Saunassa muurattu savupiippu ja kiukaan päälle aikomus laittaa piippu-mallinen vedenlämmitin. Vedenlämmittimen päältä lähtee putki savupiippuun. Ongelmana vain että katto liian lähellä putkea eli 1200 mm suojaetäisyys ei täyty. En viitsisi laittaa kattoon mitään kuumuuden kestävää levyä esteettisistä syistä. Yksi vaihtoehto olisi ostaa valmiiksi eristettyjä piippumoduuleita, mutta hintaa tulisi näin n. 400 Euroa, joka ehkä turhan paljon.
Mieleen tuli että savuputken voisi ehkä eristää itsekin, esim. katiskaverkkoa ympärille ja kiviä putken ja verkon väliin kuten IKI-kiukaissa.
Tai sitten vuorivillaa katiskaverkon sisälle ja valaisi betonista päälle vaipan, johon voisi upottaa vaikka pieniä kiviä.
Onko kokemusta tämäntyyppisestä?
Savuputken eristäminen
14
8002
Vastaukset
- niin vastataan toki.
Omalla vastuulla voit tehdä miten vaan. Älä sitten yritä vakuutuskorvauksia, jos kärähtää.
Varma ratkaisu on käyttää hyväksyttyjä osia ja kirjallisten ohjeiden mukaisia suojauksia.
Kivet katiskaverkossa eivät sitten ole palosuojaus. - on nuo suoja-
etäisyydet täytyttävä.
- eristäminen
Meidän uuteen rantasaunaan tuli puulämmitteinen semi iki-kiuas.Paikallinen rakennustarkastaja ilmeisesti tulee vaatimaan hormiputken ( n.20 cm paljaana kivetyn tornin ja tiilipiipun välissä ) eristämistä loppukatselmuksessa. Kattoon ei viitsisi ulkonäön takia mitään suojaeristystä laittaa eli ainoaksi keinoksi jäisi putken pellitys ja sisään esim. palovillaa. Tuli vähän yllätyksenä. Onko kellään kokemusta asiasta?
- tee se itse
eristäminen kirjoitti:
Meidän uuteen rantasaunaan tuli puulämmitteinen semi iki-kiuas.Paikallinen rakennustarkastaja ilmeisesti tulee vaatimaan hormiputken ( n.20 cm paljaana kivetyn tornin ja tiilipiipun välissä ) eristämistä loppukatselmuksessa. Kattoon ei viitsisi ulkonäön takia mitään suojaeristystä laittaa eli ainoaksi keinoksi jäisi putken pellitys ja sisään esim. palovillaa. Tuli vähän yllätyksenä. Onko kellään kokemusta asiasta?
Kyselin tuliputken eristämisestä IKI-Kiuas Oy:stä ja heillä on myytävänä IKI-kiukaissa käytettävää teräsverkkoa. Kun tuliputken ympärille laittaa teräsverkon ja kivet, niin suojaetäisyys 50 cm ylöspäin. Jos tämä suojaetäisyys riittää tapauksessasi, niin voisi olla paremman näköinen kuin putken pellitys. Itse aion tehdä suojauksen tällä tavalla.
- nousee pari kuvaa
"...kattoon mitään kuumuuden kestävää levyä esteettisistä syistä."
"katiskaverkkoa ympärille ja kiviä putken ja verkon väliin"
Omaperäinen esteettinen silmä sinulla.- tee se itse
Mutta kun kiuas on IKI Original, niin jokin vastaavanlainen ratkaisu voisi sopia savuputkeen. Taitaa olla turvallisin tapa ostaa eristettyjä moduulipiipun osia ja tehdä liittymä hormiin niillä. Mitään levyjä en kyllä rupea kattoon laittamaan.
- ei ymmärrä
jolla on vedenlämmitin savuputkessa kiukaan päällä suojaetäisyys putken ja katon välillä ole 1200mm.
- sen jälkeen
tulee yleensä eristetty hormi katon läpi suoraan.
Kysyjällä tulisi tulikuumana hehkuva kulmaputki hormiin. Kanattaa laittaa se sivusäiliö suosiolla. On muutenkin parempi. - ei ymmärrä
sen jälkeen kirjoitti:
tulee yleensä eristetty hormi katon läpi suoraan.
Kysyjällä tulisi tulikuumana hehkuva kulmaputki hormiin. Kanattaa laittaa se sivusäiliö suosiolla. On muutenkin parempi.se kulmaputki on tulikuumana hehkuva jos se menee alle sata asteisen vesisäiliön läpi.
- suoraan
ei ymmärrä kirjoitti:
se kulmaputki on tulikuumana hehkuva jos se menee alle sata asteisen vesisäiliön läpi.
sen säiliön läpi ja savukaasut jäähtyy 400 asteesta vain 367 asteeseen.
- valistuu
Sydän-kiukaan lämmön talteenotto vähentää poistohormin lämpötiloja jopa puoleen, siinä ratkaisu hormin lämpötiloihin.
Turha kiuasta on katolle jatkaa.- -SJ-
Kyse ei ollut hormin palokaasujen lämpötiloista, vaan suojaetäisyyksistä jotka viranomainen määrää, oli tarvetta tai ei.
btw. itse olen nähnyt punahehkuisen hormin viimeeksi 70-luvulla, kun lämmitettiin rantasaunaa jossa oli itse tehty kiuas (maitotonkasta). Tämän jälkeen on järki kasvanut, ja tajuttu ettei kiuasta tarvitse lämmittää hulluna jotta sais hyvät löylyt. - Lämpötilat
-SJ- kirjoitti:
Kyse ei ollut hormin palokaasujen lämpötiloista, vaan suojaetäisyyksistä jotka viranomainen määrää, oli tarvetta tai ei.
btw. itse olen nähnyt punahehkuisen hormin viimeeksi 70-luvulla, kun lämmitettiin rantasaunaa jossa oli itse tehty kiuas (maitotonkasta). Tämän jälkeen on järki kasvanut, ja tajuttu ettei kiuasta tarvitse lämmittää hulluna jotta sais hyvät löylyt.Katsos vaari kuinka kaminakiukaiden hormi loistaa syksyn hämärtyessä.
Niissä oleva tekniikka on samanlainen, kuin maitotonkan, jonka yläpuolelta tulistetut paloilmat poistuvat hormiin. Järkesi on hyvinkin voinut kasvaa mutta kaminakiuas ei. - on Iki
Lämpötilat kirjoitti:
Katsos vaari kuinka kaminakiukaiden hormi loistaa syksyn hämärtyessä.
Niissä oleva tekniikka on samanlainen, kuin maitotonkan, jonka yläpuolelta tulistetut paloilmat poistuvat hormiin. Järkesi on hyvinkin voinut kasvaa mutta kaminakiuas ei.Kylläpä vastasit oikein noille kaminakiukaiden markkinoijille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006514
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313890törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303305Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471043Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889