Shetlanninlammaskoira Minulle?

sheltti=ittlehs

Kertokaas kokomuksenne tästä Sheltistä.
Ja linkit ovat tervettulleita myöskin!! :)


Olen 12 ja oon saamassa omaa koiraa ensi vuonna, etsin siis sopivaa rotua.
Meillä on 5 vuotias Tiibetinspanieli uros, en usko, että sen kanssa tulisi mitään ongelmia.


Kysymyksiä ensin:

1. Sopiiko sheltti "ekaksi" koiraksi?

2. Voiko sen ottaa vain seurakoiraksi?
- harrastaisin sen kanssa(tavallaan) kotona
tokoa, vapaana se saisi olla läheisessä
koirapuistossa ja välillä metsässä, se saisi
pitkiä iltapäivälenkkejä, pääsisi uimaan ja
sen kanssa leikittäisiin paljon.

3. Tarvitseeko shelttiä trimmata ja mitenkään
erityisesti pestä?

4. Oppivatko sheltit helposti?

5. Lähellämme asuu 3 shelttiä, 2 tricolouria ja 1
soopeli ja kaikki ovat uroksia.
Ne haukkuvat aina kun pihan ohi menee ja aivan
kun ärsyyntyisivät toisistaan, koska yhtäkkiä
joku hyökkää toisen kimppuun ja rähisee, puree
jne..
Onko se normaalia, ovatko normaalistikin tol-
laisia?

6. Paljon sheltit maksavat?

7. Kumpa on sinusta ihanempi väri Tricolour vai
Soopeli?
- ottaisin jomman kumman, mutta en osaa vali-
ta..


Tuossa oli kysymykset jotka tulivat mieleen.

No vastailkaa sitten ja toivon, että vastaatte kaikkiin kysymyksiin eli 1-7 sekä oman kokemuksenne. :)

20

3912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krb

      1. Sheltti sopii mainiosti ekaksi koiraksi.
      2. Sheltti on monipuolinen rotu ja niitä on paljon vain "kotikoirinakin". Se on loistava harrastuskaveri monessakin lajissa.
      3. Sheltiltä trimmataan tassut ja myös korvat on näyttää paremmilta, kun niitä trimmaa.
      4. oppivat.
      5. Kaikki urokset eivät tule toimeen keskenään. Eivätkä kaikki nartutkaan. Siksi välillä tulee rähinöitä. Kun sosiaalistat pentusi heti alusta asti hyvin, säästyt pahemmilta ongelmilta.
      Haukkuminen on shelteillä yksilöllistä. toiset haukkuvat koko ajan toiset satunnaisemmin.
      6. sheltti maksaa siinä 800-1000 €
      7. itselläni on soopeli ;)

      • sheltti=ittlehs

        Kiitos kun vastailit.

        Soopelit ovat tosi suloisia ja varmaan sitten ottaisinkin sen Soopelin.
        On sentään nykyinen koira Soopeli, katsos sopivat hyvin yhteen. :D

        Eli juu, voitte ja toivoisin, että vielä vastailisitte! :)
        Kertokaa vaikka hyviä kasvattajia tai jotain.


      • Anonyymi

        Mitään paimenkoiraa EI trimmata, kato vähä youtubee, ne SIISTITÄÄN!!!!


    • sheltti=ittlehs

      Eli olemme päättäneet, että otamme tai otan Shetlanninlammaskoiran tai Tiibetinspanielin, mutta aika varmasti Shetlanninlammaskoiran, koska Tipsuille kasvaa kurkkuun "purje" johon voi kuolla jos se kasvaa liian isoksi.
      Lisäksi se on ikävän kuuloista kun koira ei meinaa saada henkeä.

      Niin on käynyt monta kertaa omalle tipsullemme.
      Ja vaikka sen leikkaisi, niin se kasvaa taikaisin..


      Eli Shetlanninlammaskoira 70% Tiibetinspanieli 30%.


      Kannattaisiko jo pennun varata vai pitääkö odottaa kunnes pennut ovat syntyneet?
      Se olisi uros, väriltään tricolour tai soopeli.
      Aika varmasti soopeli, mutta ei mikään hirveän tumma.

      Olen suunnitellut:
      Vanhempana se pääsee lenkille 3-4 kertaa päivässä.
      Aamulla, iltapäivällä ja illalla.
      Aamulla ei aina pakosti kerkeä hirveän pitkiä lenkkejä, mutta sen korvaan aikasen pitkällä iltapäivälenkillä jonka yhteydessä se pääsee koirapuistoon ja uimaan.(Jos on kuuma kesäpäivä)
      Illalla se pääsee metsään jossa saa olla vapaana.


      Tottelevaisuutta harrastan "huvin" vuoksi kotona ja ehkä käyn agilityn alkeiskurssin.
      Mutta en aio kisata, haluan vain vapaa-aikana harrastaa jotakin, mistä koira sekä omistaja nauttii ja saa siitä liikuntaakin. :D


      Kun se on vielä pentu, niin se opetetaan käyttämään sanomalehteä tarpeilleensa ja sitä käytetään usein ulkona sekä takapihan ovi on aina päivisin auki. (ainakin kesäisin)
      Lenkille se pääsee aina kun se on herännyt, leikkinyt, syönnyt tai juonnut.
      Tietysti muulloinkin, koska nuo ovat aika pieniä lenkkejä..
      Teen niin pitkän lenkin kun pentu jaksaa.


      Tarvitsisin myös hyviä nimi ehdotuksi uros koiralle!

      Itse olen ajatellut Santtu nimeä.

    • ..............................

      Tota tota mulla on sheltti,ja hiukan arka,haukkuu pyörailiöitä.Sheltit ei ole raivohulluja vaan usein kunnon koulutuksella sen saa pois.
      Sheltti on hyvä aloittelialle,mutta vaikka kouluttaminen on helppoa, totuttamisen ja esim.pyörien haukkumiseen sun muuhun mahdolliseen on varattava aikaa ja halua,muuten sheltistä voi tosiaan tulla semmoinen kun mainitsit naapurissani asuvan.Jos otat koiran ja katsot VAIN hintaa kehotan sinua kasvamaan aikuiseksi ja miettimään sitä että onko se hinta tärkein?
      Värillä ei ole minusta MITÄÄN väliä,mutta toisille se on todella tärkeää ehkä liiankin,eikös sitä luonetta rodussa yleensä haluta eikä tiettyä väriä?
      Sheltit on tosiaankin haukkuarkoja joten kehotan alottamaan koulutuksen alusta asti KUNNOLLA!
      Ei tarvi trimmata,pestä noin 4 kertaa vuodessa.
      Vaikutat aika lapselta ja kokemattomalta,kannattaa oikeesti tutustua kunnolla rotuun....Äläkä mieti liikaa värejä,koska se on turhaa ja ihan tyhmää,miksi muuten sinulla ei ollut vaihtoehtona blue merle?
      Hyljit niitä,eikö?
      Kirjoituksesi on todellakin tosi lapsellinen ja et tiedä juuri mitään shelteistä,joten ole hyvä ja mieti onko sinusta edes siihen.Todella naurettavaa ja surkeaa,lopulta äitisi/isäsi kumminkin hoitaa koiran koska kyllästyt siihen,eikö?

      • sheltti=ittlehs

        Jos en sanonut alussa, niin olen 12v ja koira tulisi ensi koirakseni.
        Vaikka on meillä tuo tipsu..

        No jos totta puhutaan en pidä Blue Merle väristä.
        En pidä mistään koirista jotka ovat harmaita tai niissä on pilkkuja.
        Esim. Dalmatialainen..


        En mieti pelkästään rahaa!
        Mietin ja katson ilmoituksista sun muista ensimmäiseksi vanhemmat.
        Vaikka kasvattajille on yleensä hyvä kuntoiset ja luonteiset koirat.
        Kysyin rahasta sen takia kun en ole löytänyt mistään, että paljon ne maksavat.
        Ja ei se väri haittakkaan tai että onko se Soopeli vai Tricolour, katson pennusta enemmänkin luonnetta ja tietysti sukupuolen.
        Jos esim. pentueessa on 2 tricolour narttua ja 1 soopeli uros, niin otan silloin sen soopelin.



        Mielestäni en ole lapsellinen, ehkä sinusta.
        Ja olen vakuuttanut vanhemmilleni, että jos saan koiran en ota sen aikana yhtään mitään muuta lemmikkiä ja hoidan sen kunnolla.
        Ja jos en hoida niin en saa mitään lemmikkiä koko sen ajan kun asun kotona..
        Mutta se ei voi toteutua kun hoidan koiran.

        En ikinä jättäisi sitä vanhemmilleni, hoitaisin sen itse jos se kerran olisi minun koirani!
        Ostaisin kaikki tarvikkeet mm. ruoka -ja vesikupit, ruoan, lelut, herkut, vaatteet.. mitä nyt sille tarvii ja haluan ostaa niin ne ostan ja maksan itse.

        Koira me maksetaan vanhempieni kanssa puoliksi ja eläinlääkärikulut hoitaa vanhempani.


        Ja olen tutustunut aika paljon rotuun, haluan kysellä joitakin juttuja varmistaakseni asian.


        Olen käynyt mm. sheltti yhdistyksen sivuilla, koirat comissa, hauvat comissa ja monta kertaa googlettanut sanan shetlanninlammaskoira tai sheltti.
        Olen käynyt läpi jokaisen siellä olevan linkin.
        Lisäksi kävin kirjastossa eilen ja lainasin 5 sheltti kirjaa.
        Ja tänään aikaisemmin varasin pari lisää.

        Olen siis tutustunut siihen ja tutustun siihen niin kauan ennen kun se tulee meille.


        No jaa kiitos kuitenkin kun vastailit!


      • ..............
        sheltti=ittlehs kirjoitti:

        Jos en sanonut alussa, niin olen 12v ja koira tulisi ensi koirakseni.
        Vaikka on meillä tuo tipsu..

        No jos totta puhutaan en pidä Blue Merle väristä.
        En pidä mistään koirista jotka ovat harmaita tai niissä on pilkkuja.
        Esim. Dalmatialainen..


        En mieti pelkästään rahaa!
        Mietin ja katson ilmoituksista sun muista ensimmäiseksi vanhemmat.
        Vaikka kasvattajille on yleensä hyvä kuntoiset ja luonteiset koirat.
        Kysyin rahasta sen takia kun en ole löytänyt mistään, että paljon ne maksavat.
        Ja ei se väri haittakkaan tai että onko se Soopeli vai Tricolour, katson pennusta enemmänkin luonnetta ja tietysti sukupuolen.
        Jos esim. pentueessa on 2 tricolour narttua ja 1 soopeli uros, niin otan silloin sen soopelin.



        Mielestäni en ole lapsellinen, ehkä sinusta.
        Ja olen vakuuttanut vanhemmilleni, että jos saan koiran en ota sen aikana yhtään mitään muuta lemmikkiä ja hoidan sen kunnolla.
        Ja jos en hoida niin en saa mitään lemmikkiä koko sen ajan kun asun kotona..
        Mutta se ei voi toteutua kun hoidan koiran.

        En ikinä jättäisi sitä vanhemmilleni, hoitaisin sen itse jos se kerran olisi minun koirani!
        Ostaisin kaikki tarvikkeet mm. ruoka -ja vesikupit, ruoan, lelut, herkut, vaatteet.. mitä nyt sille tarvii ja haluan ostaa niin ne ostan ja maksan itse.

        Koira me maksetaan vanhempieni kanssa puoliksi ja eläinlääkärikulut hoitaa vanhempani.


        Ja olen tutustunut aika paljon rotuun, haluan kysellä joitakin juttuja varmistaakseni asian.


        Olen käynyt mm. sheltti yhdistyksen sivuilla, koirat comissa, hauvat comissa ja monta kertaa googlettanut sanan shetlanninlammaskoira tai sheltti.
        Olen käynyt läpi jokaisen siellä olevan linkin.
        Lisäksi kävin kirjastossa eilen ja lainasin 5 sheltti kirjaa.
        Ja tänään aikaisemmin varasin pari lisää.

        Olen siis tutustunut siihen ja tutustun siihen niin kauan ennen kun se tulee meille.


        No jaa kiitos kuitenkin kun vastailit!

        Vikka lukisit koko maailman shelttikirjat ja katsoisit joka linkin,ei tee sinusta viisasta shelttien suhteen,olet lapsellisempi kuin luulin..
        Shelttiin ei tutustua lukemalla tai näkemällä vaan juttelemalla toisten shelttien omistajien kanssa livenä ja näkemässä oikeaa asennetta....


    • sheltti

      Itselläni bluemerlen värinen uros ja komea onkin. täytyy myöntää, että aikanaan ajattelin ihan samalla tavalla kanssasi, bluemerle väristä, vaan se ajatus on jäänyt unholaan jo vuosia sitten =D

      1. kyllä sheltti sopii ensimmäiseksi koiraksi, sheltti on yleisesti ottaen todella miellyttämisen haluinen ja nopeasti oppiva. Jokainen koira on kuitenkin oma yksilönsä.

      2. meillä on Nemo ihan vaan seurakoirana ja hyvin on pärjätty, kunhan koira saa virikkeitä elämäänsä:)

      3. tassuja vähän voi siistiä ja korvat tieten jos näyttää että ovat "sotkussa" sinne tulee monesti takkuja.

      4. vastasin jo tuolla ykkös kysymyksessä.

      5. Jokainen koira on oma yksilönsä. rotumääritelmässä taidetaan sanoa jotain haukkumisesta ja itse kuulin aikanani varautuneisuudesta vieraita kohtaan, mutta se sosiaalistaminen pentuna onkin tärkeää. haukkuarkuudenkin pentuaikana saa kyllä pois kun valitsee oikeat keinot.

      6. 750-1000

      7. kaikki värit ovat ihania, jopa värivirheellisetkin!

      Koska olet noinkin nuori ja saamassa oman koiran, niin toivon todella syvästi, että otat vanhempasi mukaan koiran hoitoon, sillä koira vaatii kaiken eläilääkärissä käynneistä lähtien. sinulla ei kuitenkaan vielä ole varaa koiraa kustantaa kokonaisuudessaan kun miettii mistä niitä maksuja tulee. Sinulla täytyy olla vanhempien 100%:nen tuki takanasi :)

    • nyt jo itsekin äiti

      sain myös koiran 13 vuotiaana, pitkän kinuamisen jälkeen. muutaman vuoden jaksoin koiran kanssa juosta, sitten alkoi pojat, ym. nuorten-jutut kiinnostaa siinä määrin, että koira jäi vanhempien harmiksi heidän kontolleen... MIETI VIELÄ TUOTA KOIRAN HANKINTAA. olisiko mahdollista, että vaikka kävisit ulkoiluttamassa niitä shelttejä (yksi kerrallaan). säästyisit samalla karvojen ikuisesta imuroinnista, tassujen pesusta ja harjaamisesta, puhumattakaan pikkupennun pissailuista sisälle, sekä loma-aikojen koiranhoitaja-ongelmat.

      • ...

        kaikki eivät ole yhtä vastuuttomia kuin sinä. kaikki 15-vuotiaat eivät "juokse poikien perässä".

        Toki koiraa hankkiessa kannattaa miettiä että jaksaako sitä ja että kaikki ei ole auringonpaistetta.

        Mutta toisaalta - ilman koiraa päivä ei aurinkoisina päivinä ole yhtä kirkas. Minusta keskustelun aloittaja vaikuttaa oikein vastuulliselta, ja haluankin onnitella sua :) Itselläni oli juuri ensimmäisen koiran hankinta, nyt köllöttelee täällä puolivuotias russeli.


      • rfghj

        no huh, itse sain oman ensimmäisen koirani samanikäisenä eikä se todellakaan jäänyt vanhempieni niskoille. jos sinä olet itse heivannut koirasi niin se ei tarkoita että kaikki nuoret tekisivät niin. ja nuo mitä laitoit huonoina puolina, itse ainakin olin onnellinen kaikesta koiraani liittyvästä, olinhan halunnut sitä niin pitkään (vinguin koiraa varmaan siitä asti kun opin puhumaan). lomilla koira kulki mukana, ulkomailla en käynyt, jos oltaisiin käyty niin varmaankin vanhempani olisivat auttaneet hoitopaikan kanssa. kaikki eivät hylkää lemmikkiään vaikka kasvavatkin aikuisiksi, koirani kulki mukanani lapsuudesta aikuisuuteen..


    • SPANSP

      Juu vali vali... Miksi sheltistä täällä painotetaan ''hankaluutta''? Siis taitaa olla niin että ne joilla on ainoastaan ollut shelttejä painottavat tuota? Itse en menisi sanomaan mitään hankalasta koirarodusta ennen kuin on kokeillut edes hiukan haastavampaa. Itselläni oli suoraan sanottuna unelmasheltti eikä säikkynyt muita koiria ihmisiä tai pyöriä jne. Ei yhtään haukkuherkkä. Älkää tulko painostamaan miten hankalia ne muka ovat koska toki on joitakin säikkyjä ja haukkuherkkiä. Oman sheltin sain 9 vuotiaana ja pärjäsin hyvin. Oman collien sain 11vuotiaana ja sen kanssakin oikein hyvin. Miksi siis mennä sanomaan että pian 13 vuotias ei selviäisi sheltin kanssa : D?! Minusta vaikuttaa oikein täydelliseltä kodilta sheltille.

    • pingis

      Samaa mieltä myös että aloittaja tuntui ajatelleen asioita melko laajalti. Verrattuna moneen aikuiseen: kuinka moni heistä viitsii tutustua kirjoihin?

      Meillä on myös sheltti harkinnassa toiseksi koiraksi ja se tulisi 14-vuotiaan koiraksi. Rodunvalintaan on vaikuttanut erityisen positiivisesti lähipiirin hienot sheltit.

      Siitä olen kyllä samaa mieltä että jos vanhemat eivät ole koiranhankinnassa mukana voi tulla hankaluuksia. Tässä aloittajan tapauksessahan oli jo lääkärikulujen maksukin mietitty ja vanhemmat olivat mukana. Hyvältä kuulostaa, mitähän heille kuuluu?

    • joo tota

      olen saamassa sheltipennun kohta, tiedän sen herkkähaukkuisuudesta ja muutenkin sen vähän herkän ja mahdollisesti aran luonteen mutta eihän siitä varmaan tulisi mitään ongelmaa jos sitä pentuna totutettaisiin koakenlaiseen: vieraisiin ihmisiin ja eläimiin, pyöräilijöihiin ja mopoihin...äitini on vaan siitä huolissaan että siitä tulee semmonen räksyttäjä- äidillä on huono kokemus koirista.
      mä oon silti varmistanut äidille että vaikka se on koko perheen koira nii mulla on siitä vastuu ja mä koulutan sen. että siitä ei tulisi mikään ongelma. olen 15v. ja olen kouluttanut monia koiria, tuttavaisten kamalat luonteiset koirat olen saanut enkeleiksi, kouluttaminen on se tärkeä.
      mulle on siis tulossa mun eka oma koira ja tiiän että pärjään siitä mainiosti.-ja se on koirakirjojen ja omien kokemusien ansiosta- niin että kyllä 12v pärjää varmaan mainiosti kun kirjoja ja kaikki lukenut..
      on tapauksia missä eläimet on lopuksi jätetty vanhemmille, mutta tiiän myös vanhemmat jotka jättävät lapsilleen koiransa. :))

    • OTFYKG

      Tota oon itekki kakstoista (kuten keskustelun aloittaja aikoja sitten) Meillä on pk mäyräkoira uros jonka sain kahdeksan vuotiaana vaikkakaan en yksin itselleni ja jo silloin osasin huolehtia aika vastuullisesti koirasta että eiköhän tämä aloittajakin loppujen lopuksi osannut hoitaa koiransa ;)

      • samaa mieltä

        Olen kanssa 12, ja sheltti tuntuisi hyvältä rodulta. Olen kaksi vuotta perehtynyt rotuihin, mutta sheltti vangitsi minun huomion. Minusta tämän ikäinen on ihan pätevä huolehtimaan koirasta, koska lukemalla jotkut tietävät paljon enemmä kuin aikuiset. Olen vihdoin saamassa vanhempani innostumaan ja nyt vielä tutkitaan. :)


      • ihansanoakseni
        samaa mieltä kirjoitti:

        Olen kanssa 12, ja sheltti tuntuisi hyvältä rodulta. Olen kaksi vuotta perehtynyt rotuihin, mutta sheltti vangitsi minun huomion. Minusta tämän ikäinen on ihan pätevä huolehtimaan koirasta, koska lukemalla jotkut tietävät paljon enemmä kuin aikuiset. Olen vihdoin saamassa vanhempani innostumaan ja nyt vielä tutkitaan. :)

        Sain shelttini 11-vuotiaana. mutta silti sanoisin, että jotkin rodut ovat liian hankalia lapsille. sheltti tosin ei ole tai jotkin pienet koirat, mutta kun näen lenkillä pienen pojan tai tytön vahvarotuista taluttamassa, joka vielä vetää, pelottaa koirani henkeni puolesta.

        Sanoisin myös että vanhempien kuitenkin pitää olla sen verran mukana "huolehtimassa" koirasta, että varmistavat lapsen kouluttavan koiran hyvin. Enkä tarkoita vain istumista, kepin hakua tai luoksetulokäskyjä vain myös sitä, että koira oppii lenkillä, miten ohitetaan vastaantuleva koira, jonka huomaan usein lenkillä ollessa olevan ongelmallista.

        Olisi kyllä hyvä että joillakin vanhemmillakin ihmisillä olisi vanhemmat kun hankkivat koiria... Niin monasti näkee huonosti käytäytyviä koiria...


    • duppu

      Minusta tricolour on ihanempi väri.

    • Yas1

      Itelläni on 4 kk vanha sheltti soopeli uros, sen pohjalta ja kasvattajan tietojen mukaan vastailen:

      1. Sheltti sopii todella hyvin ensimmäiseksi koiraksi. Sen kanssa tulee olla määrätietoinen ja päättäväinen, mutta lempeä. Muutenkin on hyvin kiltti ja perheystävällinen.
      2. Voi ottaa seurakoiraksi, sellainenhan se nykyään on useasti. Se on kuitenkin aktiivinen koira ja tarvitsee liikuntaa, toimintaa ja aivoille tekemistä, muuten se keksii pahoja tapoja itselleen virikkeeksi. Itse aloitin agilitykurssin juuri ja se on ihan super niissä treeneissä. Oppii nopeasti ja nauttii tekemisestä. Toko on myös sheltille hyvä laji, kun oppii helposti ja on aika kärsivällinen.
      3. Shelttiä ei tarvitse erityisesti trimmata, mutta jaloista voi leikata karvoja vähän ja jalkapohjista anturien välistä kasvavat karvatupot kannattaa lyhentää, koska kerää hiekkaa ja kuraa, talvella lumipaakkuja, niin alkaa sattumaan. Vanhempana voi peräaukon luota pitkiä laahuksia hieman lyhennellä, ettei kakkaa jää niihin roikkumaan.
      4. Sheltit oppivat todella nopeasti, ja ovat hyvin miellyttämishaluisia. Ne on todella viisaitakin, eikä oppiminen kestä kauaa. Agilityyn jos haluaa opettaa esteitä, niin minun koira oppi nopeasti, eikä pelännyt esteitä lainkaan.
      5. Ei ole normaalia, koska sheltti on yleensä varautunut eikä noin päällekäyvä. Herkkähaukkuisia ne ovat, ellei haukkumista kitke heti pentuna pois.
      6. Mun sheltti makso 1300€, nykyään hinnat pyörii siinä 1100-1400€ paikkeilla.
      7. Musta kivempi väri on soopeli ;)

      Tää tulee vähän myöhässä, mutta toivottavasti on jollekin tarpeellinen.

    • Anonyymi

      Meillä asuu PAAAAAAAAALLLJJJOOOOOONNNNN shelttejä. Heti kun jotain katsoo, niin... Shelttejä täälläs, shelttejä tuolla, shelttejä siellä! Mihin ikinä kuvitteleekaan menevänsä, niin koiratkos ne siellä, taapertaa perässä.
      Sheltti sopii ekaks koiraksi, ja me hankittiin ekaksi koiraksi tricolour narttu, sheltti. (Shetland sheepdog.) Sheltin voi ottaa seurakoiraksi, harrastuskaveriksi tai näyttelykaveriksi.

      Shelttiä ei MISSÄÄN NIMESSÄ saa trimmata, millään paimenkoiralla ei saa trimmata, vaan joillakin terriereillä, vesikoirilla ja villakoirilla. Shelttiä pestään sillon kun se on likanen, harjataan sillon tällön.
      Sheltit oppii helposti, ja voi oppia jopa vaan muutamalla toistolla joitain sanoja.

      Sheltit ei ole aggressiivisia, ja sitä ei lue rotumääritelmässä, jolloin aggressiivinen käytös ei olisi sheltille normaalia. Haukkuherkkyys kannattaa ottaa jo pentuna koulutukseen, ettei aikuisena tule ongelmia. Sheltit maksaa siinä 600-1000 €.

      Sheltin värejä on useita erilaisia, mustavalkoinen, (black & white), musta-ruskea-valkoinen (tricolour), keltavalkoinen (soopelivalkoinen), keltainen (soopeli), hopea (blue merle), musta-ruskea, (black & tan), hävinnyt populaatioista.

      Tricolour olisi ehkä kivempi, niin kuin tuossa aiemmin kerroinkin. Kaikilla samanlaiset, mutta jokaisella ihan omanlaisensa!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe