Helmiäiskasvain?

Iiris80

Hei!
Hakeuduin reilu kuukausi takaperin ensin työterveyteen ja viikon päästä tästä yksityiselle lääkärille korvan tukkoisuuden ja paineen tunteen vuoksi. Esim. syödessä oikeasta korvasta kuului kova rahina. Työterveyslääkäri totesi oitis, että kyseessä on välikorvan tulehdus ja kuulemma ärhäkkäkin. Sain Amoxin comp kuurin, mutta tästä ei tuntunut olevan mitään apua.
Menin siis korvalääkärin vastaanotolle joka totesi, että ei korvassa mitään tulehdusta ole tai ilmeisesti ole ollutkaan. Huomasi kuitenkin aivan tärykalvossa kiinni, kuuloluun päällä, kivikovan hilse /vaikku klöntin. Tuskallisen ronkkimisen ja pehmittelyjen jälkeen kokkare saatiin pois ja paine helpotti oitis. Korvatippojen avulla kokkareen alla ollut pieni tulehduskin hoitui. Lääkäri oli moisesta kokkareesta kummisaan kun kuuli, että minulla ei ole koko elämäni aikana ollut kuin ehkä kaksi korvatulehdusta. Oireet ilmeisesti viittaisivat Helmiäiskasvaimeen, mikä tyypillisempää henkilöillä jotka ovat kärsineet toistuvista tulehduksista.
Kävin kontrollissa muutaman viikon kuluttua ja taas samasta paikasta poistettiin aivan pieni nokare hilsettä. Lääkäri pyysi varaamaan ajan vielä kahden kuukauden päähän ja hakeutumaan vastaanotolle jo aikaisemmin jos oireita.
Nyt korva taas tuntuu lievästi tukkoiselta, mutta rohinaa ei ole. Saatan siis olla luulotautinenkin jo :).
Tietääkö joku kuinka haitallista on jos kyseessä nyt on helmiäiskasvain ,enkä nyt näin pienestä oireesta vielä lääkäriin hakeudu. Voiko hilse tehdä haittojaan, vaikka oireet ovat aivan olemattomat?
Onko ketään myöskään kuullut, että moinen kasvain voisi vaivata, vaikka en tulehduksista olekkaan koskaan kärsinyt?
Millaisia oireita teillä muilla kyseisestä vaivasta kärsineillä on ollut?
Kuinka suuri operaatio kasvaimen poisto on? kauanko leikkaus suurinpiirtein kestää ja mihin viilto tehdään?

T: vastauksista kiitollinen :)

11

15687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikattava

      Minulla on helmiäiskasvain korvassa ja leikkaus parin kuukauden päästä. Ainoastaan ihan lapsena ollut korvatulehduksia ja viimeisen vuoden aikana ollut vain omituinen tunne korvassa. En ensin meinannut mennä näyttämään sitä lekuriin, koska ajattelin, että kai se siitä ohi menee. No, onneksi lopulta menin!
      Eli, helmiäiskasvain on aina poistettava leikkauksella, siihen ei mitkään lääkkeet auta. Ongelma tässä taudissa on se, että se saattaa muhia vuosiakin ilman vakampia oireita ja näin monikaan ei osaa korvavaivojaan yhdistää tähän.
      Helmiäiskasvain eli kolesteatooma aiheuttaa kuulon alenemista ja lopulta kuuroutumisen, mikäli sitä ei hoideta. Myös kasvohalvaus hoitamattomana.
      Helmiäiskasvain siis tavallaan syö itselleen tilaa tuolla korvassa ja tuhoaa esim. luita.

      Joten, ehdottomasti mentävä lääkäriin ja mahdollisimman nopeasti!

      • Iiris80

        Kiitos vastauksestasi. Pitää siis vain ruveta varailemaan uutta aikaa. Varsinaiseen kontrolliaikaanhan on vielä kuukausi joten taitaa olla liian kauan se.
        Silloin ensimmäisellä kerralla oireet vain olivat niin voimakkaat, että nyt tuntuu ettei voi samasta asiasta olla kyse. Voihan tietty olla, että silloin korvassa on sittenkin ollut ensin tulehdus joka vain oli rauhoittunut jo varsinaiselle korvalääkärille päästyä. Niin varma työterveyslääkäri ainakin tuntui olevan tulehduksesta. Ehkä siis tulehdus pahensi jotenkin hilseen muodostusta ym.
        Vaikka toisaalta harmittaakin maksaa tyhjästä käynnistä iso summa. Niin toivon, että tämä tulee sittenkin olemaan väärä hälytys. Siis ettei mitään kasvainta olekkaan. Koska mitään varmaa diagnoosiahan ei ole vielä tehty :)
        Ihan mielenkiinnosta kuitenkin vielä kysyisin, että mitä leikauksessa oikein poistetaan? Olen lukenut, että korva puhdistetaan. Mutta entäs varsinainen kasvain? missä se itse asiassa sijaitsee?


      • sairaala Laseri
        Iiris80 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Pitää siis vain ruveta varailemaan uutta aikaa. Varsinaiseen kontrolliaikaanhan on vielä kuukausi joten taitaa olla liian kauan se.
        Silloin ensimmäisellä kerralla oireet vain olivat niin voimakkaat, että nyt tuntuu ettei voi samasta asiasta olla kyse. Voihan tietty olla, että silloin korvassa on sittenkin ollut ensin tulehdus joka vain oli rauhoittunut jo varsinaiselle korvalääkärille päästyä. Niin varma työterveyslääkäri ainakin tuntui olevan tulehduksesta. Ehkä siis tulehdus pahensi jotenkin hilseen muodostusta ym.
        Vaikka toisaalta harmittaakin maksaa tyhjästä käynnistä iso summa. Niin toivon, että tämä tulee sittenkin olemaan väärä hälytys. Siis ettei mitään kasvainta olekkaan. Koska mitään varmaa diagnoosiahan ei ole vielä tehty :)
        Ihan mielenkiinnosta kuitenkin vielä kysyisin, että mitä leikauksessa oikein poistetaan? Olen lukenut, että korva puhdistetaan. Mutta entäs varsinainen kasvain? missä se itse asiassa sijaitsee?

        ja sieltä kolesteatoomaleikkaus. Siellä selitetään aika hyvin koko juttua.

        Mun aikajanani tässä on ollut sellainen, että terveyskeskuslääkäriltä lähete pikana erikoislääkärille, joka sitten heti totesi tämän helmiäisen. Hän puhdisti korvan, joka todella sattui, kuten sinäkin totesit. Silloin jo heti sanottiin, että leikkaus edessä, mutta annettiin seuraava aika kuukauden päähän leikkaavalle lääkärille. Se aika oli viime viikolla ja nyt korvassa joku tulehdus, johon sain korvatippoja. Seuraava aika kolmen viikon päässä. Sen jälkeen röntgenkuvaan ja sitten vasta kerrotaan tarkka leikkausaika, syys- tai lokakuu.
        Kyllä se varmaan riittää, että menet vasta kuukauden päästä, koska ei tässä nyt kai muutamassa päivässä ihmeitä tapahdu, luulisin.

        Ja kyllä minä epäilen, että sulla sama juttu on. Mulle eka korvankurkistaja puhui vain jostain mustasta karstasta, joka näkyy siellä korvassa, mutta jos se olisi ollut vain vahaa, olisiko se ollut mustaa... Ja samanlailla irrotettiin kun sulla, vahahan lähtee huuhtelulla.

        Vaikka nimi on kasvain ja se suurenee siellä korvassa, se ei silti ole mikään pahanlaatuinen syöpä. (Näin itse ymmärsin.) Se voi olla tehnyt tuhojaan jo kuuloluihin, jolloin niitä koitetaan rakentaa uudestaan, mutta kuitenkin se on poistettava sieltä, koska sehän vaan muuten jatkaisi kasvamistaan kohti aivoja.

        Tiedän, että susta tuntuu nyt todella pelottavalta. Näin oli minullakin, mutta viime viikolla leikkaava lääkäri sanoi, että tämä tauti on paljon pahempi kuin itse leikkaus eli kun se kerran on mahdollista leikkauksella parantaa, niin ei huolta. Tietysti nukutuksessa on aina omat vaaransa.

        Olen lukenut, että leikkaukset on kestäny 2-6 tuntia riippuen siitä, että kuinka isolle alueelle levinnyt. Seuraavana päivänä sairaalasta kotiin ja 2-3 viikkoa lomaa.

        Jos sinulla vielä kysymyksiä, kerron mielelläni mitä tiedän, vaikkakin minullekkin asia vielä aika uusi.


      • uusi kysyjä
        sairaala Laseri kirjoitti:

        ja sieltä kolesteatoomaleikkaus. Siellä selitetään aika hyvin koko juttua.

        Mun aikajanani tässä on ollut sellainen, että terveyskeskuslääkäriltä lähete pikana erikoislääkärille, joka sitten heti totesi tämän helmiäisen. Hän puhdisti korvan, joka todella sattui, kuten sinäkin totesit. Silloin jo heti sanottiin, että leikkaus edessä, mutta annettiin seuraava aika kuukauden päähän leikkaavalle lääkärille. Se aika oli viime viikolla ja nyt korvassa joku tulehdus, johon sain korvatippoja. Seuraava aika kolmen viikon päässä. Sen jälkeen röntgenkuvaan ja sitten vasta kerrotaan tarkka leikkausaika, syys- tai lokakuu.
        Kyllä se varmaan riittää, että menet vasta kuukauden päästä, koska ei tässä nyt kai muutamassa päivässä ihmeitä tapahdu, luulisin.

        Ja kyllä minä epäilen, että sulla sama juttu on. Mulle eka korvankurkistaja puhui vain jostain mustasta karstasta, joka näkyy siellä korvassa, mutta jos se olisi ollut vain vahaa, olisiko se ollut mustaa... Ja samanlailla irrotettiin kun sulla, vahahan lähtee huuhtelulla.

        Vaikka nimi on kasvain ja se suurenee siellä korvassa, se ei silti ole mikään pahanlaatuinen syöpä. (Näin itse ymmärsin.) Se voi olla tehnyt tuhojaan jo kuuloluihin, jolloin niitä koitetaan rakentaa uudestaan, mutta kuitenkin se on poistettava sieltä, koska sehän vaan muuten jatkaisi kasvamistaan kohti aivoja.

        Tiedän, että susta tuntuu nyt todella pelottavalta. Näin oli minullakin, mutta viime viikolla leikkaava lääkäri sanoi, että tämä tauti on paljon pahempi kuin itse leikkaus eli kun se kerran on mahdollista leikkauksella parantaa, niin ei huolta. Tietysti nukutuksessa on aina omat vaaransa.

        Olen lukenut, että leikkaukset on kestäny 2-6 tuntia riippuen siitä, että kuinka isolle alueelle levinnyt. Seuraavana päivänä sairaalasta kotiin ja 2-3 viikkoa lomaa.

        Jos sinulla vielä kysymyksiä, kerron mielelläni mitä tiedän, vaikkakin minullekkin asia vielä aika uusi.

        Mulla kävi näin..
        Voisiko olla kyse samasta?
        Kolmisen viikkoa sitten kova huimaus, tinnitus ja suhina oikeassa korvassa, jo jonkin aikaa sieltä jotain mönjää tullut aika aika ajoin.
        Sitten yöllä nukkuessani meni kuulo oikeasta kokonaan, ja aamulla huimaus jatkui ja oksentelin. Sain sitten antibiootti kuurin, myös kortisonia.
        Molemmat kuurit syöty, tarkastus käyty, eikä mitään osata sanoa. Huimaus jatkuu, ja kuulo yhä mennyt.
        Magneettikuva vasta kuukauden päästä.
        Mitäs pitäis tehdä kun ei mikään auta, ja lääkärit ei nyt enenmpää tutki ennen sitä kuvausta.


      • erilaiset
        uusi kysyjä kirjoitti:

        Mulla kävi näin..
        Voisiko olla kyse samasta?
        Kolmisen viikkoa sitten kova huimaus, tinnitus ja suhina oikeassa korvassa, jo jonkin aikaa sieltä jotain mönjää tullut aika aika ajoin.
        Sitten yöllä nukkuessani meni kuulo oikeasta kokonaan, ja aamulla huimaus jatkui ja oksentelin. Sain sitten antibiootti kuurin, myös kortisonia.
        Molemmat kuurit syöty, tarkastus käyty, eikä mitään osata sanoa. Huimaus jatkuu, ja kuulo yhä mennyt.
        Magneettikuva vasta kuukauden päästä.
        Mitäs pitäis tehdä kun ei mikään auta, ja lääkärit ei nyt enenmpää tutki ennen sitä kuvausta.

        Joo, oireet ei kuullosta samanlaisilta kuin helmiäiskasvaimessa, muuta tietenkään en voi sitä tietää. (Kun en ole lääkäri.) Ja jos olisi tämä kyseessä, luulen, että lääkäri olisi heti nähnyt sen mustan karstan korvassa.

        Sen mitä näitä korvajuttuja olen lukenut, niin kaikki mainitsemasi oireet löytyy ainakin Menieren taudin kuvauksista. Tätä minä epäilisin. Eikö lääkäri puhunut sinulle tästä mitään?


    • huolestunut Äippä

      Tyttäreltäni leikattiin helmiäiskasvain (cholesteatoma) n. 9 vuotta sitten, joka uusiutu 2 vuotta tämän jälkeen.
      Ensimmäinen toimenpide kesti nelisen tuntia, koska kasvain oli katkaissut kuuloluun, joten korva oli täysin kuuro. Toimenpiteessä kuulo saatiin palautettua kokonaan (leikkaus siis onnistui täydellisesti) leikkaus tehtiin korvan takaa. Kasvaimen uusiuduttua toimenpide voitiin tehdä korvan etuosasta, koska kasvain ei ollut iso.
      Käymme kontrolleissa puolivuosittain, viimeeksi pari viikoa sitten, korvan tila kuulemma hyvä, mutta nyt tyttö alkanut valittelemaan ihmeellisestä rahinasta korvasta, olen ollut yht. hoitaneeseen lääkäriin ja hän arveli rahinan johtuvan leukaperä- ja hartia jäänityksestä, viikon verran seuraillaan ja palataan asiaan, jos oireet ei
      lakanneet.

    • Moii

      Moikka , oon 16-vuotias tyttö, ja käyn turussa tyksissä korvalääkärillä. Olen ensimmäistä kertaa ollut kuusi vuotiaana leikkauksessa helmiäiskasvain siis, sitten yhdeksän vuotiaana ja 13vuotiaana, kärsin siitä vieläkin tänä päivänä. Mulla on 1kuuloluu jäljellä enään :(. Oon oppinu elää tänkanssa. Kuulen silti aika hyvin vasemmalla korvalla joka on siis leikattu kolmesti, mulla on tällähetkellä ihan omituisia oireita, kuulen oman hengityksen ja pulssin ja ninku kun sydän pomppii. Korva potä outoa ääntä, vuotaa, minulla on lääkäri aika tyksissä nytten uudestaan ja en tiedä mitä sitten tapahtuu, mutta en edes tiedä mikä on normaali kuulo en muista kuuleneeni vasemmalla korvalla tän paremmin olin pieni kun ekaa kertaa leikattiin.

    • Moii

      Jatkan tohon noin vielä että , mulla on aina kestänyt 4tuntia ja leikattu takaa se kasvu on ollut jo nin pitkällä

    • uhri

      Minut leikattiin eka kerran Meikussa noin parivuotta sitten,,,Kirurkin mukaan kaikki kaikki ja säryt jäävät leikkaus pöydälle.....Vaan kuikas sitten kävikään.....Kuulo meni ja kivut tulivat,,,,,Kyselin tilannetta leikkaavalta kirurgilta,,,,sain vastaukseksi...On voinut lipsahtaa...Löi luurin kiinni...Ei ole enää Suomessa...Vieläkin kärsin,,,

    • Anonyymi

      Siitä on jo vuosia aikaa kun minulla rupesi korvallisella sykkimään kuin ois ollut dydän siellä ja oma puhe kuulosti kuin oisin puhunut maan alta. viimein jo rupesi huimaamaan ja nieleksin jotain nestettä lopuksi sitä valui jo korvastakin Kesti kuitenkin puolitoista vuotta ennenkuin pääsin jatko tutkimuksiin Kuopion keskussairaalaan terveyskeskuksessa ei otettu vakavasti oireitani. Kyssissä selvisi että se neste oli likvoria siis aivonestettä. Kuvissa selvisi että minulla oli reikä pikkuaivojen kupin takaosassa josta aivo este valui. 9tuntia leikattiin ja paikattiin. Korvan takaa mentiin. Ei onneksi tarvinnut mennä aivojen kautta. Rakensivat uuden tärykalvonkin. Ottivat täytettä päähän minun omasta lihasta ja tärykalvon lihan kalvosta. Loppulausunto oli että kolesteotooma oli syönyt reiän pikkuaivojen kupin kylkeen. Nyt olen ruvennut pelkäämään että joko taas kun korvallisella on kummallisia oireita. En haluaa enää uuteen leikkaukseen. Oli niin kovat riskit

    • Anonyymi

      Viilto korvan taakse. Leikkaus kesti 6 tuntia. 25 vuotta sitten leikattu. Käyn joka toinen vuosi edelleen korvapolilla. Leikkauksessa tuli komplikaatio, kuulo meni osittain
      Korvahuuhtelussa tärykalvo puhkesi. Liian kovalla paineella tehtiin
      Potilasvakuutus korvasi kulut. Ei korvannut pysyvästä haitasta. Kuulolaite annettiin. Töitä jatkoin. Vielä 5 vuotta eläkkeellä kin. Suuri haitta oli työelämässä. Hoivatyö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe