allekirjoittavat lapsen koulutodistuksen (tarkoitan niitä lapsia, jonka biovanhempi on huoltaja, ja tapaa säännöllisesti lasta).
Onko täällä sijareita, jotka
24
2344
Vastaukset
- kirjoitan.
Kuka sitten?
- äiti51
Lapset tapaavat meillä äitiään satunnaisesti noin 2-3 vuodessa tai vähemmän. Allekirjoitan koulun laput ja todistuksen, mutta vedän yli sanan huoltaja. Siihen jää sitten vaan sana allekirjoitus. Tämä on Perhehoitoliiton lakimiehen ohje vuosia sitten! Olen yrittänyt pysytellä tässä ohjeessa, siinä ei käsittääkseni ole mitään laitonta. Opettajat tietävät, että olen lukenut paperit ja tietävät , että olen sijaisäiti!
- piilipuu
eriasia, jos vanhemman ja lapsen välistä yhteyttä ei ole.
Mutta eikö ole loukkaavaa, kun vanhempi on kerran huoltaja ja jos hän aktiivisesti tekee asioita saadakseen lapsensa kotiin, niin te menette ja allekirjoitatte todistuksen, siinähän lukee huoltajan allekirjoitus, teistä ei tule koskaan lapsen huoltajia, jos sitä ei oikeustoimi jollekin toiselle määrää.
- varaäiti
Meillä on 5 sijaislasta, joista kolme ei tapaa vanhempiaan kuin harvoin ja allekirjoitan todistukset puolesta.
Kaksi tapaa säännöllisesti ja todistukset menevät nähtäväksi ja allekirjoitettavaksi. Toisen vanhempi ei aina kuitenkaan allekirjoita sitä vaikka onkin nähnyt joten sitten minä teen sen. Nyt lapsi piti huolen ja muistutti vanhempaansa ja toi kynän, todistus tuli allekirjoitettuna kesän alussa.
Kaikkeen sellaiseen mikä liittyy turvallisuuteen, aine valintoihin yms. pitkälle vaikuttaviin valintoihin juttelen vanhemman kanssa ja kysyn mielipiteen ja teen sen mukaan esim. kouluretkillä omin päin kulkemisissa yms.
Meillä onneksi tuo kommunikointi sujuu puolin ja toisin ja varsinkin noiden kahden suhteen uskon että he vielä palaavat, toivottavasti, biologiseen kotiinsa.- piilipuu
todella hienosti, kun et lähde omimaan toisen lakisääteistä huoltajuutta. Ei meiltä huoltajuutta ole viety, silloin mielestäni sijarin tehtävä ei ole kirjoittaa huoltaja kohtaan nimeäänkään.
Sitä parempi yhteistyö on, jos kaikki olisivat niin kuin Sinä. - sijarit allekirjoittaa
piilipuu kirjoitti:
todella hienosti, kun et lähde omimaan toisen lakisääteistä huoltajuutta. Ei meiltä huoltajuutta ole viety, silloin mielestäni sijarin tehtävä ei ole kirjoittaa huoltaja kohtaan nimeäänkään.
Sitä parempi yhteistyö on, jos kaikki olisivat niin kuin Sinä.todistukset ja kokeet, mihin koulu haluaa nimen, että on "joku" nähnyt lapsen paperit ja sijaisperhe tietää miten lapset edistyy koulussa sekä opet näkee, että lapsi näyttää kokeensa ym. "kotonaan"!
Kirjoittaahan ne lastenkodissakin samat asiapaperit, ainakin meidän lasten todistuksissa näkyi niin tehdyn!
Ja sitten kirjoitetaan isille, äidille ja mummolle kirjeet, missä kerrotaan numerot ym., ellei ole puhelimella saatu heitä kiinni!
Samoin toisinpäin tulee myös kirjeitä ja kortteja, jopa siksi, että lapsista on kivaa saada "omaa postia" sillointällöin!
Biot sanoivatkin aikoinaan, että tottakait te ne allekirjoitatte kun ne teiltä koulussakin kulkee!
Näin meillä toimii se sijaishuoltajuus, huoltajien luvalla! - piilipuu
sijarit allekirjoittaa kirjoitti:
todistukset ja kokeet, mihin koulu haluaa nimen, että on "joku" nähnyt lapsen paperit ja sijaisperhe tietää miten lapset edistyy koulussa sekä opet näkee, että lapsi näyttää kokeensa ym. "kotonaan"!
Kirjoittaahan ne lastenkodissakin samat asiapaperit, ainakin meidän lasten todistuksissa näkyi niin tehdyn!
Ja sitten kirjoitetaan isille, äidille ja mummolle kirjeet, missä kerrotaan numerot ym., ellei ole puhelimella saatu heitä kiinni!
Samoin toisinpäin tulee myös kirjeitä ja kortteja, jopa siksi, että lapsista on kivaa saada "omaa postia" sillointällöin!
Biot sanoivatkin aikoinaan, että tottakait te ne allekirjoitatte kun ne teiltä koulussakin kulkee!
Näin meillä toimii se sijaishuoltajuus, huoltajien luvalla!menetellään biojen toivomuksesta, en muuta kuin ihmettelen! kun noita bioja näköjään on olemassa liuta, jotka eivät huomioi edes, jotta ovat lastensa huoltajia, vaikka hoito ja kasvatus on uskottukin sijaisperheelle.
Tavalliset "kokeet" ymmärrän kyllä, niiden allekirjoitukset ja näytöt, mitä siitä tulisi,jos niiden kanssa pitäisi muualla asuva huoltaja kirjoittaa.
Mutta sitä en ymmärrä, jotta biovanhemmat voivat antaa sijaisvanhemman kirjoittaa alle LUKUKAUSItodistuksen? Merkillistä?
Siinähän lukee huoltaja, voivatko sijaisvanhemmat ajatella noin automaattisesti, jotta biovanhempi loukkaantumatta nieleskelee senkin, jotta sijaisvanhempi lukukausitodistukseen kirjoittaa nimensä ilman kysymättä.
Teillähän asiassa ei mitään epäselvää siinä ole ollut, jos kerran noin sanoo, jotta kirjoita Sinä.
Kiitos, vastauksestasi, en millään pahalla.
Nuo minun kommenttini ovat mielipiteitäni, ei juuri Sinusta, vaan yleensä ottaen, onhan vanhempia monenlaisia. Mutta itse en kuulu siihen joukkoon, joka olisi sielullisesti luovuttanut, eikä tule koskaan muutenkaan luopumaan äitiydestäni, vaan parannan sitä, ja entistä eheytettynä otan poikani vastaan kokonaan kotiin kun se päivä tulee. Terveisiä Sinulle! - amalia
piilipuu kirjoitti:
menetellään biojen toivomuksesta, en muuta kuin ihmettelen! kun noita bioja näköjään on olemassa liuta, jotka eivät huomioi edes, jotta ovat lastensa huoltajia, vaikka hoito ja kasvatus on uskottukin sijaisperheelle.
Tavalliset "kokeet" ymmärrän kyllä, niiden allekirjoitukset ja näytöt, mitä siitä tulisi,jos niiden kanssa pitäisi muualla asuva huoltaja kirjoittaa.
Mutta sitä en ymmärrä, jotta biovanhemmat voivat antaa sijaisvanhemman kirjoittaa alle LUKUKAUSItodistuksen? Merkillistä?
Siinähän lukee huoltaja, voivatko sijaisvanhemmat ajatella noin automaattisesti, jotta biovanhempi loukkaantumatta nieleskelee senkin, jotta sijaisvanhempi lukukausitodistukseen kirjoittaa nimensä ilman kysymättä.
Teillähän asiassa ei mitään epäselvää siinä ole ollut, jos kerran noin sanoo, jotta kirjoita Sinä.
Nuo minun kommenttini ovat mielipiteitäni, ei juuri Sinusta, vaan yleensä ottaen, onhan vanhempia monenlaisia. Mutta itse en kuulu siihen joukkoon, joka olisi sielullisesti luovuttanut, eikä tule koskaan muutenkaan luopumaan äitiydestäni, vaan parannan sitä, ja entistä eheytettynä otan poikani vastaan kokonaan kotiin kun se päivä tulee. Terveisiä Sinulle!kiva, jos vanhemmat olisi olleet edes sen verran kiinnostuneita lapsistaan, että olis kysyneet todistuksista, kouluainevalinnoista ym. meillä ovat viestittäneet enemmänkin EVVK.
Monta vuotta oli lasten vanhemmat kokonaa kateissa, ei mitään yhteyksiä, eikä tietoa osotteista.
Siinä pakkorakosessa oli kaikki allekirjoitettava,
tosin en koskaan huoltajana, vaan alussa korjasin siihen, että sij.äiti tai vast. Nykyisin olen laittanut, että huoltajan p:sta.
Tuokin asia pitäisi jotenkin mielestäni hoitaa selväksi viranom. toimesta, ettei sijarit suotta joudu hölmöön välikäteen. Minua on ainakin usein ottanut päähän, kun multa on vaadittu allekirjoituksia, vaikka en ole huoltaja.
Ei kaikki vanhemmat kyllä oikeesti välitä pätkän vertaa. Kunhan joku senkin heidän puolestaan hoitaa, niin ovat tyytyväisiä vaan. - Helinä-keiju3
amalia kirjoitti:
kiva, jos vanhemmat olisi olleet edes sen verran kiinnostuneita lapsistaan, että olis kysyneet todistuksista, kouluainevalinnoista ym. meillä ovat viestittäneet enemmänkin EVVK.
Monta vuotta oli lasten vanhemmat kokonaa kateissa, ei mitään yhteyksiä, eikä tietoa osotteista.
Siinä pakkorakosessa oli kaikki allekirjoitettava,
tosin en koskaan huoltajana, vaan alussa korjasin siihen, että sij.äiti tai vast. Nykyisin olen laittanut, että huoltajan p:sta.
Tuokin asia pitäisi jotenkin mielestäni hoitaa selväksi viranom. toimesta, ettei sijarit suotta joudu hölmöön välikäteen. Minua on ainakin usein ottanut päähän, kun multa on vaadittu allekirjoituksia, vaikka en ole huoltaja.
Ei kaikki vanhemmat kyllä oikeesti välitä pätkän vertaa. Kunhan joku senkin heidän puolestaan hoitaa, niin ovat tyytyväisiä vaan.kuka mitäkin allekirjoittaa ja milloin. Missä on sosiaaliviranomasen vastuu ja osaaminen taas tässäkin asiassa. Niin ollaan suunnitelmataloudessa olevinaan että, mutta mitään kunnon suunnitelmaa ei siis tossakaan allekirjoitusoikeuksiin kohdistuvassa asiassa näköjään ole. Sijoituksesta sovittaessa pitää vanhemmilta saada valtakirja allekirjoitusta varten jos he eivät itse välitä allekirjoittaa todistuksia. Eikö sosiaaliviranomaiset tätäkään asiaa ole hoitaneet lasten asioita päättäessään. Vastuunpakoilua ja täydellistä leväperäisyyttä. Nyt lapset joutuvat jännittämään kun vastentahtoiset ihmiset pähkäilevät kuka mitäkin uskaltaa allekirjoittaa ja miten. Lapsiparat pelkäävät, ettei kukaan heidän tärkeää todistustaan edes allekirjoita ja kiikuttelevat todistuksiaan sinne ja tänne. Kyllä on hirveetä lastensuojelua Suomessa. Kaikki jätetään lapselle epävarmaan tilaan.
- piilipuu
Helinä-keiju3 kirjoitti:
kuka mitäkin allekirjoittaa ja milloin. Missä on sosiaaliviranomasen vastuu ja osaaminen taas tässäkin asiassa. Niin ollaan suunnitelmataloudessa olevinaan että, mutta mitään kunnon suunnitelmaa ei siis tossakaan allekirjoitusoikeuksiin kohdistuvassa asiassa näköjään ole. Sijoituksesta sovittaessa pitää vanhemmilta saada valtakirja allekirjoitusta varten jos he eivät itse välitä allekirjoittaa todistuksia. Eikö sosiaaliviranomaiset tätäkään asiaa ole hoitaneet lasten asioita päättäessään. Vastuunpakoilua ja täydellistä leväperäisyyttä. Nyt lapset joutuvat jännittämään kun vastentahtoiset ihmiset pähkäilevät kuka mitäkin uskaltaa allekirjoittaa ja miten. Lapsiparat pelkäävät, ettei kukaan heidän tärkeää todistustaan edes allekirjoita ja kiikuttelevat todistuksiaan sinne ja tänne. Kyllä on hirveetä lastensuojelua Suomessa. Kaikki jätetään lapselle epävarmaan tilaan.
minulle oli järkytys, kun näin sijaisvanhemman kirjoittaneen nimensä lapseni koulutodistukseen.
Olen koko ajan elänyt toivossa, jotta lapseni asuu kokonaan kotona.
Nyt sijaisäiti, lupaa kysymättä meni ja kirjoitti nimensä todistukseen, todistukseen, joka kulkee lapsen mukana aina, en tiedä mihin luokkaan asti nykyaikana, onko se yläasteen alkuun saakka! Melkein itku tulee asiasta! - härmunjee
piilipuu kirjoitti:
minulle oli järkytys, kun näin sijaisvanhemman kirjoittaneen nimensä lapseni koulutodistukseen.
Olen koko ajan elänyt toivossa, jotta lapseni asuu kokonaan kotona.
Nyt sijaisäiti, lupaa kysymättä meni ja kirjoitti nimensä todistukseen, todistukseen, joka kulkee lapsen mukana aina, en tiedä mihin luokkaan asti nykyaikana, onko se yläasteen alkuun saakka! Melkein itku tulee asiasta!Miten niin kulkee lapsen mukana aina? Kuka niitä ala-asteen todistuksia mukana raahaa? Aina? Niillä ei myöhemmän elämän kannalta ole mitään virkaa.
Kuinka joku jaksaakin jutun juurta ja itkun tillitystä joka halvatun asiasta vääntää. Kyllä pitää olla ihmisen kirjat sekaisin, kun jaksaa aivan tasan kaikesta tohinan nostaa. Myrskyjä vesilasissa jos jonkin moisesta: vaatteista, vitamiinitableteista ja nyt todistuksen allekirjoituksesta. Järkytys, itku ja hammasten kiristys - onko epäselvää miksi lapsi ei ole äitinsä hoidossa. Rauhoitu nainen.
Mustaa valkoiselle ja paperi sossuille ja sijarille: sinä haluat kirjoittaa itse nimesi lapsesi todistuksiin. Valita niille, jotka asiaan vaikuttavat. Älä täällä ruikuta. - eiootottaaaaa
härmunjee kirjoitti:
Miten niin kulkee lapsen mukana aina? Kuka niitä ala-asteen todistuksia mukana raahaa? Aina? Niillä ei myöhemmän elämän kannalta ole mitään virkaa.
Kuinka joku jaksaakin jutun juurta ja itkun tillitystä joka halvatun asiasta vääntää. Kyllä pitää olla ihmisen kirjat sekaisin, kun jaksaa aivan tasan kaikesta tohinan nostaa. Myrskyjä vesilasissa jos jonkin moisesta: vaatteista, vitamiinitableteista ja nyt todistuksen allekirjoituksesta. Järkytys, itku ja hammasten kiristys - onko epäselvää miksi lapsi ei ole äitinsä hoidossa. Rauhoitu nainen.
Mustaa valkoiselle ja paperi sossuille ja sijarille: sinä haluat kirjoittaa itse nimesi lapsesi todistuksiin. Valita niille, jotka asiaan vaikuttavat. Älä täällä ruikuta."Miten niin kulkee lapsen mukana aina? Kuka niitä ala-asteen todistuksia mukana raahaa? Aina? Niillä ei myöhemmän elämän kannalta ole mitään virkaa. Kuinka joku jaksaakin jutun juurta ja itkun tillitystä joka halvatun asiasta vääntää."
Peesaan. Voi hlvetti tuota Piilipuuta. Todellakin toivon säästät nyt edes sitä lapsiparkaasi näiltä naurettavilta jutuilta. - sijarit allekirjoittaa
piilipuu kirjoitti:
menetellään biojen toivomuksesta, en muuta kuin ihmettelen! kun noita bioja näköjään on olemassa liuta, jotka eivät huomioi edes, jotta ovat lastensa huoltajia, vaikka hoito ja kasvatus on uskottukin sijaisperheelle.
Nuo minun kommenttini ovat mielipiteitäni, ei juuri Sinusta, vaan yleensä ottaen, onhan vanhempia monenlaisia. Mutta itse en kuulu siihen joukkoon, joka olisi sielullisesti luovuttanut, eikä tule koskaan muutenkaan luopumaan äitiydestäni, vaan parannan sitä, ja entistä eheytettynä otan poikani vastaan kokonaan kotiin kun se päivä tulee. Terveisiä Sinulle!Kiitos teveisistäsi!
Olen lukenut juttujasi sydämen järistyksellä ja ihmetyksissä, että tuollaista voi olla elämässä!
Vaikka paljon ollaan nähty mekin pahoja ja outoja asioita lasten elämässä, mutta kun osaa itse suhtautua lasten vanhempiin ja lapsiin ja tietää heidän elämästään ennen ja jälkeen huostaanoton, voi toimia, tai ainakin yrittää toimia lasten takia parhaalla mahdollisella tavalla!
Yrittää ottaa myös vanhemmat huomioon, olipa he millaisia tahansa just sillä hetkellä, ei se heilläkään helppoa elämä ole ollut, no niihin asioihin tarttumatta enempää!
Sanotaanhan, että ei ihmiset riitele vaan asiat, jos sen käsittää, pystyy elämään paljon paremmin tässä elämässä, vaikka eihän se aina onnistu miten oikein itse haluaisi!
Itsekkin olen asiakaspalvelussa töissä (no en onneksi sosiaalialalla, ihan) ja kyllä siinä pitää osata suhtautua asioihin niin, että asiakas saa viestinsä perille, samoin on lasten ja heidän vanhempiensa laita! No se siitä, mutta parasta jatkoa Piilipuulle ja kaikille meille niin sijareille kuin bioille, eletään just tätäpäivää, eileinen meni kaikkine huolineen ja murheineen, huomisesta emme tiedä mitään!
- Inkeri70
Jos paperissa lukee 'huoltaja', en kirjoittaisi siihen nimeäni, jos/kun en ole huoltaja. Jos kyse on jostakin vaikka koulusta tulleesta paperista, jossa lukee 'Lukenut' tai 'Nähnyt', niihin saatan kirjoittaa nimeni, varsinkin jos kyse on arkipäivän pyörittämiseen liittyvästä asiasta.
Eiköhän niihin todistuksiin ole koko loma aikaa hankkia se biovanhemman nimi.- piilipuu
kauhisteli myös sosiaalityöntekijä, hän ei ollut tiennyt jotta sijaisäiti oli vielä tämänkin tempun minulle tehnyt.
- sijari myös
piilipuu kirjoitti:
kauhisteli myös sosiaalityöntekijä, hän ei ollut tiennyt jotta sijaisäiti oli vielä tämänkin tempun minulle tehnyt.
Älä nyt täräjä sielä! Koita rauhoittua, älä vaan pojalles tästä vaahtoo.
Antasit jo olla. - mammy33
sijari myös kirjoitti:
Älä nyt täräjä sielä! Koita rauhoittua, älä vaan pojalles tästä vaahtoo.
Antasit jo olla.Tekstistäsi päätellen ja ajatuksen juoksu sitä luokkaa että lopeta sijari työskentely välittömästi!
- bioäiti
mammy33 kirjoitti:
Tekstistäsi päätellen ja ajatuksen juoksu sitä luokkaa että lopeta sijari työskentely välittömästi!
En voi ymmärtää tuollaista vaahtoamista lapsen todistuksen allekirjoittamisesta. Meillä nuorempien sijarit kirjoittaa nimensä, he kun ovat ns. lähihuoltajia, käsittääkseni. Koetko olevasi jotenkin huonompi kun et allekirjotia vai mikä piru oikein vaivaa ? Kannattais mennä juttelemaan jonkun ammattilaisen kanssa, koska itsetuntosi on huono. Meidän lapsilla on ihanat sijarit ja näyttävät todistukset aina, muutenkin kyselevät mm. terapiasta jne. että mitä mieltä me olemme yms. Vihdoinkin alkaa terapia, traumoja edellisestä sijarista.
- Bioaiti kanssa
bioäiti kirjoitti:
En voi ymmärtää tuollaista vaahtoamista lapsen todistuksen allekirjoittamisesta. Meillä nuorempien sijarit kirjoittaa nimensä, he kun ovat ns. lähihuoltajia, käsittääkseni. Koetko olevasi jotenkin huonompi kun et allekirjotia vai mikä piru oikein vaivaa ? Kannattais mennä juttelemaan jonkun ammattilaisen kanssa, koska itsetuntosi on huono. Meidän lapsilla on ihanat sijarit ja näyttävät todistukset aina, muutenkin kyselevät mm. terapiasta jne. että mitä mieltä me olemme yms. Vihdoinkin alkaa terapia, traumoja edellisestä sijarista.
Ei Piilipuu "vaahtoa"! Hänhän kysyy käytännön asiasta ja jaksaakin vahvasti olla äiti. Minun lapsi laitoksessa törmää pilkunnussimiseen ja periaatteisiin siinä määrin, että Piilipuun kysymys on peräti selkeä ja helppo tajuta ja ymmärtää: Jos toinen katsoo oikeudekseen allekirjoittaa paperin, johon vaaditaan huoltajan allekirjoitus, hän kävelee perheen yli. Ylikävely on vallan käyttöä.
- allekirjoittaja
Bioaiti kanssa kirjoitti:
Ei Piilipuu "vaahtoa"! Hänhän kysyy käytännön asiasta ja jaksaakin vahvasti olla äiti. Minun lapsi laitoksessa törmää pilkunnussimiseen ja periaatteisiin siinä määrin, että Piilipuun kysymys on peräti selkeä ja helppo tajuta ja ymmärtää: Jos toinen katsoo oikeudekseen allekirjoittaa paperin, johon vaaditaan huoltajan allekirjoitus, hän kävelee perheen yli. Ylikävely on vallan käyttöä.
Toissapäivänä tuli koulusta valokuvauslappu ja piti palauttaa tänään. Se oli huoltajan allekirjoitettava ja laitoin siihen minun allekirjoitukseni, minähän ne kuvat olen tähänkin asti maksanut ja vanhemman allekirjoitusta ei tähän hätään olisi saatukkaan ja olisi lapsi sitten jäänyt ilman hänelle tärkeitä kuvia.
- Sinustako
allekirjoittaja kirjoitti:
Toissapäivänä tuli koulusta valokuvauslappu ja piti palauttaa tänään. Se oli huoltajan allekirjoitettava ja laitoin siihen minun allekirjoitukseni, minähän ne kuvat olen tähänkin asti maksanut ja vanhemman allekirjoitusta ei tähän hätään olisi saatukkaan ja olisi lapsi sitten jäänyt ilman hänelle tärkeitä kuvia.
tässä olikin kyse? Otsaa saivarrella, otsaa vittuilla.
- äiti51
Bioaiti kanssa kirjoitti:
Edelleen, on tosi helppoa, jos siihen hätään ei saa äidin/ isän allekirjoitusta voi tosiaan kirjoittaa paperit alle ja vetää yli huoltaja. Opettaja näkee, että paperit ovat käyneet kotona. Yleensä ne täytyy palauttaa aika nopeasti, joten virallista huoltajaa siihen hätään tuskin löytyy. Aika monessa paperissa lukee, että allekirjoitus, joten siinä ei tee mitään väärää, vaikka siihen nimensä laittaa. Ymmärrän bio-vanhempien loukkaantumisen asiasta, jos ovat yhteydessä lapseen useasti. Vähentämällä näitä ristiriitoja voimme tehdä myös asialle aika paljon. Vaikka lapset sanoo minua äidiksi kotona, niin huoltaja en heille ole. Ainoastaan sijaisäiti ja toimin sen mukaisesti!
- hyvä pitää yhteyttä
äiti51 kirjoitti:
Edelleen, on tosi helppoa, jos siihen hätään ei saa äidin/ isän allekirjoitusta voi tosiaan kirjoittaa paperit alle ja vetää yli huoltaja. Opettaja näkee, että paperit ovat käyneet kotona. Yleensä ne täytyy palauttaa aika nopeasti, joten virallista huoltajaa siihen hätään tuskin löytyy. Aika monessa paperissa lukee, että allekirjoitus, joten siinä ei tee mitään väärää, vaikka siihen nimensä laittaa. Ymmärrän bio-vanhempien loukkaantumisen asiasta, jos ovat yhteydessä lapseen useasti. Vähentämällä näitä ristiriitoja voimme tehdä myös asialle aika paljon. Vaikka lapset sanoo minua äidiksi kotona, niin huoltaja en heille ole. Ainoastaan sijaisäiti ja toimin sen mukaisesti!
Niin, tietysti on kyse äidistä, joka haluaa olla tietoinen lapsensa elämästä. Homma (allekirjoitus)on ok, jos oikealle vanhemmalle informoidaan ja kysytään häneltä lupaa. -Ja kun on lukukausitodistuksesta kyse, jokainen äiti varmasti haluaa sen myös nähdä ja useamminkin katsoa. Siinä voi keskustella samalla lapsen kanssa opettajista, esim onko arviointi ollut reilu, ja kaikenkaikkiaan antaa tukea ja palautetta, miel myönteistä, lapsen koulutyöstä.
- Anonyymi
Itse jouduin allekirjoittamaan asiakirjoja, joita en saanut lukea ennestään 12-vuotiaana (huom fyysisesti väkivalloin pakotettu). Nyt olen täysi-ikäinen, enkä tiedä mitä olen mennyt allekirjoittamaan ja haluaisin kovasti tietää. Luulenpa, että joudun menemään ihan asianajaja toimistolle nyt...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1117277- 475156
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa562931Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52378Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101438Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1911328Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921073Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai302991Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?222930Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30886