näkyykö rautalangalla?

tv siis näkyykö?

Saako digi tvn näkymään rautalangasta väännetyllä antennilla?

10

3701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rautalangalla

      Vähän väliä "ei signaalia" ja kuva on pelkkää palikkaa. Auttasko jo laittais rautalangan tilalle kuparia? Ketään kokeillu?

      • rautalangasta anteenni

        Jos henkarista koittais vääntää digi antteeniin ja sit menis kauppatorille myymään niitä, vaikka 50 euroo antennitalouteen ja 20 euroo kaapelitalouteen .


    • ainaski

      Virkkuukoukku anteenijohdon päähän ja kuva näkyy.
      Kokeiltu kaikkea hassutuksia miten nykytekniikka toimii.

      • kerroppa mullekkin

        Eikös noita virkkuukoukkuja ole eri kokoja? Millähän numerolla tulee paras kuva?


      • ainaski
        kerroppa mullekkin kirjoitti:

        Eikös noita virkkuukoukkuja ole eri kokoja? Millähän numerolla tulee paras kuva?

        Made in Germany ja sellainen vanha metallinen koukkunokka, joka mahtuu anteenin pikkureikään:) Sukkapuikkolla onnistuu myös.
        Anteeninjohta vaan parvekkeen ovikarmiin kiinni ja virkuukoukku siihen pystyyn. Heh. Hyvin näkyi,
        Kuitenkin normaali anteeni nyt käytössä on. Utelias vaan olin.


      • hehee

        Nostin koaksiaalijohdon pään vain ikkunalaudalle, niin alkoi digi näkyä. Ei tarvinnut edes virkkuukoukkua digin näkymiseen.

        Analogisetkin kanavat näkyy, mutta kohinaa on paljon. Pienellä metallinpätkällä näkyy analogisetkin melko hyvin.


    • varmasti

      Mutta kun Digita meni pudottamaan lähetysytehot murto-osaan analogisiin lähetyksiin verrattuna.

    • hupiaskartelua

      Jos antennin haluaa rakentaa itse, voi kokeilla helppoja ohjelmia kuten:
      Yagi Calculator
      http://vk5dj.mountgambier.org/Yagi/Yagi.html

      Ohjelma ei kerro vahvistuksia kaikilla taajuuksilla, mutta vahvistusta eri taajuuksilla voi tutkia esim. tällä ohjelmalla:
      http://fermi.la.asu.edu/w9cf/yagipub/index.html

      Metalliset suuntaimet voi kiinnittää vaikkapa jonkun levyn päälle jolloin niitä voi tarvittaessa siirrella.


      http://www.hdtvprimer.com/ISSUES/erecting_antenna.html
      http://www.n-lemma.com/calcs/dipole/balun.htm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe