihmetellyt välillä, että miten eri tv-merkeissä on on niin suuret erot kuvan laadussa. Ne kun on siellä rinnakkain, on helppo huomata suuriakin eroja kuvanlaaduissa. Onko tosiaan säädetty jossain halvemmissa malleissa kuva tarkoituksella vähän huonommaksi?

• Teknologiaan perehtynyt
        Töllömies kirjoitti:

Siis kuvan skaalaushan ei millään tavalla lisää kuvainformaation määrää ja kuvan tarkkuutta, vaan ainoastaan monistaa pikseleitä. Eli se huono perusdigilähetys näyttää vaan huonommalta isolla paneelilla rasteroitumisen takia kuin vanhalla 32''-putkella, koska sulla on se sama köyhä PAL-resoluutio vaan levitettynä isommalle pinta-alalle, eikä varsinkaan LCD:eiden diskreetti luonne auta asiaa mitenkään. Jos mielestäsi 40-tuumaisen paneelin kuva näyttää hyvältä niin läheltä kuin 2,5m (mikä on aivan liian vähän) näillä nykylähetyksillä, niin on tainnut jo vanhan putken kuvanlaatu unohtua tai usko uuteen paneeliin vääristänyt arviointikyvyn. Eivätkän LCD:t muutenkaan ole vielä lähelläkään esim. kunnon Trinitron-putken kuvanlaatua. Se on vaan kylmä tosiasia edelleen. Totesin sen juuri kaverini hommatessa "vain" 37'' plasman (jossa on muuten LCD:tä parempi kuva). Näytti silti huonolta nykylähetyksillä. Tosin silmä tottuu siihenkin aika nopeasti...

• dcs

siinä puhuu kaveri asiaa!!!

• pälyilijä

Vielä kommenttia, ja HD readyn puolesta. Jokainen tietysti puolustelee ja perustelee omaa hankintaansa niin minäkin. Eli minulle riittää HD ready. Tein vertailua ennen ostopäätöstä Full HD ja tavallisen välillä,testilaitteena PS3 hd-demo. Eroa en nähnyt katsoin sitten läheltä tai kauempaa,minulle siis riittää tämä ns. HD Ready.. Sanon edelleen, että tämä Full HD hössötys on "hifistien piipertelyä" eli periaatteessa parempaa,mutta Mutta... Menkää ite kauppaan vertailemaan laitteita,eikö niin.

• pelimiesjoo

Oliko se ps3 demo siis 720 vai 1080?
        Jos se oli 720, niin ei sen kuvan pitäisi olla sen parempi full hd telkussa kuin hd telkussa. Mutta jos peli on 1080p, niin kyllä pieni ero kuvan laadussa tulee.

Mutta turhan pieni...

• kkkkcvbcvbcvb

joo kyllä minustakin tuo full hd on aivan liikaa, vaikka itse sellaisen omistankin. kun vertailin kuvanlaatua readyn ja full hd välillä pelatessani ps3:lla niin ero oli aivan käsittämättömän pieni, ja sillä ei ollut merkitystä

• juuuuso

Pystyykö HD-ready TV:lla katsomaan Full HD lähetyksiä?

• ...katsoa HD lähetyksiä.

Full HD olisi siinämielessä viisaampi sillä tulevaisuudessa siirrytään todennäköisemmin täysin bluerayhyn.

• puhu hyvä mies
        ...katsoa HD lähetyksiä. kirjoitti:

Full HD olisi siinämielessä viisaampi sillä tulevaisuudessa siirrytään todennäköisemmin täysin bluerayhyn.

Juuuuso kysyy voiko HD-ready TV:llä katsoa Full HD lähetyksiä. No tietenkin voi! Juuri sitä vartenhan se HD-ready leima siihen töllön kylkeen on laitettu. HD-ready TV nimenomaan osaa skaalata HD-lähetyksen kyseisen TV:n ruudulle sopivaksi.

• ihmettelijä4
        puhu hyvä mies kirjoitti:

Juuuuso kysyy voiko HD-ready TV:llä katsoa Full HD lähetyksiä. No tietenkin voi! Juuri sitä vartenhan se HD-ready leima siihen töllön kylkeen on laitettu. HD-ready TV nimenomaan osaa skaalata HD-lähetyksen kyseisen TV:n ruudulle sopivaksi.

Minulla on HD ready telkkari ja mietinkin kun ajankohtaiseksi tuli ostaa uusi dvd soitin.Jos ostan blueray soittimen, toistaako televisio blueray levyä blueraynä tarkempana vai samanlaisena kuin dvd:ltä. Eli onko järkeä investoida blueray soittimeen.

• tattimiess
        ihmettelijä4 kirjoitti:

Minulla on HD ready telkkari ja mietinkin kun ajankohtaiseksi tuli ostaa uusi dvd soitin.Jos ostan blueray soittimen, toistaako televisio blueray levyä blueraynä tarkempana vai samanlaisena kuin dvd:ltä. Eli onko järkeä investoida blueray soittimeen.

olin tosa sienimettällä..

• fullHD vai HDready?

Huomenna olen ostamassa HD-ready Panasonicin px8 sarjan 42" televisiota, hinta on 700€, kannattaako ostaa ihan tulevaisuutta ajatellen?
      Eli pitäiskö odotella jotain hinnanlaskuja vielä, odottaa uutta teknologiaa, vai ostaa suosiolla full HD.
      Xbox360 pelailen sillä, ja jotain perus käyttöä. Harvemmin DVD:tä katselen, mutta tulevaisuudessa ehkä enemmän. Sopiiko siis blu-ray HD-ready televisioon?

• Hifisti2

Menkää liikkeeseen ja verratkaa... ei täältä netistälukemalla sitä omaa telkkaria pakosti löydy.

Full HD kuvalähetysten sattuessa kohdalle (ja mikäli käytössä on HD viritin, joka useista uusista flateista löytyy), huomaa radikaalin kuvanlaatueron HD ready laitteen välillä. Lisäksi tietokone käytössä Full HD paneelin resoluutio alkaa olla jo melkein miellyttävää...

Ja niistä blu-ray leffoista, että kuvanlaadun ero HD ready ja Full HD laitteen välillä on mahtava. Ja muistakaa: älkää kysykö liikkeessä, että mikä olisi sopiva kuvakoko kun matkaa sohvalta seinään on 3,5 metriä. Se selviää sillä, että katsoo liikkeessä eri etäisyyksiltä. Silmä tottuu (itse katselen 40" Full HD paneelia 3m etäisyydeltä ja katselukokemus on nautittava). Vinkkejä on hyvä kuunnella, mutta muistakaa, että ne ovat vain suuntaa antavia. Paras katselukokemus selviää katsomalla ja vertailemalla, mutta hintaeron vähäisyyden vuoksi suosittelen kallistumaan Full HD:n puolelle.

• UHDV
      • r a

Mistä teitä imbesillejä löytyy ketkä vastailevat kahden vuoden takaisiin viestiketjuihin?

• FullHK
        r a kirjoitti:

Mistä teitä imbesillejä löytyy ketkä vastailevat kahden vuoden takaisiin viestiketjuihin?

Mistäköhän ne imbesillit löytyy kun heti valittavat kun alkaa uuden ketjun eikä käytä vanhaa. Teki kuin vaan, aina joku imbesilli valittaa..

Ei varmaan kannata nykyään enää ostaa HD-Readyä kun hintaero on niin pieni FullHd:hen.

Olisi taas mielessä jos ostaisi tailutelkkarin. Tasan kaksi vuotta sitten oli samat aikeet, mutta totesin ettei kannata kun maksoivatat sen verran ja halvemmissa kuvan laatu oli todella kehno putkitelkkuun verrattuna, että vieläkin on tavallinen 28" Samsungi.

Kannattaisko jo ostaa? Mihis seikkoihin nykyään kannattaisi kiinnittaaq huomitota? Kannattaako oottaa että HD-taivasvirittimella varustettuja telkkareita?? Ja mitkäs merkit olisi hyviä? LG:t eivät jotenkin houkuta, Phillipsillä on vähän onneton maine... Anttilassa tosin olisi 37" FullHD 599---

• myynnissä?

Ei kannata panostaa ikivanhaan tekniikkaan koska Full-HD:t ovat jo niin halpoja.

• rung ari

Väärin, taas. Hd-ready ei ole yhtään sen vanhempaa tekniikkaa kuin "full-hd", mikä sekin on jo tätänykyä ns. vajaa resoluutio. 720p on teräväpiirtostandardin mukainen resoluutio, ja monelle saattaa tulla melkoisena yllätyksenä, että juuri sillä tullaan nämä meidän tulevat kotoiset hd-ohjelmat lähettämään. Ai miksi he siihen päätyivät? Se vie vähemmän tilaa kanavanipuissa ja tutkitusti eroa ei huomaa 1080p-kuvaan. Repikää siitä.

• FullHK

Ei varmaan kannata nykyään enää ostaa HD-Readyä kun hintaero on niin pieni FullHd:hen.

Olisi taas mielessä jos ostaisi tailutelkkarin. Tasan kaksi vuotta sitten oli samat aikeet, mutta totesin ettei kannata kun maksoivatat sen verran ja halvemmissa kuvan laatu oli todella kehno putkitelkkuun verrattuna, että vieläkin on tavallinen 28" Samsungi.

Kannattaisko jo ostaa? Mihis seikkoihin nykyään kannattaisi kiinnittaaq huomitota? Kannattaako oottaa että HD-taivasvirittimella varustettuja telkkareita?? Ja mitkäs merkit olisi hyviä? LG:t eivät jotenkin houkuta, Phillipsillä on vähän onneton maine... Anttilassa tosin olisi 37" FullHD 599---

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4403
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3232
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2621
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2066
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1502
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1386
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1019
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      970
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      882
    Aihe