matti ja maija -koti helsinki

onko?

kenelläkään tietoa kyseisestä lastenkodista? Netistä en saanut googlen kautta oikein mitään irti. Sen verran herui tietoa, että on jouduttu lakkauttamaan joskus 90-luvun alussa. Minut on adoptoitu kyseisestä lastenkodista aivan vauvana ja haluaisin yksinkertaisesti tietää lisää paikasta. Jos kenelläkään on antaa lisää tietoa niin olisin todella kiitollinen!

74

10303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole hyvä!

      Matti ja maija -koti oli Pelastakaa Lapset ry:n lasten vastaanottokoti Helsingissä. Tiedän yhden 1975 syntyneen pojan, joka on asunut ennen adoptiotaan kyseisessä paikassa. En kuitenkaan tiedä, missä Matti ja maija -koti on sijainnut ja onko rakennusta enää olemassa. Toivottavasti joku muu osaa kertoa sinulle lisää asiasta. Pelastakaa lapset ry:n historiikista löytyy tällainen tekstin pätkä:

      "Lontoolaisen Panda Hotelin esikuvan mukaan Helsinkiin
      perustettiin 1952 uudenlainen laitos, lapsihotelli,
      lasten tilapäistä vuorokausi- ja päivähoitoa varten.
      Lapset tulivat hotelliin esimerkiksi äidin sairastumisen
      tai vanhempien matkustamisen takia. Hotelliin
      kuitenkin sijoitettiin tilapäishoitoon yhä useammin
      sijaiskotia odottavia lapsia, ja laitos muuttui hiljalleen
      vastaanottolaitokseksi. Vuonna 1958 lapsihotellin nimi
      muutettiin Matti ja Maija –kodiksi. Keskimäärin
      lapsi asui Matti ja Maija –kodissa 2-3 kuukautta, jonka
      aikana lapselle laadittiin huoltosuunnitelma.
      Vastaanottokotien määrä väheni yleisesti 70-luvulta
      lähtien. Matti ja Maija –koti lopetti toimintansa vuonna
      1992.
      Kun vuonna 1972 Pelastakaa Lapsilla oli 15 laitosta,
      oli niitä 1983 enää seitsemän. Samalla lastenkotipaikkojen
      määrä vähentyi 201:stä 88:aan. Liiton laitosten
      painopiste siirtyi vastaanottokodeista pienryhmä-
      /perheryhmäkoteihin."

      Koko historiikin (35s) löydät netistä osoitteesta http://www.pelastakaalapset.fi/historiikki75.pdf Yllä oleva tekstilainaus on sivulta 9.

    • yhteyttä

      Pelastakaa Lapset ry:n toimistoon, he osaavat varmasti kertoa/etsiä sinulle kaikkein eniten, ja luotettavinta, tietoa.

    • Mammu

      Olin Matti-jaMaijakodissa lastenhoitajana -70 luvulla. Työpaikkana se oli elämäni ihanin työpaikka! Ja olen edelleen samaa mieltä. Matti-ja Maijakoti sijaitsi etelä- Haagassa, Steniuksentiellä. Työskentelin etupäässä vauva-osastolla, jossa oli n.15 vauvapaikkaa, leikki-ikäisiä olin.10. Johtajana oli Mappe ja osastonhoitajana aivan ihana- Linnea!

      • Vauva 76

        Olin Matti-ja Maijakodissa adoptiota odottaen vauvana vuosina 76-78. Vieläkin olen yhteydessä Linneaan sillointällöin ! :) Ruusuja hänelle!


      • Tuuli K.

        Olin itse siellä lapsena vuonna 1975. Nyt olen yrittänyt selvittää juuriani ja olen saanut jo aika paljon aikaan. Harmi että paikka on jo lopetettu. Olisi ollut kiva tietää siitä lisää.


      • elli70

        Oli kiva lukea tekstiäsi. Minut on adoptoitu vauvaosastolta 70 luvun alkupuolella juuri vauvaosastolta. Aikuisena sain käydä kyseisessä paikassa tutustumassa, koska selvisi että kämppäkaverini oli silloin töissä siellä. Minulle jäi aívan ihan kuva laitoksesta. Mieleenpainuvin oli taulu jossa minä hymyilin jonkin hoitajan sylissä.


      • -Lilli-

        Hei "Hoitajana"! Oletko tietoinen, onko rakennusta enää olemassa (talon numero, kerros- rivi- vai omakotitalo)? Tai kenen hallinnassa se on? Olen ollut itsekin siellä 70-luvun alkupuolella. Onkohan mitään arkistoja niistä ajoista ja esim. valokuvia? Mistä niitä voisi kysellä? Itselläni ei ole lainkaan kuvia niiltä ajoilta. Olisin kiitollinen kaikesta tiedosta!


      • Musta aukko

        Hei! Oletko tietoinen, onko rakennusta enää olemassa (talon numero, kerros- rivi- vai omakotitalo)? Tai kenen hallinnassa se on? Olen ollut itsekin siellä 70-luvun alkupuolella. Onkohan mitään arkistoja niistä ajoista ja esim. valokuvia? Mistä niitä voisi kysellä? Itselläni ei ole lainkaan kuvia niiltä ajoilta. Olisin kiitollinen kaikesta, pienestäkin, tiedosta!


      • Marika1975
        Tuuli K. kirjoitti:

        Olin itse siellä lapsena vuonna 1975. Nyt olen yrittänyt selvittää juuriani ja olen saanut jo aika paljon aikaan. Harmi että paikka on jo lopetettu. Olisi ollut kiva tietää siitä lisää.

        Minäkin olin siellä vuonna -75. En tiedä paikasta juuri muuta kun nimen. Olen itsekkin yrittänyt selvittää juuriani ja onnistuinkin tapaamaan äitini joka ei ollut sitten kuitenkaan kiinnostunut jatkamaan tuttavuuttamme pidemmälle kun pariin tapaamiseen. Nyt haluaisin löytää biologisen isäni mutta se tuottaa tuskaa kun nimeä en tiedä eikä äitini sitä suostunut silloin kertomaan-


      • Marika1975

        Hei! Olitko töissä siellä vielä -75? Olisi kiva jos kertoisit paikasta jotain.


      • Marika-1975

        Odotan edelleen vastausta...


      • Anonyymi

        Hei Mammu
        Minäkin olin Matti ja Maija kodissa 1970 maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana.
        Minua kutsuttiin ilmeisesti nimellä "Sirpa". Ainakin yhdessä valokuvassa minut oli nimetty "Sirpaksi". Minulla oli syntyessä lonkka pois sijoiltaan ja jouduin istumaan sellaisessa erikois tuolissa että lonkka korjaantuu.
        Satutko muistamaan tällaista? Vai muistaisko joku siellä asuneista minua?
        Olis ihana saada kuulla jotain tästä lastenkoti ajasta ennen kun minut adoptoitiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Mammu
        Minäkin olin Matti ja Maija kodissa 1970 maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana.
        Minua kutsuttiin ilmeisesti nimellä "Sirpa". Ainakin yhdessä valokuvassa minut oli nimetty "Sirpaksi". Minulla oli syntyessä lonkka pois sijoiltaan ja jouduin istumaan sellaisessa erikois tuolissa että lonkka korjaantuu.
        Satutko muistamaan tällaista? Vai muistaisko joku siellä asuneista minua?
        Olis ihana saada kuulla jotain tästä lastenkoti ajasta ennen kun minut adoptoitiin.

        Olemme olleet samaan aikaan...varmasti vauvalassa:)


    • Ananiam

      Hei!
      Minut on adoptoitu 1983 ja olen ollut elämäni ensimmäiset 3kk kyseisessä matti- ja maija kodissa. Valitettavasti minullakaan ei ole muuta tietoa kuin, että sitä ei enää ole olemassa. minkäkin haluaisin tietää paikasta jotain enemmän ja valokuvat olisivat kivoja. Laita tänne viestiä niin pohditaan asiaa yhdessä!

      • Cosmotoimitus

        Oletko 20-32-vuotias nainen ja haluat kertoa kokemuksistasi Cosmopolitan lehden haastattelussa. Ota yhteys saähköpostilla [email protected].


    • 78

      luin juuri tekstiäsi. olen koittanut myös saada tietoa kyseisestä paikasta ja vähäiseksi on tieto jäänyt. kun vielä tilanne on tosiaan se että paikka on lakkautettu.tosin sekään ei helpota että vanhempani eivät juuri asiasta halua puhua. minut ja veljeni on adoptoitu joskus 83-84 vuonna.tiedän miltä tuntuu kun ei saa tietoa vaikka haluaisi ja muisti kuvat ovat himmeät lähes olemattomat.tsemppiä tiedon hakuun.

    • S

      Itsekin olen ollut kyseisessä lastenkodissa vuonna -88. Olin siellä kolme kk kunnes sain tulla (adoptio)vanhempieni luo.
      Olen myös joskus yrittänyt googlettaa Matti ja maijakotia, mutta en oikeen löytänyt mitään.

      • AM

        Minut on myös adoptoitu vuonna -82 Matti ja Maija -kodista. Olen myös yrittänyt etsiä tietoa kyseisestä paikasta, etenkin silloin siellä töissä olleistä henkilöistä, josko joku heistä olisi edes kerran tavannut biologisen äitini, josta olen yrittäny etsiä kaikkea mahdollista tietoa mitä ikinä vaan selville saan. Vaikeaa se on, kun ei ole koskaan biologista äitiäni tavannut ja hän on kuollut jo yli kymmenen vuotta sitten. Ja minä hölmö aloitin etsimään häntä liian myöhään...


      • ansku__

        Moikka, voisitko vaikka kirjottaa minulle irc-galleriaan poisoned_girl
        Haluaisin jutella jonkun kanssa, kuka ollut samassa paikassa kun minä, itse 88 vuonna 7kk


      • M

        Sain vuosia sitten kuulla, että minulla on sisko joka on annettu adoptoitavaksi Matti ja Maija kotiin 80 luvun lopulla. Aina asia on mielessä pyörinyt, ja muutaman kerran olen yrittänyt selvittää jotain siskostani... Tuli tosta S nimimerkistä vaan mieleen. Luultavasti tytön nimi on Saana. Onko mitenkään mahdollista selvittää, koko nimeä, asuinpaikkaa ym. ?


      • SK
        M kirjoitti:

        Sain vuosia sitten kuulla, että minulla on sisko joka on annettu adoptoitavaksi Matti ja Maija kotiin 80 luvun lopulla. Aina asia on mielessä pyörinyt, ja muutaman kerran olen yrittänyt selvittää jotain siskostani... Tuli tosta S nimimerkistä vaan mieleen. Luultavasti tytön nimi on Saana. Onko mitenkään mahdollista selvittää, koko nimeä, asuinpaikkaa ym. ?

        Hei M!

        Saatan olla se henkilö jota etsit... vuosi on 87. Laitappa s-postiini viestiä [email protected]


      • D
        AM kirjoitti:

        Minut on myös adoptoitu vuonna -82 Matti ja Maija -kodista. Olen myös yrittänyt etsiä tietoa kyseisestä paikasta, etenkin silloin siellä töissä olleistä henkilöistä, josko joku heistä olisi edes kerran tavannut biologisen äitini, josta olen yrittäny etsiä kaikkea mahdollista tietoa mitä ikinä vaan selville saan. Vaikeaa se on, kun ei ole koskaan biologista äitiäni tavannut ja hän on kuollut jo yli kymmenen vuotta sitten. Ja minä hölmö aloitin etsimään häntä liian myöhään...

        Minut on adoptoitu 84 sieltä. Siellä oli joku Jonna-niminen hoitaja, jonka vanhempani muistavat, oli kuulemma oikein ihana. Tietääkö kukaan häntä? Hän oli omahoitajani. Olin siellä siis 83 vuodesta alkaen 84 vuoteen asti.


      • spm2
        D kirjoitti:

        Minut on adoptoitu 84 sieltä. Siellä oli joku Jonna-niminen hoitaja, jonka vanhempani muistavat, oli kuulemma oikein ihana. Tietääkö kukaan häntä? Hän oli omahoitajani. Olin siellä siis 83 vuodesta alkaen 84 vuoteen asti.

        Matti ja Maija-kodissa työskenteli 80-luvulla vauvaosastolla lastenhoitajana Marianna Li..............nd, jotta kutsuttiin lempinimellä Janna. Hän on myöhemmin mennyt naimisiin ja sukunimi lie muuttunut. Mahtaiskohan kyseessä olla sama henkilö. Olen itsekin yrittänyt löytää häntä, mutta huonolla menestyksellä.


    • noora86

      Minäkni olen viettänyt elämäni ensimmäiset 2 kuukautta Matti- ja Maija-kodissa vuonna 1986. Ottovanhempieni mukaan paikassa on ollut hyvä hoito, ja sain omia papereitani Pelastakaa Lapset ry:ltä, siellä matti- ja maijakodin työntekijät ovat kirjoittaneet minulle suukkoja ja toivottaneet aurinkoista elämää :)

      • IdaK

        minut adoptoitiin sieltä vain vuotta ennen kuin paikan toiminta lakkasi. olin vauvana siellä vuosina 90-91. haluaisin tietää asiasta enemmän, mutta jotenkin etsiminen tuntuu hankalalta. Ovatko monet löytäneet biologiset vanhempansa tätä kautta? :)


      • mikko_n_75
        IdaK kirjoitti:

        minut adoptoitiin sieltä vain vuotta ennen kuin paikan toiminta lakkasi. olin vauvana siellä vuosina 90-91. haluaisin tietää asiasta enemmän, mutta jotenkin etsiminen tuntuu hankalalta. Ovatko monet löytäneet biologiset vanhempansa tätä kautta? :)

        Jos olet ollut vauva vuosina 1990-91, olet oikeutettu saamaan väestörekisteritiedoista virkatodistukseesi merkinnän biologisista vanhemmistasi. Vähintään biologisen äidin henkilötietojen tulisi näin löytyä.


      • AM
        mikko_n_75 kirjoitti:

        Jos olet ollut vauva vuosina 1990-91, olet oikeutettu saamaan väestörekisteritiedoista virkatodistukseesi merkinnän biologisista vanhemmistasi. Vähintään biologisen äidin henkilötietojen tulisi näin löytyä.

        mahdollista saada väestörekisteristä tietoa biologisista vanhemmista, jos on adoptoitu jo -80 luvulla matti ja maija-kodista. Ja miten noita tietoja rekisteristä olis mahdollista pyytää? Mä jotain jo biologisesta äidistäni tiedän, kuten nimen, syntymäajan, kuoliajan ja todistuksen yms...


      • mikko_n_75
        AM kirjoitti:

        mahdollista saada väestörekisteristä tietoa biologisista vanhemmista, jos on adoptoitu jo -80 luvulla matti ja maija-kodista. Ja miten noita tietoja rekisteristä olis mahdollista pyytää? Mä jotain jo biologisesta äidistäni tiedän, kuten nimen, syntymäajan, kuoliajan ja todistuksen yms...

        Jos kuulut kirkkoon, mene oman seurakuntasi kirkkoherranvirastoon ja pyydä sellainen virkatodistus, josta käy ilmi biologiset vanhempasi. Jos et kuulu kirkkoon, mene kotikuntasi maistraattiin ja pyydä tätä samaa tietoa. Jos siitä kieltäydytään, muistuta siitä, että täysi-ikäisen oikeus saada näitä tietoja väestörekisteristä on ehdoton (661/2009, 38 §, 1. momentti).


      • Annicci
        mikko_n_75 kirjoitti:

        Jos olet ollut vauva vuosina 1990-91, olet oikeutettu saamaan väestörekisteritiedoista virkatodistukseesi merkinnän biologisista vanhemmistasi. Vähintään biologisen äidin henkilötietojen tulisi näin löytyä.

        AM: Jos bioäitisi on kuollut jo yli 10v sitten ja haluaisit saada hänestä tarkempia tietoja (luonne, elämäntarina, terveys, valokuvat, sukulaiset), niin paras tietolähde ovat varmasti bioäitisi sukulaiset. Minulla oli onni saada paljon tietoja Googlen kautta, koska oli kyseessä sen verran harvinainen sukunimi ja tiesin, miltä Suomen alueelta sukulaisia voisi löytyä. Tätä kautta otin yhteyttä erääseen naiseen, joka toimi urheiluseurassa (hehe) ja osoittautui bioäitini serkuksi. Eräs adoptoitu ystäväni onnistui jopa löytämään biosukunsa sukupuun netistä! Googlettaminen siis kannattaa ja pienistäkin johtolangoista voi saada tärkeitä puuttuvia paloja palapeliinsä. Tiedän myös adoptoidun, joka on hankkinut käsiinsä oman adoptionsa paperit käräjäoikeudesta. Minä olen päättänyt edetä samaan suuntaan ennen juhannusta. Ahdistaa vaan, kun niistä voi löytyä ikäviä tietoja adovanhemmistakin. Minä kun en oikein tullut toimeen adovanhempieni kanssa ja olen jo niin paljon valheita kuullut etten jaksaisi lisää. Haluan kuitenkin tietää asioita ja tiedonhalu ajaa ikävien tunteiden ohi. Ikävistä uutisista on selvitty ennenkin. Tietämättömyys sen sijaan aiheuttaa ainakin minulle enemmän ahdistusta.


      • genealogia
        AM kirjoitti:

        mahdollista saada väestörekisteristä tietoa biologisista vanhemmista, jos on adoptoitu jo -80 luvulla matti ja maija-kodista. Ja miten noita tietoja rekisteristä olis mahdollista pyytää? Mä jotain jo biologisesta äidistäni tiedän, kuten nimen, syntymäajan, kuoliajan ja todistuksen yms...

        Tilaa maksullinen sukututkimus niistä asuinpaikoista, joissa ovat olleet kirjoissa/rekisterissä.


      • Ssnnn
        IdaK kirjoitti:

        minut adoptoitiin sieltä vain vuotta ennen kuin paikan toiminta lakkasi. olin vauvana siellä vuosina 90-91. haluaisin tietää asiasta enemmän, mutta jotenkin etsiminen tuntuu hankalalta. Ovatko monet löytäneet biologiset vanhempansa tätä kautta? :)

        Hei IdaK, olemme olleet ilmeisesti yhtäaikaa ko. lastenkodissa, olin siellä myös 90-luvun alusta noin puolisen vuotta :) Jos näet tämän viestin niin laitappa @-postia os: [email protected] :)


    • LM

      Eli kuulin joskus aikoinani että mun edesmenneellä isällä oli poika jota hän ei ollut tunnustanut.
      Koska mun siskopuoli on -83 syntynyt ja kuulopuheita on ollut että tämä poika olisi syntynyt n. 10 vuotta aiemmin.. ehkä siis vuosina 1971-1974.. Ja tämä äiti olis sitte vienyt pojan tuon aikaiseen matti ja maija kotiin.
      ilmottautuisiko veli puoli! :) biologisen äitisi nimi oli ainakin Ritva.. sukunimeä en tiedä.
      2 siskopuolta oottelee.

      Elikkä pelastakaa lapset ry:kin jeesaisi?

      • etsinyt&löytänyt

        Kiva kun siskot etsii veljeään. Jossain vaiheessa täältä keskustelupalstalta jopa poistettiin tällaiset viestit, mutta mielestänit se oli tyhmää. Netti on pullollaan vastaavia etsimisviestejä. Englanninkielisillä sivustoilla on jopa perustettu omia etsimispalstojaan, koska ennen niitä tavalliset adoptiokeskustelupalstat täyttyivät liiaksikin etsimisviesteistä.

        Pelastakaa Lapset ry:stä voitte kysyä veljestänne lisää tietoa. PeLa ei kuitenkaan välttämättä anna tietoja sisaruksille, mutta pyynnöstänne he saattavat ehkä-mahdollisesti-jos viitsivät-kenties-kukaties-toivottavasti lähestyä veljiänne välittämällä esim. jonkin viestin teiltä hänelle. PeLa:n lisäksi voitte yrittää saada Maistraatista veljenne tietoja yhteisen isän avulla. Voitte kertoa olevanne tekemässä sukututkimusta, ilmoittamassa velipuolellenne sukutapaamisesta tms. Myös seurakuntien virastot saattavat voida auttaa teitä. Jollain järjestöllä, oliko se nyt SPR tai Pelastusarmeija, on palvelu henkilöetsintään liittyen. Sukututkimukseen liittyen moni on saanut apua kummallisista paikoista, jopa mormonien väestökirjoista. Älkää siis luovuttako ihan helposti, vaikka voikin välillä turhauttaa.


    • 87

      minut adoptoitu matti ja maija kodista 1987, olen alkanut etsiä biologista äitiäni mutta olisihan paikan osoite kiva tietää niin voisi käydä ulkopuolelta katsomassa... vaikka sieltä ei olekaan kuin todella hämäriä muistikuvia

    • Juuso123

      Täällä kirjoittelee myös yksi ao. paikasta 80-luvun alussa adoptoitu. Otin eilen yhteyttä biologiseen siskooni ihan ominpäin, sain tietää hänestä ns. vahingossa minulle tulleen kirjeen kautta.

      Nyt vain odotellaan vastaako hän.

      Tuosta lastenkodin sijainnista minäkin olisin kiinnostunut, olisi mielenkiintoista käydä katsomassa paikkaa ulkoapäin. On kuitenkin meille siellä olleille hyvin, hyvin tärkeä paikka. Monen elämä ei olisi nykyisenlaista ilman tuota paikkaa.

      • Anonyymi

        Hei, matti ja maija kodin osoite oli Steniuksentie 20.


    • LM

      "Henkilörekisteriämme koskevat tiedot kuuluvat vaitiolovelvollisuuden piiriin. En voi valitettavasti auttaa sinua asiassasi. "

      Näin vastaa PeLa Ry kun kysyy siskopuolena velipuolesta, että voivatko auttaa. Ei tietenkään. Laki sanoo; lain lapseksiottamisesta (1985) § 49a:n mukaan oikeus tietojen saantiin on vain ottolapsella itsellään, hänen huoltajallaan sekä ottolapsen jälkeläisillä.

      Ei sitä veikkaa voi löytää näin ollen mitenkään.

      Vuosi sitten kirjottelinkin.. se oli Ritva A... se nainen joka meidän veikan vei Matti ja Maija kotiin..vuosina 1971-1974.

      Mites tässä nyt jatkais etsintöjä?

      LM

      • KKK83

        Moi. Mut adoptoitiin sielt 1983. Kuulin että biologisen äitini nimi olisi Ritva Liisa A..Voisko olla mahdollista että 71-74 ei sit pidä paikkaansa?


    • mk

      Hei!
      Olen asunut vuonna 84-86 aikana siellä .Mulla on valokuva albummi siitä ajasta :) Siellä on monien lapsien nimet ja kuvat ja hoitajien myös. :)

      • Hei mk! Löytyyköhän albumistasi vauvaa nimeltä "Sara"? Olen syntynyt vuonna 1986, oli Matti- ja Maijakodissa ensimmäiset kaksi kuukautta elämästäni.


      • mk
        gertrude86 kirjoitti:

        Hei mk! Löytyyköhän albumistasi vauvaa nimeltä "Sara"? Olen syntynyt vuonna 1986, oli Matti- ja Maijakodissa ensimmäiset kaksi kuukautta elämästäni.

        Hej "sara"! Ei valitettavasti löydy. Olit varmaan silloin varmaan vauva osastolla.yt mk.


      • Anonyymi

        Löytyykö 12.1985-2.1986 eklund vauvaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyykö 12.1985-2.1986 eklund vauvaa?

        Sukunimiä siinä ei ole. Vaan etunimejä vaan


    • R.

      Hei kaikki!
      Kiinnostaa tietää oletteko saaneet tietoa enempää kyseistä lastenkodista? Minut on adoptoitu sieltä v. 88 olen syntynyt loppuvodesta 87. Huhujen mukaan minulla olisi veli/ velipuolikin olemassa. Jos osaatte auttaa tietojen hakemisessa tai saamisessa, olisin todella kiitollinen.

    • S.

      Hei!
      Minut on myös adoptoitu Matti ja Maija kodista vuonna 1988. Olin siellä 3kk.
      Olen lukenut papereistani että omahoitajani nimi oli Karita tai Marita.

    • bioäitkö pahin

      Vastasyntynyt lapseni on viety Maija ja Matti kotiin v.1973.Annettu adoptioon. 1974 syksyllä.Mutta perheeseen viety varmaan jo aika pian ,hän vain hävisi . Minulle ei ole sen jälkeen annettu tukea,terapiaa,eikä tietoja.Jälkinevonta maksaa. Rahaa tulee Pelalle ikkunoista ja ovista. Mutta biologiset perheet ei niitä saa,menevät adoperheille ja lihottaa sitä järjestelmää.Mistähän saisin nähtäväksi ne paperit jota on tehty minua kuulematta.

    • Adoptoitu74

      Oliko tämä matti ja maija koti jollakin tavalla osa meilahden sairaalaa? Minut on adoptoitu vuonna 74 n. 3kk ikäisenä. 20 vuotta olen miettinyt pitäisikö ottaa yhteyttä biologisiin vanhempiin ja nyt haluan sen tehdä jos vain mahdollista.

      • Etsivä bioäiti

        Moi ! Saattaa olla, mutten ole varma. Onko Helsingissä muitakin Matti ja Maija koteja. Jos ei ole niin tämä voisi olla. Oletko synt. marraskuussa 73.


    • Biologinen suku?

      Äitini on adoptoitu matti ja maija-kodista joskus 50-luvulla, ja olisin erittäin kiinnostunut tietämään, onko äitini biologisista vanhemmista mahdollista saada mitään tietoa mistään?

      • Myös etsivä bioäiti

        Minunkin lapseni on ollut Matti ja Maija kodissa. Adoptoitu 74. 3-5 kk ikäisenä olosuhteiden pakosta. olin nuori ,ei ammattia,huono asunto.Oli huonoa aikaa kun tukea ei ollut lähellä.Oli sitä aikaa kun katsottiin kieroon avoliitossa ja yksi lastaan odottavia naisia.Mutta aika on siitä jo ajanut ohi .Ajattelen usein mitenkähän jaksaa. Millainen perhe hänellä on? Minulla on mennyt hyvin, olen raitis ja liikunnallinen. Mutta jotain puuttuu? Edelliseen kirjoittajaan viitaten. Vielä vuosienkin jälkeen voi adoptiolapsen jälkeläinen saada ns. jälkipalvelua.Tietoa löytyy netistä!


    • astra4

      Joku kyseli, onko Matti ja Maija kodissa olleista lapsista kuvia. Olin opiskelijana siellä vauvapuolella muistaakseni v. -91 noin kolme viikkoa. Muistan, että siellä oli albumi (varmaan useitakin vuosien varrelta), jossa oli lasten kuvia.
      Paikasta muistan myös sen, että se oli todella ihana! Erittäin kodikas ja lapset hoidettiin hyvin :)

    • ropukka

      Moi.Olen ollut ko.paikassa elokuun lopussa 1971 vastasyntyneenä.biologisesta äidistäni tiedän ainoastaan etu-ja sukunimen(T.L) ja että hänellä on muitakin lapsia sekä että on asustellut espoon suunnalla.Onko jollakulla tietoa miten näillä tiedoilla kannattsisi edetä jos haluaisin saada enemmän tietoja?

    • VOULI

      Yksi Matti ja Maija kodin asukki ilmoittautuu myös mukaan! Olin vauvana siellä vuoden 1990 lopusta vuoden 1991 alkuun. Tiedän, että minulla on pari vuotta vanhempi veli, joka annettiin adoptoitavaksi ja hän on niin ikään asunut Matti ja Maija kodissa jonkin aikaa vauvaikäisenä. Meillä on yhteinen äiti, mutta luultavimmin eri isä. Veljeni asuu nykyisin joko Keski- tai Varsinais-Suomessa (melko laaja skaala..). Itseni on jo pitkään pitänyt ottaa selvää juuristani, mutta jostain syystä on vain jäänyt ja ärsyttää tämä. Olisikos jollain kertoa kokemuksia löydetyistä siskoista/veljistä (miten on tapaamiset mennyt yms.)

    • Kielo7

      Hei! Minä olin Matti ja Maija kodissa 89-90 jonkun aikaan väliaikais sijoituksessa. Siellä minusta oli tehty kokonainen valokuva kansio joka minulla muistona, olin 1 vuotias tuolloin. Kävin juuri äidin kanssa katsomassa onko vielä vanhalla steniuksentien (Haaga) paikalla niin kyllä oli vanhalla paikalla. Seinässä oli kilpi jossa luki paikan olevan edelleen nimeltään Matti ja Maija koti ja seinässä luki myös pelastakaa lapset ry:n turvakoti.

    • jk7474

      Moi, olen myös Matti ja Maija kodin kautta maailmalle lähtenyt. minut adoptoitiin sieltä jossain vaiheessa alkuvuotta 1975. Syntynyt olen loppuvuodesta 1974. Näitä asioita olen pohtinut läpi elämäni. Olis niin hemmetin hienoo tietää ja tuntee biologiset vanhemmat sekä mahdolliset sisarukset. Ja ainakin tietää, kun voihan se olla et he eivät välttämättä halua tuntea mua. Olen kyllä selvittänyt jo vuosia sitten mistä ja miten asiat saa selville, mutta nyt vasta pystynyt aktivoitumaan. Minusta on äärettömän hienoo, että näiden sivujen kautta jotkut etsivät mahdollisia siskoja tai veljiään. Tällä hetkellä tiedän itsestäni vielä kovin vähän. Olen kuullut ne asiat adoptiovanhemmiltani niin nuorena ettei mitään nimiä esim. edes muista enään. Nyt olen Pelastakaa lapset kautta alkanut asioita selvittämään ja toivon etten ole myöhässä. Tsemppiä teille kaikille etsinnöissä!

      • Marika1975

        Hei! Minutkin adoptoitiin sieltä vuonna -75. En tiedä kuinka voisin etsiä veljeni. Hän on adoptoitu Ruotsiin mutta nimestä ei ole tietoa. En tiedä kuinka sen saisi selville. Kukaan ei tunnu tietävän mitään asiasta.


    • mamix4

      Hei .
      Luin teidän viestejä, ja moni kyseli että missä Matti ja Maija koti sijaitsi ennen Peuranmaalle muuttoa .
      Itse asuin ihan naapurissa v. 82-97 .
      Nykyään samassa talossa on Pääkaupunkiseudun turvakoti .
      Talo sijaitsee Etelä-Haagassa , Steniuksentie 20 .
      Mieheni on ollut vauvana v 72 siellä ja tunnen sisarukset samaa ikäluokkaa jotka ovat olleet siellä .
      Toivottavasti löydätte etsimänne !

    • tyttölapsi

      Olin Matti- ja Maijakodissa vuoden 1970 alkupuolella noin 6 kk. Vietin siellä 3-vuotissynttärit, joista on tallella mm. ryhmäkuva. Mielestäni siinä kaikki lapset ovat ikäisiäni tai vanhempia.

      Makuuhuoneesta muistan isot, ehkä piirretyt, taulut, joissa kaikissa oli hyppynarulla leikkivä, hyppivä lapsi. Makuutilojen puoleisella seinällä oli myös wc. Jossain, ehkä alakerrassa, oli sauna.

      Makuutilojen viereisellä seinällä oli terassi. Lähistöllä ulkona olivat keinut.

    • outi-641

      Hei
      minä olin matti ja maija lastenkodissa vuodet1964-1967
      haluaisin saada tietoja tältä aijalta onko ketää joka olisi ollut siellä yhtä aikaa tiedosani on että siellä oli yksi poika jonka nimi on reino olis hienoa löytää kyseinen ihminen

      • miekkonen_vm64

        Olin matti- ja maijakodissa alkuvuoteen 1967, en oikein tiedä kuinka pitkään sitä ennen, jonka jälkeen isäni sai asiansa järjestykseen ja pääsin kotiin hänen kanssaan.


      • Anonyymi

        Mä syntynyt Porvoossa 67 vuonna minut vietiin suoraan laitokselta Matti ja Maija kotiin. olin siellä puoli vuotta kunnes minut adoptoitiin Ilmajoelle. 21 vuotta sitten aloin selvittää taustaani. Kävin pelastakaa lapset ry Jyväskylä mistä sain tietoa biologisista vanhemmista ym. Sen jälkeen aloin jäljittää äitiä kirkkoherran virastojen kautta. Lopuksi Lappeenrantaan päädyin sieltä annettiin joku numero mihin soittaa.. sinne annoin äidin syntymäpäivän ja nimen. Sieltä tuli tieto missä asuu. Soitin pelastakaa lapset ry lle. Ottivat yhteyttä äitiini ja äiti pyysi minua soittamaan hänelle. Äidin kautta sain yhteyden usään. Minulla oli 2 siskoa isän puolelta ja veli äidin puolelta. Nyt ollaan yhteydessä paljon käyn joka kesä äidin luona ja myös isän.


    • Vuosi1975

      Hei. Tilasin syntymäkertomukseni jonka tekstissä mainitaan "lapsi siirtynyt sairaalasta Matti ja Maijakotiin" Olen syntynyt -75 keskosena ja ei ole enää äitiä taikka isää kertomassa miksi minut sinne vietiin. Kotona olen kuitenkin koko lapsuuteni viettänyt. Olisinkohan saanut jotakin erityishoitoa tms.?

    • adoptio

      Täällä kanssa yksi matti ja maija kodin asukas marraskuu 1971 - maaliskuu 1972.

      • Sukututija

        Oletko biologisen äitisi nimi Maija ?


    • Outisiime

      Minä olin 1979 kieppeillä vuoden verran harjoittelijana Matti- ja Maija kodissa. Siellä oli kaksi osastoa; vauvala, ja isompien lasten osasto. Muutama näistä isommista olivat olleet siellä vuosia. Minun käsitykseni mukaan siellä pidettin hyvä huoli lapsista, ja hoitajat olivat kilttejä. Usein joku hoitajista otti jonkun lapsista mukaansa kotiin viikonlopuksi. Talo oli moderni ja siisti. Sieltä adoptoitiin minunkin aikanani monta lasta. Joskus olin mukana esim. Seurasaaressa kun mahdolliset tulevat adoptiovanhemmat olivat lapsen kanssa päiväretkellä tutustuakseen lapseen paremmin. En koskaan nähnyt että jotain lasta olisi kohdeltu huonosti Matti- ja maija kodissa. T. Outi

    • utelias--

      Voisko olla, että aika pitkälti kaikki adoptiot etelä-suomen alueella on hoidettu matti ja maija kodin kautta? Esim. jos on syntyny vaikka hämeenlinnassa niin olisi siirretty helsinkiin ja sieltä sitten adoptoitu vai onko monikin nuita hoitanut 70-luvulla?

      • Anonyymi

        Riippuu adoption hoitaneesta tahosta. Matti ja Maija -kodin kautta hoidettiin Pelastakaa Lapset Ry:n adoptioita. Minut annettiin adoptoitavaksi sosiaaliviraston kautta. Olin useamman kuukauden Folkhälsanin lastenkodissa Helsingissä. En tiedä tarkemmin missä.


    • Anonyymi

      Mut on adoptoitu Perniöstä. Olin kuulemma kanssa jonkin aikaa Matti ja Maija-kodissa, en tosin tiedä milloin. Olen syntynyt -83, ja parivuotiaana mut adoptoitiin Vammalaan, joten sillä välillä olin Matti ja Maija-kodissa jossain, en edes tiedä missä päin Suomea, vai oliko näitä muualla kuin Helsingissä?

    • Anonyymi

      85-86 vuoden vaihteessa 3 kk itse ollu myös matti ja maija kodissa. Suoraan hämeenlinnan sairaalasta siirretty. 18 vuotiaan sain adoptio paperit ja valokuvan itsestäni otettu matti ja maija kodissa.
      Sain myös lukea ”päiväkirjaa” mikä pidettiin minusta.

    • Anonyymi

      mum-mo lähti kirkolle ja jätti mut yk-sin juomaan kaakao-ta mei-dän labbik-sen kanssa pääsen käyttä-mään mummon konetta missä on kana-da yhteys ja tässä alku-soitto päivän aivo-pieruistani sol-id rok-kia koko soo-lo

      copipastasin tän tuolta erääl-tä forkalta

      "Tankalainen sotilas siisti nätisti roskat 1997 Tehtaankadun yössä toi-nen helsinkin poliisilaitoksen pinokkioista kakkasi housuihinsakin ennenkuin tanskalainen ysi millinen luoti läjähti niskaan"

      http://lyli.fi/viikinki

      - Silja -

      ps. voitte katsoo mun kuulumi-sia myös tääl-tä

      http://lyli.fi/yleisradio2022

    • Anonyymi

      Olin töissä Matti& Maija kodissa 70 luvulla. Ihana ensimmäinen työpaikka vauvalassa❤️

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huijareitten pesä Pelastakaa Lapset ry elää valheesta ja petoksesta. Tuomioita mm törkeistä omaisuusrikoksista tässä aiheesta:

        https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/1768898

        Miten M&M nyt valheesta ja petoksesta elää, jos ry:ltä itseltään on kavallettu rahaa? Enemmän se vaikeuttaa toimintaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe