Kaulakystan leikkaus

tietoa kaivattaisiin

Lapsellamme epäillään mediaalista kaulakystaa, joka varmistuu kohta ultrassa.
Olisi mielenkiintoista kuulla, jos joltain on leikattu tälläinen. Etenkin lasten kaulakystista haluaisin tietoa ja omakohtaista kokemusta onko leikkaus sujunut hyvin ja missä vaiheessa on leikattu jne.

7

9129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • knk

      Mediaalinen kaulakysta on siis hyvänlaatuinen muutos. Leikataan nukutuksessa. Poistetaan itse kysta. Yleensä kystasta lähtee juoste ylöspäin kieliluuhun ja kieliluun keskiosa poistetaan. Harvinaisempaa on myös, että kieliluusta nieluun päinkin jatkuu vielä juoste, jolloin voidaan joutua operoimaan nieluun saakka.

      Meillä päin operoidaan jo parinkin vuoden iässä, joissain muissa sairaaloisa odotellaan, että lapsi kasvaa n 5 vuoden ikään. Tietenkin jos paljon vaivaa, esim tulehduksia, kannattaa leikata jo nuorena. Yleensä josain vaiheessa elämää kysta tulehtuu ja mielestäni poisto on aiheellinen. Onpa kuvattu kystan aikuisiällä joskus maligniksikin muuttuneen.

      Operaatiossa kaulalle n 4 cm poikittainen viilto, ei jätä hyvin tehtynä lainkaan arpea. Ei yleensä juurikaan kipua ja voivat usein kotiutua jo yhden yön seurannan jälkeen. Usein kaulalle jätetään leikkauksessa laskuputki, jotta veri/kudosneste valuisi ulos eikä turvottaisi kaulaa. Mediaalinen kaulakysta on yleensä keskiviivassa eikä leikatessa lähelle tule suurempia hermoja tai suonia, siis melkoisen turvallinen operaatio. Tulehdusvaiheessa ei kannata operoida, ei myöskään silloin jos kysta ei päälle päin tunnettavissa.

    • -lime-

      Meidän lapsella on leikkaus edessä muutaman viikon kuluttua. Joko teillä on leikattu? Jos on, miten meni?

      • Ap...

        Tulinpa pitkästä aikaa kurkkaamaan tätä aloittamaani aihetta ja kyllä yllätyin =)
        Kiitokset ensimmäiselle asiantuntevasta viestistä!

        Meillä on vajaan kahden viikon päästä aika, jolloin jutellaan lääkärin kanssa tuosta kystasta ja ilmeisesti päätetään leikkausajankohta.
        Ultrassa ollaan siis jo oltu.
        Olen kirjoitellut tästä aiheesta myös tuolla Äidit&Isät palstan Lasten sairaudet-sivulla.

        -lime- Olisi kiva kuulla enemmänkin teidän tilanteesta.


      • -lime-
        Ap... kirjoitti:

        Tulinpa pitkästä aikaa kurkkaamaan tätä aloittamaani aihetta ja kyllä yllätyin =)
        Kiitokset ensimmäiselle asiantuntevasta viestistä!

        Meillä on vajaan kahden viikon päästä aika, jolloin jutellaan lääkärin kanssa tuosta kystasta ja ilmeisesti päätetään leikkausajankohta.
        Ultrassa ollaan siis jo oltu.
        Olen kirjoitellut tästä aiheesta myös tuolla Äidit&Isät palstan Lasten sairaudet-sivulla.

        -lime- Olisi kiva kuulla enemmänkin teidän tilanteesta.

        Moikka!
        Minkä ikäinen teidän lapsi on?
        Meidän tyttö on 2,5 vuotias ja leikkausaika on torstaina. Nyt tytöllä pukkaa nuha päälle, joten en tiedä miten leikkauksen kanssa käy. Toivottavasti päästäis leikkaukseen. Mua muutenkin jännittää koko leikkaus nukutuksineen ja hermot on ihan pinnalla joka asiassa, kun ajattelee sitä koko ajan. Mää en todellakaan halua, että ajankohta siirtyis. Tässä kun tuo Tehyn lakkokin painaa päälle.
        Me ollaan kans käyty ultrassa ja keskustelemassa leikkaavan lääkärin kanssa parisen viikkoa sitten. Missä teidän lapsi leikataan?


      • Ap...
        -lime- kirjoitti:

        Moikka!
        Minkä ikäinen teidän lapsi on?
        Meidän tyttö on 2,5 vuotias ja leikkausaika on torstaina. Nyt tytöllä pukkaa nuha päälle, joten en tiedä miten leikkauksen kanssa käy. Toivottavasti päästäis leikkaukseen. Mua muutenkin jännittää koko leikkaus nukutuksineen ja hermot on ihan pinnalla joka asiassa, kun ajattelee sitä koko ajan. Mää en todellakaan halua, että ajankohta siirtyis. Tässä kun tuo Tehyn lakkokin painaa päälle.
        Me ollaan kans käyty ultrassa ja keskustelemassa leikkaavan lääkärin kanssa parisen viikkoa sitten. Missä teidän lapsi leikataan?

        Kirjoitellaanko mailitse eli tässä mun [email protected]. Laita jotain tulemaan niin saan sun osoitteen ja kerron meidän tilanteesta enemmän.


    • Stoori

      Lapsellamme puhkesi lateraalinen kaulacysta kaksivuotiaana. Cysta leikattiin 5- vuotiaana. Cystan pohjaa ei saatu pois. Seuraavan kerran cysta alkoi tulehtua 15-16- vuotiaana, jolloin antibioottinen hoito. Tulehdus olikin tosi paha vuoden kuluttua edellisestä ja tarvittiin suonensisäinen antibiootti. Leikkausarviota tehtiin ja todettiin vaikeaksi. Cysta kiinni kieliluussa ja ei tarkkarajainen. Nyt tauti taas päällä, olemme jo epätoivoisia. Voiko tästä parantua?

    • Anonyymi

      Päivitystä tähän ketjuun, jos joku tähän törmää tutkiessaan asiaa. OYSsissa leikattu maanantaina nukutuksessa, samana päivänä lähettivät jo kotiin. Kaksi päivää side paikallaan ja perjantaina jo tikkien poisto. Viikko saikkua.

      En suosittele makuuasennossa nukkumista ainakaan ensimmäisenä yönä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe