Pankkitilin avaaminen

Lume...

Miten lapselle saa avattua pankkitilin ilman toisen huoltajan suostumusta ja käyttöoikeutta? Tässä tapauksessa tämä toinen huoltaja on vakavasti päihdeongelmainen, joten 1) häntä tuskin saisi pankkiin allekirjoittamaan mitään ja 2) tilin sisältö voisi kadota parempiin suihin.

Ainakin Nordeassa kieltäydyttiin avaamasta tiliä. Heille ei sopinut myöskään se, että tili olisi ollut huoltajan nimissä ja lapsella olisi ollut siihen täysi käyttöoikeus.

Lapsi on siis yhteishuollossa. Huoltajuustaistelu olisi turhan raskas ratkaisu ongelmaan.

Onko kellään kokemusta muista pankeista tai neuvoja?

27

9475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avata itsellesi kakkostilin

      ...johon oma kortti omalla nimelläsi (nostokortti). Niin lapsesi voi käyttää sille tilille osoitettua korttia itse. Jos taas haluat säästää häntä varten rahaa, eli ei käyttötiliksi, sinun pitää jälleen avata omalla nimelläsi säästötili, jonka sitten itse tiedät kuuluvan lapselle. Kun lapsi on aikuinen, voit siirtää rahat suoraan hänen omalle tililleen.

      Jos siis et halua käydä läpi huoltajuustaistelua.

      • Lume...

        Kyse on käyttötilistä.

        Tuon ratkaisun ongelmana olisi, että automaateilla miniminosto on 20 e, mikä on (ainakin tälle lapselle) vielä turhan suuri summa.

        Olisi parempi, jos lapsi voisi maksaa ostoksensa kaupassa kortilla, mutta tuo tuskin onnistuu, jos kortissa on toisen henkilön nimi...


      • sitten aina
        Lume... kirjoitti:

        Kyse on käyttötilistä.

        Tuon ratkaisun ongelmana olisi, että automaateilla miniminosto on 20 e, mikä on (ainakin tälle lapselle) vielä turhan suuri summa.

        Olisi parempi, jos lapsi voisi maksaa ostoksensa kaupassa kortilla, mutta tuo tuskin onnistuu, jos kortissa on toisen henkilön nimi...

        sillointällöin käyt hakemassa pankista pötkön kolikoita ja annat sen sille lapselle sen pötkön.
        Laitat rahastoon menemään ne tilisiirrot,kasvavat hyvin siellä.
        Eii tarvitse edes rajoituksia kun on oma tili.
        Jos lapselle antaisit,joutuisit kyttäämään sen lahja/verotus rajan.
        Mut anna se kolikkopötkö sillointällöin.
        JA kun on 18 sit annat sen rahastosäästötilin,pikkuhiljaa, ettei tu verojuttuja.
        Eipähän exä kittaa sakasankirjaa kielioppeineen kitusiinsa.


    • viikolla tilin, eikä mitään

      ongelmaa. Riitti minun allekirjoitukseni. Nyt on pojalla toinen tili josta voi itse nostaa kortilla rahaa, ja toinen on säästötili johon ei ole korttia.

      Meillä ei ole yhdenkään lapsen kohhdalla ollut mitään ongelmaa avata tilejä.

      • *mamma

        Siis "teillä", eli oletko yksinhuoltaja?


      • muttei meiltä
        *mamma kirjoitti:

        Siis "teillä", eli oletko yksinhuoltaja?

        kysytty edes isän nimeäkään! Avasin lapsen nimellä, niinkuin muidenkin lasten tilit. Ei koskaan ole kysytty.


      • Lume...
        muttei meiltä kirjoitti:

        kysytty edes isän nimeäkään! Avasin lapsen nimellä, niinkuin muidenkin lasten tilit. Ei koskaan ole kysytty.

        ...vastauksista

        Kolikkopötköt eivät ole hyvä idea. Käteinen meillä on nytkin käytössä, ja tarkoituksena olisi nimen omaan opettaa lapsi käyttämään pankkipalveluja ja toivon mukaan myös säästämään tililleen. (Käteinen tuntuu polttavan käsissä ihan liikaa.)

        Sinä joka olit juuri saanut avattua tilin: Voisitko kertoa, mistä pankista oli kysymys?


      • avattua
        Lume... kirjoitti:

        ...vastauksista

        Kolikkopötköt eivät ole hyvä idea. Käteinen meillä on nytkin käytössä, ja tarkoituksena olisi nimen omaan opettaa lapsi käyttämään pankkipalveluja ja toivon mukaan myös säästämään tililleen. (Käteinen tuntuu polttavan käsissä ihan liikaa.)

        Sinä joka olit juuri saanut avattua tilin: Voisitko kertoa, mistä pankista oli kysymys?

        osuuspankissa lapsille tilit


      • ja tämä viimeinen
        Lume... kirjoitti:

        ...vastauksista

        Kolikkopötköt eivät ole hyvä idea. Käteinen meillä on nytkin käytössä, ja tarkoituksena olisi nimen omaan opettaa lapsi käyttämään pankkipalveluja ja toivon mukaan myös säästämään tililleen. (Käteinen tuntuu polttavan käsissä ihan liikaa.)

        Sinä joka olit juuri saanut avattua tilin: Voisitko kertoa, mistä pankista oli kysymys?

        tili avattiin Handelsbankeniin. Sampoonkin olen joskus kauan sitten avannu, muttei ole enää käytössä.


      • ollut ongelmia

        ja tytöllä on ollut vuosia oma tili joka on kerran siirretty pankista toiseen.
        tuntuu vähän oudolta ettei sais avattua tiliä lapselle. tiedän monta tapausta kun isovanhemmat ovat avanneet tilin lapsenlapselleen ja säästänyt sinne rahaa.


      • edell......
        ollut ongelmia kirjoitti:

        ja tytöllä on ollut vuosia oma tili joka on kerran siirretty pankista toiseen.
        tuntuu vähän oudolta ettei sais avattua tiliä lapselle. tiedän monta tapausta kun isovanhemmat ovat avanneet tilin lapsenlapselleen ja säästänyt sinne rahaa.

        yhteishuoltajuus on eikä ole kysytty edes isän nimeä


      • &&&&&...
        edell...... kirjoitti:

        yhteishuoltajuus on eikä ole kysytty edes isän nimeä

        ensin avasin aktiaan ja nyt tili on nordeassa


      • Anonyymi
        &&&&&... kirjoitti:

        ensin avasin aktiaan ja nyt tili on nordeassa

        Nordeassa erittäin hankala kun kyseessä on yhteishuoltajuus eroperheissä. Kokemusta on.


    • pankkitili?

      Minä olen avannut pankkitilin mm. kummityttärelleni...! Eipä ole tullut mieleenkään ettei se onnistuisi...! Käypä eri pankeissa...

      Pankkitilihän voi olla esim. lahja lapselle!

    • näköjään

      eri pankeissa (siis konttoreissa) eri käytäntöjä. Minäkään en saanut avattua lapselle tiliä (ilman toisen huoltajan laajoja käyttöoikeuksia) Osuuspankkiin. Avasin siis tilin omalla nimelläni ja lapselle käyttöoikeus, mutta visa-electron on tietenkin minun nimelläni ja minun on siis maksettava lapsen ostokset.

    • Kahden äiti

      Sisko yritti avata lapselleen tiliä, mutta pankissa oli ilmoitettu, että ei ilman toista huoltajaa. No siskon lapsella ei ole isää (siis missään kirjoissa). Sisko oli yrittänyt tätä selittää virkailijalle, mutta jäi tili saamatta. Ilmeisesti ois pitäny pyytää vaan jotain ukko kadulta vetämään nimi paperiin =)

      • ihme!

        Kyllä meillä on onnistunnut tilien avaamiset ilman toista huoltajaa!
        Itselläni on yhteishuoltajuus lapsista exän kanssa, eikä ikinä ole kyselty hänen allekirjoituksiaan!

        Ainoastaan kummisetän avatessa aikanaan osakesäästötiliä lapselleni, tarvittiin siinä minun suostumus, mutta tosiaan riitti minun nimi, ei tarvittu isän allekirjoitusta!

        Kyseessä on osuuspankki, mutta en sitten tiedä, onko eri konttoreilla näin erilaiset käytännöt...

        Ja tuota en tajua, että jos lapsella on vaan yksi ainut huoltaja, niin vaaditaan kahta allekirjoitusta! Mitä jos toinen vanhemmista olisi kuollut?!


      • mulla ei koskaan
        ihme! kirjoitti:

        Kyllä meillä on onnistunnut tilien avaamiset ilman toista huoltajaa!
        Itselläni on yhteishuoltajuus lapsista exän kanssa, eikä ikinä ole kyselty hänen allekirjoituksiaan!

        Ainoastaan kummisetän avatessa aikanaan osakesäästötiliä lapselleni, tarvittiin siinä minun suostumus, mutta tosiaan riitti minun nimi, ei tarvittu isän allekirjoitusta!

        Kyseessä on osuuspankki, mutta en sitten tiedä, onko eri konttoreilla näin erilaiset käytännöt...

        Ja tuota en tajua, että jos lapsella on vaan yksi ainut huoltaja, niin vaaditaan kahta allekirjoitusta! Mitä jos toinen vanhemmista olisi kuollut?!

        ole ollu mitään vaikeuksia. Jos esim isä ei asu lapsen luona, niin mitä hittoa hän tekee lapsen tilitiedoilla, jos ei edes sinne mitään laita. Lähihuolaja hoitaa lapsen tilit.

        Ei mun mielestä sillon isällä ole oikeutta mennä lapsen tilille. Jos isä haluu lapselle tilin, niin avatkoon sitten itse sellasen. Aivan käsittämätöntä.


      • yksinhuoltajuus.

        Silloin hän ei tarvitse toista nimeä tilin avaamiseen lapselle!

        Tuolla yksinhuoltajuudella tarkoitan sitä,että toista huoltajaa ei "edes paperilla" ole!
        Varmistavat tiedon viranomaiselta.


      • avattua
        mulla ei koskaan kirjoitti:

        ole ollu mitään vaikeuksia. Jos esim isä ei asu lapsen luona, niin mitä hittoa hän tekee lapsen tilitiedoilla, jos ei edes sinne mitään laita. Lähihuolaja hoitaa lapsen tilit.

        Ei mun mielestä sillon isällä ole oikeutta mennä lapsen tilille. Jos isä haluu lapselle tilin, niin avatkoon sitten itse sellasen. Aivan käsittämätöntä.

        tiliä lapsilleni yhtiehuoltajuuden aikana suurehkossa Nordean konttorissa enkä pienessä Osuuspankin konttorissa. Nyt kun olen virallisesti oikeuden päätöksellä yksinhuoltaja, tilit sai, mutta molemmat pankit pyysivät kopion oikeuden päätöksestä. Näin, vaikka isä asuu toisella puolella Suomea, eikä taatusti saisi meiltä tilien numeroita tms. tietoja.


    • ei ongelmaa ole.

      Mutta jos on yhteishuoltajuus,eivät ainakaan Hämeenlinnan osuuspankissa avaa silloin lapselle tiliä,ilman toisen vanhemman suostumusta/allekirjoitusta.

    • varaäiti

      Meillä on sijaislapsia ja koska en ole heidän huoltajansa en ole voinut avata tiliä. Olen ratkaissut asian niin, että tili on minun nimissäni ja lapsella on siihen käyttöoikeus ja silloin hän on myös saanut kyseiseen tiliin Visa Electron kortin omalla nimellään. Minulla on kaksi tälläistä tiliä ja hyvin on toiminut 4 vuotta Aktian kanssa.

    • kille

      Lapselle saa avata tilin, jos laittaa vain itselleen tai lapselleen käyttöoikeuden. Silloin ei tietääkseni tarvitse toisen huoltajan suostumusta. Mulla esim. Nordeassa sain avata uuden tilin, mut voinut sulkea tai vaihtaa käyttöoikeutta vanhaan tiliin isän kanssa avattuun tiliin, ilman isän suostumusta, kun oli yhteishuoltajuus.

      • Anonyymi

        Tarvitsee toisen huoltajan suostumuksen, mikäli hän ei oleRaision "lastensuojelun" viranomainen- perätön lausunto annettu 27.5.2008


      • Anonyymi

        Lapselle saa avata tilin lapsen isän nimelle, isälle käyttöoikeus.


      • Anonyymi

        Virheellisen tiedon jatkuva julkinen oikeudeton levitys on rikos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virheellisen tiedon jatkuva julkinen oikeudeton levitys on rikos

        Lapselle saa avata tilin lapsen isän nimelle, isälle käyttöoikeus.Lapselle saa avata tilin lapsen isän nimelle, isälle käyttöoikeus.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe