Oletko queer?

Marenkipilvi

Mitä mieltä olet sanan queer käytöstä lesbouden ja muiden seksuaalisten vähemmistöjen yhteydessä? Koetko lesbona kuuluvasi queer-yhteisöön? Onko sinusta queer-kulttuurissa jotakin, mikä vähättelee tai loukkaa omaa sukupuolista ja seksuaalista identiteettiäsi?

Olen itse joitain kertoja ollut homoystäväni kanssa "queer-henkisissä" illanvietoissa (lähinnä drag-esityksissä), koska olen kokenut, että seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvien ikään kuin kuuluu kannattaa dragiin ja muihin queer-ilmiöihin liittyvää karnevaalisuutta, sukupuolisten ja seksuaalisten identiteettien ylösalaisin kääntämistä ja sukupuolistereotyyppien rikkomista. Melkein kaikki homo- ja lesboystävänikin käyvät drag-esityksissä... Joten minäkin menin. Ja mitä näinkään? Monissa drgag-esityksissä nimenomaan vahvistetaan stereotypioiden mukaista naiseutta!

Olen myös feministi, ja minua oikeasti loukkaa se, miten monet ns. drag queenit vetävät sitä blondivitseistä tuttua tyhmän huorablondin roolia. Se seikka, että kyseistä naisroolia esittää mies, ei lohduta yhtään, vaan pikemminkin se oikein alleviivaa ajatusta, että "naiset nyt ovat tällaisia". Paula Koivuniemi -dragit ja muut tyylikkäät esitykset ovat asia erikseen, ne ovat ok.

Olenko ainoa joka ajattelee näin? Ylipäätään olenko ainoa feministi-lesbo (no en varmaan...)?

4

732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täytyy...

kyllä sanoa, että tuo queer-nimitys on jotenkin niin epämääräinen ja yleensä sen yhteydessä tulee juuri sellainen vaikutelma, että kaikki käy ja kaiken hyväksyy. Itse en miellä olevani queer, ihan vaan lesbo.

• on aika

laaja käsite, ja siksi siihen on vaikea suhtautua. Minusta se on edistysaskel aikaisempaan nähden, koska asioita ei enää nähdä niin ehdottomina ja jokainen saa itse päättää identiteetistään ja habituksestaan. Olen siis queer, koska uskon itsemääräämisoikeuteen.

Toisaalta en pidä kaikesta, mitä queeriin mahtuu. Bileissä en ole ollut, mutta olen mm. lueskellut Jatulintarha blogia, ja en ehkä allekirjoittaisi aivan kaikkea mitä siellä sanotaan (vaikka se onkin suosikkiblogini). Tunnen olevani pohjimmiltani tavis, joka vaan ei pidä siitä että muut ihmiset saisivat määritellä minua sellaisten asioiden kautta joita eivät edes ymmärrä. Se on queeria, ja sellainen olen. Ihmetyttää vaan se, miksi queerin radikaalit puolet yhdistetään juuri vähemmistöseksuaaleihin. Miksi juuri meidän ajatellaan haluavan puskea moraalin ja sovinnaisuuden rajoja kauemmas horisonttiin? Itse olen kategorioista lähinnä ehkä biseksuaalia, ja tuntuu että juuri meihin kohdistuu eniten paineita.

Drag esitykset ovat minulle varsin vieraita, mutta niitä onkin paha arvostella ellei ymmärrä mitä niillä on tarkoitus tehdä. Artisteissa on varmasti eroja, ja tuo ilmiöhän oli olemassa jo varmaan satoja vuosia ennen kuin Queer keksittiin. Ehkä monet nykyajan bimboa esittävät dragit eivät halua esittää naisia bimboina, vaan paljastaa bimbo-lookin keinotekoisuuden? En tiedä. Krisse Salminenkin esittää bimboa, mutta ei häntä kukaan sovinistiksi väitä, mutta eipä kyllä dragiksikaan. Miksi?

• tulee mieleen

tuosta queer-sanasta aina vain akateemisuus, minkä vuoksi se nostaa niskakarvat pystyyn. En halua olla akateeminen lesbo. Ihan lesbo vaan on parempi.

• Catsy_666

Otan nimityksen 'queer' loukkauksena, mutta se on sellainen kalikka, joka kalahtessaan minuun saa minut älähtämään. Eli siis sillä on todenperäisyyttä.

Olen kuitenkin lähinnä epävarma anarkisti enkä halua lähteä minkään aatteen tykinruoaksi, rintamakarkulaiseksi ehkä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      44
      2915
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2691
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      35
      2411
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1918
    5. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      32
      1884
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1523
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1213
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1193
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      72
      1041
    Aihe