miesten ja naisten työt

nuori*

Yritän selvittää, onko eri sukupolvilla eri käsitykset miesten ja naisten töistä ja paikasta perheessä. Mitkä kotityöt sinun mielestäsi kuuluvat miehelle ja mitkä naiselle?

24

1770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suopursu33

      Kun olin lapsi niin kotonani oli selvä ero naisten ja miesten töillä mutta isä kävi päivät töissä ja äiti oli kotona siinä on ero, nyt kun molemmat aviopuolisot käyvät työssä molemmat tekevät myös kotitöitä niin meillä oli mieheni eläessä,taitaa olla poikienikin perheessä koska
      yksi pojistani soitti ja kyseli kaalikääryleitten
      teko ohjeita ja niimpä hän eilen tuli vaimonsa kanssa syömään ja toi kaalikääryleitä minullekin ja hyviä olikin, toivon että useampikin tekisi
      näin. Sitten kysyn aivan eri asiaa,joku kehoitti
      mennä myös Ikinörttien palstalle olen yrittänyt pari päivää ja on tullut jo neljä sähköposti viestiä että tervetuloa mutta kun yritän kysellään aina samoja asioita ja jopa sähköpostiosoitteeni kerrotaan olevan jollain toisella, olenko tyhmä vai vaan kyvytön.

      • siitä sinun Ikinörttien sivuille menosi ,en myöskään sitä löytänyt .Mutta ENTER ry on hyvä sinunkin tutustua ,siellä on aina tosi paljon ajankohtaista asiaa, muistelen että joskus siellä on ollut myös Chatti, mutta siitä en ole ihan varma nyt.
        Sinulla ei näkynyt postiosoitetta Profiilissasi ,ja näin ollen kirjoitin tähän .

        Niistä kotitöistä näin leskellä ei ole mitään propleemaa. Teen itse tai olen tekemättä ,sekin käy ihan mukavasti , mitä nyt jerry tuppaa vähän
        (bestämma)määrätä minua:=).


    • Aikuinen mies

      Minusta avioliitto,parisuhde toimii parhaiten ja avoimimmin kun asiat tehdään yhdessä.Sen
      kummemmin töitä jakamatta sukupuoli roolituksin.
      Mitä tiiviimmin kodissa on yhteen hiileen
      puhaltamisen henki,sitä onnellisempia ihmisiä
      siellä asuu.Ja malleja varmaankaan ei ole
      hyödyksi ulkopuolelta hakea.Jokainen parisuhde
      saa minusta olla oma persoonansa ja sisältää sellaisia elementtejä,asioita,jotka kullekkin parille on ominaisia,läheisiä.Myöskään ulkopuo-
      lisia neuvoja ja neuvojia ei ole syytä olla
      esimerkiksi sukujen taholta.Vaan suoda kodin
      pitää saada olla aidosti oma koti.Paikka
      jossa sydän sykkii ja sielu hyräilee!

    • paremmin luonnistuu.

      Mieheni eläessä, hän teki sellaiset työt mitä en hallinnut ja päin vastoin.
      Kotitöihinhän kuuluu monenmoista, pientä remppaa ja korjausta, kuin myös sisustamista ja talouden hoitoa.
      Parasta on kun yhdessä suunnitellaan ja sitten toteutetaan sopimuksen mukaan.

      Mitä tulee tuohon Aikuisen miehen henkilöön, olkoon kuka tahansa, asiallisesti kirjoittaa, miks ei nuorikin täällä voisi kirjoitella, hyvä kun palsta vetää useampia.

      Täällä pyörii tyhjää täynnä olevia viestejä riittävästi, asiallisia toivoisin lisää.
      Ilkeilemään pystymme kaikki, jos niin halutaan.

      • sinne

        Kahvipirtiin. Olisi niinkuin lukijoiltakin piilossa.


      • sinne kirjoitti:

        Kahvipirtiin. Olisi niinkuin lukijoiltakin piilossa.

        eihän pirtissä voi olla piilossa, siellähän on kaikki hyvin rehtiä ja reilua, omia kerrotaan ja kehuakin osaamme.
        Jos olet huomannut pirtissä kaikki esiintyy hyvin näkyvästi, sinne voit Sinäkin tulla, et kylläkään piiloon, tervetuloa vaan mukavilla viesteillä kaikki.


      • oma kehu haisee
        SkillaN kirjoitti:

        eihän pirtissä voi olla piilossa, siellähän on kaikki hyvin rehtiä ja reilua, omia kerrotaan ja kehuakin osaamme.
        Jos olet huomannut pirtissä kaikki esiintyy hyvin näkyvästi, sinne voit Sinäkin tulla, et kylläkään piiloon, tervetuloa vaan mukavilla viesteillä kaikki.

        näkyvästi kaikki esiintyy, mitähän tuokin tarkottaa.kaikki rehtiä ja reilua, onkohan.


      • oma kehu haisee kirjoitti:

        näkyvästi kaikki esiintyy, mitähän tuokin tarkottaa.kaikki rehtiä ja reilua, onkohan.

        vois esiintyä, koko maailma voi seurata pirtin toimintaa, muitakin kuin minua;))DD

        Kohta kolme vuotta näin on tapahtunut, et voine sitä kieltää ja kun kehutaan niin lisää tulee, lukijoita on paljon, kirjoittajiakin mukavasti, tule vain mukaan, äläkä jurise;))

        Kerroppa mikä pirtissä ei olisi rehtiä, kun kerran kumminkin seuraat pirtin kirjoittelua.


      • kun palstakuninkatar

        kerta niin sanoo. Aikuinen mies on viksu jos älyää mennä kahvipirttiin liehakoimaan emäntää.Siellä onki äijät vähissä.


      • Aika poikaa
        SkillaN kirjoitti:

        eihän pirtissä voi olla piilossa, siellähän on kaikki hyvin rehtiä ja reilua, omia kerrotaan ja kehuakin osaamme.
        Jos olet huomannut pirtissä kaikki esiintyy hyvin näkyvästi, sinne voit Sinäkin tulla, et kylläkään piiloon, tervetuloa vaan mukavilla viesteillä kaikki.

        Minusta avioliitto,parisuhde toimii parhaiten ja avoimimmin kun asiat tehdään yhdessä.Sen
        kummemmin töitä jakamatta sukupuoli roolituksin.
        Mitä tiiviimmin kodissa on yhteen hiileen
        puhaltamisen henki,sitä onnellisempia ihmisiä
        siellä asuu.Ja malleja varmaankaan ei ole
        hyödyksi ulkopuolelta hakea.Jokainen parisuhde
        saa minusta olla oma persoonansa ja sisältää sellaisia elementtejä,asioita,jotka kullekkin parille on ominaisia,läheisiä.Myöskään ulkopuo-
        lisia neuvoja ja neuvojia ei ole syytä olla
        esimerkiksi sukujen taholta.Vaan suoda kodin
        pitää saada olla aidosti oma koti.Paikka
        jossa sydän sykkii ja sielu hyräil


      • kun palstakuninkatar kirjoitti:

        kerta niin sanoo. Aikuinen mies on viksu jos älyää mennä kahvipirttiin liehakoimaan emäntää.Siellä onki äijät vähissä.

        varmaan, Sinä kun kaikki tiedät;))

        Tervetulloo vua kaikki pirttiin liehakoimaa, äijät ja ämmät.( ei oteta toista tuota liehakointia, huumoria se oli)
        Aikuinen mies vaikka aikuinen onkin, tuskin liehakoimaan ryhtyy, näin uskon!


      • Aikuinen mies
        SkillaN kirjoitti:

        varmaan, Sinä kun kaikki tiedät;))

        Tervetulloo vua kaikki pirttiin liehakoimaa, äijät ja ämmät.( ei oteta toista tuota liehakointia, huumoria se oli)
        Aikuinen mies vaikka aikuinen onkin, tuskin liehakoimaan ryhtyy, näin uskon!

        läskipersettä. Tunhan sinne pirtiis siellä on ihania kaunis sieluisii vanhoi akkoi.


      • Aikuinen mies kirjoitti:

        läskipersettä. Tunhan sinne pirtiis siellä on ihania kaunis sieluisii vanhoi akkoi.

        lapsukaisia, kyllä teiltä syntyy;))

        On kai vain yritettävä ymmärtää,,vois poistaakin, mutta en poista;))


      • samallahan
        SkillaN kirjoitti:

        lapsukaisia, kyllä teiltä syntyy;))

        On kai vain yritettävä ymmärtää,,vois poistaakin, mutta en poista;))

        poistut itsekkin. Tarjoo äijälle rintoo jos lapsukaisena piät.


    • on aina

      sama juttu, on aihe mikä hyvänsä - aina menee haukkumiseksi.

      Varmaan aloittajalle aiheuttaa ihmettelyä vastaukset hänen kyselyynsä!

    • äiskältä

      ja iskalta.

    • tinat on

      valamatta, miks poistit viestit kun niin osaat täällä ojentaa muita!!!!!

    • elma05

      Kuten otsikosta huomaat,niin silitys ja tiskikoneen täyttö on minun hommia.:)
      Niitä tuo "roikaleen" parta-suu ei hallitse!
      Muuten yhteispelillä sujuu!!!
      Hän (mies meinaan) imuroi,tuulettaa,laittaa ruokaa...j.n.e.
      Sopu säilyy,kun ei nurise!
      Tehdään mitä osataan!

      • täältä taas tullaan

        Kiva kun ole olemassa
        olen Aikuinen mies
        Itse olen aika uusi lukija ja kirjoittaja ja
        eniten hämmentää kun sama henkilö kirjoittaa
        välistä miehen,väliin naisena.Ja kun tällainen
        henkilö tulee mukaan asialliseen keskusteluun,
        on hyvä olla keino poistaa hänen tekstinsä.Itse minä,niin kuin moni muu uusi lähtee siitä,
        että kaikki ovat liikkeellä kohtuudella
        asiallisin ajatuksin,eikä osaa ottaa huomioon vastapuolella on tarkoituksena vain puhdas häiriköinti.Mikä sillä nyt tarkoitus onkin.
        Joten tietoiskusi on todella paikallaan ja
        kiitos siitä


      • on tullut
        täältä taas tullaan kirjoitti:

        Kiva kun ole olemassa
        olen Aikuinen mies
        Itse olen aika uusi lukija ja kirjoittaja ja
        eniten hämmentää kun sama henkilö kirjoittaa
        välistä miehen,väliin naisena.Ja kun tällainen
        henkilö tulee mukaan asialliseen keskusteluun,
        on hyvä olla keino poistaa hänen tekstinsä.Itse minä,niin kuin moni muu uusi lähtee siitä,
        että kaikki ovat liikkeellä kohtuudella
        asiallisin ajatuksin,eikä osaa ottaa huomioon vastapuolella on tarkoituksena vain puhdas häiriköinti.Mikä sillä nyt tarkoitus onkin.
        Joten tietoiskusi on todella paikallaan ja
        kiitos siitä

        monistaja, joka iikalle tuo sama litania vastauksena.
        mikähän oireyhtymä tuolin lienee?


      • huomattu
        on tullut kirjoitti:

        monistaja, joka iikalle tuo sama litania vastauksena.
        mikähän oireyhtymä tuolin lienee?

        Taitaa olla suuri naisten ihailija ja rakastaja. On se täällä aiemminkin riehunut. Eli ei mitään uutta länsirintamalla.


      • huomattu kirjoitti:

        Taitaa olla suuri naisten ihailija ja rakastaja. On se täällä aiemminkin riehunut. Eli ei mitään uutta länsirintamalla.

        Minun mieheni oli semmoinen vanhan aikainen..
        Oikein mielellään jaotteli työt: Miesten ja naisten
        lokeroihin..Minusta se oli lähinnä laiskuutta.
        Pesi yhden kerran ikkunat ja sanoi ,että ihan selvästi naisten töitä..pelkäs koko ajan että naapurit näkee,et eukko pitää tossun alla..No...
        nauramatta en voinut olla.Imurointi oli semmoista
        nopeaa,että kuitenkin jouduin sen tekemään loppuun,kun ei jaksanut niin kauaa..Näin jälkeenpäin ajatellen,,minä kai tein melkein kaiken ,jopa putkiremonttia,,kun tykkäsin siitä hommasta..Pyörää en osaa korjata,että se homma jäi hänelle ja lamppujen laittaminen kattoon..
        Hän on nyt sairaalassa,siksi tuo imperfekti.
        Menin sairaalaan työhön ja olin iltavuorossa usein,niin hän oppi laittamaan ruokaa,kun ei viitsinyt olla nälissään kotona,joten oli hyvä asia se.Onneksi ,nyky-miehet tekevät kaikkea mahdollista..Se on hienoa..Lisääkin vois kertoa,mutta en nyt ehdi t.Irkku


      • Fanni
        irkku-37 kirjoitti:

        Minun mieheni oli semmoinen vanhan aikainen..
        Oikein mielellään jaotteli työt: Miesten ja naisten
        lokeroihin..Minusta se oli lähinnä laiskuutta.
        Pesi yhden kerran ikkunat ja sanoi ,että ihan selvästi naisten töitä..pelkäs koko ajan että naapurit näkee,et eukko pitää tossun alla..No...
        nauramatta en voinut olla.Imurointi oli semmoista
        nopeaa,että kuitenkin jouduin sen tekemään loppuun,kun ei jaksanut niin kauaa..Näin jälkeenpäin ajatellen,,minä kai tein melkein kaiken ,jopa putkiremonttia,,kun tykkäsin siitä hommasta..Pyörää en osaa korjata,että se homma jäi hänelle ja lamppujen laittaminen kattoon..
        Hän on nyt sairaalassa,siksi tuo imperfekti.
        Menin sairaalaan työhön ja olin iltavuorossa usein,niin hän oppi laittamaan ruokaa,kun ei viitsinyt olla nälissään kotona,joten oli hyvä asia se.Onneksi ,nyky-miehet tekevät kaikkea mahdollista..Se on hienoa..Lisääkin vois kertoa,mutta en nyt ehdi t.Irkku

        Mies tekee tekniset hommat, korjaa koneet ja rakenteet, rakentaa, ajaa ruohon, kaataa saunapuut, kärrää, kuljettaa, kaivaa ja tasoittaa. Hän on armoitettu marjanpoimija, perkaaja, pakastaja.
        Nukkuu päiväunet.Lämmittää saunan mökin, hoitaa kompostit ja veneen. Kärrää perennapenkkini mullan, kompostin, lannoitteet. Touhuaa aina hiki hatussa.

        Kotona lähtee lenkille, tuo repussa ruokatavaraa ja purkaa ne, kuorii kasvikset, imuroi, tyhjentää tiskikoneen, täyttää pyykkikoneen, ripustaa vaatteet kuivumaan, hoitaa roska-, biojäte-, kierrätysasiat, urheiluvälineet. Leivomme yhdessä pullat ja sämpylät.

        Kaikkea en jaksa muistaa ikiliikkujan töistä paitsi paidannappien ompelun. Sanon vaan, että helppo on elää hänen kanssaan ikääntyessä, jos terveinä säilymme.

        Työtään arvioidessa heikkoja kohtia ovat kuivien vaatteiden vesirypyt ja lattiaa ylempänä oleva pöly, joita hän ei opi näkemään 40 vuodenkaan kuluttua. Voin katsoa ne läpi sormien.

        Tulkoon sanotuksi: ainoa lapsi on ottanut mallin sekä isältä että äidiltä, sen luterilaisen työmoraalin, joka nyt vallitsee kotihommissa. Tässä kaksin "talostelemme" kerrostalossa. Ihme, miten paljon kotona onkaan töitä. Niitä on ihan kiva tehdä silloin, kun on kunnossa. Tosin elämä on jatkuvaa rasittavaa lähtöä ja ajoa kesäisin mökille ja aina 93 v. anopin luo satojen km päähän. Molemmille kotivalmisteiset pakasteruoat mukana.
        Minulle jäävät naisen työt. Vieraiden tullessa aina yhdessä "kiillotamme" kodin, hän auttaa kaikin tavoin, huolehtii eteisen naulakon ja hyllyt sekä saniteettitilat.

        Jokohan tämä litania miehen kohdalle riittää ? Naisen töistä tulisi myös pitkä luettelo.


    • Liisakainen

      Olispa tämä mahtava aihe eri tavoin käsiteltäväksi. Miesten työt - naisten työt, rakentavaa hommaa. Tulisi eteen monenlaisia malleja itselle ja kaverille opittaviksi.

      Jatkoja näin tarpeelliselle aiheelle !

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      334
      7599
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2244
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1652
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1499
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      116
      1211
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      76
      1193
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1046
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      935
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      925
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      277
      823
    Aihe