Onko teistä sukulaiset pakkopullaa, jota on mössötettävä pitkin kesää ja joskus talvellakin? Serkkujen kakarat kiljuu, miehet ryyppäävät ja naiset kaakattavat. Voi kun olisi joskus hiljaista ja saisi olla yksin, kuulisi edes omat ajatuksensa. Miten sanot sen heille loukkaamatta?
Sukulaiset pakkopullaa?
15
1043
Vastaukset
- symättä
Olemme pulladieetillä.
Molempien sisaruksia asuu samalla paikkakunnalla.
Vaimon veljeä tapaamme joluisin.
Omaa veljeäni emme lainkaan.
Hän välttelee ja juoksee pakoon tavatessamme.
Parhaat ystävät ovat aikaisempia työkavereita. - kansaneläkkeellä
Tähän ikään tullessa voi olla kuten haluaa.
Ei ole enää mihinkään "pakko".
Kersat ovat omillaan, sukulaiset kremppojensa kanssa omissa läävissään, meikäläiset omissaan.
Mitä sitä muille tuppautumaan. Omaa ovikelloa voi kiertää hiljemmälle ja kännykkää voi pitää kiinni.
Kyllä jokaisella on oikeus omaan rauhaansa, kun on maailman muiltakin myrskyiltä jo suojattu. - ja iloahan tuo
vain. Mukavaa, vaikka joskus ehkä väsyttää hieman.
Itse otan sen hiljaisuuden ja "omien ajatustenkin kuuntelun" niin, että heräilen varhain ja sumppien kiehauttamisen jälkeen lenkkarit jalkaan ja metsään.
Ehdin kauempaakin takaisin ennen kuin heräilevät. Siitä purnaavat, kun parin tunnin lenkkini jälkeen suihku on pitänyt ääntä ja sen takia joutuvat silmänsä avaamaan Lähisuku on rikkaus, ainakin itselläni on tosi läheiset välit viiden elossa olevan sisarukseni kanssa ja heidän jälkikasvunsa kanssa. Meidät kai sitoi näin kiinteästi yhteen äidin kuolema liian varhain. Serkkuille ei sitten enää ole jäänytkään paljoa aikaa, kun sisaruksetkin ovat ympäri maata. Liian harvoin voidaan tavata, mutta onhan sähköpostit, skypet.
- SerpeNTiina
toisilla suku suruna,toisilla suvussa vain muutama ihminen.
On muutakin kuin pullaa tarjottavana! - sanonut välit
poikki isäni puolen sukulaisiin, vain yksi serkku heistä on läheinen, muut ovat pahanilkistä sakkia, jotka puuttuvat joka asiaan.
Äitini puolen sukulaisiin taas onkin sitten paremmat välit, ei mitään riitoja ja kanssakäynti sujuu hyvin. Emme tosin tapaa usein sillä välissä on monta sataa kilometriä serkkujen kanssa. Vain muutama serkku asuu täällä.
Isäni puolen suku vietti juhlia tässä kesällä, olin perheeni kanssa ainoat jotka emme juhliin menneet ja se olikin hyvä, sillä loppukekkerit olivat menneet ihan pieleen.
Oma vaistoni oli oikeassa.
Eli en ole kiintynyt sukulaisiini, ja saan olla heiltä rauhassa. - Miten niin pitää sietää?
Aloittaja asuu kai maaseudulla tai omakotitalossa, jonne voi pistäytyä silloin kuin sopii. Tai onko sellainen paikkakunnan tapa - ?Muuten en oikein tätä juttua ymmärrä.
Jos tulevat kutsusta, kutsu harvemmin. Hyvät tavat edellyttävät sukulaiseltakin, että kysäistään ensin sopiiko tulla. Jostakin kumman syystä sukulaiset ainakin omassa suvussani kohtelevat toisiaan kuin mitään kohteliaisuutta ja huomaavaisuutta ei tarvitsi osoittaa. Se on raivostuttavaa.
Serkkuni yritti tuputtaa minulle käytäntöä, että hän, lapsensa ja lapsenlapsensa tulevat kylään kutsumatta. Mitäpä salattavaa minulla huushollissani olisi ja miksi sinne ei voisi tulla,kuului perustelu. Koska molemmat asumme kaupungissa ja puhelinkin on keksitty, sanoin, että minulle eivät sovi äkkivierailut. Siitäpä serkku suuttui, hänelle ei sopinut edes puhelimitse ilmoittaminen etukäteen eli yllätyksenä vaan oli aamu tai ilta. Muutaman kerran hän on seisonut ovikelloa soittelemassa. En ole oikeasti ollut kotona, eikä hän sitä uskonut. Nyt ei soitella eikä kyläillä. Hyvä niin.
En tiedä, mikä sukulaisissa on niin vaikeaa vieraisiin ihmisiin verrattuna ja miksi jonkun on niin vaikeaa käsittää, että vierailuihinkin haluaa varautua, ehkä odottaakin. Serkun oma huusholli oli kyllä todella sekasortoinen eikä mitään tarjottavaa ollut, kun itse menin kutsuttuna joskus taannoin. Minusta se oli epämiellyttävää.
Enpä tiedä, onko loukkaamatonta tapaa sanoa, että nyt ei sovi tulla kylään. Epäilen että ei. Kun kotisi on kuitenkin sinun, ottaisin kaikesta huolimatta lusikan omaan käteen ja sanoisin, kun et jaksa kestitä. Jos aikuiset ihmiset eivät sitä ymmärrä, niin olkoot ymmärtämättä.mutta pienellä varoajalla tervetuloa vaan!
Ei ole sellaisia sukulaisia, jotka tulisivat yökylään, niin kyllä pärjätään.
Pakastin on keksitty, kyllä sieltä aina jotain löytyy ja harvoin tulee vieraita, jotka pitäisi ruokkia.
Sanoisin, että valitettavan harvoin esim. serkkuja näkee muuta kuin jossain sukujuhlissa.- Miten niin jne
Tellastiina kirjoitti:
mutta pienellä varoajalla tervetuloa vaan!
Ei ole sellaisia sukulaisia, jotka tulisivat yökylään, niin kyllä pärjätään.
Pakastin on keksitty, kyllä sieltä aina jotain löytyy ja harvoin tulee vieraita, jotka pitäisi ruokkia.
Sanoisin, että valitettavan harvoin esim. serkkuja näkee muuta kuin jossain sukujuhlissa.Minulla ei ole pakastinta ja harvoin vierastarjottavaa siitä syystä, että olen mahdottoman ahne makealle. En siksi pidä kotona pullia sun muuta, koska näin pysyn niissä mitoissa, että jalat kantavat. En ole myöskään talousihme eli että pyöräytänpä kakun tai toisen viidessä minuutissa. Serkkuni on talouskoulun käynyt keittämisen/leipomisen ym. ammattilainen ja ruotii syömisensä hyvin tarkkaan.
Koen kaupunkieläjänä tuon noin vaan tulemisen piittaamattomuutena ja epäkohteliaisuutena ts. tietynlaisena vallankäyttönä.
Tietysti perusasia on se, että en oikein pidä serkustani henkilönä. Hän on hyvin vaitonainen ja keskustelun saa kirjaimellisesti nyhtää hänen suustaan. Hän on usein omissa ajatuksissaan ja melkein saa huutaa: maa kutsuu... Olemme hyvin erilaisia ja koen hänet oudoksi. Varmaan myös toisinpäin. Jos ja kun vieras on mieluinen sellaista syytä ei ole, miksi visiitti ja vieras tuntuisi ikävältä tuli mihin aikaan tahansa.
Vaikka ollaan sukulaisia, ei silti olla sukulaissieluja. Se on eri juttu. - 1943
Miten niin jne kirjoitti:
Minulla ei ole pakastinta ja harvoin vierastarjottavaa siitä syystä, että olen mahdottoman ahne makealle. En siksi pidä kotona pullia sun muuta, koska näin pysyn niissä mitoissa, että jalat kantavat. En ole myöskään talousihme eli että pyöräytänpä kakun tai toisen viidessä minuutissa. Serkkuni on talouskoulun käynyt keittämisen/leipomisen ym. ammattilainen ja ruotii syömisensä hyvin tarkkaan.
Koen kaupunkieläjänä tuon noin vaan tulemisen piittaamattomuutena ja epäkohteliaisuutena ts. tietynlaisena vallankäyttönä.
Tietysti perusasia on se, että en oikein pidä serkustani henkilönä. Hän on hyvin vaitonainen ja keskustelun saa kirjaimellisesti nyhtää hänen suustaan. Hän on usein omissa ajatuksissaan ja melkein saa huutaa: maa kutsuu... Olemme hyvin erilaisia ja koen hänet oudoksi. Varmaan myös toisinpäin. Jos ja kun vieras on mieluinen sellaista syytä ei ole, miksi visiitti ja vieras tuntuisi ikävältä tuli mihin aikaan tahansa.
Vaikka ollaan sukulaisia, ei silti olla sukulaissieluja. Se on eri juttu.tarvitse väenvängällä pitää yllä. Nykyisin oisi ehkä parempi, että juteltaisiin ilman tarjoamisia. Mulla on vararavintoa mukana. Minulla ei ole pakastimessa kahvileipää. Kahvia tarjoan, jos on. Aina sitä jotain keksii. Minua harmittaa, jos emäntä vain häärii tarjottavien kimpussa eikä ehdi jutella.
- törtöt sukulaiset
Minusta vierailun etukäteissopiminen tekee siitä audienssiluontoisen.
Aitous on poissa!
Meille vieraat voivat ja toivonkin tulevan spontaanisti.
Täälläpäin liikkuessaan.
Meillä on omat touhut meneillään. Mukautamme ne seurustelun oheen, keskeytämme tai otamme vieraat niihin mukaan.
Tilanteesta riippuen.
Tarjottava liittyy ulkokultaisuuteen.
On mitä on ja sillä siisti.
Eivät yllätysvieraat mitään kestitystä odota.
Tämä koskee muita kuin sukulaisia.
Vähien paikkakunnalla assuvien sukulaistemme ajatusmaailma poikkeaa omastamme sillä tavoin ettemme juurikaan ole tekemisissä.
Yksi on pulttibois tason törttö jonka vouhkamista ei jaksa kuunnella.
Toista pitäisi koko ajan kehua tai ainakin kuunneela hänen itsekehuaan.
On joukossa joku harmitonkin.
En ole aikoihin viitsinyt edes kohteliaisuussyistä kään yrittää seurustella heidän kanssaan.
Spontaanisti käyvät vieraat ovat mukavia.
- 1943
juuri ole ovikelloa soittamassa näkynyt.Yksi serkku miehineen tuli yllättäen ja se oli kiva. Olen sanonut, että meille sopii tulla yllättäen, on parempi, kun ei tule turhaa stressiä. Siinä tuli avattua joululahjaksi saatu suklaarasia. Aina menen, jos kutsutaan juhliin. Sukuni järjestää hauskoja juhlia ja hautajaisiinkin tullaan.
- jokke n
Pakkopullaa ne eivät aina ole ja ainakin niitä voidaan välttää.
Mitä mieltä olette, kun oman lapsen häihin kutsutaan hänen toisen vanhempansa kaikki lähisukulaiset, mutta ei yhtään hänen toisen vanhempansa sukulaista? - Viimeksi mainittujen kanssa ei ole koskaan ollut riitoja tai vastaavaa, mutta yhteyksiä heihin on kieltämättä ollut vähemmän.- 1943
ollut häissä- ei sukulaisen-joissa toisen vanhemmat istuivat kunniapöydässä, toisen eteisessä vaatteiden luona. Vähän ihmettelin ja erohan parille tuli melko pian.
- lavi
1943 kirjoitti:
ollut häissä- ei sukulaisen-joissa toisen vanhemmat istuivat kunniapöydässä, toisen eteisessä vaatteiden luona. Vähän ihmettelin ja erohan parille tuli melko pian.
Sukulaiset ovat aina tervetulleita.Kun on kuusi lasta ja kolmetoista lastenlasta siitä kertyy jo sukua aika paljon. Sisareni otan mielelläni vastaan samoin mieheni sisarukset. Hajosivat vain,kuin akanat tuuleen,kun ovat aikoinaan lähteneet Karjalasta evakkoon,että heitä harvemmin näkee. Enemmän minua ärsyttää tuo tapa,että kun täytetään täysiä kymmeniä tulee juhlijoita,vaikka ei jaksaisi vanhana enään juhlia.Kyläläisiä ja puolituttuja paikat täynnä kukkineen ja lahjoineen. Mistä saanevatkin tietää kaikkien synttärit. Lehdessä pitää kieltää,jos ei halua suuria kekkereitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 181986
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs561814- 821453
- 1761428
- 211399
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli3091397Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti981015Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä62994Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää34975- 349884