Mitä ihmettä konekuski tekee

Seppo (nimi muutettu)

Kävin tuossa maansiirtokoneenkuljettaja koulutuksen haastattelussa ja siellä ei juurikaan kyselty mitään, mutta sitten ne anto A4 lapun joka oli täynnä erinäisiä laskutehtäviä jotka piti tehä.
Niin mitä ihmeen tekemistä koneenkuljettaja tekee jollain matikan osaamisella, kysympä vaan.
Tuntuu tuota matematiikkaa olevan joka paikassa nykyisin, vaikka työ olisi perseenkaivua.
Ei kai ne meinaa siellä kurssilla ruveta opettaan jotain matikkaa, sitten en kyllä ala.
Ihan turhaa touhua, jokainen kyllä osaa ne perus laskut varmaan joten kuten. Ei tarvii mitään ihme laskuja enää, kiusataan vaan turhaan ihmisiä.

26

10776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhp

      näät,tarttee sitä sen verran osata matikkaa että tietää tilata polttoainetta lisää tankkiin jossa on kolmannes jäljellä.oikeastihan sitä joutuu seuraamaan monenmoista korkoa ja mittoja sekä tavaran menekkiä sekä aikatauluja ym juoksevia asioita.Se aika on ohi ettei koneesta tarvinnut ulos tulla kun kuselle, minulla on 43 vuoden työsarka takana että jotain tiedän minäkin.

    • laskutikku

      Jos ei laskea osaa niin on parempi olla lapion kanssa ojan pohjalla. Täytyy koneurakoitsijalla olla huima määrä seikkailuhenkeä jos päästää kuskiksi hepun joka hädin tuskin sormien avulla saa laskettua. Siinä tulee äkkiä vahinkoa aikaiseksi.

      • Kaapelin katkoja

        Olen toiminut kaapelikaivutöissä n. 15 vuotta. Tällä saralla työnjako on ollut seuraava:
        Konekuskia ohjaa se lapiomies. Eli se 'fiksumpi' kaveri on siellä ojan pohjalla, niin homma toimii paremmin. Konekuski keskittyy silloin vain kaivamiseen ja koneen ohjaamiseen lapiomiehen ohjeiden mukaisesti. Näin työstä saadaan paras hyöty irti.
        Konekuskilla on varmasti riittävästi tekemistä koneen kanssa, kun perämies valmistelee tulevaa. Näin kuljettajalle voi jopa jäädä aikaa tehdä pakolliset päivittäiset huollot.

        Toki hyväksi konekuskiksi kasvaa vain lapionvarren kautta. Suoraan koulunpenkiltä koneenpuikkoihin ei kunnollisia tule. Hyväksi perämieheksi voi kasvaa vaikka ei konetta osaisikaan käyttää.

        Peruskoulun matemaatiikan osaaminen riittää kaivutyöhön. Vaikeammat laskutoimitukset jää suunnittelijoiden ja esimiesten tehtäviksi.


      • nääs...
        Kaapelin katkoja kirjoitti:

        Olen toiminut kaapelikaivutöissä n. 15 vuotta. Tällä saralla työnjako on ollut seuraava:
        Konekuskia ohjaa se lapiomies. Eli se 'fiksumpi' kaveri on siellä ojan pohjalla, niin homma toimii paremmin. Konekuski keskittyy silloin vain kaivamiseen ja koneen ohjaamiseen lapiomiehen ohjeiden mukaisesti. Näin työstä saadaan paras hyöty irti.
        Konekuskilla on varmasti riittävästi tekemistä koneen kanssa, kun perämies valmistelee tulevaa. Näin kuljettajalle voi jopa jäädä aikaa tehdä pakolliset päivittäiset huollot.

        Toki hyväksi konekuskiksi kasvaa vain lapionvarren kautta. Suoraan koulunpenkiltä koneenpuikkoihin ei kunnollisia tule. Hyväksi perämieheksi voi kasvaa vaikka ei konetta osaisikaan käyttää.

        Peruskoulun matemaatiikan osaaminen riittää kaivutyöhön. Vaikeammat laskutoimitukset jää suunnittelijoiden ja esimiesten tehtäviksi.

        No pääsääntönä tuohon vois sanoo että homma toimii kunhan jompikumpi osaa mittaus yms hommat. Sillon kun ite alottelin korkoja vaativalla työmaalla oli kaverina asiansa osaava perämies joka opetti laser, mittaus, yms. hommat alusta alkaen. Vaikka konekuski osais konetta käyttää, mutta kumpikaan ei hallitse mittaamista niin eihän hommasta mitään tule. Onhan asia niinkin ettei konekuski lukion pitkää matikkaa työssään tarvitse. Rakennustyömaiden kuvien lukemisesta ja korkojen mittaamisesta selviää peruskoulu matikalla. Maanrakennuskone hommissa on paljon sellasiakin töitä missä ei tarvitse minkäänlaista mittaus asioiden hallintaa. Dumpperi kuski ajaa ja kippaa minne käsketään, murskan syötössä mätetään vaan niin kauan kun tavaraa penkassa piisaa, jne... Kai siellä kurssillaki jotai tarttee opettaa. Varsinainen koneella ajo tahtoo kaikissa koulutuksissa jäädä vähälle. Sitä kun ei opi muuten kuin tekemällä.


    • pienillä

      laskutoimituksilla konekuski pärjää.Riittää kun osaa ottaa kuvista korot.Eipä monessa ammatissa pärjää niin pienellä koulutuksella ku kaivukone ym.kuski.

    • jokapäivä

      Jos edes haaveilet pääseväsi alalle niin vastaa 5 sekunnissa. Mikä lukema latassa pitää olla silloin kun:

      Kaivat 7 metrin päässä yläjuoksulla kaivosta jonka vesijuoksun korko on kuvan mukaan 72,13. Kaatoa on 0,8% metriä kohti. Putkenpaksuus on 2 senttiä, petiä ei tule. Tasolaseri näyttää lukemaa 1,19 kun otat lähtökoron läheisen rakennuksen sokkelista jonka korko on 74,75.

      HÄH?

      • osaa

        Haluaisin nähdä kun sinä lasket tuommoisen vastaavan laskun päässä 5sek ilman laskukonetta ilman mitään muita apuja. Jos minä osaisin tuon laskea 5sek niin en todellakaan olisi tällä alalla vaan ihan jossain muualla siisteissä hommissa.

        En tiedä edes onko tämä vastaus oikea mutta arvaampahan kuitenkin. Latassa pitää olla lukema tarkasti 3.774 mutta kun nuin tarkasti lattoihin ei yleensä pysty merkkaamaan niin tulos olisi 3m 77cm 5mm.

        Itse kyllä tekisin näin että pistäisin kallistuvaan laaseriin kaivusuuntaan nousevankaateen 0.8% ja sen jälkeen vedenjuoksupinnasta koron.
        lisäisin siihen putken seinämä vahvuuden ja alkaisin kaivaa. Varsinkin kun nykypäivänä nuo kallistuvat laaserit ei enää ole niin kalliita niin niitä alkaa olemaan.

        Ja sitten asiaan. Kyllä matematiikkaa tarvii tällä alalla ja paljon. Joka päivä jotain pitää laskea. Yleensähän ne on vain tai - laskuja mutta pitää osata vain oikeassa kohdassa lisätä ja oikeassa vähentää jottei korot mene sekaisin. Itselläni oli alkuun hankalaa ymmärtää tuota merenpinnasta lukemaa. Kun se kasvaa mitä ylemmäksi kivutaan.

        En ymmärrä mitä tarkoitit tuolla putkenpaksuudella 2cm. Putken seinämää todennäköisesti.


      • sai joku
        osaa kirjoitti:

        Haluaisin nähdä kun sinä lasket tuommoisen vastaavan laskun päässä 5sek ilman laskukonetta ilman mitään muita apuja. Jos minä osaisin tuon laskea 5sek niin en todellakaan olisi tällä alalla vaan ihan jossain muualla siisteissä hommissa.

        En tiedä edes onko tämä vastaus oikea mutta arvaampahan kuitenkin. Latassa pitää olla lukema tarkasti 3.774 mutta kun nuin tarkasti lattoihin ei yleensä pysty merkkaamaan niin tulos olisi 3m 77cm 5mm.

        Itse kyllä tekisin näin että pistäisin kallistuvaan laaseriin kaivusuuntaan nousevankaateen 0.8% ja sen jälkeen vedenjuoksupinnasta koron.
        lisäisin siihen putken seinämä vahvuuden ja alkaisin kaivaa. Varsinkin kun nykypäivänä nuo kallistuvat laaserit ei enää ole niin kalliita niin niitä alkaa olemaan.

        Ja sitten asiaan. Kyllä matematiikkaa tarvii tällä alalla ja paljon. Joka päivä jotain pitää laskea. Yleensähän ne on vain tai - laskuja mutta pitää osata vain oikeassa kohdassa lisätä ja oikeassa vähentää jottei korot mene sekaisin. Itselläni oli alkuun hankalaa ymmärtää tuota merenpinnasta lukemaa. Kun se kasvaa mitä ylemmäksi kivutaan.

        En ymmärrä mitä tarkoitit tuolla putkenpaksuudella 2cm. Putken seinämää todennäköisesti.

        näsä viisas kyselijä hattuunsa lipan!


      • onpi

        sulla tosi vaikeet hommat,heh.Myö käytetään viemärihommissa putkilaseria,eikä leikitä tasolaserilla.


      • piraatti

        Typerää pelottelua uusille kuskeille, ite ajanu kaivinkonetta 15 vuotiaasta asti, myös rakennuksilla, Tähän asti pärjänny hyvin hommassani vaik en tajunnutkaan noita korko höpinöitä. Ehkä alusmies joka raksalla yleensäki ni tietää ja kertoo nämä asiat, vaik ei paha jos itekein tietää. On maailmassa muitakin kaivu hommia kuin korkoon kaivut, Ite kaivanu monioita vuosia tie hommissa pelkän mielikuvituksen varassa, työnjohto kertonut mitä haluavat tehtävän ja tyyli vapaa. kaivos hommissa, maita pois tyyli vapaa.Harvoin ite olen joutunut itte korkoja miettimään, Yleensä alusmies hoitaa sen puolen, Mut kokemus opetti nämä jutut myös mulle. Kaivelu hommissa mielikuvitus ja kuvaamataito suurin hyöty,


      • hdjdyrutyyd

        Viiden sekunniehillä ei tee työmaalla mitään.

        Tuossa on juuri tyypillinen esimerkki jossa helposti tulee virheitä ja jos kerkiää kaivaa viiden sekunnin miehen mukaan 8m ja huomataankin että kaato on väärimpäin, tai korkoero vain puolet siitä mitä tavoiteltiin. Mieluummin otan viiden minuutin miehen, joka todellakin ajattelee mitä korko pitäisi olla. Sopiiko se suunnitelmaan, onko järkevä tähän paikkaan. sitten vasta aloitetaan.

        Työmaasta riippu tarvitseeko laskea mitään, jos kuorin jotakin pintamaata malmikentän päältä, tuskin tarvitsee laskea muuta kuin tehdyt työtunnit. kunnallistekniikassa voi olla laskemista paljonkin, riippuen kuka on työmaan paras laskia, se joutuu laskemaan kaiken. joskus se voi olla työnjohtajam lapiomies, tai konekuski. Kone kuski pääsee vähimmällä jos ei tarvitse ottaa kantaa korkokysymyksiin, vaan työmaalla on pätevä työnjohto. Pienille kohteille tahtoo resurssi pula iskeä ja vastuuta tulee paljon konekuskille, ellei lapiomies, (jos sellaista edes on), ole sitten todella hyvä noissa asioissa.


      • nääs...
        hdjdyrutyyd kirjoitti:

        Viiden sekunniehillä ei tee työmaalla mitään.

        Tuossa on juuri tyypillinen esimerkki jossa helposti tulee virheitä ja jos kerkiää kaivaa viiden sekunnin miehen mukaan 8m ja huomataankin että kaato on väärimpäin, tai korkoero vain puolet siitä mitä tavoiteltiin. Mieluummin otan viiden minuutin miehen, joka todellakin ajattelee mitä korko pitäisi olla. Sopiiko se suunnitelmaan, onko järkevä tähän paikkaan. sitten vasta aloitetaan.

        Työmaasta riippu tarvitseeko laskea mitään, jos kuorin jotakin pintamaata malmikentän päältä, tuskin tarvitsee laskea muuta kuin tehdyt työtunnit. kunnallistekniikassa voi olla laskemista paljonkin, riippuen kuka on työmaan paras laskia, se joutuu laskemaan kaiken. joskus se voi olla työnjohtajam lapiomies, tai konekuski. Kone kuski pääsee vähimmällä jos ei tarvitse ottaa kantaa korkokysymyksiin, vaan työmaalla on pätevä työnjohto. Pienille kohteille tahtoo resurssi pula iskeä ja vastuuta tulee paljon konekuskille, ellei lapiomies, (jos sellaista edes on), ole sitten todella hyvä noissa asioissa.

        Sepä se, eikä nuo suunnitelmatkaan aina täysin loppuun ajateltuja ja aukottomia ole. Tulee mieleen eräs viemäri työmaa jossa mäessä olevalle asunto alueelle tehtiin runko viemäriä viettona. Ominpäin nostettiin jo 60cm pudotus kaivon kohdalla. Suunnittelia tuli ensimmäistä kertaa työmaalle sseuraavana päivänä ja nostettiin seuraavalla kaivolla tasan metri lisää. Jos olis alkuperäisellä suunnitelmalla menty suoraan niin viemäri menis yli 6 metrin syvyydellä lopullisen täytön pinnasta.


      • ec30
        hdjdyrutyyd kirjoitti:

        Viiden sekunniehillä ei tee työmaalla mitään.

        Tuossa on juuri tyypillinen esimerkki jossa helposti tulee virheitä ja jos kerkiää kaivaa viiden sekunnin miehen mukaan 8m ja huomataankin että kaato on väärimpäin, tai korkoero vain puolet siitä mitä tavoiteltiin. Mieluummin otan viiden minuutin miehen, joka todellakin ajattelee mitä korko pitäisi olla. Sopiiko se suunnitelmaan, onko järkevä tähän paikkaan. sitten vasta aloitetaan.

        Työmaasta riippu tarvitseeko laskea mitään, jos kuorin jotakin pintamaata malmikentän päältä, tuskin tarvitsee laskea muuta kuin tehdyt työtunnit. kunnallistekniikassa voi olla laskemista paljonkin, riippuen kuka on työmaan paras laskia, se joutuu laskemaan kaiken. joskus se voi olla työnjohtajam lapiomies, tai konekuski. Kone kuski pääsee vähimmällä jos ei tarvitse ottaa kantaa korkokysymyksiin, vaan työmaalla on pätevä työnjohto. Pienille kohteille tahtoo resurssi pula iskeä ja vastuuta tulee paljon konekuskille, ellei lapiomies, (jos sellaista edes on), ole sitten todella hyvä noissa asioissa.

        Asiapuhetta, kiireellä ja liian vähällä miettimisellä on tehty monta asiaa kahteen kertaan. Totta puhuen, vaikka lähes päivittäin kaivan korkooon ja mittaan itse perus tasolaserilla, en 5 sekunnissa tuota tajunnut. En varmaankaan siis hallitse tätä alaa vaikka firman parasta palkkaa saankin toimitusjohtajan jälkeen.

        Mutta se alkupäräinen asia että tekeekö laskutaidoilla mitään. Jos kuvittelee tekevänsä jotain yleiseen rakentamiseen liittyvää niin olisi jotain hyvä osata. Metsäojilla, murskan syötösssä, maanpoistossa ym. mättöhommissa riittää varmaan että osaa laskea omat tunnit jos ei ole oma kone. Oma kone ja huono laskupää se vasta huono yhdistelmä sitten onkin...


      • hurja unelma.
        ec30 kirjoitti:

        Asiapuhetta, kiireellä ja liian vähällä miettimisellä on tehty monta asiaa kahteen kertaan. Totta puhuen, vaikka lähes päivittäin kaivan korkooon ja mittaan itse perus tasolaserilla, en 5 sekunnissa tuota tajunnut. En varmaankaan siis hallitse tätä alaa vaikka firman parasta palkkaa saankin toimitusjohtajan jälkeen.

        Mutta se alkupäräinen asia että tekeekö laskutaidoilla mitään. Jos kuvittelee tekevänsä jotain yleiseen rakentamiseen liittyvää niin olisi jotain hyvä osata. Metsäojilla, murskan syötösssä, maanpoistossa ym. mättöhommissa riittää varmaan että osaa laskea omat tunnit jos ei ole oma kone. Oma kone ja huono laskupää se vasta huono yhdistelmä sitten onkin...

        paljokos sitte palkat on apualoitelijalla,lapiomies tms, perämies tai kaivaja


    • tdi123

      ite olen 3 vuotta ollu konekuskina ja kyl tosiaan tartteis matikkaa osata peremmin välillä on nii pallohukas kun ruvetaan korkoja latelee kyllähän perämies yleensä senpuolen hoitaa mutta ois hieno ymmärtää niistä itsekkin paremmin sais jonkun kuvan luotua päähänsä että edes suunnilleen tietää mitä ollaan tekemässä helpottais perämiehenkin hommaaa :D mutta minulla ainakin on pirunvaikea hahmottaa kaatoja ym koneesta kaikki näyttää hyvältä ja suoralta muttakun koneest hyppää ulos ni kaikki on vähän sinnepäin :D joillakin varmaan silmä kehittyy nopeammin näkemään epäkohdat minulle se on suurin ongelma kävin jo silmälääkärissäkin mutta eipä se kai siitä johdu erinomainen näkö aivot vaan ei osaa tulkita syvyyksii. ei se auta kun vaan hankittava enemmän kokemusta. novatro on mejän koneessa joka vähän helpottaa mutta sekin näyttää ihan päin persettä eli niihin ei kannata niin luottaa jos koneesta jo näkee että eise oo ihan korossaan vaikka näyttää:D oikeestaan vituttaa niinpaljo nää kuokkimiset ihan paska hommia kiire on kokoajan aina oot töissä rahaa ei oo koskaan ja jokapäivä jotain remonttii kypäräpäät hiillostaa pitäs olla jo valmis. kylmä vaihdan heti alaa kuha vaa keksin jonku mieleisen :D onnee kaikille rengeille ja isännille! konemiehen arki on kovaa ! ite en oo kouluja käyny jos niistä on jotain hyötyy niin ehottomasti kannattaa käydä :)

      • Kari W.

        laskutehtäväkyselyllä selvitetty koneyrittäjän taloudellista taitamista eikä niinkään työssään selviytymistä? Aika paljon tuntuu olevan laskutaidottomia yrittäjiä alalla niin kuin muillakin yrittämisen aloilla. Pahimmat laskuvirheet tehneet ovat päätyneet kauppalehden ns. urheilusivuille. Lainaus "...mitä ihmeen tekemistä koneenkuljettaja tekee jollain matikan osaamisella...."


      • Kyllä se riittää
        Kari W. kirjoitti:

        laskutehtäväkyselyllä selvitetty koneyrittäjän taloudellista taitamista eikä niinkään työssään selviytymistä? Aika paljon tuntuu olevan laskutaidottomia yrittäjiä alalla niin kuin muillakin yrittämisen aloilla. Pahimmat laskuvirheet tehneet ovat päätyneet kauppalehden ns. urheilusivuille. Lainaus "...mitä ihmeen tekemistä koneenkuljettaja tekee jollain matikan osaamisella...."

        Muistatte nuolla työmaalla vastaavan mestarin saappaat niin aina hommat luistaa ...


    • oletkos

      itse mestarina kun tuommosta kyselet.

      • Jyrämane

        No monella urakoitsijalla kyllä tuntuu koulussa olleen matikka nelonen ja uskonto kymppi, ainakin jos urakkatarjouksita ja miksei tuntihinnoitelustakin tekee johtopäätöksiä aikaisemmasta koulumenestyksestä. Kyllä hyvästä matemaattisesta ajattelusta tälläkin alalla on hyötyä niin kuskille kuin isännällekin eikä lisäoppi tee pahaa kenellekkään.


      • Hyvä se
        Jyrämane kirjoitti:

        No monella urakoitsijalla kyllä tuntuu koulussa olleen matikka nelonen ja uskonto kymppi, ainakin jos urakkatarjouksita ja miksei tuntihinnoitelustakin tekee johtopäätöksiä aikaisemmasta koulumenestyksestä. Kyllä hyvästä matemaattisesta ajattelusta tälläkin alalla on hyötyä niin kuskille kuin isännällekin eikä lisäoppi tee pahaa kenellekkään.

        on olla välit kunnossa yläkerran ukon kanssa ... urakoitsijallakin


    • pällinen

      LOLTZ

    • DUMPPERIKUSKI.

      eikö nuo kaivinkoneiden apulaitteet hoida sen matikkapuolen tänäpäivänä aika pitkälle ja mittamies loput..

      • tapsa j

        no ei hoida kyllä se on todettu kyllä se täytyy myöntää että moni työmaa menee hevetin hyvin jos siellä on se sn HYVÄ lapio mies (PERÄMIES) joka tietää mitä tehään nissä miten ja koska..konetta ajaneena noin 20v sen olen kyyllä huomannut..mestaritkaan ei ole kun tuntilapun kerääjiä..kyllä se on se lapio mies joka saa yleensä haukut tai kiitokset...ja homman haltsaa siis jos on ammattitaitonen ja motivoitunut..


    • koulut käynyt

      kyllä siellä opetetaan matikkaa eikä oo ihan perus matikkaa mitä yleensä kouluissa opetellaan ja ohan se hyvä osata niitä kuvia lukee ja laskee

    • epe hauki

      olen ajanut nuita paljon siinä piitää olla taitto

    • Kaivaja2016

      Jos ei laskeminen onnistu, pysy pois maanrakennushommista. Lisää lasku- ja lukutaidottomia tunareita ei tällä alalla kaivata. Tulee kalliiksi rakennuttajalle ja urakoitsijalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe