Suomen suurin hämähäkki?

Anttiheikkinen

Mikähän lienee suurin?

Olen kuvitellut ettei suomessa ole edes kunnioitettavan kokoisia hämiksiä, mutta nyt näin Onkivedellä savossa ihan tajuttoman ison.

Se oli sellainen kuutisen senttiä tai ylikin pitkä jalkoineen, keskivartalo kuin kaksi pikkusormenpäätä. Keskivartalon alla oli joku munapussi? Kuitenkin tulitikkuaskiin ei olisi mitään saumaa mahtua edes jalat normaaliasennossa, saati ojollaan.

Se oli niin iso että esim. mustat silmät näkyi ihan selvästi, jokunen iso jokunen pienempi. Väri oli ruskea, melkeinpä läpikuultava auringossa, ja ilmiselvästi vesielävä tai ainakin viihtyi aurinkoisen laiturin vesirajassa. Karvaton. Jalatkin oli läheltä ruumista parin tulitikun paksuisia, ja nekin myös kuultavan ruskeat. Oikeasti säikähdin aivan hitosti, tuo kun puraisisi niin koskisi ja varmasti. Leuatkin yli puolen sentin levyiset!

Kiinnostaisi tietää mikähän laji oli kyseessä, ja onko yleistä Suomessa tavata noinkin isoja hämähäkkejä tai yleensä ötököitä. Suurimmat mihin olen ennen törmännyt ovat olleet sellainen tunkiokuoriainen joka lähenteli jo golfpalla kaikki ulottuvuudet mitaten kokoluokkaa ja sukeltajan toukka, jolla oli todella upeat leuat noin sentin aukeamalla...mutta en olisi ikinä kuvitellut noin julmia hämiksiä täällä!

29

22341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lolperson

      ..niin törmäsit isorantahämähäkkiin.

      • Anttiheikkinen

        Se se on, googlasin kuvia ja selvä homma. Kiitos!


      • a.leinonen
        Anttiheikkinen kirjoitti:

        Se se on, googlasin kuvia ja selvä homma. Kiitos!

        en nyt muuta voi sanoa kun että kuulostaa kauhealta!!!! toivottavasti sä tapoit sen???? no jos et niin miten sellaset hirvitykset yleensä täällä pärjäävät talven yli? mistä ihmeestä sellasia "kummajaisia" tulee? onko tietoa mistä sellainen araknofobia saa alkunsa? ja miten jo pienellä lapsella on se kauhea pelko ja inhotus näitä 8jalkaisia kohtaan??!!!


      • herpit
        a.leinonen kirjoitti:

        en nyt muuta voi sanoa kun että kuulostaa kauhealta!!!! toivottavasti sä tapoit sen???? no jos et niin miten sellaset hirvitykset yleensä täällä pärjäävät talven yli? mistä ihmeestä sellasia "kummajaisia" tulee? onko tietoa mistä sellainen araknofobia saa alkunsa? ja miten jo pienellä lapsella on se kauhea pelko ja inhotus näitä 8jalkaisia kohtaan??!!!

        a.leinonen miksi luet näitä hämähäkki foorumeita mikäli ne ovat ällötyksiä. Todella lapsellista touhusi


      • pelkuri ?
        a.leinonen kirjoitti:

        en nyt muuta voi sanoa kun että kuulostaa kauhealta!!!! toivottavasti sä tapoit sen???? no jos et niin miten sellaset hirvitykset yleensä täällä pärjäävät talven yli? mistä ihmeestä sellasia "kummajaisia" tulee? onko tietoa mistä sellainen araknofobia saa alkunsa? ja miten jo pienellä lapsella on se kauhea pelko ja inhotus näitä 8jalkaisia kohtaan??!!!

        lapsilla pelko tarttuu vanhemmista, vaikka itse pelkään hämähäkkejä lapseni niitä kyllä ottavat vaikka käsilleen kävelemään, joo poikia ovat. Itse tyttö lapsena pelkäsin hämähäkkejä ja isoveli vahvisti pelkoani, heittämällä niitä päälleni, mutta en silti tapa hämähäkkejä, en uskalla. Kerran astuin hämähäkin vai mikä lie iso lukki se oli (sellainen mielettömän pitkät jalat ja paksu vartalo, elää varjoisissa paikoissa, niitä joita esim. parvekkeella tapaa usein), oli ilmeisesti menossa munimaan tai kantoi poikasiaan mukana, mutta siitä lähti satoja (jos ei tuhansia) pienoismalleja hirveää kyytiä joka suuntaan. Itse juoksin kotiin, pesin kenkäni ja vaatteeni, myös koiramme joka oli mukana. Nykyään meillä on kylppärissä pikku hämähäkki lemmikkinä, annetaan sen olla rauhassa ja se antaa meidän olla. Myös pienen pieniä valeskorpiooneja joskus näkee, tuolla kylppärissä.


      • kertokaa!!!
        pelkuri ? kirjoitti:

        lapsilla pelko tarttuu vanhemmista, vaikka itse pelkään hämähäkkejä lapseni niitä kyllä ottavat vaikka käsilleen kävelemään, joo poikia ovat. Itse tyttö lapsena pelkäsin hämähäkkejä ja isoveli vahvisti pelkoani, heittämällä niitä päälleni, mutta en silti tapa hämähäkkejä, en uskalla. Kerran astuin hämähäkin vai mikä lie iso lukki se oli (sellainen mielettömän pitkät jalat ja paksu vartalo, elää varjoisissa paikoissa, niitä joita esim. parvekkeella tapaa usein), oli ilmeisesti menossa munimaan tai kantoi poikasiaan mukana, mutta siitä lähti satoja (jos ei tuhansia) pienoismalleja hirveää kyytiä joka suuntaan. Itse juoksin kotiin, pesin kenkäni ja vaatteeni, myös koiramme joka oli mukana. Nykyään meillä on kylppärissä pikku hämähäkki lemmikkinä, annetaan sen olla rauhassa ja se antaa meidän olla. Myös pienen pieniä valeskorpiooneja joskus näkee, tuolla kylppärissä.

        näitä ällötyksiä asuu?? Kauheita väristyksiä tuotti kun katsoin googlessa..Näytti ihan joltain lemmikkihämähäkiltä...hhhhrr.. Onko tämä elukka kuinka yleinen? Kunnioitan kyllä ja kertäisin kaukaa..
        Hämähäkit on jotenkin mielenkiintoisia kun samalla ku ne ällöttää ja pelottaa niin silti ne on jotenki söpöjä vaikka en kyllä niihin koskisi!!


      • Hämixxet
        kertokaa!!! kirjoitti:

        näitä ällötyksiä asuu?? Kauheita väristyksiä tuotti kun katsoin googlessa..Näytti ihan joltain lemmikkihämähäkiltä...hhhhrr.. Onko tämä elukka kuinka yleinen? Kunnioitan kyllä ja kertäisin kaukaa..
        Hämähäkit on jotenkin mielenkiintoisia kun samalla ku ne ällöttää ja pelottaa niin silti ne on jotenki söpöjä vaikka en kyllä niihin koskisi!!

        Minusta tuntuu, että nuo rantahämikset ovat vähentyneet huimasti sillä en ole moniin moniin vuosiin niitä missään nähnyt! Muistan kun pienenä mummulan lähellä oli sellainen pieni ja rehevöitynyt vesialue niin siellä niitä aina uiskenteli (jopa 5 samalla kertaa näkyvissä). Minä niitä tykkäsin tutkiskella ja käteenikin otin, mutta eivät kyllä muistaakseni koskaan purreet. Sitten aikuisemmalla iällä olen tasan kerran nähnyt pienen järven rannalla vaikka olen suht paljon kuljeksinut luonnossa jossa näitä voisi olla. Eli hyvällä tuurilla niitä löytyy juuri rauhallisista ja rehevöityneistä vesipaikoista ja järvien läheltä.

        Eivät ne mitään ällötyksiä ole vaan kauniita ja kunnioitettavia otuksia, joiden purema ilmeisesti saattaa sattua jonkin verran :D


      • hämppis!!!
        Hämixxet kirjoitti:

        Minusta tuntuu, että nuo rantahämikset ovat vähentyneet huimasti sillä en ole moniin moniin vuosiin niitä missään nähnyt! Muistan kun pienenä mummulan lähellä oli sellainen pieni ja rehevöitynyt vesialue niin siellä niitä aina uiskenteli (jopa 5 samalla kertaa näkyvissä). Minä niitä tykkäsin tutkiskella ja käteenikin otin, mutta eivät kyllä muistaakseni koskaan purreet. Sitten aikuisemmalla iällä olen tasan kerran nähnyt pienen järven rannalla vaikka olen suht paljon kuljeksinut luonnossa jossa näitä voisi olla. Eli hyvällä tuurilla niitä löytyy juuri rauhallisista ja rehevöityneistä vesipaikoista ja järvien läheltä.

        Eivät ne mitään ällötyksiä ole vaan kauniita ja kunnioitettavia otuksia, joiden purema ilmeisesti saattaa sattua jonkin verran :D

        näitä jokirannoilta löydy?? en skalla mennä mökillä enää uimaan..:DD


      • rantahämähäkkikai

        Joo melko varmasti on tuo, kasvaa isoiksi kerran löysin sellaisen n. 10cm pituisen jalkoineen.


      • yii
        a.leinonen kirjoitti:

        en nyt muuta voi sanoa kun että kuulostaa kauhealta!!!! toivottavasti sä tapoit sen???? no jos et niin miten sellaset hirvitykset yleensä täällä pärjäävät talven yli? mistä ihmeestä sellasia "kummajaisia" tulee? onko tietoa mistä sellainen araknofobia saa alkunsa? ja miten jo pienellä lapsella on se kauhea pelko ja inhotus näitä 8jalkaisia kohtaan??!!!

        Nää on paskoja viestei


    • dgjkl

      mökillä oltiin veneellä kalassa ja meijän veneeseen tuli tommonen rantahämähäkki oltiin ihan paniikissa ja sit tapoin sen ongella

    • sanoeihämiksille

      Siis onko olemassa mitään vastenmielisempää, kuin tuollainen kamala kahdeksanjalkainen kammotus! Mitä virkaa silläkin on tässä maailmassa! Tota olis niin kiva suihkuttaa RAID:illa...
      HAHAHAHA! Anteeksi, en vain voi sietää hämähäkkejä! =(

      • hehhehhee

        Miten pystyt elämään kun et siedä hämähäkkejä ? Ja tosiasia on, että ihminen nielaisee keskimäärin kahdeksan hämähäkkiä elämänsä aikana, että miten sen asian kanssa tulet toimeen. Me asutaan lähellä rantaa ja rantahämäkkejä (saari kesistä tuttuja) juoksee tuossa pihalla, tulevat väliin sisällekin. Noin isoa en ole vielä nähnyt, kuin aloittaja, mutta luultavasti ottaisin sen lemmikiksi, tuonne tyhjään akvaarioon.


    • >Salla<

      Nyyh... tuli kyl kauheita muistoja mieleen tuosta "Ihminen nielee keskimäärin 8 hämistä elämäsä aikana" ...... Kun (haha) olin pieni, nii niin, ihan pikkusena kersana mie söin semmosii ihan pieniä pieniä itikoita tai jotai.... semmosii pieniä punasia mitä oli mansikkamaalla.. http://1.bp.blogspot.com/_j1knVJrZdhQ/SpAOJaeBbbI/AAAAAAAACt4/Yesmsx6KgCA/s1600-h/punainen_pikkuotus1.jpg
      haha... ^^'
      Otin tyyliin serkusta mallia >.<

      Mutta noista rantahämyistä... Niitä meillä oli talon rappusilla vaikka miten..... viime kesänä..... Ja sain melkeen uskallettuu ottaa yhden käteen!! :,D

    • hyi!!!

      HYHYIIIIII!!! Jos tommosen oisin nähny nii oisin kyl juossu karkuun!!
      Kylhä hämpyt mielenkiintosii on mut silti mä pelkään

    • kyllä säikähdin

      Vuonna 2006 kotiin tullessani makkarin seinällä lepäili aivan valtava hämähäkki. Se oli jalkoineen n.10cm. Siis täällä Suomessa Helsingissä. Ja koko ei ole liioiteltu. Sain selville hämppytutkijalta että kyseessä oli luultavasti kotihämähäkki tai varastohämähäkki (Tegenaria-sukuun kuuluva). Pikkasen kuitenkin säikähdin koska olin ollut puolisen vuotta aiemmin Pohjois-Amerikassa jossa elää samaan sukuun kuuluva Tegenaria Agrestis eli hobo spider joka sitten on myrkyllinen... Ajattelin että oli tullut salamatkustajana laukussa mukaan ja selvinnyt matkasta. Mutta varmemmin kyseessä ihan kotimaista plaatua oleva hämppy. Ällöttävä kuitenkin. Nukuin parisen vuotta moskiittoverkon alla... Muuten olis yöt unettomasti, kyllä se sen verran iso oli etten halunnut löytää sitä naamaltani ihmettelmässä maailman menoa!

    • kauhistunut

      Hei, meillä on saunakamarin lattialla (kissa tappoi) samanlainen mutta vielä isompi. Heitin maton varmuudeksi päälle ja vielä jalkarallin ja kissaruoka kanisteri päällimäiseksi. Iso ja ruskea, pitkät jalat sykkyrällä.

    • Hämääjä

      Tuota noin, miksi ne pitää tappaa?

      Haluaisin vain muistuttaa, että mm. varastotiloissa ja esim. omakotitalojen seinillä ne pitävät pienempää tuholaiskantaa kurissa. Suomessa ei luonnossa elä yhtäkään ihmiselle vaarallista hämähäkkiä. Ilman niitä Suomessakin olisi kaikenlaisia pieneliöitä tolkuttomasti enemmän.

    • Oranki420

      rantahämähäkki on suomen kotoperäisistä lajeista suurin ja sen purema on ampiaisen piston luokkaa. eipä tosin ole kertaakaan minua purrut vaikka oli lemmikkinä puolisen vuotta. teki sitten munapallon ja kuoli heti sen perään. poikasia ei harmi kyllä kuoriutunut koskaan, kun olisi ollut ostajiakin niille viiden markan hintaan. tappoi ja söi helposti ampiaisen tai heinäsirkan. älkää turhaan tappako niitä ne pitävät koit sun muut tuholaiset kurissa eivätkä häiritse mitenkään ihmisiä jos ei niistä itse häiriinny.

      • Huhhuh.

        Kuulin että Mellunmäen metroasman tunnelissa tuollainen olisi tappanut pulun.


    • Vamp

      Naurettavaa kukkahattuilua toi hämähäkkien suojelu. Porukka painaa miinusta kommentille jossa halutaan tappaa hämähäkki, mutta samaan hengenvetoon sanoo, että hämähäkki on hyvä ku tappaa muita hyönteisiä.

    • L.T.

      Mökin laiturin alla ilmeisesti asustelivat ainakin kolme valtavaa hämähäkkiä. Pientä mattoa pesin varsiharjalla ja silloin se ensimmäinen ilmestyi. Pelästyin kertakaikkiaan, koska en ole semmoisia Suomessa tiennyt olevankaan. Huitaisin harjalla sen veteen ja totesin, että vesielukka se ei ainakaan ole. Samassa siihen rynni kaksi muuta samankaltaista hirvitystä. Huusin kaveria katsomaan, hänkään ei ollut koskaan nähnyt moisia otuksia. Sanoin, että tuollainen jos pistää taitaa olla hengen lähtö. Maton pesu jäi siihen.

    • Fobianus Aracnea

      tässä vähä lisää tieto enkuks kyseesest elukast..... araknofoobikkona en haluais tällasta omaan suihkulähteeseeni.....

    • PELOTON PELLE

      Voi hyväne aika ku pitää valittaa että "hui ****' en ikinä koskis hämähäkkiin !!" No mulla on tarantula ja käsittelen sitä tosi usein eli duh

    • Taisto Karjalainen

      Vesihämähäkki se on nimeltään. Tietääkseni se on Suomen suurin hämähäkkilaji. Katso googlen kuvahaulla.

    • muinaiset_lintuhämähäkit

      "Kauan sitten Suomessakin ollut sademetsä jossa elivät isot lintuhämähäkit.
      Jos haetaan syksyllä metsästä pieni hämähäkki ja kasvattaa sen talven yli se voi kasvaa isoksi lintuhämähäkiksi".
      Olen kertonut pojalleni sen tarinan kun me haettiin hämähäkin takapihalta viime syksynä. Illalla otus oli kuitenkin vaihdettu ja tilalle tuli pieni Lasiodora parahybana.
      Nyt kasvatetaan sen yhdessä ja katsotaan kuinka isoksi se kasvaa. Araknofobiaa siis ei tule. :)

    • Anonyymi

      Entajunnu mut näin kuvan omaa taloo isomman hämähäkin🤯

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe