Tension neck

Onko muilla?

Jouduin jäämään myyjän työstä sairaslomalle jännitysniskani takia, päätä särkee ja tuntuu koko ajan, että taju menee. Oletteko muut kuntoutuneet takaisin töihin vai onko pitänyt vaihtaa alaa? Mistä saitte parhaimman avun? Mun työ on tosiaan maailman ykstoikkoisinta kassahommaa. En tajua miten toisten kropat jaksaa sitä vuodesta toiseen.

5

3957

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkäri-Setä

En suosittele tuon työn jatkamista sinulle, koska "tension neck" on periaatteessa lähtöisin "korvien välistä" ja tuo työ, joka on ilmeisen staattisessa asennossa tehtävää ja ilmeisesti sinulle henkilökohtaisesti myös stressaavaa, takaa sen, että tuskin pääset vaivasta eroon tuota työtä tekemällä.

Etsi itsellesi sopiva työ, joka ei mielellään olisi staattista istumatyötä eikä myöskään liian stressaavaa...älä turhaan invalidisoi itseäsi!!.

• höpötys

itselläni todettiin tension neck parikymmentä vuotta sitten kun olin toimistotöissä (työpaikka mitä ihanin), kävin fysioterapeutilla, joka antoi todella hyvät liikuntaohjeet ja ta:n kanssa laitettiin työpiste ergonomisesti kuntoon, olen edelleen samoissa toimistotöissä eikä ole ollut sen kerran jälkeen ongelmia niskan kanssa, teen ajoittain edelleen saamieni ohjeiden mukaan liikkeitä ja olen pysynyt kunnossa...

• Onko muilla?

väitteeseesi, että vaivan syy on korvien välissä! Täyttä Potaskaa! Kävin tänään fysioterapeutilla, joka tosiaan totesi, että minun niska ja hartiat ovat aivan jumissa, työ on liian yksitoikkoista, vaatisi vastapainoksi vapaa-ajalla toisentyyppisiä liikkeitä niska-hartiaseutuun. Ja kun hain hakusanalla Tension Neck, tietoa asiasta, siellä kerrottiin, että vaiva on tyypillinen juuri autokuskeille, pankkivirkailijoille ja kassalla työskenteleville! Ei jännitysniska ole psyykkinen vaiva vaan fyysinen, en minä henkisesti kassalla jännitä, työhän on helppoa ja leppoisaa, mutta yksitoikkoista! Jo useita vuosi sitten kun olin vielä kotiäitinä, niskani ja hartiani oireilivat, en vain pöhkö osannut ajoissa ruveta kuntouttamaan itseäni. Ja toisekseen vielä sairastan nivelreumaa, joten sen takia minulle ei kovin raskaat ja fyysiset työt sovi.

• onko muilla?
        Onko muilla? kirjoitti:

väitteeseesi, että vaivan syy on korvien välissä! Täyttä Potaskaa! Kävin tänään fysioterapeutilla, joka tosiaan totesi, että minun niska ja hartiat ovat aivan jumissa, työ on liian yksitoikkoista, vaatisi vastapainoksi vapaa-ajalla toisentyyppisiä liikkeitä niska-hartiaseutuun. Ja kun hain hakusanalla Tension Neck, tietoa asiasta, siellä kerrottiin, että vaiva on tyypillinen juuri autokuskeille, pankkivirkailijoille ja kassalla työskenteleville! Ei jännitysniska ole psyykkinen vaiva vaan fyysinen, en minä henkisesti kassalla jännitä, työhän on helppoa ja leppoisaa, mutta yksitoikkoista! Jo useita vuosi sitten kun olin vielä kotiäitinä, niskani ja hartiani oireilivat, en vain pöhkö osannut ajoissa ruveta kuntouttamaan itseäni. Ja toisekseen vielä sairastan nivelreumaa, joten sen takia minulle ei kovin raskaat ja fyysiset työt sovi.

Eli vihdoin on syy löytynyt outoihin oireisiini. Selkärangan nikamissa oli yläselässä, alaniskassa ja kallonpohjassa fasettilukkoja, siellä oli nikamat kääntyneet väärään asentoon, oikealle.
        Ammattitaitoinen jäsenkorjaaja löysi heti syyn ja korjasi nikamat oikeille paikoilleen. Hän sanoikin, että tämä on todella hankala vaiva ja monet luulevat, että vika on pään sisällä, lääkäritkin herkästi määräävät vain lääkkeitä paniikkihäiriöön!
        Ilmeisesti nämä lukot olisivat löytyneet myös magneettikuvauksessa, jos olisin joskus sinne asti päässyt!
        Jos vain jollekin tulee outoja vaivoja, kannattaa tutkituttaa selkäranka, ja ottaa selvää, kuka on tarpeeksi ammattitaitoinen tekemään sen, epäpätevä voi tehdä peruuttamattomia vahinkoja, selkä ja niska ovat niin herkkiä paikkoja.

T: Onnellinen ja täysjärkinen

• Tahdonvoimaa

Lääkäri-Sedän vähintään outo kommentti sai taas suremaan, miksi Suomessa on niin vähän päteviä tuki- ja liikuntaelinvaivat tuntemia tohtoreita. Jos kaikki ajattelevat tension neckin olevan "korvien välissä", niin ei ihme, ettei lääkärien apua ko. vaivoissa arvosteta. Onko käynyt lekurilla mielessä, että staattinen asento ja liian vähän liikunta ovat syy tension neckiin, ei pää. Toki päästä on kiinni se, ettei korjaa ergonomiaa tai liiku riittävästi. Jotkut saattavat inhota myös työtänsä, mutta lekuri väittää pokkana, että niskajännitys syntyy suoraan siitä, niin ei muuta kuin koulun penkille tankkaamaan lisätietoa tuki- ja liikuntaelinsairauksista.

Toinen perusongelma on retkahdusvamman (whiplashin)ja tension neckin sekoittaminen toisiinsa. Ne syntyvät ihan mekanismilla. Jännitysniska kroonisesta ylikuormituksesta ja retkahdusvamma pään tai kaulan retkahduksesta/revähdyksestä. Retkahdusvamma osataan diagnosoida Suomessa heikosti. Tällä hetkellä suurin osa fysiatreista ja lähes kaikki neurologit eivät osaa tunnistaa oireistoa. Monilla tension neck -lähetteellä hoitoon menevillä nimittäin onkin oikeasti retkahdusvamma:

http://p3.foorumi.info/niskavamma/
        http://taistelijat.blogspot.com/
        http://www.selkaliitto.fi/cgi/yabb/YaBB.cgi?board=ylein en;action=display;num=1227208560
        http://www.selkaliitto.fi/cgi/yabb/YaBB.cgi?board=kivut ;action=display;num=1224778238

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      2545
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1101
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66