Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kansalaisuudesta

ruotsalainen äiti ....

moi. en tiedä mistä kysyisin niin ajattelin aloittaa täältä. siis olen itse ruotsin kansalainen ja mieheni suomen. meillä on ennestään jo yksi lapsi ja hän on syntynyt ruotsissa ja on ruotsin kansalainen. nyt tässä toista odotetaan ja pitäis ihan just syntyä. niin kysyisin nyt, tuleeko tästä uudesta vauvasta nyt automaattisesti suomen kansalainen un täällä kerta syntyy. vai miten se toimii. olisin tosi kiitolie jos joku joka ollut samassa tilanteessa voisi vastata minulle. kyselin tuolta konsulaatista mutta eivät olleet asiasta varmoja.

3

611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä se tietää

      Paremmin kuin tämä palsta.Vaadi fakta tietoa sieltä.Heidän tulee tietää tai ottaa selvää siitä jos ikeävät olla tietämättömiä.Ei kaikkeen tyhmyyteen saa tyytyä toimistoissa se on heidän työtään. Painostusta kehiin vaan..

    • Pipa

      Moi
      Mieheni on ruotsin kansalainen, lapsemme ja minä suomen. Voisimme anoa myös kaksoiskansalaisuutta, mutta ei ole tullut tarpeelliseksi, kun mieheni pääsee Ruotsin kansalaisenakin Suomen sosiaaliturvan piiriin, koska asuu täällä vakituisesti ja työskentelee suomalaisessa yrityksessä. Löysin asiasta virallista tekstiä:

      Kansalaisuuden määräytyminen Suomessa

      Suomen kansalaisuuden voi saada monella eri tavalla. Yleisin niistä on, että lapsen äiti on suomalainen. Tällöin lapsi saa automaattisesti Suomen kansalaisuuden. Lapsi saa Suomen kansalaisuuden automaattisesti myös silloin, jos hän syntyessään Suomessa ei saa minkään muun maan kansalaisuutta.

      Lapsi saa Suomen kansalaisuuden myös, jos hänen äitinsä on ulkomaalainen, mutta äidin aviomies on suomalainen. Jos äiti on ulkomaalainen ja isä suomalainen, mutta he eivät ole naimisissa, lapsi ei saa heti automaattisesti Suomen kansalaisuutta. Tässä tapauksessa lapsi saa Suomen kansalaisuuden silloin, kun vanhemmat menevät naimisiin, kuitenkin ennen kun lapsi täyttää 18 vuotta ja on yhä naimaton. Isyys pitää kuitenkin ensin tunnustaa.

      Kaksoiskansalaisuus, monikansalaisuus

      Suomalainen ei menetä Suomen kansalaisuutta saadessaan toisen maan kansalaisuuden. Myöskään ulkomaalaisen, joka saa Suomen kansalaisuuden, ei enää tarvitse luopua aikaisemmasta kansalaisuudestaan. Monikansalaisuuden (kaksoiskansalaisuuden) aiempaa laajemmin hyväksyvä kansalaisuuslaki astui voimaan 1.6.2003.

      Onnea teille ja tervetuloa Suomeen!

      • Pariton Isä

        Voi tosiaan valita kolmesta vaihtoehdosta:
        - Suomen kansalainen
        - Ruotsin kansalainen
        - kaksoiskansalainen

        Ainoastaan ensimmäisessä tapauksessa poikien on pakko mennä aikuistuttuaan leikkikouluun (sinne missä tehdään naisista miehiä ja pojista pikkupoikia).
        Vapaaehtoisesti sinne saa mennä joka tapauksessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2344
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2029
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1863
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe