Egypti joulu-tammikuussa

Lomalainen :)

Kannattaako Egyptiin lähteä joulu-tammikuun vaihteessa? Onko jollain kokemusta/tietoa millaset säät siellä sillon on, ruskettuuko? :D ja mikäs noista Egyptin kohteista olis se kaikkein suositeltavin, Hurghada, Makadi Bay, Sharm El Sheikh?

Eka ulkomaanmatka olis suunnitteilla, mutta yllätti valinnan vaikeus :) Joten jos jollain olis kommentoitavaa/vinkkejä/muita ehdotuksia niin antaa tulla vaan!

15

5493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussik-1

Sharmiin lähtisin itse, mielestäni paras paikka Egyptissä!
      Tuolta aikasemmista ketjuista löytyy hyvin tietoa!

• lisätä

että Egyptissä on muitakin kohteita kuin pelkästään nuo rantakohteet. Mutta jos on ensimmäinen ulkomaan matka niin turistipläjäykset ovat varmaan hyvä vaihtoehto.

• wqeqweq

jos haluaa lämpöä ja rantailua niin kannattaa lähtee vasta maaliskuun lopussa tai huhtikuussa. kelit on silloin vasta helteiset. toisaalta varmaan myös lokakuussa on vielä hyvät kelit mutta joulu-helmikuu on kai vähän viileämpää.

itse tykkäsin enemmän hurghadasta kuin sharmista. hurghadassa on tullut oltua kaksi kertaa, sharmissa kerran. toisaalta millainenhan olisi el gouna?

• Mähi

El Gounassa noin viisi vuotta sitten käyneenä, voin kertoa että siellä ei ole yhtään mitään. Hyvä oli hotelli ja niin päin pois, mutta ei sieltä mitään ravintoloita/ kauppoja/ tekemistä löytynyt. Iltaisin sai pelätä liikkumista, vaikka esitteessä mainittiin turvallisuus. Jopa paikalliset varoittelivat (ku olin vaalea nuori tytteli) ettei kannata edes kahdstaan poikaystävän kanssa liikkua, koska paikalliset voi kaapata ym. Ja kyllähän se iholle käyminen sitten tuli koettua useasti, ja yhden kerran todella törkeellä tavalla, niin että poliisit puuttuivat asiaan ja asiasta tuli seuraamuksia. Joten jos ensimmäistä kertaa ulkomaille lähdössä, ei kannata egyptiä valita. Oon siitä kuullut niin paljon pahaa, lähinnä siitä millaisia paikalliset miehet ovat naisia kohtaan. Tavallinen toppi päällä ei esim. nainen voi liikkua, on heti halvan naisen leima otsassa. Koko ajan joku mies on vaihtamassa kameleihin ym. Olin viikon itse, ja mistään hinnasta en olisi jäänyt toiseksi viikoksi. Ihmetystä vaan herätti että mitä paikalliset itse syövät, kun ensimmäistäkään kauppaa ei el gounasta löytynyt?? Hotellien sikakalliit ravintolat ainoa vaihtoehto. Mutta lopuksi, Egypti kuulosti minusta aina niin hienolta maalta että pakko päästä käymään. Pettymys VALTAVA!

• 2131231231
        Mähi kirjoitti:

El Gounassa noin viisi vuotta sitten käyneenä, voin kertoa että siellä ei ole yhtään mitään. Hyvä oli hotelli ja niin päin pois, mutta ei sieltä mitään ravintoloita/ kauppoja/ tekemistä löytynyt. Iltaisin sai pelätä liikkumista, vaikka esitteessä mainittiin turvallisuus. Jopa paikalliset varoittelivat (ku olin vaalea nuori tytteli) ettei kannata edes kahdstaan poikaystävän kanssa liikkua, koska paikalliset voi kaapata ym. Ja kyllähän se iholle käyminen sitten tuli koettua useasti, ja yhden kerran todella törkeellä tavalla, niin että poliisit puuttuivat asiaan ja asiasta tuli seuraamuksia. Joten jos ensimmäistä kertaa ulkomaille lähdössä, ei kannata egyptiä valita. Oon siitä kuullut niin paljon pahaa, lähinnä siitä millaisia paikalliset miehet ovat naisia kohtaan. Tavallinen toppi päällä ei esim. nainen voi liikkua, on heti halvan naisen leima otsassa. Koko ajan joku mies on vaihtamassa kameleihin ym. Olin viikon itse, ja mistään hinnasta en olisi jäänyt toiseksi viikoksi. Ihmetystä vaan herätti että mitä paikalliset itse syövät, kun ensimmäistäkään kauppaa ei el gounasta löytynyt?? Hotellien sikakalliit ravintolat ainoa vaihtoehto. Mutta lopuksi, Egypti kuulosti minusta aina niin hienolta maalta että pakko päästä käymään. Pettymys VALTAVA!

ikävä kuulla että el gounassa sai pelätä kaappauksia jne. hurgahadassa ja sharmissa sen sijaan ei moista ongelmaa ole ollut. hurgahadassa esim. nainen sai liikkua sillain rauhassa ettei väkivallan uhriksi kylläkään joutunut. itse menin pimeälläkin yksistään taksilla/pikkubussilla. alkuu epäröin mutta oppaatkin sanoivat että voit ihan hyvin mennä, etteivät ne mitään tee ja jos alkavat "mennä yli rajan" niin sitten vaan tiukasti sanoa miten asia on. ystävällisellä mielellä ja asenteella selvisi hurghadassa, ja toinen kikka oli myös kertoa näille miekkosille, että on naimisissa ja on miljoona lastakin. kauppiaatkin sen jälkeen ystävällisesti toivottivat myös perheeni ostoksille. useampaa kertaan hurghadassa käyneenä tiesi jo paikkoja, joten sekin kannatti yksistään liikkuessa kertoa.

• toisenlaisia kokemuksia
        Mähi kirjoitti:

Ei siellä ainakaan tullut turvattomuuden tunnetta, kukaan ei tullu häiritseen, vaikka 10-vuotiaan tyttäreni kanssa kävelimme illallakin Marinassa. Kauppiaat ja ravintoloitsijat olivat liikkeissään, kukaan ei tullut tyrkyttään yhtään mitään. Ihan toinen juttu kuin Kairon basaareilla, mutta kyllä sielläkin naiset pärjää. Aurinkolasit päähän, niin kauppiaat ei heti näe katseletko jotakin tiettyä esinettä/asiaa.

El Gouna sinällään on rakennettu turisteille, edes moskeijaa siellä ei taida olla, ainakaan ei kuulunu rukoushuutoja. Ei ole todellakaan mikään bilemesta, mutta sopii auringonpalvojille, snorklaajille ja sukeltajille. Ja kyllä ostoksiakin pystyy tekemään, Hurghadaan voi mennä bussilla, jos haluaa tehdä edullisempia ostoksia. Paikallisia siellä ei asu, käyvät vain töissä siellä. Siksi ei ole niitä kauppojakaan.

• Nimetön

Hei.
      Jos ei kohdetta ole vielä tarkasti lukkoon lyöty, niin suosittelen Niilin risteilyä. Itse kävin Niilin risteilyllä 2003, ja matka oli aivan mahtava. Meillä oli iso (n. 20m2) hytti, josta voi katsella maisemia silloin kun laiva siirtyi seuraavaan paikkaan (huoneen seinän kokoinen ikkuna josta puolet kerrallaan sai avattua ja ranskalainen parveke). Reitti oli luxor-assuan-luxor ja pysähdyspaikkoja matkan varrella muutamia. Laivan pisin siirtymäosuus oli muistaakseni 5-8h luokkaa, joten satamassa oltiin suurin osa ajasta (siirtymät olivat usein yöllä tai ruokailujen aikaan). Mikä parasta, matka oli täysihoidolla eli laivalla oli tarjolla apetta riittämiin.
      Monta paikkaa, 'läpileikkaus' egyptistä, ja matkatavarat saa olla koko ajan levällään omassa hytissä.
      Tuo matka oli eräs niistä harvoista johon voi todeta että "tällainen tarvii tehdä vielä uudestaan" (pääsääntöisesti emme matkaa kahta kertaa 'samaan' kohteeseen, sillä näkemättömiä paikkoja on vielä paljon jäljellä).

• lämpimästi suosittelen

siellä on siistiä, turvallista ja lämmintä. Valitset vaan hyvän hotellin jossa lämmitetty uima-allas ja ehkä rannalla.

• se sama lomalainen :)
        lämpimästi suosittelen kirjoitti:

siellä on siistiä, turvallista ja lämmintä. Valitset vaan hyvän hotellin jossa lämmitetty uima-allas ja ehkä rannalla.

Jeps, Sharm El Sheikhiin ollaan nyt sitten päädytty ja hotelliksi valittiin tuo Finnmatkojen New Tiran ja ajankohdaksi 8.1. Hinnaltaan halpa, hyvä sijainti ja kuvissa ainakin ihan mukavan näkönen :) Matkaa ei kylläkään olla vielä pystytty varaamaan, kun pitäs 7 vrk:n sisällä varauksesta maksaa 150€/hlö ja pitäs tässä seuraavaa palkkapäivää odotella! Toivottavasti ei kaikki vapaat huoneet ehdi mennä ennen sitä :)

Mitään hellettähän Egyptiin ei siihen aikaan lupailla, mutta kai tuo 20-22 astetta on ihan kohtuullinen, voittaa ainakin Suomen nykyisen talven!! Ja aurinkokin varmaan ihan eri lailla paistelee sielläpäin maailmaa!

• okeiiiii
        se sama lomalainen :) kirjoitti:

Jeps, Sharm El Sheikhiin ollaan nyt sitten päädytty ja hotelliksi valittiin tuo Finnmatkojen New Tiran ja ajankohdaksi 8.1. Hinnaltaan halpa, hyvä sijainti ja kuvissa ainakin ihan mukavan näkönen :) Matkaa ei kylläkään olla vielä pystytty varaamaan, kun pitäs 7 vrk:n sisällä varauksesta maksaa 150€/hlö ja pitäs tässä seuraavaa palkkapäivää odotella! Toivottavasti ei kaikki vapaat huoneet ehdi mennä ennen sitä :)

Mitään hellettähän Egyptiin ei siihen aikaan lupailla, mutta kai tuo 20-22 astetta on ihan kohtuullinen, voittaa ainakin Suomen nykyisen talven!! Ja aurinkokin varmaan ihan eri lailla paistelee sielläpäin maailmaa!

hurghada on kuiteski paras !

• tykästynyt
        okeiiiii kirjoitti:

hurghada on kuiteski paras !

Ihmetyttää aikaisempi kommentti;edes kauppaa ei löytynyt,mistä vois ostaa ruokaa.Olin siellä 3 vuotta sitten ja ostoksilla pienessä ruokatavara marketissa,hinnat kohtuulliset.Että kyllä kauppoja löytyy.
        El Gouna on kristitty alue,siksi meno rauhallisempaa ja siksi ei kai ollut moskeijaakaan.Suosittelen,sekä venäläisiä ei ollut kuten Hurghadassa.

• love egypt

jos olet lähdössä niin sen 20 asteen lämmön kylmettää hyvin nopiaa kova tuuli. Hyvällä lykyllä voi sattua hienot kelit, mutta tuulisuus on aikamoista..

• Hyväämatkaa

Illat voivat olla viileitä, että lämmintä myös mukaan, Suomen talvivaatteetkin voi auttaa.

Ja lämpimät sukat jos on kivilattia iltaa ajatellen.

Teitte hyvän valinnan.

Aurinkoista ja iloista lomaa.

Ja kaikille hyvää joulunodotusta

• ally82

Egyptissä on usein viileätä joulu-tammikuun vaihteessa. Esim. Kairossa paikalliset saattaa käyttää toppatakkeja, ja kyllä mullekin tulee ikävä mun talvivaatteitani. Toissa vuonna karattiin Hurgadaan uudenvuoden aikoihin, mutta oli sielläkin aika viileätä. Ainoastaan hotellin suojaisalla alueella pärjäsi uimapuvulla, ja ei voinut ajatellakaan menevänsä uimaan lämmittämättömälle uima-altaalle puhumattakaan merestä. Tuuli oli niin kylmä.

Mutta nämä Egyptin kylmät ilmat tulee yleensä viikon-kahden jaksoissa, ja sitä ei voi etukäteen sanoa, että onko just teidän matkan aikana kylmää. Mutta ainakin kahtena peräkkäisenä vuotena on ollu noihin aikoihin viileää.

• sdfgsd

Meille sattui ilmeisesti lämmin jakso, oltiin viime tammikuussa Hurghadassa ja toppavaatteita ei todellakaan tarvinnut. Farkut ja pitkähihainen (ja mulla kylmäkallella vielä ohut takki siinä päällä) oli vaatetarve illalla. Päivällä riitti uikkarit ja meressä uitiin, jopa minä kylmäkalle, lämpimämpää oli kuin kesällä suomessa. Että hyvää matkaa vaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      6046
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3962
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3343
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2838
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2262
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2247
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162