Olisiko lukijoilla tietoa/omakohtaista kokemusta mitä nykyjään sadevesirännit maksavat noin metrihinnaltaan,..Minun tapauksessani talon sivun pituus(otsalauta)noin 18m pitkä,eli tarvetta n.36 metrin verran.Pirkanmaalla ainakin lehdessä usein ilmoitellaan sadevesikourujen myynnistä torilla,hinnat alkaen 1.5€/metri,mutta ne luulen määrämittaisia rännejä,eli 5 tai 6 metriä pitkiä.Ja onko hyvä asentaa osista.Ja mitä mahdollisesti käytännössä tarkoittaa alkaen 1.5€ metri,voiko sillä saada kelvollista tavaraa.Eli luulen että parempi ostaa yrittäjältä joka tulee koneella paikanpäälle tekemään yksiosaisen kourun, mutta niiden hinnoista en tosiaan tiedä ja onko ne yleensä laadultaan hyviä.
räystäiden hinta
12
11144
Vastaukset
- hyvä tuli!
Ns. peltiheikkien paikalla tekemät pitkät rännit (saumattomat) tuppaavat muotoutua banaanin muotoisiksi, siis ei kovin hyviä veden oikeaan suuntaan kulkeutumisen takia. Yleensähän tuontyyppinen ratkaisu on halpa.. mutta jos aikoo ostaa hyvän ja halvan on hankittava kaksi, siis se halpa ja sitten se hyvä :)
Jos ajattelet, että sadevesijärjestelmän tulee kestää talon ikä niin kannattaa laittaa sellainen missä osia voi vaihtaa/täydentää vielä vuosienkin päästä. Tällainen systeemi on tietenkin kalliimpi, mutta pitkässä juoksussa varmasti parempi. Osista tekeminen on sitäpaitsi paljon helpompaa kuin yrittää saada esim. 10 m ränni räystäälle nostettua ehjänä.
Hyviä viitteitä kunnollisista rännisysteemeistä saa katsomalla mitä rakennusliikkeet käyttävät, kuten esim. Ruukin systeemiä, tai Plannja Siba-vesijärjestelmää, tai vesivekkiä tms. Etsivä löytää.
Itse hankin rautakaupasta Siba-systeemin, eikä ollut mielestäni mitenkään pahan hintainen edes, ja on erittäin hyvä ja kohtalaisen helppo laittaa itsekin. Rännin metrihinta oli n. 4,5 e/jm (puolipyöreä 125 mm). Normaalikokoisen talon koko sadevesisysteemin hinnaksi jäi vähän reilu 5 satkua, ilman asennuksia tietenkin. - JJT
Kouruista saa maksaa tekijästä riippuen 10-15 euroa metrille asennettuna (karkea haarukka).
Kannattaa huomioida noissa ilmoittelijoiden metrihinnoissa että sisältää usein pelkän kourun, kannakkeista saa maksaa erikseen.
Yksimittaisena tehty kouru ei aiheuta uusimisen kannalta ongelmia, etenkään jos ei ole tarpeen tehdä kulmia.
Itseasennettunakin kourujen laitto onnistuu kyllä jos perustyökalut tuntuvat tutuille ja tutustuu hyviin käytäntöihin etukäteen.
(kaadot, koukkuvälit yms.)
Edellinen kirjoittaja on oikeassa, sillä hyvää ja halpaa on vaikea saada samassa paketissa. - kasattua
ränniä ei tule toista kertaa tähän taloon se on varma se. Pätkärännit vaihdettu ja tilalle täys pitkät, ei vuoda ja oikein kantattuna sekä riittävästi kannakkeita niin toimii. Muutaman vuoden ollut paikallaan ja olen ollut tyytyväinen. Mutta itse teet valinnan ja omasta valinnasta en ala kiistelemään kenenkään kanssa.Kokemusta on molemmista. Enkä usko, että tekniikka olis kehittyny niin paljon, että pätkäränni pitäis, samanlaisilta näyttävät edelleen.
- saa 6m mittaisina
Tuota, mistä ihmeen tekniikasta puhut?
Asia yksinkertaisuudessaan on vain niin, että nämä "ränniroopet", jotka tekevät kourut yhdestä kappaleesta käyttävät yleensä sisäpuolisia peltikoukkuja, jotka ensimmäisen talven jälkeen taipuvat lähes suosiksi. Päätylaput luokattoman huonoja ja suppilot näitäkin huononpia. Kaikenlisäksi kourut ovat erittäin vittumaisia puhdistaa koukkujen olessa sisäpuolella kourua.
Mutta kukin tietysti kinastelematta tyylillään. Itselläni Lindabin kourut, jotka ovat olleet käytössä jo yli kymmenen vuotta. 22x50millisestä rimasta ja laudan pätkästä, jonka muotoilin kourun pohjan muotoiseksi naputtelin kourujen puhdistus kapistuksen, jolla olen siivonnut kouruni syksyisin ja keväisin. Ei tarvitse kun kävellä alhaalla talo ympäri ja tähän kaikkeen kuluu aikaa maksimissaan 15min. - että niitä
saa 6m mittaisina kirjoitti:
Asia yksinkertaisuudessaan on vain niin, että nämä "ränniroopet", jotka tekevät kourut yhdestä kappaleesta käyttävät yleensä sisäpuolisia peltikoukkuja, jotka ensimmäisen talven jälkeen taipuvat lähes suosiksi. Päätylaput luokattoman huonoja ja suppilot näitäkin huononpia. Kaikenlisäksi kourut ovat erittäin vittumaisia puhdistaa koukkujen olessa sisäpuolella kourua.
Mutta kukin tietysti kinastelematta tyylillään. Itselläni Lindabin kourut, jotka ovat olleet käytössä jo yli kymmenen vuotta. 22x50millisestä rimasta ja laudan pätkästä, jonka muotoilin kourun pohjan muotoiseksi naputtelin kourujen puhdistus kapistuksen, jolla olen siivonnut kouruni syksyisin ja keväisin. Ei tarvitse kun kävellä alhaalla talo ympäri ja tähän kaikkeen kuluu aikaa maksimissaan 15min.saa 6m salkoissa, koska sellaiset oli paikallaan. Täyspitkät saa kiinni myös ulkopuolelta ja päätylappujen laatuhan on peltisepästä kiinni.
Itsellä ennen pätkärännit jotka vuoti jokaisesta liitoksesta ja siihen vittuuntuneena vaihdoin saumattomaan.
Puhdistus vie saman mitä ennenkin, lumi ei ole painanut kouruja mihinkään, vuotoja ei ole missään ja päätylaputkin näyttävät hyvältä(oli hyvä peltiseppä).
En keksi yhtään hyvää syytä miksi tehdä ne pätkistä jos saman saa myös saumattomana. - Nordhammar
saa 6m mittaisina kirjoitti:
Mutta kukin tietysti kinastelematta tyylillään. Itselläni Lindabin kourut, jotka ovat olleet käytössä jo yli kymmenen vuotta. 22x50millisestä rimasta ja laudan pätkästä, jonka muotoilin kourun pohjan muotoiseksi naputtelin kourujen puhdistus kapistuksen, jolla olen siivonnut kouruni syksyisin ja keväisin. Ei tarvitse kun kävellä alhaalla talo ympäri ja tähän kaikkeen kuluu aikaa maksimissaan 15min.Se on ihan tekijästä ja sinusta kiinni, että minkälaiset kannakkeen kouruun haluat. Ulkopuolinen luonnollisestikin on hiukan kalliimpi jo ihan materiaalinsakin puolesta. Mikäli firmalla ei ole tarjota ulkopuolista koukkua, soita seuraavalle. Ainaki piristeelin ja vesivekin päätylaput kyllä sopivat kouruun kuin nenä päähän. Päätylaput lukitaan pihdeillä kiinni sekä laitetaan asennusliima kourun ja päätylapun sauman kohdalle=Ei vuoda. Jokainen ylimääräinen sauma mikä kourussa on, on aina liikaa. Tästä syystä en suosittele kenellekään pätkistä tehtyjä kouruja. Ajan myötä liitokset alkavat vuotamaan. Lämpölaajenemisellakin on osansa tähän. Esim. 15m pitkä musta kouru on -20 pakkasella eri mittainen kun 30 helteellä. Siihen kourun "banaani" ilmiöön vielä sen verran, että kyllä on koneen säädöissä vikaa jos se ajaa kourua "epäsuoraan". Mikä rakennusliike käyttää pätkäkouruja?! Ainakaan pirkanmaalla ei tule yhtäkään mieleen. Mikäli se 10m pätkä ei yksin sinne räystäälle nouse, tilaa asentajat asentamaan.
- järkee touhuun
Nordhammar kirjoitti:
Se on ihan tekijästä ja sinusta kiinni, että minkälaiset kannakkeen kouruun haluat. Ulkopuolinen luonnollisestikin on hiukan kalliimpi jo ihan materiaalinsakin puolesta. Mikäli firmalla ei ole tarjota ulkopuolista koukkua, soita seuraavalle. Ainaki piristeelin ja vesivekin päätylaput kyllä sopivat kouruun kuin nenä päähän. Päätylaput lukitaan pihdeillä kiinni sekä laitetaan asennusliima kourun ja päätylapun sauman kohdalle=Ei vuoda. Jokainen ylimääräinen sauma mikä kourussa on, on aina liikaa. Tästä syystä en suosittele kenellekään pätkistä tehtyjä kouruja. Ajan myötä liitokset alkavat vuotamaan. Lämpölaajenemisellakin on osansa tähän. Esim. 15m pitkä musta kouru on -20 pakkasella eri mittainen kun 30 helteellä. Siihen kourun "banaani" ilmiöön vielä sen verran, että kyllä on koneen säädöissä vikaa jos se ajaa kourua "epäsuoraan". Mikä rakennusliike käyttää pätkäkouruja?! Ainakaan pirkanmaalla ei tule yhtäkään mieleen. Mikäli se 10m pätkä ei yksin sinne räystäälle nouse, tilaa asentajat asentamaan.
vanhan viestin kommentoitavaksesi.. mitähän järkee tässäkin taas oli, mahtaako joku käydä lukemassa vastauksesi hänelle, neljän vuoden jälkeen vielä?
- Nordhammar
järkee touhuun kirjoitti:
vanhan viestin kommentoitavaksesi.. mitähän järkee tässäkin taas oli, mahtaako joku käydä lukemassa vastauksesi hänelle, neljän vuoden jälkeen vielä?
Aivan samat asiat ovat vieläkin ajankohtaisia. Samoja juttuja kysellään tänäkin päivänä. Ihan kivasti tämä keskustelu tonne googleen tulee kun hakee sadevesijärjestelmistä erinäisiä asioita. Eikä mun vastaus ollut suoraan hänelle, vaan ihan yleisesti käsittelin asioita. Mitenkäs sinä muuten löysit tiesi tänne neljä vuotta vanhaan keskusteluun? Oliko sulla kaikki nämä asiat tiedossa, mitä aikaisemmin tuonne kirjoitin?
- Kattomaalari
Saumattomat ovat varmasti ajan myötä käytännöllisimmät. Pitkillä räystäillä on aina se asennuksen ongelma ja siksi minä ainakin käyttäisin oikeaa ammattilaista rännieni laitossa.
Toki se aina maksaa enemmän, kun joku toinen sen asentaa, mutta eipähän tarvitse tuhlata omaa vapaa-aikaa eikä omia hermoja asialla jonka ammattilainen osaa varmasti minua paremmin.
Pirkanmaalla ainakin Ykköspelti tekee hyvää jälkeä kohtuu hinnalla.
T.Pintaremontin väki.- ennen pätkät
pätkät vuosi saumoista joka s*tanan kevät. sitten teetin paikanpäällä saumattomat, kyllä kelpaa nyt, putsaus on kyllä työläs, kun kiinnikkeitä on paljon, mut eipä roiku,eikä vuoda. tuli 4 s-torvea ja 2*8m ja 2*6m makso 450e
- original
toinen firma joka osaa myös asiansa on pirkanmaan rakennuspeltityö, joka tunnettiin aiemmin nimellä pirkanmaan peltityö.
Heillä on ammattitaitoiset peltisepät ja sovitut aikataulut pitävät todella hyvin.
- Saumaton
Pisimmät asentamani saumattomat rännit ovat noin 35 m. Ne nousivat räystäälle hitaasti ja varmasti systeemillä joka on Ammattisalaisuus. Ränneissä käytetään sekä taka että sisäkonsooleja. Tuote on oikein kiinnitettynä niin vahva että se kestää katolta liukuvan jään paineen. Oikein säädetty kone ei tee banaanin eikä makkaran muotoisia rännejä ! Kyseiset kommentit ovat miehiltä jotka ovat suuria suustaan ja pieniä käsityksistään. Saumattomat rännit ovat ylivoimaisia koururänneihin verrattuna! Olen asentanut kumpiakin asiakkaiden tilausten mukaan. Suosittelen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409