EasyUp tapetti

kuinka helppoa

Olen ajatellut laittaa EasyUp tapettia seinään, ihan yksikseni. Kuinka helppoa tuo on ja onko mahdollista epäonnistua totaalisesti?
Kokemuksia????

8

8052

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkkk

Heip

nämä kastele ja asenna -tapetit vettyy helposti liikaa eikä tarttuvuuskaan ole paras mahdollinen.
      Liikaa vettyneeseen tapettiin jää helposti kupruja tai vekkejä.

Suosittelen, että laitat kummiskin vaikka ohuen liisterikerroksen ensin, joko seinään tai sitten perinteisesti tapettiin.

• Mate

EasyUp- eli nonwoven-tapetteja ei vetytetä vaan liima telataan seinään ja lätkäistään tapetti päälle. Helppoa kuin heinänteko!

Kiinnitystä ei tehdä liisterillä vaan siihen tarkoitetulla liimalla esimerkiksi Kiilto NoWo.

• Vanha keino parempi

Rakennusala on täynnä näennäishelppoja hokkuspokkustuotteita. Oikealla tapetilla ja liisterillä tapetointi on käytännössä ihan yhtä helppoa tai vaikeaa kuin jollain Easy-Upillakin. Markkinointiosaston tehtävänä on myydä mielikuvia arkipäivän "vaikeuksista", joita helpottamaan uusi ja kätevä tuote sitten lanseerataan.

• Mate

Toki perinteinen tapetti liistereineen on loppupelissä yhtä helppoa tai vaikeaa kuin nowo-tapetillakin sillä tapetin kiinnitystapa seinään on vain yksi asia monien joukossa.

Vuotien suoruus, nurkat, suunnittelu jne tehdään molemmilla tapeteila samoin. Jos vuodat laittaa vinoon ja reunat lepattaa niin siinä ei iisiupit juuri jeesaa.

EasyUpin etuna on helppous, siisteys ja käytännöllisyys itse kiinnityksessä.

Helppous:
        Tapettirullia ei tarvitse rullailla nurin jännityksen poistamiseksi.
        Vuotia ei tarvitse leikata valmiiksi mittaan jolloin mittavirheen mahdollisuus poistuu.
        Liiallinen vettyminen ei ole mahdollista.
        Jatkovarrellisella telalla liima on helppoa levittää seinään.

Siisteys:
        Liisteri pitää levittää aivan reunoja myöten joten liisteriä tarttuu väkisin myös liisteröintipöytään ja tätä kautta myös itse tapetin pintapuoli tahriintuu helposti jos ei ole riittävän huolellinen. Tahrat pitää tietysti pyyhkiä tuoreeltaan pois myös nowo-tapetista jos ja kun saumasta liimaa pursuaa.

Käytännöllisyys:
        Ei tarvita tilaa vieviä tapetointipöytiä eikä tarvitse sekoitella liisteriä.
        Työ etenee nopeammin.

Siinä vain mieleen tullut muutama kohta nowo-tapetin eduista. Perinteisen tapetoinnin eduksi voidaan laskea huokeampi materiaalien hinta.

• duunari2
        Mate kirjoitti:

Toki perinteinen tapetti liistereineen on loppupelissä yhtä helppoa tai vaikeaa kuin nowo-tapetillakin sillä tapetin kiinnitystapa seinään on vain yksi asia monien joukossa.

Vuotien suoruus, nurkat, suunnittelu jne tehdään molemmilla tapeteila samoin. Jos vuodat laittaa vinoon ja reunat lepattaa niin siinä ei iisiupit juuri jeesaa.

EasyUpin etuna on helppous, siisteys ja käytännöllisyys itse kiinnityksessä.

Helppous:
        Tapettirullia ei tarvitse rullailla nurin jännityksen poistamiseksi.
        Vuotia ei tarvitse leikata valmiiksi mittaan jolloin mittavirheen mahdollisuus poistuu.
        Liiallinen vettyminen ei ole mahdollista.
        Jatkovarrellisella telalla liima on helppoa levittää seinään.

Siisteys:
        Liisteri pitää levittää aivan reunoja myöten joten liisteriä tarttuu väkisin myös liisteröintipöytään ja tätä kautta myös itse tapetin pintapuoli tahriintuu helposti jos ei ole riittävän huolellinen. Tahrat pitää tietysti pyyhkiä tuoreeltaan pois myös nowo-tapetista jos ja kun saumasta liimaa pursuaa.

Käytännöllisyys:
        Ei tarvita tilaa vieviä tapetointipöytiä eikä tarvitse sekoitella liisteriä.
        Työ etenee nopeammin.

Siinä vain mieleen tullut muutama kohta nowo-tapetin eduista. Perinteisen tapetoinnin eduksi voidaan laskea huokeampi materiaalien hinta.

ja laittaa easyupit yms. samalla tavalla kuin muutkin tapetit, ei vaan vetytä vuotaa ja liisteröintiin käyttää liisterikonetta, kuulemma paljon helpompaa kuin jos levittäisi liisterin seinään.

• Runontaja
        duunari2 kirjoitti:

ja laittaa easyupit yms. samalla tavalla kuin muutkin tapetit, ei vaan vetytä vuotaa ja liisteröintiin käyttää liisterikonetta, kuulemma paljon helpompaa kuin jos levittäisi liisterin seinään.

Easyn voi laittaa kuten mutkintapatit, itse laitan seinän ylä- ja alalaitaan siveltimellä liisterin ja sen jälkeen telalla, sitten vain rullalta (valmiiksi pätkityt) tapetit (pintapuoli sisäänpäin) seinälle.
        Minusta taas helpompi mitä perinteiset tapetit laittaa.

Kunhan katsoo, että ensimmäinen tapetti menee suoraan, suoruuden voi katsoa joko luotilangalla, vatupassinlla ja linjaarilla viiva seinään, itse teen nykyään siten, että laitan aloitusviinvan, noin 1 m. ja sen jälkeen katson vatupassilla, että loppuvuota menee suoraan.

• Mate
        Runontaja kirjoitti:

Easyn voi laittaa kuten mutkintapatit, itse laitan seinän ylä- ja alalaitaan siveltimellä liisterin ja sen jälkeen telalla, sitten vain rullalta (valmiiksi pätkityt) tapetit (pintapuoli sisäänpäin) seinälle.
        Minusta taas helpompi mitä perinteiset tapetit laittaa.

Kunhan katsoo, että ensimmäinen tapetti menee suoraan, suoruuden voi katsoa joko luotilangalla, vatupassinlla ja linjaarilla viiva seinään, itse teen nykyään siten, että laitan aloitusviinvan, noin 1 m. ja sen jälkeen katson vatupassilla, että loppuvuota menee suoraan.

Vähän sama meininki täällä.

Siveltimellä liima seinään ylä- ja alareunassa ja loput telalla.
        Näin siksi ettei tule telalla tuhrittua liimaa kattoon/lattiaan.
        Jos lattia/katto tehdään myöhemmin niin sitten vaan surutta telalla reunaan asti.

Vuotia en pätki valmiiksi. Olen värkännyt tapettirullalle telineen josta vuota vaan nostetaan paikoilleen ja lopuksi linjarin avulla katkaistaan alapäästä.

Tapettirullatelineenä voi käyttää vaikka leveää kukkalaatikkoa mutta itse väsäsin yksinkertaisen telineen näin:
        Rungoksi noin 55 cm pitkä kakkosnelonen.
        Runkopuun päihin ruuvasin 15-20 cm mittaiset laudanpätkät ja porasin niihin 20 mm reiät sopivan etäisyyden päähän runkopuusta.
        Tapettirulla asetetaan noiden laudanpätkien väliin runkopuun suuntaisesti ja reikien kautta ujutetaan puukeppi (haravan varresta) tapettirullan läpi.

• Runontaja
        Mate kirjoitti:

Vähän sama meininki täällä.

Siveltimellä liima seinään ylä- ja alareunassa ja loput telalla.
        Näin siksi ettei tule telalla tuhrittua liimaa kattoon/lattiaan.
        Jos lattia/katto tehdään myöhemmin niin sitten vaan surutta telalla reunaan asti.

Vuotia en pätki valmiiksi. Olen värkännyt tapettirullalle telineen josta vuota vaan nostetaan paikoilleen ja lopuksi linjarin avulla katkaistaan alapäästä.

Tapettirullatelineenä voi käyttää vaikka leveää kukkalaatikkoa mutta itse väsäsin yksinkertaisen telineen näin:
        Rungoksi noin 55 cm pitkä kakkosnelonen.
        Runkopuun päihin ruuvasin 15-20 cm mittaiset laudanpätkät ja porasin niihin 20 mm reiät sopivan etäisyyden päähän runkopuusta.
        Tapettirulla asetetaan noiden laudanpätkien väliin runkopuun suuntaisesti ja reikien kautta ujutetaan puukeppi (haravan varresta) tapettirullan läpi.

Kiitos vinkistä, pitää alkaa kehittämään mieluisaa (omaa) versiota tuosta telineestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5832
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      47
      5338
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3663
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      94
      3306
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57