Uusi kannettava harkinnassa

macbook??

Olisi tarvetta uudelle kannettavalle koska kohta kolme vuotta vanha hp:n laite alkaa olla jo tosi hidas käyttää vaikka muistikaan ei läheskään täynnä.
Parin tutun olen kuullut suosittelevan macin ostoa, kuulemma toimii paremmin ja on myös pitkäikäisempi. Itse en tietokoneista paljon ymmärrä ja uuteen koneeseen olisin valmis satsaamaan noin tonnin. Millainen on siis tuo macbookin halvin versio, suositteletteko? Käyttö olisi lähinnä perusnetti ja s-posti, opiskelukäyttö (office ohjelmat käytössä) ja valokuvien, leffojen ja musiikin katselu ja kuuntelu.

Millaiset on macin kanssa valmiina tulevat ohjelmat, pärjääkö niillä vai täytyykö hankkia jotain lisää? Miten muuten saa sen opiskelija-alennuksen josta olen jostain tällä palstalla lukenut?

Onko muuten perää tuolla että mac olisi pc konetta pitkäikäisempi? Mielestäni esim. oma kolme vuotta vanha kone ei vielä saisi toimia niin luvattoman huonosti, mutta ehkä trendi on nykyään se että uutta tulisi ostaa joka vuosi..??

Iso puute mielestäni on tossa macissä tuo polttavan cd aseman puuttuminen, miten kätevä on käyttää sellainen ulkoinen asema?

Mistä kautta tuo kone muuten kannattaisi hankkia että saisi mahdollisimman nopeasti (ja edullisesti)?

Kiitos kovasti vastauksista!

5

943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

      Opiskelijapojallani on juuri tuollainen perusmalli. Hyvin se sillä pärjää. Käyttö on kyllä kovaa, tuntimäärät suuria.

      Office ei tule koneen mukana (tai siis tulee se kuukauden TestDrive joka on yhtä tyhjän kanssa). Eli se office täytyy hankkia, jos ei pärjää iWorkilla (siitäkin on kuukauden täysin toimiva versio koneessa). iWork maksaa 79 € ja opiskelijalle vielä vähemmän.

      Mac on pitkäikäisempi, sillä esim. tuota hidastumista ei esiinny ollenkaan. Ja käytettyjen jälleenmyyntiarvo on parempi.

      Opiskelija-alennuksen saa AppleStoresta ja valtuutetuilta EDU myyjiltä. Listä löytyy Applen sivuilta.

      Perusmallissa siis on polttava CD mutta ei polttavaa DVD:tä. Ja ulkoiset on kyllä käteviä eivätkä kalliita.

    • tuttuja. Tuo on yhä tavallisempi kertomus, kuinka tuttavat kehuvat ja suosittelevat Macia. Nämä kertomukset ovat räjähdysmäisesti lisääntyneet parin viime vuoden aikana. Uskoisitko että tuo päivä päivältä yleistyvä Macin kehuminen voisi olla edes mahdollista, jos asiassa ei olisi ns. vinha perä?

      Muuten komppaan MacFinniä, hänen jäljiltään ei yleensä tarvitse asiasiivouksia tehdä, ei näköjään edes näin tulva-aikaan. ;)

      • macbook??

        Kiitos kovasti vastauksista, kai se täytyy uskoa viisaampiaan ja lähteä mac:ia ostamaan! :)


    • hmmm..........................

      Sen kolme vuotta vanhan hp:n voi defragmentoida. Silloin kaikki kovalevyllä hajallaan olevat tiedostot kasataan yhteen ja homma skulaa niin kuin kuuluu.

      • Jallu-vaari

        on paljonkin apua niin sittenhän siitä voi vielä myydessä saada muutaman eypon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4829
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1459
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1316
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1208
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe