jarru ongelma

pera

scaniasta on tehty raktorin kärry ja nyt pitäis saada siihen hydrauli toimiset jarrut. mitä kaikkee pitää tehdä/ottaa huomioon

17

3083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut75

      kuin vaihtaa jarrukellojen tilalle hudraulisylinterit ja letkuttaa ne ja kytkeä ne traktoriin siten että paluu menee suoraa tankkiin kun vivusta vapauttaa

      • pera

        tyhmä kun oon niin toimiikos se ulos otto raktorin omalla jarrupolkimella,eli siis kärry alkaa myös jarruttaa kun poljinta painaa vai miten sen jarru voimaa voi säätää,kyseinen raktori on lähes uus john deer. ja kärryssä on paikallaan on kaikki muut alkuperäiset jarru osat paitsi ilma säiliöt


    • Raktorit on mulle outo ala, mutta millä raktorin omat jarrut toimii?

      Hydrauli, mitä painetta tämä on? ulosoton painetta vai mitä?

      Onko siinä scanian rungossa vielä kaikki jarruosat jäljellä? venttiilit, säiliöt, jarrukellot jne.
      Jos on niin siihen olisi yksi ratkaisu.

      • pera

        minun käsityksen mukaan oljy toimiset jarrut on tässä koneessa,raktori ei ole omani teen vain kärryä siihen tai ainakin yritän.siinä on muuten kaikki paikallaan vain ilma säiliöt puuttuu.


      • tiputetaan pois
        pera kirjoitti:

        minun käsityksen mukaan oljy toimiset jarrut on tässä koneessa,raktori ei ole omani teen vain kärryä siihen tai ainakin yritän.siinä on muuten kaikki paikallaan vain ilma säiliöt puuttuu.

        painon säästämiseksi.

        Ja ne sylinterit sinne kellojen tilalle sovitetaan. Huomioidaan asetus pituudessa ettei käännä "yli" jarruja.

        Sitten mennään katsomaan sitä t:rää mihin tää kärry tuloo että minkälainen liitn.
        Ja jatketaan...

        Mä jouduin vähän pähkäilee eka jarrujen kaas mut ne tuli kyllä oikein.
        Pannullinen kahvia ja pitee kahvitauko kyllä meni.


        Nyt on vähän jalostunut tua asia, muutaman kärrynn jälkeen...


      • tiputetaan pois kirjoitti:

        painon säästämiseksi.

        Ja ne sylinterit sinne kellojen tilalle sovitetaan. Huomioidaan asetus pituudessa ettei käännä "yli" jarruja.

        Sitten mennään katsomaan sitä t:rää mihin tää kärry tuloo että minkälainen liitn.
        Ja jatketaan...

        Mä jouduin vähän pähkäilee eka jarrujen kaas mut ne tuli kyllä oikein.
        Pannullinen kahvia ja pitee kahvitauko kyllä meni.


        Nyt on vähän jalostunut tua asia, muutaman kärrynn jälkeen...

        Aattelin että jos sielä rungossa on kaikki vielä jäljellä niin voisi tehdä tämmöisen "virityksen"

        Muistaakseni joissakin mersun kevyemmässä kalustossa (5000-8000kg)on kompura, en muista mitä tämä kompura käytti, oliko pelkälle käsijarrulle vai oliko sillä tehostettu jarrujakin mutta sähköllä se toimi.
        Se sijaitsi etu ja taka-akselin välissä rungossa, eikä kuulopuheitten mukaan ollut mikään maailman paras jarrukeksintö.

        Toiminta.
        Tämä kompura tuotaa ilmanpainetta jarrujärjestelmään ja jarrujen käyttö hoidetaan ilmamangeettiventiileillä joihin saadaan virta jarruvaloista.

        Jos sinne vaihtaa tavalliset jarrukellot ja jättää pari ilmasäiliötä ja tarvittavat ventiilit ( kuormantunteva ventiili ja ohjausventiili) niin paino jää varmastikkin samoihin lukemiin kuin öljytoimisellakin.
        etuna tässä järjestelmässä on ettei tarvi öljyjen kanssa pelleillä, traktorista peräkärryyn riittää kaksi johtoa (virta kompuralle ja jarrujen ohjaus)

        Tämä oli tämmöinen nopea ajatelma.
        En ole tämmöistä nähnyt missään enkä tiedä mitenkä viranomaiset siihen suhtautuu.
        Mutta kyllä sen pitäis toimia.


      • vanhan
        RK-asentaja kirjoitti:

        Aattelin että jos sielä rungossa on kaikki vielä jäljellä niin voisi tehdä tämmöisen "virityksen"

        Muistaakseni joissakin mersun kevyemmässä kalustossa (5000-8000kg)on kompura, en muista mitä tämä kompura käytti, oliko pelkälle käsijarrulle vai oliko sillä tehostettu jarrujakin mutta sähköllä se toimi.
        Se sijaitsi etu ja taka-akselin välissä rungossa, eikä kuulopuheitten mukaan ollut mikään maailman paras jarrukeksintö.

        Toiminta.
        Tämä kompura tuotaa ilmanpainetta jarrujärjestelmään ja jarrujen käyttö hoidetaan ilmamangeettiventiileillä joihin saadaan virta jarruvaloista.

        Jos sinne vaihtaa tavalliset jarrukellot ja jättää pari ilmasäiliötä ja tarvittavat ventiilit ( kuormantunteva ventiili ja ohjausventiili) niin paino jää varmastikkin samoihin lukemiin kuin öljytoimisellakin.
        etuna tässä järjestelmässä on ettei tarvi öljyjen kanssa pelleillä, traktorista peräkärryyn riittää kaksi johtoa (virta kompuralle ja jarrujen ohjaus)

        Tämä oli tämmöinen nopea ajatelma.
        En ole tämmöistä nähnyt missään enkä tiedä mitenkä viranomaiset siihen suhtautuu.
        Mutta kyllä sen pitäis toimia.

        scanian tai volvon kompuran,jota pieni hydrauli-
        moottori pyörittää.Trak.ulosotosta paine siihen.
        Ja niinkö RK sanoi,sähköjutut sen mukaan.Toimisko?Ei tarttis kovin repiä sitä alustaa.


      • vanhan kirjoitti:

        scanian tai volvon kompuran,jota pieni hydrauli-
        moottori pyörittää.Trak.ulosotosta paine siihen.
        Ja niinkö RK sanoi,sähköjutut sen mukaan.Toimisko?Ei tarttis kovin repiä sitä alustaa.

        Täytyy sitten jättää ilmankuivain paikalleen ettei tule järjestelmään liikaa paineita.
        Jos käyttää kuorma-auton kompuraa niin kannattaa jättää myös jarrukellot joissa on käsijarru mukana, se tosin vaatii sitten yhden ilmamangeettiventiili lisää.

        Se miten sen kompuran saa pyörimään on sitten oma viritys, jota tässä näin näkemättä on vaikea toteuttaa.

        Kumpaan aijot sen kompuran sijoittaa traktoriin vai peräkärryyn?


    • Diesel-fani

      Tarkoitukseen on myynnissä jousipalautteisia hydraulisylinteritä. Sylinterit kannattanee asentaa melko pienellä vivunpituudella ettei jarruista tule turhan voimakkaat. Ongelmallisempaa on kun liikennetraktorin perävaunussa pitäisi mennä jarrut päälle, jos kärry tipahtaa kyydistä. En tiedä onko ketään tehnyt tälläistä turvalaitetta koskaan ja valvotaanko sitä mitenkään.

      • pera

        juu kiitos jokaiselle ideoista,alan yrittään näistä jotakin ja yritän muistaa kirjottaa miten hommassa kävi,ensin rakennan kyllä lava aineet valmiiks


      • ilmalla vai ei?
        pera kirjoitti:

        juu kiitos jokaiselle ideoista,alan yrittään näistä jotakin ja yritän muistaa kirjottaa miten hommassa kävi,ensin rakennan kyllä lava aineet valmiiks

        Jos kyseessä on näitä "tieliikennerattoreita" niin niissä on ilmajarrut ja löytynee perseestäkin pistoke mistä jarrut saa kärriin. "Tavallisissa" rattoreissa ei moista ole joten hydrauliikan ulosotosta paine ja paluupuolelle toinen letku. Usein sattuu vaan olemaan vain 1 ulostulo perseessä joten kipille ei saa samaan aikaan hallintavivut loppuu kopista.

        Kärrin jarruja ei hydrauliikkapuolella saa toimimaan samalla kun rattori jarruttaa vaan ne on oman vivun takana (vai liekö joku merkki tehnyt hyde jarrut rattoriin?) mutta omasta rattorista ei löydy vaihtoehtoa saada polkimesta toimimaan ellei hyde ulosottovipua sitten rakenna polkimeen kiinni.


      • Diesel-fani
        ilmalla vai ei? kirjoitti:

        Jos kyseessä on näitä "tieliikennerattoreita" niin niissä on ilmajarrut ja löytynee perseestäkin pistoke mistä jarrut saa kärriin. "Tavallisissa" rattoreissa ei moista ole joten hydrauliikan ulosotosta paine ja paluupuolelle toinen letku. Usein sattuu vaan olemaan vain 1 ulostulo perseessä joten kipille ei saa samaan aikaan hallintavivut loppuu kopista.

        Kärrin jarruja ei hydrauliikkapuolella saa toimimaan samalla kun rattori jarruttaa vaan ne on oman vivun takana (vai liekö joku merkki tehnyt hyde jarrut rattoriin?) mutta omasta rattorista ei löydy vaihtoehtoa saada polkimesta toimimaan ellei hyde ulosottovipua sitten rakenna polkimeen kiinni.

        Kyllä niitä nestejarruja tuntuu aika paljon olevan liikennerattoreissa. Ja hydraulipaine säätyy jarrupolkimen ohjaamana. Jos itse ostaisin liikennerattorin niin ostaisin sen tietysti paineilmajarruliitännällä.


    • PERA

      ON VAUNU NYT.KIITTI JARRU VINKEISTÄ, SEHÄN SUJU HELPOSTI KU OSIA SAA TODELLA HYVÄLLÄ SOVITTEELLA

      • Minkälaisen rakennelman teit?


      • pera
        RK-asentaja kirjoitti:

        Minkälaisen rakennelman teit?

        saa suoraan kaupan hyllystä ilmakellojen tilalle jousi palautteiset sylinterit ja niihin vaan liitäntä jarru venttiilistä.helppoo ku heinän teko mut se et saa ilma vehkeet irti vaatii työtä ja hermoja


      • pera kirjoitti:

        saa suoraan kaupan hyllystä ilmakellojen tilalle jousi palautteiset sylinterit ja niihin vaan liitäntä jarru venttiilistä.helppoo ku heinän teko mut se et saa ilma vehkeet irti vaatii työtä ja hermoja

        Niinkuin tuola aikaisemmin sanoin niin traktorit on outo ala mulle.
        Mutta mikäs niitä on tehdä jos hyllystä löytää valmiit osat.
        Oliko siisä traktorissa valmiina ulosotto (öljy) peräkärryn jarruille?

        meillä tuollaista riisumis prokektia helpotetaan polttopilellä (pultit poikki)vähän työtä ja hermot tallella vielä kahvitunnillakin.


      • pera
        RK-asentaja kirjoitti:

        Niinkuin tuola aikaisemmin sanoin niin traktorit on outo ala mulle.
        Mutta mikäs niitä on tehdä jos hyllystä löytää valmiit osat.
        Oliko siisä traktorissa valmiina ulosotto (öljy) peräkärryn jarruille?

        meillä tuollaista riisumis prokektia helpotetaan polttopilellä (pultit poikki)vähän työtä ja hermot tallella vielä kahvitunnillakin.

        o0tto jarruille tuntuu löytyvän kaikista tän päivän koneistaettä ei tarvita kuin mielikuvitusta ja vähän älliä eikä työmoraalistakaan haittaa oo niin hommat onnistuu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2881
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe