onkos täällä ketään kuka on kirjoittanut tai aikoo nyt syksyllä kirjoittaa uskonnon? itselläni nyt edessä ensimmäin yo kirjotus ja uskontoa olen yrittänyt tässä lueskella mutta kesällä annoin otteen lipsua ja nyt vielä 3 kurssikirjaa kokonaan kertaamatta plus vielä kertauskirjaakin pitäis lukea. alkaa kieltämättä paniikki iskeä. oisko kellään siis mitään tärppejä antaa uskonnon kirjotuksia varten tai ihan mitä vaan neuvoja, vai olenko jo menetetty tapaus kun tuntuu vanhoja yo tehtäviä katsoessa että en mä ikinä saa esseetä kirjotettua tollasista aiheista :O apua!!
uskonnon yo
4
5435
Vastaukset
- Gabriel_celeste
heip, mun kaveri kirjotti uskonnon keväällä. Hänen uskonnon keskiarvo on 9, mutta kirjotuksista tuli C. En halua pelotella tai mitään sanon vaan että suoraan kirjasta pänttääminen ainereaaliin auttaa vain vähän. Enemmän kannattaa lueskella maailman menoa esimerkiksi sunneista ja shiioista. Maantieto ja historia olivat kaverini mukaan olennainen osa uskonnon ainereaalia ja siksi uskonnon kirjoittaminen meni vähän alakanttiin.
- pitkälle
Kyllä sitä vain täytyy uskontoa myös päntätä, mikäli haluaa saada hyvän arvosanan! Itse sain uskonnosta huippuarvosanan ja stipendin kylmällä pänttäämisellä yhdistettynä aitoon kiinnostukseen ja kokonaisuuksien laaja-alaisiin hahmotuspyrkimyksiin. Pelkkä lehtien lukeminen ei todellakaan riitä, pitää vain paukuttaa esim. islamin pilarit, Jeesuksen opetukset, juutalaisuuden perusteet ja kirkon hallintojärjestelmät päähän ihan kursailematta mikäli mielii menestyä.
Visiointi auttaa ja voi riittää helkutisti filosofiassa (kirjoitin siitäkin huiput), mutta uskonto vaatii jo tietoa. Uskonnossa on harvoin kysymyksiä, joissa omia mielipiteitä saa esittää! Ensin lyödään faktat paperiin ja sitten voidaan faktojen lomassa (jos pyydetään tai on tarpeeksi taitava perustelemaan) väläyttää omaa näkökulmaa. Spekulointi ja mututuntumalla hapuilu sekä hajanaisiin lehtijuttuihin tuudittautuminen eivät vain yksinkertaisesti riitä, kylmä mutta todellinen tosi!
Aloittaja alkaa vain lukemaan ja liittämään kokonaisuuksia yhteen esim. käsitekarttojen tai ranskalaisten viivojen avulla. Netistä voi vilkaista jotakin ajankohtaisuuksia, mutta uskonnon kysymykset on toisaalta kuulemma laadittu jo kuukausia sitten, joten tämän päivän lehtijutut eivät paljon lohduta! :D
- Tea Cher
Lähtökohtana on tietysti se, millaista arvosanaa olet hakemassa. Läpi kirjoituksista pääsee yllättävänkin onnettomilla vastauksilla, mutta tietoa niistäkin täytyy löytyä. Cumun arvosanaankin pitää tehdä kyllä töitä! Jos olet ysin oppilas tunneilla, mutta et kertaa kunnolla, ei parempaa kannata odottaakaan.
Uskontoon antaisin sellaiset ohjeet, että kannattaa katsoa ajankohtaisia aiheita, mitä aihepiirin sisällä on tapahtunut. Käy esim. www.evl.fi sivuilla lukemassa uutisia ja katso kirjasta sitten siihen teoriaa. Ja kuten joku kirjoittajista viittasi, jos on aikaa, niin suosittelen ehdottomasti ottamista historian kirjan (erityisesti Euroopan ja Rooman historian jutut) lukuihin mukaan. Niin, eikä unohdeta Raamattua.. :)
Nykyinen ainereaali kieltämättä vaatii kirjoitettavaan aineeseen paneutumista. Korkeisiin arvosanoihin vaaditaan harrastuneisuutta.
Nyt heität panikoinnin nurkkaan ja alat lukea askel askeleelta, kirja kerrallaan :) - tyttönen*
kiitos todella paljon neuvoista ne auttaa jo pitkälle :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789