Haavan lahonkesto

Sillan kanessa

Naapuri rakensi jalankulkusillan harmaantuneesta haapalankusta joen yli 30m ja kertoi, että ilman käsittelyjä se kestää kuin kestopuu.
Onko asiaa tutkittu?
Luonnossa harmaantunut kuoreton haapa kestää, kun on koholla maasta, kymmeniä vuosia ja on lopulta kovaa kuin luu..

6

6829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.75

      muutama vuosi sitten eräs hirsimökki, jonka yhdellä seinällä alimmat hirsikerrat olivat haapaa. Rakennus oli rakennettu savimaalle, eli painunut, ja haapahirret olivat terveimpiä hirsiä koko rakennuksessa. Ei puhunut paskaa naapurisi.

      • se on että

        kunhan haapa on kuorittua ja ei ole jatkuvassa kosketuksessa seisovan veden kanssa se kyllä kestää. Jotenkin on tullut itselle vielä sellainen haiku että etenkin sahaamaton haapa, tai sitten sellainen mistä vaan sivut on sahattu pois kestää parhaiten. Jos haapa sahataan liian ohueksi lankuksi/laudaksi, se ei oikein evää tahdo kestää. Eli kuorittuna massiivipuurakenteissa se on poikaa!!


      • vai eikö haluta
        se on että kirjoitti:

        kunhan haapa on kuorittua ja ei ole jatkuvassa kosketuksessa seisovan veden kanssa se kyllä kestää. Jotenkin on tullut itselle vielä sellainen haiku että etenkin sahaamaton haapa, tai sitten sellainen mistä vaan sivut on sahattu pois kestää parhaiten. Jos haapa sahataan liian ohueksi lankuksi/laudaksi, se ei oikein evää tahdo kestää. Eli kuorittuna massiivipuurakenteissa se on poikaa!!

        Jos haavasta oikein käsiteltynä saisi kestopuuta, sehän söisi nykyisen myrkyillä kyllästetyn markkinoita ja sitähän ei haluta?
        Sen sillan lankut oli jotain 32mm paksuja ja pieni rako lankkujen välissä.
        Onhan tullut nyt kuumennettu puukin, jota väitetään lahonkestäväksi, mutta hinta lisääntyy kuumennusprosessissa.


      • nalle
        vai eikö haluta kirjoitti:

        Jos haavasta oikein käsiteltynä saisi kestopuuta, sehän söisi nykyisen myrkyillä kyllästetyn markkinoita ja sitähän ei haluta?
        Sen sillan lankut oli jotain 32mm paksuja ja pieni rako lankkujen välissä.
        Onhan tullut nyt kuumennettu puukin, jota väitetään lahonkestäväksi, mutta hinta lisääntyy kuumennusprosessissa.

        Haavan lahonkestävyyden tutkiminenhan pitäisi kait kuulua metsäntutkilaitoksen toimiin. Tutkittua tietoa tuskin siltä taholta löytyy. Vastahan tutkimukseen on suollettu 120 vuotta yhteiskunnan rahaa ja suuria määriä. Eihän vielä ole tuloksia jatkuvan kasvatuksen taloudellisuudestakaan. Tärkeintä tälle taholle lienee, ettei tutkimuksella muuteta sen etukäteen varmoiksi julistettuja olettamuksia.

        Toivotaan, että joku yksityinen taho on tutkinut asiaa ja julkistanut tulokset.

        Asia on todella tärkeä koko kansantaloudelle ja varsinkin ympäristön kannalta. Ainakin vanhojen kirkollisten rakennusten paanukattoihin kelpasi ennen vain tervattu haapapaanu. Tämäkin tukisi väitettä haavan hyvästä lahonkestosta.


      • Esim. Porvoon kirkossa
        nalle kirjoitti:

        Haavan lahonkestävyyden tutkiminenhan pitäisi kait kuulua metsäntutkilaitoksen toimiin. Tutkittua tietoa tuskin siltä taholta löytyy. Vastahan tutkimukseen on suollettu 120 vuotta yhteiskunnan rahaa ja suuria määriä. Eihän vielä ole tuloksia jatkuvan kasvatuksen taloudellisuudestakaan. Tärkeintä tälle taholle lienee, ettei tutkimuksella muuteta sen etukäteen varmoiksi julistettuja olettamuksia.

        Toivotaan, että joku yksityinen taho on tutkinut asiaa ja julkistanut tulokset.

        Asia on todella tärkeä koko kansantaloudelle ja varsinkin ympäristön kannalta. Ainakin vanhojen kirkollisten rakennusten paanukattoihin kelpasi ennen vain tervattu haapapaanu. Tämäkin tukisi väitettä haavan hyvästä lahonkestosta.

        Porvoon kirkon uuteen paanukattoon haettiin vanhoja mäntyjä.
        Mäntyhän ei kovin kestävä materiaali ole, ellei sitä tervannut jokavuosi veneessäkin.
        Tervaksen kohta taas kestää jopa satoja vuosia, mutta ei sen ympäristö..

        Metsäntutkimuskeskuksessa annettiin Erkki Lähteelle omien sanojensa mukaan lähestymiskielto jatkuvan kasvatuksen palstalle, vaikka se oli vain yksi monista? Muille lohkoille hän sai mennä.
        Nyt eläkkeellä ollessaan hän on käynyt ja hyvin kuulemma kasvaa....


      • Tähtääjä
        se on että kirjoitti:

        kunhan haapa on kuorittua ja ei ole jatkuvassa kosketuksessa seisovan veden kanssa se kyllä kestää. Jotenkin on tullut itselle vielä sellainen haiku että etenkin sahaamaton haapa, tai sitten sellainen mistä vaan sivut on sahattu pois kestää parhaiten. Jos haapa sahataan liian ohueksi lankuksi/laudaksi, se ei oikein evää tahdo kestää. Eli kuorittuna massiivipuurakenteissa se on poikaa!!

        Haapa kestää jatkuvaa vesikosketustakin. Isäni teki laiturin täysin käsittelemättömästä haavasta. On kestänyt yli 10 kesää järvessä. Naulat vain eivät tahdo enää pitää, vaikka puu on kovaa.
        Haapa 'hilseilee' ohutta nöyhtää. Ei tule tikkuja.
        Kestävää haapaa on vain vanhan puun ydinpuu, ei pinta, eikä nuori puu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      122
      1241
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      919
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      835
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      621
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      600
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      567
    7. 52
      541
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      508
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      491
    10. Wille antoi juuri potkut 29 suojatyöläiselle!

      Soste aloittaa yt:t, jos kaikki menee hyvin, niin 29 suojatyöläistä 31:sta saa kenkää. Mitäpä sostelaiset jos menisitte
      Maailman menoa
      238
      461
    Aihe