Jos opettaja on nähnyt ja kuullut, että jotakin lasta kiusataan sekä fyysisesti/henkisesti ja haluaa siihen puuttua, miten se onnistuu? Kävin katsomassa kiusaamisvideota http://www.perusopetus.fi/express/kiusattu.php
Videolla opettaja oli pyrkinyt puuttumaan, mutta rehtori ja muut opettajat eivät ottanut sitä tosissaan... Ei taida opettajien kannattaa lähteä "barrikaadeille", ainakaan tämän videon perusteella
Koulukiusaamisvideo
2
480
Vastaukset
- tämä on taas..
yksi , vain yksi esimerkki opettajan/opettajien ja rehtorin ammattitaidosta. Ja siitä, kuinka vaativaa työtä opettajat tekevät.
Ammattimainen opettaja ja rehtori kun puuttuu, selvittää, kyselee, pyrkii etsimään viisasta ratkaisua.... ainakin viisainta mahdollista. Ja kun yleensä kaikki tapaukset ovat erilaisia ja taustoista ei aina riittävästi tietoa, puuttuminen on vaikeaa... mutta välttämätöntä.
Ne, jotka näkevät opettajan työssä vain ne "lyhyet" työpäivät ja pitkän kesäloman, eivät tajua, kuinka laaja onkaan opettajien ( ja rehtoreiden ) toimenkuva.Jo pelkästään puuttuminen vääryyksiin ja väärien käytösmallien ohjaaminen oikeaan, vaatii joskus melkoisia ponnistuksia, myös koulun ulkopuolista aikaa... ja aika tavallakin, tilanteista riippuen.
Opettaja päätehtävänä on opettaa. Mutta tämän lisäksi opettaja toimii tärkeänä kasvattajana kodin ohella.
Sekä sosiaaliihmisenä, terveydenhoitajana, poliisina, tuomarina, siivoojana, talonmiehenä, roudarina...........
Kiitos ja kumarrus teille, hyvät opettajat. Teette arvokasta työtä. Sääli, ettei "tavallinen" kansa pysty näkemään ja ymmärtämään sitä, vaan tyytyvät sättimään ja parjaamaan teitä.
Heille olisi varsin avartavaa käydä koulussa opettamassa esim. kuukauden ( päiväkin saattaisi riittää ) ns. "tavallisessa" luokassa, ja antaa sitten kommenttinsa.- niinpä niin
Olen täysin varma, että myös lammaslaumassa (lue opettajalauma) on myös vähintään yksi susi... Se joka uskaltaa puuttua ja kertoa epäkohdista ansaitsee sulan:-)
Olen kuitenin samaa mieltä siitä, että opettajan työ on todella arvokasta ja sitä pitää arvostaa.
Tsemppiä vaan kaikille opettajille lukuvuonna 2007
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 381850
- 50828
- 78807
- 108760
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7671Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t35661Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti
2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.15599Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27590Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta
Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.144495- 59492