haltiavastuu

auton omistaja

Perheenjäsen on ajanut ilmeisesti ylinopeutta "tolppakameran" kohdalla omistamallani ajoneuvolla.

Olen vastustanut minuun kohdistunutta rangaistusvaatimusta, koska en ole tekijänä.

Edessä on siis esitutkinta ja poliisikuulustelu.

Olin tapahtumahetkellä matkoilla, eikä kamerakuva ole minusta.

Kuullaanko minua esitutkinassa todistajana vai epäiltynä ?

Onko minulla eitutkintalain ja oikeudenkäyntikaaren nojalla oikeus vaijeta ilmiantamasta perheenjäseniäni ?

Ilmiantajaksi minusta ei ole, koska kyseessä on oma lapseni. Koska en ole tekijä, en ota "syitä niskoilleni"

15

519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helmunt Schwein

      Sinua kuullaan todistajana.
      Ilmoitat kuulustelussa, että koska epäilty on lähisukulaisesi, niin kieltäydyt todistamasta OK 17 luvun 20 §:n perustella, piste.
      Sen jälkeen poliisi katsoo tietokoneeltaan, ketkä ovat sinun lähisukulaisia ja keillä heistä on voimassa oleva ajokortti.
      Sitten poliisi kutsuu heitä yksi kerrallaan kuulusteluun, kunnes valokuva täsmää, eli osui ja upposi.
      Jos poliisikuulustelussa turhaan juosseet eivät ole aivan vellihousuja, niin he sanovat sinulle: paska tyyppi.

      • alkuperäinen auton omistaja

        Vaikenen kun kettutytöt, enkä kommentoi poliisikuulustelussa. Tosin kiistän osalisuuteni koska en ole tekijä.

        Vai raukkaimainen luuseri isä ilmiantaa omia kasvattamiaan lapsian. Isän tehtävänaä on puolustaa omia lapsiaan vaikka viimeseen saakka, vaikka murhasta epältäsiin.

        Jos linnaan vievät minun syyttömäna, leivän ne sielläkin antavat, sanotaan. Vai oletkos kuullut, että joku olisi suomalaiseen vankillan viime aikoina nälkään kuollut?

        Oikeudenkäymiskaari lähtee siitä, ettei todistajan täydy lähiomaisiaan ilmiantaa, samoin esitutkintalaki ja aivan oikein.

        Jos "Luppakorva" on lukenut esitutkintalakia ja oikeudenkäyntikaarta, kehoittasin lukemaan toistamiseen, toiseen kertaan. On mennyt Beaglella kolutus hukkaan.

        Luppakorva on selvästi Bresnevin aikainen stalinistipoliisi.


      • kirjoitettu
        alkuperäinen auton omistaja kirjoitti:

        Vaikenen kun kettutytöt, enkä kommentoi poliisikuulustelussa. Tosin kiistän osalisuuteni koska en ole tekijä.

        Vai raukkaimainen luuseri isä ilmiantaa omia kasvattamiaan lapsian. Isän tehtävänaä on puolustaa omia lapsiaan vaikka viimeseen saakka, vaikka murhasta epältäsiin.

        Jos linnaan vievät minun syyttömäna, leivän ne sielläkin antavat, sanotaan. Vai oletkos kuullut, että joku olisi suomalaiseen vankillan viime aikoina nälkään kuollut?

        Oikeudenkäymiskaari lähtee siitä, ettei todistajan täydy lähiomaisiaan ilmiantaa, samoin esitutkintalaki ja aivan oikein.

        Jos "Luppakorva" on lukenut esitutkintalakia ja oikeudenkäyntikaarta, kehoittasin lukemaan toistamiseen, toiseen kertaan. On mennyt Beaglella kolutus hukkaan.

        Luppakorva on selvästi Bresnevin aikainen stalinistipoliisi.

        Selvästi kännissä kirjoitettu, vaikka murhasta epäiltäisiin, joopa, joo.
        Yleensähän vanhemmat järkyttyvät, jos lasta murhasta epäiltäisiin. Tämä senkun hampaat irvessä puolustaa ja .....


      • Kuvoinen

        Mitäpä tehdään niiden kohdalla, joilla EI ole ajokorttia?
        Tosiasia on, että liikennevalvontavirasto (se taho, johon sakko kiistettynä palautetaan) ei palauta asiaa yhdenkään paikallispoliisiaseman konstaapelille tutkittavaksi. Muutaman satasen saatan takia ei kannata kuormittaa muutenkin alimitoitettua poliisiresurssia.


      • hytrvfd

        Mitäs luulet, Kuvoinen, onko tämä asia nytkähtänyt johonkin eteenpäin viimeisen 10 vuoden aikana?


    • viisarinvärähdys

      Sinun ei tarvitse todistaa perheenjäsentäsi vastaan. Itse olet luultavasti asemassa rikoksesta epäilty niin kauan kunnes kuulustelussa selviää varmuudella, että sinä et ollut ratissa.

      • Helmunt Schwein

        Mikäs höhlä se täällä neuvoo:, olet luultavasti rikoksesta epäilty, niin kauan kunnes kuulustelussa selviää..... voi perrr.

        Selviäähän se sekunnissa ilman kuulustelua, kun poliisilla on epäillyn valokuva pöydällä ja hän vilkaisee kuulusteluun saapuvan naamaan:, ei ole sama henkilö, eli kuullaan heti todistajana.


      • kuulusteluun,,
        Helmunt Schwein kirjoitti:

        Mikäs höhlä se täällä neuvoo:, olet luultavasti rikoksesta epäilty, niin kauan kunnes kuulustelussa selviää..... voi perrr.

        Selviäähän se sekunnissa ilman kuulustelua, kun poliisilla on epäillyn valokuva pöydällä ja hän vilkaisee kuulusteluun saapuvan naamaan:, ei ole sama henkilö, eli kuullaan heti todistajana.

        tulee kirjallisena, siinähän on maininta miksi kutsutaan ja mitä asia koskee, mitähän mahtaa olla kutsussa syynä aloittajan tapauksessa ? Vai tuliko kutsu puhelimella.
        Itse en liikkeelle lähde jos kutsussa ei mainita syytä, miksi kuulusteluun pitää mennä. Viimeksi sain kutsun v 1998, en ole mennyt, ei ole haettukaan.


      • Helmunt Schwein
        kuulusteluun,, kirjoitti:

        tulee kirjallisena, siinähän on maininta miksi kutsutaan ja mitä asia koskee, mitähän mahtaa olla kutsussa syynä aloittajan tapauksessa ? Vai tuliko kutsu puhelimella.
        Itse en liikkeelle lähde jos kutsussa ei mainita syytä, miksi kuulusteluun pitää mennä. Viimeksi sain kutsun v 1998, en ole mennyt, ei ole haettukaan.

        Nyt kyllä änkyrä laskettelee muunnettua totuutta.
        Lain mukaan kutsua on noutamisen uhalla noudatettava, vaikka siinä ei kutsun syytä mainittaisikaan.
        Jos esimerkiksi konnalle paljastettaisiin kutsun syy, niin konnahan ehtisi hävittää todisteet tai vaikuttaa todistajiin.
        Ilmeisesti poliisi on nyt todennyt, änkyrä, mikä änkyrä ja selvittänyt asian ilman tätä.

        Esitutkintalaki

        17 §

        ....
        ....

        Edellä 1 momentissa tarkoitetussa kutsussa on ilmoitettava sen aihe, jollei siitä voi aiheutua haittaa rikoksen selvittämiselle


      • Kuvoinen
        Helmunt Schwein kirjoitti:

        Mikäs höhlä se täällä neuvoo:, olet luultavasti rikoksesta epäilty, niin kauan kunnes kuulustelussa selviää..... voi perrr.

        Selviäähän se sekunnissa ilman kuulustelua, kun poliisilla on epäillyn valokuva pöydällä ja hän vilkaisee kuulusteluun saapuvan naamaan:, ei ole sama henkilö, eli kuullaan heti todistajana.

        Aikamoinen homma poliisilla muutaman satasen sakon takia. -Hei haloo! EI KANNATA! Eikä myöskään tapahdu. Kummallista poliisipelkoa. Minä olen useita kertoja tökännyt rastin ruutuun "En itse ajanut autoa", ja selitysosaan toteamuksen: Vetoan oikeudenkäyntikaaren 17 pykälän 20 momenttiin. Yhdestäkään ei ole kuulunut sen jälkeen mitään.
        Ja entäpä hyvin saman näköinen veli tai sisko -tai peräti kaksoisveli/sisko? Joo-o näköä on, mutta Suomen perustuslain mukaan syytetty pitää pystyä todistamaan vedenpitävästi syylliseksi. Syytetyn ei tarvitse todistaa itseään syyttömäksi.



    • Raikkoska

      Sinulla on oikeus saada tietää etukäteen, oletko kuulustelussa rikoksesta epäilty vai todistaja. Rikoksesta epäiltynä sinun ei tarvi sanoa mitään. Todistajana sinun pitää kertoa, mutta, sille et voi mitään jos muistisi pätkii etkä muista kenelle lainasit autosi. Autosi saattoi olla varastettu mutta et vain tehnyt rikosilmoitusta.

      • jurristi

        Poliisi noudattaa tietysti suhteellisuusperiaatetta, eli tutkinnanjohtaja päättää miten paljon resursseja ja pakkokeinoja venkuloihin uhrataan. Venkulan on kuitenkin syytä olla tarkkana, sillä perätön lausuma viranomaismenettelyssä on jo paljon rankempi rikos, kuin mahdollisesti ajettu ylinopeus.


      • kimirramir
        jurristi kirjoitti:

        Poliisi noudattaa tietysti suhteellisuusperiaatetta, eli tutkinnanjohtaja päättää miten paljon resursseja ja pakkokeinoja venkuloihin uhrataan. Venkulan on kuitenkin syytä olla tarkkana, sillä perätön lausuma viranomaismenettelyssä on jo paljon rankempi rikos, kuin mahdollisesti ajettu ylinopeus.

        Rikoksesta epäilty saa lain mukaan puhua perättömiä.


      • Milloin ruvetaan kuulemaan todistajana? Itse olen kaksi kertaa käynyt asemalla valehtelemassa "en tiedä kuljettajaa" ja mua ei ole kuultu todistajana tai epäiltynä, enkä ole allekirjoittanut kuulustelupyötäkirjaa tai tarinaani "miksi en tiedä kuka autoani ajoi" ei ole edes kirjarttu mihinkään.

        Ylinopedet olleet hyvin pieniä toki


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe