Minkälaisia kokemuksia on nykyisistä Laa-puhelimista. Mikä olisi hyvä??
Laa-puhelimet
28
9234
Vastaukset
- YrjöJurri
Hintahaitari on 100..200€ sillä saa ihan hyvän koneen. Rahtarihommiin kannattaa katsoa kone jossa on myös AM lähetemuoto, koska osa käyttää vanhaa kalustoa tai muuten AM modea.
Tässä hiukka tietoa:
http://lakutsu.net/laardi/
http://www.rxtx-tuote.fi/?valikko=cb&sivu=cb - sitten
Kymmenen vuotta sitten sanottiin hei koko vekottimelle. Hyvin on pärjätty ilman, eikä perään ole kukaan itkenyt.
t: Säiliö-Iivari- ekl
...vastaantullut erkkari.
Ei oo sitten mitään sen raivostuttavampaa, kuin kyynärpäät ratilla vastaantuleva, kännykkään puhuva, la-puhelimeton autokuski. Oli torpan takana sitten pytty, kaappi tai kapelli. - LAAkkone
Oikein asenettu ja kunnossa oleva kone verraton väline.
Suurin ongelma niissä on se että kukaan ei viitsi pitää vehkeitä kunnossa. Rikkinäiset mikin piuhat rutisee, antennit ja niiden kaapelit on miten sattuu ym. Siitä on paljon hyötyä jos sitä osataan käyttää. Erikoiskuljetusten ukot voi heittää viestejä mutta milläs heität kun sälleillä on pelkäästään kännykkä poskella. Kysykääpirruuttanne paljonko kuskeilla on puhelinlaskut per/kk Tuttu konemies nostaa kaivurilla maata ja levittää pyöräkoneella täytemaata isolla työmaalla.
Homma sielä toimmi niitten kanssa joilla on lällärit, huutelevat portista tullessa mihin saa kipata tai missä päin kaivetaan.
Toinen puoli on siten nämä lällärittömät.
Ne pudotta kuormansa ensimmäiseen "vapaaseen" paikkaan, talvikautena tulee sitten sellainen ilmiö mukaan että kaikki muutkin kippaa kuormansa siihen samaan paikkaan kun ekan kippaajan paikka näkyy selvästi.
Konemies on sanonut ettei se rupee niitä kasoja pyöräkoneella siirtämään satoja metrejä, että olkoot siinä sitten ja käytetään tien hiekoitukseen nekin kasat.
Asiasta kun hänen kansa keskustelin niin kävi ilmi että ne jotka käyttää lälläriä niin ei ole yleensä kiinni pahassakaan paikassa vaikka tuo lastinsa perille.
Sitten on tämä porukka joilla ei ole tai ei käytä lälläriä niin niillä kuulema tuppaa ratti turpoamaan käsiin kun pitäisi lasti tuoda paikkaan jossa samaan aikaan nostetaan ja täytetään maata.- oma juttu
RK-asentaja kirjoitti:
Tuttu konemies nostaa kaivurilla maata ja levittää pyöräkoneella täytemaata isolla työmaalla.
Homma sielä toimmi niitten kanssa joilla on lällärit, huutelevat portista tullessa mihin saa kipata tai missä päin kaivetaan.
Toinen puoli on siten nämä lällärittömät.
Ne pudotta kuormansa ensimmäiseen "vapaaseen" paikkaan, talvikautena tulee sitten sellainen ilmiö mukaan että kaikki muutkin kippaa kuormansa siihen samaan paikkaan kun ekan kippaajan paikka näkyy selvästi.
Konemies on sanonut ettei se rupee niitä kasoja pyöräkoneella siirtämään satoja metrejä, että olkoot siinä sitten ja käytetään tien hiekoitukseen nekin kasat.
Asiasta kun hänen kansa keskustelin niin kävi ilmi että ne jotka käyttää lälläriä niin ei ole yleensä kiinni pahassakaan paikassa vaikka tuo lastinsa perille.
Sitten on tämä porukka joilla ei ole tai ei käytä lälläriä niin niillä kuulema tuppaa ratti turpoamaan käsiin kun pitäisi lasti tuoda paikkaan jossa samaan aikaan nostetaan ja täytetään maata.siis lälläreillä merkitystä vain roska ja sora hommissa.
- Jesus No1.
la-puhelin on historiaa, vanhat parrat höpöttelee niillä, kun eivät uskalla pidemäle toisistaan mennä. Kunnon mies käyttää kännykkä, eikä mitään la:ta.GSM kuuluu tuhansien kilometrien päähän kun nyky la kantaa vain 0,5 km
- Europete
Ainakin täällä pohjoisessa. Tukkiautoista lähes kaikista löytyy Ula puhelin. Samoten maansiirtovehkeistä. Kantama 20-40 km
- pakolliseksi
LA on maansiirtohommissa lähes välttämätön. Soramontuille ja murskaamoille menee usein sen verran kapeita teitä, että kaksi kuorma-autoa ei mahdu ajamaan vastakkain kuin muutamassa kohdassa.
Kasettiauto ei kuorma päällä kovin hyvin taakse päin päällystämättömällä tiellä liiku. Ja tyhjänäkin sekoaa peruutteluihin turhaan aikaa. Kun ei tiedä ketä siellä montulla on - vai onko ketään, ei kännykästä paljon ole iloa, kun pitäisi tietää puhelinnumero. Lälllärillä saa huudeltua, kun on tulossa montulle tai lähdössä sieltä ja sovittua missä kohdassa väistetään ja kumpi väistää (yleensä tyhjänä ajava).
Myöskin konekuskien kanssa kommunikointi hoituu paljon näppärämmin LA-puhelimella. GSM:ssä kun on LA:han verrattuna se huono puoli, että pitää tietää puhelinnumero. Kävellenkään ei aina huvittaisi mennä kysymään, kun on välillä melkoista saviliejua nuo kippipaikat.
Ja maantiellä ne vastaan tulevat erikoiskuljetukset ovat tietenkin oma lukunsa. Etuautosta kerrotaan hyvissä ajoin leveydet ja tarvittaessa pyydetään pysähtymään esimerkiksi ennen sillankaidetta tms. että mahtuvat ohi. Perä edellä vastaan tulevasta erikoiskuljetuksesta myös yleensä kerrotaan, kun on latu vapaa, että pääsee turvallisesti ohi. Eli se kanava 19 ja AM (amplitudimodulaatio) vaan päälle, kun maantiellä ajelette, jos se lälläri löytyy.
Niin ja sitten pois sieltä 19 kanavalta, kun kaverin kanssa peräkkäin ajellessa juoruillaan. Jää ne oleellisemmat asiat kaikilta muiltakin kuulematta, kun puhutaan päälle jaskaa. - nalle
kannattaisko vähin panostaa laitteen asennukseen... voip saada kuulumaan vähin pitemmällekkin.
- niitä muillakin kuin
Europete kirjoitti:
Ainakin täällä pohjoisessa. Tukkiautoista lähes kaikista löytyy Ula puhelin. Samoten maansiirtovehkeistä. Kantama 20-40 km
stora enson autoilijoilla?
- YrjöJurri
LA:n taajuusalue on entinen radioamatöörien 11m bandi. Amatöörit ottavat hyvällä kelillä helposti 10m alueellaan yhteyden Australiaan ja Uuteen Seelantiin. Monet amatöörit ottavat yhteyksiä hyvillä beam-anttenneilla maapallon ympäri 10m bandilla,
Olen kuunnellut Suomen YK joukkoja Israelista Golanilta tänne aivan tavallisella auton piiskalla. Kerran olin tulossa Joutsan korkeudella alaspäin ja sain iltakelillä yhteyden Espanjaan. Monet ovat tukiasemilla yhteydessä Välimeren tuntumaan päivittäin jos kelejä riittää. Etelä Saksasta Alpeilta tulee kun vierestä kelien sattuessa kohdalleen.
Pinta-aalloilla yhteys ei ole kun 3..5km luokkaa riippuen maaston korkeudesta. Monet ovat tukiasemilla yhteydessä Lappiin päivittäin, aamu ja iltakeleillä.
VHF-puhelimet (155…170mHz) kuuluvat tukiaseman kautta noin 30..50km säteellä, mutta suoraan autosta toiseen ei kuuluvuus ole montakaan kilometriä. - Jesus No1.
YrjöJurri kirjoitti:
LA:n taajuusalue on entinen radioamatöörien 11m bandi. Amatöörit ottavat hyvällä kelillä helposti 10m alueellaan yhteyden Australiaan ja Uuteen Seelantiin. Monet amatöörit ottavat yhteyksiä hyvillä beam-anttenneilla maapallon ympäri 10m bandilla,
Olen kuunnellut Suomen YK joukkoja Israelista Golanilta tänne aivan tavallisella auton piiskalla. Kerran olin tulossa Joutsan korkeudella alaspäin ja sain iltakelillä yhteyden Espanjaan. Monet ovat tukiasemilla yhteydessä Välimeren tuntumaan päivittäin jos kelejä riittää. Etelä Saksasta Alpeilta tulee kun vierestä kelien sattuessa kohdalleen.
Pinta-aalloilla yhteys ei ole kun 3..5km luokkaa riippuen maaston korkeudesta. Monet ovat tukiasemilla yhteydessä Lappiin päivittäin, aamu ja iltakeleillä.
VHF-puhelimet (155…170mHz) kuuluvat tukiaseman kautta noin 30..50km säteellä, mutta suoraan autosta toiseen ei kuuluvuus ole montakaan kilometriä.Radioamatöörit ottavat nippanappa yhteyden kahden kilometrin päähän la-puhelimella. Kovassa kännissä voi tietysti kuvitella puhuvansa vaikka marsiin, kuten tekstisi kertoo. Olisihan aivan hölmöä kehittää GSM-puhelimia jos la-puhelimella hommat hoituisi, joten ensikerralla kannataa kirjoittaa, selvinpäin.
- tietämättömiä
Jesus No1. kirjoitti:
Radioamatöörit ottavat nippanappa yhteyden kahden kilometrin päähän la-puhelimella. Kovassa kännissä voi tietysti kuvitella puhuvansa vaikka marsiin, kuten tekstisi kertoo. Olisihan aivan hölmöä kehittää GSM-puhelimia jos la-puhelimella hommat hoituisi, joten ensikerralla kannataa kirjoittaa, selvinpäin.
riittää näköjään.Ei tälläisille mitään mistään tietämättömille jeesuksille edes kehtaa ruvetaa faktaa kertomaan.Luulkoot olevansa oikeassa..hoh hoijaa.Hra Jurrin puheet muuten ovat paikkansapitäviä.11 m (27 mhz) alueen kelit ovat vaikeasti ennustettavia.Mutta auringonpilkkumaksimia lähestyttäessä tai muulloinkin kaukoyhteydet ovat mahdollisia)Totta kai La-puhelin on epävarmempi yhteydenpitoväline pitemmillä yhteysmatkoilla kuin gsm.Mutta puhelut ovat "halpoja"onnistuessaan.
- Jesus No1.
tietämättömiä kirjoitti:
riittää näköjään.Ei tälläisille mitään mistään tietämättömille jeesuksille edes kehtaa ruvetaa faktaa kertomaan.Luulkoot olevansa oikeassa..hoh hoijaa.Hra Jurrin puheet muuten ovat paikkansapitäviä.11 m (27 mhz) alueen kelit ovat vaikeasti ennustettavia.Mutta auringonpilkkumaksimia lähestyttäessä tai muulloinkin kaukoyhteydet ovat mahdollisia)Totta kai La-puhelin on epävarmempi yhteydenpitoväline pitemmillä yhteysmatkoilla kuin gsm.Mutta puhelut ovat "halpoja"onnistuessaan.
Eli siis sinun ja tuon vanhuksen mielestä ammattilaisen kannattaa oottaa riski la-puhelimella, jos vaikka sattuisi kuulemaan??? Tiedättekö pölvästit onko nykyajan autoilijalla muutenkin raha jo tiukassa kohonneiden hintojen kanssa painiessa? Oletteko pölvästit ajatelleet paljonko tulee maksamaan jos on huonojen kuuluvuuksien kanssa liikenteessä? Menee kuulkaas apinat, keikkoja ohitse muille jotka on tavoiteltavissa gsm:n kautta! Kyllä tuollaiset "wanna be a truck driverit" huomaa, kirjoituksistaan!!
- stycke
Jesus No1. kirjoitti:
Eli siis sinun ja tuon vanhuksen mielestä ammattilaisen kannattaa oottaa riski la-puhelimella, jos vaikka sattuisi kuulemaan??? Tiedättekö pölvästit onko nykyajan autoilijalla muutenkin raha jo tiukassa kohonneiden hintojen kanssa painiessa? Oletteko pölvästit ajatelleet paljonko tulee maksamaan jos on huonojen kuuluvuuksien kanssa liikenteessä? Menee kuulkaas apinat, keikkoja ohitse muille jotka on tavoiteltavissa gsm:n kautta! Kyllä tuollaiset "wanna be a truck driverit" huomaa, kirjoituksistaan!!
Niintuota, kuvittelitkos sinä varajeesus ihan vakavissasi, että ollaan vain LA:n varassa? Kyllähän kännykkä on käytännössä joka autossa, mutta LA-puhelin on oiva yhteydenpitoväline toisiin lähistöllä oleviin autoihin. Saanen ehkä huomauttaa, että gsm-puhelinkone on LA-puhelinta halvempi hankkia, halvimmat kännyt maksavat alle 50eur.
- PresHarry
stycke kirjoitti:
Niintuota, kuvittelitkos sinä varajeesus ihan vakavissasi, että ollaan vain LA:n varassa? Kyllähän kännykkä on käytännössä joka autossa, mutta LA-puhelin on oiva yhteydenpitoväline toisiin lähistöllä oleviin autoihin. Saanen ehkä huomauttaa, että gsm-puhelinkone on LA-puhelinta halvempi hankkia, halvimmat kännyt maksavat alle 50eur.
Laa puhelimia myydää suomessakin useita tuhasia kappaleita joka vuosi, ja myynti vain kasvaa. joten en vähättelisi ollenkaan 27mhZ taajuuta. Ainut asia mita voisin sanoa etta halvin kiinalinen puhelin on pas....
- Timi
stycke kirjoitti:
Niintuota, kuvittelitkos sinä varajeesus ihan vakavissasi, että ollaan vain LA:n varassa? Kyllähän kännykkä on käytännössä joka autossa, mutta LA-puhelin on oiva yhteydenpitoväline toisiin lähistöllä oleviin autoihin. Saanen ehkä huomauttaa, että gsm-puhelinkone on LA-puhelinta halvempi hankkia, halvimmat kännyt maksavat alle 50eur.
Totta luulen että känny on jokaisella mutta on tosiaan aloja kuten tuo maansiirtojuttu jossa on helppo välittää tietoa lällärin välityksellä.Ja jos letkassa kuljetaan niin kaikki saavat tiedon samaan aikaan.Ei lälläri ole lelu ammattilaisille.
- Moses No.2.
Jesus No1. kirjoitti:
Eli siis sinun ja tuon vanhuksen mielestä ammattilaisen kannattaa oottaa riski la-puhelimella, jos vaikka sattuisi kuulemaan??? Tiedättekö pölvästit onko nykyajan autoilijalla muutenkin raha jo tiukassa kohonneiden hintojen kanssa painiessa? Oletteko pölvästit ajatelleet paljonko tulee maksamaan jos on huonojen kuuluvuuksien kanssa liikenteessä? Menee kuulkaas apinat, keikkoja ohitse muille jotka on tavoiteltavissa gsm:n kautta! Kyllä tuollaiset "wanna be a truck driverit" huomaa, kirjoituksistaan!!
Tuu tänne meidän rinkiin ajaan mursketta, täälä on kymmenkunta autoa ja sä voisit tulla tänne ajaan ja ilman lälläriä tietty. Saisit soitella kännyllä kokoajan vastaantuleville, perässätuleville, tiekarhulle, mahdollisille muille raskaille autoille ja lastauskoneelle. Eikö olisikki nastaa! Saisit soitella kännyllä ihan solkenaan. Me muuthan keskustelisimme lällärissä kohtaamispaikat, kippaamispaikat yms. ja koko rinki on tietoinen kokoajan tapahtumista. "jaska jättää kasetin siihen xxx -risteykseen jossa huono näkyvyys, muistakaa kaverit tulla hiljempaa siihen" kaikki kolome perässätulijaa kuulee sen mutta sä autuas kännykkämies jolla rokki soi vanhan veekasi-kanian hytissä et oo tietoinen koko asiasta, eikä kukaa sulle viitti soitteleen ruveta. Ja lälläris on seki hyöty että kyllä se päivä kuluu rattoisammin kun on lällärissä hauskat jutut menossa. Tottakai niitäkin autoja on missä ei ole lälläriä mutta se on heidän omaa tyhmyyttä ja yksinkertaisuutta vaan.
- joo-oo
Hyvä lälläri kantaa jopa 12 km ja sen käytöstä ei tarvi maksaa taloudellinen vaihtoehto
- perus.....
karvalakki yleisin hyvä vanha ja toimiva. ei varmaan valmisteta enään.
mutta LA-puhelin pitää löytyä am/fm alueet ja ehdottomasti antenni siihen laitteeseen sopiva kuuluu 5 km jos noi kunnossa - 640 tai 3000
molemmat erittäin hyviä koneita, 3000 hiukan pienempi ja nykyaikaisempi.
- Harry II
Danitat on ihan ok, mutta Pres. Harry II on laadultaan paras puhelin mitä löytyy!
- Ulamies
Harry II kirjoitti:
Danitat on ihan ok, mutta Pres. Harry II on laadultaan paras puhelin mitä löytyy!
Nykyään saa noin 300 eurolla autokonetta tajuudelle.66-88mhz ja kuuluvuutta.10-50 km melkoisen puhdaskin on kyseinen taajuusväli joskus kuuluu venäjää joiltakin kanavilta,kannattaa ehdottomasti kokeilla.
- Hjorde
Ulamies kirjoitti:
Nykyään saa noin 300 eurolla autokonetta tajuudelle.66-88mhz ja kuuluvuutta.10-50 km melkoisen puhdaskin on kyseinen taajuusväli joskus kuuluu venäjää joiltakin kanavilta,kannattaa ehdottomasti kokeilla.
http://www.youtube.com/watch?v=x27AVM7TcAA&eurl=http://oh2fpb.vuodatus.net/&feature=player_embedded
helposti kunnon autoantennilla sen parikymmentäkilometriä saa kuulumaan, ettei ongelmaakaan. wilson 5000 on yksi parhaista antenneista, jos ei paras. antenni vaikuttaa eniten kantamaan. ja kelillä kuuluu kyllä lappi, yllä todistetta :D - nilkkukustaa
Hjorde kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=x27AVM7TcAA&eurl=http://oh2fpb.vuodatus.net/&feature=player_embedded
helposti kunnon autoantennilla sen parikymmentäkilometriä saa kuulumaan, ettei ongelmaakaan. wilson 5000 on yksi parhaista antenneista, jos ei paras. antenni vaikuttaa eniten kantamaan. ja kelillä kuuluu kyllä lappi, yllä todistetta :DTaitaa olla tuo "Jesus No1." varsinainen Taulapää...
...tai ainakin vähäosainen... - ei rekkamies
nilkkukustaa kirjoitti:
Taitaa olla tuo "Jesus No1." varsinainen Taulapää...
...tai ainakin vähäosainen...ELI kysessä on kaverin harrastus, hän ei aja rekaa eikä tajua mitä normi maansiirtoauto tekee työkseen. Hjördiksen ainut tavoite on saada mahd. pitkät yhteydet ympäri maata. Wilson ??? mikä vitt.. on hyvä antenni mut, ei maansiirtohomiin.
Ja Hjördis jos luet tätä viestiketjua, niin tajua yli 99% LA/CB-radioiden käyttäjistä ei hae sitä maksimaalista kantavuutta. Ne käyttää näitä laitteita työkseen, ja yleensä lähekkäin. - rahti 747
ei rekkamies kirjoitti:
ELI kysessä on kaverin harrastus, hän ei aja rekaa eikä tajua mitä normi maansiirtoauto tekee työkseen. Hjördiksen ainut tavoite on saada mahd. pitkät yhteydet ympäri maata. Wilson ??? mikä vitt.. on hyvä antenni mut, ei maansiirtohomiin.
Ja Hjördis jos luet tätä viestiketjua, niin tajua yli 99% LA/CB-radioiden käyttäjistä ei hae sitä maksimaalista kantavuutta. Ne käyttää näitä laitteita työkseen, ja yleensä lähekkäin.No voi helvekko sentäs. Mikäs puukenkärahtari taas kirjottelee vasten parempaa tietoansa. Wilson antennit 1000 ja 5000 sopivat mitä parhaiten maansiirtoautoonkin. Kestää oksat yms osumat. Miksi asentaa antenni säätämättä sitä vireeseen kun siitä kerran joku hinnan on maksanut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174796
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2012581Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731687Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291635- 241477
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon291405Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1481104
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme8984Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962