Kaksi kiuasta saunaan?

KKS

Onko kellään kokemuksia sellaisesta saunasta, jossa on sekä sähkökiuas että puulämmitteinen kiuas? nopeat löylyt sähkökiukaalla ja huolellisemmat saunomiset puukiukaalla. Onko järkeä vai ei?

11

4721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyva mutta harvoin

      mahtuu koska virekkäin ne ei voi olla. Pitäisi olla eri seinällä ja se kasvattaa saunan kokoa noin neliöllä ja harvalal on siihen varaa.

      • Arkkivaari

        Toki tuo onnistuu - itsekin olen sellaisia suunnitellut - kunhan se on
        suunnittelijalla tiedossa riittävän ajoissa.

        Lisää pinta-alaa tietty palaa, mutta jos sellaisen haluaa,
        niin sellaisen myös maksaa.
        Vai?


      • saunanrakentaja

        Harvoin saadaan sovitettua yhteen 2 kiuasta niin että kummatkin toimivat hyvin.
        Tarkoitan siis että puukiuas on yleensä aina liian suuri tai sähkökiuas liian pieni.
        Jos haluaa hyvät löylyt sekä sähkö että puukiukaalla on ne sijoitettava omiin löylyhuoneisiinsa,
        näin minä lopulta tein la lopputulos on loistava.
        Tietenkin lämpenemäänhän se sauna saadaan kummallakin mutta loylyjen laatu on sitten eri asia.
        Nyt joku valopää sanoo että ei se sauna tiedä millä se sauna lämmitetään mutta ajatteleppa kuinka ilmanvaihto tapahtuu puilla lämmitettäessä ja kuinka se eroaa sähkölämmityksessä?
        Lämpö voi looa sama mutta ilman kosteus on eri ym ym...


    • luksusta saunomiseen

      Miksei laittaisi kahta kiuasta? Mulla on nyt vain puukiuas, mutta vähän hankala se on. Sähköllä on helppo lämmittää muidenkin ja siistimpää. Puukiukaaksi olenkin nyt uuteen miettinyt vuolukivikiasta, lämmitysaika on pidempi, mutta uskoisin olevan tosi pehmeät löylyt. Sähkö kiukaaksi taidan ottaa se verkkokivikiukaan, jossa vastukset kokonaan piilossa

    • Kiuasta

      Onnistuu ja kannattaa laittaa. On vuosien kokemus.Meillä puukiuas nurkassa (piippu,palomuuri)4-5sm väli,verhomuurausharkot pystuun kiukaan korkeuteen ja taas ilmarako ja sähkökiuas viereen.Ei ollut palotarkastajalla mitään huomauttamista.Täytyy vaan olla se väliseinän pätkä, ettei sähkökiuas kuumene liikaa.

      • on kanssa

        2 kiuasta, Harvian rosterisia molemmat.
        Sähkökiukaan on oltava vaan tarpeeksi tehokas, koska sauna on isompi kuin normaali sähkölämmitteinen sauna.
        Hyvin on pelannut, puukiuasta tosin tulee lämmitettyä huomattavasti useammin.


    • Misa
    • err0

      Tavallinen puulämmitteinen kiuas lämpenee aivan riittävän nopeasti, eli reiluun 30 minuuttiin. Se riittänee ainakin useimmissa tapauksissa. Puulämmitteisen omistajana en sähkökiuasta halaja.

    • tuplakiukailija

      Riittääköhän ~2,5 x 2,0 m2 saunan alaksi?
      Siis jos laittaisi vastakkaisille seinille kiukaat (kiukaiden vaatimat tilat suojaetäisyyksineen 1,0m ja 0,5m) ja välistä olisi ovi ja kulku (1,0m) lauteille. Kiukaina pienimmät mitkä riittävät tuolle saunan tilavuudelle (~12m3) ja puukiuas suojattu seinien ja lauteiden puolilta...

    • Anonyymi

      Kaksi erilsidta kiuadta samassa pienehkössä saunassa on loistava ratkaisu ja onnistuu kyllä. Puukiuas kaakrleilla vuoratussa nurkassa, jossa sen hormi sijaitsee. Sähkökiuas riittävän kaukana siitä, ja kiinnitettynä kivirakenteiseen muurinpätkään (runsaan metrin korkuinen), jonka takana lautdiden yoinen pää muutkn suojaama. Kiukaat tulee varustaa varoitudkilvellä, jossa kielletään lämmittämästä kiukaita samanaikaisesti.

      • Anonyymi

        Kas kun ei vielä tunnelimallin kiuas jonka yhteydessä lämmittämien suoritetaan pukuhuoneen tms puolelta saunan yhteydessä minne kaiken järjen mukaan pitäisi tehdä sekä koneellinen että painovoimainen ilmanvaihto löytyessä puu- ja säjkökiuas samasta saunasta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe