Westie

wessu-05

Mulla vajaa kaksi vuotta vanha uros westie. Iho-ongelmia ollut rutkasti, nytkin kuuri menossa. Milloin tassunvälit auki ja alamaha ruvella. Monenlaista ruokaa on kokeiltu, tuloksetta. Myönnän, että alkuun annoin kaikenlaisia makupaloja. Nyt linja tiukka. Tällä hetkellä ruokana Nutro choicen lammas-riisi. Tuntuu, että nyt ruoka hyvä. Possunkorvia/tikkujakin saa. Tiedostan, että allergiat voi johtua näistä ruoka jutuista. Mutta kysyn kuitenkin, jolla on ollut samanlaisia ongelmia, että mitä ruokaa syötätte ja mitä puruluita annatte. Voi vastata muutkin, mutta lähinnä westien kannalta asia kiinnostaa enempi.

45

7201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saatuja ohjeita

      Itse ollaan oltu todella tarkkoja antamiemme ruokien suhteen meidän westielle, koska tiedossa oli etukäteen, että rotu oireilee helposti. Eli kasvattaja antoi ohjeet kuivamuonista (suositteli ostamaan eläinkaupoista,ei marketeista)ja valitsemaan vehnättömän vaihtoehdon. Sen lisäksi annamme kotona kypsennettyä maustamatonta lihaa ja joskus keitämme pitkää riisiä, jonka sekaan laitamme esim. jauhelihaa. Mitään muuta emme anna, ei edes pikku naposteluja. Possunkorvista kasvattaja sanoin ehdottoman ei. Puruluiksi olemme antaneet sellasia pelkästä nahasta valmistettuja (vai mistä ne nyt onkaan tehtyjä) eli ei niitä sellasia massasta puristettuja.

      Mutta ohjeita tuntuu tulevan joka puolelta vähän erilaisia ruokinnan suhteen. Eli ei varmaan ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Meillä nämä ohjeet ovat toimineet ja koira on pysynyt terveenä ja hyväturkkisena. Mutta kai joka asiassa perimälläkin on oma roolinsa. Ja iho-ongelmissa on varmaan turkin säännöllisellä nyppimiselläkin merkityksensä.

      Toivottavasti löydätte ratkaisun ongelmiinne.

      • wessu-05

        Kiitos viestistäsi. Ruoka mitä koiramme syö on eläinkaupasta ostettua. Luulen, että meidän koiralla voi olla sukurasitettakin, varmahan en tietenkään voi olla. Nyt kuulin eläinlääriltä, että nauta ja muistaakeni kana kuuluvat allegisoivien top kolmoseen. Meillä kun ruoassa on lammaspohjana, niin suosittelikin pysymään lampaassa. Pitää nyt ostaa lampaasta tehtyjä purujuttuja. Kirjoitelkaa lisää jos kellä kokemuksia.


      • WESTIEKOKEMUKSIA

        Vuodesta 1970 lähtien olen kasvattanut westietä ja olen tullut siihen päätelmään, että ravinnon liian suuri valkuaisen määrä on merkittävä syy westieiden iho-ongelmiin. Nykyinenkin westienarttu
        oireili nuoruusiässä, mutta siirryimme ruokinnassa niukempaan valkuaismäärään (maksimi 22-25 %).
        Käytämme tällä hetkellä perusruokana eläinlääkäriasemilta saatavaa HYPOALLERGENIC-kuivaruokaa. Siitä on normaali vahvuista ja seniori-ikäisille tarkoitettua laihempaa. Me käytetään tätä seniori ruokaa, vaikka koiramme on vasta 4 vuotta vanha. Koiran paino pysyy tällä myös hyvin kurissa.
        Tämän nykyisen ruuan käytön aikana ei ole ollut mitään iho-,tassu- tai korvaongelmia.Tämä on hieman kalliimpaa kuin muut merkkiruuat, mutta säästöä tulee lääkärikäyntien vähenemisen muodossa. Nykyinen koira on ollut täysin terve nyt jo yli 4 vuotta.
        Uimaan luonnonvesiin emme westietämme päästä. Iho-ja korvatulehdukset saavat vauhtia likaisista luonnonvesistä. Tämäkin on opittu kantapään kautta.


    • sudenkorento75

      Westien allergiat ovat välillä tosi hankalia todeta. Tuo eliminaatiodietti on ainoa tapa jolla voi selvittää ruoka-aine allergian. Näin suppeasti selitettynä, koiralle annetaan vähintään 8vkoa samaa ruokaa (joko eläinlääkäriltä allergiaruoka tai kotiruoka jossa on yksi hiilihydraatin lähde ja yksi proteiinilähde esim. peruna ja kala, pääasia että koira ei ole kyseisiä ruokia koskaan syönnyt.)Netistä löytyy kyllä tietoa tuosta eliminaatiodietistä.
      Meidän westie on allerginen lähes kaikelle, aluksi syötimme eaglen lammas-riisi mutta oireet tulivat siitäkin. Eliminaatiodiettin seurauksena huomasimme, että riisi olikin pahasti allergisoiva tuote kuten nautakin. Vehnää koiramme ei ollut saanut kuin jonain herkkupaloina.
      Tällähetkellä syödään eläinlääkärin Virbacin allergiaruokaa ankka-maniokki (ennen hypoallergic, mutta nyt oli vaihtanut nimeä jota en muista). Oireita ei ole siitä tullut, koska ruoka valmistetaan siten, että ruoka-aineet ovat pilkottu niin pieniksi, ettei koiran elimistö tunnista kyseisiä ruoka-aineita.
      Allerginen koirahan voi allergisoitua jatkossa periaatteessa niille ruoille joita se syö joten vaikka ruoka sopii nyt se ei välttämättä 2 vuoden päästä sovikkaan. Pahimmat allergiaa aiheuttavat taitavat olla vehnä, riisi, nauta, sika, maissi, soija, kananmuna. Meillä näistä ainakin nuo neljä ensimmästä muita ei niinkään ole saanut. Ajan myötä koiramme herkistynyt kanalle, kalkkunalle, lampaalle, lohelle, ja suurimmalle osalle viljoista.
      Puruluut ovat siis meillä pannassa, jäniksenkorvia saa joskus ja maissiluita.
      Ihon kutinaan ollaan laitettu eläinlääkäriltä saatavaa canofiteä (tarkoitettu korviin, mutta annettu meille ihonhoitoa varten), sekä cothivet suihketta jolla estetään nuoleminen (haisee ja maistuu pahalle) eläinlääkäriltä/apteekista.
      Suosittelen käväistä tuolla westiefoorumin sivuilla jossa me westieharrastajat "nuokumme", sieltä löytyy paljon tietoa allergioista, kuinka on niitä hoidettu ja kaikesta muustakin westieen liittyvästä.
      http://www.westiefoorumi.tk/

      • wessu-05

        Kiitos sudenkorennolle hyvästä kirjoituksesta. Pitääpä käydä westiefoorumissa.


      • paranemaan päin
        wessu-05 kirjoitti:

        Kiitos sudenkorennolle hyvästä kirjoituksesta. Pitääpä käydä westiefoorumissa.

        mielenkiinnolla seuraan näitä westien ruokavaliojuttuja. mulla vuoden vanha ja sillä oli todella ongelmia vatsan kanssa ekat n. 4 kk. jossain vaiheessa tajusin vahingossa, että naudalle allerginen. on kai aika yleistä joillakin roduilla. mulla ennen ei niin jalostettu beagle ja sille pysty antamaan vaikka hernekeittoa eli nämä ruokahommat mulle uusia... ihovaivoja mun koiralla ei ole vielä ollut ollenkaan. lucky me.


    • mmm

      Lukaiseppa hyvä artikkeli; www.koirakopla.com/ruokintalinkit, sieltä suomenkielisiä BARF-tietosivuja - koirien ruokinnan perusteita (J.A.U. Yrjölän artikkeli).
      Itse nimittäin olen syöttänyt westeilleni -89 vuodesta lähtien pääsääntöisesti Yrjölän puuroa lisäten erilaisia eläinkunnan tuotteita; sydän, kieli, jauheliha ym. ja ongelmia ei ole ollut paitsi silloin, kun olen ollut laiska ja pitkään syöttänyt vain teollisesti valmistettua ruokaa. Vatsavaivoja myös ilmeni. Korvatulehduksia tuli sekä tassun väliin patti nappularuuasta. Eukanuba taasen muutti tassut ruskeaksi. Pattiin ja vatsaongelmiin sain vinkin, että käytä maitohappovalmistetta. Annoin kuurina Aptus Tehobaktia ja auttoi. Patti on pysynyt poissa. Enään vain silloin tällöin annan sitä. Puuron seassa annan joskus nappuloita tai reissussa ollessa. Pieni määrä ei haittaa.
      Puuroa teen isomman annoksen, jonka pakastan. Näppärä sieltä sitten ottaa sulamaan. Suosittelen.
      Olen saanut nauttia westeistäni 16 vuotiaiksi saakka ilman pahemmitta ongelmitta.
      Ikinä en enää anna koirilleni solmuluita! Ne pitäisi lailla kieltää. Yksi westieni meinasi tukehtua siihen ollessaan 5 v. Solmu irtosi ja hän hotkaisi sen kurkkuunsa... Makupaloista ja muista luista (myös keuhko) ei ole ollut ongelmaa, koska niitä annan vain harvakseltaan; kotoa lähtiessä, lenkiltä tullessa sekä palkitsemiseen.
      Westiellä on hyvinkin paljon taipumusta allergiaan, mutta eiköhän keinot löydy! Zemppiä.

      • Westi

        www.yumaga.fi
        Ainakin meillä toimi :)


      • Westi
        Westi kirjoitti:

        www.yumaga.fi
        Ainakin meillä toimi :)

        siis
        www.yumega.fi


      • Eltsu 03<

        Moikka! voisitteko kertoa vähän Westiestä? Haluaisin oppia niistä PALJON!!!! :) meillä on 2 roborovskia ´mutta haluaisin Westien...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Westiemamma
        Eltsu 03< kirjoitti:

        Moikka! voisitteko kertoa vähän Westiestä? Haluaisin oppia niistä PALJON!!!! :) meillä on 2 roborovskia ´mutta haluaisin Westien...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Minulla oli 14 vuotta Westie. Ihana, vilkas, oppivainen koira. Valitettavasti meillä oli paljon terveydellisiä ongelmia, Allergiat alkoivat viisi vuotiaana ja pahenivat vuosi vuodelta. Korvat olivat jatkuvasti tuhlehtuneena. Eläinlääkäri sanoi ongelmien johtuvan rodun jalostuksesta ja usein valkoisilla koirilla on iho-ongelmia.
        Ikävöin koiraani, mutta seuraavaksi otan sekarotuisen ja keitän koiranruoat itse.

        PS. naapurin Westie on 18 v. ja ilman allergiaa


      • ytuyiyyuiyiy
        Westiemamma kirjoitti:

        Minulla oli 14 vuotta Westie. Ihana, vilkas, oppivainen koira. Valitettavasti meillä oli paljon terveydellisiä ongelmia, Allergiat alkoivat viisi vuotiaana ja pahenivat vuosi vuodelta. Korvat olivat jatkuvasti tuhlehtuneena. Eläinlääkäri sanoi ongelmien johtuvan rodun jalostuksesta ja usein valkoisilla koirilla on iho-ongelmia.
        Ikävöin koiraani, mutta seuraavaksi otan sekarotuisen ja keitän koiranruoat itse.

        PS. naapurin Westie on 18 v. ja ilman allergiaa

        Valkoinen väri ei aiheuta ihosairautta mutta kuuloon/kuurouteen voi vaikuttaa samainen geeni.

        Pieni korjaus.


    • Pullantuoks. äiskä

      jossa ei käytetä ollenkaan, siis ei yhtään vehnää eikä kanaa. Kaikki iho-oireet loppuivat kuin seinään.
      Sitä ennen kalusi tassujaan ja maha oli aivan ihottumaa täynnä.

      Helppoa loppujen lopuksi. Valmistan suurempia annoksia esim. jauhelihapihvejä (jauhelihaa, soijarouhetta, munaa, hiukan juustoraastetta, vettä) tai keitettyä silakkaa. Ostan pitkonpakastuspusseja, joihin laitan kätevästi kerta-annoksia - solmu vain väliin ja yhteen pussiin mahtuu monta satsia. Noin joka toinen päivä keitän koiralle oman puuron, esim hirssistä, tattarista, kaurasta, ohrasta tai sitten ihan vain tummaa riisiä. Rainbow-maksalaatikkoa on myös toisinaan. Se on ainoa maksalaatikoista, jossa ei ole kananmaksaa. Samoin porkkanalaatikko maistuu joskus ja kermaviili ja raejuusto, kunhan ovat vähälaktoosisia, etteivät pieretä ;) Gluteenittomilla lätyilläkin herkutellaan joskus, samoin jäätelöllä.

      Karjalanpaisti(ilman sipulia) on westiemme herkkuruoka ja sehän on yksi helpoiten valmistettavista ruuista. Suolaa en tietenkään siihen lisää kuin ihan hyppysellisen merisuolaa.

      Iltapäiväruokaan lisään vitamiineja ja koiralle tarkoitettua öljyä. Koiramme on virkeä ja turkkikin on oikein hyvässä kunnossa.

      Olen ajatellut käyttää ihan maalaisjärkeä tässä ruokinta-asiassa. Oikeaoppiset koiranruokkijat ovat varmaankin eri mieltä kanssani.

      Mitään tehdastekoista en aio enää syöttää, jollei noita Saarioisten eineksiä lasketa. Puruluina ovat ihan vaan ne siannahkasta valmistetut luut joita eläinkaupasta saa.

    • wilma2009

      meillä koira syönyt vuodenpäivät barffi-ruokaa.
      Ollut helppoa ja todennut että koita pitää raakaruuasta paljon paljon enemmän kuin kaupan murkinoista.
      Tulee myös omasta mielestäni halvemmaksi, kun pakkaukset ovat kyllä riittäviä.

      Allergiatesteissä käytiin vuosi sitten ja vehnälle ja naudalle koira ei ollut allerginen (yleisimmät allergiaa aiheuttavat westieillä)
      Meillä suurimmat allergisoivat olivat peruna, riisi, koiranheinä.

      • westiet4

        Ja vielä meinaat teettää allergisella koiralla pennut:(


      • wilma2009
        westiet4 kirjoitti:

        Ja vielä meinaat teettää allergisella koiralla pennut:(

        Pakko nyt kommentoida sinulle, westiet4,
        että kun luet rodusta tietoa internetistä, mainitaan aina kuinka allergisia tämän rodun koirat ovat.
        Mielestäni kun syötät oikeaa ja terveellistä ruokaa koiralle ja ongelmat häipyvät,
        ei kyseessä ole mikään ongelma?
        Jos sinulla on muutaman kerran elämässäsi päänsärkyä, saat jonkun tuhkarokon/ tai muun rokon,
        niin tuleeko sinulle kielto hankkia lapsia?
        Ties kuinka sairas sukusi on, mikäli sulle nyt sattuu joku ihottuma iskemään!

        Eli tämän kirjoittajan mielestä, huomatkaahan ihmiset,
        jos olette allergisia kalalle, tomaatille, jahoille... yms,
        älkää hankkiko lapsia!

        Koira on ERITTÄIN TERVE kun on saanut terveellistä, monipuolista ruokaa. Allergiat aiheutuivat kaupan valmisruuista, jotka eivät ole koskaan hyväksi koirille. Luonnonmukaisessa ruokinnassa ei haittaa, vaikka allergisoivia aineita olisi hieman joukossa, ei samaa vaikutusta koiraan kuin olisi noissa kaupan ruuissa.
        Ja tämä tieto on eläinlääkäriltä.

        Eläinlääkärillä koiran kanssa käyty viime viikolla, ja keskustelin myös eläinlääkärin kanssa (Joka kuuluu sitäpaitsi kennelliittoon) oli täysin sitä mieltä, että kun koiran allergiat on saatu kuriin oikealla ruokavaliolla,
        ei allergiasta ole mitään haittaa pentujen teettämiseen.

        Mutta westiet4, toivon, että et ikinä ole sairastanut itse mitään jotta voisit joskus hankkia perheenlisäystä, etkä siittäisi maailmaan lapsia, jotka saattaisivat joskus sairastua johonkin??????
        anteeksi nyt vaan, mutta mieti hieman...

        En teettäisi pentuja, mikäli koirassa olisi vikaa sydämessä, silmissä, lonkissa. toisinsanoen, oli vikaa sisäelimissä tai ulkoisesti muuten, en teettäisi pentuja jos olisi riski että pennut eivät syntyisi terveinä.
        Mutta pienet (ja tässä tapauksessa tosiaan todella pienet) allergia-oireet eivät ole este pentujen teettämiselle.

        Jos olet sitä mieltä, niin senkus, eipä tässä maailmassa eletä toisia miellyttääkseen.


    • ihmettelen vaan

      EI tarvitse ihmetellä miksi meillä on allergisia koiria, kun kun on tuölla asenteella olevia koiran kasvattajia. Tiedätkös sitä, että allergia on myös periytyvää. Eli asenteella, mitäs siitä kun pennut lähtee pois silmistä. Toisten hoidettavaksi ja maksettavaksi, ei itsensä tarvitse katsella koiran kärsimystä .

      • uytuyuuy

        samaa mieltä ei hyvä :(

        Eräs sheltin omistaja puolestaan teetti epilepsiaa sairastavalla pennut tunnesyistä.

        Ja viimeksi keskustelin kasvattajan kanssa sijoituskoirasta ja kysyin mien sopimus menee jos koira ei täytäkään kriteereitä vaikka olemalla arka..niin kasvattaja sanoi että sillä tettetään joka tapauksessa koska on sijoituskoira..huh huh en kyllä ota siltä koiraani...huono asenne. :(

        Hyvillä terveillä koirilla pentuja ei väliä pikku kauneusvirheet kunhan on muuten terve ja hyvä luonne.


    • wilma2009

      Toisten hoidettavaksi joo, mutta ei pennut ole kyllä poissa silmistä lähtemässä, anteeksi vain. Joten älä taas kommentoi tuommoisia kun et tiedä mistä on kyse.
      Pentuja ei teetetä myyntitarkoituksessa vain koiraa ajatellen ja pennut ovat jäämässä lähipiiriin.

      Valitettavasti en ole myynyt sinulle allergista koiraa, joten nyt saat syyttää jotain muuta puuta! Vai oho, onko sulla paperillinen koira joka on kans allerginen? Kato, kun paperit tai ei, sillä koiralla voi olla allergia jos se on rodulle ominaista....

      • rtytytryrty

        Minusta sinä et oikeasti ajattele koiraa ei ole kivaa jos keho koko ajan kutiaa ja olen törmännyt westiin joka oli pakko lopettaa sen takia..surua turhaan.

        Minulla ei ole westietä mutta hieno rotu älkää nyt kasvattajat(ammatilliset tai harrastajat) pilatko sitä..


    • weewee1

      Minkä ikäisenä teillä on alkanut allergiat? onko ollut aivan pennusta lähtien vai tullut vasta myöhemmällä iällä?

      Oma westie nyt hieman päälle vuoden, eikä onneksi ole ollut minkäännäköisiä allergioita. Itse anna pojalle ihan tavallista marketti ruokaa mutta aina hieman huolestuttaa, että kannaisiko vähän katsoa mitä sille syöttää sillä olen tavannut todella paljon allergisia westejä.

      • westttiit

        Hei! Itse 4 westien omistaneena, tällä hetkellä 3:n, voin sanoa kokemuksesta että ÄLÄ SYÖTÄ MARKETTIRUOKAA! Hieman kalliinmpaa on éläinkauppojen ruoka, mutta huomattavasti laadukkaampaa. Markettien kuivamuonissa on paljon "p*skaa" ja todella vähän lihaa/kanaa yms. mitä siinä luvataan. Se on vain suolen täytettä. Suosittelen syöttämään vehnätöntä, vaikka koira ei olisikaan allerginen vehnälle, vaan voi altistua vanhemmalla iällään. Meillä westiemummo rupesi oireilemaan vehnästä vasta 10 vuotiaana, jatkuvina korva ja silmätulehdus kierteenä. Se loppui kun vehnä jätettiin täysin. Mutta on ne wesselit kyllä vaan niin ihania koiruuksia :)


      • PK
        westttiit kirjoitti:

        Hei! Itse 4 westien omistaneena, tällä hetkellä 3:n, voin sanoa kokemuksesta että ÄLÄ SYÖTÄ MARKETTIRUOKAA! Hieman kalliinmpaa on éläinkauppojen ruoka, mutta huomattavasti laadukkaampaa. Markettien kuivamuonissa on paljon "p*skaa" ja todella vähän lihaa/kanaa yms. mitä siinä luvataan. Se on vain suolen täytettä. Suosittelen syöttämään vehnätöntä, vaikka koira ei olisikaan allerginen vehnälle, vaan voi altistua vanhemmalla iällään. Meillä westiemummo rupesi oireilemaan vehnästä vasta 10 vuotiaana, jatkuvina korva ja silmätulehdus kierteenä. Se loppui kun vehnä jätettiin täysin. Mutta on ne wesselit kyllä vaan niin ihania koiruuksia :)

        Mun westie syö ihan tavallista MARKETTIRUOKAA eikä ole mitään ongelmia. Eläinkaupoissa ruoat ovat kalliita. Minulle ei ainakaan ole kukaan todistanut niiden olevan jotenkin parempia. Marketistakin kun löytyy eri vaihtoehtoja ja viljatonta nappulaa koira syökin.
        Lisäksi olen hieman barffannut koiran kanssa. Pakastekanasiipiä ja raakaa sika-nauta jauhelihaa, piimää, kemaviiliä. Omilla koneilla kasvisten sosuttaminen ei onnistunut niin päädyin ostamaan soseetkin valmiiksi pakastettuina. Koira on vajaa kaksi vuotias ja tähän asti terve. Tietenkin allergiaa voi puhjeta ihan missä iässä vaan. Edes kuono tai tassut eivät punota.


    • wilma2009

      Meillä allergiaoireet alkoivat 8-9kk iässä. Pentu tuli taloon heinäkuussa mutta allergia-ongelmat alkoivat vasta tammi-helmikuulla kun oli kovat pakkaset. Se ilmeni tassujen syömisellä. Ensin ajateltiin että se johtuu tassujen kuivumisesta.
      Niitä pestiin ja kuivailiin ja rasvailtiin.

      Talvi kun meni ohi, jatkui tuo ikävä vaiva. Sitten pohdittiin heti ruokavalion muutosta. Ruokavalion muutos alkoi näkyä noin 2kk:n kuluttua ja vaiva on jäänyt sille tiellensä. Enää neiti nuolee tassuja vain putsatakseen niitä. :)

      • westtiitt

        Millä ruualla sait tassujen puremisen kuriin? Kaikki niin suosittlee barffausta mutt ase tuntuu niin monimutkaselta :P


      • wilma2009
        westtiitt kirjoitti:

        Millä ruualla sait tassujen puremisen kuriin? Kaikki niin suosittlee barffausta mutt ase tuntuu niin monimutkaselta :P

        Puremisen sain kuriin, kun riittävän kauan syötin tuota barf-ruokaa. Kauan itse sitä myös mietin että alottaisinko, kun se kuulosti niin kovin vaikealta. Joku sitten sanoikin, että ostat nyt vaan jotain ja vaihtelet vähän lihoja niin kyllä se siitä.

        Ostin Barffi.net- liikkeestä ruokapötköjä, sika-kasvista, kana-kasvista, lihaluuta, broilerin jauhettua siipeä, kalkkunan jauhelihaa..
        Ne on kätevissä puolenkilon pötköissä joita sulatan yksi kerrallaan. Yhdestä pötkästä riittää syötävää 2-3 päivää.
        En ole laskenut mitään määriä, minkä verran koira mitäkin saa. Aina pötkön loputtua otan jonkun toisen lihapötkön sulamaan ja olen ostanut myös pelkkiä kasvispötköjä joista otan pieniä paloja liharuokiin mukaan (ellei niissä jo ole kasvista sekoitettuna).

        Aluksi se hieman kieltämättä etoi, kun sulaneissa ruuissa toki on nestettä, verta. Mutta siihen tottui äkkiä ja kun huomasin reilun 8vkon kokeilun jälkeen (koiran pitää syödä vähintään 8viikkoa samaa ruokaa/ei allergisoivaa, että oireet poistuvat) että koira rakastaa uutta ruokaansa, tassuja hän ei enää syö eikä vatsakaan ole löysällä, niin en ole päivääkään katunut tätä kokeilua!
        Mutta mitä enemmän luet barf-oppaita, sitä enemmän olet kenties sekaisin. Vähitellen aloitat pötköllä parilla ja kokeilet miltä se tuntuu itestäsi ja mitä koirasi tuumaa. Toisest koirat rakastuu raakaruokaan heti ja toiset aluksi saattaa vähän oudoksua.. :)


    • westiet4

      Itse olen yhden iho-ongelmaista koiraa yrittänyt hoitaa monta vuotta, jota en todellakaan toivo kenellekkään:(. Hoidoista huolimatta jouduin koirani viemään lopetettavaksi, kun lääkkeet eivät enää tehonneet. Jalat olivat jo ihan karvattomat ja tulehdukset levisivät, jalat vaan märkivät, samoin korvat ja haju oli ihan kamala. Joten ihan kokemuksesta kyllä puhun. Ei allergioita koirilla paranneta vaan joitain ruoka-aineita välttelemällä. Omani syövät hyvälaatuista kuivamuonaa, joka sisältää vehnää. Ja saavat myös kaikkea muutakin.

      Siksi en ymmärrä miksi pitää tietoisesti teettää koiralla pennut joka allerginen.
      Koskaan ei suositella allergista tai atopiasta kärsivää koiraa käytettävän jalostukseen.

      • Ap62

        meillä 8vuotias uroswestie, ei ole ollut minkäänlaisia ihoongelmia koko aikana.Ateriana kanaruoat vihanneksilla, namupalat myös kanaa. Kokeiltiin härkäruokaa , heti maha sekaisin. Sitten namut ja pääruokaan 100% jauhelihaa raejuustoa. nam, hyvää , eikä mitään iho tai vatsaongelmia. Mutta hetikun poikkeaa totutusta, vatsa oireilee(kerran jopa verenvuotoa ulostuksen mukana) jolloin säikähdettiin, käytettiin eläinlääkärillä. Mutta kaikki oli ok.Ajasta jo
        n.1 vuosi.Ollan tultu tulokseen, että meidän Westie aterioi sitä mikä on tuttua ja turvallista.


    • westiet.

      Meillä oli kans maha ruvella ja käytiin lääkärissä niin se sanoi että on vehnä allerginen. Lopetettiin sitten vehnän syöttäminen ja johan on parantunut. Nyt ollaan pienissä erissä annettu taas vehnää ja hyvin kestää.

      • PK

        Miksi annatte taas vehnää jos allegia oli todettu?

        Ihan hyvin koira pystyy olemaan ilman viljatuotteita, mikä ei edes kuulu sen luonnolliseen ruokavalioon.


    • westiet

      PK, aika monissa koiranruoissa on vehnää, ja koiralle ei niin hyvin maistu nuo vehnättömät tuotteet.

    • westi_e

      Meillä on 2vuotias narttu. Tassun välit olleet tulehtuneet ja nuolee niitä kovasti. Oireet alkaneet joskus vuoden ikäisenä. Lääkärissä otettu allergiatestit antibiootti ka kortisoni kuuri tassuihin. Testien mukaan allerginen kaikille muille proteiineille, paitsi kalalle, kananmunalle, ja ankalle (testissä siis mukana yleisimmät allergiaa aiheuttavat aineet) Kanaa, kalkkunaa, naudanlihaa, lammasta, sikaa, mitään noista ei voi antaa. Hiilihydraateista sopii taas moni mm.vehnäkin. Pari kuukautta olen antanu tytölle Brittcaren peuraperuna -kuivamuonaa. Lisähöysteenä milloin mitäkin sopivaa; kuten kananmunaa, riistaa, kalaa, raejuustoa... Luut ovat poronluita. Tassujen punoitus/nuoleminen vähentynyt huomattavasti. Koirallani on myös testien mukaan pölypunkki yliherkkyys, mutta asteikolla 1-5, se oli vain 1.

    • Westie-kö?

      Hei kaikki! Olen tässä puolisoni kanssa harkinnut westien hankintaa ja kaikin puolin näyttäisi olevan sopiva tulokas meidän perheeseen. Osuin nyt tälle sivustolle ja aika kovia allergioita ruokinnan suhteen näyttää olevan. Onkos nyt niin, että tiedossa olisi mahdollisesti lääkärireissua ja erikoismuonaa jatkuvasti? Ihan noviisi en tässä koiraharrastuksessa ole, mutta tämä rotu on uusi ja tietysti kun perheeseen on tulossa jäsen useiksi vuosiksi, niin kaikki näkökohdat täytyy ottaa huomioon. Yhteen westieen olen tuossa lenkillä omistajansa kanssa tutustunut, mutta näistä allergioista hän ei ainakaan keskusteluissa ole puhunut.

    • huonotuuri kävi

      Huonolla tuurilla juuri näin voi käydä. Omat riskinsä on varmaan nykyään aina koiraa ottaessa, oli sitten kyseessä rotu tai sekarotuinen koira.
      Mahdollisimman tarkkaan kannattataisi selvittää pennun taustaa, sisaruksia ja muuta sukua. Löytyykö sieltä joku tietty sairaus, joka aina jossakin putkahtaa esiin.

      • Westie-kö

        Hei, Kiitos rehdistä vastauksesta. Nyt sitten vaan tekemään salapoöiisityötä. Kuten sanottua, rotu kiinnostaa siinä mielessä paljon että vaivaa kannattaa nähdä. Mikäli sitten vaikuttaa huonolta noin tulevaisuutta silmällä pitäen, niin rotuluetteloita vain esiin ja harkitsemaan jotakin muuta. Ajankohta pennunhankintaan näyttäisi nyt olevaan kevät-alkukesä joten tutkimustyöhön on aikaa. Ottakaa ihmeessä muutkin kantaa. Varsinkin te joilla on mennyt ihan mukavasti. Olisi kiva saada varsin kattava kuva niin kivoissa kuin vähemmän mukavissa tapauksissa.


    • Nico poika

      Meillä uros 10kk,allerkiaa ei ainakaan vielä havaittu niikuin edellisellä uroksella oli.Ruokana pääasiallisesti naksut (jahti vahti)veteen liotettuna,mutta väliin tietysti langetaan herkutteluun siankorvilla.Myös jauheliha(riista,nauta)on sopinut paistettuna sekä marinoimaton kanafile.Nällä mennään meillä ja toivottavasti jatkossakin ollaan terveitä,samoin toivotaan teille kaikille kivoille westieille ja hauskaa kevään odotusta.

    • nalanen

      Täällä on neiti kohta 8 kk ikäinen. Alkuunsa syötiin raakaruokaa ja ohjeet sain, että vitamiinit pitää laittaa kuntoon. Käytettiin sitten vitamiinivalmisetta ja myöskin nutrolinin öljyä ja kappaskepposta, neitokaisen iholle alko ilmestymään näppylöitä. Muutaman viikon ajan oltiin ihmeissään sekä perheen että myöskin kasvattajan kanssa. Lopetettiin vitamiinijauhe ja kokeiltiin, onko yhtä paha jos syö eläinkaupasta ostettua nappulaa. Reilun kuukauden jälkeen näppylät katosivat ja koira muutenkin voi erittäin hyvin. Tällä hetkellä mutustellaan Golden Eaglen kana nappuloita, joita myöskin kasvattaja käyttää. Iltaisin sitten lihaa ja siihen nutrolinin öljyä.

      Neitokaisella on iho kunnossa, tassussa oli haava loppu syksystä, mutta sain sen hoidettua ihan kotikonstein: putsaamalla ja laittamalla bacibact puuteria. Toivottavasti selvitään vähäisillä iho-ongelmilla !

      Ja niin ps. siankorvilla täälläkin herkutellaan sekä maissitikuilla. Eläinkaupoista saa kyllä tosi laajasti täysin viljattomia tuotteita !

    • janda1

      minulla on westie 6v , ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, mutta ruoka on ollut rajoitettu, kun olen seurannut napurissa miten koiran turkki on lähtenyt ja lääkärissä jatkuvasti jouduttu käyttämään. minulla on ollut onni kasvattaja, joka sanoi kun pennun 8v.k. vanhana hain. että katso mitä annat sille syömiseksi.
      en ole koskaan antanut naudan, enkä possun lihaa, luita enkä mitään näistä eläimistä makupaloja.
      on koko elämänsä syönyt kana-riisi tai lammas-riisi. jenkkien tekemä, luen tarkkaan koostumuksen pussin sivulta. ei sisällä lisäaineita. namupaloiksi annan näitä samoja vuoron perään. joskus kuivattuna peuran paloja. en luota mihinkään,
      namupaloihin kaupassa, vaikka sanotaan että allerkia herkille koirille sopivia.
      eläinlääkärit tietävät.
      olen keittänyt annosvuokiin puuron jonka annan aina aamulla pakastearkusta sulatamalla. tässä suhteessa. 1 kg. lammasta tai proileria, kanaa ja ½ kg
      täysjyväriisiä esim risella on hyvä. 4 porkkanaa 2 kana liemikuutiota.
      illalla syö papana annoksen 1 dl. edellä mainittuja.. näillä on pärjätty valitettavasti.,
      terveisin janda

    • janda1

      jandan ruokaohjeesta jäi puuttumaan öljy ½ dl. oliiviöljyä siis lopuksi. keittäessä menee tunnin verran . ensin lihan keitän , sitten lisään riisit. ohjeen mukaan eli 35 min.lihamylly minulla on kotona

    • pk.pk1

      Vaikka täällä nyt kirjoitellaan kokemuksia koirien allergioista niin ei westietä harkitsevan kannata pelästyä. Toki on paljon myös westejä jotka ovat terveitä. Omamme on täysin terve, sen molemmat sisarukset on terveitä sekä vanhemmat. Koira astutettiin terveen uroksen kanssa ja sai 3 pentua. Kaksi niistä on täysin terveitä mutta kolmannella on kaikenmaailman ihosairauksia. Moni onkin kysynyt että onko se nyt enää koiran elämää että eikös koira kannattaisi lopettaa? En itse näe että iho-oireet, jotka saadaan hoidettua olisi syy lopettaa eläintä.
      Toki jos iho-oireet pahenevat niin pahaksi että se oikesti vaikuttaa koiran elämänlaatuun niin silloin pitää miettiä muita vaihtoehtoja.
      Itse en kyllä lähtisi pahoista oireita kärsivälle koiralle pentuja teettämään mutta kuten edellä jo mainitsin niin ei terve koira välttämättä saa terveitä pentuja niin miksi allerginen koira ei myös saisi terveitä pentuja?
      Taitaa aika pitkälle olla sattuman kauppaa saako kasvattajalta terveen pennun vai sairaan. Ennakkoon niitä ei välttämättä pysty näkemään.

    • hapakala

      moi ! meillä myös ongelmia tällä hetkellä tassujen kanssa (märkä paise)ja kipeä, nyt ruokana royal canin hypoallergenic (eläinlääkäriltä)ei kaupoissa.. lenkin jälkeen puhdistetaan varpaanvälit antiseptisellä kosteuspyyhkeellä, on auttanut aika hyvin, tassut eivät ole enää niin kipeät, puruluitakin saa lehmännahka.

    • Kepponen 2012

      Hei, meillä on vuoden ikäinen uros ja ei onneksi ole ollut pahempia iho-ongelmia. Olen antanut Golden Eagle ja Brit Caren nappuloita (lämpimässä vedessä pehmitettyä) ja koira syö niitä mielellään ja ei mitään terveysongelmia. Vatsakin toimii hyvin.Välillä laitan ruokaöljyä joukkoon. Välipalaksi raejuustoa tai muuta juustoa. Vältän suolaa ja sokeria, muuten annamme maistella esim. paprikaa, omenaa(vaikka sis.sokeria), joka on suurta herkkua. Jos alkaa tassuja nuolla, syynä on yleensä ollut sateiset kelit, eli tassut jäävät pesun jälkeen kosteaksi. Tähän on auttanut desinfiointi ja bepathan rasva ja vauvasukat jalkaan vähäksi aikaan. 12 vuotta sitten poismenneelle uroksellemme tein ruuat itse. Tumma riisi, durum makaroni, kananmuna, tonnikala öljyssä, kana uunissa kypsennettynä liemineen ja sekaisin kattilassa ja pakasterasioihin. Oli terve loppuun asti, eli viisitoistavuotiaaksi.

      • Kepponen 2012

        Hei, itsetehtyä ruokaan laitoin vielä sika-nautajauhelihaa. ...


    • Apua turkin laittoon

      Hei , Minulla on yksi westie jonka kanssa käy näyttelyissä mutta nyt etsin koiralleni henkilöö joka osaa ammattitaidolla laittaa westiekoiran näyttely kuntoon ennen kehään menoa , jos sellainen henkilö löytyisi niin olisin tosi iloinen siitä.

      minulle voi lähettää sähköpostiini lisä tietoa ,
      [email protected]

    • jaNNe_2

      Ehdottomasti ei possunkorvia westille tai pikkukoiralle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2839
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      397
      2735
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      74
      1885
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1793
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1784
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1728
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1522
    Aihe