Olen huomannut, että ohjelmat tallentavat tiedostonsa oikeuksilla u=rw,g=r,o=r.
Kuinka saisin muutettua oletusoikeuksia siten, että myös ryhmällä olisi kirjoitusoikeudet?
-Arch Linux
-bash-komentotulkki
Tiedostojen oletusoikeudet
9
680
Vastaukset
- TRRY
man bash | less, ja etsi (paina "/") merkkijonoa umask.
- syventävät opinnot
Tiedostojen oikeudet on esitetty kaikissa Linux/Unix-oppaissa perusteellisesti.
chmod on komento muuttaa oikeuksia.
http://cs.stadia.fi/~kuivanen/linux/oikeus.php- bash3r
Tiedän kyllä melko hyvin tiedostojen oikeuksista ja ACL:stä...
Mutta chmod -komennolla voi muuttaa vain jo olemassa olevien tiedostojen oikeuksia.
Järjestelmän oletusoikeudet ovat hakemistossa /etc/profile josta lopusta löytyy rivi
umask 022
eli oletus umask on yleensä tuo 022 omistaja (0), ryhmä (2), muut (2). Suoritettavien tiedostojen kohdallahan tuo umask vähennetään arvosta 777 eli jää 755 = omistaja kaikki oikeudet (7), ryhmä luku- ja suoritus (5) sekä muut luku- ja suoritus (5). Tekstitiedostojen kohdalla umask vähennetään luvusta 666 = 644 = omistaja kaikki oikeudet sekä ryhmä ja muut lukuoikeudet (4).
Eli sun pitää muuttaa tuo umask arvoon 002 ja lisätä omistajan ryhmään ne joiden sallitaan lukea ja kirjoittaa. Tämä vaikuttaa vain tämän jälkeen luotaviin tiedostoihin joten olemassa olevat pitää muuttaa jälkikäteen chmod -komennolla esim. kansion "testi" kaikkien tiedostojen pitäisi mennä oikeaan arvoon näin
"sudo chmod -R 774 testi"
Lisää chmod -komennosta "man chmod" ja tästä linkistä
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/unix/7.10.htmlNyt kun mä katson tuota omaa laskuoppia niin siinähän näkyy pieni looginen laskuvirhe, umask 002 tekee siis 777 - 002 = 775 eikä 774 kuten olen tuohon pistänyt.
- bash3r
exergy kirjoitti:
Nyt kun mä katson tuota omaa laskuoppia niin siinähän näkyy pieni looginen laskuvirhe, umask 002 tekee siis 777 - 002 = 775 eikä 774 kuten olen tuohon pistänyt.
Kiitoksia! Tämä tieto minulla oli hakusessa. Nyt on oikeudet oikein. :)
bash3r kirjoitti:
Kiitoksia! Tämä tieto minulla oli hakusessa. Nyt on oikeudet oikein. :)
Joskus noita oikeuksia mulkatessa ainakin Ubuntu alkaa piipittämään sisäänkirjautumisen yhteydessä että "$HOME.dmrc incorrect permissions.."
Sisäänkirjautuminen kyllä onnistuu ja tuon ilmoituksen jälkeen pitää kotihakemistossa olevan .dmrc -tiedoston oikeudet korjata
"(sudo) chmod 644 .dmrc"
Komennon jälkeen on kirjauduttava ulos ja takaisin sisään todetakseen onnistuiko korjaus. Ihan vaan varalta jos tuo probleemi esiintyy.- bash3r
exergy kirjoitti:
Joskus noita oikeuksia mulkatessa ainakin Ubuntu alkaa piipittämään sisäänkirjautumisen yhteydessä että "$HOME.dmrc incorrect permissions.."
Sisäänkirjautuminen kyllä onnistuu ja tuon ilmoituksen jälkeen pitää kotihakemistossa olevan .dmrc -tiedoston oikeudet korjata
"(sudo) chmod 644 .dmrc"
Komennon jälkeen on kirjauduttava ulos ja takaisin sisään todetakseen onnistuiko korjaus. Ihan vaan varalta jos tuo probleemi esiintyy.Minulla taas bash-shellin oikeudet muuttuivat archissa pelkällä /etc/profile -tiedoston muokkauksella... ei mitään virheilmoituksia whatsoever.
:) bash3r kirjoitti:
Minulla taas bash-shellin oikeudet muuttuivat archissa pelkällä /etc/profile -tiedoston muokkauksella... ei mitään virheilmoituksia whatsoever.
:)"Minulla taas bash-shellin oikeudet muuttuivat.. "
Niin, kyseessä eivät ole siis mitenkään erityisesti bash-shellin oikeudet vaan ylipäänsä 'hakemistojen ja tiedostojen oikeudet' jotka sitten toteutuvat eri ympäristöissä, bashissa, gnomessa, kde:ssa tai vaikkapa tekstitilassa, oikeudet ovat aina samat eli sellaiset miksi ne on asetettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m4376190- 875480
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest514487- 824005
- 543996
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse33616SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933549Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1213274Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713251- 432309