Yksipyöräisellä ajo

kuinka sen oppii?

Ostin yksipyöräisen ja haluaisin oppia ajamaan sillä. Millä keinolla parhaiten oppii ajamaan. Oon kokeillut sitä, että hyppään vain pyörän päälle ja yritän polkaista. Pyörä vain lähtee alta ja paukahtaa maahan. toinen, mitä oon kokeillut, pidän seinistä kii, mutta voiko sillä tavalla oppia polkemaan!

Antakaa te vinkkejä, jotka olette oppineet jo ajamaan yksipyöräisellä!

21

7140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sahkon

      vastasin nyt vaikka en ole oppinukkaan vielä ajamaan.
      sulla sama ongelma ku mulla. ykspyöränen löytyy tallista, mut max.metrin pääsen eteen päin sillä kaatumatta. sen verran pidin seinästä kiinni että pääsin pyörän päälle ja siintä sit yrittää polkasta irti seinästä :D

      • liejuhome

        Hienoa kuulla uusista harrastajista. Itse olen jo muutaman vuoden tuolla maailman omituisimmalla kulkuneuvolla ajellut ja kaiken maailman juttuja opetellut.

        Kiteyteysti harjoitus menee näin: mene seinän viereen, nouse pyörän kyytiin ja lähde ajamaan toinen käsi seinässä kiinni (tiedän, kuulostaa naurettavan helpolta). Näin voit ottaa tukea seinästä jos lähdet kaatumaan. Mitä "tutummalta" pyörän kyydissä olo alkaa tuntua, sitä vähemmän tarvitsee pitää seinästä kiinni. Ajan kanssa et tarvitse seinää kuin freemountiin (pyörän kyytiin pääsemiseen). Freemountia ei muuten kannata heti alkuun opetella, vaan ensin ajo. Eli älkää suotta pohtiko miten siihen kyytiin mennään, sen aika tulee myöhemmin.

        Itse ajamisesta voisin sen verran sanoa, että muista pitää paino satulalla. Se kuulostaa helpolta, muttei se kaikille ole. Itselläni meni monta kuukautta ennenkuin opin pitämään painoni satulalla (eikä se pysy vieläkään aina siinä).

        Pitäkää tosiaan paino satulalla, selkä suorana ja katse horisonttiin. On helpompi tasapainoilla kun katselee jonnekin kaukaisuuteen. Alussa myöskin käsien heilumista ei kannata hävetä (typerämmältä et voi enää näyttää - olethan jo yksipyöräisen kyydissä :D ) sillä se auttaa pitämään tasapainon.

        Tuossa hyvin lyhyt opastus harrastukseen. Älkäkää lannistuko, yksipyörällä oppii oikeasti ajamaan vaikka olisi kuinka kömpelö noin jalkaisin. Tiedän sen kokemuksesta :) Siinä saattaa mennä aikaa ja hermot, mutta kunhan kyseisen taidon oppii, on se sen arvoista.

        Kysyisin vielä että millaisella pyörällä opettelette? Itselläni on 24" Nimbus II freestyle. Sillä tuli opeteltua ja ajettua vieläkin. Ensi kesänä sitten olisi tarkoitus ostaa trial-pyörä ja opetella loikkimaan ympäriinsä.

        Jaaniin, ja jos enklanti taittuu niin täältä löytää lisää infoa aiheesta: http://www.unicycling.org/ ja maililla voi kysellä allerkijoittaneelta osoitteesta "nimimerkkinituollaylhäällä"@yahoo.com.

        Pistäkää viestiä miten opettelu sujuu :) Onnea ja menestystä.


      • liejuhome
        liejuhome kirjoitti:

        Hienoa kuulla uusista harrastajista. Itse olen jo muutaman vuoden tuolla maailman omituisimmalla kulkuneuvolla ajellut ja kaiken maailman juttuja opetellut.

        Kiteyteysti harjoitus menee näin: mene seinän viereen, nouse pyörän kyytiin ja lähde ajamaan toinen käsi seinässä kiinni (tiedän, kuulostaa naurettavan helpolta). Näin voit ottaa tukea seinästä jos lähdet kaatumaan. Mitä "tutummalta" pyörän kyydissä olo alkaa tuntua, sitä vähemmän tarvitsee pitää seinästä kiinni. Ajan kanssa et tarvitse seinää kuin freemountiin (pyörän kyytiin pääsemiseen). Freemountia ei muuten kannata heti alkuun opetella, vaan ensin ajo. Eli älkää suotta pohtiko miten siihen kyytiin mennään, sen aika tulee myöhemmin.

        Itse ajamisesta voisin sen verran sanoa, että muista pitää paino satulalla. Se kuulostaa helpolta, muttei se kaikille ole. Itselläni meni monta kuukautta ennenkuin opin pitämään painoni satulalla (eikä se pysy vieläkään aina siinä).

        Pitäkää tosiaan paino satulalla, selkä suorana ja katse horisonttiin. On helpompi tasapainoilla kun katselee jonnekin kaukaisuuteen. Alussa myöskin käsien heilumista ei kannata hävetä (typerämmältä et voi enää näyttää - olethan jo yksipyöräisen kyydissä :D ) sillä se auttaa pitämään tasapainon.

        Tuossa hyvin lyhyt opastus harrastukseen. Älkäkää lannistuko, yksipyörällä oppii oikeasti ajamaan vaikka olisi kuinka kömpelö noin jalkaisin. Tiedän sen kokemuksesta :) Siinä saattaa mennä aikaa ja hermot, mutta kunhan kyseisen taidon oppii, on se sen arvoista.

        Kysyisin vielä että millaisella pyörällä opettelette? Itselläni on 24" Nimbus II freestyle. Sillä tuli opeteltua ja ajettua vieläkin. Ensi kesänä sitten olisi tarkoitus ostaa trial-pyörä ja opetella loikkimaan ympäriinsä.

        Jaaniin, ja jos enklanti taittuu niin täältä löytää lisää infoa aiheesta: http://www.unicycling.org/ ja maililla voi kysellä allerkijoittaneelta osoitteesta "nimimerkkinituollaylhäällä"@yahoo.com.

        Pistäkää viestiä miten opettelu sujuu :) Onnea ja menestystä.

        Unohtui vallan vielä yksi tärkeä seikka: säätäkää satula tarpeeksi korkealle. Liian matalalla satulalla ajaminen vaikeuttaa painon siirtämistä satulalle ja näin ajamista/opettelua. Satula on oikealla korkeudella kun jalka on hieman koukussa polkimen ollessa ala-asennossa.

        Ja "hieman koukussa" = tasamaalla seistessä koukista toista jalkaa noin 2cm. Siinä oikea kulma.

        Se saattaa vaikuttaa liian korkealta, mutta on oikea(ts. helpoin) korkeus opetelusta puhuttaessa.


      • Eetuboy
        liejuhome kirjoitti:

        Unohtui vallan vielä yksi tärkeä seikka: säätäkää satula tarpeeksi korkealle. Liian matalalla satulalla ajaminen vaikeuttaa painon siirtämistä satulalle ja näin ajamista/opettelua. Satula on oikealla korkeudella kun jalka on hieman koukussa polkimen ollessa ala-asennossa.

        Ja "hieman koukussa" = tasamaalla seistessä koukista toista jalkaa noin 2cm. Siinä oikea kulma.

        Se saattaa vaikuttaa liian korkealta, mutta on oikea(ts. helpoin) korkeus opetelusta puhuttaessa.

        Mä opin ajamaan silleen pidin ohuen käytävän seinistä kiinni ja ajoin eteen päin nykyisin minä ajelen pihalla hypin ja droppailen(alas hyppin)noin 10-30cm korkeuksilta


    • helinä keiju

      Kannattaa ensin harjoitella asfaltilla ja ottaa jostain tukea ja koittaa pysyä pystyssä. Sitten pyytää apua kaverilta ja mennä tuen kanssa. Sen jälkeen koittaa nousta ilman tukea ja pyöräillä ja kyllä se siitä sitten lähtee. Olkaa kärsivällisiä!

    • Jonskit

      Olen itse opetellut ensin niin että pistin köyden kiinni autotallin kattoon jolloin siinä roikkuen oli helppo polkea aluksi edes takaisin ja sitten ympyrää.
      Nyt olen ottanut kävelysauvat avuksi ja polkenut tasaisella. Sitten kun alkaa kulkea nostaa vaan sauvat ylös ja jos alkaa kaatua on helppo ottaa taas sauvoilla tukea.

    • Todellinen typerys!

      TÄRKEÄÄ TIETOA tämän kokeneelta!!

      Me ostettiin ykspyöränen. Olin harjoitellut parisen tuntia kun yllätyin siittä että olin just polkenut lähes 10 metriä (pihalla). Olin sittä niin innoissani että unohdin pysyä suorassa ja kaaduin. sen jälkeen olen polkenut korkeintaan kolme metriä. Se harmitaa niin kauheasti kun vahingossa onnistuu ja sitten se jää siihen ja on pakko oppia uudestaan!! Harjoittelin ja harjoittelin ja kaaduin toistamiseen kunnes olin ruhjonut itseni ihan mustelmille ja jalat ja kämmenet naarmuille. Paikat oli niin kipeät että pelkäsin kaatumista niin että tärisin ja hikoilin eikä tasapainoilusta tullut mitään. Joten älkää omaa typeryyttänne jatkako enää siinä vaiheessa, vaan lopettakaa ajoissa, muuten sisäreidet ovat ihan mustelmilla ja haittaavat kävelyä jonkin aikaa!!!!!!! IHAN TOTTA USKOKAA, SE EI TODELLAKAAN OO MUKAVAA!!!!!!

    • 1111O

      minä ja mun kamu harjoteltiin ajamaan ykspyöräsellä niin että meillä oli hiihtokepit ja niiden varassa tasapainoteltiin eilen tein oman ja kamun ennätyksen ;;))

    • kanahaukka44444

      Siinähän on ihan oma tyyli miten sinne pyörän selkää pääsee. Ite otin eka seinästä kiinni (ku olin siellä selässä) lähin vaa polkemaa. Harjotusta vaativa harrastus:DD

    • yksi pyöräilijä

      Mä opin nii että otin tukea terassin kaiteesta ja lähdin ajamaan. Kun se sitten alkoi luonnistumaan yritin tasapainoitella ilman että pidin mistään kiinni. Kohta jo meninkin terassin päästä päähän. Se matka oli kyllä vähän liian lyhyt. Kyytin en edelleen pääse yksin mutta aina pyydän kaveria tai pikkusiskoa avuksi ja sitten vaan hänen olkapäästään kiinni ja eikun menoksi. Kyllä nykyään pääsen jo pitkän makaa ilman tukea mutta siihen kyytiin pitäisi oppia pääsemään ilman apua.... Rohkeesti vaa harjottelee , se on kivaa !! (:

    • J5V

      Pitäskö sitä pitää toisella kädella pyörästä kiinni

      • Anonyymi

        Toisella kädellä satulasta kiinni ja jump mountti


    • Prounicycleteam

      Alottelijan on helpompi kun käyttää kumpaakin kättä tasapainoiluun.

      • mokkimies

        Minä ostin rompemarkkinoilta viikko sitte yspyöräsen ihan päähänpistosta. Kotona sitte yritin nousta päälle, mutta tietenkään siitä ei tullu mitään. Hoksasin, että tasapainoelimet mulla on ihan aut, onhan ikääki jo 66. Siinäpä sitte mietin mitä mahollisia apukonsteja tuohon vois keksiä. Liiteristä löytyki vanha katkastava jopo, niitähän myytiin joskus 70-luvulla. Siinä oli samallainen 20 tuumanen rengas ko ykspyöräsesäki ja vaan pari klemmaria yhistämään ja sopivat toisiinsa ku näppy nenään. Yhistelmä on tosi lyhyt. pyörien väli vaan 5 senttiä, joten tuntuma on hyvä ja polokemistekniikkaa on heleppo harijotella. Onnisuu tasapainoiluki jo niin, että keulimalla menee metrikaupalla. Pian otan keulan pois ja uskon että ennen lumia ajan ko tyhyjää vaan.


    • ressi

      Naapurin poika kertoi oppineensa 4:ssä päivässä ajamaan yksipyöräisellä. Hän käytti aakkostikasta, joka on taitettu tellinkiasentoon, eli leveä U-asentoon. Vaihjaisi myös, että kannattaa pitää pyörä koko ajan mahd. hyvässä vauhdissa, niin on helpompaa.

    • mokkimies

      Otin pyörästäni apukeulan pois ku olin treenannu sitä poljintekniikkaa mielestäni tarpeeks, mutta on se vaan ku sisilisko mun allani. Aina se johonki luiskahtaa ennenku polokaseen pääsee. Onneks vielä oon tippunnu jaloilleni, ettei siinä mitään, mutta vaikiaa on. Tuo tikaskikka vois olla käyttökeleponen joten paan harkintaan.

    • JKLpyörä

      Meillä ollaan opeteltu polkemaan lyhtypylväiden välejä. Aluksi toinen oli tukemassa (vähän samalla lailla kuin paritanssissa) kädestä ja huojuvasti mentiin eteenpäin.

      Haettiin myös tasapainopa kuntoon. Itse saatoin olla tunnin-kaksikin vain pyörän päällä hakemassa tasapainoa ja polkemassa paikallaan ilman, etten pidä mistään kiinnin ja huojuessa hain tukea tolpasta kiireesti.

      Siitä sitten yksi tolpan väli, puolitoista, kaksi...kolme on nyt vasta ennätys. Johtuu varmaan siitä, että kolmannen kohdalla tulee epäusko "oikeastiko meni jo kolme?!" jonka jälkeen keskittyminen herpaantuu ja minä jään paikalleni, kun pyörä jatkaa matkaa.

      Jyväskylän Seppälässä / Huhtasuolla saattaa näkyä aikuisia harjoittelemassa tällä periaatteella.

    • Keski-ikäharrastaja

      Hyvä paikka alkuun pääsemiseksi on verkkoaita tai kaide. Siitä kun saa pidettyä kiinni molempiin suuntiin horjuessa. Tärkeintä on päästä harjoittelemaan polkemista. Se kun ei ole sama asia kuin normaalisti pyöräillessä. Metri metriltä taito karttuu. Alussa kropan kaikki lihakset on tiukilla ja syke on tapissa kun ajaa ensimmäisen 100m.
      Harvinaisen koukuttava laji. Kaverin kanssa homma etenee mukavammin kun toinen on kirittämässä.
      Aluksi oli tarkoitus vain oppia ajamaan mutta nyt sitten jo mennään Munilla metsässä. Opittavaa riittää. Municycle on käsittämättömän hieno laji!

    • monkey87

      Ooon ite ajanu jo vuoden ykspyöräsellä talvella tosin aika luikasta 20"renkaalla ei oikee pysty MUNI ajaa joten onn harkinnu siihen vähä isompaa, olisko joku 24" hyvä??vois joku kokeneenpi kertoo ku ikää oo ku 13v

      • yksin pyöräilijä

        liian iso pyörä on hidas ite ajan 20 tuumasella opin ajaa neljässä päivässä 100m harjoittelin salissa puolapuista kiinni ja sitten vaan seinästä ja vähän ennen nurkkaa päästin irti seuraavaks salin päästä päähän sitten ympäri ja siitä se lähtikin nyt oon harjoitellu noin 7 kuukautta ja osaan nousta pyörän kyytiin 4 eri tavalla


    • 1pyöräilijä

      Aloittajalle ei varmaankaan vastauksestani ole apua, mutta muille:
      Itse opin yksipyöräisellä ajon kuistin kaiteen avulla. Rauhallista polkemista kuistin kaiteesta kiinni pitäen. Oli nivuset kipeenä ja mustelmia, mutta niin sen vaan oppi. Toistoja, toistoja ja toistoja...
      Nyt olen kyllä onnellinen että tuon taidon joskus opettelin. Mukavaa hommaa ja aika kuluu mukavasti kun uusia juttuja opettelee. Ehdottomasti kokeilemaan ja treenaamaan ajoa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe