mihin

perustuu

maidon antamisen suositusikä? Eli itsellä 9.5kk ikäinen poika. Olen antanut raejuustoa ja luonnonjogurttia pieniä määriä jo 3 viikkoa. Maitoa olen käyttänyt vähän ruuanvalmistukseen (muusi, makaronilaatikko tms.). Poika ei ole ikinä saanut korviketta, eikä ota pulloa lainkaan. Rintaa saa suositusten mukaan 4 kertaa päivässä. Eilen illalla annoin 1/4 dl rasvatonta maitoa nokkamukista, poika joi sen hetkessä, veden kanssa vain leikkii kun antaa nokkamukista. Pojalla on ollut paljon vatsavaivoja ensimmäiset 6kk, syntyi viikolla 30 joten suolisto ei ollut vielä kehittynyt. Maitotuotteet eivät ole aiheuttaneet minkäänlaisia suolisto-oireita. Itse olen ammatiltani sh mutten siltikään tiedä mihin maitotuotteiden suositusiät perustuu. Onhan 80-luvullakin annetta maitoa jo 6kk iässä. Tietäisiköhän joku toinen paremmin....

14

1107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miettinyt juuri

tuota myös.. Saahan lapsi jo tavallista rasvatonta maitojauhetta esim Piltin 5-6kk aloitettavasta puurojauheesta sekä muista vastaavista! Kermaa on ainesosana mm. Bonan 8kk alkaen annettavassa lohta yrttikastikkeessa.. Joten sitä minäkin ihmettelen, ettei itse muka saisi lapselle sitä maitoa antaa, jos kerta teollisuuden valmistammissa tuotteissa sitä maitojauhetta/ kermaa on !? Itse elintarvikekoulutuksen saaneena tiedän ettei ko. maitojauhetta ole montaa lajiketta ! Joten esitin kysymyksen Piltille juuri tästä maitojauheesta puurojauheessa, niin koskaan siihen ei minulle vastattu, et siinäpä sitten miettimistä joo ;)
      Oma lapseni on nyt kohta 9kk ja ajatelin alkaa antamaan pieniä annoksia maitotuotteita piakkoin, koska ei maha reagoi milläänlalla tuohon Bonan yrttikastike hommaan missä sitä kemaakin on ja vatsa on ne maitojauhepuurotkin hyvin sulattanu ihan siitä 5kk ikäsestä ! Omatekoisella muussilla varmaan alotetaan sit..

• xxxxxxxx

"Äidinmaidon koostumus vaihtelee imetyksen eri vaiheissa ja jopa saman päivän aikana. Äidinmaidossa on paljon vähemmän proteiinia kuin lehmänmaidossa. Siksi tavallinen maito on liian vahvaa alle vuoden vanhalle vauvalle. Kun äidinmaidossa proteiinia on alle gramma sadassa millissä, on sitä lehmänmaidossa samassa määrässä yli kolme grammaa.

Lehmänmaidon proteiinit ovat lisäksi laadultaan sellaisia, että ne "juustoutuvat" möhkäleeksi vauvan vatsassa. Äidinmaidossa proteiinit ovat helposti lapsen suolistossa pilkkoutuvia.

Nämä ovat syitä, miksi 6 - 12 kuukauden ikäinen lapsi ei voi siirtyä suoraan muun perheen käyttämään tavalliseen maitoon. Tavallisesta maidosta valmistettuja tuotteita, kuten jogurttia tai viiliä, voi antaa kymmenkuiselle vauvalle vasta aivan pieninä makuannoksina. Esimerkiksi kokonaisen viilipurkillisen syöntiä ei tässä vaiheessa suositella liiallisen proteiininsaannin takia.

Jos vauvaa ei enää imetetä, on 8 -12-kuukautiselle sopiva annos äidinmaidonkorviketta, velliä ja puuroa noin 6 - 7 desiä päivässä. Alle puoli litraa on liian vähän kasvavalle vauvalle.

Proteiinintarve iästä kiinni

Proteiinit koostuvat paristakymmenestä erilaisesta aminohaposta, joista noin puolta ihmisen elimistö ei kykene valmistamaan itse. Ne täytyy saada ruoasta. Siksi pelkkä kasvissyönti ei ole terveellistä vauvalle, vaan ruokavaliossa pitää aina olla mukana vähintään maito.

Proteiineja saa maidon ja maitovalmisteiden lisäksi paljon lihasta, kalasta,munasta ja palkokasveista kuten soijasta ja linsseistä. Myös puurossa, leivässä, pastassa ja riisissä on proteiineja, mutta nämä ruoat eivät yksin riitä turvaamaan sopivaa proteiininsaantia.

Tuoreiden tutkimusten mukaan liian runsas proteiininsaanti rasittaa vauvan aineenvaihduntaa. Tarpeettoman suuret proteiiniannokset voivat muuttaa aineenvaihduntaa niin, että lapsi voi myöhemmin altistua lihomiselle."

Tämä pätkä oli siis piltin nettisivuilta eli ei mikään maailman paras lähde, mutta muualtakin olen lukenut, että lehmänmaidossa on liikaa proteiinia. Ja sellainen juttu tuli mieleen, että isorotuisten koirien pennuille ei saa liian aikaisin ruveta antamaan aikuisen koiran muonaa, koska siinä on enemmän proteiinia kuin vauvakoirien ruuassa. Proteiinipitoinen ruoka nimittäin kasvattaa pennut liian nopeasti ja luut jäävät tällöin liian heikoksi, kun ne eivät kerkeä vahvistumaan samaan tahtiin kasvun kanssa. Ehkä sama asia liittyy ihmisvauvoihinkin =).

• xxxxxxxxxxxx

vielä lisäystä: eikös osa proteiineista tuhoudu, kun ruokaa kuumennetaan? Se voisi selittää ekan vastaajan mietinnät siitä, miksi puurojauhe, yrttikastike ym. sopii nuoremmalle vauvalle. Saahan just makaronilaatikkoakin antaa alle vuoden ikäiselle, kun siinä on maito kuumennettu.

Mutta mä en ole mikään superasiantuntija, vaikka mullakin on ruoka-alan koulutus eli mahdollisesti fiksummat saa korjata mun höpinöitä =)

• sehän vain
        xxxxxxxxxxxx kirjoitti:

vielä lisäystä: eikös osa proteiineista tuhoudu, kun ruokaa kuumennetaan? Se voisi selittää ekan vastaajan mietinnät siitä, miksi puurojauhe, yrttikastike ym. sopii nuoremmalle vauvalle. Saahan just makaronilaatikkoakin antaa alle vuoden ikäiselle, kun siinä on maito kuumennettu.

Mutta mä en ole mikään superasiantuntija, vaikka mullakin on ruoka-alan koulutus eli mahdollisesti fiksummat saa korjata mun höpinöitä =)

sekoitetaan lämpimään veteen se puurojauhe eikä sitä kuumenneta keittämällä.. Elikkäs kaiken järjen mukaan vois sit sitä maitojauhetta antaa ihan muunkin ruuan joukossa, siis lisää sitä itsekkii puuroihin ym kun kerta sitä on niissä jauheissakin !!

• +++
        xxxxxxxxxxxx kirjoitti:

Ei kun jos laitat ruoan sekaan maitoa, on siinä muutakin kuin se maito, eli proteiinipitoisuus on pienempi kuin maidossa.

Vauvoille tarkoitetuissa puurojauheissa sitä maitojauhetta on sen verran, että valmiin puuron proteiinipitoisuus ei ole vauvalle liian suuri. Ja sitten siihen jauheeseen on lisätty muita ravintoaineita sen verran, että määrät vastaavat suunnilleen samaa kuin jos puuro olisi tehty äidinmaitoon.

Vähän asian vierestä, mutta maitoallergikoille suositellaan joko maidotonta korviketta tai äidinmaitoa 2 vuotiaaksi asti. Lisäksi voi antaa lapselle sopivaa kaupan kasvismaitoa, mutta niiden ravintoainepitoisuudet ovat niin pieniä, että eivät riitä alle 2 vuotiaalle ainoaksi maidoksi.

Eli tällä perusteella voisin heittää arvauksen, että alle 1 vuotiaalle pitäisi antaa joko äidinmaitoa tai korviketta, mutta sieltä 10 kk tietämiltä alkaen voi antaa lisäksi pieniä määriä tavallisia maitotuotteita, jos lapsen vatsa niitä kestää.

• äkxyytset
        xxxxxxxxxxxx kirjoitti:

Kuumennettaessa proteiinien kolmiulotteinen rakenne denaturoituu ("tuhoutuu"), mutta eihän ne aminohapot sieltä mihinkään häviä - ja kyllä ne kuumentamattomatkin proteiinit ruuansulatuskanavassa pilkotaan ennen talteenottoa. Eli tässä suhteessa kuumennus ei tee eroa asiaan (ja kyllähän lehmänmaidon pastöroinnissa samalla tavalla osa proteiineista denaturoituu, vaikka se lyhyt käsittely onkin).

• Himpulan äippä
        sehän vain kirjoitti:

sekoitetaan lämpimään veteen se puurojauhe eikä sitä kuumenneta keittämällä.. Elikkäs kaiken järjen mukaan vois sit sitä maitojauhetta antaa ihan muunkin ruuan joukossa, siis lisää sitä itsekkii puuroihin ym kun kerta sitä on niissä jauheissakin !!

Niissä purkkiruuissa käytetty maitojauhe on samankaltaista,kuin äidinmaidon korvikejauhe? Puurojauheissa ainakin on käytetty korvikejauhetta (Nestleltä tarkistettu...).
        En usko,että nämä tämänhetkiset suositukset on tuulesta tempaistuja,kaikki suositukset vauvoihin liittyen on muuttuneet sitten esim. 80-luvun ja tulevat aina varmasti muuttumaankin. Siis ennenhän alettiin jo pari viikkoiselle vauvalle antamaan perunaa ja kiisseliä,kun asioista ei silloin ollut tarvittavaa tietoa.
        Itse aloin antamaan tytölle himpun verran alle 10kk iässä mm. raejuustoa sillointällöin vähän sormiruokana ja vasta n. vuoden iässä siirryttiin kokonaan tavalliseen maitoon.

• sitä ei sitten
        Himpulan äippä kirjoitti:

Niissä purkkiruuissa käytetty maitojauhe on samankaltaista,kuin äidinmaidon korvikejauhe? Puurojauheissa ainakin on käytetty korvikejauhetta (Nestleltä tarkistettu...).
        En usko,että nämä tämänhetkiset suositukset on tuulesta tempaistuja,kaikki suositukset vauvoihin liittyen on muuttuneet sitten esim. 80-luvun ja tulevat aina varmasti muuttumaankin. Siis ennenhän alettiin jo pari viikkoiselle vauvalle antamaan perunaa ja kiisseliä,kun asioista ei silloin ollut tarvittavaa tietoa.
        Itse aloin antamaan tytölle himpun verran alle 10kk iässä mm. raejuustoa sillointällöin vähän sormiruokana ja vasta n. vuoden iässä siirryttiin kokonaan tavalliseen maitoon.

mainita puurojauhepaketissa esim, JOS olisi käytetty jotakin "ihmeellistä" äidinmaitokorvikejauhetta !??
        kyllä siinä varmasti lukis silloin aivan jotain muuta kuin rasvaton maitojauhe JOS se olisi jotain muuta kuin sitä rasvatonta maitojauhetta !!

• Himpulan äippä
        sitä ei sitten kirjoitti:

mainita puurojauhepaketissa esim, JOS olisi käytetty jotakin "ihmeellistä" äidinmaitokorvikejauhetta !??
        kyllä siinä varmasti lukis silloin aivan jotain muuta kuin rasvaton maitojauhe JOS se olisi jotain muuta kuin sitä rasvatonta maitojauhetta !!

Sitä samaista "ihmeellistä" korvikejauhettahan myydän kaupassa ja sitä voi itsekkin lisätä puuroon,jos ei halua käyttää näitä valmispuuroja/jauheita. Ja sitäpaitsi,onhan vauvajugurtitkin tehty korvikemaitoon,vaikka sitä ei missään erikseen mainita. Ehkä lastenruokateollisuus pitää asiaa itsestäänselvyytenä,että vauvoille ei tarjota tavallista maitoa ennen 10kk ikää,joten sitä ei ehkäpä siksi erikseen mainita tuoteselosteissa...

• ihmeen
        Himpulan äippä kirjoitti:

Sitä samaista "ihmeellistä" korvikejauhettahan myydän kaupassa ja sitä voi itsekkin lisätä puuroon,jos ei halua käyttää näitä valmispuuroja/jauheita. Ja sitäpaitsi,onhan vauvajugurtitkin tehty korvikemaitoon,vaikka sitä ei missään erikseen mainita. Ehkä lastenruokateollisuus pitää asiaa itsestäänselvyytenä,että vauvoille ei tarjota tavallista maitoa ennen 10kk ikää,joten sitä ei ehkäpä siksi erikseen mainita tuoteselosteissa...

raejuustoa sitten 8kk ikäisten pilteissä on? Vauvojen raejuustoako? ;)

• Himpulan äippä
        ihmeen kirjoitti:

raejuustoa sitten 8kk ikäisten pilteissä on? Vauvojen raejuustoako? ;)

Miksi ei...? Mutta jos ne arveluttaa jota kuta,niin ainahan voi itse tehdä lapsen ruuat,niin tietääpä ainakin mitä lapsi syö. =)

• muuttuvat

kokajan, maalaisjärki mukaan. Eipä lapsista ole tullut kummoisempia vaikka ovat saaneet lehmänmaitoa aiemminkin. Ei kaikkia suosituksia kannata ottaa ihan niin pilkulleen. Jokainen vanhempi tekee omat ratkaisunsa ja ovathan lapsetkin erilaisia. Tietyissä pilteissä on raejuusto (8kk ikäisten piltit) samoin lasten jogurtteja on. Vähän "rennompaa" otetta lastenhoitoon =)

Itse olen nuori äiti enkä aina tee juuri niin kuin suisitukset sanovat, mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa. Eli en arvostele heitä jotka tekevät juuri suositusten mukaan. Eli kenenkään ei tarvitse vetää hernettä nenuun... =)

• neuvolasta

tuota maitoasiaa, kun kiinnosti. Täti sanoi, että olisi jonkinsortin epäilyksiä siitä, että 1tyypin diabeteksen myöhempi puhkeaminen saattaisi liittyä varhaiseen lehmänmaidon aloitukseen... kuulosti oudolta, mutta tiedä häntä...

• asdadasd
        neuvolasta kirjoitti:

tuota maitoasiaa, kun kiinnosti. Täti sanoi, että olisi jonkinsortin epäilyksiä siitä, että 1tyypin diabeteksen myöhempi puhkeaminen saattaisi liittyä varhaiseen lehmänmaidon aloitukseen... kuulosti oudolta, mutta tiedä häntä...

Ykköstyypin diabeteksen mahdollista yhteyttä runsaaseen lehmänmaidon saantiin jo nuorena tutkitaan. Eli ei ole varmaa tietoa, onko noilla yhteyttä.

Mutta kuten tuossa joku jo edellä hyvin selvensi, lehmänmaito on kovaa kamaa, se on vasikoiden kasvuun sopivaa. Vauvalle sopii paremmin äidinmaito tai korvike, jossa proteiini on pilkottu paremmin sulavaksi ja sitä on vähemmän. Ehtii se vauva sitä lehmistä kitata vielä keskimäärin 85 vuotta, vaikka aloittaisikin vasta 10-12 kk iässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      47
      2973
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2751
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      34
      2745
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      39
      2476
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      51
      1945
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1579
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      179
      1228
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe