Hoitoalan

lakko

Opiskelen luokanopettajaksi, ja OAJ on väläytellyt viime aikoina lupaavia puheita lakosta. En jaksa uskoa, että näin hampaaton ay saisi lakkoa aikaiseksi, ja jos saisikin, niin varmasti sellaisia naisia löytyisi, jotka eivät halua osallistua.

Ystäväni opiskelee sairaanhoitajaksi, ja olemme palkka-asiaa puineet monesti. Molemmilla huonot palkat koulutukseen ja työhön nähden, minulla vielä huonompi, koska opiskelen pidempään ja en pääse takomaan pyhiä ja yövuoroja euron kuvat silmissä.

Sairaanhoitoalan opiskelijoille tuli liitosta nyt sähköpostia, että varautukaa syksyllä lakkoon, ja painotettiin sitä, että sijaisuuksiakaan ei silloin tehdä, kun lakko tulee.
Heidän lakkonsa on siis hyvin todennäköinen, kun opiskelijoita jo liiton puolelta pyydetään varautumaan.

Saako OAJ lakkoa aikaiseksi, vai viekö sisar hento valkoiset, nuo koko kansan surkuttelemat, väärinkohdellut neidot, kaiken huomion naisvaltaisten alojen palkkakuopasta? Nyt pitäisi opettajien olla asialla, etenkin lastentarha- ja erityislastentarhaopettajien puolesta, myös luokanopettajien. Aineenopettajilla asiat ovat hieman paremmin, vaikka ei nekään mainiosti.

6

668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että OAJ....

on suuri ja hyvin järjestäytynyt liitto. OAJ on Suomen ainoa opettajajärjestö. Missään muussa maassa opettajat eivät ole järjestäytyneet yhteen ja ainoaan liittoon.

Mikäli opettajien lakko tulee, se alkaisi todennäköisesti portaittain. Ensin (tammikuussa) lastentarhanopettajat, sitten ala-asteet ja lopulta yläkoulut liittyisivät lakkoon. Lukiot ja muut keskiasteen koulut aloittaisivat lakon viimeisenä, todennäköisesti kuitenkin vasta helmi-maaliskuussa, kun yo-kirjoitukset alkavat.

Luotan siihen, että opettajat pysyvät yhtenä rintamana tässä asiassa, ja Kangasniemi ja kumppanit eivät tällä kertaa anna periksi.

• Hesarissa

Ehkä viikko sitten joku luokanopettaja kirjoitti Hesarin mielipidepalstalla, että opettajat eivät tarvitse palkankorotusta vaan että koko palkankorotusvara tulee käyttää hoitajien palkan nostamiseen.

• luokolla 2100e

Sairaanhoitajat saavat 300e ENEMMÄN palkkaa, kuin pidemmin koulutetut ja rankempaa työtä tekevät luokanopettajat. Ottakaa huomioon, että jokainen sh ei ole töissä teholla tai lasten syöpäosastolla, vaan tekee verkkaista työtä vanhuksian tai vaikkapa diabetes-potilaiden kanssa.

Jumalauta että ottaa päähän.

Tunnen yhden sairaanhoitajan, joka teki pienellä paikkakunnalla, 17 oppilaan luokassa 9kk sijaisuuden alakoulussa, sanoi, että palaa mieluummin oman alansa töihin, palkka on parempi ja töitä ei tarvitse viedä mukanaa kotiin.

• SH11

Vaikka kuinka ymmärtäisi, että täällä(kin) liikkuu kaikenlaista provoilijaa niin joskus ei millään jaksaisi...

SH:n peruspalkka on paikasta riippuen alle 2000 €/kk. Tuohon 2400 päästäkseen pitää viettää lähes kaikki viikonloput töissä, tehdä paljon yövuoroja. Tehdä paljon pyhäpäiviä, eli joulu, juhannus etc. Itse olen SH, työkokemusta 10 v, työpaikkana teho-osasto. Peruspalkka on 1980 €/kk. Keskimääräinen kuukausipalkka on n. 2300 €/kk. Päästäkseni tuohon summaan teen 4 yövuoroa / 3 vk:n työvuorolista. Keskimäärin joka toisen viikonlopun olen töissä.

Sitten kun koulut pyörivät kolmessa vuorossa ympäri vuoden ymmärrän tuon mutinan sairaanhoitajien 2400 - 2500 € kuukausipalkoista.

• koulutuksessa
        SH11 kirjoitti:

Vaikka kuinka ymmärtäisi, että täällä(kin) liikkuu kaikenlaista provoilijaa niin joskus ei millään jaksaisi...

SH:n peruspalkka on paikasta riippuen alle 2000 €/kk. Tuohon 2400 päästäkseen pitää viettää lähes kaikki viikonloput töissä, tehdä paljon yövuoroja. Tehdä paljon pyhäpäiviä, eli joulu, juhannus etc. Itse olen SH, työkokemusta 10 v, työpaikkana teho-osasto. Peruspalkka on 1980 €/kk. Keskimääräinen kuukausipalkka on n. 2300 €/kk. Päästäkseni tuohon summaan teen 4 yövuoroa / 3 vk:n työvuorolista. Keskimäärin joka toisen viikonlopun olen töissä.

Sitten kun koulut pyörivät kolmessa vuorossa ympäri vuoden ymmärrän tuon mutinan sairaanhoitajien 2400 - 2500 € kuukausipalkoista.

Opettajan työhön vaaditaan korkeampi koulutus, ja tämän tulee näkyäkin jonkinlaisena palkkaerona.

Molempien ammattiryhmien palkat ovat työn vaativuuteen ja tärkeyteen nähden mielestäni alhaisella tasolla. Minusta kilpailu siitä, kumpi saa huonompaa/parempaa palkkaa on hedelmätöntä.

• ---
        SH11 kirjoitti:

Nuorena sellaisena voin sanoa, että palkkani on vieläkin pienempi...

Töitä ei tarvitse tosin viedä kotiin ja opinnot kestävät vain neljä vuotta. Koska työskentelen terveydenhoitajana, ei minulla ole ilta-, yö- tai viikonlopputöitä eikä näin ollen myöskään niistä kertyviä lisiä. Työ on kuitenkin vastuullista. Käsittelen lääkkeitä, joudun tekemään päätöksiä siitä, kuka tarvitsee lääkäriä, kuka pärjää oireineen ilman vast.ottoaikaa. Lapsia tarkastaessa on huomattava mielellään pienemmimmät ja vähäisimmätkin poikkeavuudet kehityksessä, gravidien kanssa sitä vasta tarkkana saakin olla... Puhumattakaan asiakkaiden psyykkisistä ja sosiaalisista ongelmista, joiden kanssa ollaan tekemisissä koko ajan enenevissä määrin.

Enkä nyt tarkoita, etteikö opettajan työ olisi vastuullista, onhan se, mutta eri tavalla. Itse valitsin tämän alan juuri siksi, ettei minun tarvitse tehdä - konkreettisesti - töitä kotona, opettajakoulutukseenkin pääsin, mutta valitsin näin. Joskus kaduttaa. Varsinkin kun katsoo palkkaa. Ilman kokemuslisiä 1774 euroa kuussa. Eli eivät hoitoalan ihmiset todellakaan tienaa suurempia summia kuin opettajat... Vuorotyö toisi paremmat ansiot. Tai jos tekisi oman työn ohella vielä keikkaa jossain muualla viikonloppuisin, mihin todennäköisesti minunkin on pakko ryhtyä ihan vain tullakseni toimeen.

Mutta oma mokani, mitäs valitsin tällaisen alan. Olisi se vaan kivaa, jos saataisiin kaikille naisvaltaisille aloille kunnon korotukset. Vaan niistä lienee turha haaveilla. Eiköhän se taas ole jonkinmoinen 20 €/kk, jonka sitten loppujen lopuksi saa verottaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      9
      2781
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2621
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2317
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1894
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1473
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1463
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1154
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1005
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      958
    Aihe