Voiko yksi pilata kaikkien maineen?

Hoituriopiskelija

Nyt on paljon lehdissä tästä "myrkyttäjämurhaajahoitajasta". Kaikki ovat varmasti kuulleet(?).

Jossain lehdessä oli jopa gallup että voiko hoitohenkilökuntaan luottaa? Jossain artikkelissa käsiteltiin samaa asiaa että jos jonkun ammattiryhmän pitää olla täysin luotettava niin ne ovat hoitajia! Voiko tämä yksi pilata kaikkien hoitajien maineen? Tämä oli kuitenkin murha eikä hoitovirhe.

221

32163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enää nykään

Nykyisten valmistuvien sairaanhoitajien osaamisen taso on romahtanut, kun amk-uudistuksen myötä koulutus lyötiin ns. vituiksi. Nuoriin hoitajiin ei todellakaan voi enää luottaa.

• opiskelija....................

Näinhän se on hienoja uudistuksia tehdään ja samalla kuitenkin opetuksen taso kärsii niin kovasti ettei aina edes tiedä mitä oikeastaan onkaan opiskelemassa.

Sosiaali ja terveysalalla oli paljon ammattitaitoisemmat ihmiset aiemman koulutuksen tuloksena, nykyään sairaanhoitaja opiskelijoille koulutukseen on lisätty niin paljon turhaa että se vie itse asiasta liian paljon.

Samoin on laita lähihoitajilla, on tehty uusi hieno ammattiala, ajattelematta kuinka paljon lähihoitaja opiskelijoiden tuli omaksua tieto taitoa 2-3vuodessa, esim. aikuisopiskelija opiskelee vuoden yhteisiä opintoja ja toisen vuoden koulutusohjelma opintoja.
        Opetus on pinta raapaisua tärkeistä asioista.

Aikaisemmin koulutetut perushoitajat, lastenhoitajat, mielenterveyshoitajat, yms. opiskelivat sitä alaa johon aikoivat työllistyä.

Mitä tekee hammashoitaja työharjoittelussa esim. tk:n vuodeosastolla.

Uudistukset ovat hyvä asia jos ne osataan sijoittaa niille kuuluville paikoille, mutta näissä uudistuksissa on menty peppu edellä puuhun.

• teillä
        opiskelija.................... kirjoitti:

Näinhän se on hienoja uudistuksia tehdään ja samalla kuitenkin opetuksen taso kärsii niin kovasti ettei aina edes tiedä mitä oikeastaan onkaan opiskelemassa.

Sosiaali ja terveysalalla oli paljon ammattitaitoisemmat ihmiset aiemman koulutuksen tuloksena, nykyään sairaanhoitaja opiskelijoille koulutukseen on lisätty niin paljon turhaa että se vie itse asiasta liian paljon.

Samoin on laita lähihoitajilla, on tehty uusi hieno ammattiala, ajattelematta kuinka paljon lähihoitaja opiskelijoiden tuli omaksua tieto taitoa 2-3vuodessa, esim. aikuisopiskelija opiskelee vuoden yhteisiä opintoja ja toisen vuoden koulutusohjelma opintoja.
        Opetus on pinta raapaisua tärkeistä asioista.

Aikaisemmin koulutetut perushoitajat, lastenhoitajat, mielenterveyshoitajat, yms. opiskelivat sitä alaa johon aikoivat työllistyä.

Mitä tekee hammashoitaja työharjoittelussa esim. tk:n vuodeosastolla.

Uudistukset ovat hyvä asia jos ne osataan sijoittaa niille kuuluville paikoille, mutta näissä uudistuksissa on menty peppu edellä puuhun.

Mitä ihmettä se hoitajien koulutus siihen liittyy, että yks päättää murhata ihmisiä? Ei nämä murhat varmaan mistään koulutuksen laadusta johtunu. Vai meinaatteko että vahingossa tietämättömyyttään myrkytti potilaat?

• io82

Riippuu ihan hoitajasta. Nykyään osaamistaso on paljon kiinni siitä, millaisia töitä on opintojen aikana ja niiden päätyttyä tehnyt.

• koulutukseen
        teillä kirjoitti:

Mitä ihmettä se hoitajien koulutus siihen liittyy, että yks päättää murhata ihmisiä? Ei nämä murhat varmaan mistään koulutuksen laadusta johtunu. Vai meinaatteko että vahingossa tietämättömyyttään myrkytti potilaat?

Jos ei soveltuvuutta testata millään tavalla, kyllähän siinä koulussa jos se on itse asiaa jää ne soveltumattomat vittuun siltä.

Mutta mikäli koulutus on toisinaan veneiden piirtelyä, ja kalliokiipeilyä ja toisinaan itse sitä neulanpiston harjoittelua. Niin kyllähän alalle jää jokainen joka pitää elämästä vaikka sitten kierosta.

• enemmän minä niihin nuoriin hoitajiin luotan kun selaisiin vanhempiin "keikka hoitajiin" jotka tulevat jo aamulla pahalla päällä töihin ja tiuskivat halvauspotilaillekkin
        olen itse paljon sitä sivusta joutunut neurologian osastoilla olessani katsomaan ja kuuntelemaan ja puolustamaan potilastoveriani

• teemunideapaja
        koulutukseen kirjoitti:

Jos ei soveltuvuutta testata millään tavalla, kyllähän siinä koulussa jos se on itse asiaa jää ne soveltumattomat vittuun siltä.

Mutta mikäli koulutus on toisinaan veneiden piirtelyä, ja kalliokiipeilyä ja toisinaan itse sitä neulanpiston harjoittelua. Niin kyllähän alalle jää jokainen joka pitää elämästä vaikka sitten kierosta.

Jos päätät että sinusta kaikki hoitajat ovat sairaita myrkyttäjiä, silloin sinä pidät kaikkia hoitsuja sellaisina. Ei se yksi mielisairas pilaa ketään eikä mitään vaan vain sinun mielesi tekee sen päätöksen hoitajista. Päätös on kunkin oma eikä mikään semmoinen, että kun media kertoo yhdestä, yleisön pitää ottaa ikään kuin todisteena, jota sovelletaan kaikkiin. Ihmisten pitää ymmärtää itse se, että onko jokin uutinen todiste jostakin ja että kuinka paljon se kertoo koko ammattiryhmästä, eikä pitää mediassa esitettyjä asioita ehdottomina faktoina, jotka todistavat jotakin koko ammattiryhmästä.

• RIKOLLISILLE!!

Niin...onhan se vähän eri juttu kun virheitä tapahtuu...jos lyön marketin kassalla hinnan väärin (ns. kuvainnoillisesti), kuin jos kyseessä on ihmishenki!! Toisaalta jos katsoo tilastoja potilasvahinko- asioissa, niin on karmaisevaa todeta että ihmishenki voi olla vain sakkoa joitain satoja euroja esim.vakavan vamman tai äärimmäisissä tapauksissa kuolemaan johtaneesta hoitovirheestä, joka on laillista toimintaa jos vaan pystyy todistamaan että teko ei ole ollut tahallista!?
        Että se siitä ******jauhamisesta.Olen ehdottomasti sitä mieltä että lakiuudistus rikostaustan selvittämisestä laajennetaan koko hoitoalalle ja vaikka rikorekisterissä ei olisikaan tuomiota niin näkyisi kuitenkin se että onko joku ollut syytteessä jostain vaikka tuomiota ei olisi tullutkaan!!! Toivottavasti pikapuoliin tulee sellainen adressi johon voi laittaa nimensä uudistuksen aikaan saamiseksi ( viite; kansanedustaja Tarja Tallqvistin kommenttiin / ehdotukseen. Hoitopuolella ei voida ylettömästi vedota ainaiseen kiireeseen ja siihen ettei ehdi seuraamaan mitä työkaveri tekee, koska te vakituiset / vanhemmat vastuuhenkilöt vastaatte moraalisesti osastojenne potilaiden hengestä!! Asia vain on niin..pidätte siitä tai ette.Hakeutukaa sitten markettien kassoille jos ette kestä vastuutanne.

• ;( :( :(

Niin...onhan se vähän eri juttu kun virheitä tapahtuu...jos lyön marketin kassalla hinnan väärin n. kuvainnoillisesti tai jos kyseessä on ihmishenki!! Siis virheitä ei saa tapahtua. Toisaalta jos katsoo tilastoja pitilasvahinko- asioissa, niin on karmaisevaa todeta että ihmishenki ei " maksa"mitään ja nämä tapahtumat ovat "laillisia"vahinkoja.Että se siitä ******jauhamisesta.Olen ehdottomasti sitä mieltä että lakiuudistus rikostaustan selvittämisestä laajennetaan koko hoitoalalle ja vaikka rikorekisterissä ei olisikaan tuomiota niin näkyisi kuitenkin se että onko joku ollut syytteessä jostain vaikka tuomiota ei olisi tullutkaan!!! Toivottavasti pikapuoliin tulee sellainen adressi johon voi laittaa nimensä uudistuksen aikaan saamiseksi ( viite; kansanedustaja Tarja Tallqvistin kommenttiin / ehdotukseen))tarkennuksia potilaiden

• ;Mola
        teemunideapaja kirjoitti:

Jos päätät että sinusta kaikki hoitajat ovat sairaita myrkyttäjiä, silloin sinä pidät kaikkia hoitsuja sellaisina. Ei se yksi mielisairas pilaa ketään eikä mitään vaan vain sinun mielesi tekee sen päätöksen hoitajista. Päätös on kunkin oma eikä mikään semmoinen, että kun media kertoo yhdestä, yleisön pitää ottaa ikään kuin todisteena, jota sovelletaan kaikkiin. Ihmisten pitää ymmärtää itse se, että onko jokin uutinen todiste jostakin ja että kuinka paljon se kertoo koko ammattiryhmästä, eikä pitää mediassa esitettyjä asioita ehdottomina faktoina, jotka todistavat jotakin koko ammattiryhmästä.

ammatiltani maanviljelijä, ja eräs maanvilejelijä- naapurini teki murhan. En kuitenkaan hyväksy sitä että kaikki maajussinaapurini leimattaisiin murhaajiksi! Tunnen myös muutamia hoitajia kotikuntani terveyskeskukseta, eikä heistä kukaan voi tappaa ihmistä!!!

• jossain muussa lehdessä

uutisoitiin taannoin väärän potilaan saamasta hoidosta - hups. Luottaa ja luottaa. Ihme käsitys joillain että hoitajat ovat joitain enkeleitä - pah - samoja raadollisia ihmisiä nekin on, niissä on pilkkaajia, ivaajia, murhaajia, huolimattomia, v-maisia jne. Ihmeolentoja ei ole kuin saduissa. Itse en ainakaan luota enää pätkääkään hoitoalan ihmisiin - sen verran huonoa kohtelua on tullut. No, en ehkä pelkää ensisijassa tulevani murhatuksi, mutta on kuule karissut tässä vuosien varrella harhakäsitys hyvistä, kilteistä, ystävällisistä, asiallisista hoitajista.

Sepä se onkin tuo kuva uhrautuvasta jalosta sisar hento valkoisesta jonka turvin tätä palkka-asiaakin on niin helppo vetää! Mutta kun se on se, että potilaana ja asiakkaana annat itsesi näitten käsiin niin aika vaikeaa se taitaa joillekin olla se harhakuvitelmasta luopuminen.

• hoitaja

Ei, palkka-asiaa ei vedetä "sisar hento valkoisen "- kuvaan nojaten, vaan tietäen että hoitajat ovat loppuunväsyneitä, ylityöllistettyjä ja alipalkattuja ihmisiä. Taidatpa olla aika kyyninen ja epäluuloinen ihminen. Kertoisitko hieman tarkemmin, missä ja millaista huonoa kohtelua olet saanut? Ettet kenties itse ollut ensin v-mäinen?!

• kun hoitaja
        hoitaja kirjoitti:

Ei, palkka-asiaa ei vedetä "sisar hento valkoisen "- kuvaan nojaten, vaan tietäen että hoitajat ovat loppuunväsyneitä, ylityöllistettyjä ja alipalkattuja ihmisiä. Taidatpa olla aika kyyninen ja epäluuloinen ihminen. Kertoisitko hieman tarkemmin, missä ja millaista huonoa kohtelua olet saanut? Ettet kenties itse ollut ensin v-mäinen?!

pääsi näyttämään luonteensa. Säälillähän te pelaatte. Kuinkas monella muulla on huonot palkat ja raskas työ? Mutta ketkä itkevät eniten?

• lähihoitaja07

Tämäkin riippuu taas niin ja täysin hoitajista. Taidat olla saanut ne huonoimmat aina. Kun potilaita tulee jatkuvalla syötöllä, onko ihme jos paperit saattavat mennä sekaisin!? Emme todellakaan ole niitä ihmeolentoja vaan ihmisiä, jotka yrittävät, toiset enemmän-toiset vähemmän, mutta tulepas itse töihin tälle alalle, tajuat mitä kirjoitat..

• lh05

Just joo. Konkreettinen esimerkki viime perjantai ntyöpäivästä, kun 2 hoitoon tyytymätöntä alkoholistia kävi päälle. Kumpikin eri aikaan, mutta ihan samalla kaavalla. Siinä vaiheessa ei voi puhua elämäänsä kyllästyneistä ja loppuunpalaneista hoitajista, vaan hoitajista, jotka puolustivat itsepuolustuksena omaa terveyttään pitämällä kiinni delikkaan mennyttä potilasta.

Ei ollut kyllä mikään mukavin iltapäivä ja tämän alkkiksen uhkailut virkavallasta yms. meni ihan kuuroille korville, kun ei kyseinen henkilö itse tajunnut mitä teki.

Potilaiden asenteissa on vikaa, ei hoitajien.

• minä vaan
        kun hoitaja kirjoitti:

pääsi näyttämään luonteensa. Säälillähän te pelaatte. Kuinkas monella muulla on huonot palkat ja raskas työ? Mutta ketkä itkevät eniten?

No voi yhden kerran teitä IDIOOTTEJA. Lähtekää itsekin vaatimaan palkankorotuksia sen sijaan että valitatte täällä netissä hoitajien vaatimuksia. Netissä valittamalla teidänkään tilanteenne ei parane kärpäsenp**kan vertaa.

Että voivat jotkut olla viisaita...

• psyk.sh
        lh05 kirjoitti:

Just joo. Konkreettinen esimerkki viime perjantai ntyöpäivästä, kun 2 hoitoon tyytymätöntä alkoholistia kävi päälle. Kumpikin eri aikaan, mutta ihan samalla kaavalla. Siinä vaiheessa ei voi puhua elämäänsä kyllästyneistä ja loppuunpalaneista hoitajista, vaan hoitajista, jotka puolustivat itsepuolustuksena omaa terveyttään pitämällä kiinni delikkaan mennyttä potilasta.

Ei ollut kyllä mikään mukavin iltapäivä ja tämän alkkiksen uhkailut virkavallasta yms. meni ihan kuuroille korville, kun ei kyseinen henkilö itse tajunnut mitä teki.

Potilaiden asenteissa on vikaa, ei hoitajien.

Suora lainaus teksistäsi "delikkaan mennyttä potilasta".

"Ei ollut kyllä mikään mukavin iltapäivä ja tämän alkkiksen uhkailut virkavallasta yms. meni ihan kuuroille korville, kun ei kyseinen henkilö itse tajunnut mitä teki.
        Potilaiden asenteissa on vikaa, ei hoitajien".

Olen erimieltä...
        Tässähän kyse oli sairaudesta, ei pt asenteesta!
        Delirium vaatii useimmiten hoitoa psykiatrisessa sairaalassa, koska deliriumpotilaat ovat usein levottomia tai aggressiivisia. Sairaalassa potilas on jatkuvan tarkkailun alaisena. Usein potilas joudutaan myös eristämään, jotta hän ei vahingoittaisi muita potilaita tai itseään. Tilan hoito perustuu yleensä lääkitykseen mm. bentsodiatseptiineillä (esim. diatsepaami) ja haloperidolilla.

• vaaditaankin
        minä vaan kirjoitti:

No voi yhden kerran teitä IDIOOTTEJA. Lähtekää itsekin vaatimaan palkankorotuksia sen sijaan että valitatte täällä netissä hoitajien vaatimuksia. Netissä valittamalla teidänkään tilanteenne ei parane kärpäsenp**kan vertaa.

vaikkei olla alvariinsa ulisemassa ja vertaamassa itteämme vaikkapa paperimiehiin - heheheheee. Tai no juu, nyt jos saatte te viisaat sen pitkän ulinan jälkeen korotuksen, niin ehkä vertaamme itteämme teihin - hah. Aivan, oletko nyt asiallinen jne. haukut ihmisiä idiooteiksi. Jep, jep, jep.

• jos olis
        psyk.sh kirjoitti:

"Ei ollut kyllä mikään mukavin iltapäivä ja tämän alkkiksen uhkailut virkavallasta yms. meni ihan kuuroille korville, kun ei kyseinen henkilö itse tajunnut mitä teki.

Olen erimieltä...
        Delirium vaatii useimmiten hoitoa psykiatrisessa sairaalassa, koska deliriumpotilaat ovat usein levottomia tai aggressiivisia. Sairaalassa potilas on jatkuvan tarkkailun alaisena. Usein potilas joudutaan myös eristämään, jotta hän ei vahingoittaisi muita potilaita tai itseään. Tilan hoito perustuu yleensä lääkitykseen mm. bentsodiatseptiineillä (esim. diatsepaami) ja haloperidolilla.

paikkoja johon laittaa...... Jatkuva ongelma täällä perusterveydenhuollossa kun ei ole paikkoja. Kun alkoholistivanhus alkaa riehua ja laitetaan eteenpäin se tulee sieltä samantien takaisin meille! Viimeksi ainoa joka huoli oli poliisi putkaansa yöksi. Ja nyt sitteen vastailemme valituksiin?! Miten tämän ihmisen lääkitset kun ei ole lääkäriä joka määrää lääkkeet. siinä sitten pidellään rauhoittuuhan se lopuksi kun sammuu tai saa muita oireita että saa hoitoon lähetettyä

• Nimetön
        jos olis kirjoitti:

paikkoja johon laittaa...... Jatkuva ongelma täällä perusterveydenhuollossa kun ei ole paikkoja. Kun alkoholistivanhus alkaa riehua ja laitetaan eteenpäin se tulee sieltä samantien takaisin meille! Viimeksi ainoa joka huoli oli poliisi putkaansa yöksi. Ja nyt sitteen vastailemme valituksiin?! Miten tämän ihmisen lääkitset kun ei ole lääkäriä joka määrää lääkkeet. siinä sitten pidellään rauhoittuuhan se lopuksi kun sammuu tai saa muita oireita että saa hoitoon lähetettyä

...ihmeessä oikein olet töissä?! Delirium potilaat lähetetään poliisin putkaan yöksi, eikä ole lääkäriä edes määräämässä lääkkeitä? Kuulostaa nyt hieman pupulta.

• pinkkimekko

ei kehenkään voi täysillä luottaa.

Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.

• VALITAN....VALITAN...JA ......
        minä vaan kirjoitti:

Joka *****tin 2-vuotisen TUPO:n jälkeen valitatte että on niin huonot palkat/työajat/kiirettä ym.ym.ym. Miksi hakeudutte alalle jos aina valitatte!!Olette muutenkin valovuoden päässä läheisestä potilashoidosta, koska kohta kaikki sh:t ovat niin erikoiskoulutettuja että herää kysymys, kuka ne työt kohta tekee..teidän arvollennehan ei esim.potilaan alusastioiden korjaaminen ym. ***kahomma sovi. Menkää sinne Norjaan tai muualle niin markettien kassat voivat hoitaa pikakoulutuksella työnne.

• Lakolla viime kädessä
        vaaditaankin kirjoitti:

vaikkei olla alvariinsa ulisemassa ja vertaamassa itteämme vaikkapa paperimiehiin - heheheheee. Tai no juu, nyt jos saatte te viisaat sen pitkän ulinan jälkeen korotuksen, niin ehkä vertaamme itteämme teihin - hah. Aivan, oletko nyt asiallinen jne. haukut ihmisiä idiooteiksi. Jep, jep, jep.

Palkka-asioissa teidän liittonne on aivan nyhverö. Ja olette te itsekin niissä asioissa naiiveja. Eräskin lähihoitaja, joka tekee kotihoitotyötä, totesi, etteivät he voi lakkoon mennä, sillä kuka nämä raukat sitten hoitaa. No, eikös siinä ole jo hyvä syy lakkoon - varmasti tulee rahaa ja pian, jos olette niin tärkeitä.

• tessu71
        psyk.sh kirjoitti:

Olen erimieltä...

ne sais sinne psykiatriseen sairaalaan, mut kun lähetettä on äärimmäisen vaikea saada.. perusterveydenhuollossa joudutaan nykyään hoitamaan ihan liian pitkälle potilaita.

• niinkö ois

Kyllähän media vaikuttaa ihmisten asenteisiin. Saatiinhan Hitlerin Saksassakin tavalliset ihmiset uskomaan asian oikeuteen. Sen vuoksi tämä myrkytystapaus sattui huonoon aikaan ja sillä mässätään pitkään.

Voi miettiä taustoja. Liian mehukas juttu hyllytettäväksi? Ensimmäinen laatuaan suomessa. Pappien pahoinpitelyt ja poliisien virheet on hiekkakakkuleikkejä tähän verrattuna.

Yksi mätä omena tosiaan vaikuttaa aika paljon ja niin myös kielteinen julkisuus. Toivoisin todella, että kohta päästäisiin siihen rakentavaan vaiheeseen, jossa keskustellaan: miksi näin kävi ja voiko sen estää tulevaisuudessa? Skandaalin käry kuitenkin myy paremmin.

• kaiken.kokenut

Kehitysvammaalalla on paljon piilevää vallankäyttöä, pahoinpitelyjä joita salataan, huonosti tai ei lainkaan koulutettua henkilökuntaa, väärin annettuja lääkkeitä, epäsopivia asuntoja jne.

Monia kehitysvammaisia kohdellaan hyvin mutta monia todella huonosti. Puhun kokemuksesta. Ollessani eräällä suurimmista palveluntuottajista töissä, niin siellä tapahtui muutama pahoinpitely työntekijän toimesta. Yritin puuttua asiaan, minut leimattiin valehtelijaksi ylintä johtoa myöten. Sisko kullat liittäytyi yhteen - ei korppi korpin silmää puhkaise-.

Toivottavasti tämä skandaali purkaa tallaisen salailun alalta kokonaan. Hoitotyön pitäisi olla läpinäkyvää tullakseen luotettavaksi. Tässäkin kiellettiin henkilökuntaa puhumasta asiasta. Osa syyhän siihen tietysti rikostutkinnallinen mutta tosi asia, että näitä asioita salaillaan johtoportaan toimesta. Niitä työpaikkoja kannattaa varoa, joissa on suuri vaihtuvuus tai tehdään töitä yksin. Pahikset pääsevät riehumaan yksin, mustelmia ilmestyy asukkaille.

Tämä on varmasti sama ongelma vanhuspuolella.

• tietenkään voi..

Mutta, kuten varmaan tiedät asia on juuri nyt ajankohtainen ja herättää kiinnostusta ja puheenaiheita. Silloin kirjoitellaan kaikenlaista hyvää ja pahaa. Häly laantuu taas aikanaan ja meidät hoitsut unohdetaan, kunnes tapahtuu taas kerran jotain, millä voisi olla uutisarvoa... Näin se vaan menee...
      Jaksamista ja hyvää syksyn odotusta!!

• lisää!

Tampereen käräjäoikeus totesi hänen syyllistyneen varkauteen elokuun 2004 ja joulukuun 2006 välisenä aikana, mutta jätti naisen tuomitsematta.

Käräjäoikeus katsoi, että jos nainen olisi tuomittu vankeusrangaistukseen ja hänelle olisi tullut merkintä rikosrekisteriin, hänen työnsaantimahdollisuutensa hoitoalalla olisivat huonontuneet.

Lisäksi nainen oli katunut tekoaan niin syvästi ja korvannut kaupalle kiinnijäätyään 20 000 euroa, että oikeus ei tuominnut häntä edes sakkoihin. Ankara sakkorangaistus olisi oikeuden mukaan lisännyt naisen taloudellista rasitusta kohtuuttomaksi.

-iltalehti tänään tiistaina

Vieressä on gallup, pitäisikö hoitajien taustat tarkistaa? Kyllä 96%. Itse samaa mieltä hoitajana!

• judge justice
        lisää! kirjoitti:

Tampereen käräjäoikeus totesi hänen syyllistyneen varkauteen elokuun 2004 ja joulukuun 2006 välisenä aikana, mutta jätti naisen tuomitsematta.

Käräjäoikeus katsoi, että jos nainen olisi tuomittu vankeusrangaistukseen ja hänelle olisi tullut merkintä rikosrekisteriin, hänen työnsaantimahdollisuutensa hoitoalalla olisivat huonontuneet.

Lisäksi nainen oli katunut tekoaan niin syvästi ja korvannut kaupalle kiinnijäätyään 20 000 euroa, että oikeus ei tuominnut häntä edes sakkoihin. Ankara sakkorangaistus olisi oikeuden mukaan lisännyt naisen taloudellista rasitusta kohtuuttomaksi.

Vieressä on gallup, pitäisikö hoitajien taustat tarkistaa? Kyllä 96%. Itse samaa mieltä hoitajana!

Olisi tullut merkintä rikosrekisteriin niin ei olisi kenties saanut töitä hoitoalalla???

Eikös se olisi pelkästään hyvä juttu ???

Mitähän se rekisterien ja taustojen tarkistaminenkaan auttaa jos oikeulaitos läpi sormien katsoo??

• Vilja
        lisää! kirjoitti:

Näinhän se menee ammatissa kun ammatissa, kun yksi teoillaan mustaa itsensä, yleisö ja media mestamaalaa koko ammattikunnan samanlaiseksi.

Heitän kehään kysymyksen, mikä vastuu on työhön ottavilla hoitotyön johtajilla. Silloin kun on kysymys palkankorotuksista hoitopuolen hallinto nostaa esiin vastuunsa, olemme vastuussa hoitohenkilökunnan tekemistä virheistä ja hoitohenkilökunnasta. Yleensä se vastuu jää sanoihin tosiasiassa vastuun kantaa aktiivityöhön osallistuva henkilökunta itse.

Jos kyseenalaistaa jonkun työntekijän toiminnan, ilmoituksen tekijä hoitolaitoksissa leimataan sopeutumattomaksi ja vaikealuonteiseksi henkilöksi. Uutta työsopimusta ei tehdä tai aletaan k.o henkilön syrjiminen ja sitä kestää.

Koko hoitopuolen hallinnon menetelmät pitäisi tarkistaa sos.ja trv. ministeriön toimesta. Joku vastuu heilläkin on.

• alan korkea koulutettu
        lisää! kirjoitti:

Rikosrekisteri tarkistetaan kaikilta työhön otetuilta, jotka työskentelevät alaikäisten parissa. Helsingin kaupuki huumetestaa jopa kaikki uudet työntekijänsä. Mikään muu ala ei ole niin tarkka kuin sosiaali ja terveys ala.

• Eri alalla korkeasti koulut...
        alan korkea koulutettu kirjoitti:

Rikosrekisteri tarkistetaan kaikilta työhön otetuilta, jotka työskentelevät alaikäisten parissa. Helsingin kaupuki huumetestaa jopa kaikki uudet työntekijänsä. Mikään muu ala ei ole niin tarkka kuin sosiaali ja terveys ala.

En ole ennen kuullutkaan että terveydenhuolto alalla kokonaisvaltaisesti tarkistetaan rikosrekisteri. Joillakin alueilla se on ehto esim. lasten ja nuorisohuolto aloilla työskentelevillä.Puhutaanpa niinkuin asiat ovat.

Hyvin monilla muilla aloilla seula on todella tarkka monien testien ja tuloksien avulla, joissa löytyy neulakin heinäsuovasta.

• itseäni harmittaa koko häly vaikka onhan se karsee juttu tommonen mutta kyllä minä luotan vielä sairaan hoitajiin ja antaisin mielelläni teille sen korotuksen olen sairauteni takia ollut paljon sairaalassa ja nähnyt vierestä raskasta ja uuvuttavaa sairaanhoitajan työ on

• Helsingissä..
        alan korkea koulutettu kirjoitti:

On näin, mutta itse työskentelen sh:na yliopistollisessa keskussairaalassa jo 5:ttä vuotta, ja kertaakaan minulta ei ole rikosrekisteriä kysytty/tarkastettu, sama asia oli tk;ssa jossa työskentelin 4 vuotta.
        Mutta itse olen sitä mieltä että kaiken tämän kohun jälkeen, ja olisi pitänyt ennenkin tätä, tarkastaa hoitajien taustat ja kannatan myös yllätys huumeseuloja. Jos edes näin pystymme tulevaisuudessa estämään tälläiset tragediat.
        Vaikkakin kyseisellä hoitajalla ei ollut rikoksistaan minkäänlaisia merkintöjä.

• Toinen korkeakoulutettu
        Eri alalla korkeasti koulut... kirjoitti:

En ole ennen kuullutkaan että terveydenhuolto alalla kokonaisvaltaisesti tarkistetaan rikosrekisteri. Joillakin alueilla se on ehto esim. lasten ja nuorisohuolto aloilla työskentelevillä.Puhutaanpa niinkuin asiat ovat.

Hyvin monilla muilla aloilla seula on todella tarkka monien testien ja tuloksien avulla, joissa löytyy neulakin heinäsuovasta.

Vain niillä, jotka pyrkivät lapsia ja nuoria hoitamaan ja kouluttamaan, tarkistetaan nykyisin rikosrekisteri.

Muuten: korkeakoulutetut osaavat kirjoittaa yhdyssanat oikein eli ei
        "terveydenhuolto alalla" vaan "terveydenhuoltoalalla" ja
        "lasten- ja nuorisohuoltoaloilla".

• Mietitään

..., kun ei muutakaan aihetta foorumin etusivun päälööpiksi keksitty nostaa. Vaikka olihan tuo jonkun asiasta huolestuneen palstalaisen esittämä kysymys, ja ylläpito vain antoi sille ilmeisestikin ansaitsemansa huomion.

Pilaisikohan se kaikkien hoitajien maineen? Luulenpa, että edelleen tämänkin tapauksen jälkeen > 99,9 % hoitajista jatkaa työtään myrkyttämättä potilaitaan, ja näin potilaiden omaisille edelleen kertyy kokemuksia, että "hei, eipäs meidän omaisemme tullutkaan myrkytetyksi".

Vastaukseni siis on EI.

• sairaala

Nykyajan hoitajat ovat nk. asiantuntijoita, eli AMK-tutkinnon suorittaneita palaveeraajia. Kukaan ei enää vastaa mistään ja työtä vieroksutaan. On omakohtaista kokemusta Hyvinkään sairaalasta, mm. pyytäessäni apua poikani hoitoon (Olin itse siellä kaksi yötä ja kaksi päivää, mukana osastolla) vastaus oli, ettei voi auttaa, eikä kerkeä, koska alkaa palaveri. Muutenkin mielestäni hoitajat täyttävät kansliat, ja liikkuvat vain käytävillä ilman kantamuksia tai muuta työtä osoittavaa toimintaa ???? ja aika menee paperityössä, ei todellakaan varsinaisessa hoitotyössä. Mielestäni eivät ole korotuksia ANSAINNEET. Suomessa on muitakin matalapalkka-aloja jonka työntekijät tekevät nk. tuottavaa työtä ja ovat korotukset oikeasti ansainneet, eivät nämä ainaiset ruikuttajat.

• haloo2345

Vastaavia kokemuksia on minullakin

• eräs sairaanhoitaja

Kuule,joka puolella on hyvät työntekijät ja huonot,sama juttu se hoitoalallakin,niin ei tarvi yleistä kaikkia..itse työskentelen sairaalassa sisätauti osastolla ja kuule ihan oikeesti en kerkiä ees välillä itse kusella käydä tai itse syödä,mutta p...kaa kyl siivoon,en jätä ketään makaamaan siinä,vaik itellä on nälkä!!! ja kyl siitä mä haluan ja meille KUULUU!!! korotukset!!! Tervetuloa töihin hoitoalalle sitten ehkä ymmärrät paljon paremmin!

• hoitaja

Totta on, että hoitajilla on kiire ja henkilökuntaa on aika ajoin liian vähän. Tuohon kansliaan istumiseen ja paperityöhön liittyen... hoitotyön kirjaaminen on erittäin tärkeää juridisista syistä. Se mitä ei ole kirjattu asiakirjoihin, ei ole tehty. Toisin sanoen jos jälkikäteen tulee kysymyksiä kuinka mitäkin potilasta on hoidettu, jos sitä ei ole kirjattu hoitaja on ns. kusessa. Ymmärrä tämä. Ja palaverit ovat joskus pakollisia, koska ala kehittyy kaiken aikaa ja on pakko palaveerata muuttuneista asioista, että pysyy kehityksen mukana. esim. lääkitykset muuttuu ja kehittyy ja laitteistot... jos näistä asioista ei tiedä, hoitovirheen riski lisääntyy!!!! Joillakin tosiaan on tuollainen illuusio, että jos ei kanna käsissä mitään, ei tee mitään... hoitoalahan ei periaatteessa tuota mitään, mutta jos ei terveydenhoitoalaa olisi, ei veronmaksajat pystyisi töihin, kun terveys pettää... eivätkä hekään tällöin tuottaisi mitään... mutta milläs teidän vanhoillisten mielen muuttaa!!! Hoitoala tarvitsee kipeästi lisää PALKKAA ja lisää ammattitaitoista henkilökuntaa, muuten jo alalla työskentelevätkin ammattilaiset karkaavat muihin töihin ja ammattitaidottomat ottavat hoitoalan paikat ja jälleen hoitovirheen mahdollisuus moninkertaistuu!!!

terveisin, Hoitoalan ammattilainen / asiantuntija

• ei usko
        eräs sairaanhoitaja kirjoitti:

Kuule,joka puolella on hyvät työntekijät ja huonot,sama juttu se hoitoalallakin,niin ei tarvi yleistä kaikkia..itse työskentelen sairaalassa sisätauti osastolla ja kuule ihan oikeesti en kerkiä ees välillä itse kusella käydä tai itse syödä,mutta p...kaa kyl siivoon,en jätä ketään makaamaan siinä,vaik itellä on nälkä!!! ja kyl siitä mä haluan ja meille KUULUU!!! korotukset!!! Tervetuloa töihin hoitoalalle sitten ehkä ymmärrät paljon paremmin!

kukaan ettei wc.ssä ehtisi käymään,tai nälässä joutisitte olemaan.Kaille kuuluu tauot ja kaikki ne pitää.Selvästikään kyseinen ala ei ole sinulle sopiva,kirjoituksestasi päätellen.Alaa voi vaihtaa,kukaan ei pakota olemaan paikassa jossa ei viihdy,etenkään jos et saa työaikana edes ruokaraukoa pitää.Arvostan hoitajia ja heidän työtään kovasti mutta,paljon on muitakin aloja joille korotukset kuuluvat.

• toinen puoli

Tuossa olet oikeassa, että työajastamme valtaosa menee paperitöihin, kirjaamiseen, yms. Mutta se ei kyllä ole hoitajista tai muusta hlökunnasta lähtöisin oleva "laiskuuden merkki", vaan kyllä ne ohjeistukset tulee organisaatioista ylempää ja lainsäädännöstä...
        Oma kokemuksesi (kaksi yötä ja kaksi päivää) on mielestäni melko mitään sanomaton voidaksesi muodostaa sen pohjalta mielipidettä....
        -Hoitaja minäkin-

• Teho-osaston hoitaja
        ei usko kirjoitti:

kukaan ettei wc.ssä ehtisi käymään,tai nälässä joutisitte olemaan.Kaille kuuluu tauot ja kaikki ne pitää.Selvästikään kyseinen ala ei ole sinulle sopiva,kirjoituksestasi päätellen.Alaa voi vaihtaa,kukaan ei pakota olemaan paikassa jossa ei viihdy,etenkään jos et saa työaikana edes ruokaraukoa pitää.Arvostan hoitajia ja heidän työtään kovasti mutta,paljon on muitakin aloja joille korotukset kuuluvat.

Kyllä se vain niin on, että sairaalassa on oikeasti joskus niin kiire, ettei taukoja ehdi pitää! Tehopotilasta ei voi jättää hetkeksikään yksin, ja jos kaikilla on kiire, ei kukaan ehdi päästää työkaveria syömään tai pissalle!

• itse katsomaan
        ei usko kirjoitti:

Se on varmasti vaikea uskoa kun siinä itseksesi työnlomassa naputtelet pari mielipidettä joka palstalle.Se on kyllä aivan totisinta totta että joissain paikoissa on niin vähän hoitajia ja niin paljon potilaita että ET YKSINKERTAISESTI EHDI SYÖMÄÄN AJALLASI.Tai ehdit, tietysti ehdit jos haluat istua koko päivän tekemättä mitään, mutta itselläni henkilökohtaisesti ei anna omatunto myöten jättää ihmistä makaamaan selkäämyöten paskassa läpimärkiin lakanoihin.Kyse on siis myös hoitamisen halusta eikä aina omien tarpeiden täyttämisestä.Meilahden sairaalassa on kesällä 200 hoitajan vaje.Eikö se kuvaa miten paljon työtä jää muille hoitajille?Ennenkuin kukaan konttorirotta täällä selittää kuinka helppoa hoitajien työ on kun vaan palaveeraavat ja kulkevat käytävillä ilman kantamuksia(?) niin haistakaa pitkä paska.Ettekö tajua ääliöt että ne potilaat on ne meidän kantamukset joita saa siirrellä selkävääränä.Hankkikaa aivot ja miettikää vähän sanojanne.

• hoitaja
        itse katsomaan kirjoitti:

Se on varmasti vaikea uskoa kun siinä itseksesi työnlomassa naputtelet pari mielipidettä joka palstalle.Se on kyllä aivan totisinta totta että joissain paikoissa on niin vähän hoitajia ja niin paljon potilaita että ET YKSINKERTAISESTI EHDI SYÖMÄÄN AJALLASI.Tai ehdit, tietysti ehdit jos haluat istua koko päivän tekemättä mitään, mutta itselläni henkilökohtaisesti ei anna omatunto myöten jättää ihmistä makaamaan selkäämyöten paskassa läpimärkiin lakanoihin.Kyse on siis myös hoitamisen halusta eikä aina omien tarpeiden täyttämisestä.Meilahden sairaalassa on kesällä 200 hoitajan vaje.Eikö se kuvaa miten paljon työtä jää muille hoitajille?Ennenkuin kukaan konttorirotta täällä selittää kuinka helppoa hoitajien työ on kun vaan palaveeraavat ja kulkevat käytävillä ilman kantamuksia(?) niin haistakaa pitkä paska.Ettekö tajua ääliöt että ne potilaat on ne meidän kantamukset joita saa siirrellä selkävääränä.Hankkikaa aivot ja miettikää vähän sanojanne.

itsekin ja ei minun ole aianakaan tarvinnut ikinä housuun tarpeita tehdä.Kyse oli myöskin siitä ettei koko päivää tarvitse olla syömättä ja "kusematta ja paskomatta" jos näin haluatte sanoa.Koskaan en myöskään ole jättänyt potilaita "paskaan" makamaan vaan olen hoitanut ensin potilaat ja sitten syönyt ja "paskonut" kun on aikaa.Hyvää loppu kesää teille kaikille kuitenkin.Muuten konttorissa en ole ikinä ollut töissä,joyen siihen työmäärään en ota kantaa.

• puolariin
        ei usko kirjoitti:

ja espoonlahden hoivakotiin ja huomaat varmasti että siellä kuri on sitä että tupakkatauolle kyllä ehtii ja loput jotka ei tupakoi voivat sitten olla syömättäkin sillä heille jää muiden tekemättömät työt...tiedän kun olen siellä töissä ja tule vielä omaisena niin näet että hoitajaparat niska limassa rehkii kun omaiset vielä pompottaa kaiken aikaa...

• eräs sairaanhoitaja
        ei usko kirjoitti:

Juuri olenkin oikealla alalla kun ajattelen ihmisiä enemmän ehkä kun itseäni koska ne on kipeitä ja kyl jossain muualla kerkiä käydä WC-ssa se on totta,tiiän sen,mutta kun hoitoalalla oot ihmisten kaa tekemisessä ja heidän omaisten kaa eikä missään toimistossa mis vois laittaa lappu RUOKATAUKO tai pistää ovet kii, niin kuule ne potilaat ja omaiset ei ne kato et hoitajalla on joku ruoka tauko,välillä pitää lähteä ruoka suussa,on semmoisia tilanteita tullu :)helppo puhua vaan :)

• eräs sairaanhoitaja
        hoitaja kirjoitti:

itsekin ja ei minun ole aianakaan tarvinnut ikinä housuun tarpeita tehdä.Kyse oli myöskin siitä ettei koko päivää tarvitse olla syömättä ja "kusematta ja paskomatta" jos näin haluatte sanoa.Koskaan en myöskään ole jättänyt potilaita "paskaan" makamaan vaan olen hoitanut ensin potilaat ja sitten syönyt ja "paskonut" kun on aikaa.Hyvää loppu kesää teille kaikille kuitenkin.Muuten konttorissa en ole ikinä ollut töissä,joyen siihen työmäärään en ota kantaa.

Onneksi olkoon et teillä töissä niin hyvät olot että kerkiät itse syömään,paskoo ja hoitaa potilaita,mutta voi olla et ne sun potilaat niin huonos kunnos ettei ne osaa enää vaatia ja soittaa kelloa :) sen takia kerkiät hyvin tai sit teillä tarpeeksi hoitajamäärää :) oon iloinen sun puolestasi,olispa joka paikas noin hyvin asiat !! :)

• Nähnyt läheltä

Täysin samaa mieltä! Nykypäivän hoitajat ovat kaikkea muuta kuin ansainneet palkankorotuksen. Palkankorotus niille matalapalkka-aloille joissa todella tehdään tuottavaa työtä. Tunnen erittäin läheisesti kolme sairaanhoitajaa joista kaksi työskentelee mielisairaalassa ja yksi vanhustentalolla. Jokainen suorittanut ammattikorkeakoulun sairaanhoitajatutkinnon. Kaikki menevät töihin ja tulevat sieltä pois melkein miten huvittaa. Olenkin ihmetellyt tässä viime vuosina miten he pystyvätkään säilyttämään työpaikkansa ilman mitään potkuja, mutta ilmeisesti siellä vedetään niin paljon yhtäköyttä.

Otetaan esimerkkinä aamuvuoro, ja nämä eivät ole mitään yksittäisiä kertoja. Henkilö saattaa lähteä kohti työpaikkaa, kun kello näyttää jo liki tuntia varsinaisen työajan alkamisesta. On työpaikalla ehkä pari tuntia ja sitten tulee käymään kotona puolitoista tuntia eikä pidä hirveää kiirettä takaisin. On taas kaksi kolme tuntia töissä ja tulee töistä takaisin noin tuntia aikaisemmin ennen kuin varsinainen työaika umpeutuu. He eivät todellakaan ota näitä vapaita mistään tehdyistä ylityötunneista, koska niitä heille ei todellakaan ole kertynyt vaan jos alettaisiin tutkimaan kellokorttia niin tuskin riittäisi numerot näyttämään riittävää miinus määrää. Olisi vielä kiva käydä katsomassa kuinka "tehokasta" työtä he tuon ajan työpaikallaan tekevät. Epäilen, että jos noin löysästi voivat ottaa työssäkäynnin, niin seitsemän päivää ym. lehdet ovat siellä ahkerassa käytössä, silloin tällöin käydään antamassa jokin mieltä rauhoittava proppu.

• Naughty Nurse

Juuri olenkin oikealla alalla kun ajattelen ihmisiä enemmän ehkä kun itseäni koska ne on kipeitä ja kyl jossain muualla kerkiä käydä WC-ssa se on totta,tiiän sen,mutta kun hoitoalalla oot ihmisten kaa tekemisessä ja heidän omaisten kaa eikä missään toimistossa mis vois laittaa lappu RUOKATAUKO tai pistää ovet kii, niin kuule ne potilaat ja omaiset ei ne kato et hoitajalla on joku ruoka tauko,välillä pitää lähteä ruoka suussa,on semmoisia tilanteita tullu :)helppo puhua vaan :)

... onnistuu meillä siten, että potilaskutsujärjestelmään voi huoneeseen laukkomisen sijasta vastata myös nostamalla luurin, ja kysymällä mitä potilas tarvitsee. Puhelimet on sekä kansliassa, ettei aina tarvitse keskeyttää kirjaamista jos potilaalla ei olekaan mikään välitöntä hoitoa vaativa asia, ja kahvihuoneessa, että potilaalle voi sanoa "anteeksi, olen juuri syömässä, tulen luoksesi mahdollisimman pian" - ja sitten mennään kanssa heti, kun oma lautanen on tyhjä.

Tästä huolimatta joskus käy niin ettei syömään ehdi, mutta aamurapsan jälkeisestä tauosta pidetään kiinni AINA. Siinä kerätään voimia ja suunnitellaan tehokas päiväohjelma, kuinka jaetaan aika kaikille tarvitseville.

Jos koko päivä menee laukatessa niin ettei pissalle ehdi ja silti potilaat ovat ruokkoamattomia ja nälkäisiä, on työnsuunnittelussa jotakin pahasti vialla. Näitäkin osastonhoitajia on nähty...

• Niinuli

Näin alkuun kerron heti, etten itse ole AMK-tutkinnon suorittanut sairaanhoitaja vaan vanhempimuotoisen koulutuksen omaava sairaanhoitaja. Ikävää, jos Hyvinkäällä sinua ja poikaasi on kohdeltu huonosti. Älä kuitenkaan yleistä, se on tyhmää ja loukkaavaa! En minäkään yleistä kaikki partureita huonoiksi, jos yksi pilaa hiukseni. Tiesitkö muuten, että nykyisin sairaaloissa työnantaja vaatii jokaisesta potilaasta kirjallisen tulotilanteen, väli- sekä loppuarvion? Nämä kuuluu hoitajien kirjoittaa!Ja päivittäin täytyy kirjata potilaan hoitoon/vointiin liittyvät asiat!Kaikki potilasta koskevat merkinnät tehdään tietokoneelle sekä potilaan papereihin ja yleensä nämä sijaitsevat kansliassa!Jos näitä et ole tehnyt, niin ei kunnian kukko laula!Ja ylitöitä ei saa tehdä ja toisaalta eikös sinulle määrätyt työtehtävät kuulukin tehdä työvuoron puitteissa?Se on totta, että kaikki tuo vie huomattavan osan konkereettisesta potilastyöstä siksi olisikin tärkeää saada lisää liksaa ja näin saada alalle lisää päteviä(!) ihmisiä! Totuus on kuitenkin se ettei (ainakaan pääkaupunkiseudulla) hoitajan palkalla elätetä perhettä!Yksinhuoltajiakin kuitenkin joukosta löytyy.Tiesitkö, että vuonna 2006 Helsingin kaupungin sosiaalivirastosta työssäkäyvistä asiakkaista suurin asiakasryhmä, joka tarvitsi toimeentulotukea palkkansa lisäksi, oli hoitohenkilökuntaan kuuluvat.Jotain on siis vialla!Muitakin matalapalkka-aloja on, se tiedetään, mutta jostain palkankoroukset on aloitettava ja eikö aloitus ole hyvä tehdä alalla, joka koskee hädän hetkellä meitä jokaista,olipa kyseessä yksilöllinen tai koko kansakuntaa koskettava "terveyspommi"?Ja puheet kutsumuksesta voi heittää vuonna 2007 jo romukoppaan, jokainen ammattihan on kutsumus, tosin hoitohenkilökunta ainoana ammattiryhmänä kärsii tuosta sanahirviöstä palkassaan!Ja siksi ollaan ainaisia ruikuttajia(kuten itse totesit), koska palkkaus asialle ei ole tapahtunut vuosikausiin mitään!Pahasti on jotain vialla, jos liian usein sinulle soitetaan vapaapäivänä, että tule töihin tai teet aamuvuoron perään myös iltavuoron, harva se kerta!Tässäpä sinulle muutama rivi luettavaksi ja ajateltavaksi!Hyvää kesää Sinulle ja toivottavsti poikasi voi paremmin!

• Miten...
        Nähnyt läheltä kirjoitti:

Täysin samaa mieltä! Nykypäivän hoitajat ovat kaikkea muuta kuin ansainneet palkankorotuksen. Palkankorotus niille matalapalkka-aloille joissa todella tehdään tuottavaa työtä. Tunnen erittäin läheisesti kolme sairaanhoitajaa joista kaksi työskentelee mielisairaalassa ja yksi vanhustentalolla. Jokainen suorittanut ammattikorkeakoulun sairaanhoitajatutkinnon. Kaikki menevät töihin ja tulevat sieltä pois melkein miten huvittaa. Olenkin ihmetellyt tässä viime vuosina miten he pystyvätkään säilyttämään työpaikkansa ilman mitään potkuja, mutta ilmeisesti siellä vedetään niin paljon yhtäköyttä.

Otetaan esimerkkinä aamuvuoro, ja nämä eivät ole mitään yksittäisiä kertoja. Henkilö saattaa lähteä kohti työpaikkaa, kun kello näyttää jo liki tuntia varsinaisen työajan alkamisesta. On työpaikalla ehkä pari tuntia ja sitten tulee käymään kotona puolitoista tuntia eikä pidä hirveää kiirettä takaisin. On taas kaksi kolme tuntia töissä ja tulee töistä takaisin noin tuntia aikaisemmin ennen kuin varsinainen työaika umpeutuu. He eivät todellakaan ota näitä vapaita mistään tehdyistä ylityötunneista, koska niitä heille ei todellakaan ole kertynyt vaan jos alettaisiin tutkimaan kellokorttia niin tuskin riittäisi numerot näyttämään riittävää miinus määrää. Olisi vielä kiva käydä katsomassa kuinka "tehokasta" työtä he tuon ajan työpaikallaan tekevät. Epäilen, että jos noin löysästi voivat ottaa työssäkäynnin, niin seitsemän päivää ym. lehdet ovat siellä ahkerassa käytössä, silloin tällöin käydään antamassa jokin mieltä rauhoittava proppu.

on muka tällainen mahdollista?

• Itsekäs ihminen.

Kehiin jos et kerrat itse kerkiä itse...

• Nähnyt läheltä kirjoitti:

Ikävä kyllä minun täytyy paljastaa että. Kysynnän ja tarjonnan laki on sellainen, myös työntekijöiden saannin kohdalla, että jos ei ole valmis maksamaan kunnon palkkaa, niin ei voi odottaa saavansa kovin tunnollisia työntekijöitäkään.

Kun työ alkaa muistuttaa talkootoimintaa, tai jotain harrastusta ei se myöskään voi motivoida mihinkään säntillisyyteen työaikojenkaan noudattamisessa. Rautalangasta vääntäen asia on niin, että jos nyt kyllästyy pitämään jotain toimintaa talkoovoimin pystyssä, ja olettaa sen vielä täyttävän joitain kriteerejä. Pitää mennä ihan itseensä ja miettiä kunnon väen palkkaamista.

Yheiskuntahan on sairas jos ajatellaan, että osan kansasta pitää käydä säntillisesti raskaassa, vaarallisessa ja usein epäkiitollisessa työssä, jokun vietin voimalla ilman kunnollista palkkaa. Ja hassuin oletus on, kun ihmetellään, miksi nuoret fiksut ihmiset eivät hakeudu ko.alalle opiskelemaan ja töihin.

Oli sitten töissä kutsumuksesta tai pakosta tai mistä hyvänsä syystä, olettaisin kuitenkin, että kaikki töissä käyvät ihmiset yrittävät ja haluavat elää palkallansa.

Vaikka duunarin aatteiden ja motivaation pitäisi olla sääty-yhteiskunnan ajalta ja menetelmät raportointeineen ja palavereineen tätäpäivää, ihminen käy työssä saadakseen rahaa, niin paljon että se riittää elämiseen tämänpäivän yhteiskunnassa. Myös sairaanhoitaja.

• Aktiivinen työntekijä
        Miten... kirjoitti:

on muka tällainen mahdollista?

On mahdollista ja täysin normaalia arkipäivää. Sama pätee useille muillekin julkisen sektorin aloille, joissa ei varsinaisesti ole kyse matala-palkkaisuudesta. Jätettäköön nyt yhtiö mainitsematta jossa itse työskentelen, mutta tämä on myös täällä normaalia arkipäivää. Lisäksi, kun menee työterveyslääkärille valittamaan, että vähän varvasta kolottaa niin heti tulee sairaslomaa. Eli, jos haluaa välillä ottaa rennosti, niin tervetuloa työskentelemään julkiselle sektorille. Itse en kuulu tähän lusmuporukkaan, koska hoidan työni vastuullisesti. Mikäli olisin johtavassa esimiesasemassa, jolla on päätäntävalta työntekijöistä, niin pistäisin ison osan yhtiön henkilökunnasta vaihtoon ainakin omalla paikkakunnallani. Tällähetkellä olen lomalla joten turha huudella, että kirjoittelisin tätä työpaikallani!

• kaiken.kokenut
        petrus_m kirjoitti:

Ikävä kyllä minun täytyy paljastaa että. Kysynnän ja tarjonnan laki on sellainen, myös työntekijöiden saannin kohdalla, että jos ei ole valmis maksamaan kunnon palkkaa, niin ei voi odottaa saavansa kovin tunnollisia työntekijöitäkään.

Kun työ alkaa muistuttaa talkootoimintaa, tai jotain harrastusta ei se myöskään voi motivoida mihinkään säntillisyyteen työaikojenkaan noudattamisessa. Rautalangasta vääntäen asia on niin, että jos nyt kyllästyy pitämään jotain toimintaa talkoovoimin pystyssä, ja olettaa sen vielä täyttävän joitain kriteerejä. Pitää mennä ihan itseensä ja miettiä kunnon väen palkkaamista.

Yheiskuntahan on sairas jos ajatellaan, että osan kansasta pitää käydä säntillisesti raskaassa, vaarallisessa ja usein epäkiitollisessa työssä, jokun vietin voimalla ilman kunnollista palkkaa. Ja hassuin oletus on, kun ihmetellään, miksi nuoret fiksut ihmiset eivät hakeudu ko.alalle opiskelemaan ja töihin.

Oli sitten töissä kutsumuksesta tai pakosta tai mistä hyvänsä syystä, olettaisin kuitenkin, että kaikki töissä käyvät ihmiset yrittävät ja haluavat elää palkallansa.

Vaikka duunarin aatteiden ja motivaation pitäisi olla sääty-yhteiskunnan ajalta ja menetelmät raportointeineen ja palavereineen tätäpäivää, ihminen käy työssä saadakseen rahaa, niin paljon että se riittää elämiseen tämänpäivän yhteiskunnassa. Myös sairaanhoitaja.

minusta on todella pelottavaa, että niputetaan oikeus varastaa, pahoinpidellä ja jopa tappaa niin huonoon palkaan. oikaistaan, että kun liksa on paska niin ota valta omaan käteen. Tämä on kaukana sivistyneestä yhteiskunnasta.

Kukaan tällä palstalla ei uskalla ottaa todellisia ongelmia sosiaali- ja terveysalalla puheeksi. Huonoja johtamiskultuureja, vanhoillisia käytänteitä, pelottavan heikkoa työmoraalia, pahansuopuutta, kateutta ja ties mitä.

Ne sairauslomat maksavat yhteiskunnalle ihan hirveesti ja niissä hoito- ja hoivapaikoissa annettavava hoitomaksaa. Laatu vaihtelee ja veronmaksajat maksavat.

Toivottavasti tähän nyt puututaan vahvalla kädellä ja aloitetaan valvomaan myös kehitysvammaisten yksiköitä

• Naughty Nurse
        Aktiivinen työntekijä kirjoitti:

On mahdollista ja täysin normaalia arkipäivää. Sama pätee useille muillekin julkisen sektorin aloille, joissa ei varsinaisesti ole kyse matala-palkkaisuudesta. Jätettäköön nyt yhtiö mainitsematta jossa itse työskentelen, mutta tämä on myös täällä normaalia arkipäivää. Lisäksi, kun menee työterveyslääkärille valittamaan, että vähän varvasta kolottaa niin heti tulee sairaslomaa. Eli, jos haluaa välillä ottaa rennosti, niin tervetuloa työskentelemään julkiselle sektorille. Itse en kuulu tähän lusmuporukkaan, koska hoidan työni vastuullisesti. Mikäli olisin johtavassa esimiesasemassa, jolla on päätäntävalta työntekijöistä, niin pistäisin ison osan yhtiön henkilökunnasta vaihtoon ainakin omalla paikkakunnallani. Tällähetkellä olen lomalla joten turha huudella, että kirjoittelisin tätä työpaikallani!

Itseasiassa työskentelen julkisella sektorilla, yliopistosairaalassa, enkä ole nähnyt vielä yhtään osastoa jossa hoitohenkilökunta tulee työpäivän aikana pariksi tunniksi pyörähtämään. Aikaisemmin saa toki lähteä silloin kun on rauhallista, ja jos on ylityötunteja plakkarissa (ja kelläpä ei olisi...), ja tästä sovitaan työporukan kanssa, mutta kiireimpään aikaan kyllä työt (potilaat ja p*rkeleen Miranda) hoidetaan parhaamme mukaan. Aina on paha mieli, kun ei voi keskittyä potilaisiin riittävästi, mutta kun tarvitsijoita on 25 enemmän ja vähemmän sekavaa leikkauspotilasta per siipi (osastolla ns. alkupää ja loppupää), ja auttajia pahimmillaan kaksi.

• Aikapommi

Olen huomannut jo vuosia sitten, että Suomen hoiva-alalla on tikittävä aikapommi ja nyt se antoi esimakua. Kaikki uudet ja tämän hetkiset työntekijät pitäisi laittaa pään syväluotaukseen ja selvittää juurtajaksain taustat ennen kuin heidät päästetään ihmisten kanssa tekemisiin. Tämä ei todellakaan tule jäämään viimeiseksi tapaukseksi, koska Suomen hoitohenkilökunnassa on enemmän tai vähemmän hulluja vielä paljon. Tuskin tarvitsee enää pitkään odottaa, kun seuraavalla napsahtaa päässä.

Tämäkin Ylöjärven tapaus olisi voitu hyvin välttää, jos sen sekopoltsin taustat olisi selvitetty huolella etukäteen, mutta kun ei! Pahoin pidellyt aiemmin jonkin Nokialaisen ja Lehtien mukaan tavaratalossa työskennellessään varastanut päivittäin satojen eurojen edestä tavaraa, jonka jäljet oikeus oli lakaissut maton alle naisen maksettuaan vähän takaisin. Tämäkin sen takia ettei naisen työmahdollisuudet mene hoiva-alalla rikosrekisterin takia, HUH HUH sanon minä!!!

• juuri näin
        petrus_m kirjoitti:

julkisella toimitaan. Vuosia sitten ehdotin kulunvalvontaa joka on oikeudenmukainen kaikille työntekijöille. Mutta ei, eihän siihen kulunvalvontaan voida mitenkään investoida!

Meilläkin on hoitajia jotka käyttävät työaikaansa kaikkeen muuhun kuin työhön ja perustelevat huonolla palkalla.

Kukapas sitä valvoo, oletko kotisairaanhoidossa asiakkaalla vai kotonasi tai omilla ostoksilla. Tapahan oli, että kaikki napotti aamulla työpaikalla, mutta iltapäivästä klo. 14 jälkeen ei enää tunkua ollut. Siitä tuli työyhteisön käytäntö ja kun esimiehet ovat nössöjä, niin kukapa niitä valvoo.

• minullakin
        Niinuli kirjoitti:

Näin alkuun kerron heti, etten itse ole AMK-tutkinnon suorittanut sairaanhoitaja vaan vanhempimuotoisen koulutuksen omaava sairaanhoitaja. Ikävää, jos Hyvinkäällä sinua ja poikaasi on kohdeltu huonosti. Älä kuitenkaan yleistä, se on tyhmää ja loukkaavaa! En minäkään yleistä kaikki partureita huonoiksi, jos yksi pilaa hiukseni. Tiesitkö muuten, että nykyisin sairaaloissa työnantaja vaatii jokaisesta potilaasta kirjallisen tulotilanteen, väli- sekä loppuarvion? Nämä kuuluu hoitajien kirjoittaa!Ja päivittäin täytyy kirjata potilaan hoitoon/vointiin liittyvät asiat!Kaikki potilasta koskevat merkinnät tehdään tietokoneelle sekä potilaan papereihin ja yleensä nämä sijaitsevat kansliassa!Jos näitä et ole tehnyt, niin ei kunnian kukko laula!Ja ylitöitä ei saa tehdä ja toisaalta eikös sinulle määrätyt työtehtävät kuulukin tehdä työvuoron puitteissa?Se on totta, että kaikki tuo vie huomattavan osan konkereettisesta potilastyöstä siksi olisikin tärkeää saada lisää liksaa ja näin saada alalle lisää päteviä(!) ihmisiä! Totuus on kuitenkin se ettei (ainakaan pääkaupunkiseudulla) hoitajan palkalla elätetä perhettä!Yksinhuoltajiakin kuitenkin joukosta löytyy.Tiesitkö, että vuonna 2006 Helsingin kaupungin sosiaalivirastosta työssäkäyvistä asiakkaista suurin asiakasryhmä, joka tarvitsi toimeentulotukea palkkansa lisäksi, oli hoitohenkilökuntaan kuuluvat.Jotain on siis vialla!Muitakin matalapalkka-aloja on, se tiedetään, mutta jostain palkankoroukset on aloitettava ja eikö aloitus ole hyvä tehdä alalla, joka koskee hädän hetkellä meitä jokaista,olipa kyseessä yksilöllinen tai koko kansakuntaa koskettava "terveyspommi"?Ja puheet kutsumuksesta voi heittää vuonna 2007 jo romukoppaan, jokainen ammattihan on kutsumus, tosin hoitohenkilökunta ainoana ammattiryhmänä kärsii tuosta sanahirviöstä palkassaan!Ja siksi ollaan ainaisia ruikuttajia(kuten itse totesit), koska palkkaus asialle ei ole tapahtunut vuosikausiin mitään!Pahasti on jotain vialla, jos liian usein sinulle soitetaan vapaapäivänä, että tule töihin tai teet aamuvuoron perään myös iltavuoron, harva se kerta!Tässäpä sinulle muutama rivi luettavaksi ja ajateltavaksi!Hyvää kesää Sinulle ja toivottavsti poikasi voi paremmin!

Olipa hienosti kirjoitettu ja täyttä asiaa!

• ei ymmärrä...

Tarkoitatko sairaanhoitajia vai perushoitajia? Sukulaiseni on perushoitaja ja duuni on todella rankkaa ihan hemmetin pienellä palkalla!! Katsotaan sitten kun itse makaat vanhana sairaalassa niin muuttuuko mieli kun kaikki tehdään puolestasi ja siltikin vaan kuitenkin valitat.

• KUINKA!!!!??????
        Nähnyt läheltä kirjoitti:

Itse olen yliopistollisessa keskussairaalassa töissä, ja niin kuin tänään aamuvuorossa ( monissa, monissa muissakin vuoroissa) en edes syömään ehtinyt!! Olisikin aikaa lukea 7 päivää!!! Töihin menin 6.45 (aamuvuoro alkaa 7.00)ja lähdin töistä klo 16.00 (aamuvuoro loppuu 15.00!!!). Missä HELVETIN välissä olisin ehtinyt kotona käymään kun päivä ohjelmani on seuraava; Raportti; 7.00-7.30, aamulääkkeiden jako;7.30-8.00. Potilaiden aamupala (syötettäviä joukossa) 8.00-9.00, tämän jälkeen PITÄISI olla tauko, mutta yleensä lääkärit tulee jo 9-9.30 jonka jälkeen alkaa kierto (eli ei syöty, juotu jne..). Siinnä menee noin 1-2h!!!!! Sitten ´tehdään lääkemuutokset ja jne jonka jälkeen kello on jo noin 12-14 (välissä olisi pitänyt jo jakaa päivä lääkkeet, mutta toivottavasti joku on auttavan kätensä ojentanut ja tehnyt sen puolestani..)
        Tässä vaiheessa on jo ehkä tullut noin 1-3 päivystys potilasta sisään ja niiden paperityöt odottaa päydällä. Sitten kun on lääke muutokset tehty, käydään päivystyksinen papereiden kimppuun ja tässä vaiheessa yleensä työvuoroni on jo loppu, mutta täytyy jatkaa niin kauan kunnes paperit ja kotiutukset on kunnossa.. Ja en ole vieläkään syönyt taikka 7päivää lukenut..
        Kertoisitko missä sairaalassa voi käy´dä välillä kotona ja lähteä töistä tuntia aiemmin?! Haluaisin todellakin sinne töihin!
        Kiitos vastauksestasi jo etukäteen.

Terv. Rentoutunut sairaanhoitaja kera 7päivää lehden :))

• tessu71

joo mul on kahden lapsen kans osastolta kokemusta... tuli tosi syyllinen olo kun olis itse halunnut hakea kupin kahvia mutta kukaan ei voinut tulla siksi aikaahuoneeseen sen sijaan pyydettiin naapuripedin lastakin kaitsemaan.. no onneks oon ko.piirin alueelta pois muuttanu. Itse olen myös hoitsu ja meillä kirjataan ja vahdataan jokainen liike. Teen 12 tunnin vuoroa jossa saa pitää 20 min. taukoa. Yleensä sitäkään vähää ei kerkeä... meillä tehdään asiat asiakkaiden toiveiden mukaan toissijainen asia on hoitajien tauot.12 tuntia jalkojen päällä on paljon sitä voi kuka tahansa yrittää itse että pystyiskö. Veikkaan et kovin moni ei jaksais

• tessu71
        ei usko kirjoitti:

toki tauot kuuluu kaikille mut meil ei ole mahdollisuutta niitä pitää, muuten jää hommat hoitamatta. Niin se vaan on. Ei ole ketään joka tulis päästämään tauolle ja hoitas hommat sil aikaa. Tauolla käydään silloin harvoin kun siihen on mahdollisuus ja sillon se on ihan luksusta

• Pohjan-Akka
    • joten se siitä:)

..joten palkkaus kuntoon, niin työmotivaatiokin nousee..

• Ala mennä jo

Voit vapaasti lähteä kävelemään ja vie valittavat työkaverisikin mukanasi. Työvoimaa saadaan kyllä vaikka Virosta tai Venäjältä, ja palveluntaso ei ainakaan heikkene.

• hoitaja
        Ala mennä jo kirjoitti:

Voit vapaasti lähteä kävelemään ja vie valittavat työkaverisikin mukanasi. Työvoimaa saadaan kyllä vaikka Virosta tai Venäjältä, ja palveluntaso ei ainakaan heikkene.

Aika erikoonen näkökanta... toki on olemassa hyviäkin ulkomailta tulleita lääkäreitä, mutta tämähän on jo nähtävissä lääkäri ammattikunnassa... jotkut "rajantakaa" tulleet lääkärit ovat aika pelottavaa katseltavaa... esim. monien lääkemääräyksiä täytyy hoitajien tarkistella ja huudella perään, koska jos kaikki toteuttaisi sokeasti, voisi ihmishenki olla vaarassa... ja tämän kaiken tarkistuksen hoitaja tekee samalla palkalla!!! Missä kiitos???!!! Odotellaan vain, että hoitohenkilökuntakin tulee mistä lie, niin saadaan lisää kohuotsikoita... En ole rasisti, mutta käytännön koulima.

• jos otetaan ulkomaalaisia.
        Ala mennä jo kirjoitti:

Ulkomaalaiset eivät osaa kieltä. Meillä töissä kehitysvammalaitoksessa on tumma ihoinen mies. Meidän koulutettujen suomalaisten on juostava perässä, etä tuo mies ei kielitidontakia anna asiakkaalle vääriä lääkkeitä, tai ruokaaineita johon asiakas saattaisi kuolla sairauksiensa takia. Mies on jo ollut töissä kolmekuukautta eikä taso le paratunut. Pitään pahaa ei ole tapahtunut kun me fiksut koulutetu olemme oman työmme lisäksi vahtineet myös tätä ulkomaalaista kielitaidotonta sairaanhoitaja opiskelijaa.

• missä kiitos...
        hoitaja kirjoitti:

Aika erikoonen näkökanta... toki on olemassa hyviäkin ulkomailta tulleita lääkäreitä, mutta tämähän on jo nähtävissä lääkäri ammattikunnassa... jotkut "rajantakaa" tulleet lääkärit ovat aika pelottavaa katseltavaa... esim. monien lääkemääräyksiä täytyy hoitajien tarkistella ja huudella perään, koska jos kaikki toteuttaisi sokeasti, voisi ihmishenki olla vaarassa... ja tämän kaiken tarkistuksen hoitaja tekee samalla palkalla!!! Missä kiitos???!!! Odotellaan vain, että hoitohenkilökuntakin tulee mistä lie, niin saadaan lisää kohuotsikoita... En ole rasisti, mutta käytännön koulima.

Missä on hoitajien suoritekohtainen palkanlisä, joka jo niin loistavasti on huomattu motivoivan lääkäreitä "tekemään ylitöitä"....?

• kaiken.kokenut

ketään tappamaan tai pahoinpitelemään. Työmotivaatio on eri asia kuin hirmuvalta. Pidetään nämä kaksi erillään.

• venäjältä
        Ala mennä jo kirjoitti:

palkataan, totta kai saa mieleisiään laihoja hoitajia jotka kun puoli vuotta ovat suomessa olleet alkavat pomottamaan suomalaisia hoitajia...senkin nähnyt kaikissa espoolaisissa sairaaloissa ja hoitokodeissa sillä nämä naikkoset kuvittelevat olevansa korvaamattomia ja että kun miehet melkein nuolee hewidän maataan kun vihdoinkin saivat silmänruokaa ja tottakai hehän antaakin pientä rahaa vastaan...;)

• tosi...ja
        hoitaja kirjoitti:

lääkärit venäjä'ltä ei ole kiinnostuneita ihmisestä vain siitä tittelistä...kuullut monelta kentältä ja samoin hoitohenkilökunta...

• kielikello
        jos otetaan ulkomaalaisia. kirjoitti:

Ulkomaalaiset eivät osaa kieltä. Meillä töissä kehitysvammalaitoksessa on tumma ihoinen mies. Meidän koulutettujen suomalaisten on juostava perässä, etä tuo mies ei kielitidontakia anna asiakkaalle vääriä lääkkeitä, tai ruokaaineita johon asiakas saattaisi kuolla sairauksiensa takia. Mies on jo ollut töissä kolmekuukautta eikä taso le paratunut. Pitään pahaa ei ole tapahtunut kun me fiksut koulutetu olemme oman työmme lisäksi vahtineet myös tätä ulkomaalaista kielitaidotonta sairaanhoitaja opiskelijaa.

Tarkista myös oma tekstisi ja oikoluetuta tarvittaessa vaikka jollain "koulutetulla" / "asiantuntijalla". Herää kysymys koulutuksen tasosta ja tehokkuudesta kun ei edes äidinkieli ole hallussa. Silloin on kovin vaikea oppia mitään uuttakaan!

Kyllä esim: yhdyssanat kummasti tuottavat vaikeuksia suomalaisillekin. Yhtykääsanat!!! Ja erotkaa taas!!

• kenellä
        jos otetaan ulkomaalaisia. kirjoitti:

jos sairaanhoitaja? tekee näin paljon kielioppivirheitä kirjoituksessaan, kun moittii ulkomaalaista kielitaidotonta miestä, jonka perässä täytyy juosta? työpaikallaan

• hoitajia?
        venäjältä kirjoitti:

palkataan, totta kai saa mieleisiään laihoja hoitajia jotka kun puoli vuotta ovat suomessa olleet alkavat pomottamaan suomalaisia hoitajia...senkin nähnyt kaikissa espoolaisissa sairaaloissa ja hoitokodeissa sillä nämä naikkoset kuvittelevat olevansa korvaamattomia ja että kun miehet melkein nuolee hewidän maataan kun vihdoinkin saivat silmänruokaa ja tottakai hehän antaakin pientä rahaa vastaan...;)

Eiväthän meillä hoitajat kiireeltään ehdi edes syömään. Mehän niitä luurangonlaihoja olemme,
        "mieleisiä".

• ja kauheat seuraukset

Ei yksi mätämuna pilaa kaikkien hoitajien mainetta, mutta ennestäänkin koetuksella ollut usko oikeuslaitokseen on kovilla:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200708146459656_uu.shtml

Lain pitäisi olla sama kaikille, mutta ei. Edelleen ollaan tilanteessa, että rikollista paapotaan ja hänelle annetaan kaikki maailman mahdollisuudet. Tampereen käräjäoikeus on osaltaan vastuussa siitä, että hoitaja pääsi myrkyttämään potilaat.

Kaikkien oikeusjuppien ja sosiaalitanttojen pitäisi itse joutua kärsimään irvokkaan kukkahattufilosofiansa kauheat seuraukset, ei kenenkään muun.

• oikeus tuomittava..

suomessa ei saa enää järkiperäistä oikeutta joten heille suurin mahdollinen näpsäys niin rupeavat oikeutta katsomaan maalaisjärjellä eikä vedoten ertilaisiin lakipykäliin niin että oikea asia hämärtyy ja syyttömästä tulee syyllinen ja sama kaikkialla muuuallakin ja varmasti vaatijoita riittää ja kaikki vain jonoon...hakemaan oikeutta minäkin menen...

• Kyllä hoitajiin pitäisi silti luottaa, ei yksi tälläinen tapaus tarkoita sitä, että kaikki hoitajat olisivat samanlaisia. Ammattitaito kasvaa sitä mukaa kun työtä tekee. Lääkkeiden kanssa pitää silti olla tosi tarkka ja vaikka tarkistaa joltain vakituiselta hoitajalta jos ei ole varma mitä lääkettä kenellekin menee. Se ei ole ollenkaan noloa. Kyllä minusta hoitatajat ovat palkankorotuksensa ansainneet, ei tämä työ ole pelkkää paperityötä niinkuin monesti ajatellaan.

Hyvää alkusyksyä kaikille!

• potilas.

No ei yksi tapaus tietenkään voi koko ammattiryhmän mainetta pilata, oli tätä miten paha tahansa.
      Kyllä hoitajat ovat omalla käytöksellään maineensa pilanneet.

Kyllä palveluntaso on mielestäni romahtanut sitten 80-luvun. Samaan kastiin mielestäni kuuluu tk-lääkärien taso, sekin on mielestäni romahtanut.

Mutta joka tapauksessa hoitohenkilökunta lääkärit mukaan lukien pitäisi olla tarkemmassa valvonnassa.

• hoitaja

ette tiedä mistä puhutte.

• tuore eläkeläinen

Ei yksi rikollinen pilaa hoitajien mainetta.
        Hoitoalalla on muutosta tapahtunut 80-luvun jälkeen ja nuoret hoitajat ovat työhaluttomia. Onko kyse kasvatuksesta, koulutuksesta vai kulttuurista ?
        Työvoimapula on tätä päivää, vaikka sitä ei potilas eikä omainen välttämättä huomaa. Tervetuloa vaan kaikki venakot ja virolaiset tänne opiskelemaan ja töihin, mutta enempi palkkaa pitää saada !

• aina valittaan
        tuore eläkeläinen kirjoitti:

Ei yksi rikollinen pilaa hoitajien mainetta.
        Hoitoalalla on muutosta tapahtunut 80-luvun jälkeen ja nuoret hoitajat ovat työhaluttomia. Onko kyse kasvatuksesta, koulutuksesta vai kulttuurista ?
        Työvoimapula on tätä päivää, vaikka sitä ei potilas eikä omainen välttämättä huomaa. Tervetuloa vaan kaikki venakot ja virolaiset tänne opiskelemaan ja töihin, mutta enempi palkkaa pitää saada !

että hoitajilla on huonot palkat,lisää palkkaa,olemma sen ansainneet.Ystävissäni/sukulaisissani on monta hoitajaa ja olemme vertailleet palkkoja useasti.Tosi moni ammatti on paljon huonommin palkattua. Juuri valmistunut hoitaja hankkii paljon enemmän kun moni muu ammattilainen,vaikka on ollut samassa typaikassa 35v.

• joka alalla...

Hirveä tapaus tietenkin, mutta eikö ole vähän turhaa yleistää? Lastenhoitajissa on pedofiileja, lääkäreissä narkkareita ja hoitajissa murhaajia...
      Elämä on...

• hoitaja

ja tehkää tätä työtä yksikin päivä niin tiedätte mitä se on. Ainaisia valittajia löytyy vaikka työtä tekisi täydestä sydämestä. Sydämestä sitä pitää tehdäkin tuolla palkalla. Ihmisten hoitamiseen kuuluu paljon tarkkoja asioita ja paperitöihinkin menee aikaa koska kaiken pitää olla mustaa valkoisella. Inhimillisiä virheitä sattuu, mutta se on inhimillistä.

• aloja
        hoitaja kirjoitti:

ja tehkää tätä työtä yksikin päivä niin tiedätte mitä se on. Ainaisia valittajia löytyy vaikka työtä tekisi täydestä sydämestä. Sydämestä sitä pitää tehdäkin tuolla palkalla. Ihmisten hoitamiseen kuuluu paljon tarkkoja asioita ja paperitöihinkin menee aikaa koska kaiken pitää olla mustaa valkoisella. Inhimillisiä virheitä sattuu, mutta se on inhimillistä.

jotka raskaita voipi olla raskaampaakin. Mitä mitä sanotko sinä murhia inhimilliseksi virheeksi??? Älä vaan tuu mua hoitamaan tahdon elää!!

• nyt ihan
        aloja kirjoitti:

jotka raskaita voipi olla raskaampaakin. Mitä mitä sanotko sinä murhia inhimilliseksi virheeksi??? Älä vaan tuu mua hoitamaan tahdon elää!!

tuosta ollut kyse? Miksi edes yritetään puhua rikoksesta ja hoitovirheestä samalla palstalla? Pointti taisi olla kuitenkin siinä, että rikollinen ihminen voi koulutukseltaan olla mikä tahansa! Vai hoidatatko itseäsi mieluummin esim. vankilassa kuin arvauskeskuksessa?

• pedofiilejä löytyy kouluistakin
        eikös nekin juuri alkaneet

• ...ei tietenkään...

...yksi pilaa muiden mainetta, se pilaa vain omansa.

Ihmiset ovat ihmisiä, ei se katso mihinkään ammatteihin, uskontoon, sosiaaliseen asemaan jne. mitä siellä päässä liikkuu.

Turha rueta karsinoimaan tai kuvittelamaan, että vaikkapa johonkin tiettyyn ammattiin pystyttäisiin valikoimaan "terveitä" tai "normaaleja" tai ei-nistejä...

• mutta!!!!!!

silti kaikki leimataan mitenkähän tullaan suhtautumaan palkan korotus vaatimuksiin? minä ainakin tuomitsen hoitajat tämän yhden mukaan!!!

• HYVÄ HOITAJAT

Hoitajille pitäsi antaa laina suoma oikeus harkintansa mukaan armomurhaan jos katsoo että potilas on jo riittävästi kärsinyt oikeistohallituksen saamattomuudesta lisätä resursseja hoitoalalle. Jos esimerkiks joutuu vuodesta toiseen makaan sängyssä ilman hoitoo niin hoitajalla ei mielestäni ole muuta vaihtoehtoa.

• hoitajat

ole sitä varten, että hoitaa??? Missä sinun mukaasi hoitajat jos "makaa sängyssä ilman hoitoo...." Turha anella lisä liksaa ellei hoideta

• eutanasia on armoa

Ei kai murhasta tee automaattisesti armollista se, että se on hoitajan tekemä?

• eutanasia.
        eutanasia on armoa kirjoitti:

Ei kai murhasta tee automaattisesti armollista se, että se on hoitajan tekemä?

Hoitsut näkee päivittäin sitä kärsimystä mitä sinä et näe koskaan.

• sinun^^

"mielipiteesi" on takuu varmasti provo.Kukaan järkevä ihminen ei voi olla oikeesti tuota mieltä.

• harmert
        hoitajat kirjoitti:

ole sitä varten, että hoitaa??? Missä sinun mukaasi hoitajat jos "makaa sängyssä ilman hoitoo...." Turha anella lisä liksaa ellei hoideta

Valitettavasti niitä hoitajia ei palkata,

organisaatio on poliittisista toimista

ohjelmoitu tuottamaan.Kun ei palkata hoitajia,

ei ole henkilöstökulujakaan.Tottakai potilas

tarvitsisi verorahoillensa vastineen,eli kunnon

hoidon ja kohtelun.Jokainen voisi yrittää

kuinka hyvin hoitaa jonkunlaisen työn,jos

lykätään niskaan kolmen ihmisen työt.Ei päi-

väksi,vaan vuosiksi.Tässä ruletissa on kyseessä

potilaiden hyvinvointi ja henki.Samoin hoita-

jien.Hoitohenkilökunta kohtaa päivittäin fyy-

sistä väkivaltaa,uhkailuja,tappouhkauksia jne.

Työ on fyysisesti ja henkisesti erittäin ras-

kasta kaikkine lieveilmiöineen.Nuoret vaihtavat

alaa.Tottakai.Heillä on hyvä pohjakoulutus ja

he ovat fiksuja.Tuomarin koulutus on yhtämonta

opintoviikkoa,kuin sh:n.Alkuliksa 1/2 parenpi.

• ei vähentäjä
        eutanasia. kirjoitti:

Hoitsut näkee päivittäin sitä kärsimystä mitä sinä et näe koskaan.

Kannatan kyllä eutanasiaa ja pidän jokaisen ihmisen oikeutena päättää, milloin on tullut aika päästää hänet kärsimyksistään. Missä on sanottu, että tässä tapauksessa olisi kyse eutanasiasta? Murhaa voidaan tietysti väittää eutanasiaksi, mutta silloin me kaikki olemme vaarassa, koska aina joku voi väittää, että me halusimme kuolla. Silloin murhaa ei voida koskaan erottaa armomurhasta, vaikka niiden välillä on selvääkin selvempi ero.

Kyseinen hoitaja on toiminnallaan aiheuttanut kärsimystä, jota et edes voi kuvitella.

• tätä
        sinun^^ kirjoitti:

"mielipiteesi" on takuu varmasti provo.Kukaan järkevä ihminen ei voi olla oikeesti tuota mieltä.

Tiput vaikka katolta ja selkärankasi katkeaa niskan kohdalta. Se on neliraajahalvaus sitten. Et pysty liikuttamaan raajojasi. Tulee muita sairauksia.. tiedät että kuolet ja lääkäri on sinulle sanonukkin, että kuolet. Ajatellaan että sinulla on etenevä sairaus ja kipu nousee kokoajan. On yhtä tuskaa ja sinun pitää kestää sitä vielä viikon ja ehkä enemmänkin. Haluat luovuttaa, mutta itse et siihen pysty. Keskustelet asiasta hoitajan kanssa ja Hän sanoo: anteeksi, mutta en voi auttaa sinua nyt.
        Nuin on pakko sanoa, mutta onko se oikein?

• parkaa
        tätä kirjoitti:

Tiput vaikka katolta ja selkärankasi katkeaa niskan kohdalta. Se on neliraajahalvaus sitten. Et pysty liikuttamaan raajojasi. Tulee muita sairauksia.. tiedät että kuolet ja lääkäri on sinulle sanonukkin, että kuolet. Ajatellaan että sinulla on etenevä sairaus ja kipu nousee kokoajan. On yhtä tuskaa ja sinun pitää kestää sitä vielä viikon ja ehkä enemmänkin. Haluat luovuttaa, mutta itse et siihen pysty. Keskustelet asiasta hoitajan kanssa ja Hän sanoo: anteeksi, mutta en voi auttaa sinua nyt.
        Nuin on pakko sanoa, mutta onko se oikein?

kun nyt et ymmärtänyt.Pointti oli se ettei hoitaja voisi päättää milloin kukakin kuolee,toki itse voisin omasta puolesta päättää ja hoitajaa pyytää tekemään tarvittavan että pääsen tuskistani.Tarvitsetko ehkä tämän asian rautalangasta väännettynä kun ei näyttänyt menevän jakeluun.

• ollut kirvesmies eli timpuri?

Joka työtehtävissään olisi surmannut timpurinkirveellä pari ihmistä. Kysyttäisiinkö täällä, että pilasiko tuo murhaaja-timpuri koko ammattikunnan maineen?

Höh. Kyseessä oli yksittäistapaus ja jos joku sen perusteella leimaa koko ammattikunnan voi leimaaja tutkailla peiliä ja omaa korvien väliään.

• perseestä

jos kokonaista ammattikuntaa lähdetään syyttämään yksittäistapauksen perusteella. Lehdestähän saa lukea joka päivä jonkun tappaneen toisen. Mikähän heidän ammattinsa on mahtanut olla? Vastaus: Mitä väliä sillä on.

• Möttis

Suurin osa hoitajista kantaa kunnialla eettisiä velvoitteita. Historiaan mahtuu näitä myrkynkeittäjiä, niin Suomessa kuin muuallakin.

Työpaikat voisivat kuitenkin pitää enemmän huolta omista työntekijöistään ja lopettaa töiden ketjuttamisen. Vakisijaisia enemmän, lomat lomina ja työterveyshuolto koskemaan jokaista. Näin suojellaan sekä työntekijää, että asiakasta.

• Työtön, vm. 1959

Olen 47-vuotias mies, joka kovasta yrityksestä huolimatta ei saa työtä omalta alalta, kun yleisen trendin mukaisesti kaikkiin paikkoihin palkataan nuorehko nainen.

Viimeksi Työvoimatoimistossa käydessäni minulle ehdotettiin, että voisin hakeutua hoitoalan "pikakoulutukseen", kun hoitoalalla tarvitaan työvoimaa. Itse tiedän, ettei minusta ole hoitoalalle.

Ihmekö tuo, että noita myrkytys- ja pahoinpitelytapauksia ilmenee, kun noihin tärkeisiin ja vastuunalaisiin työtehtäviin "pakkokoulutetaan" työpaikan toivossa henkilöitä, jotka ovat sopimattomia alalle.

• hyvinkääläinen

Olin tulossa baarista pyörällä ja siinä sitten humalassa ajoin tolppaa päin. Näinhän se naurattaa mut olin kyl aika vaarallisessa tilanteessa. Kaverini vei mut istumaan läheiseen pizzeriaan ja selvänä lähti viemään mua päivystävään lääkäriin sairaalaan. Sormestani oli pala irti. Hoitsut sitte tikkas sen kiinni ja tikkas samalla liimalla kumihanskan mun sormeen. Veti sitä irti ja nauru vaan kollekoilleen että miten tässä nyt näin kävi. Kaikki oli sellasii nuoria.. Et ei kiitos pahemmassa hädässä sinne.

• sairas.

Joo, toisilla hoitajilla näyttää olevan käsitys että he voivat naureskella potilalle päin naamaa. kertoo mielestäni huonosta käytöksestä ja huonosta koulutuksesta.

• pöllö X

Ei pilaa mutta tuo ihmiset maan pinnalle eli realismia tarvitaan.

• kysyn vaan

Kaikki hoitsut varastaa työpaikoiltaan tarvikkeita , kantavat sukulaisilleen apuvälineitä yms... Palkanlisää nääs!

• mustakissa

Eihän se ollut ko poikkeus, joka vahvistaa säännön, että hoitajat on hyviä ihmisiä. Ei tuollasta pitäis päästä tapahtumaan, mutta ei asialle enää mitään mahda. Ehkä vois vähän tarkemmin tutkia töihin otettavien psyykettä haastattelussa, mutta minä ainakin uskon uusiinkiin hoitajiin. Kavereissa paljon hoitoalan ihmisiä ja hyviä ihmisiä!!! Ei aleta mustamaalaan turhaan!

• Normaalikäytäntö?

Kyseinen hoitsu sai 20 000 euron varkauden anteeksi, jotta voisi työskennellä hoitoalalla! Onko Kellään tietoa onko tämä ihan arkipäivää jo Suomessa, että hoitsupula jo niiiiin hirvittävä, että voivat tehdä aikamoisia rikoksia, ilman rangaistusta, jotta voisi työskennellä hoitajana?!
      Eikö juuri hoitajilla tulisi olla korkea moraali?
      Korkeempi palkka hoitsuille ja rikollisille ansion mukaan - oli hoitsu tai ei.

• ex-ohjaaja

muutama vuosi sitten olin eräässä uusimaalaisessa kehitysvammaisten ryhmäkodissa kun varavastaava-ohjaaja keikas sohvakaluston. silloinen esimies huusi minulle kuin hinaaja, että mihin olet vienyt sen ja joitakin muita tavaroita. Kun "syyllinen" niin asiasta ei saanut puhua eikä esimies pyydellyt anteeksi. Minusta asia on niin, että jos joku saa viedä niin kaikki saa viedä, oska työnantajan pitää kohdella kaikkia samalla tavalla.

• läh.hoit.opiskelija

No omasta mielestäni yksittäistapaus ei voi pilata koko hoitajakuntaa. Miksi pilaisi? Hoitajat ei ole murhaajia. Nyt oli kyse Murhaajasta joka teeskenteli olevansa hoitaja.

Tuossa aikaisemmin oli juttua siitä että hoitajat vain istuisivat eivätkä hoida. Olen kuullut siitä kans, mutta itse en ole vielä päässyt semmoiseen työpaikkaan missä tämmöistä tapahtuisi. Olishan se mahtavaa jos kerkeäisi istumaan kokopäivän :D Kyllä ainakin olen itse ollut monesti aivan poikki työpäivän jälkeen. Hoitajan työhön ei kuulu pelkästään se, että auttaa vaihtaan vaatteita, syömään, peseytymään jne. Pitää olla ns. silmä selässäkin. Kokoajan olla valppaana, mitä ympärillä tapahtuu. Pitää osata kommunikoida todella selkeästi ja olla henkisesti vahva ja se on rankkaa, mutta siihen oppii. Hoitajan työ on fyysisesti raskasta, jos siitä itse tekee sellaisen. Hyvät työasennot ja apuvälineet helpottavat työtä todella paljon. Palkka on huono, mutta itseppähän olen valinnut ammattini. Voisin tehdä tätä työtä jopa ilman palkkaa, mutta rahaakin on jostakin saatava.

• Hyvää hoitoa saanut

Johan tämä keskustelu on kummalliseksi mennyt yhden, todella räikeän poikkeustapauksen johdosta. Ne kerrat jotka olen sairaalassa ollut(3) olen saanut mielestäni todella hyvää hoitoa. Nimenomaan hoitajilta, Lääkärit ne on p....n tärkeitä kierroksillaan. Kyllä kaikki olivat ilomielin hoitajien palkkoja korottamassa vaalien aikaan ja vielä jälkeenkin, Nyt tuntuu että kaikki on saaneet vaan huonoa hoitoa ja hoitajat vaan istuu papereineen! Luulisi nyt ihmisten arvostavan hoitajia...viimeistään sillon kun ovat itse hoidettavana. Kyllä tuntuu pahalta niiden ihanien ihmisten puolesta jotka jaksaavat nälkäpalkalla raataa 12h päiviä, välillä vähän vaikeidenkin tapausten(ilkeitten potilaitten) hyvinvoinnin takia. Tässä sitten kansalta kiitos! En yhdy edellisiin marsijoihin, vaan haluan sydämmestäni kiittää teitä ihanat, nuoret ja vähän vanhemmatkin hoiturit! Teette arvokasta työtä, tsemppiä!

• CCD

Ei todellakaan pilaa. Minä en hoitoalan ammatilaisena ainakaan ota vastuuta tuollaisesta yksittäisestä tapauksesta. Jos niitä tapahtuisi enemmän sitten pitäisi katsoa peiliin. Joissain viesteissä mainittiin palkasta, että sitä pitäisi antaa ns. tuottavaa työtä tekeville. Tässähän se ongelma onkin, kun hoitotyö ei ole tuottavaa työtä. Paitsi, jos pelastetulle ihmishengelle laitetaan hinta, tai sille, että henkilö palaa takaisin työelämään tekemään sitä tuottavaa työtä. Sitten hoitotyökin on tuottavaa työtä. Minkä hintaiseksi sinä arvioisit itsesi, puolisosi tai lapsesi hinnan?

• toni.f

Miks yhen hoitajan nupin vajavuus pitäs pilata kaikkien hoitajien maineen?
      Olen törmännyt hyviin ja huonoihin hoitajiin, kun itsekkin hiukan alalla olen pyöriskellyt. Silti kaikesta negatiivisistakin tapauksista huolimatta positiivinen vie voiton.
      Eli toisin sanottua. On niitä hyviäkin hoitajia ja PALJON!

• Hoitajaopiskelija

Itse olen kanssa törmännyt sekä hyviin että huonoihin hoitajiin. Hyviä on paljon. Huonoja mahtuu joukkoon ja ne ovat usein nuoria tyttöjä, jotka ovat valinneet hoitaja ammatin ns. "Hoitsu" nimen takia. Kuvittelevat että työssä kulkevat minihamepäällä ja paijasta napit auki ja vain flirttailla. Tällaisia huonoja hoitajia olen minä nähnyt.. näin he eivät saa tehhä, joten ne menevät istumaan jonnekkin ja murjottamaan.. lopuksi ne erotetaan työpaikalta

• Vammaisen isä

Kyseinen juttu herättää voimakkaasti ajatukset siitä, miten näiden laitosten sisäinen valvonta toimii ja onko sellaista edes olemassa kaikissa paikoissa. Useasti olemme törmänneet siihen, että vammaista, joka ei pysty itse huolehtimaan asioistaan, ei ole hoidettu asianmukaisesti, esim. vaipan vaihto saattaa jäädä pitkäksi aikaa tekemättä. Tämäkin aiheuttaa melkoisesti lisää tuskaa ihmiselle, kokeilkaapa olla päivä vaikkapa vain pissoissanne saati sitten isommissa asioissa.

Yhteiskunnan valvonta ei ulotu näihin laitoksiin ennen kuin jotain todella murheellista tapahtuu. Ihan turhaan hoitajat mankuvat lisää palkkaa, pitäisi ensin hoitaa tehtävänsä kunnolla ja luottamuksella.

• CCD

Johan oli viestillä naivistinen loppu. Muuten ihan asiaa. Tuon viimeisen lauseen perusteella ei ilmeisesti millään alalla tarvitsisi nostaa palkkoja tulevaisuudessa. Jokaisella alalla löytyy nimittäin varmasti niitä työtävieruksujia, jotka eivät tee töitään kunnolla eivätkä luottamuksella. Itse olen ollut aikoinani kehitysvammaisten osastoilla töissä ja tätä nykyä teen sh:n töitä teho-osastolla ja väitän, että olen tehnyt ja teen työni ammattitaidolla ja varmasti niin hyvin kuin pystyn ja katson ansainneeni kyllä palkkani. Nykyisen työni vastuun ja ammattitaitoni huomioonottaen olen kyllä ansainnut myös tuntuvan palkankorotuksen.

• itsekin hoitoalalla..

"Ihan turhaan hoitajat mankuvat lisää palkkaa, pitäisi ensin hoitaa tehtävänsä kunnolla ja luottamuksella."

Kirjoituksesi oli asiaa. Joskus joutuvat potilaat valitettavan pitkään olemaan esim. samoissa vaipoissa. Silti en allekirjoita tuota viimeistä lausettasi. Uskon, että suurin osa hoitajista tekee tehtävänsä kunnolla ja luottamuksella. Kun yhtä hoitajaa kohden on kahden hoitajan potilaat/asukkaat, ei siinä valitettavasti ehdi kaikkia suihkuttaa ja syöttää klo 8:05 mennessä.

Työvoimaa (koulutettua) on liian vähän. -90 luvulla sh muut terveydenhuoltoalan väki meni suoraan kortistoon ja siitä ulkomaille paremman palkan perässä. Nyt on tilanne tämä. Hoitajia on liian vähän. Harva metallimies (esimerkkinä!) tekee kahden metallimiehen työt samalla palkalla. Ei pelkkä palkankorotus riitä, tarvitaan myös lisää koulutettua henkilökuntaa. Kun kaikki vuorossa olevat ovat sijaisia, ei hommat voi hoitua kuten vakihenkilökunnalta.

Tapahtunut on ikävä tapaus ja puhuttaa varmasti pitkään. Itsekin sairaalassa useamman viikon maanneena en voi kuin nostaa hattua minua hoitaneille. Kärsivällistä, ystävällistä ja asiantuntevaa hoitoa.

• boomerXXXL

vittu päähäsi molopää

• Sairaanhoitajan puoliso

Puolisoni ollessa yövuorossa hän vastaa 20 vanhuksesta. Kun sitten tulee tilanne, jossa yksi vanhus tippuu sängystä ja alkaa vuotaa verta, niin tällöin sen verenvuodon hoitaminen on yksinkertaisesti niin tärkeää, että täytyy antaa sen yhden tai useammankin odottaa siinä kakkavaipassa.

Siihen selkään sitten joku vanhuksista saattaa soitella hätäkelloa aivan turhien asioiden vuoksi, mutta pakkohan niihin on käydä vastailemassa. Eräänäkin yönä oli soittanut hätäkelloa ja pyytänyt vettä... sitten oli hätäkello soinut 5min sen jälkeen että vesi on liian kylmää. Ja taas meni aikaa joiltakin muilta.

Eräs vanhus oli käynyt vääntelemässä toisten vanhusten tippaletkujen annostelijat täysille, aina kun sai yhden säädettyä taas oikealle volyymille, niin johan oli uusi väännettynä... ja taas joutuu joku odottamaan vettänsä tai vaipanvaihtoa.

Palkkioksi osa vanhuksista puree, sylkee ja huorittelee hoitajia... Ja omaiset tietämättä hoitajien resursseja ovat ihmettelemässä kuinka joutuu vanhus taas odottamaan vartin kakkavaipassaan. Osa omaisistakin huorittelee ja haukkuu hoitajia, niinkuin he eivät yrittäisi parastaan.

Ja sitten vielä se palkkakin, 1300 euroa käteen kuukaudessa. Ei kovin monen miehen hermo pitäis tuollaista työtä tuollaisella palkalla.

Vaimoni vaihtoi vanhuspuolelta yksityiselle lääkäriasemalle töihin, eikä todellakaan aio palata enää takaisin... uusista valmistuvista hoitajista (ja lähihoitajista) alkaa olla pula... arvatkaa kuinka moni heistä aikoo suunnata vapaaehtoisesti vanhusalalle?

Tämä ei nyt varsinaisesti koskenut vammaisalaa, mutta voisin kuvitella sielläkin vallitsevat samantyyppiset olosuhteet.

• lastasi

jos kerran niin hyvin osaat. Ymmärrettävää on, että ulosteet polttaa. Eikä todellakaan missään nimessä hyväksyttävää. Mutta laitoksessa on muitakin kuin oma kullan nuppusi. Oletko koskaan laskenut paljonko hoitajia tarvitaan, että perushoito, KIRJAAMINEN (johon menee hiivatisti aikaa mutta on tärkeää tiedonkuun kannalta)ravinnosta huolehtiminen, lääkitseminen yms. pakolliset työt saa tehtyä. Huom! hoitajille kuuluu myös ruoka- ja kahvitauko ja mieluummin ilman kesketyksiä (puhelin, omaiset potilaat)Ai niin sorry!!! Eihän hoitaja olekaan ihminen.Sinusta varmaan tuntuu, että ne vaan istuu. Kokeileppa kuukausi siinä hommassa. Totta on, että lopulta huomaa "mitä enemmän tietää huomaa kuinka vähän tietää"

• yka1

Kyllä minä ainakin luotan hoitajiin yhtä paljon kuin ennekin. Ei yksi sekohoitsu mitään paniikkia pitäis aiheuttaa, ei minussa ainakaan.

• Sairaanhoitajan siskon tädi...
        Sairaanhoitajan puoliso kirjoitti:

Puolisoni ollessa yövuorossa hän vastaa 20 vanhuksesta. Kun sitten tulee tilanne, jossa yksi vanhus tippuu sängystä ja alkaa vuotaa verta, niin tällöin sen verenvuodon hoitaminen on yksinkertaisesti niin tärkeää, että täytyy antaa sen yhden tai useammankin odottaa siinä kakkavaipassa.

Siihen selkään sitten joku vanhuksista saattaa soitella hätäkelloa aivan turhien asioiden vuoksi, mutta pakkohan niihin on käydä vastailemassa. Eräänäkin yönä oli soittanut hätäkelloa ja pyytänyt vettä... sitten oli hätäkello soinut 5min sen jälkeen että vesi on liian kylmää. Ja taas meni aikaa joiltakin muilta.

Eräs vanhus oli käynyt vääntelemässä toisten vanhusten tippaletkujen annostelijat täysille, aina kun sai yhden säädettyä taas oikealle volyymille, niin johan oli uusi väännettynä... ja taas joutuu joku odottamaan vettänsä tai vaipanvaihtoa.

Palkkioksi osa vanhuksista puree, sylkee ja huorittelee hoitajia... Ja omaiset tietämättä hoitajien resursseja ovat ihmettelemässä kuinka joutuu vanhus taas odottamaan vartin kakkavaipassaan. Osa omaisistakin huorittelee ja haukkuu hoitajia, niinkuin he eivät yrittäisi parastaan.

Ja sitten vielä se palkkakin, 1300 euroa käteen kuukaudessa. Ei kovin monen miehen hermo pitäis tuollaista työtä tuollaisella palkalla.

Vaimoni vaihtoi vanhuspuolelta yksityiselle lääkäriasemalle töihin, eikä todellakaan aio palata enää takaisin... uusista valmistuvista hoitajista (ja lähihoitajista) alkaa olla pula... arvatkaa kuinka moni heistä aikoo suunnata vapaaehtoisesti vanhusalalle?

Tämä ei nyt varsinaisesti koskenut vammaisalaa, mutta voisin kuvitella sielläkin vallitsevat samantyyppiset olosuhteet.

Kyllä sairaanhoitajapuolisosi on pyhä ihminen.

• höpiset !!!!!!!!

hoitaja teki vain palveluksen meille veronmaksajille kun tuottamattomat yksilöt karsitaan pois.

näin se on eläinkunnaskin ja kasvikunnassa
      ei siinä mitään ihmeellistä ole,muutenhan me jouduttaisin perikatoon.

hoitaja vapaaksi ja prinikka rintaan jonka on ansainnut,

• hoitu-

Pienentävät varmasti palkkoja entisestään.

• hoitu--

Pienentävät varmasti palkkoja entisestään.

• kaisat

Tämä on vasta epäily!
      Voi hyvänen aika,ihmisiä kuolee virtsatie -infektioon ja mihin tahansa tulehdukseen,kyseessä on vasta epäilty myrkytystapaus,voi hyvänen aika.

• lähihoitaja07

Tämä on taas yleistystä, jos yksi hoitaja niin kaikki. Nuorena hoitajana taas voisi sanoa, että ehkä kaikki eivät ole vallinneet oikeaa alaa ja silloin ei luultavasti riitä kiinnostusta tekemään töitä hyvin, mutta me jotka todella pidämme tästä työstä, teemme sen kunnolla!

Jos huomaa, että ei jaksa, tulisi osata ottaa sairaslomaa, koska sen varmasti saa, jos loppuunpalaminen tuntuu lähestyvän. Eikä kellään voi joka päivä olla hyvä-päivä, mutta sitä ei vain saa purkaa potilaisiin missään nimessä.

Toisilla voi pimahtaa päässä, mutta ei se tarkoita, että jokaisella meistä. Jaksaminen töissä on riippuvainen kaikesta.

• sato pilallako?

Mutkat suoriksi ja skeidaa peliin...

Samaistetaan saman tien, että kerran lentokone tippui, tippuu se joka kerta.

Tai yksi pedofiili isien joukossa tekee kaikki isät pedofiiliksi ym. ym.

Hoh hoijjaa...

• jjjnnnaa

kyllä niihin hoitajiin voi luottaa vielä samallalailla mitä ennenki.. jos yks hoitaja myrkyttäny potilaita niin ei se tarkota että kaikki muut on samanlaisia,ei kannata aina heti yleistää ihmiset..

• Perushoitaja

yksittäinen tapaus mustamaalata koko laajaa ja tärkeää ammattikuntaa.Onhan tässä lähivuosina nähty ja koettu,että murhaajia,tappajia ja myrkyttäjiä löytyy niin opettajista,hienostorouvista,johtoportaasta,maahanmuuttajista,maanviljelijöistä,poliiseista kuin monesta muustakin ihmisryhmästä.Eihän tämä yhteiskunta toimi ollenkaan jos luottamus kokonaisiin ammattiryhmiin menee yhden tapauksen takia.

Itse työskentelen terkkarin päivystyksessä ja viihdyn työssäni.Joudun päivittäin kestämään täysin asiatonta käytöstä joka minun on hoitajana vain yksinkertaisesti kestettävä.Tönimistä,huitomista,lyömistä,potkimista,puremista,huorittelua,ulkonäön arvioimista,uhkailua-niin itsen kuin perheenkin,kaikki tämä on arkipaivää,enkä lain mukaan saa itseäni mitenkään puolustaa,muuten kuin poistumalla paikalta.Tämän mustamaalaamisasian voisi kääntää niinkin,että ovatko kaikki hoitajia ed.mainituilla tavoilla kohtelevat ihmiset aivottomia,huonostikäyttäytyviä idiootteja??!!He kun pääasiassa ovat fiksun,asiallisen oloisia tavallisia työssäkäyviä ihmisiä.

En käsitä myöskään sitä,että täällä haukutaan ja epäillään koko hoitajakunnan ammattitaitoa.Suurin osa meistä on kuitenkin ammatissa päteviä,työnsä hyvin ja hiljaisesti,suurella sydämellä tekeviä arjen puurtajia.Kokemus ja kädentaidot kehittyvät vuosien myötä,lisäkoulustusta ja -kurssitusta on koko ajan.Kaikilla meillä,jopa hoitajilla on kuitenkin myös huonoja päiviä ja se on kovin ikävää jos se osuu juuri omalle kohdalle.Kaikilla meillä on myös oma elämä ja joskus murheet tulevat mukaan työpaikalle ja se heijastaa tietenkin työhön.

Paljon tälläkin palstalla puhuttaneista palkankorotuksista olen sellaista mieltä,että korotuksiakin tärkeämpää olisi saada eri pisteisiin enemmän vakinaisia toimia auki.Lisää auttavia käsiä,puhuvia suita,jalkoja toimittamaan asioita...siis lisää niitä ammattitaitoisia hoitajia!

Kaiken tämänkin jälkeen pidän ihmisten auttamisesta,olenhan itse ammattini valinnut.Ikävän kohtelun,haukkumisenkin jälkeen päivän pelastaa pienen lapsen kiitos tikun poiston jälkeen,vanhuksen kädenpuristus kuivan vaipanlaiton jälkeen,kipulääkkeestä avun saaneen ja humalaisen rehellinen kiitos ihmisarvoisesta kohtelusta.Jokainen meistä joskus sairastuu,toivottavasti kaikki saavat arvoistansa,lämmintä kohtelua.Mukavaa syksyn alkua kaikille!!

• Ei pilaa

Ihmisiähän hekin ovat, puhuvat potilaista paskaa selän takana, naureskelevat heille jne. Siitä pidän vielä vähemmän kuin murhasta se sentään on rehtiä ja suoraa toimintaa.:)

Eikä yksi tapaus pilaa koko jengin mainetta, kas se on yleistämistä eikä sillä ole mitään tekemistä totuuden kanssa.

Mikäli pilaisi ns...maineen niin eihän meillä kenelläkään olisi minkäänlaista mainetta.

• pilattuko

Ei yksi tapaus mitään voi pilata. Uskon ihmisillä olevan järki päässä. Mutta itse en luota yleensäkään yhtään kehenkään. Hoitajat ovat myös ihmisiä ja heillä samat ongelmat, ilot, surut, katkeruudet ym. kun muillakin. Joistakin pidetään, joistakin ei.

Mutta hoitajat ja opettajat odottavat liian suuria palkankorotuksia. Kohtuuttomia. Niitä sentään kustannetaan meidä jokaisen verorahoilla ja ei vaan tahdo rahoille vastinetta saada. Moni hoitaja saisi ensi töikseen siistä suunsa ja harjoitella käytös- ja tapatietoutta.

Moni hoitaja, joka on valmis tekemään eri vuoroja saa nykyisin varsin hyvää palkkaa. Meillä on todellisia minimi palkkaisia ja jokainen työssä käyvä, jolle jää käteen alle tonni, pitäisi päästä tukien piiriin. Meillä on osa-aikaisia provisio palkkaisia, joiden palkka saattaa olla 500-700 euroa kuukaudessa! Jos puoliso ansaitsee sitten huimat 1500 euroa, niin asumistuki, toimeentulotuki ja kaikki otetaan pois. Noilla tuloillahan sitä elää jo herroiksi. Ja meillä hoitajat ja opettajat kehtaavat vielä kerjätä veronmaksajilta rahaa. Törkeää porukkaa!!!!!!!

Mutta varsinaista mainetta ei ole ollut, joten mitään ei ole voinut menettää. Kunnia menee, mutta maine kasvaa.

• repa...

kyllä nyt hoitajat saavat unohtaa lopullisesti haaveet 500eur palkankorotuksesta.

• on Repa

Rillipää. Vituakos tuo siihen liittyy? Yksi miljoonien joukossa. Yeleistäjät ovat pelkureita.

• toi on nyt ihan p,,,,,,,,,,,,,,,ä
        antasivat hoitajille sen palkan korotuksen
        niin ei tarttis ottaa töihin ketä sattuu

• Hoitsuman

Tyypillistä!!! Jos joku hullu pääsee irti tappaen kanssaeläjiään ja on vielä hoitaja niin vot...johan on syytä alkaa ruotimaan koko hoitajakunnan mainetta ja tekemisiä. Tulipa sopivaan saumaan, ei tarvitse hoitajille korottaa palkkoja kun kaikki on syyntakeettomia ääliöitä. Kyllä alkaa vituttaan tällainen paskan lappaaminen hoitajien niskaan. Lopetetaan koko ammattikunta niin ei tarvi enää vellata tätä jätöstä, tulette varmaan hyvin toimeen ilman hoitoakin. Lopetan koko homman ja alan nostamaan työttömyyskorvausta.

• memmuliini**

Hoitsuman olet oikeassa.... pitää meidän kaikkien hoitajien alkaa vetää yhtäköyttä... miten olisi viikko koko maassa ilman hoitajia??? Olisi ihmiset ihmeissään joka paikassa, hoitaisivat omaisensa ja odottaisivat lääkärille pääsyä.... olisi koko maa ihan tukossa. Pitäisi antaa mahdollisuus näille hoitajien haukkujille/arvostelijoille tutustua läheltä siihen työhön mitä kukin tekee...päivä toisen perässä voisi tehdä ihmeitä. Myös päättäjät voisivat tulla ihan livenä katsomaan ja kokeilemaan päiväksi.... hih... ;0)

• "kakkaa käteen myös"

Kyllä potilas joutuu tänäpäivänä olemaan tosivahva saadakseen apua.Eli siis on pyydettävä kaikkea mahdollista.Ja sittenkin vastaus on usein :Ei ny kerkee.Katsotaan myöhemmin".Sitten kyllä tulee kiiruusti säpinää ja keretään kun lääkäri on tulossa kierrolle tai jos OH ihmettelee,että eikö tämä potilas ole vieläkään päässyt esim.röntgeniin?
        Suihkuunkin sai ennenvanhaan leikkauspotilas automaattisesti apua tai hampaidenpesuun.Enään kukaan ei kysele et pääsitkö suihkuun tai tarvitsetko apua?
        Jos et uskalla vaatia apua sitä ei tule.
        Pelkään vanhuutta ja sitä etten enään muista tai kykene pitämään puoliani.Ja kertomaan itse mitä tutkimuksia on tehty juuri.Ettei tehdä turhaan uudelleen.
        Ja jos nyt ihan totta puhutaan niin kyllähän sielä tyritään.Niin hoitajat kuin lääkäritkin!

• ***<>***
        "kakkaa käteen myös" kirjoitti:

Kyllä potilas joutuu tänäpäivänä olemaan tosivahva saadakseen apua.Eli siis on pyydettävä kaikkea mahdollista.Ja sittenkin vastaus on usein :Ei ny kerkee.Katsotaan myöhemmin".Sitten kyllä tulee kiiruusti säpinää ja keretään kun lääkäri on tulossa kierrolle tai jos OH ihmettelee,että eikö tämä potilas ole vieläkään päässyt esim.röntgeniin?
        Suihkuunkin sai ennenvanhaan leikkauspotilas automaattisesti apua tai hampaidenpesuun.Enään kukaan ei kysele et pääsitkö suihkuun tai tarvitsetko apua?
        Jos et uskalla vaatia apua sitä ei tule.
        Pelkään vanhuutta ja sitä etten enään muista tai kykene pitämään puoliani.Ja kertomaan itse mitä tutkimuksia on tehty juuri.Ettei tehdä turhaan uudelleen.
        Ja jos nyt ihan totta puhutaan niin kyllähän sielä tyritään.Niin hoitajat kuin lääkäritkin!

Onhan kirjoitettu myös kuolonlääkäreistä, mutta kohu on nopeasti laantunut. Mikä tekee lääkärin ammatista sen että nopeammin hyssytellään kun että jos hoitaja tekee jotain. Onko lääkäri parempi ihminen kun hoitaja? Ikuinen kysymys varmaan. Useassa paikassa kuitenkin hoitaja tekee sen suurimman työn potilaan eteen. =)

• vai lisää liksaa?

monia hoitajia jotka eivät ole päteviä työssään,
        hoitovirheitä.. harrastavat juoruamista asiakkaista työpaikalla ja kotona.
        tiedän eräänkin hoitajan joka kertoo joka päivä kotona miehelleen ja perheen jäsenille nimillä kuka oli minkäkin vaivan takia ollu lääkärissä, naureskellaan potilaille.
        tälläset ammaitaidottomat pellet pois!

• MEEDIA

Tämä kysymys on pelkästään median jaskaa...kunhan saadaan aikaiseksi taas joku typerä juttu joka myy.Yhtä hyvin voidaan kysyä PILAAKO MURHAAJA ÄITI KAIKKIEN ÄITIEN MAINEEN...Kaikki varmaan tietää kyseisen tapahtuman.Tässä yleistetään taas jotain ammatti-kuntaa vaikka kyseessä on vain yksilö.

• eikö muuta tekemistä

Poliisi tappoi vimonsa, ampui kaupungilla virka-aseella yms. Virkamiehiä erotettu epärehellisen toiminnan vuoksi. jne... voiko näihin ammattiryhmiin enää luottaa. Jos ette luota enää hoitajiin sairastakaa hyvät ihmiset kotona.Tunnutte muutenkin tietävän asiat paremmin kuin ammatti-ihmiset. Minä ainkin luotan koko terveydenhuoltoon Suomessa. Tutustutaan esim. Turkin terveyden huoltoon, jos alkaa oma huonolta tuntua.

• Teholla ollut

Minä olen saanut vaihtelevasti kohdata sekä luotettavia ja epäluotettavia hoitajia.

Teholla ollessani muutama vuosi sitten,eräs hoitaja haukkui minua ryhdittömäksi ja käski lopettaa oksentamisen. Sitten minut voitiin siirtää toiseen sairaalaan tehohoitoon,jossa sain mielestäni hyvää hoitoa,vaikka nukuinkin suurimman osan ajasta.

Mielestäni hoitajiin voi luottaa,sillä nämä epäluotettavat henkilöt ovat yleensä kyllästyneet työhönsä tai heillä on taustalla muita ongelmia. Pääosin voi luottaa.

• oli vetänyt rahaa

pankin täti oli vetänyt rahaa omalle tililleen, oli ottanut rahaa kolikko säästöistä aina vähän kerrallaa monelta ihmiseltä. Itsekin uhriksi jouduin kyseiselle henkilölle ja rahaa menetin.

Voinko enää luottaa pankin täteihinkään...??

Tapauksesta on kulunut vuosia, enkä ole kaikkiin kyseisen pankin työntekijöihin luottamustani menettänyt. Ei yksittäistä tapausta voi kaataa koko ammattiryhmän niskaan.

Itse katsoisin vähän ylemmäs tuossa hoitoportaassa, kuka on palkannut kyseisen työntekijän.

Vielä enemmän ihmettelen, että nykyään on vallalla käytäntö, että kunhan edes joku saadaan töihin hoitoalalle. Omalle kohdallekin on osunut monia työpareja, joiden tekemisiä on joutunut tarkistamaan. Tämä on hyvin valitettavaa ja harmittavaa tänä päivänä. Omia töitä kun on aivan riittävästi ja siihen lisäksi yrität jaksaa tarkistaa toisten tekemisetkin.

• Sairaanhoitaja vn.2006

Hei haloo ihmiset! Tervetuloa tutustumaan hoitotöihin esimerkiksi terveyskeskuksen vuodeosastolle! Ylimääräistä lörpöttelyaikaa hoitajille ei todellakaan jää. Niska limassa painetaan duunia niin, että usein ruokataukokin jää nopeaan leivän syöntiin vasta kotimatkalla.

Ajatelkaa hieman ennen kuin puhutte. Hoitajien, etenkin sairaanhoitajien vastuu osastoilla on todella suuri ja stressaava. Potilaat on hoidettava päivittäin, oli aikaa tai ei. Usein hoito tapahtuu vielä alle minimiresurssien. Kun työt on kuitenkin tehtävä, voi virheitä tapahtua. En kuitenkaan usko, että kukaan tahallaan kohtelisi potilaita huonosti. Kyseessä lienee ollut henkisesti sairas ihminen, joka oman hoidon tarpeessa on hakeutunut hoitoalalle, ikävä tapaus. Omaisetkin voisivat ensin miettiä, ennen kuin aukaisevat suunsa merkityksettömistä, lähimäisiinsä liittyvistä asioista.

Politiikalle: Lunastakaa lupauksenne ja nostakaa palkkoja tai voitte sanoa hyvästit suomalaiselle hoidolle.

• holo-höpö-painen

ei!

kuolinsyytutkijat: " joi liikaa vettä "

• lyyli

sillä suomessa on todella hyvin koulutettuja hoitajia, erityisesti olen itse kiinnittänyt huomiota yliopistollisen sairaalan hoitajiin,käytös on parasta a-luokkaa,terveyskeskuksen vuodeosatolla olen törmännyt tympeään käytökseen,ehkä siellä on kiireen takia kireä työilmapiiri ja siksi voi kysymykseen saada töykeän vastauksen,kuten 82 vuotias tätini ,hänelle sanottiin että teillä ei ole lukeneisuutta ,turha kertoa mitään vaivoihin käyteyistä lääkkeistä,että silleen,ei kuitenkaan ottanut hänelle tuotuja vääriä lääkkeitä ja on edelleen pirteä sekä elossa.topakkana pitää olla jos ei potilas itse pysty "omaiset puoltamaan",huonoa kohtelua ei kenkään tarvitse sietää.omakin tyttäreni on hoitajan mutta norjassa,siellä on asiat mukavammin ei kiireen takia tule töpeksittyä potilaille.

• Sairaita piisaa joka ammattiin

Emmehän muitakaan ammattiryhmiä tuomitse.
      Sairas pakko olla tuon hoitajan..ei normaali tee koskaan murhaa.

• fsdfsf

Ei voi luottaa enää, yhtään enempää kun ennenkään.
      En ole luottanut hoitajiin enkä heidän ammattietiikkaansa enää pitkään aikoihin.

Olimme sisareni kanssa onneksi yhdenkin kerran paikalla, kun äidillemme tuotiin lääkkeitä.
      Sisareni, joka oli enemmän tietoinen äidin syömistä lääkkeistä, huomasi että tämän hoitajan tuomat lääkkeet olivat aivan vääriä!

Kuinkahan monta kertaa aikaisemmin näin tapahtui, kun kukaan asiaa tunteva omainen ei ole ollut paikalla.

• erehdyksiä

Toiset hoitajat eivät lue potilaan papereita, eivät tarkista mitä lääkäri on kirjoittanut näin minunkin kohdalla kävi.

Sydänsiirron jälkeisessä hoidossa, hoitaja toi tulehduskipulääkkeitä joita lääkärin oli kieltänyt antamasta ja oli sen myös kirjoittanut ylös. Näitä tuotiin useana iltana peräkkäin kunnes lääkäri kysyi minulta mitä lääkkeitä olet saanut. Sanoin että buraha 800 sekä lihasrelaksia jne. Maksa arvot olivat nousseet usealla pykälällä.
        Kaiken lisäksi nämä laimeat särkylääkkeet eivät auttaneet paskaakaan kipuhin. Kärsin leikkauksen jälkeen kaksi viikkoa helvetillisestä päänsärystä, siis aivan kestämättömän kovista kivuista! Kuin nuppi olisi ollut ruuvipuristimen välissä 24h vuorokaudessa. Tämä johtui siitä että rintakehää avattaessa kaikki selkäni lihakset revähtivät.

Tulehduskipulääkkeet eivät sovellu hyljinnänestolääkkeiden kanssa. Maksa menee paskaksi jos niitä pidemmän aikaa syö.

Onneksi lääkäri huomasi, seurannan ja maksa kokeiden perusteella että jokin on pielessä.

• hankkikaa parempaa luettavaa

älkää jatkako tällaista ala-arvosta höpötystä!

• memmu27

Ei kaikki hoitajat ole huonoja tai epäluotettavia , jos yksi tekee virheitä. Ei saa syyttää kaikkia hoitajia. kyllä hoitohenkilökuntaan voi luottaa, me hoitsut ajattelemme vain asiakkaiden parasta ja teemme työtämme sydämmellä ja hyvällä ammattitaidolla. En usko että yksi hoitajan hoito virhe tai murha saa kaikkia hoitajia huonoon valoon, koska se on yksi hoitaja monien joukossa. Ja todellakin tollaisen hoitajan ei pitäisi olla hoitoalalla ollenkaan töissä, ei sovellu hoitoalalle töihin. Liian kauan tehnyt työtä, eikä ole tietoinen omasta jaksamisestaan . Pitäisi mennä lääkäriin kun tuntuu ettei millään työssä jaksa. Asiakkaiden hyvinvoinnin takaaminen on kuitenkin hoitohenkilökunnan tärkein tehtävä ja omahyvinvointi on tärkeää hoitajalle ja muille työntekijöille/ hoidettaville. Minun mielestäni vain väärällä alalla, rutiinoitunut, ja niin ei saisi olla missään. Jokainen tekee varmasti työtä sydämmellään. Pää pystyyn hoitsut teemme tärkeää työtä , ei yksi voi pilata kaikkien mainetta.

• mielipide^^

Hirvittäviä tällaiset tapaukset, mutta onko oikein leimata kaikki hoitajat???? Missä oikeudentajunne? Tätä menoa (huomaa syyllistäminen, huono palkkaus, vaativa työ) hoitoalalle ei pian hakeudu ketään ja entisetkin lopettavat. Mitäs sitten?

Esim:
      Jos yksi poliisi ampuu ilman syytä 10 ihmistä, ovatko kaikki poliisit sitten epäluotettavia psykopaatteja? Onko kaikkien poliisien maine pilalla yhden häiriintyneen yksilön takia? Lukuisat poliisit kantavat asetta ja voivat väärinkäyttää sitä samoin kuin hoitajat lääkkeitä. Samoin monessa muussa ammattikunnassa.

• kv.alan työssä

Mietin, että minkä verran sairaanhoitoalan opetuksessa yleensä on kehitysvammaisuudesta? Lähihoitajalta vaaditaan vammaisuuden koulutusohjelmaopintoja ja heitä paljon on kv.alan laitoksissa. Toimiko kyseinen sh osastonhoitajana vai mikä oli hänen työnkuvansa, sillä kovin monia sh:ia ei tietääkseni ole laitoksissa työssä.

• sairaanhoitaja......

voin sanoa,että ylisen kuntoutuskeskus on rankka paikka olla töissä.Itse olin siellä opiskellessani sairaanhoitajaksi,ja toimin silloin hoitoapulaisena.
        Osaston asukkaat olivat kaikki syvästi keh.vammaisia ja alkuun olin jopa vähän shokissa.Itse kyllä jotenkin kiinnyin asukkaisiin ja olen monesti miettinyt mitä heille kuuluu,tekisi mieli käydä katsomassa heitä.Henkilökunnasta varsinkin vanhemmat työntekijät olivat kyllä monet uupuneita.sen verran rankkaa työ on.En kyllä huomannut kenenkään kohtelevan potilaita huonosti,päinvastoin,mielestäni kaikki soveltuivat alalle hyvin.
        Enimmäkseen hoitajat olivat lähi/perushoitajia,sairaanhoitajia oli huomattavasti vähemmän.SH-koulutuksessa ei juuri kehitysvammaisiin perehdytä,mutta Ylisellä sh:t vastaavat lähinnä päivystyksistä ja sairaanhoidollisista toimenpiteistä.
        Itse en kyllä enää jaksaisi niin rankkaa työtä..Arvostan suuresti Ylisen hoitajia,ja milestäni on äärettömän typerää leimata koko hoitolaitos yhden hullun mielipuolen takia.

• Vammaisen vanhemmat

Meillä on vammainen lapsi ja täytyy myöntää, että on harmi kun se vain kirpaisi tuolta syvemmältä ja tuli mieleen hetkinen mites ne meidän lapsemme hoitajat.
      On se harmi kun luottamus kokee kolauksen, tosin emme haluaisi sitä menettää.
      Uskommekin että tähän asiaan tullaan puuttumaan ettei kyseinen tapaus toistu.
      Eihän sitä kukaan tavallinen voi käsitää miten joku tekee tämmöistä semmoisille jotka varmaan luottaa hoitajaansa ja on hänen apunsa varassa.
      Meistä onkin syytä puuttua jos tämmöisten laitosten tai vammaisten, vanhuksien kanssa on tekemisissä henkilö jolla on mielenterveys, rikos, tai masennus ongelmia.
      Harmi vaan kun systeemissä huomataan olevan valvonta ongelmia niin tuppaa se luottamus häviään.
      Mutta meistä luottamus hankitaan takaisin ammattitaitoisella henkilökunnalla ja valvonnan tehostamisella.

Yksi juttu meitä tässä on jääny kaiveleen:
      Onko näille vammaisille jotka tätä asiaa miettii järjiestetty mitään keskustelu tilaisuutta vai luullaanko nytkin että ollaan hiljaa ei ne mitään tajua.
      Me ainakin vastailtiin kysymyksiin, tosin olis haluttu sen tekevän ammattitaitoisen henkilökunna.

• On seuraava

Ainut keino estää vastaavat tapaukset jatkossa on tutkia täydellisesti jokaisen tämän hetkisen ja tulevan sairaanhoitajan ja lääkärin pään sisältö todella huolella sekä heidän taustat. On päivänselvää, että tällaisia vakavista mielenterveydellisistä oireista kärsiviä henkilöitä on töissä mm. hoito- ja koulualalla vielä monia.

Tiedä milloin seuraavalla mielenvikaisella napsahtaa kunnolla. En yhtään ihmettelisi jos jonakin päivänä lukisi lehdessä, että ylä-asteen opettaja pahoinpiteli oppilaan teho-osastolle ja räiski luokassa käsiaseen kanssa haavoittaen viittä oppilasta. Vastaava tapaus voisi sattua yhtä hyvin juuri hoiva-alalla. Esimerkkejä löytyy viime vuosilta lukuisia ympäri maailmaa.

• sitten

äitiin luottaa?

• vain vammaisen lapsen äiti

kun nämä kehitysvammaiset joutuu luottamaan myös heitä hoitavaan henkilökuntaan.
        Arvaa kuka joutuu selittään tätä murhajuttua kehitysvammaiselle lapselleen.
        Sen voin kertoa ettei hoitohenkilökunta ainakaan ole sitä vielä tehnyt vaikka vammaiset sitä kovin miettivät, luulevat kai ettei kehitysvammaisten tarvi tähän asiaan mittän apua.
        Toivottavasti sinä itse saat joskus luottamuksen lapsilta että he voivat sinuun luottaa ja kertoa mikä mieltä painaa

• kyllä
        vain vammaisen lapsen äiti kirjoitti:

kun nämä kehitysvammaiset joutuu luottamaan myös heitä hoitavaan henkilökuntaan.
        Arvaa kuka joutuu selittään tätä murhajuttua kehitysvammaiselle lapselleen.
        Sen voin kertoa ettei hoitohenkilökunta ainakaan ole sitä vielä tehnyt vaikka vammaiset sitä kovin miettivät, luulevat kai ettei kehitysvammaisten tarvi tähän asiaan mittän apua.
        Toivottavasti sinä itse saat joskus luottamuksen lapsilta että he voivat sinuun luottaa ja kertoa mikä mieltä painaa

lähinnä tätä äitiä joka juuri myrkytti espoossa kolme lastaan. Kun nyt myrkytyksistä oli puhetta.

• Tietopankki
        kyllä kirjoitti:

lähinnä tätä äitiä joka juuri myrkytti espoossa kolme lastaan. Kun nyt myrkytyksistä oli puhetta.

Poliisi ei kyllä ole vielä vahvistanut mikä olisi ollut murhien tekotapa Espoon Suvelan tapauksessa. Myrkytys oli vain jokin lehtien repäisi arvailu murhan tekotavasta, että eipä kiirehditä asioiden edelle.

• aooooooooa

ei voi tämä on yksittäistapaus.

• Sähkötuoli

Tosiaan kaikkea muuta kuin yksittäistapaus!! Tämän päivän lehtiä lukiessa ei kukaan voi väittää Ylisen tapausta yksittäiseksi!! Nyt paljastunut lisää murhia. Hulluja hoitsuja laitokset täynnä!

• ??????????????????????

Ihme STASI-meininkiä kun viestit poistetaan vaikka ovat asiallisia. Väitetään että lähetän ketjuviestejä vaikka yhtään viestiä ette ole päästänyt läpi!!!

• Ei Stasista

Ei täällä mitään STASI-meininkiä harrasteta! Kyllä ne on noita KGB:n hommia ja ukkoja, jotka niitä sinun viestejä poistelee! Yksikin on sellainen tyyppi jolla kieli roikkuu melkein maassa ja kuola valuu näitä juttuja lukiessa. Olen kuullutkin läheiseltä taholta, että se poimii pois täältä just sellaiset parhaimmat jutut ja arkistoi ne sitten itselleen. Kuulemma on jo kunnon kokoelma ja lueskelee niitä sitten illan hämärinä tunteina!

• tiedetään
        Ei Stasista kirjoitti:

Ei täällä mitään STASI-meininkiä harrasteta! Kyllä ne on noita KGB:n hommia ja ukkoja, jotka niitä sinun viestejä poistelee! Yksikin on sellainen tyyppi jolla kieli roikkuu melkein maassa ja kuola valuu näitä juttuja lukiessa. Olen kuullutkin läheiseltä taholta, että se poimii pois täältä just sellaiset parhaimmat jutut ja arkistoi ne sitten itselleen. Kuulemma on jo kunnon kokoelma ja lueskelee niitä sitten illan hämärinä tunteina!

Lisäksi hän hankkii tietoa tänne kirjoittavista ihmisistä. Mikä lienee hänen elämänsä tarkoitus? Väittävät että hänellä on manipulointihäiriö mutta tiedä sitten onko jutussa perää. Kuitenkin ufot ovat olleet hänen yksi kiinnostuksen kohde.

• Kiitos!
        Ei Stasista kirjoitti:

Laitoin tahallisesti provosoivaa tekstiä "kevennykseksi", kun nämä keskustelut menevät joskus liian vakaviksi/ vyön alle.

• SYYSVUOKKO
        Kiitos! kirjoitti:

Laitoin tahallisesti provosoivaa tekstiä "kevennykseksi", kun nämä keskustelut menevät joskus liian vakaviksi/ vyön alle.

Mikäli tämä nuori nainen todetaan syylliseksi, miten on mahdollista, että hän myrkyttää kaikkein puolauskyvyttömimpiä,lapsia ja kehitysvammaisia? Mitä hänen mielessään liikkuu? Miten ihmisestä voi tulla tuollainen peto? Miten hän voi mennä monen monen seulan läpi, tervh. alan koulutusvalinnan, avioliiton, oikeuslaitoksen (useaan kertaan), eikä jää kiinni? Vai kielikö oman lapsen ylivilkkaus ja levottomuus sittenkin jostakin? Ahdistaa. En halua tietää ja haluan.

• jaa

kyllä se asia pitäsi nostaa pöydälle jos on niin sairas että hoito toimenpiteet aihetavat enemmän kärsisymystä kuin hengissä pysyminen elikä kipua olen itsekin joutunut vastaavaan laiseen tlanteeseen anetaanko morfiinia vai onko paluuta enää nomaaliin elämään mitikää sitä

• kansalainen,,

Tietysti se kiinnostaa, että mikäköhän aine mahtoi olla kyseessä. Eli tietääkö kukaan? Kyllähän ampumatapauksissakin kerrotaan aseen malli julkisuuteen.

• ..................

Jos pitää kauheasta asiasta etsiä jotain hyvää, niin ainakin se tulee siinä, ettei kukaan voi tämän jälkeen kiistää hoitajan työn vastuullisuutta. Onneksi 99,9% hoitajista osaa ja pystyy vastuunsa kantamaan.

• tietenkään

voi pilata kaikkien mainetta. Jos joku haluaa yleistää niin on itse sairas mieleltään.
      Kautta aikojen on ollut kaikissa ammateissa ihmisiä jotka eivät ole eduksi ammattikunnalleen.
      Mainitaanpa vaikka lakimiehet, jotka itse syyllistyvät petoksiin ym, poliisit rattijuoppoina, opettajat pahoinpitelijöinä( jopa pedofiileinä)jne...listaa voisi jatkaa...
      K.o hoitajanainen on tosiaan häiriintynyt psyykkisesti - aivan sairas. Poikkeuksena käsiteltävä.

• MiX

Aika järkyttävä homma toi myrkyttäjä. Itse alalla oleva todellakin toivon, että yhden kilahtaneen pöpipään hommat ei vaikuttaisi ihmisten suhtautumiseen hoitajiin. Mutta tottahan se on, että yksikin mätä omena voi pilata kaiken.

• sen nähnyt

Voiko työnantajaan luottaa,yhtä samanlaista sekasakkia on työnantajissa,osastonhoitajat ja palveluvastaavat ym,valehtelevia ja epäkypsää sakkia ,olen itse tullut siihen tulokseen että sos.terveysala menee häränpyllyä ja vastaavaksi palkataan kanssa aivan samalla tavalla porukkaa joka on jollakin tavalla epäsopiva johtotehtäviin,sinne myös syynit ! eikä vaan hoitajille,työ olot paranee kummasti

• trimppatrimpa

Iltasanomat halusivat otsikon "SUOMALAISET EIVÄT LUOTA HOITAJIIN" siksi tehtiin tarkoitushakuinen gallup "luotatko hoitajiin" ohjailevine alkuselvennyksineen. Alussa mainittiin tietenkin tappajahoitaja, jotta "tutkimuksesta" saataisiin mahdollisimman sensaatiomainen.
      No eipä onnistunut: suurin osa luotti myös ohjailujen jälkeen heihin.
      Seuraavan päivän kysymys "PITÄISIKÖ HOITAJIEN TAUSTOISTA OTTAA SELVÄÄ" ---siis V O I S A A T A N A mitä paskaa: Toimituksessa oltiin varmaan pettyneitä eiliseen, liian positiiviseen, tulokseen.Konttorissa pulistiin ehkä näin: "Tästä ei saada myyvää otsikkoa- nyt teette kysymyksen mistä varmasti saadaan revittyä rahaa" siispä samantyylisten ohjailujen jälkeen saatiin tulos "SUOMALAISET HALUAVAT HOITAJIEN TAUSTAT SELVITYKSEEN" (itse en periaatteesta tätä lehteä ole lukenut joten oheista otsikkoa ei välttämättä ole)
      OLKAA SIIS KRIITTISIÄ etenkin IS OTSIKOIHIN -se on paska lehti

• Itse kukin

syytä mennä sairaanhoitajien itseensä ensin kun alkaa haukkun muita.
        Eihän sille mitäänvoi kun ensin kehutaan koulutetuksi ja vastuunkantavaksi sairaanhotajiksi koko porukkaa ja sitten koko hommaa kaatuukin päälle.
        Minusta se on hyvä että on lehtiä jotka kertoo kaiken.
        Minun tietääkseni Iltasanomat on kirjoittanut myös kuinka raskasta ja pienipalkkaista on sairaanhoitajan työ.
        Nyt vain pitää nousta sieltä ojasta ja sanoa omalle porukalle että valehtelemalla ei asiota hoideta.

• paskamaista hoitajaa

Mitä helpompi on alalle päästä, sitä enemmän sinne tulee porukkaa suoraan kadulta ilman isompaa koulutusta tai kiinnostusta alaan.
        Kuka tahansa saa hoitaa mielisairaita ja vanhuksia esim.
        Paljon roskasakkia on hoitopuolella ja kun tämän ajan melodia on raha ja nuoruus niin se johtaa vanhojen ja sairaiden ja muiden heikkojen ryhmien alentavaan kohteluun.

• Mitä se on?

Toivottavasti tällainen tapaus ainakin herättää hoitoalan oppilaitokset ja koko henkilöstön miettimään hieman uudestaan omia kriteereitään hoitoalan henkilöstön suhteen. Hoitoalalla pärjää tänäpäivänä juuri tuon tyyppiset henkilöt - osaavat miellyttää jopa oikeuslaitosta niin, että varastaminenkaan ei ole rikos, käyvät lapsen kanssa terapiassa, vaikuttavat erittäin tunnollisilta kaikinpuolin. Tavallinen kutsumuksesta hoitotyötä tekevä ei enään pärjää sellaisessa ympäristössä. Eikä tavallinen hiljainen hoitaja ole monestikkaan johtohahmojen mieleinen, koska hän ei osaa loistaa millään hienoilla asioilla. Hänhän olisi vaan tullut hoitamaa sairaita. Tosin sitä hoitotyötä pieni hiljainen auttajaluonteinen ihminen saa varmasti tehdäkkin, jos sattuu työpaikan saamaan. Hän saa varmasti sen paikan, jossa hoitaa yksin 80 vanhusta, kun näitä ylipäteviä kiiltokuvakasvoisia "hoitajia" viereisellä poliklinikalla tai vastaanotossa istuskelee viilailemassa kynsiä ja tutkiskelemassa potilastietoja ihan omasta mielenkiinnosta. Hoitohenkilökuntaan ei todellakaan voi luottaa -mutta paska valuu tässäkin organisaatiossa alaspäin, kuten kaikissa organisaatioissa. Kuinkahan paljon hoitoalalle suunnatuista verorahoista meneekää täysin muualle kuin itse hoitotyöhön -turhaan koulutukseen ja kaikenlaisen byrogratian ja istuskelijoiden palkanmaksuihin?

• valita

nimenomaan sellaisia jotka ovat per*eennuolijoita ja miellyttäjiä, niitä jotka eivät yritä liikaa auttaa sairaita tai asettua sairaiden puolelle. Sitä vaan kuuliaisesti syötetään mieletön määrä lääkkeitä ja kirjataan oireita ylös. Kukaan ei saa kyseenalaistaa hoitojen oikeellisuutta, siksi alalle halutaan tietynlaisia henkilöitä. Tuntuu olevan jopa parempi että henkilöt riitelevät keskenään, siten kukaan ei jaksa olla liian tunnollinen.
        "Kaikkia ei voida pelastaa" olen kuullut yhden opiskelijan joskus sanoneen ja mielestäni se on loukkaus kaikkia sairaita kohtaan.

Ei muuta kun pääsykriteerit uusiksi ja tunnolliset ihmiset takaisin hoitoalalle. Sitten lisäksi kdi:t ja muut parantavat proteiinit käyttöön. Niin parannetaan ihmisiä ja kaikki voidaan pelastaa.

• .........,

eli poliisit sisäktää kaikenlaisia pikkukonnia kunnon rötöstelijöihin mitään et voi vain todistaa kun kaveri suojelee kaveriaan.

oon elämäni aikana nähny pollien suorittamia pahoinpitelyita yms jaista uhri on parhaimmillaan saanu vielä tuomion, omalle kohdalle on osunu laittomia uhkauksia (polle uhannu siviili aseella ja sen jälkeen paennu kapakan takaovesta kun on selvinny et en ole paikalla yksin)

näin se homma toimii suomessa, hoituri ollu vaan väärällä alalla pollena sais porskuttaa edelleen

• Satakunnasta@@@@@@

Eikös se Tuula Amberla laulakkin jossain kappaleessa..."Lululla oli kaksi mieltä,aamuisin hän oli hoitaja pieni, illalla mielessä jo asematunnelin, oven pieli"
        Ei ne hoitajat niin puhtoisia ole kuin luullaan.

• ennaltaehkäistävä

Tämähän on poikkeustapaus.Arvostan edelleen suomalaisia sairaanhoitajia,henkilökuntaa.Sen vähän mitä sairaaloissa yms.olen käynyt olen saanut hyvää hoitoa ja palvelua!
      Mielestäni taustoja pitäis tutkia kun oppilaitokseen tai viimeistään työpaikkaan hakee.

Lähipiirissänikin yks koulukiusaaja,jonka ainakin yks tapaus meni poliisiasiaksi,haki ja pääsi lähihoitajakoulutukseen.On tyttö täysouto ja häiriintynyt,itsensä viiltelijä yms.Sellainen toisia hoitamaan!!Alkaa vainota jotain asiakastaan kuten minun tyttöäni, niin siinähän on taas kirjoittelun ja kauhistelun aihetta..puhumattakaan mitä uhrit joutuvat kokemaan.

• mutta valitettavasti uskon

Enpä uskoisi että tämä on aivan uniikki tapaus, voi sanoa että tähän mennessä on yksi hoitaja jäänyt kiinni, ne toiset kulkee vielä toistaiseksi vapaina, ja tuskin jäävätkään kiinni.
      Myös lääkäreistä on yksi jäänyt kiinni, Joroisten lääkäri, ja uskon myöskin että monta joroislääkäriä kulkee ihan vapaina.

Murha on murha, tekipä sen sitten millä motiivilla tahansa.
      Myös hoitajille ja lääkäreille.
      Ja siitä on tultava lain ankarin rangaistus: elinkautinen.Piste.

• ViiVi W

Onko jo jossain netti palstoilla puhuttu kuka se oli? Kiinnostais vaan entisenä hämeenlinnalaisena tietää oliko se joku tuttu kun nyt tiedetään että se sieltä kotoisin.

• Helppo löytää
        ViiVi W kirjoitti:

Onko jo jossain netti palstoilla puhuttu kuka se oli? Kiinnostais vaan entisenä hämeenlinnalaisena tietää oliko se joku tuttu kun nyt tiedetään että se sieltä kotoisin.

netistäkin kun yhdistää golfin ja jousiammunnan niin löytyy sellainen tulevaisuuden lupaus kuin Katariina Hänninen

• höh
        Helppo löytää kirjoitti:

netistäkin kun yhdistää golfin ja jousiammunnan niin löytyy sellainen tulevaisuuden lupaus kuin Katariina Hänninen

ei löydy

• poistuu
        ViiVi W kirjoitti:

heti kun nimi ilmestyy näkyviin,paha juttu minäkin ent hämeenlinnalaisena kiinnostuin asiasta ei oo mulle ainakaan sukua .terv.hyteriina kattinen

• vanhusosastolta

Kuljen joskus vanhusten psykiatrisen osaston ohi ja aina sieltä kuuluu kauhea huuto ja valitus. Tiedämme että vanhuksille syötetään psyykelääkkeitä. Psyykelääkkeet aiheuttaa Helvetillisiä sivuvaikutuksia nuoremmissakin potilaissa ja monetkaan eivät niitä suosilla syö vaan heidät pakotetaan uhkaillen tai väkivaltaa käyttäen. On myös tutkittu että ne aiheuttaa kuolemia vanhuksilla. Tiedämme lisäksi että potilaslaki velvoittaa kertomaan potilaille sivuvaikutuksista. Selvitetäänkö esim. vanhuksille että jokin psyykelääke saattaa aiheuttaa aivohalvauksen tai voi tehdä olon tosi tukalaksi?

• muttei kerrota

Kun on kysymys vanhuksesta, joka dementian tai muun syyn takia ei enää pysty puolustamaan oikeuksiaan, on omaisen kanssa tehtävä saumatonta yhteistyötä.
        Valitettavasti hoitsut ja lääkärit vain käyttävät valtaansa väärin eivätkä välitä omaisten oikeuksista vaikka ne on Potilaslaissa kerrottu § 6.
        On hirvittävää miten kauheaa vanhoilla ihmisillä voi olla monen vuoden ajan pitkäaikaisosastolla.
        "Jumala auta minua raukkaa", huusi eräskin vuodepotilas valittavalla äänellä kuin armoa anoen.
        Hänellä ei ollut lähiomiasia, kaihit oli jätetty leikkaamatta ja hän oli sokeutunut, kuulolaitetta ei kuulemma kannattanu laittaa hänelle korvaan, vaikka sellainen olikin.
        "Se vain piippais koko ajan", vastattiin kun yritin varovasti kysellä asiaa.
        Ei kukaan normaalipäinen ihminen jaksaisi "hoitaa" tuolla tavalla vanhuksia.
        Minulla ei ole mitään ymmärrystä tällaista menoa kohtaan.

• meillä
        muttei kerrota kirjoitti:

Kun on kysymys vanhuksesta, joka dementian tai muun syyn takia ei enää pysty puolustamaan oikeuksiaan, on omaisen kanssa tehtävä saumatonta yhteistyötä.
        Valitettavasti hoitsut ja lääkärit vain käyttävät valtaansa väärin eivätkä välitä omaisten oikeuksista vaikka ne on Potilaslaissa kerrottu § 6.
        On hirvittävää miten kauheaa vanhoilla ihmisillä voi olla monen vuoden ajan pitkäaikaisosastolla.
        "Jumala auta minua raukkaa", huusi eräskin vuodepotilas valittavalla äänellä kuin armoa anoen.
        Hänellä ei ollut lähiomiasia, kaihit oli jätetty leikkaamatta ja hän oli sokeutunut, kuulolaitetta ei kuulemma kannattanu laittaa hänelle korvaan, vaikka sellainen olikin.
        "Se vain piippais koko ajan", vastattiin kun yritin varovasti kysellä asiaa.
        Ei kukaan normaalipäinen ihminen jaksaisi "hoitaa" tuolla tavalla vanhuksia.
        Minulla ei ole mitään ymmärrystä tällaista menoa kohtaan.

Me kerran puututtiin eräässä hoitopaikassa yhteen asiaan.
        Sen jälkeen meidät kutsutiin keskusteluun missä koko hoitohenkilökunta hyökkäsi meitä vastaan ja antoi ymmärtää että se on muut jotka asioista päättää täällä.
        Sit vielä sanottiin ettei tämä keskustelu saa mennä tämän seinien ulkopuolelle, silti yksi henkilökunnasta kirjoitti ylös mitä keskusteltiin.
        Olen kuullut muilta vastaavassa tilanteessa olevilta ja tuntuu että tämä on yleinen tapa jolla halutaan hiljentaa ne jotka puuttuu johonkin hoitopaikan epäkohtiin

• kova tyyli Bostonissa
        meillä kirjoitti:

Me kerran puututtiin eräässä hoitopaikassa yhteen asiaan.
        Sen jälkeen meidät kutsutiin keskusteluun missä koko hoitohenkilökunta hyökkäsi meitä vastaan ja antoi ymmärtää että se on muut jotka asioista päättää täällä.
        Sit vielä sanottiin ettei tämä keskustelu saa mennä tämän seinien ulkopuolelle, silti yksi henkilökunnasta kirjoitti ylös mitä keskusteltiin.
        Olen kuullut muilta vastaavassa tilanteessa olevilta ja tuntuu että tämä on yleinen tapa jolla halutaan hiljentaa ne jotka puuttuu johonkin hoitopaikan epäkohtiin

Oikein mafiamenetelmin asiat hoidetaan, alistetaan ja käytetään niin voimakasta psyykkistä väkivaltaa kuin mahdollista.
        Kaikki keinot on luvallisia kun on omainen vaiennettava.
        Siinä on omaisen psyykkinen terveys lujilla kun kokouksissa RYHMÄ hyökkää yhtä vastaan.

Mutta juuri tätä menetelmää he käyttävät nää lääkärit ja osastonhoitajat ja sisarvalkoiset.
        Julmia ihmisiä.
        Potilaasta ei niin väliä, kuhan saahan omainen hiljaseks ja sopeutumaan siihen, että ei jaksa vaatia mitään hyvää hoitoa enää.

• arvoonsa

TEHY on sitä mieltä että hoitoalalle pyrkivien motivaatio pitäisi testata entistä tarkemmin. Kyllä! Aloitetaan uudistamalla pääsykokeet, mm mustetahratesti on aikansa elänyt ja vastaukset tiedetään etukäteen, se saattaakin olla eräs syy sille että psykopaatti-narsistit jyräävät työelämässä oikeasti tunnolliset ja kaikkien kanssa toimeentulevat hyväntahtoiset hoitajat. Tunnollisuus ja ahkeruus kunniaan!

• xxxxx

voi! Minäkin olen kuullut siitä naishoitajasta joka yöllä vei avuttoman miehen tyhjään huoneeseen ja otti hänet uudelleen ja uudelleen koko yön. Tuskin maltan odottaa että pääsen sairaalaan kokemaan samanlaista menoa!! Hoplaa, vauhtia Hopea!!!JUHUU!!!!

• Tuleva hoidokki

Ei varmaankaan kaikkien mainetta. Silti yksikin sarjamurhaaja on hoitoalalla liikaa. Miksi ei testata soveltuvuutta? Entä miksi käräjäoikeus jätti tuomitsematta laajamittaisesta varastamisesta? Olisiko katsonut läpi sormien, jos syytetty olisi ollut iso ruma äijänköriläs? Mutta itkevä hento vaalea nuori nainen, niin unohtuu puolueettomuus. Kyllä meni taas kerran usko oikeudenmukaisuuteen Suomessa. - Kuinkahan monta murhaa tällä mjielisairaalla hoitajalla oikein onkaan omallatunnollaan?

• jotenkin

mutta se on eri asia mitä testeillä haetaan...

tällä hetkellä tunnolliset ja potilaan etua ajavat hoitajat eivät ole huudossa

saapa nähdä muuttaako yksi tapaus koko hoitoalan asenteet

• testaa
        jotenkin kirjoitti:

mutta se on eri asia mitä testeillä haetaan...

tällä hetkellä tunnolliset ja potilaan etua ajavat hoitajat eivät ole huudossa

saapa nähdä muuttaako yksi tapaus koko hoitoalan asenteet

Päästävät kenen tahansa hoitamaan vanhoja ja dementoituneita.
        Uutisissa on juuri tästä puhuttu paljon, miten melkein kaikki hoito-oppilaitokset ovat LOPETTANEET alalle pyrkivien soveltuvuustestaukset.
        Ollaan menossa kaasutuskulttuuria kohti.

• jaa

kaikissa amatti rymissä tehdään hoito virheitä te olette se rymä a jaka tekee vähitin virhitä muut saakoon mennä itseensä lopetakoon juomisensa ynä muuta

• kuolemantuottamisia muissa

No se vain on se että kun hoitoalalla tapahtuu kunnon virhe niin siinä menee toiselta ihmiseltä henki.
        Hyvin harvoin muissa ammattiryhmissä tämmöstä seuraumusta on virheistä.
        Ja sitten vielä huomataan että näitä mummoja ja pappojahan voi jättää hoitamatta ilman että kukaan voi tehdä asialle mitään.

• älynväläyksiä

Ja onneksi esimerkiksi peruspalveluministeri on sitä mieltä että nyt ehdottomasti rikostaustat täytyy selvittää sosiaali- ja terveysalalla työskenteleviltä. Kuinka yllättävää, onneksi siellä on näinkin viisaita ihmisiä istumassa. Hyvä aina tämäntapaisia jämäköitä mielipiteitä viljellä sopivaan aikaan, odotellaan milloin jonkun muun ammattikunnan edustaja pimahtaa, yksi sairas ihminen kun leimaa näköjään kaikki muutkin samaa työtä tekevät.

• päästään vialla

Ja uskotkos että kaikki muut alalla toimivat ovat päästään terveitä?
        Älä usko.

• AINAKIN

Ainaskin kova meteli ja herääminen todellisuuteen alkoi.

Mutta eikös enin osa sairaanhoitajista edelleen tahdo ulkomaille töihin, parempien palkkojen perään?

• terveitä tilalle

Antaa noitten sairaitten lähteä, pidetään tervepäiset jälellä.
        Soveltuvuustestit takasi.

• KAIKKIA

Varmaan tähän asti Suomessa on pidetty kaikkia sairaanhoitajia henkisesti erittäin terveinä, henkisesti vahvoina, hoitoalan ammattilaisina.

Pidetty terveempänä kuin oikeastaan muita sairaanhoitajia ns.alemman sosiaali- ja terveysalan tutkinnon suorittaneita.

• ja jo oli aikaki

Semmosia valtaihmisiä että polkevat jalkoihinsa sekä potilaat että omaiset.
        Ne koskaan ole muuta olleetkaan.
        Heille on annettu hyviä ominaisuuksia ilman katetta.

• valtaihmisiä
        ja jo oli aikaki kirjoitti:

Semmosia valtaihmisiä että polkevat jalkoihinsa sekä potilaat että omaiset.
        Ne koskaan ole muuta olleetkaan.
        Heille on annettu hyviä ominaisuuksia ilman katetta.

hoitsun perhe????

• ofsnfvsoui

"Varmaan tähän asti Suomessa on pidetty kaikkia sairaanhoitajia henkisesti erittäin terveinä, henkisesti vahvoina, hoitoalan ammattilaisina.

Pidetty terveempänä kuin oikeastaan muita sairaanhoitajia ns.alemman sosiaali- ja terveysalan tutkinnon suorittaneita."

Juuri näin ja vielä jos hoitaja on opiskellut mielenterveysjuttuja niin se on "todiste" hänen henkisestä terveydestään vaikka hän jyräisi käytöksellään ihmisiä niin työpaikalla kuin vapaa-ajalla.

• Rehveli

Kun hoitsuja kohtaan esitetään kyllänsä paljon epäilyjä heidän pätevyydestään, niin näin voidaan luvatut palkankorotuksetkin peruuttaa. Niin yksinkertaista se on.

• leikkaus potilas elossa

Kyllä minulla on myös huonoja kokemuksia juuri näistä juuri valmistuneista hoitajista kirurgisella osastolla..

Kun vahva kipulääkitys päällä leikattiin jonka johdosta leikkaava lääkäri määräsi 3 seur.pv aikana kipulääkityksen portaittain pois.
        Teki tämä nuorikko oharit.
        6 h sain itkeä oksentaa ja anoa kipulääkkeitä.Joka kerta tämä ja toinen nuori kaverinsa lupaavat tuoda ja ei tuoda.
        Kun pahimman vierotuksen kestäneenä raahaudun osaston käytävälle ja tapaan leikanneen lääkärin ja itken sille asiani , niin johan alkaa tapahtua.

Tämä hoitsu tulee ja käskee syömään koko satsin sekä tämän hetkisen lääkityksen että antamatta jätetyt morfiini huumelääke jota vain osastolla käytetään, ja mitä niitä nyt olikaan.
        (kerrankin oli lääkäri miettinyt kipulääkityksen kohdalleen niin sitten ne nenän edestä vietiin pois).
        En suostunut sen verran tiedän huumelääkkeen erot norm. lääkkeisiin. ja olin juuri toipunut pahimmista vierotusoireista leikkauksen jälkeen...

Mietin että jos olisin syönyt 2 x eli 12h annoksen ja saanut myrkytyksen yliannostuksesta niin mitenkähän sekin olisi selitetty..

Kyllä noilla osastoilla tapahtuu niin paljon vähältä piti tilanteita,
        ilman hullujakin,
        että enemmän hoitajia osastoille hoitamaan.

Niitä vanhan ajan sairaanhoito opiskelleita sinne näin potilaana kaipaa..

Kyllä ne palkankorotuksen rahat voisi käyttää tehokkaammin, vain enemmän työsuhteita per sairaalan hoito osasto.

Näin tulee niitä käsiä ja korvia enemmän jotka hoitotyötä tekee.
        Nuorella ei pysy kokonais kuva mielessä kun yrittää vain omaa lääkkeiden antamisen myöhästymistä peitellä.

Kun tämäkään ei johtanut edes hoitajalle huomautukseen, pelottaa joutua uudelleen osastolle.

Vastuu ja Valta rakenteet ja sisäinen tarkistus on ihan retuperällä suurimmissa keskussairaaloissa.

• KAMALAA!
        leikkaus potilas elossa kirjoitti:

Kyllä minulla on myös huonoja kokemuksia juuri näistä juuri valmistuneista hoitajista kirurgisella osastolla..

Kun vahva kipulääkitys päällä leikattiin jonka johdosta leikkaava lääkäri määräsi 3 seur.pv aikana kipulääkityksen portaittain pois.
        Teki tämä nuorikko oharit.
        6 h sain itkeä oksentaa ja anoa kipulääkkeitä.Joka kerta tämä ja toinen nuori kaverinsa lupaavat tuoda ja ei tuoda.
        Kun pahimman vierotuksen kestäneenä raahaudun osaston käytävälle ja tapaan leikanneen lääkärin ja itken sille asiani , niin johan alkaa tapahtua.

Tämä hoitsu tulee ja käskee syömään koko satsin sekä tämän hetkisen lääkityksen että antamatta jätetyt morfiini huumelääke jota vain osastolla käytetään, ja mitä niitä nyt olikaan.
        (kerrankin oli lääkäri miettinyt kipulääkityksen kohdalleen niin sitten ne nenän edestä vietiin pois).
        En suostunut sen verran tiedän huumelääkkeen erot norm. lääkkeisiin. ja olin juuri toipunut pahimmista vierotusoireista leikkauksen jälkeen...

Mietin että jos olisin syönyt 2 x eli 12h annoksen ja saanut myrkytyksen yliannostuksesta niin mitenkähän sekin olisi selitetty..

Kyllä noilla osastoilla tapahtuu niin paljon vähältä piti tilanteita,
        ilman hullujakin,
        että enemmän hoitajia osastoille hoitamaan.

Niitä vanhan ajan sairaanhoito opiskelleita sinne näin potilaana kaipaa..

Kyllä ne palkankorotuksen rahat voisi käyttää tehokkaammin, vain enemmän työsuhteita per sairaalan hoito osasto.

Näin tulee niitä käsiä ja korvia enemmän jotka hoitotyötä tekee.
        Nuorella ei pysy kokonais kuva mielessä kun yrittää vain omaa lääkkeiden antamisen myöhästymistä peitellä.

Kun tämäkään ei johtanut edes hoitajalle huomautukseen, pelottaa joutua uudelleen osastolle.

Vastuu ja Valta rakenteet ja sisäinen tarkistus on ihan retuperällä suurimmissa keskussairaaloissa.

Siis millä tavalla sairaanhoitajat saavat lyödä laimin lääkityksiä? Oman mielensä mukaanko, vaikka lääkäri on määräyksensä antanut!

• turhaahan se enää on ku o j...

kun oikke ministerikin vaatii hoitohenkilökunnan rikoshistoriaa tarkistettavaksi.

(olisikohan syytä tarkista samalla vaikkapa mielenterveyshoitohistoria)

• hoitsu 112

En yllättyisi jos alkasit jo väittämään, että tämä tappajahoitaja oli palkattu poliittiselta taholta tappamaan, jotteivät palkat nousisi sairaanhoitajille.
        Kyllä nyt alkaa mennä vähän överiksi, kun ei sympatiat riitä näille tapetuille ja heidän omaisilleen ja vastaisuudessa kansan tällaisilta hoitajilta säästämiseen, vaan ajatellaan vain omaa palkaa viimiseen asti ruumiittenkin yli.
        Hävettävää olla hoitaja.

• usein lääkärien
        hoitsu 112 kirjoitti:

En yllättyisi jos alkasit jo väittämään, että tämä tappajahoitaja oli palkattu poliittiselta taholta tappamaan, jotteivät palkat nousisi sairaanhoitajille.
        Kyllä nyt alkaa mennä vähän överiksi, kun ei sympatiat riitä näille tapetuille ja heidän omaisilleen ja vastaisuudessa kansan tällaisilta hoitajilta säästämiseen, vaan ajatellaan vain omaa palkaa viimiseen asti ruumiittenkin yli.
        Hävettävää olla hoitaja.

käskynvallassa. Jos lääkäri määrää lääkkeen lopetuksen, ei hoitaja voi vastustaa.Annetaan sitten vaikka kalkkia.
        Kaikki hoitolaitokset on liikelaitoksia, eikä kukaan potilas saa tuottaa tappiota...
        Arkkitehtien virheet peittää villiviini. Lääkärien hauta.

• lääkäreille?
        usein lääkärien kirjoitti:

käskynvallassa. Jos lääkäri määrää lääkkeen lopetuksen, ei hoitaja voi vastustaa.Annetaan sitten vaikka kalkkia.
        Kaikki hoitolaitokset on liikelaitoksia, eikä kukaan potilas saa tuottaa tappiota...

Minä olen hieman eri mieltä tuosta hoitajien vaikutusvallasta lääkäreiden määräyksiin.
        Kyllähän lääkärit saavat raportteja hoitjilta päivittäin potilaan voinnista ja toimii sitten näiden hoitajien antamien raporttien mukaan.
        Toivoisi tietenkin että lääkäri kyselisi potilaalta itseltäänkin tai jos on dementoitunut, niin tekisi yhteistyötä omaistenkin kanssa, jottei niin hirvittävän paljon konfliktejä pääsisi syntymään.

Ja vielä kaiken lisäksi saattavat hoitajat antaa vääriä raportteja, kokemusta on.
        On niitä psykopaatteja hoitajissa huomattavasti useampi kuin yksi.

YKSI VAIN ON JÄÄNY KIINNI.
        Tähänasti.

• lääkäreille?

Minä olen hieman eri mieltä tuosta hoitajien vaikutusvallasta lääkäreiden määräyksiin.
        Kyllähän lääkärit saavat raportteja hoitjilta päivittäin potilaan voinnista ja toimii sitten näiden hoitajien antamien raporttien mukaan.
        Toivoisi tietenkin että lääkäri kyselisi potilaalta itseltäänkin tai jos on dementoitunut, niin tekisi yhteistyötä omaistenkin kanssa, jottei niin hirvittävän paljon konfliktejä pääsisi syntymään.

Ja vielä kaiken lisäksi saattavat hoitajat antaa vääriä raportteja, kokemusta on.
        On niitä psykopaatteja hoitajissa huomattavasti useampi kuin yksi.

YKSI VAIN ON JÄÄNY KIINNI.
        Tähänasti.

• oman mielensä mukaan

Toi tappajahoitaja tuskin kyseli lääkäriltä määräyksiä, vaan toimi aivan omaehtoisesti.
        Ajatella miten helppoa on tappaa laitoksissamme puolustuskyvyttömiä ihmisiä, kiusaus tulee ilmeisestikin joillekin liian suureksi.
        Silloin tällöin jää joku kiinni sattumalta, joskus he tunnustavat itse lopulta.
        Uskoisin kuitenkin että näitä kuolemanenkeleitä on huomattavasti enemmän kuin YKSI Suomessakin.
        Vanhuksia ei lähetetä ruumiinavaukseen, sehän oli jo niin vanha.
        Ja miksi omaista, joka yrittää hoitaa vanhusta laitoksessa, suorastaan vihataan?
        Siksikö, että tämä estää tehokkaan vanhuksen laittamisen ennenaikaiseen saattohoitoon?
        Pistosjälkkiä, joita kukaan ei pystynyt selittämään, löysin silloin tällöin laitoshoidossa olleelta isältäni.
        Ja tokkurainen ja menehtymäisillään oli, mutta itse hoidin kuntoon.
        Mutta millä todistaa?

• tääontesti

Testaan vain tuleeko viesti perille.

• !!!

!!!

• asiaa tutkinut

On toinenkin tapaus, jossa epätäydellinen henkilö on päässyt hoito-opiskelijaksi ja suorittanut tutkinnon, vieläpä hyvin arvosanoin. nyttemmin hän kehuskelee ja vetoaa, että hänellä on hoitoalan koulutus ja hän voi hoitajana sanoa ja tehdä sitä ja tätä, koska hän on hoitaja.
      koska tunnen tämän tapauksen vuosikymmenien kokemukseen ja itseopiskeluun perustuen voin todeta, että sisäänpääsyjärjestelmässä on näköjään aukkoja tai ainankin silloin oli, kun tämä henkilö pääsi oppilaitokseen. tiedän myös sen, että ne,jotka tämän henkilön tuntevat, eivät missään tapauksessa ota tätä henkilöä hetkeksikään työhön. silti tämä henkilö tekee päivittäin jatkuvasti hoitoalan töitä,tälläkin hetkellä hänen työkohteenaan on kaksi perhettä, jotka ovat varakkaita ja toinen aviopuolisoista on dementoitunut ja vaatii jatkuvaa läsnäoloa.
      mm aiemmilta vuosilta tämän henkilön pääsy sairasta äitiään katsomaan oli sukulaisten toimesta ankarasti kielletty, koska ei ollut mitään takeita, mitä hän olisi voinut äidilleen tavatessaan tehdä! tällä henkilöllä on aiemmilta vuosilta takanaan rahavarkauksia(tosiasioita tällä kertaa, ei oletuksia!), lisäksi tällä henkilöllä on tällä hetkellä kova rahan tarve aivan pönttöjen hävittyjen oikeutapauksien johdosta, ne tarvii rahaa. yhtälö saattaa olla selvä, kun tilanne tulee, saattaa esim rahaa tai rahaksi muutettavaa hävitä tilanteen tullen. itse en luota tähän henkilöön tipan vertaa, vaikka hän kuinka itkisi, koska tiedän, että kyyneleet olisivat valhetta.
      niin, totean, että on näköjään mahdollista, että hoitoalalle lipsahtaa sille kuulumattomia henkilöitä. resurssipulaan en usko, onko kyseessä välinpitämättömyyden ilmapiiri, eli, ei ole hankittu riittävän hyviä testimenetelmiä ja mittareita, sekä ei ole riittävästi perehdytty ja ei ole arvostettu hoitoalan ammatissa olevan henkilön todellisia taustoja. myös, että tarvittais perusteelisemman, syvällisemmän psykologisen ja jopa psykiatrisen haastattelun olemassaoloa. suunta on hyvä, kun mm lastenhoitoalalle pyrkivien rikostausta pyritään selvittämään(ja pian ehkä myös luonnekysymys).

• muka ammatti

Onhan niitä hoitajien tekemiä juttuja paljonkin sattunut Suomessa. He pystyvät myrkyttämään elämän sekä työssä että vapaalla. Hehän sen parhaiten taitaa.Ja onhan tiedossani ainakin tapauksia, kuinka he ovat jopa väkivaltaisia ja henkisesti kiusaavat esim.vanhuksia

• pähkinä.

Onhan noita putkimiesten tekemiä murhia, sähkäreiden suorittamia raiskauksia ja juristien hoitamia petkutuksiakin tehty aika tavalla tässä maassa. Kai olet pitänyt huolen, että saavat myös osansa omilla palstoillaa suoli24ssä?

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      9089
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2749
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2537
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2511
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1895
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1773
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      47
      1308
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      27
      1156
    Aihe