mietin tässä saksanpaimen koiran

hankintaa

Hei! Olen kuullut ihmisten sanovan, ettei saksanpaimen koira ole hyvä ensimmäiseksi koiraksi. Onko teidän mielestänne näin? Kuinka vaativa koira kyseinen koira loppujen lopuksi on, eli tarviiko sitä olla paljon kokemusta koirista ja koirien kouluttamisesta ennen kuin voi hankkia saksanpaimen koiran?
Itse en ole koskaan elämäni aikana omistanut koiraa ja nyt olen alkanut miettimään saksanpaimen koiran hankkimista. Jollakin tavalla kuitenkin pelkään, että kyseinen rotu on liian vaativa "kokemattomalle" ihmiselle. Onko siis näin? Totta kai otan ensin rodusta selvää ennen kuin sellaisen hankin. Onkos jollain jotain hyvää osoitetta tiedossa mistä löytys tästä rodusta hyvää tietoa? Ja mielelläni luen kokemuksia saksanpaimen koirien omistajilta esim.miten te olette päätyneet kyseisen rodun hankintaan,onko aikaisempaa kokemusta(esim.lapsuudessa ollut jo koira)ja mitä kaikkea harrastatte koiranne kanssa ym. Kiitos!!!

8

1179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja juuri spk

      tämä yksilö ei ole kovin helppo tapaus , on erittäin kovapäinen narttu ja kokeilee kovasti. mutta silti suosittelen. on rauhallinen ja muutenkin ihana. samalla suosittelen alusta asti kouluttamaan ja olemaan johdonmukainen ja tiukka . itse tein sen virheen että annoin sille liikaa vapauksia puolivuotiaaksi asti, luin jostain että varsinainen koulutus aloitetaan vasta silloin. ja nyt onkin sitten rankempaa kun jo kysytään voimia, mutta kyllä siitä hyvä tulee. koira on nyt alle vuoden.

    • ne ihmiset

      muistakin roduista sanovat, ettei ensimmäiseksi sovi. Joillekin omistajille ei sovi koira ollenkaan.

    • noita näkee

      että on otettu saksanpaimenkoira ekaks koiraks ja sitten ollaan ihan pallo hukassa ja koira puuhaa mitä sattuu, mutta kun ei voi yleistää. jos otat sakun niin suosittelen että otat sen semmoiselta kasvattajalta joka on valmis sinua auttamaan ja opastamaan ja että menet johonkin pentu toko kurssille. itselläni oli joskus ala-/ylä asteella collie ja sitten lukiosta päästyäni otin saksanpaimenkoirapojan. oli hiton itsepäinen tapaus, hirveän touhukas ja vähän turhankin fiksu kun höykyytti minua mennen tullen aluksi. mutta itse menin sen kanssa todella hyvälle pentukurssille josta sain hyviä neuvoja ja opin ymmärtämään koiraani paremmin. lisäksi käytiin paljon koirapuistoissa jne ja koirasta tuli todella sosiaalinen ja koirapuistoissa tapaa paljon pitkän linjan koiraihmisiä joilta voi kaikkea kysellä :) että tsemppiä vaan mutta varaudu kovaan työhön. nyt oma hauvani on ihana ja kiva kaveri mutta tähän pisteeseen pääsy vaati paljon kyyneleitä ja hikeä ja rahaa. mm. 700 euron lattiaremontti kun en keksinyt koiralleni tarpeeksi aktiviteettia.

    • cons

      Koiran yksilöllinen luonne kertoo sen onko helppo vai vaikea. Periaatteessa sakut ovat kuuliaita ja halukkaita oppimaan ja näin ollen helppoja kouluttaa. Jos sinulla on paljon antaa aikaa koirallesi; Lenkkiä & aivotoimintaa, niin saku on oikein hyvä valinta ensimmäiseksikin koiraksi.

    • Narttu 9 kk

      Minulla on spk narttu, joka on ensimmäinen oma koira. Useiden kasvattajien kanssa keskustelin asiasta, ja yksikään ei suositellut minulle urosta, juuri tämän kokemattomuuteni takia. Pyysin kasvattajaa valitsemaan minulle pentueesta sopivalta vaikuttavan pennun, eli ei pentueen kovapäisintä yms.

      Tähän asti olen pärjännyt hienosti narttuni kanssa, mielestäni kasvattaja valitsi minulle oikean pennun.

      Ota yhteyttä eri kasvattajiin (vaikka sähköpostitse), ne kyllä neuvovat ja saat heiltä tietoa. Itse olin yhteydessä moneen eri kasvattajaan ennen koiran hankintaa, kyselin eri mielipiteitä jne.

      Googlettamalla löytyy paljon tietoa. Onnea koiranhankintaan!

      Avainsana koulutuksessa on se johdonmukaisuus!

    • Jaa...

      Jostainhan se on aina aloitettava, itsestä se on kiinni, ei koiran rodusta. Jos itselläsi on tarjota koiralle aikaa ja olet hankkimassa koiraa harrastekaveriksi etkä vain makaamaan kotisohvalle ei sakemanni ole huono valinta. Neuvona voisin sanoa että käy tutustumassa paikalliseen saksanpaimenkoiraliiton alaosastoon, ovat oikeasti päteviä. Itsellä ollut 2 koiraa molemmat sakemanneja, eikä tämä nykyinen 1,5 vuotias uroskaan ole mikään kovapäinen peto. Pennusta asti käyty liiton treeneissä eikä voi kuin kehua! Treenataan tottista ja suojelua.
      Ja tärkein viimeiseksi: Jos hankit koiran hanki paperillinen koira.

      • No tääl kans eka koira saku narttu kohta 3 v. Ja mie en ymmärrä tota sohval loikoilemista miks en niin kauheeta. Meil ainakii niin miellyttämisenhalunen ja laiska et makoilee sohval. Mut tietty vaatii liikuntaa ja aktiviteettejä. Kasvattaja valikoi koiran meille ja opastaa edelleen koiran kans. Ja kannattaa käydä pentukursseil siel saa sosiaaliset taidot koiralle. Kaupungis ne välttämättömät ettei kaikkia haukuta ja käydä nuuskii.


    • rodusta

      kiinni!Jos olet valmis tinkimään siisteystasostasi,oman ajan käyttöstäsi ja toimimaan KOKENEEMMAN (kasvattajan) ohjeiden ja toiveiden mukaan.Valmis hyväksymään rikotun ja revityn kämpän,kestämään arvostelun (omasi ja koiran),hihkumaan ilosta kun koirasi oppii noudon,ottamaan toisen koiran n.2v kuluttua ensimmäisestä,ajamaan vanhalla autolla,heräämään kukonlaulun aikaan ja ajamaan 500kooämmää saadaksesi pk tulokseksi nollan tai näyttelyistä 2 ja suorittamaan saman seuraavana viikonlopppuna uudestaan.Tai hiihtämään talvisin 5-10kooämmään3krt viikossa,koirasi takia niin olet onnistunut omistaja.

      Mutta jos haluat koiran omaksi tai jonkun muun jatkeeksi,sinun ei pitäisi ottaa mitään koiraa vaan mennä karate kurssille ja toivoa ett opit lajin nopeasti.Eli jos olet liikunnallinen,vastaanottavainen ja kuuntelet neuvoja niin sovit spk omistajaksi,mutta valitse kasvattaja joka on ollut mukana väh.16v,ja jolla on tuloksia kasvateilla,se on ihan sama mikä on laji kokemus on aina valttia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe