Lehditstä saa lukea lähes päivittäin mopo ja auto-onnettomuuksista ja kuskina on olleet teinejä ja nuoria aikuisia.
Millään ei mene minun päähäni miten 15.vuotias saa ajaa mopoa.
18.vuotiaskin useimmissa tapauksissa ei ole kypsä autonrattiin.
Ehdottomasti kuitenkin mopokortin ikärajaa pitäisi nostaa 18.vuoteen ja ehkä olisi hyvä miettiä myös auton ajokortinkin ikärajan nostamista tai ainakin tultava tiukemmat säännöt kortin pitämiseksi.
itse en ainakaan tiedä kaveripiiristäni ketään alle 18.vuotiasta joka olisi tarpeeksi vastuullinen ajaakseen mopoa.
Kaveriporukassa tulee se näyttämisen halu fiksuimmillekin ja he ajavat "pillurallia" pitkin jalkakäytäviä ym. missä ei sais edes ajaa.
Joskus oikeen pelottaa ettei joku lapsi tai koira tms. jää alle kun kaverit hurjastelee ja usein kyydissä olevalla ei ole edes kypärää.
Itse jos olisin vanhempi en antais laseteni ajaa alaikäisenä mopoa.
Vanhempien syy on, jos lapsi kuolee niinkuin nytkin luki iltalehdessä, että 15.vuotias tyttö kuoli.
Ottakaa vanhemmat järkikäteen!!!!!!!!!
Sitä paitsi monet teinit eivät ole edes selvinpäin, kun he ajavat!!!!
Mopot ja autot
18
1737
Vastaukset
- Mellu Mallikas
Täyttä asiaa puhut.
Ikävää luettavaa tosiaan löytyy päivittäin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200708156469278_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200708156466105_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200708156465630_uu.shtml- 17-W
paskaaa puhut... millä vitussa mä pääsisin sit
kavereille jne. jes kohta ajokortti :P
ooot joku semmonen nynny...
- vitun kauheeta!
Ite oon ajanu 15v mopolla enkä oo viel kertaakaan törmänny mihkää!
Sen mitä oon huomannu että jokku autoilijat ei osaa liikenne sääntöjä!
Ajetaan kolmion takaa suoraa mopon eteen jne...
Saa aina kattoo huomaakohan se auto että mopo tai moottoripyörä tulee, sillä ei autoilijat aina näe, saatanan sokeet paskahousut!
ite oon 16v nyt ja ajan kevarilla!
Näin tos yks päivä auton joka oli ajanu ojaan ja se autoilija pyysi multa jotain apuu että jos vähä auttaisin töntämällä nii saatais auto ylös ja arvaa autonko jotain autoilijaa!
Sanoin sille että oon motoristi eikä ne auto mitää paskoja autoilijoita ja lähin sit siitä, nii että lensi ravat lätäköstä auton ja autoilijan päälle!
ne jokka ei osaa ajaa mopolla nii heti ekan onnettomuuden jälkeen kortti pois, eikä takas saa nii vähenee onnettomuudet! - äitsykkä2
Lasten isä uhkasi ostaa tytölle skootterin. Sanoin että sen jos teet, niin me muutetaan Australiaan ja voit sanoa lapsille hyvästit. Tän asian kanssa en leiki ollenkaan.
Mulla on yksinhuolto ja mä päätän miten vaarallisesti mun lapset elää. Suututtaa sairaasti ne välinpitämättömät vanhemmat jotka antaa lastensa ajaa henkensä kaupalla rattijuoppojen seassa pienen teoriakokeen jälkeen!
Jos ei jaksa polkupyörällä mennä eikä bussit kulje niin sitten ei mennä ollenkaan.- nuooooriii
Itse sain synttäri lahjaksi mopon sillon olin 12v ja sillä ajelen ihan hyvin!
- mapee
olet siis sitä mieltä että kun ikärajoja nostetaan niin kaikki käyttäytyy niitä noudattaen? Eihän se niin mene..
Nytkään alaikäinen ei saisi olla kännissä koska ikäraja on olemassa, mutta niin ne vaan on. Kypärättä ei saa ajaa, mutta niin ne vaan ajaa..
Ei vastuuttomuuteen auta lait tai säännökset vaan vastuullisuus. useissa kolareisssa ja onnettomuuksissa syyllinen on selvillä eikä se ina ole se mopoilija tms vaan joku kokenut osapuoli autollaan. Ihan eri juttu on se kun ajetaan humalassa auton alle, sen tekee samainen henkilö jollain muulla konstilal jossain vaiheessa kuitenkin vaikka mopoa ei olisi.
Meillä on heti hankittu skootteri kun ikä on riittänyt ja kortti tulee perään myös. Me vanhemmat olemme aina kulkeneet ja lapsillamme on sama oikeus, mutta myös vastuu ja velvollisuus. Mopilijoilel on omia ajokouluja jos sen tahtoo käydä ja on siitä valmis maksamaan tai vanhemmat voi opettaa. Meillä iskä oli skoden takana ja kaupunkia ajettiin ristiin arstiin ja sen päälle vielä autolla seurattiin pariin kertaan. Oppia aina voi jos on halua ja tahtoa..
Pyöräilijöiden onnettomuudet verrattuna mopihin on muuten monikertaisia, mutta niillä ei tuppaa päästä uutisiin.. saati jalankulkijat!
Olisi muuten koomista kun voisi mennä naimisiin ja ottaa vaikka taloon lainan, mutta ei voisi autolla ajaa kotoa pankkiin sitä hakemaan tai vihille..- äitsykkä2
...ei bensalla kulkevia välineitä tarvitse. Kun on alusta asti opetettu kulkemaan lihasmoottorilla tai yleisillä, ei ole mitään tarvetta päästä mopollakaan.
Se on kiva sitten sairaalassa pää kainalossa tivata, että kolari oli auton vika :)
Mutta eipä sitä ilmastonmuutostakaan olis, jos kaikki eläis niinku meidän perhe... - laija61
äitsykkä2 kirjoitti:
...ei bensalla kulkevia välineitä tarvitse. Kun on alusta asti opetettu kulkemaan lihasmoottorilla tai yleisillä, ei ole mitään tarvetta päästä mopollakaan.
Se on kiva sitten sairaalassa pää kainalossa tivata, että kolari oli auton vika :)
Mutta eipä sitä ilmastonmuutostakaan olis, jos kaikki eläis niinku meidän perhe...Kun lähtisin käymään kaupassa,tarvisi ajella sillä pyörällä n.20km.Entä kun lapset oli pieniä,otanko pari tarakalle ja hinaan nuorimmaista vaunuissa kun käväistään neuvolareissu,myös 20 km.Tämä autottomuus voi toimia tietenkin jossain,mutta ei läheskään kaikkialla.Itselle yksinhuoltajana auto on ollut ensimmäinen pakollinen menoerä.
- mapee
äitsykkä2 kirjoitti:
Mutta eipä sitä ilmastonmuutostakaan olis, jos kaikki eläis niinku meidän perhe...me vaan satutaan käymään töissä. ja meidän työt on sellaisen matkan päässä että julkisilla ei pääse ja en ala polkemaan filalrilal kymmeniä kilometrejä. Työmaan viereen ei voi muuttaa koska silloin mihen työmatka pitenee kohtuuttomasti, lähemmäskään ei auta kun sinne ei bussi kulje! Mihen työmaat taas on missä sattuu..
Eli joskus on ihmisiä joilla ei ole vaihtoehtoa!
Niin jalapsillakana ei juuri ole jos tahtoo muutakin kun kouluun ja takaisin kun bussia ei juuri mene kuin aamulla ja iltapäivällä. Muuttaa edelleen voisi, mutta ei meidän elämäntavalla johon kuuluu kunnon kasvimaa, marja ja hedelmätarha jne..
Onneksi kaikki ei elä niinkuin teidän perhe siellä kaupungissa fossiilisten polttoaineiden varassa otsonikerrosta tuhoamassa!
Ja ihan vinkkinä; 13 kuolemantapausta viime vuonna. Niistä ainakin kolem on heti ulkomuistista lehtien mukaan humalaisen kuljettajan ja kyytiläisen kuolemia. Mopoa tai autoa on silloin turha syyttää..
- osssssaaaa
Ite et osaa ajaa ees kolmekymppisenä mopolla tai autolla ja myöskin n 30/50 ajavat humalassa kävelytiellä että siinä sulle miettimistä!
- JessiMaaria
Noin kaksi vuotta sitten mun kaveri 15.v lähti ajamaan autoa kännissä ja ajoi ojaan.
Nyt tältä kaveriltani on ambutoitu toinen jalka ja joutuu luultavasti istumaan pyörätuolissa loppuelämänsä.
Eräs meidän koululainen jätkä ajoi kevarilla selvipäin, mut sen kaverilla joka istui takana ei ollut edes kypärää ja jotain he kai väistinvät ja kaatuivat ja kaverilta meni pää halki.
Itse olen nyt 19.v ja odotan esikoistani ja kauhulla jo ajattelen mitä kaikkia vaaroja lapseni kohtaa maailmassa.
Oma äitini ei ole meille antanut lupaa hankkia mopoa tai kevaria ja mielestäni hän on aivan oikeassa siinä, että alaikäisellä ei ole mitään tarvetta moottoriajoneuvoon ja kuntokin pysyy parempana, kun kävelee tai esim. pyöräilee. - motoristi.
Ette uskalla edes antaa lapsenne ajaa mopolla!
Mopolla ajo on hyvää harjoittelua liikenteessä!
oppii ainakin ajaan liikenteen seassa ja autokorttikin on helpompi jos on jonkin verran kokemusta!
ite oon ajanu mopolla, kevytmoottoripyörällä!
inssi ekalla läpi ku ajoin A1 ajokortin en olis varmaan muuten päässy ekalla läpi jos en olis mopolla ennenmmin ajanu!
Tos joku jotain mainistsi noista autoilijoista jotain, nii vitut niistä!
motoristit ei autoilijoista välitä niitä pitää vetää turpaan aina ku ne ei noudata ite liikenne säänöjä!
harmi vaa jos joillain on nii paskat vanhemmat ettei anna muitten ajaa mopolla, mutta jos oikeen joku haluis ajaa nii sitte ilman korttii kaverin mopolla, niin voi hyvi käydä jos ei oo omaa mopoo!
Tai sitten ostetaan 18v oikee moottoripyörö jota ei hallitse ku ei ole ennen ajanu mopolla kevarilla, nii tappaa ittensä ku ajaa 500cc moottoripyörällä eikä oo ennen mitenkään muuten ajanu!
Ite hallitten aika hyvi nää vehkeet 6v asti harrastettu krossii ja 9v pääsin seuraan krossaan ja oon harrastanu jotain 10vuotta krossii! - LuumuMatto
Eiköhän tuo ole hiukan ylisuojelevaa jos pelkää että lapsi ajaa kolarin. Ja jos ajaa niin siitä oppii. Paska säkä sitte jos menee joku raaja.
En oo varma asiasta mutta suuri osa mopojen kolareista aiheutuu autoista ja suurin osa kuskeista taisi olla 30 - 50v naisia.
Minulla on ollu mopo ja kevari ja nyt on kaks autoa ja kertaakaan elämässäni en ole ajanu kolaria.
Miettikääs sitä että jos ette anna mopoa lapsillenne niin mimmoseksi vaaraksi ne on liikenteelle kun tulee aika ajaa auto kortti? Ei mitään harjotusta eikä tuntemusta liikenteestä. Melko varma hengen lähtö jollekin.
Ja eikös se ole parempi kumminkin harjotella mopolla ajamaa liikenteen seassa kun autolla jolla todenäkösemmin lähtee henki ku mopolla. Varsinkin jos asuu kaupungissa tai kylässä missä voi ajaa kylällä niin siellä kaikki ajaa niin hiljaa (useimiten ainakin) että kolarista ei tule pahoja vammoja. Ei ainakaa pysyviä.
Muistakaan nyt että kolhut ja ruhjeet kuuluvat elämän kokemuksiin.
Mikä nykyaikasiin vanhempiin on menny kun kaikki on niin ylisuojelevia?
Jos nyt pari mopoa ajaa kolarin niistä sadoista tuhansista ellei miljoonista mopoista mitä suomesa on niin ei se tarkota että kaikki mopoilijat ajavat ittensä kuolemaan.- ..............................
Mielestäni mopokortin saamiseksi pitäisi käydä tiukempi ajokurssi.
Ja, jos jää kiinni esim. kävelytiellä ajamisesta, ylinopeudesta, kortitta ajamisesta, kännissä ajamisesta, niin hiukan taukoa ajamiseen sekä mopokurssille uudelleen ja jos uudelleen törttöilee vuoden sisällä niin kortti kokonaan pois vuodeksi.
Sitten mielestäni alle 18.vuotias EI saisi kuskata kavereitaan takana.
Autokuskeista sanoisin sen, että niitäkin lakeja voisi hiukan tiukentaa esim. ei saisi olla yhtään alkoholia veressä ja jos esim. ajaa kännissä kerrankin, niin joutuisi käymään autokoulun kokonaan uudestaan, jos nyt vielä ajaa sen jälkeen kännissä, niin kahdeksi vuodeksi kortti pois ja autokoulu uudelleen. - ADDDD
.............................. kirjoitti:
Mielestäni mopokortin saamiseksi pitäisi käydä tiukempi ajokurssi.
Ja, jos jää kiinni esim. kävelytiellä ajamisesta, ylinopeudesta, kortitta ajamisesta, kännissä ajamisesta, niin hiukan taukoa ajamiseen sekä mopokurssille uudelleen ja jos uudelleen törttöilee vuoden sisällä niin kortti kokonaan pois vuodeksi.
Sitten mielestäni alle 18.vuotias EI saisi kuskata kavereitaan takana.
Autokuskeista sanoisin sen, että niitäkin lakeja voisi hiukan tiukentaa esim. ei saisi olla yhtään alkoholia veressä ja jos esim. ajaa kännissä kerrankin, niin joutuisi käymään autokoulun kokonaan uudestaan, jos nyt vielä ajaa sen jälkeen kännissä, niin kahdeksi vuodeksi kortti pois ja autokoulu uudelleen.Mopon ajokortti koulu on tullu tiukemmaks pitää suorittaa hallinta koe ja kävelyteillä saa ajaa jos siinä lukee "sallittu mopoille".
Kaks päällä saa ajaa vain sellasilla mopoilla missä om molemmille jalkatilat ja millää skoottereilla ei muutenkaan saa kuskata kaveria!
Itellä on mopo missä molemmille on jalka tilat ja vaikka kaveri siinä kyydissä on ja painaa mua enemmän nii ei muutu yhtää ajo-ominaisuudet, paitsi temppuja ei kaks päällä tehä.
Tollaset tyypit kuin sinä raivostuu aina jos vähä tekee endoo mopolla, nii heti kännykällä kytille pitää soittaa! :D
- siihen ikään
Kyllä se on ihan perustellusta syystä ne kortti-ikärajat asennettu. Sen mukaan, minkä ikäisenä ihmisen aivoilla on riittävä kypsyys ja optimaalinen kyky oppia hahmottamaan liikennettä ja moottoriajoneuvon käsittelyä.
Asennekypsyys on kyllä sitten asia erikseen. Mitenkähän se saataisiin tuohon samaan ajankohtaan?
Toisaalta mitä sinun "moniin teineihisi" tulee, en tiedä mihin tilastoon se perustuu. Toivon mukaan sentään suurin osa vielä selvinpäin vimmeltää.
Meidän perheestä on kasvanut neljä lasta, joista kolme on 15-vuotiaasta alkaen liikkunut moottoriajoneuvolla liikenteessä, yksi jätti mopon ja kevarin väliin ja hankki vasta B-kortin 18-vuotiaana. Lasten keski-ikä on nyt reilusti kahdenkympin yläpuolella, ja yhtään sakkoa saati rattijuopumusta ei tästä porukasta löydy. Mopolla on maaseudulla kyyditetty kaveria lyhyt matka laittomasti, mutta muuten on sääntöjä noudatettu kiltisti.
Perheen isukki kylläkin, 45-vuotias poliisi, hankki papereihinsa merkinnän rattijuopumuksesta. - Anonyymi00017
Näyttää siltä Jo Joutui Armas Aika tuottaa tällä hetkellä osalle ongelmia mutta ne osaa jakaa Kauhu tv kasvoja muille, Telia pöivittää.
Mipon keula pystyyn suora kohditus Keskuskoulun nettiin ja perässä ajaa musta auto Samassa hidaste kohdassa pop laiteet soimaan - Anonyymi00018UUSI
Mopolla ajelu on ihan ok, kunhan kaksi ehtoa täyttyvät.
a) Mulkkarit pitävät sen eturenkaan kiinni tiukasti asfaltissa
b) Mulkkarit pitävät näppinsä visusti irti siitä äänenvaimentimesta
Ei mulla muuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy82012Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä1041346Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1101132Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m861044Vauvat syntyvöät vihan lapsina?
Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O66995Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8188869- 76730
Unelma tilanne
Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j63720Iivarilla johtopäätösten aika
Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös36602Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.
Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.73602