Mistä Tervaspuuta?

Tervahauta

Osaisiko joku kertoa minulle, että mistä saisin tervaspuuta sytykkeeksi Pohjois-Savon tai pääkaupunkiseudun alueelta?

Olen tottunut vuosia käyttämään sitä saunan lämmityksessä, mutta nyt on kaikki tervakset menneet,eikä Kuopion alueella juuri kukaan edes puhu tervaspuusta. Sen sijaan Turun saaristossa sitä tuntuisi riittävän yllin kyllin. Mistähän tämäkin johtuu?

Onko teillä kenelläkään myydä minulle muutamaa tervasmäntyä tai edes osia siitä? Alueena voisi olla Varkaus-Suonenjoki-Kuopio alue tai pääkaupunkiseutu. Yhteystiedot voi lähettää osoitteeseen [email protected]

8

8028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Terve!

      Kyllä niitä tervaksia läpi suomen kasvaa.
      Mutta tulipa mieleeni ja jos sulla harrastusta
      riittää, niin koitappa hommata muutama kelpo mänty
      jonka kuorit oikeaan aikaan vuodesta. Muutama vuosi ja sulla on tervasmäntyä vaikka muille jakaa!!!
      Hommaa video esim. kuortaneen nokiottat. Siinä on perinpohjainen selvitys, miten kasvavasta puusta
      tehtiin tervas ja kuinka tervahauta tehtiin ja niin
      edelleen.... Mutta jos harrastusta riittää, niin
      kokeile itsekin...:))

      • ehottelija

        Itse tein kerran pienen erän tervaa tynnyrissä, ja puut sain tuttuni metsästä. Kirveen ja muovisäkin kanssa kiertelin alueen kannot läpi, ja löysinkin riittävästi tervaksia. Eli jos mahdollista niin jonkun metsästä voisi löytyä tervaksia vanhoista kannoista. Niinhän ne talvisodassakin miehet kaivo paksun lumihangen alta tervaskantoja esiin, eikä aikaakaan kun oli tulet pystyssä.

        Toinen on tietenkin tuo kaulaaminen, jolloin saat muutaman vuoden päästä enemmänkin tervasta. Tarvitset vain omaa palstaa tai tutun jonka metsästä liikenee muutama puu. Voisin kuvitella että se jollekin sopisi, sitä on ihan mielenkiintoista seurata.

        Mitä tulee saariston tervaksiin, niin luulen että sieltä tervasta löytyy lähinnä sen takia, koska alue on säästynyt paremmin hakkuilta. Puusto on vanhempaa ja saa rauhassa kuolla, kelottua, pihkaantua jne.


      • ehottelija
        ehottelija kirjoitti:

        Itse tein kerran pienen erän tervaa tynnyrissä, ja puut sain tuttuni metsästä. Kirveen ja muovisäkin kanssa kiertelin alueen kannot läpi, ja löysinkin riittävästi tervaksia. Eli jos mahdollista niin jonkun metsästä voisi löytyä tervaksia vanhoista kannoista. Niinhän ne talvisodassakin miehet kaivo paksun lumihangen alta tervaskantoja esiin, eikä aikaakaan kun oli tulet pystyssä.

        Toinen on tietenkin tuo kaulaaminen, jolloin saat muutaman vuoden päästä enemmänkin tervasta. Tarvitset vain omaa palstaa tai tutun jonka metsästä liikenee muutama puu. Voisin kuvitella että se jollekin sopisi, sitä on ihan mielenkiintoista seurata.

        Mitä tulee saariston tervaksiin, niin luulen että sieltä tervasta löytyy lähinnä sen takia, koska alue on säästynyt paremmin hakkuilta. Puusto on vanhempaa ja saa rauhassa kuolla, kelottua, pihkaantua jne.

        Unohtuipa kysyä, että miksei koivun tuohi kelpaisi? Edes väliaikaisena korvikkeena. Sen kun saa kuivaksi niin kyllä syttyy.


      • Aloittaja
        ehottelija kirjoitti:

        Unohtuipa kysyä, että miksei koivun tuohi kelpaisi? Edes väliaikaisena korvikkeena. Sen kun saa kuivaksi niin kyllä syttyy.

        Kiitos vinkeistä! Kyselen vielä paikallisesta Metsänhoitoyhdistyksestä asiaa, joten uskon löytäväni ratkaisun lähiaikoina.

        Tuohi on tällä hetkellä kovassa käytössä eikä siinä mitään vikaa ole. Jotenkin vain tervas tuntuu paremmalta tai ainakin tutummalta, kun olen sitä aina tottunut käyttämään. Näin syksyllä on hyvä kerätä liiteriin mahdollisimman paljon erilaisia sytykkeitä, joten koivun tuohta minulla on jo jätesäkillinen.


      • Anonyymi

        Hyvin hinnoiteltu tuote. Tulisiko 4 tonnia motilta...


    • Anonyymi

      Löytyy kantoa paljon tarviit

    • Anonyymi

      Tervapuussa on erittäin hyvä tuoksu, ei ole vielä kukaan kehittänyt tervaspuun tuoksuista hajuvettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      895
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      694
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      615
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      38
      608
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      537
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe