Krooninen eteisvärinä ja eläke ??

Nuppulinna

Onko kenelläkään kokemusta, saako tällä perusteella osatyökyvyttömyyseläkeen. Lääkärini oli ehdottomasti sitä mieltä että nykyinen "hullu" työtahti ja 8 tunnin työaika ei ole minua varten. Olen vaan kuullu ettei sitä eläkettä ole kovin helppoa saada. Onko millaisia kokemuksia näistä työkyvyttömyyseläke asioista?

9

4978

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennen eläk.

tulee kys. yllämainittu, sitten esim. puolipv.-työ tms., eläke ei suinkaan ole ensim.edessä.

Mitä mieltä kardiologisi on muihin työtehtäviin siirtymisestä? Puolipv-työstä?

• paljolti

siitä millaisia oireita koet, kuinka jaksat olla työssä jne...Oletan, että osaeläke voisi hyvin tulla ensin kyseeseen. Ja ennen kaikkea oltava "näyttöä" että työssä oleminen käy voimille ja terveydelle. Toistuvia sairauslomia ensin. Silläkin on merkitystä, että kuka lääkäri (onko arvostettu) laatii eläkehakemuksen.

• työkyky alentunut

Oman kokemukseni mukaan on vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.
      Itselläni vaivat lähinnä etupäässä sisätauteja (maha-rytmihäiriöt).
      Hakemuksessa ollut kuuden eri erikoislääkärin vähintäänkin osatyökyvyttömyyseläkettä puoltavat lausunnot joukossa mm. 2 LKT:a.(mm.gastrokirurgia,gastroendologia,kardiologia,sekä yleislääketiede ovat olleet B-lausunnoissa edustettuina).
      Myös työkyvyn arviointi tehty,lääkäri ehdotti osakuntoutustukea vuodeksi mutta sekin on hylätty.Ajaako jokin järjestö "meiden etuja"?

• ei ollut

vaikeaa päästä eläkkeelle, mutta olihan takana vaativa selkäleikkaus. Eläke ei ollut tavoitteena ja palasin työhön, vaikka ennusteen mukaan harva kykenee työhön k.o leikkauksen jälkeen.
        Leikkauksen jälkeen oli puolen vuoden sairausloma ja sitten työhön. Meni aika hyvin puolisen vuotta ja sitten alkoivat kivut ja vaivat. Sinnittelin vielä noin puoli vuotta. Sen jälkeen sairauspäivärahalla vuosi ja eläkehakemus ja tietysti monta lääkärillä(fysiatri) käyntiä ennen hakemusta. Olin tosi kipeä ja piti käyttää tukiliiviä. Myöntävä päätös tuli kahden viikon kuluttua hakemuksesta.Olen ollut eläkkeellä 10 vuotta.

Muistan, että itsekin piti arvioida työkykyä asteikolla 1-10.Mitä suurempi lukema, sitä suurempi kipu. Siis piti täyttää kaavake, jossa oli kysytty erilaisia kiputiloja. Oli jopa kymmeniä kysymyksiä...miten kuvaatte/koette sen ja sen...merkitkää asteikolle piste siihen kohtaan mikä kuvaa kipua jne.. Kun tuollaisia kysytään niin siinä ei saa vähätellä kipujaan.

Monet asiat saattavat painaa jotta eläkepäätös on myönteinen ja olen seurannut muutaman tutun jopa vuosia kestäneitä "kamppailuja" eläkepäätöksen kanssa. Tässä tärkein neuvo: Ensiksi mielestäni pitää "näyttää toteen", ettei kykene olemaan työssä.On haettava toistuvasti sairauslomaa ja lähdettävä kesken päivän työstä jne... on näytettävä, ettei kykene työhön - ei ainakaan kokopäivätyöhön jos haluaa osapäiväiseen.

Jos sairauslomista ei ole faktaa ja yrittää ns "seisovilta jaloilta" eläkkeelle, niin on aika kummallista hakea eläkettä ja sille päästä. Juuri tuolla yllä esittämälläni tavalla eräs tuttu sai viimein eläkepaperit. Oli jos jonkinlaista työkokeilua ja testiä ennen sitä.Ja monta vuotta meni. Ja huomattakoon, että k.o henkilö oli todella sairas/työkyvytön tai olisi kyennyt työhön korkeintaan pari tuntia/pv.
        Yrittänyttä ei laiteta, muistakaa se!

• Nuppulinna

Vastauksia kaikille teille. En ole ollut missään työkyvyn arvioinneissa. Kardiologini, itse asiassa kaksi kardiologia oli sitä mieltä että osatyökyvyttömyys eläke olisi perusteltavissa. Kumpikin hyvin arvostettuja ja erikoistuneet juuri tämän sydäntaudin hoitoon ja tutkimukseen. Puolipv-työ olisi heistä "terveellisempää" kun kokopv-työ. Itse siis haluan tehdä työtä mutta kokopäiväistä en jaksa. Töitä olen tehnyt yleensä 4-6 tuntia 5 pv viikossa. Joskus olen painanut töitä muutamana päivänä pitempääkin ja putkeen mutta sydän alkaa heti oirehtia. Öisin ei saa nukuttua kun sydän innostuu hakkamaan hullunlailla ja tuntuu että se hyppää kohta ulos rinnasta. Taudin kuvaan kuuluu että rasituksen jälkeen seuraava päivä on yleensä aikamoinen "pimiöpäivä" ja on varsin väsynyt, siis epätavallisen väsynyt ja muutenkin hankala olo. Taudin vuoksi olen ollut sairaalassa useita kertoja ja pahimmillaa teho-hoidossa useita viikkoja. Tämä eläke-ehdotus tuli ihan työvoimaviranomaisilta. Tarkoitus ei siis ole hakea täysi työkyvyttömyyseläkettä vaan osa-aikatyökyvyttömyyseläke.

• Anonyymi

Kyllä välillä tuntuu että Kela lääkäri on maanpäällinen Jumala jolle ei kelpaa muu kuin ihmisrääkkäys.

• Anonyymi

Kelan kiduttavat vakuutuslääkärit, nuo meedioitten meediot.

• Anonyymi

Paitsi että Kelan lääkärit ei edes tutki koko asiaa, koska Kelasta ei makseta osatyökyvyttömyyseläkettä. Osatyökyvyttömyyseläke käsitellään vain ja ainoastaan työeläkelaitoksessa.

• Anonyymi

Työeläkelaitoksissa on omat vakuutuslääkärinsä, jotka tutkivat papereita. Antavat arvion, että vielä virtaa, ei eläkettä.
        Samat vakuutuslääkärit antavat lausuntojaan myös kelassa, joten piiri pienoinen pyörii.
        Vakuutuslääkäri voi olla monessa paikkaa antamassa lausuntojaan niin kelassa, eläkeyhtiössä kuin vakuutusyhtiöissäkin. Usein toiminta tehdään sivutoimisena vakuutuslääkärin oman yrityksen kautta.
        Vakuutuslääkäri voi olla samanaikaisesti töissä työsuhteessa, virkasuhteessa ja/tai yrittäjänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa on on puhunut.

Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha
      Maailman menoa
      410
      2729
    2. Miten Trump " tuo rauhaa"?

Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo
      Maailman menoa
      593
      2222
    3. Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?

Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      2144
    4. Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."

Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom
      Ensitreffit alttarilla
      41
      1957
    5. etkö osaa jättää rauhaan?

Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!
      Ikävä
      65
      1483
    6. Mitä tunteita tunnet

Häntä kohtaan?
      Ikävä
      98
      1344
    7. Leikkeleet pois leivältä

Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemus­suosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu
      Maatila ja metsä
      132
      1201
    8. Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!

Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee
      Sinkut
      152
      1167
    9. Martina tienasi taas enemmän kuin Sofia

Tuskinpa tuo ketään yllättää.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1162
    10. Milloin viimeksi tavattiin?

Onko siitä, päivä, viikko, vuosi, monta vuotta Minä vuonna?
      Ikävä
      53
      1135
    Aihe