Vaivasenluu-leikkaus

Meg52

Olen menossa vaivasenluu-leikkaukseen eli odotan ilmoitusta sairaalasta.Nyt olen vähän alkanut pelätä ko. operaatiota, kun eräs sukulaiseni tyrmäsi asian heti ja kertoi ns.kauhukertomuksia mitä voi jalalleni tapahtua. Mitä mieltä olette, onko joku käynyt tässä leikkauksessa ja mitä mieltä olette, mennäkkö vai ei?

60

37809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on molemmissa

      jaloissa vaivaisenluut, ja kovasti tekis mieli leikkauttaa ne veks, mut en uskalla...kuullu kanss noit kauhukertomuksii, vaiks se onkin vissiin aika rutiinileikkaus.

      • ei vaivasenluita

        Olen ollut syyskuussa toisen ja huhtikuussa toisen jalan vaivasenluu leikkauksessa.
        Kaikki meni oikein hyvin ja selkäydin puudutuksella.Särkyä ei ollut kummastakaan kuin ensimmäisenä yönä,kun puudutus loppui.
        Kannattaa toimia kotiohjeiden kanssa,niinkuin sairaalasta on saanut ohjeet.
        Sairaslomaa sain 5-viikkoa,koska olen seisomatyöläinen.
        Ei kannata pelätä,on suuri helpotus kun pääsee niistä vaivasenluista ja säryistä,sekä saa normaali kenkiä jalkaansa.


    • Hallux valgus -leikkaus

      Vaivaisenluuleikkaus "Meg52#
      Neljä eri kertaa on operoitu. Ekakerta #Chevron-leikkaus ei sopinut ja jalka pilalle. Yritetty korjata kolme kertaa. MTP-nivel painui alas ja patti alaspäin ja varvas lyheni ja pystyyn nousee. Nyt Helsingissä neljäs kerta ja piti laittaa ruuvipiikki. Jalastani puuttui kokonaan ponnistus-voima isovarpaasta. Viimeinen leikkaus josta sairauslomalla maksaa nyt 4.000 euroa. Isovarvas jää lyhyeksi ja ei tiedä mitä muuta siitä seuraa voiko ruuvia edes pitää jalassa. Jalka pilalla ja vaivaa on. Vahinkolautakunta tuskin mitään korvaa näistä leikkauksista. Paljon harmia. Aiemmin tehty ns. Kellerin leikkaus toiseen jalkaan ja tulos todella hyvä. Leikkaus pitää suunnitella ja harkita tarkoin jotta onnistuu.

      nim. hallux valgus -leikkaus vammautti jalkani.

      • kiitos 60

        Sinulle tehty kellerin leikkaus,tiedätkö paljonko poistettiin luuta ja otettiinko sahalla vai taltalla.


    • Varvas-vamma

      Vaivaisenluuleikkaus "Meg52#
      Neljä eri kertaa on operoitu. Ekakerta #Chevron-leikkaus ei sopinut ja jalka pilalle. Yritetty korjata kolme kertaa. MTP-nivel painui alas ja patti alaspäin ja varvas lyheni ja pystyyn nousee. Nyt Helsingissä neljäs kerta ja piti laittaa ruuvipiikki. Jalastani puuttui kokonaan ponnistus-voima isovarpaasta. Viimeinen leikkaus josta sairauslomalla maksaa nyt 4.000 euroa. Isovarvas jää lyhyeksi ja ei tiedä mitä muuta siitä seuraa voiko ruuvia edes pitää jalassa. Jalka pilalla ja vaivaa on. Vahinkolautakunta tuskin mitään korvaa näistä leikkauksista. Paljon harmia. Aiemmin tehty ns. Kellerin leikkaus toiseen jalkaan ja tulos todella hyvä. Leikkaus pitää suunnitella ja harkita tarkoin jotta onnistuu.

      nim. hallux valgus -leikkaus vammautti jalkani.

    • leikattu 04/07

      En oikein ymmärrä kysymystäsi, mennäkö leikkaukseen vai ei. Itselläni kipeä vaivasenluu laski elämisen tasoni niin alas, että ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä leikkaukseen.

      Et kerro missä asut, joten en tiedä onko tästä apua, kun käsittääkseni terveydenhuollon osaamisen taso voi vaihdella melkoisesti paikkakuntakohtaisesti.

      Jokatapauksessa, minut leikattiin Helsingissä, Kirurgisessa sairaalassa. Leikkaus onnistui (teknisesti) oikein hyvin. Suosittelen jäämän yöksi sairaalaan. Itselläni oli helvetinmoiset kivut leikkauksen jälkeen. Sairaalassa saa tarpeeksi tankoita kipulääkkeitä/-piikkejä, että olo on siedettävä.

      Vaivasenluuleikkauksessa on erittäin tärkeää, että potilas "sitoo" leikautun jalan(t) hoito-ohjeiden mukaisesti. Siis kotona, sairaslomalla. Omani kesti 8 viikkoa. Kuulostaa pitkältä, mutta kannattaa olla kärsivällinen ja käyttää sauvoja, tukikenkää ja tukisidosta kauan ja hartaasti, niin lopussa kiitos seisoo. Vuosi sitten juokseminen oli mahdotonta, nyt mahtavaa!

      Jos olet menossa Kirugiseen, niin osastolla 7 olevat hoitajat olivat melkein poikkeuksetta mielettämän hyviä. Ammattitaitoisia, auttavia, asiallisia jne... (Selvisi minullekkin miksi suomalaisia hoitajia rekrytoidaan kilpaa ulkomaille) Leikkaussalissa olleissa lääkäreistä en ikävä kyllä voi sanoa samaa. Ihmisinä terveisiä perseestä -osastoa. Onneksi se toinen osasi käyttää edes puukkoa, ettei ihan hyödytön ole...

      • Meg52

        Kiitos kaikille vastauksista! Olen terv.keskuksen kautta menossa Salon sairaalaan leikattavaksi lääkärin nimi Hannu Mustonen. Todennäköisesti kutsu tulee ihan lähiaikoina, kun soittelin heille ja kysyin mikä tilanne on, niin muutama oli mua ennen ja sit lääkäri pitää kk:n loman. Sen jälkeen pitäisi päästä. Olen myös ajatellut yksityistä puolta, mutta ne veloittavat lääkärikeskuksissa niin kamalasti, ettei meikäläisen budjetti sitä kestä. Kun on sitten vielä toinen jalka menossa jossain vaiheessa leikkaukseen. En voi muuta, kun toivoa parasta. Voihan sitä ns. huippulääkäritkin joskus epäonnistua siinä missä kuka tahansa. Hienoa kuulla, että kuitenkin on onnistuneita operaatiota.


      • pilalle meni

        Mulle tehtiin Chevron Kirralla. Henkilökunta on mukavaa ja naapurikin siellä töissä just noilla osastoilla.

        Aikavaraustäti sanoi, harkitse leikataanko molemmat yhtaikaa, että näkee mitä tulee. Päädyin molemmat yhtaikaa. Kirurgin tapasin aamulla. Pyysi heittämään sukat pois. Seisoin paljainjaloin lattialla ja hän vaan totesi näkemänsä, ja se siinä.

        Kivuton olin. Sairaslomaa 6 viikkoa. Tossuilla kävelin 5 viikkoa. Sidoin jalkoja monta kuukautta ja joskus vieläkin. Aikaa jo kohta 2v. leikkauksesta.

        Jälkitarkastustohtori sanoi suoraan, olisi noista toisenlaisella leikkauksella saatu paremmat ja ei suositteli Chevronia, kun niin monta pilalle mennyttä nähnyt. Toisessa on liian pitkä piikki. Kuvasta ei näy onko ruston läpi vai ei, kun rustot ei näy kuvissa. Nyt jännitän, mitä tapahtuu, pitääkö piikit poistaa, joka ei sekään mitään yksinkertaista, sanoi tohtori.

        Vähän pienemmät ovat, mutta kivuliaammat kuin ennen leikkausta. Näin HKI ja Kirra. Se siitä tasosta. Taso siellä, taso täällä. Jokainen kirurgi on leikkaava yksilö ja jokainen potilas leikattava yksilö. Tuon "saan parhaan mahdollisen hoidon ja tuloksen Kirralla" kanssa menin luottavaisin mielin leikkaukseen. Vaihtoehtoa en saanut vaan menin minne jouduin.(olen hoitsu itsekin, joten ennakkoluulot ja asenteet olisi pitänyt tiedostaa, ja myös tietää sairaalassa töissä olleena, mitä se maailma sisällään pitää)

        syksyn jatkot


      • Metal_Kitty

        Mulla on kanssa alkanut vaivaamaan pahasti nuo vaivaisenluut ja kovasti oon nyt jo jännittänyt sitä tulevaa leikkausta, vaikka vielä ei ole puhuttu lääkärin kanssa. Mut nyt helpottaa vähän että miten käy sitten kun näitä lukenut. Toivottavasti tällä viikolla asia selviäis ja saisin mahd. pian ajan leikkaukseen. Tänään oli kahdet juhlat, ja niin ärsyttävää kun ei kengät mene jalkaan kun ne on niin kapeat! Onko kenelläkään kokemusta Jyväskylän Keskus-sairaalasta tässä asiassa?


    • Miramarina

      Voisin sanoa et hienoa että olet päättänyt harkita leikkausta kuulemalla kauhutarinoita. Koska ne todellakin suuremmaksi %-määräksi epäonnistuvat. Ja NIITÄ EI SAA LEIKATA! Missään muualla maailmassa ei tehdä tälläisiä leikkauksia kuin Suomessa.
      Vaivaisen luu ei ole luuta vaan se on kasvain mikä aiheutuu liian pienistä kengistä, kun nivelkapselit hioroutuu yhteen ja siihen alkaa muodostua eksostoosi, en nyt muista mitä kolmea aine osaa kasvain sisälsi, mutta se muodostuu maksan kautta nivelkapseleiden väliin. Ja se korjaantuu itsestään kun käyttää tarpeeksi leveetä lestiä ja suositukseni on myös tukipohjalliset. Soita vaikka Terveystyki Oy:n, Podologi(=alaraajojen erik. tutkija, ainut Suomessa) Antti Hakalalle 050-5505 909 ja tiedustele lisää häneltä!! Suosittelen kovasti!!!
      Mukava mies! :o)
      Terveisin Miramarina

      • Vaivasenluutoipilas

        Hei
        Totuus on ,että vaivasenluun kehittyminen on periytyvä ominaisuus, eikä sen leikkuuttamista kukaan edes harkitse, jollei se vaivaa huomattavasti lyhyessäkin kävelyssä.
        Itse haluaisin kuulla,miten olette parantuneet vaivasenluuleikkauksesta?Varsinkin Te , joille on laitettu titaanilevy ruuveilla kiinni ja varvas katkaistu kahdesta kohtaa,Itselläni tehty näin 3vkoa sitten ja jännittää, koska juoksuharrastus tärkeä osa elämää.Yöt hankalia ja jalan verekierto huono.Joutuukohan metallin vielä poistamaan...
        t. Vaivasenluutoipilas


      • Miramarina
        Vaivasenluutoipilas kirjoitti:

        Hei
        Totuus on ,että vaivasenluun kehittyminen on periytyvä ominaisuus, eikä sen leikkuuttamista kukaan edes harkitse, jollei se vaivaa huomattavasti lyhyessäkin kävelyssä.
        Itse haluaisin kuulla,miten olette parantuneet vaivasenluuleikkauksesta?Varsinkin Te , joille on laitettu titaanilevy ruuveilla kiinni ja varvas katkaistu kahdesta kohtaa,Itselläni tehty näin 3vkoa sitten ja jännittää, koska juoksuharrastus tärkeä osa elämää.Yöt hankalia ja jalan verekierto huono.Joutuukohan metallin vielä poistamaan...
        t. Vaivasenluutoipilas

        Periytyvänä ominaisuutena on ainoastaan että olet pitänyt liian pieniä ahtaita kenkiä. Tiedustele lisää podologi Antti Hakalalta 050-5505 909

        T.Mm


      • skorpioni-74
        Vaivasenluutoipilas kirjoitti:

        Hei
        Totuus on ,että vaivasenluun kehittyminen on periytyvä ominaisuus, eikä sen leikkuuttamista kukaan edes harkitse, jollei se vaivaa huomattavasti lyhyessäkin kävelyssä.
        Itse haluaisin kuulla,miten olette parantuneet vaivasenluuleikkauksesta?Varsinkin Te , joille on laitettu titaanilevy ruuveilla kiinni ja varvas katkaistu kahdesta kohtaa,Itselläni tehty näin 3vkoa sitten ja jännittää, koska juoksuharrastus tärkeä osa elämää.Yöt hankalia ja jalan verekierto huono.Joutuukohan metallin vielä poistamaan...
        t. Vaivasenluutoipilas

        Minulla leikattiin 10 vuotta sitten tuolla sinun leikkaustavalla vasen jalka, ja aivan ihana tuli. Lokakuussa leikattiin chevroninosteotomialla oikea jalka ja edelleen kipeä, patti suuri. Varvas on onneksi suorassa, mutta sisäsyrjällä iso patti, ei mene läheskään kaikki kengät jalkaan. Olen menossa näyttämään sitä lääkärille 7.1.08 ja katsotaan mitä meinaavat. Ois pitänyt vaan rohkeasti pyytää samaa leikkausta vasempaankin jalkaan :(


      • helka

        Vai johtuu pienistä kengistä, näin uskottelin tai syytin äitiäni 5 vuotiaana kun kärsin vääristä varpaistani, kipua ei silloi vielä ollut. Väärät varpaat ja vaivaseluut periytynyt isän puolen suvulta jossa kyllä kaikilta löytyy kierot isot varpaat ja vaivasenluut.Tukipohjallisia olen käyttänyt jo 4 vuotta, askelkilinkalta. Kipu ei tunnu lähtevän vain iän myötä lisääntyy. Ikää 30 vee, vielä siis kestämistä tai leikkaus jos siitä olisi helpotusta...


      • Ruuvit jalkoihin
        Vaivasenluutoipilas kirjoitti:

        Hei
        Totuus on ,että vaivasenluun kehittyminen on periytyvä ominaisuus, eikä sen leikkuuttamista kukaan edes harkitse, jollei se vaivaa huomattavasti lyhyessäkin kävelyssä.
        Itse haluaisin kuulla,miten olette parantuneet vaivasenluuleikkauksesta?Varsinkin Te , joille on laitettu titaanilevy ruuveilla kiinni ja varvas katkaistu kahdesta kohtaa,Itselläni tehty näin 3vkoa sitten ja jännittää, koska juoksuharrastus tärkeä osa elämää.Yöt hankalia ja jalan verekierto huono.Joutuukohan metallin vielä poistamaan...
        t. Vaivasenluutoipilas

        Haluaisin tietää kuinka kauan toipuminen kestää kun leikataan molemmat jalat, siis vaivasenluut?
        Koska voin esim. mennä kauppaan yms?


      • sirusiru
        Ruuvit jalkoihin kirjoitti:

        Haluaisin tietää kuinka kauan toipuminen kestää kun leikataan molemmat jalat, siis vaivasenluut?
        Koska voin esim. mennä kauppaan yms?

        Minulle opetettiin sairaalassa sauvoilla kävely leikkauksen jälkeen. Menin sitten kaupaan, keppien kanssa. Leikkausalueet vuoti ja tuli mahtavat mustelmat. Olisi pitänyt pysyä kaksi viikkoa ihan vaan sohvalla, sen jälkeen helpotti huomattavasti.


      • Ei toimi

        Vältä leikkausta.


      • Anonyymi

        Ei korjaannu itsestään


    • onnistu

      ainakin mulla hyvin. menin terveyskeskusken kautta lähetteellä ja sitte rovaniemen keskusairaalassa operoitiin. Selkäydinpuudutuksella ja ite operointi kesti 20min. Yön olin sairaalassa ja neljä viikkoa sairaslomalla josta jo puolentoista vkon päästä kävelin ilman keppejä! Jälkikipuja ei ollu, söin kotona yhen särkytabun koko aikana =) Sidoin sen hvin joka päivä ja on ollut hyvänä! ei yhtän särkyjä sen jälkeen ja oon urheillu entiseen tapaan!! itte oon tosi tyytyväinen ja leikkautan toisenki kunhan ehdin! eihän se mikkään kaunis oo, mutta kuiten suhtnormaalin näkönen! mie henk.kohtasesti suosittelen, ainakin kotona rovaniemellä osaavat homman!!!

    • Anneli 52

      Minulla oli vaivasenluun leikkaus kuusi viikoa sitten elikä 8,7,2010 ,, kaikki meni hyvin ja ( kenkäkin ) otettiin jo pois tällä viikolla , Sairaalassa olin kaksi yötä , Normaalisti ovat yhden yön , Leikkaus tehtiin yksityisairaalassa , Joten odotusaikaa leikkaukseen ei ollut , Kipuakaan ei ole ollut enemmälti , Että kannattaa korjauttaa vaivansa , Se kannattaa , Ja mikä mukavinta kun ne korjauttaa ajoissa sitä parempi on lopputuloskin,

      • Seijatt

        En tiedä saako tällaista laittaa tänne, mutta myyn vaivaisenluunauhan, uuden, Huutonetissä. Ostin kaksi eri mallia ja toisesta pidän enemmän ja toisen myyn pois. Esim. hakusanalla hallux löytyy. Se auttaa suoristamaan varvasta, niin voi hieman onnistua lykätä vielä leikkausta. Ei siis suorista mitenkään pysyvästi, mutta vie kivun.


      • Seijatt
        Seijatt kirjoitti:

        En tiedä saako tällaista laittaa tänne, mutta myyn vaivaisenluunauhan, uuden, Huutonetissä. Ostin kaksi eri mallia ja toisesta pidän enemmän ja toisen myyn pois. Esim. hakusanalla hallux löytyy. Se auttaa suoristamaan varvasta, niin voi hieman onnistua lykätä vielä leikkausta. Ei siis suorista mitenkään pysyvästi, mutta vie kivun.

        Lisään vielä, että hinta on noin puolet esim. Instrun hinnasta.


    • MMM2010
      • 5v. kipua

        käyttänyt kolmeviikkoa bonorto ortoosia(sukka), kivut on loppuneet ja varvas näyttää suoremmalta.
        Olen ainakin itse tyytyväinen.


    • jk-49

      Kävin 7/3-11 vas.jalan vaiv.luun leikkauksessa Hatanpäällä .Alaraajapuudutus .Tähän mennessä kaikki edennyt hyvin .Kipuja ei ole ollut ollenkaan ,ja kaikki näyttää edistyvän aikataulun mukaan . käytän joka päivä kylmäpussia n.10.min.Turvotusta ei juuri ollenkaan.Kärsivällisyyttä ja varovaisuutta vielä 3 viikkoa . Tukikengän käyttöä ja tarpeen mukaan kainalosauvat .Tähän mennessä olen tosi tyytyväinen .

    • tiedon haluinen

      heippa!
      Tässä olen kärvistellyt oman ihanan vaivaisenluuni kanssa jo kohta vuoden ja niistä n. puoli vuotta on ollut kävely täyttä helvettiä. Nyt olen ajatellut voivani vihdoin mennä leikkautettavaksi, mutta ainoa huoleni on hinta puoli. joten kun täällä nyt teitä on kenelle leikkaus on jo tehty niin jos viitsisitte hieman valaista että paljonko kustantaa ihan terveyskeskuksen puolella ja miten yksityinen repii kustannuksia? :) pakko pian on leikkaukseen mentävä, mutta olisi kiva saada vähän tuntumaa..

      • jk-49

        Tiedon hakuiselle : Kunnallisella puolella tk. maksu lähetteen saamiseksi .Sairaalassa esitutkimus ,leikkaus ja 1 yöpyminen vähän yli 90 euroa .Loppu tarkastus ja kuvaus lisää jonkun kympin . Kannattaa ottaa selvää .Nykyään tosi vaivaton toimenpide !!!


      • tiedon hakuinen
        jk-49 kirjoitti:

        Tiedon hakuiselle : Kunnallisella puolella tk. maksu lähetteen saamiseksi .Sairaalassa esitutkimus ,leikkaus ja 1 yöpyminen vähän yli 90 euroa .Loppu tarkastus ja kuvaus lisää jonkun kympin . Kannattaa ottaa selvää .Nykyään tosi vaivaton toimenpide !!!

        kiitokset tästä tiedosta.
        Tarkoitus olisi viimeistään syksyllä mennä se leikkaamaan pois ja tuon tiedon myötä en ole huolissani, ainakaan raha puolen suhteen. :)


      • jk-49
        tiedon hakuinen kirjoitti:

        kiitokset tästä tiedosta.
        Tarkoitus olisi viimeistään syksyllä mennä se leikkaamaan pois ja tuon tiedon myötä en ole huolissani, ainakaan raha puolen suhteen. :)

        Tiedon haluiselle vielä: Itselläni jonotus aika oli kokonaisuudessaan n.8-9 kk. Toimi nopeasti !!!


      • Anonyymi

        5000 tonnia


    • pattivarvas

      Kiinnostuksella luin kommentteja ja kokemuksia leikkauksesta, itse menen kohtapuoliin eka käynnille. Kertokaa mitä tarkoittaa ja millaisia ovat eri leikkaustavat? Olen kuullut että toinen tapa on "höyläämällä" leikattu vaivasenluu ja toisessa tavassa katkaistaan luu. Kumpi parempi?

      • jk-

        Pattivarpaalle :Leikkausmenetelmiä on useita .Jokainen on tapauskohtainen .Iän tuomat " piilovaivat " mm. vaikuttavat leikkaustapoihin .En ole asiantuntija sen enempää , mitä olen juuri toipilaana saanut jotain tietoa tuttujentutuilta ja tästä netistä . Itselläni kaikki tähän mennessä sujunut hyvin !!!


    • minä vain

      Moi!
      Vaivaisenluuni ovat alkaneet haitata minua, koska ne hiertävät kengissä ja särkevät levossa. On myöss inhottava tunne, kun isovarvas on työntynyt 2. varpaan alle puoliksi. Osaatteko arvioida mitkä kulmat varpaissani on omien kokemuksieni perusteella? Onko leikkaus ajankohtainen, kun vaivasenluut häiritsevät liikuntaharraastuksiani sekä päivittäistä elämääni. Olen vasta 18 vuotias, enkä ole koskaan käyttänyt korkokenkiä, kuin vain juhlatilaisuuksissa.

    • Varvas+ Kusipussi

      Terve .Olen täysin vittuuntunut Peijaksen sairaalan touhuun. Olin 4.5.2011 oikean isovarpaan korjausleikkauksessa, kahden nivelen jäykistäminen. Olin keskustellut nukutuslääkärin kanssa operaatiosta ja vaivoistani .Päädyttiin nukutukseen. Kun leikkaus koitti muutti toinen lääkäri nukutuksen Spinaalianestesiaksi . Puuduttivat alaraajat ja leikkasivat. Leikkaus onnistui mutta sen jälkeen ei virtsaaminen enää onnistunutkaan. Sen jälkeen aloitettiin paskanjauhanta ja esitettiin vaikka mitä syitä. Katetroitiin viisikertaa meinasi vielä eräs ulkolainen sairaanhoitaja tyriä koko homman, voin sanoa,että kokohomma tuntu kivuliaalta.Lopuksi ennen ulosheitoo laittoivat kestokatetrin, jonka kanssa pitää elää viikko. Jumalauta että panee vihaksi. Onko kellään kokemusta .Millä oikeudella toinen menee muuttamaan jo sovittua nukutusta oman mielensä mukaan.Saatana eikö täällä ole potilaalla mitään oikeuksia. Voisko joku kertoo miten juttu viedään eteenpäin.

    • leikkausta odottava

      nim.merk.varvas kusipussi.tee reklamaatio kärsimästä haitasta!oliko sulla kipuja koivissa,kun spinaalipuudutteen vaikutus lakkasi?nim.merk.leikkaukseen menevä.

    • könkkä

      Minulta leikattiin viikko sitten vasemman jalan vaivasenluu. Kuusi vuotta sitten leikattiin toisesta jalasta Chevronilla ja laitettiin Smart-puikko tueksi. Nyt en ole selvillä miten leikattiin, mutta ruuveilla tuettu ja tosi pitkä haava. Kipeämpi on kuin ensimmäinen leikkaus. Riippuu kait siitä miten leikataan ja minkälainen vaiva. Vaiva voi olla erilainen toisessa jalassa ja vaatii toisenlaisen toimenpiteen. Olen könkkässyt tukikengän varassa ilman sauvojakin jo. Pelottaa, että en kai ole vahingossa astunut väärin, kummasti vihlasi silloin eka iltana kun tulin kotiin jossain asennossa. alkuun ei osaa varoa niin huolellisesti ja varsinkin kun liikkuu kovissa lääkkeissä. Toivon että kaikki hyvin. Ei kai se jalka porsliinia ole alussakaan. En tietääkseni ole varannut päkiälle, vaan kantapäälle. No sidon hyvin joka päivä. Toivottavasti tulos on ytä hyvä kuin ekassa jalassa.

    • KPKS

      mulle tehtiin ukkovarpaan tyvinivelen luudutus-leikkaus viime syksynä. hyvin onnistui, mutta saikkua tarvein 3kk yhteensä. teen fyysisesti raskasta seisomatyötä turvakengät jalassa.

      toinen jalka operoidaan ensi syksynä, mahdollisuus olisi jo nyt keväällä mutta en halua kesää vasten leikata.

      mulla oli 5 vko tuhkimokenkä ja kantakenkä, leikkaus tehtiin julkisella, olin yhden yön sairaalassa koska haava vuoti hieman. ei tullut maksaan kun muutaman satasen yhteensä. mukaan laskettuna kaikki lääkärikäynnit ja röntgenit. sairaslomaa hain omalta työterveyslääkäriltä joten siellä käyntikään ei maksanut mitään. taksilla kuljin kipsiaikana, siihen sain aina taksilaput.

      olen ollut todella tyytyväinen uuteen jalkaani, isovarvas on vihdoinkin suorassa ja kaamea patti poissa jalan sivulta. kävelemään jouduin opettelemaan uudelleen ja kenkäostoksille pääsen kun toinenkin jälka on leikattu.

      kipsikenkää pidin kokoajan, ja se oli todellä kätevä, suihkuun pystyi menemään ja saunaankin kun tikit otettiin pois, kenkä vain siksi aikaa pois!

      kun on asenne kohdallaan ja motivaatio korkealla, kaikki onnistuu!

      • pattijalka

        Tänään leikattiin vaivasenluu oikeasta jalasta. Nyt rupee tuntumaan kipua,aijai...:/ Pelottaa kun könkkäsee kävellä,et jos vahingos rasittaa tuota päkiänpuolta. Miks jotkut puhuu tällä palstalla että he sitovat jalkaansa vai tuleeko tuo vaihe sitten myöhemmin? Mulle ei puhuttu muuta kuin että 2vk kuluttua leikkauksesta,menen terkkariin,siellä otetaan ompeleet pois ja laitetaan uudet siteet,et ite ei tarvia sitoa.


    • pattivarvas

      Hei pattijalka!
      Kerro miten sun toipuminen edistyy. Mulla leikkaus edessä nyt helmikuussa. Minulta leikataan molemmat jalat kerralla ja nyt vähän jännittää. Kuinka pian pystyy kävelemään suht normaalisti?

      • pattijalka

        Moi pattivarvas!

        Nyt on kaksi päivää kulunut leikkauksesta. Särkyä ei ole ollut kuin aamuisin enää kun nousen sängystä. Niitä särkylääkkeitä kannattaa napata aina kun vähänkin rupeaa kipua tuntumaan,niillä se kipu pysyy poissa ja paraneminen nopeutuu. Kohoasennossa olen myös nyt pitänyt jalkaa,mulla on yön aikanakin iso sohvatyyny jalan alla.
        Muuten on hermoon ottanut,kun on niin avuton olo,liikkuminen on vaivalloista. Sohvalle/sänkyyn kun pääsee,niin ei tee mieli vähällä sieltä nousta!:) Noh,ehkä olen parin kuukauden päästä isompia hauiksia rikkaampi.. Suihkussa olen käynyt niin,että olen istunut muovituolissa,leikattu jalka saavin päällä muovipussissa. Sitten parin viikon päästä kun otetaan nuo ompeleet pois,niin ei tarvii enää varoa kastumista. Kuuden viikon päästä on sitten kontrolli,jossa otetaan kuvat jalasta yms. sen jälkeen ei ilmeisesti tarvitse pitää enää kantalappua ja voi kävellä normaalisti.
        Mutta sinulta kun leikataan kummatkin jalat kerralla,niin siihen en osaa antaa oikein mitään neuvoja. Tsemppiä!


      • pattivarvas
        pattijalka kirjoitti:

        Moi pattivarvas!

        Nyt on kaksi päivää kulunut leikkauksesta. Särkyä ei ole ollut kuin aamuisin enää kun nousen sängystä. Niitä särkylääkkeitä kannattaa napata aina kun vähänkin rupeaa kipua tuntumaan,niillä se kipu pysyy poissa ja paraneminen nopeutuu. Kohoasennossa olen myös nyt pitänyt jalkaa,mulla on yön aikanakin iso sohvatyyny jalan alla.
        Muuten on hermoon ottanut,kun on niin avuton olo,liikkuminen on vaivalloista. Sohvalle/sänkyyn kun pääsee,niin ei tee mieli vähällä sieltä nousta!:) Noh,ehkä olen parin kuukauden päästä isompia hauiksia rikkaampi.. Suihkussa olen käynyt niin,että olen istunut muovituolissa,leikattu jalka saavin päällä muovipussissa. Sitten parin viikon päästä kun otetaan nuo ompeleet pois,niin ei tarvii enää varoa kastumista. Kuuden viikon päästä on sitten kontrolli,jossa otetaan kuvat jalasta yms. sen jälkeen ei ilmeisesti tarvitse pitää enää kantalappua ja voi kävellä normaalisti.
        Mutta sinulta kun leikataan kummatkin jalat kerralla,niin siihen en osaa antaa oikein mitään neuvoja. Tsemppiä!

        Moi!
        Kiva kuulla,että ainakin tähän saakka on mennyt hyvin. Toivotaan että menee sitten loppuun saakka. Sitä kait pitää vaan ottaa rauhallisesti eikä turhiä hötkyillä. Onneksi olen kuullut nyt enemmä positiivista kuin negatiivistä tästä leikkauksesta.

        Pikaista paranemista!


    • KPKS

      heippa kaikki vaivaset luulliset! voisitteko kertoa samalla kun tänne kirjoitatte leikkauksesta että minkälainen leikkaus tehtiin, niitä kun on erilaisia. joillakin leikataan jalkapöydästä asti, ja toisilla taas siten että ukkovarpaan tyvinivel luudutetaan (kuten minulla). joillekkin laitetaan ruuvi varpaaseen, toisille varpaan päähään poistettava piikki.

      toiset sitovat jalkansa, toiset pitävät kipsikenkää jne.

      pattijalka: etkö sä saa kastella sitä jalkaa? onko sulla siteet siinä? miten ihmeessä pidät ompeleet puhtaina?

      mulle on aina opetettu että leikkauksen jälkeen ompeleita pitää suihkuttaa joka päivä ja huolehtia puhtaudesta ettei tulehdu. haavakin paranee paremmin kun suihkuttelee vedellä ja antaa ilmakylpyjä. mulla oli kipsikenkä jonka otin suihkuun mennessä pois ja annoin jalan kuivua ja tuulettua kunnolla ennenkuin laitoin takaisin jalkaan. haavasta tuli tosi siisti ja ompeleiden poistossa sain kehuja kuinka siisti ja hyvinvoiva haava oli.

      laitoin myös bebanthenia haavan ympärille ohuen kerroksen joka päivä, iho pysyi hyvänä eikä turvotus kinnannut ihoa kun rasvasi. haavan päälle laitoin rasvaa vasta kun ompeleet poistettu ja haava kunnolla kiinni.

      • KPKS

        piti vielä kysymän oletteko teettäneet yksilölliset tukipohjalliset? saitteko kelakorvausta vai pitikö omakustanteiset hommata?

        mä teetin omalla rahalla, mutta kun tarvin työkenkiin toiset pohjalliset niin ne laitan sitten kelakorvauksella jonka vaadin kun toinen jalkakin leikattu. perusteita kyllä riittää. en vain tajunnut aikaisemmin.


    • kpks

      uppia kun on jo muutama muukin ketju samasta aiheesta.

    • HMPK

      Moi! Minulla on kummankin jalan leikkaus edessä vaivasen luitten vuoksi (jalan sisä sekä ulkopuolella kasvaa luut). Mietin tässä että taitaa olla sama ottaa kumpikin yhdellä kertaa. Olen liikkuva ihminen että en halua pitkittää vaivasaikaa sen enempää kun on pakko. Jalka voi kuulemma vuodenkin ajan aina välillä turvota niin tuntuu se vuoden kärsiminen ihan riittävältä ja paremmalta vaihoehdolta kun se että kun yksi on parantunut niin sitten toista aletaan leikkaamaan. Onko täällä ketään joka on ottanut kummankin jalan samaan aikaan? Mikä on teidän kokemus? Mutta on muittenkin leikattujen tai alalla olevien mielipiteet tervetulleita. Lääkärini on jo sanonut että voi ottaa kummankin jalan samaan aikaan. Saan myös hoitokengät mukaan että siinä saa sitten taistella tasapainon kans kun kävelee kantapäillä eteenpäin....Mutta ei ainakaan ole tasapainoongelmia että enemmän pelottaa jos leikkaus jotenkin epäonnistuu. Kipuunhan on lääkkeitä jotka toivottavasti puree ja kunnolla.

    • KPKS

      enpä minä kyllä suosittele leikkaamaan molempia jalkoja samaa aikaa. tai riippuu ihan tietenki kuinka pahat vaivasen luut sulla on ja mikä on tuleva leikkaustapa, niitä kun on erilaisia.

      minun tapauksessani, ukkovarpaan tyvinivelen luudutus, pidin kipsikenkää 5vko ja kävelin keppien avulla.

      kun 5vkoa oli kulunut, sain alkaa opettelemaan kävelemään "uudella jalalla", aloitin liikunnan tosi kevyesti, kävin paljon uimassa, sillä kävellä en edes jaksanut pitkästi, muutamassa viikossa kun lihakset surkastuu aika lailla.

      nyt, kun leikkauksesta on kulunut reilun puoli vuotta, olen hiihtänyt, luistellut, juossut ym... tosin toinen jalka on vielä operoimatta mutta eipä ole leikattu jalka tullut kipeäksi esim. hiihtämisestä.

      mieti nyt kunnolla mitä haluat, minä itse tykkään että molemmat jalat operoidaan erikseen, ja nyt onkin leikkuuaika sovittu ensi syksyyn toidellekkin jalalle, on kyllä kunnolla ehtinyt parantua leikattu jalka.

      ja ainahan pitää muistaa sekin asia, että mitä jos jokin menee pieleen? molemmat jalat kerralla... sitte on jalaton.

    • TaHaVi

      Hei! Minulle tehtiin vuosi takaperin vaivaisenluuleikkaus, jossa kyhmy sekä sisä-, että ulkoreunasta (ns. räätälin kyhmy) poistettiin. Samalla tehtiin jalkapöydnluun osteotomia. Ruuveja isovarpaan kohdalla kolme ja jalan ulkoreunassa kaksi. Leikkauksen jälkeen en tarvinnut paljoa kipulääkkeitä, mutta toipuminen oli muuten hidasta. Turvotusta ja ontumista kesti puoli vuotta ja sen jälkeen kivut jatkuneet tähän päivään, lisänä vanhaan kipuun varpaiden pistely. Olen liikunnallinen nainen ja esim. hiihto onnistui siten, että puristin varpaat kippuraan monoon...sain avun pistelyyn. Kävely ja juoksu tuntuu koko ajan hankalalta, samoin en voi kuvitellakaan pitäväni vähänkään kannallista kenkää. Pitkät ajomatkat (työni puolesta) aiheuttavat kipua, koska jalka "v'äärässä" asennossa.
      Kävin ongelmieni kanssa ortopedin vastaanotolla uudelleen ja nyt taas jonossa leikkaukseen; tällä kertaa tarkoituksena tyvinivelen jäykistäminen. Hieman mietityttää....menenkö ojasta allikkoon...onko kenelläkään kokemusta moisesta korjausleikkauksesta?

    • mauheu

      Hei!
      Minulle on tehty vaivaisenluu leikkaus noin vuosi sitten vasempaan ja nyt on tehty toiseen , olen saiiraslomalla 13.5 asti . Leikkaus on onnistunut hyvin ja pystyn kävelemään hyvin vähän kuitenkin täytyy varoa varpaille astumista, hankin itselleni keinupohjaiset lenkkikenkät jotka ovat tosi hyvät siinä voi säädellä painoa.
      Minut leikannut lääkäri oli erikoistunut näihin vaivaisenluu tapauksiin, ja olen kyllä erityttäin tyytyväinen lopputulokseen. Ei muuta kun korjausleikkaukseen vaan niin pääsee siitäkin vaivasta.
      Paraneminen kestää todella kauan itse olen ollut jo 9 viikkoa ja meinaan hakea vielä lisää saikkua kun jalka on turvoksissa. Tyoni on sellaista että joudun olemaan paljon jalkojen päällä.
      Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä jos olette menossa leikkaukseen.

    • tsuukko

      Voi miten uskallan mennä vaivasenluu leikkaukseen, kun olen lukenut teidän kirjoituksia :(
      Kipeät on, särkyä on töissä ja öisinkin. P E L K Ä Ä N:::!!!!

    • r-ss

      Ei kannata pelätä, sillä kaikilla erilainen kokemus. Esilääkityksenkin saa, jos pelkää. Eikä se jälkikäteen niin kummonen kokemus ollutkaan. Minäkin pelkään hurjasti ja v.2013 alussa leikataa oikea jalka, sillä vasen täytyi operoida ensin. Nyt vain kaikki rohkeasti leikkaukseen, sillä jalastasi voi tulla yhtä kaunis kuin minullakin. Pitkäksi (4kk) vain sinkui sairasloma ekalla jalalla, enkä vieläkään kävele kunnolla, sillä oikea lonkka oireilee ja väsyy, kun kävely jotenkin epävireistä. tiedän sen menevän ohi.
      Tsemppiä teille kaikille.

    • L R

      Sinä joka olet menossa vaivaseluuleikkaukseen ei sitä tarvise pelätä ei ole niin kauheaa mitä on peloteltu olin juuri tåmån kuun 1 päivnä samass operaatiossa .
      Toki minuakin pelotti mennä sinne mutta kannattaa mennä minä kotiuduin eilen sairaalasta,jalka on siteessä kepeillä tässä töpöttelen pientä kipua toli on mutta siihen niin hyvät lääkkeet että kivut lähtee.

    • k-piikin poisto?

      HEI HALOO, kaikki te, joilla vaivaisenluuleikkauksen yhteydessä laitettiin K-piikki isovarpaaseen! Minulla on sen poisto edessä ja pelottaa aivan hirveästi. Tänään soitin kirurgiselle (Peijas) jossa hoitaja kertoi rehellisesti, että jotkut eivät edes huomaa kun piikki otetaan pois ja toiset sitten taas sanovat, että sattui. Miten on, kokemuksia kiitos!
      Ja jos joku ystävällinen sielu sattuu tämän lukemaan ja jopa viitsisi spostitse suoraan minulle vastaamaan, niin olisin todella kiitollinen. T. [email protected]

    • p olavi

      Minulle tehtiin leikkaus vuosi sitte, jalkani on melkeen kun uusi , verrattuna vuosi sitten. sahattii, hiotiin sulaavilla pinneillä kiinni. japieniä kipuja on tietty. mutta suuret on pois, kesti 45min vuorokausi sairaalassa , nyt ois tarkastus ja pystyn normaalisti kövelemään kyllä kannattaa leikkaus , siunausta

    • Manna

      Mistään en tahdo löytää seuraavaan vastausta, tietäisikö joku?

      Eli luin Terveyskirjaston äskettäin julkaistusta artikkelista (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=jal00110) ettei

      "Julkisen terveydenhuollon palveluina vaivaisenluuleikkauksia ei juurikaan enää tehdä." ja "Yksityisesti tehdyn leikkauksen hinta on niin korkea, ettei kaikilla ole siihen varaa."

      Onko tämä tosiaan muuttunut näin??

      • Anonyymi

        Kyllä asiat ovat muuttuneet siihen suuntaan.
        Kävin Peijaksessa pyytämässä vaivaisenluukirurgiaa, niin hoitaja sanoi heti ilmoittautumisessa: "Me emme leikkaa vaivaisenluuta."

        Vain yksityiset leikkaavat HUS:n alueella, ei julkinen sektori.


    • kpks

      julkisella puolella ainakin minulla on molemmat jalat operoitu, 2011 oikea ja 2012 vasen, eikä kukaan kyseenalaistanut voiko julkisella leikata koska vaiva oli kiistaton.

      minulle ei koskaan edes ehdotettu yksityistä, enkä olisi mennytkään, koska sama lääkäri olisi leikannut yksityisesti. säästin tuhansia euroja julkisella puolella. toki jouduin odottamaan puoli vuotta että pääsin hoitotakuun puitteissa leikkaukseen, mutta tiesin sen jo lähteissä.

    • PARASTIETÄVÄ

      Kannattaa mennä siihen mummolani oli se ja hyvin meni :Design suosittelen

    • Vajavainen

      Mulle tehtiin vaivasenluu-leikkaus 17.12.2015 eli leikkauksesta on kulunut yli 3kk ja jalkaterästä on otettu röntgenkuva ja siinä on todettu, että osteotomialinja kuvautuu edelleen avoimena vaikuttavaa luutumista alueella ei todeta. Voiko tällaista korjata uudella leikkauksella, kun luunpäät on laitettu ristiin leikkauksessa eikä ole luutunut. Toiseen jalkaan on tehty sama leikkaus ja se onnistui hyvin ja luutui kun luunpäät laitettiin vastakkain. Mitä minun pitäisi tehdä?

    • Raeaetaelin_kyhmy

      Hei olen podologi ja haluaisin erityisesti kiittää tätä foorumia oikean terminologian käytöstä keskustelussanne

    • Anonyymi

      Kyllä

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe