finski ja kielitaito

päläpälä

Moi!

Kyselisin, et kuinka tärkeetä stuertin/emon kielitaito on? Kun mieheni haki stuerttikoulutukseen ja saikin nyt s-postissa sen terveyskyselyn. Mieheni on intialainen ja puhuu ihan ok suomea, ruotsia ei kuitenkaan puhu. Englantikin on ok ja sen lisäksi hindi & yksi toinen intian kieli. eli painottaako ne tässä tapauksessa intian kieliä enemmän kun ruotsin...?Eli vois työskennellä sitten enemmän näillä Intian lennoilla jos se valitaan koulutukseen? Kertokaahan jo emoina toimivat!

6

1242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että ei....

      Luulis, että ei haittaa koska eihän Finskin aasian emotkaan puhu kuin englantia ja esim thaita. He eivät edes puhu suomea.
      En sitten tiedä et miten vaikuttaa asiaan koska hakee töihin täältä Suomesta ja meidän palkkasopimuksissa.

      No eihän Finnairin vaatimuksissä kyllä enää mainittu ruotsia, oli vain suomi ja englanti.

    • emo73

      Työvuoroja ei jaeta kielitaidon perusteella eli hindin taitoiselle ei erityisesti anneta Intian lentoja, kuten ei esim. venäjää taitaville Moskovan lentoja (koskee siis Suomesta rekrytoitua henkilökuntaa, jolla asemapaikkana Helsinki). Ruotsin kielen vähäinenkin osaaminen on uskoakseni etu valituksi tulemiselle, mutta kuten itse mainitsit, ei siis ole enää pakollinen vaatimus. "Hyvä kokonaispaketti" sisältäen hyvän suullisen kielitaidon (lähinnä kai eurooppalaiset ja Aasian tärkeimmät kielet -kiina, japani, hindi) lienee ratkaiseva tekijä! Onnea haastatteluihin!

      • jos erikoinen kielitaito

        mielestäni tässä tulisi olla sitten kehittämisen paikka jos emoja ei voida sijoitella erikoisen kielitaidon vuoksi eri reiteille?

        luulisi sen nyt olevan mieletön plussa jos kotimainen miehistö taitaa sujuvaa kohdemaan kieltä? varsinkin jos kyseessä on joku eksoottinen kieli. palvelustahan kaikessa piti olla kyse.


      • emo73
        jos erikoinen kielitaito kirjoitti:

        mielestäni tässä tulisi olla sitten kehittämisen paikka jos emoja ei voida sijoitella erikoisen kielitaidon vuoksi eri reiteille?

        luulisi sen nyt olevan mieletön plussa jos kotimainen miehistö taitaa sujuvaa kohdemaan kieltä? varsinkin jos kyseessä on joku eksoottinen kieli. palvelustahan kaikessa piti olla kyse.

        Juu, palvelun kannaltahan se olisi toki suotavaa, mutta esim. työtuntien, työn kuormittavuuden ja ansioiden kannalta olisi epäreilua eri työntekijöitä kohtaan. Toiset reitit ovat raskaampia kuin toiset (erilainen matkustaja-aines, yötyö, aikaero) ja toiset taas työtunneiltaan sellaisia, että ansaitsee paremmin (paljon pyhätyötä, pitkiä päiviä, hyvät päivärahat) jne. Ja työntekijöitähän tulee kohdella näiden asioiden suhteen tasapuolisesti Suomessa!! Juuri kielitaidon vuoksi Finnairilla on sitten Aasiasta rekrytoituja emoja/stuertteja, joiden "kotiasema" on Aasian kohteessa, ja he lentävät sitten esim. vain Helsinki-Peking reittiä suomalaisen miehistön lisänä, ja toimivat sillä lennolla muun työn ohessa "kulttuuri -ja kielitulkkeina".


      • Oikein...
        emo73 kirjoitti:

        Juu, palvelun kannaltahan se olisi toki suotavaa, mutta esim. työtuntien, työn kuormittavuuden ja ansioiden kannalta olisi epäreilua eri työntekijöitä kohtaan. Toiset reitit ovat raskaampia kuin toiset (erilainen matkustaja-aines, yötyö, aikaero) ja toiset taas työtunneiltaan sellaisia, että ansaitsee paremmin (paljon pyhätyötä, pitkiä päiviä, hyvät päivärahat) jne. Ja työntekijöitähän tulee kohdella näiden asioiden suhteen tasapuolisesti Suomessa!! Juuri kielitaidon vuoksi Finnairilla on sitten Aasiasta rekrytoituja emoja/stuertteja, joiden "kotiasema" on Aasian kohteessa, ja he lentävät sitten esim. vain Helsinki-Peking reittiä suomalaisen miehistön lisänä, ja toimivat sillä lennolla muun työn ohessa "kulttuuri -ja kielitulkkeina".

        Loistavaa... Noin se pitää ollakkin, että kukaan ei ole paremmassa asemassa.
        Mites muuten uudet emot, mitä reittejä yleensä aluksi lentävät ja mihin koneisiin saa heti tyyppikoulutuksen?


      • emo73
        Oikein... kirjoitti:

        Loistavaa... Noin se pitää ollakkin, että kukaan ei ole paremmassa asemassa.
        Mites muuten uudet emot, mitä reittejä yleensä aluksi lentävät ja mihin koneisiin saa heti tyyppikoulutuksen?

        Ihan 100% varmaa tietoa peruskurssilla (Finnair) annettavasta tyyppikelpuutuksesta (1kpl) en osaa sanoa, mutta vahva veikkaus olisi MD-11 (kaukoliikenne). Tämä oli peruskurssin ensimmäinen kelpuutus edellisillä kursseilla ja kaukoliikenteeseenhän nyt erityisesti tarvitaan lisää väkeä.Selviää varmasti rekrypäivillä. Ja seuraava kelpuutus lienee Airbus320, eli Euroopan ja kotimaan liikennettä. 3 tyyppikelpuutusta saa olla yhtäaikaisesti voimassa eli joskus myöhemmin voi sitten tulla Embraer tai Boeing757 (Eurooppa/kotimaa tai lomalennot). Uudet emot lentää kaikenlaisia reittejä sekaisin tyyppikelpuutuksista riippuen ihan samalla tavalla kuin jo kauemmin työssä olleet. Ei ole siis mitään "aloittelijoiden" reittejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1519
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1146
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      49
      982
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      184
      852
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      769
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      730
    7. 58
      615
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      615
    9. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      30
      615
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      74
      546
    Aihe