LESKEN SORMUKSET

pohdiskeleva

Mikähän lienee yleinen tapa vihkisormuksien pitämisestä puolison kuoleman jälkeen?

33

8452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aureliina

      tapaa tiedä. Itse pidin sormuksia niin kauan, kunnes ns. viralliset kuolemaan liittyvät asiat oli hoidettu. Sitten siirryin mieheltäni saamiini kevyempiin sormuksiin. Siihen aikaan vihkisormukset olivat leveitä ja paksuja,koko nivelen täyttäviä koruja.

    • millainen käytäntö on Suomessa.
      Saksassa oli ainakin jokunen vuosikymmen
      sitten sellainen tapa, että kun sormus
      oli normaalisti oikean käden nimettömässä,
      niin sitten puolison kuoleman jälkeen
      siirrettiin vasemman käden nimettömään.
      Oman sormuksen lisäksi, tuli myöskin puolison
      sormus silloin käyttöön.
      Niinpä minulla oli usein selittämistä, miksi
      käytän kahta sormusta vasemmassa kädessä.
      Voi voi, ja noin nuorena jo leski, oli varsin
      usein kuultua juttua.
      Niinpä ajattelen, että voisi sormukset suomalaisessa
      käytännössä siirtää oikeaan käteen.

      • PellePeloton

        Katsos, kun suurin osa ihmisistä on oikeakätisiä; tekevät melkein kaikki työt oikeallaan. Ei siihen silloin mitään helyjä tielle tarvita.

        Itse ainakin voisin pahoin, jos työkädessäni olisi jotain renkuloita.

        Vasemmassa viitä kyllä voi olla. Hygieniasyistä olis kyllä viisainta, että sormukset pidettäs piirongin laatikossa.


    • 1943

      eläkeliiton leskikurssillakin. Yhteistä linjaa ei löytynyt. Itse pidän sormuksia normaalisti. En aio avioitua enää ja nykyinen miesystävä hyväksyy käytäntöni. En muuten saakaan sormuksia pois helposti, pitää asianpesuainetta ja mekaanista työtä käyttää apuna. Eipä näytä sormukset nykyään paljon merkitsevän, napataan taskuun tarvittaessa, tai tehdään mitä lystää sormuksista piittaamatta- kuten varmaan on tehty kautta aikain.

    • a-woman1

      Vihkisormukseni on perintösormus, jolla appeni äiti (siis mieheni isoäiti) on 1800-luvulla kihlattu. Se on ostettu Pietarista 'kihlamarkkinoilta'. En viitsinyt suurennuttaa sormusta, kun se raskausaikana kävi pieneksi. Olisivat ehkä ensimäisen pariskunnan tärkeät päivämäärät joutuneet hukkaan. Aion antaa sormuksen aikoinaan lapsenlapselleni. Miniäni muuten käytti sormusta pikkusormessaan häissään, kun piti olla jotain vanhaa...

      • ei ole hyvä

        Minä olen antanut sormukset tyttärelleni ja mieheni sormuksen pojalleni,siten menevät perintönä.
        Ei saisi pitää sormessa liianpientä sormusta,koska se haittaa verenkiertoa,
        siitä voi kehittyä mitä vain.


    • viiskyt luvulla.

      Oikean käden nimettömään tai pikkurilliin.
      Mulla oli kymmeniä vuosia pois sormesta vaikka mieheni elää.
      Eivät mahtuneet sormeen. Hokkus-pokkus nyt mahtuu vihkisosmus ja hopeahää-lahjasormus paikoilleen!
      Yllätyin kokeillessani niitä ja siihen tällään ne,kun käyn kauempana kuin kylällä.
      Rippilahja sormus mahtuu nyt myös ihme kyllä.
      Olen luvannu sormukset lapsille ja poikientyttärille
      jos jään leskeksi. Kultakahleet joutaa sitten pois.

    • pitää

      kuka ei, aivan kuten naimisissa ollessakin.

    • Elävä ihminen

      Ei kuolleen kanssa voi olla naimisissa. Kihlautuneet ja naimisissa olevat käyttävät sormuksia, jos haluavat.

      • Fridanna

        pidin sormuksia mieheni kuoleman jälkeen. Kun suurin suru oli ohi, en enää tarvinnut niitä. Vuosia sen jälkeen tyttäreni sanoi, että anna hänelle, kun ihmettelin mitä tekisin niillä. Ei toki hänkään pidä niitä, mutta ovat muistona kenties isästään.
        Nykyään pidän sormuksia, mutten juuri kultaisia. tuntuu, että helyt ovat käyneet turhiksi!


      • Anonyymi

        Minä laitan mustan sormuksen vihkisormuksen tilalle. Kaikki koruni ja vaatteeni ovat mustia korvakoruja ja ranne nauhaa myöten! Yli 30-vuotta rakkaan kanssa kuolemakaan ei meitä ikinä erota!! Mieheni on minun kuolemaani asti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä laitan mustan sormuksen vihkisormuksen tilalle. Kaikki koruni ja vaatteeni ovat mustia korvakoruja ja ranne nauhaa myöten! Yli 30-vuotta rakkaan kanssa kuolemakaan ei meitä ikinä erota!! Mieheni on minun kuolemaani asti!

        Tämä on oikea tapa! Osoittaa ettei kuolemakaan erota.! Minä teen samoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä laitan mustan sormuksen vihkisormuksen tilalle. Kaikki koruni ja vaatteeni ovat mustia korvakoruja ja ranne nauhaa myöten! Yli 30-vuotta rakkaan kanssa kuolemakaan ei meitä ikinä erota!! Mieheni on minun kuolemaani asti!

        Minä annoin sormukset lasoåilleni tytöt saivat kihla ja vihkisormuksen poika isänsä sormuksen .
        Itse pidän ohutta muisto sormusta ainoastaan. Kukin tekee miten haluaa niiden asioiden kanssa siinä ei ole oikeaa tai väärää tapaa.
        Muuten hyvin vanha ketju taas nostettu esille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä laitan mustan sormuksen vihkisormuksen tilalle. Kaikki koruni ja vaatteeni ovat mustia korvakoruja ja ranne nauhaa myöten! Yli 30-vuotta rakkaan kanssa kuolemakaan ei meitä ikinä erota!! Mieheni on minun kuolemaani asti!

        Ihmisiä ei omisteta. Ei elämässä eikä kuolemassa. Eikä yksi rinkula ole merkki mistään muusta kuin halusta koristella itseään.


    • yüzüz

      Kukin voi menetellä sormusten pitämisessä haluamallaan tavalla. Etiketti ei asiaan vaikuta.
      Mieheni kuoli viime vuonna ja pidän vihkisormuksiani kuten ennenkin vasemmassa kädessäni. Enhän ole hänestä eronutkaan! Hänellä ollutta vihkisormusta pidän oikeassa kädessäni.

    • yleisestä

      menettelytavasta.

      Itse en ole pitänyt sormuksia enkä aio ryhtyä pitämäänkään vaikka vaimoni kuolisi ennen minua.

    • ibiza

      toivomuksesta sormukset kuuluvat sille jolle ne on annettu eli laitoimme ne uurnaan....

    • Anonyymi

      Sormuksista voi myös teettää kauniin kaulakorun ja pitää sitä aina kaulassaan.

    • Anonyymi

      Ei tietoa kun sisareni varasti ne jo ennen perukirjoitusta.

    • Anonyymi

      Jälkeläiset saa ne kukanenki

      itte en ole pitäny sormuksia kuin vain nuorena kun lapset oli vielä pieniä
      ja kotona,
      sen jälkeen vain
      joissaki j u h l a tilaisuuksissa,
      muuten ei koskan arjen pyörityksessä,
      sormukset ovat haittaa työssä työtä tehdessä !

    • Anonyymi

      Nyt jo yli 90v tätini pitää edelleen sormukset vasemmassa nimettömässä vaikka on ollut leskenä jo vuosikymmenet.

    • Anonyymi

      Tarpeettomia symboleja missään vaiheessa.
      1964 aviomme jälkeen pidimme sormuksia muutaman kuukauden kunnes niiden epäkäytännöllisyys teki ratkaisun ja siirsimme ne hyllyyn.
      Eivät ihmissuhteet voi riippua joistakin symboleista.
      Leskeys tuskin muutaisi asiaa.

    • Anonyymi

      Yleisestä tavasta en tiedä, mutta omalla kohdalla se meni niin, että yks kaks yllättäen löytyi uusi kumppani ja se sormus alkoi "häiritsemään", mutta ei sitä poiskaan enää saanut, kun se 34 vuotta oli nimettömässä ollut. Sivuleikkureilla se piti katkaista ja romukullaksi viedä kultasepänliikkeeseen kaikkien rakkaan, edesmenneen, vaimoni kultakorujen kanssa. Ja koska ne korut olivat henkilökohtaisia, eikä niitä voinut enää toisellekaan antaa.

      entinenmiäs

    • Pitääkö sormuksia ylipäätään käyttää
      leskeksi jäätyä? Avioliitto on päättynyt, "kunnes kuolema meidät erottaa"?

      • Anonyymi

        Eihän niitä tarvitse pitää naimisissa ollessaankaan. Eikä tuollaista rimpsua enää kukaan luettele.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän niitä tarvitse pitää naimisissa ollessaankaan. Eikä tuollaista rimpsua enää kukaan luettele.

        Eikös se rimpsu vihkiessä ole voimassa. Oli vihkijä sitten pappi tai maistraatin virkailija😊


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Eikös se rimpsu vihkiessä ole voimassa. Oli vihkijä sitten pappi tai maistraatin virkailija😊

        Ei ollut mitään rimpsua, kun maitraatissa vihittiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut mitään rimpsua, kun maitraatissa vihittiin.

        Meillä muistaakseni oli.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Eikös se rimpsu vihkiessä ole voimassa. Oli vihkijä sitten pappi tai maistraatin virkailija😊

        Ei todellakaan ole. Ei ollut 35 vuotta sittenkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole. Ei ollut 35 vuotta sittenkään.

        Maistraatissa kuullaan myös vihittävän parin toiveita vihkiseremoniasta.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Maistraatissa kuullaan myös vihittävän parin toiveita vihkiseremoniasta.

        Ehkä niissä jotka maksaa, mutta tuskin virastossa vihittäessä. Sehän liukuhihna hommaa ainakin täällä ruuhkasuomessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä niissä jotka maksaa, mutta tuskin virastossa vihittäessä. Sehän liukuhihna hommaa ainakin täällä ruuhkasuomessa.

        Voipi olla. Ei ihan viime vuosilta kokemusta.


    • Anonyymi

      Tarviiko tällaistakin asiaa miettiä vielä 2000-luvulla ?
      Suomessa jokaisella on itsemäärämisoikeus.
      Luuleeko joku, että muita asia kiinnostaa pitääkö sormusta vai ei ?
      Jos joku siitä ottaa päänsäryn niin omapahan on päänsärkynsä !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2595
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1138
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1044
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1001
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      913
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      881
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      822
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      33
      782
    Aihe