Iltalukiosta

haluaisintietää

Hei!
Eli kuinka monella on kokemusta iltalukioista?
Olen 17vuotias ja ajattelin jos menisin iltalukioon,
pääsin kyllä päivälukioonkin, mutta tämä vaihtoehto ei oikein innostanut.
Millaisia kokemuksia?
Jaksaako sen käydä?
Jne jne.
Haluaisin vähän tietää, huomenna pitäisi ilmottautua.

7

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helekutti

      Alaikäinen pääsee iltalukioon vain rehtorin erityisluvalla. Iltalukio on tarkoitettu ensisijaisesti työssäkäyville aikuisille ja kursseja kertaaville päivälukiolaisille. Et saa opintotukea etkä muitakaan opiskelijoiden etuisuuksia. Jos ei innosta päivälukio, ei varmasti iltalukiokaan.

      Itse kävin 3 vuodessa, töiden ohessa. Paska nakki mutta tulipa käytyä.

      • hdjblhnlk

        Ensinäkään en kaipaa mitään opintotukia sun muita.
        Toiseks, Espoossa ainakin otetaan alaikäisiä iltalukioihin, ja niin otetaan myös Helsingissäkin.
        Kyselen vain millaista iltalukio on.


      • iltalukiolainen
        hdjblhnlk kirjoitti:

        Ensinäkään en kaipaa mitään opintotukia sun muita.
        Toiseks, Espoossa ainakin otetaan alaikäisiä iltalukioihin, ja niin otetaan myös Helsingissäkin.
        Kyselen vain millaista iltalukio on.

        Itse olen kymmenen vuotta vanhempi ja käyn lukion lisäksi töissä. Sinun iässäsi lukio ei kiinnostanut, mutta nyt on juuri oikea aika lukiolle, aloitan kirjoitukset syksyllä.
        Motivaatio on se mitä tarvitset menestyäksesi. Iltalukion kurssit ovat aika tiivistahtisia ja läksyt kannattaa tehdä, niitä tulee riittävästi. Tahti ei kuitenkaan ole liian kova jos teet töitä lukion eteen ja osallistut kaikkiin oppitunteihin. Meidän lukiossa oppituntien pituus on 100 minuuttia (kaksoistunti). Välillä tuntuu raskaalta istua niin pitkään samalla tunnilla.
        Iltalukiossa ei mielestäni esiinny koulukiusaamista eikä koulukavereiden kanssa ehdi juuri seurustelemaan edes lyhyillä 10 minuutin tauoilla. Tunnelma on kuitenkin mukava.
        Jos saat aloittaa iltalukiossa, saattaa pakollisten kurssien määrä olla vain 48, siis tutkintoon vaadittavien. Suosittelen kuitenkin vähintään 60-70 kurssin suorittamista varsinkin jos haluat ottaa muita kuin pakollisia aineita esim. kieliä tai jotakin kivaa reaaliainetta. Jotkut päivälukiolaiset/ sieltä siirtyneet ovat jopa kehuneet iltalukion tahtia. Opettajat ovat hyviä ja ymmärtäväisiä.
        Siitä tahdista vielä, että jos päivälukiossa yksi kurssi kestää 40 oppituntia niin iltalukiossa se on luultavasti 20 oppituntia.
        Ryhmätöitä ei juurikaan ole ja läksyihin on todella paneuduttava ottaakseen kiinni saman määrän, jonka päiväkoululaiset istuvat tunneilla. Varsinkin kielissä kannattaa jaksaa lukea ja kerrata kotona, muuten menee hukkaan oppitunnitkin.
        Tunneilla ei pulista.
        Tahdin määräät itse, kukaan ei ole puskemassa päälle....ellei sitten vanhemmat :)
        Selvensikö? Kysy jos haluat vielä lisätietoja.


      • hihihfdsa
        iltalukiolainen kirjoitti:

        Itse olen kymmenen vuotta vanhempi ja käyn lukion lisäksi töissä. Sinun iässäsi lukio ei kiinnostanut, mutta nyt on juuri oikea aika lukiolle, aloitan kirjoitukset syksyllä.
        Motivaatio on se mitä tarvitset menestyäksesi. Iltalukion kurssit ovat aika tiivistahtisia ja läksyt kannattaa tehdä, niitä tulee riittävästi. Tahti ei kuitenkaan ole liian kova jos teet töitä lukion eteen ja osallistut kaikkiin oppitunteihin. Meidän lukiossa oppituntien pituus on 100 minuuttia (kaksoistunti). Välillä tuntuu raskaalta istua niin pitkään samalla tunnilla.
        Iltalukiossa ei mielestäni esiinny koulukiusaamista eikä koulukavereiden kanssa ehdi juuri seurustelemaan edes lyhyillä 10 minuutin tauoilla. Tunnelma on kuitenkin mukava.
        Jos saat aloittaa iltalukiossa, saattaa pakollisten kurssien määrä olla vain 48, siis tutkintoon vaadittavien. Suosittelen kuitenkin vähintään 60-70 kurssin suorittamista varsinkin jos haluat ottaa muita kuin pakollisia aineita esim. kieliä tai jotakin kivaa reaaliainetta. Jotkut päivälukiolaiset/ sieltä siirtyneet ovat jopa kehuneet iltalukion tahtia. Opettajat ovat hyviä ja ymmärtäväisiä.
        Siitä tahdista vielä, että jos päivälukiossa yksi kurssi kestää 40 oppituntia niin iltalukiossa se on luultavasti 20 oppituntia.
        Ryhmätöitä ei juurikaan ole ja läksyihin on todella paneuduttava ottaakseen kiinni saman määrän, jonka päiväkoululaiset istuvat tunneilla. Varsinkin kielissä kannattaa jaksaa lukea ja kerrata kotona, muuten menee hukkaan oppitunnitkin.
        Tunneilla ei pulista.
        Tahdin määräät itse, kukaan ei ole puskemassa päälle....ellei sitten vanhemmat :)
        Selvensikö? Kysy jos haluat vielä lisätietoja.

        Kiitos, juuri jotain tollaista odotinkin. :)
        Motivaatiostahan ja takapuolilihaksistahan kaikki lähinnä onkin kiinni.
        En mä pahemmin muuta tietoa kaipaa. :)


      • iltalukiolainen
        hihihfdsa kirjoitti:

        Kiitos, juuri jotain tollaista odotinkin. :)
        Motivaatiostahan ja takapuolilihaksistahan kaikki lähinnä onkin kiinni.
        En mä pahemmin muuta tietoa kaipaa. :)

        Hyvä. Onnea sitten vaan opintojen kanssa :)


    • Anonyymi

      Voiko kukaan mua neuvoo, kun olen suoruttanut iltalukiosta 30 kurssia, vain matikka, ruotsi ja englanti puuttuu. Koko lukio on siis 44 kurssia, siis 14 kurssia puuttua abikursseista. Kuka voisui neuvoa tänne s-postiin [email protected] s-postiin. Voiko nuo 30 kurssia katsoa, että siitä voisin jatkaa???

      • Anonyymi

        Voit jatkaa siitä mihin olet jäänyt. 30 kurssia valmiina, 14 vielä saatava tehtyä. Se ei ole kovin paljon. Ensi keväänä kirjoitat ylioppilaaksi kerralla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3290
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2506
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2345
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1803
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1747
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1620
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1476
    Aihe