Jos Sinulla olisi mahdollisuus saada aikakone käyttöösi,
niin mikä olisi aika ja paikka, jonne haluaisit?
Itseäni kiinnostaisi vierailla faraoiden Egyptissä
tai sitten inkojen kadonneessa kaupungissa.
Edellytyksenä tietenkin olisi taattu paluulippu nykyisyyteen.
Aikakone
30
1476
Vastaukset
- rohkelikko Maasta
pistäytyä tulevaisuudessa. Siellä minne tämä kroppa ei muuten yltäisi, jos se olisi takuuvarmasti mukavaa ja turvallista.
Tietäisi, mitä lajista on jäljellä n. 300 vuoden kuluttua, onko täällä enää ketään vai pitäisikö lähteä etsimään jälkipolvia muilta planeetoilta. - leila-mlä
vaatimattomasti haluisin olla se ihminen , joka
astui nykyisen suomen alueelle ensimmäiseksi. Nähdä hänen elinypäristönsä, mitä hän näki, koki , ja TUNSI. Millainen oli hänen perheyhteisönsä. Mikä oli se paikkakunta ,jonka hän kotipaikakseen valitsi, ja miksi juuri sen valitsi.
Ja elikö hän onnellisen elämän ? - Wivi ek
Mutta ainakin olisi ihanaa kokea se huolettomuus ja ihailu, jota Scarlet O'Hara koki 1800-luvun etelässä. Sitä notkahdusta epätoivoon en kylläkään haluaisi kokea :/
Toinen mielenkiintoinen kokemus voisi olla se, että katsoisi vaikka kärpäsenä katossa oman isän ja äidin rakkaustarinaa ja heidän perhe-elämäänsä pienten lasten kanssa, siis vanhempien sisarusteni.- india
Wivi vei, jos ei nyt suorastaan sanoja suustani, niin ainakin ajatuksen päästäni. Sitä aikaa ja samassa paikassa haluaisin minäkin elellä, jos se olisi mahdollista.
Ja nimenomaan plantaasin mamsellina.
Lienemmekö romantikkoja?
- laittaisin
koneen vaihteen toisin päin ja kävisin vilkaisemassa vaikka vain parinkymmenen vuoden päässä, mihin hittoon tämä maailma on menossa. Onko silloin enää ihmisiäkään olemassa vai rotat ja hämähäkitkö silloin ovat Telluksen herrarotuja.
- KristaTee
näkymättömänä pysyä, lähtisin mieluusti uudisraivaajien matkaan Ameriikkaan. Tai kullankaivajien.
Tulevaisuutta en haluaisi tietää.en minäkään haluaisi tietää, mutta sitten hiukan pitemmälle ehkä noin sadan vuoden päähän, olisi varmaankin mielenkiintoista kurkata.
riittäisi, jos pääsisi varhaislapsuuteem aikaan, jolloin äiti vielä eli, häntä kun en saanut pitää kuin kolmivuotiaaksi. Mikään muu aikakausi ei olisi minulle yhtä tärkeä.
- Yykaakoo
Tämä oli niin kauniin viisaasti ajateltu, syvällisesti, että piti tulla se tähän sanomaan.
Yykaakoo kirjoitti:
Tämä oli niin kauniin viisaasti ajateltu, syvällisesti, että piti tulla se tähän sanomaan.
Valinta oli kyllä niin itsestään selvä minulle, ettei edes tullut mikään muu mieleen. Menetys oli niin korvaamaton. Mikään ei ole sen rinnalla mitään. En tiedä, mihinkä pieni hetki riittäisi, mutta senkin kun saisi.
Haluaisin tietää, millaista oli elämä paratiisissa ennen syntiinlankeemusta. Silloin minun pitäisi olla tietysti Eeva.
- elma05
Jos tuo tarusaari Atlantis on ollut ,niin tutustua siihen, ennen sen uppoamista.
ajatella, että juuri sinun tekojesi vuoksi, me kaikki olemme joutuneet pukemaan vaatteet päällemme?
On muuten hyvä omenasato, niinkuin silloin paratiisissa.
- 1943
halua minnekään, kotona on niin hyvä olla. Olenkin ollut eläkkeellä vasta vuoden. Olen saanut tutustua Perussa inkojen kulttuuriin ja sinne voisin mennä uudelleen. Kun sanoin näin, niin nuorempi tytär sanoi heti, että lähdetään. Noissa maissa vain häiritsee se köyhien ja rikkaiden suuri ero, näkyy niin selvästi.
- a-woman1
lähtisin! Ensin Ludvig XIV:n hoviin Ranskaan keskelle juonitteluja. Jos edellisestä hengissä selviäisin, menisin 1800-luvun Venäjälle komeiden kasakoiden pariin. Kasakoiden luota matkustaisin saman aikakauden intiaanireservaattiin Atlantin taakse. Olen muuten käynyt nykyaikaisessa intiaanikylässä eikä se ollut mitenkään miellyttävä kokemus; huonosti kohtelee isänmaa nykyään heitä! Yrittävät kätkeä turisteilta ja ajaa piiloon syrjäkyliin...
- OliviaKoo
Minä haluaisin palata ajassa Ranskan historiaan Napoleonin hallituskaudelle. Se on kiehtovaa luettavaa. Haluaisin tietysti olla rikas ylhäisörouva, mielellään hovin asukas.
Tuon aikakauden pukeutuminen esimerkiksi on minusta hyvin naisellista.
Napoleon itse oli fyysisesti mitätön pikkumies, mutta hänen hovissaan parveili lukemattomia kauniita naisia, hovirouvia, aatelisia, rakastajattaria ja aviomiestä etsiviä porvarisneitoja.
Onko kukaan teistä muuten lukenut sen ajan historiaa siinä mielessä, että muistaisi/tietäisi, miten Ruotsin hallitsijasuku Bernadotte liittyy Napoleoniin?
Aika mielenkiintoinen juttu. - marjapensas
Minosin palatsiin, muistaakseni aika oli joskus
noin 2000 vuotta ennen Kristusta?
Oli maailman ensimmäinen ”vesivessa”, käsintehtyjä kultakoruja ja ihania freskoja seinillä,
mitä moni nykytaiteilija kadehtisi, ilman tämänpäivän tarvikkeita.
Juu sinne menisin, aikakoneella Minosin palatsiin kuningattareksi, ainakin vähäksi aikaa,
kunhan saan palata takaisin kotisuomeen ja omaisten pariin.- Atolfia
haluaisin matkustaa aikakoneella.
Äitini syntyi tuona vuonna ja hänen äitinsä kuoli melko pian hänen syntymänsä jälkeen. Haluaisin nähdä tuon perheen, jossa oli yhteensä 4 tyttöä.
Noiden tyttöjen kohtalo oli surullinen, mutta he selvisivät.
Haluaisin nähdä tuon äitipuolen, joka noiden lasten elämän pilasi. Jos olisi mahdollista, muuttaisn tulevaisuuden heidän kohdallaan siihen saakka, kun äitini tapasi isäni.
Onko vaikea ymmärtää, mitä tarkoitan?
- Yykaakoo
Aikoinaan viehätyin suuresti kirjasta Luolakarhun klaani (Untinen-Auell). Haluaisinpa kovin mieluusti mennä puolustamaan niitä ensimmäisiä nykyihmisiä, joilla silmät vuotivat vettä - esiäitiini Aylaan olisi mahtavaa saada tutustua.
Kyseinen kirja on niin "luotettavaa" fiktiota, että sitä on oheislukemistona luettu muutamissa yliopistoissa. Tartteepa muuten lukea uudestaan.kirjaan on tehty HEVOSTEN LAAKSO sekin on kirjoitettu jo vuonna 1982 ja se Luolakarhun Klaani oli kirjoitettu vuonna 1980.
Kun otit puheeksi niin hain kirjat hyllystä ,ja rupean lukemaan ,en tiedä monesko kerta jo .
Ei ole varmasti ketään ihmistä jota ne kirjat eivät kiskaisi siihen aikakauteen ,on tosi mukavaa luettavaa ,kevyttä ei rasita aivoja :=)
toivonut, että saisin nähdä paikallista elämää sadan, sadanviidenkymmenen vuoden takaa.
Vaikka olen tähän kylään muualta tullut, olisi kiinnostavaa nähdä ne kaikki ihmiset ja varsinkin ne pienet torpat, joita on ollut ja aikaa hävinneet. Torpista saatta jossain vielä olla joku peruskivi jäljellä ja joku pensas tai puu kasvaa villiintyneenä.
Isot talot eivät niinkään kiinnosta, nehän tönöttävät vieläkin paikoillaan, mutta pienten vaatimattomien torppien elämä kiehtoo.
Olen niin paljon kuullut tarinoita kaikista Miinoista ja Jusseista, että osaan melkein kuvitella heidät jokapäiväisissä askareissaan.
Minua ei siis tarvitsisi mihinkään kauaksi heittää - kotinurkilla viihtyväinen kun olen!- Outoja asioita
Tuli tuosta viittauksesta faaraoiden Egyptiin mieleeni tapaus, joka sattui Egyptissä. Olin Karnakin temppelissä ja astuin portaita suureen pylväshalliin. Yhtäkkiä siirryin ajassa ja olin kahleissa (kahleet jaloissa ja nuora kaulassa)liikkuva vanki. Tiesin, että menen kohti kuolemaa ja koin valtaisaa pelkoa.
Tapaus kesti vain muutaman sekunnin, mutta se tuntui pitemmältä. Palasin ajassa takaisin, edelleen astuin niitä portaita muiden turistien kanssa eteenpäin.
Toinen tapaus samalla matkalla sattui, kun olin veneessä matkalla Philaen saarelle. Oli ilta, kaunis auringonlasku. Kuulin kaunista musiikia, kuorolaulua (naiskuoro) ja luulin, että venemiehellä on radio tms. Sanoin matkakumppanille,että onpa harvinaisen kaunista musiikkia kuin entisaikaista kuorolaulua tai hymniä. Matkaseura katsoi minua kummissaan ja sanoi,että eihän täällä mitään musiikkia ole ollut.
Philaen saarella opas esitteli Isiksen temppeliä. Kyseisen temppelin kivet (kuten muutkin rakennukset) on siirretty kivi kiveltä nykyiselle Philaen saarelle. Alkuperäinen Philaen saari jäi veden alle Niilin patoamisen vuoksi. Temppelin pihalla koin jälleen muutaman sekunnin aikasiirtymän.
Näin kulkueen,papittaria käsissään lootuksenkukkia ja kaisloja. He lauloivat ja jotkut soittivat huilua ja jotakin tamburiinin tapaista soitinta. Laulu oli samantapaista kuin se mitä kuulin veneessä matkalla saarelle.
En puhunut näistä mitään muille. Ajattelin, että olen tullut kahjoksi. Matkan loppupuolella opas sanoi, että monet ihmiset kokevat Egyptissä aikasiirtymiä, erityisesti Karnakissa tai Luxorin temppelissä. Että ei pidä pelästyä, jos jotakin outoa on sattunut.
Myöhemmällä matkalla koin aikasiirtymän kuningatar Hatshepshutin hautamonumentilla eli sen terassilla. En tiennyt silloin, että hautamonumenttia ovat aikanaan ympäröineet puistoalueet ja puutarhat istutuksineen. Seisoin terassilla, oli hirvittävän kuuma ja keskipäivä. Äkkiä ilma oli miellyttävän viileää, aurinko oli laskemassa, näin kauniin puiston ja ihanat kukat sekä jonkinlaisen lähteen. Puisto oli valtavan laaja ja siellä liikuskeli valkopukuisia ihmisiä. Näky kesti muutaman
sekunnin.
Että ei tässä tarvitse toivoa siirtyvänsä toisen aikaan ,se onnistuu toivomattakin.- matkalla Caprille
Laivan, joka kuljetti turistiseuruettamme, yläkannella katselin maisemia, kun äkkiä huomasin sinne tulleen myös nunnan johtaman, mustapukuisten pikkutyttöjen kuoron.
Nämä lauloivat ranskaksi laulua, joka tunnetaan meilläkin "jos sull' lysti on niin napsuttele näin..." jne. En voinut olla napsuttelematta mukana, taisin hyräilläkin ja nolostuin kun huomasin matkaseurani katsahtavan kummissaan minuun.
Käänsin katseeni hetkeksi ja hups, koko kuoro oli poissa. Söitkö malarialääkitystä matkallasi? Eräs malarialääke aiheuttaa hallusinaatioita toisille. Sukulaistyttöni oli oppaana aikoinaan ja kertoi, että ihmisiä oli jouduttu lähettämään ennenaikaisesti kotimatkalle pahojen malarialääkkeen aiheuttamien hallusinaatioiden takia. Kysehän saattoi kohdallasi olla myös siitä.
- Outoja asioita
tinat kirjoitti:
Söitkö malarialääkitystä matkallasi? Eräs malarialääke aiheuttaa hallusinaatioita toisille. Sukulaistyttöni oli oppaana aikoinaan ja kertoi, että ihmisiä oli jouduttu lähettämään ennenaikaisesti kotimatkalle pahojen malarialääkkeen aiheuttamien hallusinaatioiden takia. Kysehän saattoi kohdallasi olla myös siitä.
En ainakaan minä saanut malarialääkitystä eikä matkassa ollut muitakaan lääkkeitä. En syönyt etukäteen lääkkeitä, joten selitystä,että olisin ollut pikku pillerihumalassa ei ole. Jaa, söinhän tosiaan maitohappobakteereja. Ne tuskin aiheuttavat hallusinaatioita. En ole mielenterveyspotilas, mikä varmaan ensiksi tuli mieleesi. Niinhän se on aina, kun puhutaan asioita, joita ei pitäisi olla olemassa. Noh, ei löydy apua siitäkään.
Taitaa olla niin, että kyseessä on
syntymähulluus. Tosin eräs tuttavani ehdotti skitsofreniaa ja kyseli, josko muutenkin kuulen ääniä. Valitettavasti tohtorit eivät ole toistaiseksi hyväksyneet minua diagnosoiduksi kaheliksi enkä valitettavsti ole kokenut muita vastaavia kokemuksia kuin nämä egyptiläiset sattumukset. Mistä sitä tosin vielä tietää, mitä on edessä. Olen ajatellut seuraavaksi lähteä Aleksandriaan, joten saapa nähdä... Outoja asioita kirjoitti:
En ainakaan minä saanut malarialääkitystä eikä matkassa ollut muitakaan lääkkeitä. En syönyt etukäteen lääkkeitä, joten selitystä,että olisin ollut pikku pillerihumalassa ei ole. Jaa, söinhän tosiaan maitohappobakteereja. Ne tuskin aiheuttavat hallusinaatioita. En ole mielenterveyspotilas, mikä varmaan ensiksi tuli mieleesi. Niinhän se on aina, kun puhutaan asioita, joita ei pitäisi olla olemassa. Noh, ei löydy apua siitäkään.
Taitaa olla niin, että kyseessä on
syntymähulluus. Tosin eräs tuttavani ehdotti skitsofreniaa ja kyseli, josko muutenkin kuulen ääniä. Valitettavasti tohtorit eivät ole toistaiseksi hyväksyneet minua diagnosoiduksi kaheliksi enkä valitettavsti ole kokenut muita vastaavia kokemuksia kuin nämä egyptiläiset sattumukset. Mistä sitä tosin vielä tietää, mitä on edessä. Olen ajatellut seuraavaksi lähteä Aleksandriaan, joten saapa nähdä...En tietääkseni diagnosoinut sinua miksikään eikä ole siihen tarvettakaan, en siis väittänyt sinua mielenterveydeltäsi sairaaksi. Ehkä vain eläytymiskykysi on tavallista syvällisempi, muu selitys ei mene minulta nimittäin läpi. :) Kun en itse ole kokenut tuollaista, niin tuli vain mieleeni malarialääkitys. Suo anteeksi, jos se loukkasi, kun en tiennyt ettei sitä Egyptissä tarvitakaan. No, olisi pitänyt kai tietää, sillä olen kyllä käynyt Tunisiassa ja Marokossa, joten olkoon puheeni mitätön! :)
tinat kirjoitti:
Söitkö malarialääkitystä matkallasi? Eräs malarialääke aiheuttaa hallusinaatioita toisille. Sukulaistyttöni oli oppaana aikoinaan ja kertoi, että ihmisiä oli jouduttu lähettämään ennenaikaisesti kotimatkalle pahojen malarialääkkeen aiheuttamien hallusinaatioiden takia. Kysehän saattoi kohdallasi olla myös siitä.
olen käyttänyt malarialääkitystä, eikä niillä ole ollut mitään sivuvaikutuksia.
Tietenkin jos lääkitystä terästetään miestäkin vahvemmilla aineilla, ei lopputuloksesta ole varmaa tietoa, miten kehenkin vaikuttaa.- Outoja asioita
tinat kirjoitti:
En tietääkseni diagnosoinut sinua miksikään eikä ole siihen tarvettakaan, en siis väittänyt sinua mielenterveydeltäsi sairaaksi. Ehkä vain eläytymiskykysi on tavallista syvällisempi, muu selitys ei mene minulta nimittäin läpi. :) Kun en itse ole kokenut tuollaista, niin tuli vain mieleeni malarialääkitys. Suo anteeksi, jos se loukkasi, kun en tiennyt ettei sitä Egyptissä tarvitakaan. No, olisi pitänyt kai tietää, sillä olen kyllä käynyt Tunisiassa ja Marokossa, joten olkoon puheeni mitätön! :)
Tällaista se on, kun emme näe kasvokkain. Olen luonteeltani aika ajoin kunnon tosikko ja siksi kyseiset tapahtuumiin sisaltyi tahatonta komiikkaa, koska olen muiden vastaaviin suhtautunut hyvin epäluuloisesti. En loukkaantunut kirjoituksestasi, mitä loukkaantumista siinä olisi ollut. Malarialääkeet saattavat oikeasti vaikuttaa kuin hallusinogeenit. Tosin ei ole omakohtaista kokemusta, mutta lukenut olen. Auringonpistoskin saattaa pahan olon lisäksi aiheuttaa joillekin erikoisia tuntemuksia ja kokemuksia.
Olisitpa nähnyt tuttavani ilmeet, kun kerroin nämä tapaukset. Hän on erittäin jalat maassa- tyyppi ja ilomeisesti todella luuli, että arkielämässäkin kuulen ääniä tms. Nauruksihan juttu meni loppujen lopuksi.
En kirjoituksellani (tällä tai aikaisemmalla) myöskään ivaa tai vähättele oikeita mielenterveysongelmia tai -oireita. Ne ovat vakavia eikä kukaan niitä itselleen haluaisi, tosin monet niistä kärsivät suhtautuvat omiin sairauksiinsa ja oireisiinsa varsin hurtilla huumorilla.
Tietämyksemme ihmisaivojen toiminnasta ovat sittenkin vielä vähäisiä, aikakaan ei kulje lineaarisesti eli eteen- tai taaksepäin viimeisten tutkimusten valossa, ihmisrotu on viimeisimpien tietojen mukaan on kotoisin Afrikasta emmekä tiedä, miten muistissamme kannamme aikaisempien sukupolvien tietoja ja muistoja. Uskon, että asialle on aivan järkevä selitys eikä siihen välttämättä liity mitään sen ihmeempää mystiikkaa. Egyptissä on Luxorin eli entisen Theban kohdalla kuulemma maapallon magneettinen keskus. Sen vaikutusta aivoihin emme tiedä. Koska erilaisia outoja kokemuksia juuri Luxorissa on kautta vuosien ollut monilla, asiaan on selitys, muukin kuin mystiikan tai sairauden puolelta löytyvä. Me emme vain tiedä tarpeeksi. Eihän de-ja-vu-ilmiötäkään ole pystytty todistamaan vääräksi tai kaikkia niitä kokeneita sairaiksi.
Summa summarum: diagnoosi oli omani ja humööri kohdistui itseeni oman käden kautta. Tamarix kirjoitti:
olen käyttänyt malarialääkitystä, eikä niillä ole ollut mitään sivuvaikutuksia.
Tietenkin jos lääkitystä terästetään miestäkin vahvemmilla aineilla, ei lopputuloksesta ole varmaa tietoa, miten kehenkin vaikuttaa.Malarialääkkeitä on ollut useampia ja yksi niistä, nimeä en kyllä muista, on ollut tuollainen, joka muutamille on aiheuttanut ongelmia. Syytä ei ainakaan silloin tiedetty, miksi joillekin kun ei kaikille. Voivat olla jo lääkkeet kehittyneetkin, sitä en tiedä.
Outoja asioita kirjoitti:
Tällaista se on, kun emme näe kasvokkain. Olen luonteeltani aika ajoin kunnon tosikko ja siksi kyseiset tapahtuumiin sisaltyi tahatonta komiikkaa, koska olen muiden vastaaviin suhtautunut hyvin epäluuloisesti. En loukkaantunut kirjoituksestasi, mitä loukkaantumista siinä olisi ollut. Malarialääkeet saattavat oikeasti vaikuttaa kuin hallusinogeenit. Tosin ei ole omakohtaista kokemusta, mutta lukenut olen. Auringonpistoskin saattaa pahan olon lisäksi aiheuttaa joillekin erikoisia tuntemuksia ja kokemuksia.
Olisitpa nähnyt tuttavani ilmeet, kun kerroin nämä tapaukset. Hän on erittäin jalat maassa- tyyppi ja ilomeisesti todella luuli, että arkielämässäkin kuulen ääniä tms. Nauruksihan juttu meni loppujen lopuksi.
En kirjoituksellani (tällä tai aikaisemmalla) myöskään ivaa tai vähättele oikeita mielenterveysongelmia tai -oireita. Ne ovat vakavia eikä kukaan niitä itselleen haluaisi, tosin monet niistä kärsivät suhtautuvat omiin sairauksiinsa ja oireisiinsa varsin hurtilla huumorilla.
Tietämyksemme ihmisaivojen toiminnasta ovat sittenkin vielä vähäisiä, aikakaan ei kulje lineaarisesti eli eteen- tai taaksepäin viimeisten tutkimusten valossa, ihmisrotu on viimeisimpien tietojen mukaan on kotoisin Afrikasta emmekä tiedä, miten muistissamme kannamme aikaisempien sukupolvien tietoja ja muistoja. Uskon, että asialle on aivan järkevä selitys eikä siihen välttämättä liity mitään sen ihmeempää mystiikkaa. Egyptissä on Luxorin eli entisen Theban kohdalla kuulemma maapallon magneettinen keskus. Sen vaikutusta aivoihin emme tiedä. Koska erilaisia outoja kokemuksia juuri Luxorissa on kautta vuosien ollut monilla, asiaan on selitys, muukin kuin mystiikan tai sairauden puolelta löytyvä. Me emme vain tiedä tarpeeksi. Eihän de-ja-vu-ilmiötäkään ole pystytty todistamaan vääräksi tai kaikkia niitä kokeneita sairaiksi.
Summa summarum: diagnoosi oli omani ja humööri kohdistui itseeni oman käden kautta.oikeastaan vielä mistään, kun koko universumikin on aivan käsittämätön ulottuvuudeltaan yms. Vaikka itse en ole kokenut kuin joitakin de-ja-vu -tapauksia, en silti sano, että sisareni, joka on kokenut "kummia", olisi jotenkin omituinen. Hän hyvin herkkänä lapsena esim. "tiesi" rakastetun tädin tulevan kylään, vaikka täti ei ollut ilmoittanut tulostaan lainkaan. Hän "tiesi", että nyt täti nousi junasta, nyt kävelee jo koivukujaa, nyt astuu portaille ja nyt just avaa oven. Ja täti avasi samassa silmänräpäyksessä oven ja tuli sisään. Ja muitakin tällaisia tapauksia oli. Ihan on silti järkevä sisko, mutta ei hänkään enää vanhempana ole yhtä herkkä aistimaan tällaisia.
Yksi ystäväni on kuullut varoittavia ääniä, totellut ja säästynyt vaarasta, johon oli juuri menemässä. Juttu olisi liian pitkä tässä kerrottavaksi. Häntäkin pidän ihan normaalina. :)
Kiehtovia asioita nämä kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs481281- 1581097
- 61977
- 8762
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli180761Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää27756Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä51741- 11739
- 346718
Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti78675