hei haloo

ketkä tänne kirjoittavat?

Äskettäin Dublinissa ja vähän muuallakin Irlannissa käyneenä ihmettelen nyt todella, että ketkä tänne oikein kirjoittavat? Itse sain monesta niistä ennakkoon äärimmäisen tylsän ja vastenmielisen kuvan maasta kuin kaupungistakin, mutta todellisuus löi onneksi postiivisesti kynsille. Viikon Dublinin seutuja kolunneena en voi kuin ällistellä sitä kielteisyyttä ja suoranaista soopaa mitä täällä totena matkaa suunnitteleville tarjotaan.
Ja toisaalta: miksi monet kaupungissa käyneet ja sen myönteisesti kokeneetkaan eivät voi vastata kysyjille reilusti, kun kerran kerrotaan maassa käydyn ja siihen ihastutun?
No. Kaupunkia moititaan rumaksi. Kokemukseni mukaan jo Euroopasta löytyy todella paljon rumempiakin ja ne ovat silti mitä suurimmassa määrin "in".
Ruokaa joku yökötteli niin, että pitää maasta muuttaa. Siinä tapauksessa muutto on varmasti kaikille vain etu, sillä ruuassa löytyy ja laatu on hyvää eikä hinta asetu esteeksi, ellei halua vain pintapaikoissa viihtyä. Mutta jos on sipseillä kotimaassa ruokittu, ei paljon voi kulinaarisilta asenteilta odottaa muuallakaan.
Sade? Sataahan siellä toki - aina välillä. Kotimaassa satoi paluun jälkeen melkein vuorokauden putkeen, mutta matkalla parina päivänä muutaman tunnin kunnolla, välillä roiskautteli pisaroita niin, että katujen tungos oli melkoista sateenvarjotanssia. Muulloin - niinpä niin: muulloin paistoi aurinko.
Hintataso? Paikoin Suomea jopa rahtusen edullisempi, mutta yleisesti ottaen kotimaan lukemissa.
Temple Bar? Aivan käsittämättömän ylimainostettu. Siellä ei ole kuin kapakoita ja samaa valikoimaa tuputtavia matkamuistomyymälöitä. Kun on yhden kadun ja kaupan nähnyt, on nähnyt koko alueen.
Julkiset liikennevälineet toimivat loistavasti, hinnat eivät päitä huimaa. Taksit osaavat liikkua kaupungissa joen molemmin puolin. Poliiseja partioi siellä sun täällä iltamyöhälläkin, mutta kyllä sireenitkin usein huutavat. Jalankulkijoiden joukossa oli silti varsin rauhallista myöhäänkin.
Tavalliselle matkailijalle katsottavaa ja ajanvietettä riittää paikan päällä paljon ja kauempanakin, jonne on helppo mennä.
Ihmiset ovat tungoksessakin ystävällisiä ja kohteliaita toisin kuin Hesassa, jossa kävellään kunnolla päin eikä perään huudella. Kansallisuudet myös näyttivät sietävän toisiaan paremmin kuin meillä. Ja harvat (hotellin ikkunasta nähdyt) syrjäkatujen öiset humalikot olivat kuin Suomesta konsanaan, ties vaikka olivatkin.
Tässä yksi näkemys.

12

2206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Löytyihän vihdoin joku joka nauttii Irlannista. Itse olen monena vuonna käynyt ja aina ollut yhtä ihastunut tuohon vihreään saareen.

      • samaa mieltä

        Aivan samaa mieltä! Dublin ja koko Irlanti aivan ihastuttavia!


    • toimivat loistavasti

      Hehheh, tämä se vasta neronleimaus olikin. Dublinin julkinen liikenne on aivan umpiperseestä ja sen tietää jokainen, joka siellä on vähänkin pidempään oleskellut.

      • Tää on matkailupalsta

        "maassa vähänkin pitempään olleille" pitäisi perustaa oma maastamuuttajapalsta, sillä he tuntuvat unohtaneen, että suurin osa ulkomailla liikkuvista on matkailijoita.
        Turisteja.
        Työmatkalaisia.
        Tilapäisiä piipahtajia.
        Uskoakseni tämä palsta on tehty ennen kaikkea heitä varten, varsinaisen ulkomailla asumisen asumisen vinkkejä jaettanee netissäkin, mutta jossain toisaalla.
        Tuskin kukaan täyspäinen matkailija uskoo, että jos hän on kokenut jonkun myönteiseksi ja toimivaksi, se on sitä aina. Ja päin vastoin.
        Myöskään Suomessa.


      • Myöhässä junat just meilläkin

        Suunnittelen lomareissua Dubliniin eikä mua auta yhtään, vaikka joku kuinka kertoisi esimerkiksi tilin avaamisen vaikeudesta tai julkisen liikenteen yleisestä kehnoudesta tai maksetaanko koirista veroa, tai muusta sellasesta joka maassa asuvan jo täytyykin tietää.
        Tulin tänne katsomaan muiden D:ssa lomailleiden kokemuksia. Ja jos sitten lomalla mun ratikkani ei just tule, vaikka pitäisi, odotan seuraavaa.


      • se sama
        Myöhässä junat just meilläkin kirjoitti:

        Suunnittelen lomareissua Dubliniin eikä mua auta yhtään, vaikka joku kuinka kertoisi esimerkiksi tilin avaamisen vaikeudesta tai julkisen liikenteen yleisestä kehnoudesta tai maksetaanko koirista veroa, tai muusta sellasesta joka maassa asuvan jo täytyykin tietää.
        Tulin tänne katsomaan muiden D:ssa lomailleiden kokemuksia. Ja jos sitten lomalla mun ratikkani ei just tule, vaikka pitäisi, odotan seuraavaa.

        No hyvä on, jos ei ole mitään kiirettä lomalla. Pisti vaan silmään jonkun maininta Dublinin loistavasta joukkoliikenteestä ja oli pakko kertoa totuus eli että se on pateettisen huono.


      • ...parempi
        se sama kirjoitti:

        No hyvä on, jos ei ole mitään kiirettä lomalla. Pisti vaan silmään jonkun maininta Dublinin loistavasta joukkoliikenteestä ja oli pakko kertoa totuus eli että se on pateettisen huono.

        Jos joku satunnainen matkailija erehtyy kiittelemään jotain vaikka nyt Hesan ominaisuutta, jonka tiedän itse olevan aivan totaalisesti poskellaan, ei minulla asukkaana ole hinku mennä sitä oikomaan. Hänhän kävi kerran, tuskin tulee heti uudestaan, parempi kun jää myönteiseen käsitykseen. Vaan jos joku toinen hesalainen kehtaa väittää sitä loistavaksi, ollaan jo ihan eri asetelmassa.
        Mutta saahan kokemistaan tarinoida, jätetään vaan pois ne vääntämisen ja tuputtamisen sävyt. Kaikki oikea tietohan on periaatteessa tarpeellista.


      • sama edelleen
        ...parempi kirjoitti:

        Jos joku satunnainen matkailija erehtyy kiittelemään jotain vaikka nyt Hesan ominaisuutta, jonka tiedän itse olevan aivan totaalisesti poskellaan, ei minulla asukkaana ole hinku mennä sitä oikomaan. Hänhän kävi kerran, tuskin tulee heti uudestaan, parempi kun jää myönteiseen käsitykseen. Vaan jos joku toinen hesalainen kehtaa väittää sitä loistavaksi, ollaan jo ihan eri asetelmassa.
        Mutta saahan kokemistaan tarinoida, jätetään vaan pois ne vääntämisen ja tuputtamisen sävyt. Kaikki oikea tietohan on periaatteessa tarpeellista.

        No mitä pahaa siinä on, jos oikoo täysin poskettoman väittämän ja yrittää välittää ihmisille totuudenmukaisen kuvan Dublinista tai vaikka sitten Helsingistä?


    • HeidiN

      Heinäkuun alussa pääsin vihdoin muutaman vuoden odottelun jälkeen Dubliniin ja nyt en malttais odottaa, että pääsisin vielä uudelleen sinne ja muuallekin Irlantiin. Ihastuin kaupunkiin aivan täysin!

      Dublin ei musta todellakaan ollut mistään rumimmasta päästä ja ihastuin totaalisesti kaikkiin vanhoihin rakennuksiin, puistoihin ja kirkkoihin. Keskustan alue oli juuri sopivan kokoinen ja joka paikkaan oli hotellilta lyhyt kävelymatka. Oltiin koko viikko Fitzsimons nimisessä hotellissa, joka sijaitsi Temple barissa. Hotellista tykkäsin kovasti vaikka yökerhosta kuuluikin välillä musiikki aika hyvin huoneeseen ja viereinen katu ei hiljentynyt mihinkään aikaan vuorokaudesta. Mutta menisin hotelliin uudelleenkin, jos vielä Dubliniin pääsen..

      Muutenkin Dublinissa oli omasta mielestä kauheesti kaikkea nähtävää ja harmittaa kun enemmänkin olisi vielä ollut, mutta loukkasin polveni puolessa välissä matkaa ja loppumatkan sai linkuttaa kun ei päässyt kunnolla kävelemään. Ja se jäi harmittamaan, että ei päästy ollenkaan käymään paikallisissa pubeissa katsomassa millanen tunnelma niissä on. Ainoastaan viimeisenä iltana käytiin hotelin baarissa parilla..

      Ihmiset oli joka puolella tosi ystävällisiä ja se oli ihanaa vaihtelua Helsingin tungokseen ja ruuhkaan kun ihmiset eivät siellä kävelleet päälle. Ja jos joku vähänkin tönäisi, niin heti kuulu perästä "sorry".

      Viikon matkan aikana sade ei häirinnyt mua ollenkaan. Yhtenä päivänä tuli koko iltapäivän vettä ja oli muutenkin vähän vilposempi, mutta muina päivinä tuli vain pieniä kuuroja pitkin päivää, jotka eivät musta edes kunnolla kastelleet.

    • palalala

      tänne kirjoittavat sellaiset ihmiset jotka ovat olleet dublinissa yli viikon ja omaavat vähän parempaa näkemystä paikan tapahtumista. se tietenkin hieman häiritsee viikonlopputuristeja joille toki muodostuu ihan erilainen kuva kun näkevät vain sen pienen ripauksen parasta pinnan päältä

      • Aurinko paistaa tänäänkin!

        Ekaksi: olen samaa mieltä kuin heihaloo.
        Jos on lukenut tätä palstaa, on samalla nähnyt mitä valmis/omatoimimatkailija täältä odottaa: vastauksia kysymyksiinsä, ei sen enempää. Kaikkein vähiten hän odottaa maassa asuvien muukalaisten ylenkatsetta - turistejahan hekin ovat tahoillaan ja vuorollaan.
        Jos työmatkalaisen Luas myöhästeleekin tai bussi pettää toisinaan, turisti ei välttämättä ole kertaakaan juuri sitä vuoroa odottamassa. Joten annetaan piipahtelijoiden iloita hyvistä kokemuksistaan, on niitä kosolti myös maassa asuvilla, vaikka niitä ei tunnukaan olevan niin yhtä kertoa kuin huonoja asioita.
        Miksi täällä esiintyvät suomalaissiirtolaiset / keikkatyöläiset ovatkin niin ärtyisiä? Pakollako teidät on sinne viety?


      • Lokakuussa...
        Aurinko paistaa tänäänkin! kirjoitti:

        Ekaksi: olen samaa mieltä kuin heihaloo.
        Jos on lukenut tätä palstaa, on samalla nähnyt mitä valmis/omatoimimatkailija täältä odottaa: vastauksia kysymyksiinsä, ei sen enempää. Kaikkein vähiten hän odottaa maassa asuvien muukalaisten ylenkatsetta - turistejahan hekin ovat tahoillaan ja vuorollaan.
        Jos työmatkalaisen Luas myöhästeleekin tai bussi pettää toisinaan, turisti ei välttämättä ole kertaakaan juuri sitä vuoroa odottamassa. Joten annetaan piipahtelijoiden iloita hyvistä kokemuksistaan, on niitä kosolti myös maassa asuvilla, vaikka niitä ei tunnukaan olevan niin yhtä kertoa kuin huonoja asioita.
        Miksi täällä esiintyvät suomalaissiirtolaiset / keikkatyöläiset ovatkin niin ärtyisiä? Pakollako teidät on sinne viety?

        No, onhan viikonlopputuristeilla ja paikan päällä pidemmin asuneilla erilainen näkökulma ja erilaiset tiedonintressit, mutta ei minua (tuleva turisti) kuitenkaan haittaa se, että kerrotaan asioita tästä toisesta kulmasta katsoen. Ihan kiinnostavaa, itse asiassa. Mutta riitely näiden katsantojen paremmuudesta, se on mielestäni tarpeetonta. Matkailuhan on aina kivempaa, jos katselee asioita vaaleanpunaisten lasien läpi, mutta ymmärrän kyllä, että myös niistä asioista, mitkä nyppivät kerrotaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe