Karita Mattila - Suomen paras

amu

Kiukutelkaa, kadehtikaa, polkekaa jalkaa, valehdelkaa, väärentäkää faktoja, lyökää päätänne seinään, tehkää mitä vain mutta totuus ei pala tulessakaan:

Karita Mattila on tämän hetken paras ja luultavasti Suomen kaikkien aikojen ykkösnaislaulaja. (Aino Ackté kääntyi haudassaan jo neljä vuotta sitten kateuden vihlaistessa).

KM on laulaja jolla on mielettömän kaunis, uniikki lyyrisdramaattinen sopraano ja sanottavaa siinä määrin ettei heikkohermoiset ja lestadiolaiset Suomi24:n palstalla pysy perässä.

Vanha suomalainen viisaus sanoo: Parempi pyy pivossa kuin jne...

Mutta vanha suomalainen vitsaus opettaa: Kel' onni on se onnen kätkeköön.

Olemme merkillinen kansa... mutta Karita Mattila on ja pysyy.

66

4209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja siihen olet oikeutettu

      Paremmuutta on vain aika vaikea noin niinkuin muuten määritellä.. tekniikka tietysti, mutta sitten on kaikki tulkinta yms.. Mutta tosiaan, sinusta KM on paras, ja minusta ei ole Laila Kinnusen voittanutta. Hänen tulkintansa ja täydellinen sävelkorvansa ja tekniikkansa ovat minun mieleeni. Klassisista laulajista KM on kyllä myös omia suosikkejani.

    • juupajoelta

      laulaja mutta ei minun suosikkejani. On joka tapauksessa turhaa väitellä siitä, onko joku hyvä vai huono jos ei hyvyyden kriteereitä ensin määritellä. Korva tottuu tiettyyn ihanteeseen, toiset pitävät äänestä jossa resonanssia haetaan hienoisella takaisuudella, toiset pitävät etisemmästä sijoittamisesta, esimerkiksi. Itse kuuluin ennen jälkimmäisen ns. italialaisen tai saksalaisen koulukunnan ihailijoihin (ääntä pyritään sijoittamaan maskiin, jolloin se on vaaleampi ja pyöreämpi, kuuluvasti etinen), nyt on alkanut miellyttää enemmän "taaemmas sijoitettu" ääni (ääntä ei itse asiassa pyritä sijoittamaan minnekään, se soi kokonaisvaltaisemmin ja miinuksena siinä saattaa olla koleuden vaikutelma ja takaisuus etenkin matalilla ja dramaattisilla äänillä).
      Hyvältä kuulostava lopputulos on kuitenkin yhteydessä mm. laulajan fakkiin. Esimerkiksi lyyristä sopraanoa on vaikea saada kuulostamaan kolealta ja takaiselta, vaikka "sijoitus" olisikin takaisempi eikä maskissa. Lyyrisessä äänessä kun on jo valmiina pyöreys ja vaaleus. Dramaattiset äänet ehkä hyötyvät enemmän sijoittavat maskiin. No, monet nykyopettajat pitävät kaikenlaista sijoittamista vääränä oppina enkä ryhdy siitä nyt tässä keskustelemaan.

      • amu

        Kriteerit: Se, joka tuottaa niin korkeaa laatua laulajana (ja näyttelijänä) että saa työssään näkyvintä ja laajimmin arvostettua aikaiseksi ja eniten.

        Äänen soinnin suhteen ideaali olisi että sekä etu- että takatilat ovat auki ja ääni siitä syystä sekä "kilahtaa" edessä pyöreänä ja tilavana että pyöristyy "takana" samalla riittävän hyvin resonoiden.

        Resonointiin vaikuttaa aina jossain määrin äänen luonnolliset ominaisuudet ja ne on syytä ottaa huomioon.

        Jos ylärekisteri esim. lauletaan "suoraan edestä kierrättämättä" ääntä (=takatilat eivät auki) niin että äänen ytimen ympärillä ei ole tilaa, plus että ydin on pystysuora ja elämätön, se ei ole ideaali.

        Sellainen ylärekisteri ei kanna tai välitä muutoksia musiikillisessa jännitteessä, emootioissa... Pelkkään ytimeen voi lisätä painetta mutta ääni ei laajene tai ilmaise muutosta.

        "Hyvältä kuulostava lopputulos on kuitenkin yhteydessä mm. laulajan fakkiin."

        Puhdasta lyyristä ääntä on varmaan asiaan vihkiytymättömien mielestä "helpompaa" kuunnella läheltä, se kun kuulostaa "sileämmältä" tai "helpommalta".

        Dramaattinen ääni puolestaan loistaa aivan eri tavalla livenä, ooppera- tai konserttisalissa ja kykenee välittämään leveämmän tunneskaalan jo ihan äänen laajemman venymiskyvynkin ansiosta.

        "No, monet nykyopettajat pitävät kaikenlaista sijoittamista vääränä oppina".

        He voivat pitää sijoittamista vääränä mutta äänen oikean *sijoittumisen* varmaan jokainen heistä siunaa ja allekirjoittaa (siinä tapauksessa että heillä jokaisella on ääni-ideaali riittävän yhdenmukainen). ;-)

        Omasta sointi-ihanteesta voisi ottaa yhdeksi esimerkiksi vaikka Karita Mattilan TV:ssä esitetty Arabella. Se on hyvin äänitetty ja siinä kuulee lähes ihanteellisen kombinaation siitä kuinka ääni sekä kilahtaa edessä että takatilat ovat samaan aikaan auki, ilman että ääni *pysyisi* takana tai jäisi taakse tai että vokaalit kuulostavat epäluonnollisilta.


      • karita jatsaa
        amu kirjoitti:

        Kriteerit: Se, joka tuottaa niin korkeaa laatua laulajana (ja näyttelijänä) että saa työssään näkyvintä ja laajimmin arvostettua aikaiseksi ja eniten.

        Äänen soinnin suhteen ideaali olisi että sekä etu- että takatilat ovat auki ja ääni siitä syystä sekä "kilahtaa" edessä pyöreänä ja tilavana että pyöristyy "takana" samalla riittävän hyvin resonoiden.

        Resonointiin vaikuttaa aina jossain määrin äänen luonnolliset ominaisuudet ja ne on syytä ottaa huomioon.

        Jos ylärekisteri esim. lauletaan "suoraan edestä kierrättämättä" ääntä (=takatilat eivät auki) niin että äänen ytimen ympärillä ei ole tilaa, plus että ydin on pystysuora ja elämätön, se ei ole ideaali.

        Sellainen ylärekisteri ei kanna tai välitä muutoksia musiikillisessa jännitteessä, emootioissa... Pelkkään ytimeen voi lisätä painetta mutta ääni ei laajene tai ilmaise muutosta.

        "Hyvältä kuulostava lopputulos on kuitenkin yhteydessä mm. laulajan fakkiin."

        Puhdasta lyyristä ääntä on varmaan asiaan vihkiytymättömien mielestä "helpompaa" kuunnella läheltä, se kun kuulostaa "sileämmältä" tai "helpommalta".

        Dramaattinen ääni puolestaan loistaa aivan eri tavalla livenä, ooppera- tai konserttisalissa ja kykenee välittämään leveämmän tunneskaalan jo ihan äänen laajemman venymiskyvynkin ansiosta.

        "No, monet nykyopettajat pitävät kaikenlaista sijoittamista vääränä oppina".

        He voivat pitää sijoittamista vääränä mutta äänen oikean *sijoittumisen* varmaan jokainen heistä siunaa ja allekirjoittaa (siinä tapauksessa että heillä jokaisella on ääni-ideaali riittävän yhdenmukainen). ;-)

        Omasta sointi-ihanteesta voisi ottaa yhdeksi esimerkiksi vaikka Karita Mattilan TV:ssä esitetty Arabella. Se on hyvin äänitetty ja siinä kuulee lähes ihanteellisen kombinaation siitä kuinka ääni sekä kilahtaa edessä että takatilat ovat samaan aikaan auki, ilman että ääni *pysyisi* takana tai jäisi taakse tai että vokaalit kuulostavat epäluonnollisilta.

        Ai laatua??? Nyt naurattaaa!!!!! Tuollainen fanatismi on sairautta! Luehan vaikkapa Toscan arvostelut tai jatsikiertueen arvostelut... Kaikkea muuta kuin laatua!!!! Karitalla ongelmia äänen puhtauden kanssa, tulkinta yliampuvaa ja mautonta. Mahtoi olla ripulin paikka tälläkin kertaa. Ei se karita, kuten paskakaan, punniten parane! Kun on vulgaari, niin on vulgaari.


      • =huvittunut=
        karita jatsaa kirjoitti:

        Ai laatua??? Nyt naurattaaa!!!!! Tuollainen fanatismi on sairautta! Luehan vaikkapa Toscan arvostelut tai jatsikiertueen arvostelut... Kaikkea muuta kuin laatua!!!! Karitalla ongelmia äänen puhtauden kanssa, tulkinta yliampuvaa ja mautonta. Mahtoi olla ripulin paikka tälläkin kertaa. Ei se karita, kuten paskakaan, punniten parane! Kun on vulgaari, niin on vulgaari.

        Fanatismi on tässä tapauksessa päivänselvästi joko työttömän ja kunnianhimoaan projisoivan perheenäidin tapa päteä elämänsisällön puutteessa tai jonkun toisen laulajan katkerasti pettyneen fanittajan tunteenpurkausta.

        Itse tiedät kumpi luonnehdinta osuu lähemmäksi. Vai osuuko molemmat oikeaan?


      • Bamse
        amu kirjoitti:

        Kriteerit: Se, joka tuottaa niin korkeaa laatua laulajana (ja näyttelijänä) että saa työssään näkyvintä ja laajimmin arvostettua aikaiseksi ja eniten.

        Äänen soinnin suhteen ideaali olisi että sekä etu- että takatilat ovat auki ja ääni siitä syystä sekä "kilahtaa" edessä pyöreänä ja tilavana että pyöristyy "takana" samalla riittävän hyvin resonoiden.

        Resonointiin vaikuttaa aina jossain määrin äänen luonnolliset ominaisuudet ja ne on syytä ottaa huomioon.

        Jos ylärekisteri esim. lauletaan "suoraan edestä kierrättämättä" ääntä (=takatilat eivät auki) niin että äänen ytimen ympärillä ei ole tilaa, plus että ydin on pystysuora ja elämätön, se ei ole ideaali.

        Sellainen ylärekisteri ei kanna tai välitä muutoksia musiikillisessa jännitteessä, emootioissa... Pelkkään ytimeen voi lisätä painetta mutta ääni ei laajene tai ilmaise muutosta.

        "Hyvältä kuulostava lopputulos on kuitenkin yhteydessä mm. laulajan fakkiin."

        Puhdasta lyyristä ääntä on varmaan asiaan vihkiytymättömien mielestä "helpompaa" kuunnella läheltä, se kun kuulostaa "sileämmältä" tai "helpommalta".

        Dramaattinen ääni puolestaan loistaa aivan eri tavalla livenä, ooppera- tai konserttisalissa ja kykenee välittämään leveämmän tunneskaalan jo ihan äänen laajemman venymiskyvynkin ansiosta.

        "No, monet nykyopettajat pitävät kaikenlaista sijoittamista vääränä oppina".

        He voivat pitää sijoittamista vääränä mutta äänen oikean *sijoittumisen* varmaan jokainen heistä siunaa ja allekirjoittaa (siinä tapauksessa että heillä jokaisella on ääni-ideaali riittävän yhdenmukainen). ;-)

        Omasta sointi-ihanteesta voisi ottaa yhdeksi esimerkiksi vaikka Karita Mattilan TV:ssä esitetty Arabella. Se on hyvin äänitetty ja siinä kuulee lähes ihanteellisen kombinaation siitä kuinka ääni sekä kilahtaa edessä että takatilat ovat samaan aikaan auki, ilman että ääni *pysyisi* takana tai jäisi taakse tai että vokaalit kuulostavat epäluonnollisilta.

        osaat ja jaksat olla puolueeton... miten sattuikaan että ainoa mahdollinen ehdotelmasi "hyväksi esimerkiksi" on dramaattisia kiekumalla lyyrisen äänensä muotopuoleksi rääkännyt marita kattila. et viittis enää, kun ei mekään sun juttuja enää jakseta. Oletsä joku kuneinen nimimerkillä vai, myyntiä edistämässä vai miksi niin landepaukkua täällä korkeapainemyyt???


      • amu
        Bamse kirjoitti:

        osaat ja jaksat olla puolueeton... miten sattuikaan että ainoa mahdollinen ehdotelmasi "hyväksi esimerkiksi" on dramaattisia kiekumalla lyyrisen äänensä muotopuoleksi rääkännyt marita kattila. et viittis enää, kun ei mekään sun juttuja enää jakseta. Oletsä joku kuneinen nimimerkillä vai, myyntiä edistämässä vai miksi niin landepaukkua täällä korkeapainemyyt???

        Ennenkuin aloitetaan, niin kerrohan osunko oikeaan arvaillessani että olet ruåtsinkielinen?


      • Bamse
        amu kirjoitti:

        Ennenkuin aloitetaan, niin kerrohan osunko oikeaan arvaillessani että olet ruåtsinkielinen?

        seppoheikinheimo noussut haudasta tätä keskustelua terrorisoimaan? En ole ruotsinkielinen. Useimpien kaksikielisessä perheessä kasvaneiden suomenruotsalaisten tavoin olen kaksikielinen.
        Monestiko ja missä muuten itse olet livenä kuullut fanaattisesti palvomaasi mattilaa? Missä yhteyksissä? Missä määrin oopperassa, missä määrin lied-laulajana? Vai perustuuko innostuksesi youtube-näytteisiin, pariin Ondinen levytykseen ja muutamaan "keikkaan" jättihallissa? Mattilan hinnoilla ei taida voida sanoa "halpahallissa".


    • hakkaa Mattilan

      mennen tullen. Kuulin päivänä muutamana häntä levyltä ja vakuutuin: miten kaunis ääni!

      • juupajoelta

        hyväkin laulaja, ainakin kuuluu hyvin yli orkesterin, mutta koloratuureille tyypilliseen tapaan ääni usein kuulostaa c3 tienoilla ja yläpuolellä fasaanin rääkäisyltä (kolea, läpitunkeva, ei pyöreyttä, tulee vaikutelma epäpuhtaudesta vaikka ei olisikaan epäpuhdas). Siksi en käy kuuntelemassa häntä oopperassa. Ehkä levyllä parempi. Hyvä materiaali hänellä kyllä on.


      • Linnustaja

        Joskus laulaja onkin parempi vain kuulla levyltä, sellaiselta joka on tehty parhaina aikoina. Sopraanofakki on tenorin ohella vaikein lavalaulettava...


    • Mr Remoulade

      sinulla ei nyt ole lääkitys kunnossa. Käypä lääkärillä, hän ruiskuttaa vahat pois korvistasi, samalla kun tarkistatte lääkitystäsi. Tahattomassa komiikassa ja mauttomuudessa karita mattila toki on ykkönen, sen myönnän. Vieläkin vetää suuta vinoon hymyyn, kun muista kattilan "diivan" ostentaiiviset kumoon kellahtelut Toscan traagisessa loppukohtauksessa. Muistan miten tyrmistyneitä katseita se herätti, ja meistä monen oli pakko purra poskiamme, jottemme olisi purskahtaneet kenties sopimattomaan nauruun. Vaikka mattilan mauttomuus ja horjahteleva tyylitaju olivat jo valitettavan tuttuja, silti pääsi yllättämään.
      Äänen puhtauden kanssa mattilalla on koko ajan vaikeuksia, kun se aina niin riehaatuu. Maalaistollo isossa maalimassa, siinä teille osuva kuvaus mattilasta.

      • ????

        muualla olet nähnyt ja kuullut Mattilaa?


      • Mr Remoulade
        ???? kirjoitti:

        muualla olet nähnyt ja kuullut Mattilaa?

        konserteissa hyvinkin usein kotomaassa, ihan sieltä uran alusta saakka, tsekkaan nykyisin jos kohdalle sattuu sopivaan aikaan ja paikkaan. Uskopa pois silloin uransa alkuaikoina jopa pidin lyyrisestä äänestään ja silloin ihan hyvässä mallissa olleesta tulkinnallisesta otteestaan näyttelijänkykyineen. Sitten jotain tapahtui: maalaistytöllä kihahti päähän. Äänestäkin herkkyys ja lämpöinen soituisuus katosi.
        Äkkiä muistellen, nämä tulevat nopeasti mieleen: Pariisissa Salomena, kotimaan Kansallisen lavalla paitsi kammottava spagaattikonsertti tuo mainittu Tosca, Katja ja Fidelion Leonore, Lontoossa Arabella ja Un Ballo in Maschera. Matkustan töiden puolesta paljon, siksi on näitä Euroopan suunnan esiintymisiä tullut nähdyksi, ja fani en todellakaan ole. Näitä jäähalli-, jazz- ja musikaali-iltoja en ole kokenut. Ikävä kyllä matkalle mahtuu jotain mattilan versioita "lied-illoista", uteliaana olen muutaman levytyksenkin kuunnellut. Takana lupaava tulevaisuus, siinäpä se. Nykyisen peräkylän diivan riehaantumisten seuraaminen herättää minussa siksi murhetta: hän oli aikoinaan hyvin lupaava tulkinnallinen kyky, jonka ääni oli todella kaunis. Nyt on sitten junttien oma "diiva". No, sattuuhan näitä.


      • Mr Remoulade
        ???? kirjoitti:

        muualla olet nähnyt ja kuullut Mattilaa?

        sen sijaan minulla on näkemättä, onkohan joku sen nähnyt täällä tai toisaalla? Kommentteja, asiallisia ja puolueettomia, kiitos, eli nyt ei ammu-vainaan postauksia kaivata.


      • amu
        Mr Remoulade kirjoitti:

        konserteissa hyvinkin usein kotomaassa, ihan sieltä uran alusta saakka, tsekkaan nykyisin jos kohdalle sattuu sopivaan aikaan ja paikkaan. Uskopa pois silloin uransa alkuaikoina jopa pidin lyyrisestä äänestään ja silloin ihan hyvässä mallissa olleesta tulkinnallisesta otteestaan näyttelijänkykyineen. Sitten jotain tapahtui: maalaistytöllä kihahti päähän. Äänestäkin herkkyys ja lämpöinen soituisuus katosi.
        Äkkiä muistellen, nämä tulevat nopeasti mieleen: Pariisissa Salomena, kotimaan Kansallisen lavalla paitsi kammottava spagaattikonsertti tuo mainittu Tosca, Katja ja Fidelion Leonore, Lontoossa Arabella ja Un Ballo in Maschera. Matkustan töiden puolesta paljon, siksi on näitä Euroopan suunnan esiintymisiä tullut nähdyksi, ja fani en todellakaan ole. Näitä jäähalli-, jazz- ja musikaali-iltoja en ole kokenut. Ikävä kyllä matkalle mahtuu jotain mattilan versioita "lied-illoista", uteliaana olen muutaman levytyksenkin kuunnellut. Takana lupaava tulevaisuus, siinäpä se. Nykyisen peräkylän diivan riehaantumisten seuraaminen herättää minussa siksi murhetta: hän oli aikoinaan hyvin lupaava tulkinnallinen kyky, jonka ääni oli todella kaunis. Nyt on sitten junttien oma "diiva". No, sattuuhan näitä.

        Siis jos todella olet noissa kaikissa esityksissä ollut viimeaikoinaKIN niin aika valtavan tiiviisti seuraat Mattilan työskentelyä koko ajan pitääksesi häntä täydellisenä pettymyksenä. Huomaatko itse?

        Eihän kukaan järkevä ihminen mene kuuntelemaan laulajaa josta ei ollenkaan välitä!


      • =huvittunut=
        amu kirjoitti:

        Siis jos todella olet noissa kaikissa esityksissä ollut viimeaikoinaKIN niin aika valtavan tiiviisti seuraat Mattilan työskentelyä koko ajan pitääksesi häntä täydellisenä pettymyksenä. Huomaatko itse?

        Eihän kukaan järkevä ihminen mene kuuntelemaan laulajaa josta ei ollenkaan välitä!

        Ehkäpä Remulaadi on vuosikausia kestäneen kaukorakkauden repimä. ;)


      • Bamse
        amu kirjoitti:

        Siis jos todella olet noissa kaikissa esityksissä ollut viimeaikoinaKIN niin aika valtavan tiiviisti seuraat Mattilan työskentelyä koko ajan pitääksesi häntä täydellisenä pettymyksenä. Huomaatko itse?

        Eihän kukaan järkevä ihminen mene kuuntelemaan laulajaa josta ei ollenkaan välitä!

        taidat olla remulaadille kade? Eihän se spesifioinut minä vuosina noita on katsonut, nähtävästi ottaa seisomapaikan tms. kun kohdalle sattuu, jos kerran tykkää oopperasta ja painaa duunia ulkomailla. Tiedätkö, niin minäkin teen: jos olen jossain sopivassa kaupungissa, niin aina tsekkaan, miten sopisi oopperassa poikkeamaan ja mitä menee kulloinkin. Mattilan touhut tosin minua eivät yhtään kiinnosta, maailmalla kun kuulee ja näkee niin paljon laadukkaampaakin. Itse menen esim. Arabellan katsomaan missä vain eteen sattuu, sen säveltäjän teokset kun kiinnostavat. Mascherapallossa taas kiinnostaa, miten Oscar on missäkin toteutettu... onhan meillä syitä ja kiinnostuksia.


      • =huvittunut=
        Bamse kirjoitti:

        taidat olla remulaadille kade? Eihän se spesifioinut minä vuosina noita on katsonut, nähtävästi ottaa seisomapaikan tms. kun kohdalle sattuu, jos kerran tykkää oopperasta ja painaa duunia ulkomailla. Tiedätkö, niin minäkin teen: jos olen jossain sopivassa kaupungissa, niin aina tsekkaan, miten sopisi oopperassa poikkeamaan ja mitä menee kulloinkin. Mattilan touhut tosin minua eivät yhtään kiinnosta, maailmalla kun kuulee ja näkee niin paljon laadukkaampaakin. Itse menen esim. Arabellan katsomaan missä vain eteen sattuu, sen säveltäjän teokset kun kiinnostavat. Mascherapallossa taas kiinnostaa, miten Oscar on missäkin toteutettu... onhan meillä syitä ja kiinnostuksia.

        Älä selitä, Remulaadi-Bamse. On yleisessä tiedossa minä vuosina KM on laulanut mainitut roolit. Kuten jo huomaat, sairaalloisen ylitsevuotavat intohimosi sumentavat älysi.


      • kun...
        Mr Remoulade kirjoitti:

        konserteissa hyvinkin usein kotomaassa, ihan sieltä uran alusta saakka, tsekkaan nykyisin jos kohdalle sattuu sopivaan aikaan ja paikkaan. Uskopa pois silloin uransa alkuaikoina jopa pidin lyyrisestä äänestään ja silloin ihan hyvässä mallissa olleesta tulkinnallisesta otteestaan näyttelijänkykyineen. Sitten jotain tapahtui: maalaistytöllä kihahti päähän. Äänestäkin herkkyys ja lämpöinen soituisuus katosi.
        Äkkiä muistellen, nämä tulevat nopeasti mieleen: Pariisissa Salomena, kotimaan Kansallisen lavalla paitsi kammottava spagaattikonsertti tuo mainittu Tosca, Katja ja Fidelion Leonore, Lontoossa Arabella ja Un Ballo in Maschera. Matkustan töiden puolesta paljon, siksi on näitä Euroopan suunnan esiintymisiä tullut nähdyksi, ja fani en todellakaan ole. Näitä jäähalli-, jazz- ja musikaali-iltoja en ole kokenut. Ikävä kyllä matkalle mahtuu jotain mattilan versioita "lied-illoista", uteliaana olen muutaman levytyksenkin kuunnellut. Takana lupaava tulevaisuus, siinäpä se. Nykyisen peräkylän diivan riehaantumisten seuraaminen herättää minussa siksi murhetta: hän oli aikoinaan hyvin lupaava tulkinnallinen kyky, jonka ääni oli todella kaunis. Nyt on sitten junttien oma "diiva". No, sattuuhan näitä.

        niin alentuvasti nimität junteiksi...


      • Bamse
        =huvittunut= kirjoitti:

        Älä selitä, Remulaadi-Bamse. On yleisessä tiedossa minä vuosina KM on laulanut mainitut roolit. Kuten jo huomaat, sairaalloisen ylitsevuotavat intohimosi sumentavat älysi.

        kuinka yleistä tietoa se on. Itse en ainakaan tiedä enkä vanhojen lehtijuttujen perusteella muista. Oliko Metropolitanin tissiskandaali, joka nousi Suomessa iltapäivälehtien otsikoihin 2005? Vai 2004? Itse en ole nähnyt mattilaa sen paremmin Salomena kuin Katja Kabanossina tai Toscanakaan. Kun en pidä, käytän aikani ja rahani toisin. Sekin lienee luvallista kuitenkin?


      • amu
        Bamse kirjoitti:

        kuinka yleistä tietoa se on. Itse en ainakaan tiedä enkä vanhojen lehtijuttujen perusteella muista. Oliko Metropolitanin tissiskandaali, joka nousi Suomessa iltapäivälehtien otsikoihin 2005? Vai 2004? Itse en ole nähnyt mattilaa sen paremmin Salomena kuin Katja Kabanossina tai Toscanakaan. Kun en pidä, käytän aikani ja rahani toisin. Sekin lienee luvallista kuitenkin?

        Et siis ole kuullut tai nähnyt oikein mitään ja siltikin osallistut "keskusteluun". Miksi?


      • ---
        amu kirjoitti:

        Et siis ole kuullut tai nähnyt oikein mitään ja siltikin osallistut "keskusteluun". Miksi?

        sitä maailmassa muutakin kuin mattilan esiintymiset. Kirjoittajalla ilmeisesti on siis parempi maku, joten hän ei siihen aikaansa tuhlaa. tämä on klassinen musiikki -keskustelu eikä mikään k. mattila -fanilista. Olet siis itse ilmeisesti väärässä paikassa.


      • amu
        --- kirjoitti:

        sitä maailmassa muutakin kuin mattilan esiintymiset. Kirjoittajalla ilmeisesti on siis parempi maku, joten hän ei siihen aikaansa tuhlaa. tämä on klassinen musiikki -keskustelu eikä mikään k. mattila -fanilista. Olet siis itse ilmeisesti väärässä paikassa.

        ethän viitti tulla enää tähän viestiketjuun häiriköimään. Kiitos.


      • ---
        amu kirjoitti:

        ethän viitti tulla enää tähän viestiketjuun häiriköimään. Kiitos.

        Ymmärsitkö tahallaan väärin? Ei MINUN viestejäni ole poistettu.

        Sinäkö päätät mikä on häiriköintiä?
        Mikä keskustelu se sellainen on, jossa on vain sinun viestejäsi?

        Ja en ole häiriköinyt, tämä on vasta toinen viestini tähän ketjuun.


      • kettuska
        amu kirjoitti:

        ethän viitti tulla enää tähän viestiketjuun häiriköimään. Kiitos.

        Tähän asti olen tyytynyt lukemaan, mutta nyt on pakko minunkin "ääneen" ihmetellä, mikä ihmeen asennevammainen ammuvainaa täällä mestaroi. Johan on harvinaisen kitkerä ja omahyväinen tyyppi, ei tahdo millään tajuta että tätä maailmaa ei hänen napansa ympärille ole rakennettu. Alkaa epäilyttää että on marita kattila itse kun niin suurella suulla täällä rääkyy.


      • amu
        --- kirjoitti:

        Ymmärsitkö tahallaan väärin? Ei MINUN viestejäni ole poistettu.

        Sinäkö päätät mikä on häiriköintiä?
        Mikä keskustelu se sellainen on, jossa on vain sinun viestejäsi?

        Ja en ole häiriköinyt, tämä on vasta toinen viestini tähän ketjuun.

        Tuumailen tässä kuinka kulunut kantapääsi jo on vai kestäisikö se vielä lisää... Sen näemme sitten.

        *nauraa*


      • amu
        kettuska kirjoitti:

        Tähän asti olen tyytynyt lukemaan, mutta nyt on pakko minunkin "ääneen" ihmetellä, mikä ihmeen asennevammainen ammuvainaa täällä mestaroi. Johan on harvinaisen kitkerä ja omahyväinen tyyppi, ei tahdo millään tajuta että tätä maailmaa ei hänen napansa ympärille ole rakennettu. Alkaa epäilyttää että on marita kattila itse kun niin suurella suulla täällä rääkyy.

        kun Lars Leevi Lestadiuksen oppilapset saadaan järkiintymään edes siinä määrin että täällä voi vapaasti kirjoittaa oikeista oopperalaulajista.

        ...Ilman että lauma höyrähtäneitä lestadiolaisia ryhtyy luennoimaan virsilaulun tyylillisistä vaatimuksista.


    • Disagree

      Eipä ole arvostelijat sinun kanssasi samaa mieltä! Luehan fjolla lehtiä!! Karita saa poikkeusetta huonot arviot huonoa makua osoittavista esityksistään. Karitaa fanittavat ainoastaan kaikesta räikeästä ja mauttomasta tykkäävät homot.

    • uushöpö

      taso huimaa pientä päätäni. Miten loisteliasta uusintellektuellismia!

    • Bamse

      kuulut mattilaa livenä? Missä yhteyksissä liedin tulkkina (livenä)?

      • fabuloi

        ei ammu missään ole karitaa livenä kuullut! Fjolleriinan kaikki rahat menevät tukkasumutteisiin ja uusiin farkkupöksyihin. Hän kuunteleepi karitaa levyltä ja youtubesta. Siinä on hyvä tunnelmoida ja palvoa!


      • amu
        fabuloi kirjoitti:

        ei ammu missään ole karitaa livenä kuullut! Fjolleriinan kaikki rahat menevät tukkasumutteisiin ja uusiin farkkupöksyihin. Hän kuunteleepi karitaa levyltä ja youtubesta. Siinä on hyvä tunnelmoida ja palvoa!

        kiltisti niitä haavoja jotka sait siinä edellisessä kun Isolääpin kaapin ovea heiluteltiin. Se sattuu selvästi edelleen.


      • ---
        amu kirjoitti:

        kiltisti niitä haavoja jotka sait siinä edellisessä kun Isolääpin kaapin ovea heiluteltiin. Se sattuu selvästi edelleen.

        ammu vielä vastannut sinulle esitettyyn kysymykseen: missä olet nähnyt/kuullut mattilan esiintymisiä? Oopperarooleja? Resitaaleja? Livenä? Alapa kertoa, nyt on uskottavuutesi heikoissa kantimissa - tämänkin asian suhteen.


      • amu
        --- kirjoitti:

        ammu vielä vastannut sinulle esitettyyn kysymykseen: missä olet nähnyt/kuullut mattilan esiintymisiä? Oopperarooleja? Resitaaleja? Livenä? Alapa kertoa, nyt on uskottavuutesi heikoissa kantimissa - tämänkin asian suhteen.

        livenä tai levyltä. Mä itse olen kiertänyt sekä Nykit, Lontoot, Pariisit että tietysti Suomen. Kyllä kai tyhmemmällekin on jo käynyt selväksi että tiedän tarkkaan mistä puhun.

        Mutta niinkauan kuin sun kaltaisia häiriköitä liikkuu täällä kärkkymässä tilaisuutta myydä jotain puuduttavaa laulajaa puoliväkisin jonkun toisen oikeasti hyvän laulajan avulla, niin kauan oikeaa keskustelua ei saada aikaiseksi.

        Ole siis hyvä ja pysy erossa tästä viestiketjusta koska olet pelkästään häirikkö. Muuten ei periaatteesa väliä mutta aikaa ei viittis teikäläisiin tuhlata.


      • joppe joponkuminpaikkaaja
        amu kirjoitti:

        livenä tai levyltä. Mä itse olen kiertänyt sekä Nykit, Lontoot, Pariisit että tietysti Suomen. Kyllä kai tyhmemmällekin on jo käynyt selväksi että tiedän tarkkaan mistä puhun.

        Mutta niinkauan kuin sun kaltaisia häiriköitä liikkuu täällä kärkkymässä tilaisuutta myydä jotain puuduttavaa laulajaa puoliväkisin jonkun toisen oikeasti hyvän laulajan avulla, niin kauan oikeaa keskustelua ei saada aikaiseksi.

        Ole siis hyvä ja pysy erossa tästä viestiketjusta koska olet pelkästään häirikkö. Muuten ei periaatteesa väliä mutta aikaa ei viittis teikäläisiin tuhlata.

        hieman eksplikoida tarkemmin milloin, missä ja missä ohjelmissa/rooleissa olet Mattilaa kuunnellut. Nyt ylimalkainen vastauksesi tukee oletusta, että sepität juttua muiden kiusaksi ihan ilman varsinaista tietoa ja kokemusta asiaan liittyen. Niinhän on teillä häiriköillä tapana.
        Tuli muuten tänään taas kunnianloukkauksesta rapiat poikaselle, joka sekoili youtubessa opettajansa karaokepätkän kanssa. Nykyisin siis loppuu nopeasti nettihäiriköiden kiekuna!


      • amu
        joppe joponkuminpaikkaaja kirjoitti:

        hieman eksplikoida tarkemmin milloin, missä ja missä ohjelmissa/rooleissa olet Mattilaa kuunnellut. Nyt ylimalkainen vastauksesi tukee oletusta, että sepität juttua muiden kiusaksi ihan ilman varsinaista tietoa ja kokemusta asiaan liittyen. Niinhän on teillä häiriköillä tapana.
        Tuli muuten tänään taas kunnianloukkauksesta rapiat poikaselle, joka sekoili youtubessa opettajansa karaokepätkän kanssa. Nykyisin siis loppuu nopeasti nettihäiriköiden kiekuna!

        Vastailet tähän viestiketjuun pekästään siitä syystä että sinua harmittaa se että sanon täällä ääneen totuuden.

        Luuletko ihmisparka että ylläpito on niin tyhmä että menee juttuihisi mukaan? Viestejäsi aikani luettuani jokainen näkee että et ole mieleltäsi terve.

        Ps Olen nähnyt viimeksi Metin Salomen, Lontoon Naamiohuvit, Pariisin Arabellan ja Fidelion muutamia mainitakseni.

        Pyydän edelleen että lopetat palstan ja viestieni pakkomielteenomaisen häiriköinnin. Jos et kunnioita toivettani, pyydän ylläpitoa puuttumaan asiaan.

        Tarvitset selvästi ammattiapua.


      • sulkijalihasko amulla repso...
        amu kirjoitti:

        Vastailet tähän viestiketjuun pekästään siitä syystä että sinua harmittaa se että sanon täällä ääneen totuuden.

        Luuletko ihmisparka että ylläpito on niin tyhmä että menee juttuihisi mukaan? Viestejäsi aikani luettuani jokainen näkee että et ole mieleltäsi terve.

        Ps Olen nähnyt viimeksi Metin Salomen, Lontoon Naamiohuvit, Pariisin Arabellan ja Fidelion muutamia mainitakseni.

        Pyydän edelleen että lopetat palstan ja viestieni pakkomielteenomaisen häiriköinnin. Jos et kunnioita toivettani, pyydän ylläpitoa puuttumaan asiaan.

        Tarvitset selvästi ammattiapua.

        Katsoja Toscasta kun oli Toscaa Kansallisoopperan parvella: "Kritiikkinä voisi mainita kolmannen näytöksen lopun kun Cavaradossi muka valeteloitetaan ja Tosca huomaa että Scarpia on häntä huijannut ja Cavaradossi onkin oikeasti kuollut. Kun sitten Tosca huomaa tämän niin ne lukuisat "Mario!"-huudot, ne menevät ehkä osittain hieman ylinäyttelemisen puolelle, mutta uskon tuohonkin Karita Mattilan löytävän esitysten myötä sen oman tapansa kohdan esittää. Lisäksi kun Tosca juokseen Sant Andrea della Vallen kirkon tasanteen reunalle hypätäkseen siitä alas niin sen sijaan, että siihen jäisi useiksi sekunneiksi paikalleen seisomaan, voisi ehkä vain juosta siihen reunukselle ja lähes samantien hypätä alas, se vaikuttaisi uskottavammalta."

        ja naama kiinni, namu, eli nyt pannaan ammuvat häiriköt täällä kuriin!


      • ammun repsottava rectum
        amu kirjoitti:

        Vastailet tähän viestiketjuun pekästään siitä syystä että sinua harmittaa se että sanon täällä ääneen totuuden.

        Luuletko ihmisparka että ylläpito on niin tyhmä että menee juttuihisi mukaan? Viestejäsi aikani luettuani jokainen näkee että et ole mieleltäsi terve.

        Ps Olen nähnyt viimeksi Metin Salomen, Lontoon Naamiohuvit, Pariisin Arabellan ja Fidelion muutamia mainitakseni.

        Pyydän edelleen että lopetat palstan ja viestieni pakkomielteenomaisen häiriköinnin. Jos et kunnioita toivettani, pyydän ylläpitoa puuttumaan asiaan.

        Tarvitset selvästi ammattiapua.

        valehtelet ja häiriköit. Lopeta jo!


      • amu
        ammun repsottava rectum kirjoitti:

        valehtelet ja häiriköit. Lopeta jo!

        vastailu ja lopeta häiriköinti täällä. Kiitos.


      • Friscon ooppera
        ammun repsottava rectum kirjoitti:

        valehtelet ja häiriköit. Lopeta jo!

        SF:n Ruusuritarista löytyy Ameriikan lehdistöstä myös muunlaisia kritiikkejä. Kaikkien mieliksi ei aina voi olla. Turha kuitenkaan väittää, että Soippa olisi saanut yksinomaan huonoja arviota. Itse luin 4 arvostelua, joista 3:ssa Soippaa kehuttiin. Tässäpä ammuvainaalle muistutukseksi pätkä! Kumma juttu, kun vannot aina Soilen satunnaisten huonojen arvostelujen nimeen, muttet koskaan 'muista', miten kriitikot TYRMÄÄ sinun onnettoman marita kattilan (vrt. Tosca, jatsaus jne)

        Tässäpä pätkä: **Reflecting on the past, on the what-could-have been, is a pervasive theme of the opera: Bichette, the Marschallin, dreams of stopping the clocks to keep time from moving forward. She also wishes her own youth had been driven by love, instead of being thrown into a marriage of convenience. She’ll grant that gift to Sophia, in a way to both get time springing forward by letting her lover go, and reaching back to her own youth’s dreams. Soile Isokoski embodies the conflicts of the character with a graceful and tender voice. She has a soft, rounded tone, with an underlying strength, like a stone worn out by the waves. Maestro Runnicles recommended us to purchase her Strauss CD of the Four Last Songs, and that’s some of the best advice we've received. Get it too! She was just magnificent.


      • amu
        Friscon ooppera kirjoitti:

        SF:n Ruusuritarista löytyy Ameriikan lehdistöstä myös muunlaisia kritiikkejä. Kaikkien mieliksi ei aina voi olla. Turha kuitenkaan väittää, että Soippa olisi saanut yksinomaan huonoja arviota. Itse luin 4 arvostelua, joista 3:ssa Soippaa kehuttiin. Tässäpä ammuvainaalle muistutukseksi pätkä! Kumma juttu, kun vannot aina Soilen satunnaisten huonojen arvostelujen nimeen, muttet koskaan 'muista', miten kriitikot TYRMÄÄ sinun onnettoman marita kattilan (vrt. Tosca, jatsaus jne)

        Tässäpä pätkä: **Reflecting on the past, on the what-could-have been, is a pervasive theme of the opera: Bichette, the Marschallin, dreams of stopping the clocks to keep time from moving forward. She also wishes her own youth had been driven by love, instead of being thrown into a marriage of convenience. She’ll grant that gift to Sophia, in a way to both get time springing forward by letting her lover go, and reaching back to her own youth’s dreams. Soile Isokoski embodies the conflicts of the character with a graceful and tender voice. She has a soft, rounded tone, with an underlying strength, like a stone worn out by the waves. Maestro Runnicles recommended us to purchase her Strauss CD of the Four Last Songs, and that’s some of the best advice we've received. Get it too! She was just magnificent.

        Isokosken murska-kritiikki San Franciscosta:

        http://www.operatoday.com/content/2007/06/san_francisco_u.php

        "Friscon ooppera", lopeta palstan häiriköinti, sun tyyliäs ei muuksi kuin häiriköinniksi kutsua.


      • ---
        Friscon ooppera kirjoitti:

        SF:n Ruusuritarista löytyy Ameriikan lehdistöstä myös muunlaisia kritiikkejä. Kaikkien mieliksi ei aina voi olla. Turha kuitenkaan väittää, että Soippa olisi saanut yksinomaan huonoja arviota. Itse luin 4 arvostelua, joista 3:ssa Soippaa kehuttiin. Tässäpä ammuvainaalle muistutukseksi pätkä! Kumma juttu, kun vannot aina Soilen satunnaisten huonojen arvostelujen nimeen, muttet koskaan 'muista', miten kriitikot TYRMÄÄ sinun onnettoman marita kattilan (vrt. Tosca, jatsaus jne)

        Tässäpä pätkä: **Reflecting on the past, on the what-could-have been, is a pervasive theme of the opera: Bichette, the Marschallin, dreams of stopping the clocks to keep time from moving forward. She also wishes her own youth had been driven by love, instead of being thrown into a marriage of convenience. She’ll grant that gift to Sophia, in a way to both get time springing forward by letting her lover go, and reaching back to her own youth’s dreams. Soile Isokoski embodies the conflicts of the character with a graceful and tender voice. She has a soft, rounded tone, with an underlying strength, like a stone worn out by the waves. Maestro Runnicles recommended us to purchase her Strauss CD of the Four Last Songs, and that’s some of the best advice we've received. Get it too! She was just magnificent.

        kadonneet osittain ihan asialliset keskustelut eurooppalaisen ja amerikkalaisen oopperaestetiikan eroista?
        Miten ammun terrori täällä saadaan loppumaan?


      • amu
        --- kirjoitti:

        kadonneet osittain ihan asialliset keskustelut eurooppalaisen ja amerikkalaisen oopperaestetiikan eroista?
        Miten ammun terrori täällä saadaan loppumaan?

        Isolööpin huonon San Franciscon arvostelun vielä heikompaa selittelyä.

        Ylläpito luultavasti pohtii ennenkaikkea miten teikäläisten isoharha ja häiriköinti saadaan täällä parannettua.


      • puntarpää
        amu kirjoitti:

        Isolööpin huonon San Franciscon arvostelun vielä heikompaa selittelyä.

        Ylläpito luultavasti pohtii ennenkaikkea miten teikäläisten isoharha ja häiriköinti saadaan täällä parannettua.

        viesteissä käsiteltiin asiallisesti eroja amerikkalaisen ja eurooppalaisen oopperakulttuurin ja makujen välillä. Se oli pitkästä aikaa asiallista keskustelua, mutta ilmeisesti kun ylläpito joutui taas poistamaan jonkin ammun loukkaavista lausahduksista, loput ketjun viestit poistuivat siinä samalla. Ammuu onnistuu siis läsnäolollaan terrorisoimaan keskustelua siinä määrin tehokkaasti, että surullisena voin vain todeta, kuinka asialliset keskustelevat ovat jättäneet tämän palstan. Tutut nimimerkit vaikenevat ja keskustelu kuolee, tästä kiitos ammuun terrorille.


      • amu
        puntarpää kirjoitti:

        viesteissä käsiteltiin asiallisesti eroja amerikkalaisen ja eurooppalaisen oopperakulttuurin ja makujen välillä. Se oli pitkästä aikaa asiallista keskustelua, mutta ilmeisesti kun ylläpito joutui taas poistamaan jonkin ammun loukkaavista lausahduksista, loput ketjun viestit poistuivat siinä samalla. Ammuu onnistuu siis läsnäolollaan terrorisoimaan keskustelua siinä määrin tehokkaasti, että surullisena voin vain todeta, kuinka asialliset keskustelevat ovat jättäneet tämän palstan. Tutut nimimerkit vaikenevat ja keskustelu kuolee, tästä kiitos ammuun terrorille.

        Läsnäoloni tarkoituksena nimenomaan on mahdollistaa asiallisen keskustelun syntyminen. Se ei ole vielä toteutunut, mutta siihen pyritään.

        Ei kuitenkaan sellaiseen keskusteluun tai sillä tavalla kuin sinä ja pari kaveriasi haluaisitte. Siihen kukaan ei mene mukaan.

        Mitä tulee eroihin amerikkalaisessa ja eurooppalaisessa oopperakulttuurissa San Franciscon oopperan kohdalla (siitähän tämä alkoi) niin tiedossa on että samat eurooppalaiset ohjaajat ja laulajat työskentelevät niin San Franciscossa kuin Euroopassakin.

        Ainoa selvä ero maussa on että konservatiiviset amerikkalaiset keskimäärin eivät hyväksy eurooppalaista Regietheater-tyylistä ohjausta jota kutsuvat nimellä Eurotrash.

        Hyvistä laulajista ja äänistä ollaan hyvinkin samaa mieltä ja Amerikassa parhailla eurooppalaisilla laulajilla on kovasti kysyntää.

        Mitä tulee "tuttuihin" nimimerkkeihisi, niin saanen huomauttaa että tässä viestiketjussa ei kukaan häirikkö edes vaivaudu käyttämään yhtä oikeaa nimimerkkiä. Asiallisia kirjoittajia on itseni lisäksi vain kaksi ensimmäistä vastaajaa.

        Puntarpää, mene itseesi. Muuten sama meininki jatkuu täällä.


      • Eloveena-tytär
        amu kirjoitti:

        Läsnäoloni tarkoituksena nimenomaan on mahdollistaa asiallisen keskustelun syntyminen. Se ei ole vielä toteutunut, mutta siihen pyritään.

        Ei kuitenkaan sellaiseen keskusteluun tai sillä tavalla kuin sinä ja pari kaveriasi haluaisitte. Siihen kukaan ei mene mukaan.

        Mitä tulee eroihin amerikkalaisessa ja eurooppalaisessa oopperakulttuurissa San Franciscon oopperan kohdalla (siitähän tämä alkoi) niin tiedossa on että samat eurooppalaiset ohjaajat ja laulajat työskentelevät niin San Franciscossa kuin Euroopassakin.

        Ainoa selvä ero maussa on että konservatiiviset amerikkalaiset keskimäärin eivät hyväksy eurooppalaista Regietheater-tyylistä ohjausta jota kutsuvat nimellä Eurotrash.

        Hyvistä laulajista ja äänistä ollaan hyvinkin samaa mieltä ja Amerikassa parhailla eurooppalaisilla laulajilla on kovasti kysyntää.

        Mitä tulee "tuttuihin" nimimerkkeihisi, niin saanen huomauttaa että tässä viestiketjussa ei kukaan häirikkö edes vaivaudu käyttämään yhtä oikeaa nimimerkkiä. Asiallisia kirjoittajia on itseni lisäksi vain kaksi ensimmäistä vastaajaa.

        Puntarpää, mene itseesi. Muuten sama meininki jatkuu täällä.

        Kun olet noin asiantuntija Mattilan ja Isokosken...ja ilmeisesti Nylundin suhteen, niin kertoisitko mitä mieltä olet suomalaisista mieslaulajista. He kun tuntuvat olevan kuitenkin "loppupeleissä" vielä kuuluisampia kuin edellämainitut. Ai niin nimet: Talvela, Salminen, Hynninen (ykkösketju). Nuotio, Niskanen, Sirkiä (kakkosketju; tenorit jotka tienaaavat paremmin).

        Mielipiteitä?

        Ps. tietty nais-fiksaatio sulla taitaa olla, koska kuvittelet että kaikki haluavat kuunnella naisääntä.


      • amu
        Eloveena-tytär kirjoitti:

        Kun olet noin asiantuntija Mattilan ja Isokosken...ja ilmeisesti Nylundin suhteen, niin kertoisitko mitä mieltä olet suomalaisista mieslaulajista. He kun tuntuvat olevan kuitenkin "loppupeleissä" vielä kuuluisampia kuin edellämainitut. Ai niin nimet: Talvela, Salminen, Hynninen (ykkösketju). Nuotio, Niskanen, Sirkiä (kakkosketju; tenorit jotka tienaaavat paremmin).

        Mielipiteitä?

        Ps. tietty nais-fiksaatio sulla taitaa olla, koska kuvittelet että kaikki haluavat kuunnella naisääntä.

        Hyvä kysymys mutta eikös aiheesta voisi aloittaa jopa uuden viestiketjun? Jos aloitat ja haluat, mietin siihen huomenna vastausta.


      • amu
        amu kirjoitti:

        Hyvä kysymys mutta eikös aiheesta voisi aloittaa jopa uuden viestiketjun? Jos aloitat ja haluat, mietin siihen huomenna vastausta.

        Mutta Eloveena, jos vastauksen haluat, laita asiallinen kysymys kaikille lukijoille yhteisesti ja yritä edes puhua kunnioittavammin. Emmänyt tommoseen provoon viitti vastailla.


      • Nimimerkki
        amu kirjoitti:

        Läsnäoloni tarkoituksena nimenomaan on mahdollistaa asiallisen keskustelun syntyminen. Se ei ole vielä toteutunut, mutta siihen pyritään.

        Ei kuitenkaan sellaiseen keskusteluun tai sillä tavalla kuin sinä ja pari kaveriasi haluaisitte. Siihen kukaan ei mene mukaan.

        Mitä tulee eroihin amerikkalaisessa ja eurooppalaisessa oopperakulttuurissa San Franciscon oopperan kohdalla (siitähän tämä alkoi) niin tiedossa on että samat eurooppalaiset ohjaajat ja laulajat työskentelevät niin San Franciscossa kuin Euroopassakin.

        Ainoa selvä ero maussa on että konservatiiviset amerikkalaiset keskimäärin eivät hyväksy eurooppalaista Regietheater-tyylistä ohjausta jota kutsuvat nimellä Eurotrash.

        Hyvistä laulajista ja äänistä ollaan hyvinkin samaa mieltä ja Amerikassa parhailla eurooppalaisilla laulajilla on kovasti kysyntää.

        Mitä tulee "tuttuihin" nimimerkkeihisi, niin saanen huomauttaa että tässä viestiketjussa ei kukaan häirikkö edes vaivaudu käyttämään yhtä oikeaa nimimerkkiä. Asiallisia kirjoittajia on itseni lisäksi vain kaksi ensimmäistä vastaajaa.

        Puntarpää, mene itseesi. Muuten sama meininki jatkuu täällä.

        on vain yksi häirikkö: amu. Mene sinä itseesi ja muualle häiriköimästä. Johan sen moni kritiikkikin osoittaa, että Euroopassa ymmärretään oopperan ja laulutaiteen hienostuneemmat piirteet siinä missä amerikkalaisilla on taipumusta langeta liika räikeään, isoon ja alleviivaavaa. Amerikkalaiset valitettavasti haluavat oopperansa räikeänä ja ylinäyteltynä ja liedin päälle eivät ymmärrä ollenkaan.


      • amu
        Nimimerkki kirjoitti:

        on vain yksi häirikkö: amu. Mene sinä itseesi ja muualle häiriköimästä. Johan sen moni kritiikkikin osoittaa, että Euroopassa ymmärretään oopperan ja laulutaiteen hienostuneemmat piirteet siinä missä amerikkalaisilla on taipumusta langeta liika räikeään, isoon ja alleviivaavaa. Amerikkalaiset valitettavasti haluavat oopperansa räikeänä ja ylinäyteltynä ja liedin päälle eivät ymmärrä ollenkaan.

        ei todellakaan tarkoita etteivät amerikkalaiset ymmärtäisi hyvän päälle...


      • amu
        amu kirjoitti:

        ei todellakaan tarkoita etteivät amerikkalaiset ymmärtäisi hyvän päälle...

        Lupaan, etten enää haukua ketään tällä palstalla, vaan kunnioitan kaikkia kirjoittajia ja laulajia. Itse asiassa olen ollut vain kateellinen teille, kun Karita on saanut niin huonoja arvosteluja. Siispä pyydän kovasti anteeksi!


      • Naurava Kulkuri
        amu kirjoitti:

        ei todellakaan tarkoita etteivät amerikkalaiset ymmärtäisi hyvän päälle...

        siinä keskustelussa ei ollut kysymys Isokoski-arvostelusta vaan laajemmin eroista eurooppalaisen ja yhdysvaltalaisen oopperamaun välillä, niiden erittelystä. Moni keskustelija osaa keskustella yleisemmällä ja laajemmalla tasolla, sinulla on kummallinen tuo pakkomielteesi. Muilla keskustelijoilla on laajempi perspektiivi.


      • amu
        Naurava Kulkuri kirjoitti:

        siinä keskustelussa ei ollut kysymys Isokoski-arvostelusta vaan laajemmin eroista eurooppalaisen ja yhdysvaltalaisen oopperamaun välillä, niiden erittelystä. Moni keskustelija osaa keskustella yleisemmällä ja laajemmalla tasolla, sinulla on kummallinen tuo pakkomielteesi. Muilla keskustelijoilla on laajempi perspektiivi.

        Mitään keskustelua ei edes ollut. Ensimmäisenä arvostelun lukenut vastaaja yritti makueroilla selittää Isokosken murskakritiikkiä.

        Normi on että hyviä arvosteluja Euroopassa nauttivat laulajat saavat samanlaisia myöskin USA:ssa. Näin ollen oletetut makuerot eivät tietenkään selitä huonoa vastaanottoa.

        Sen jälkeen kirjoittaneet, joukossa sinä, olitte pelkästään samaa mieltä ettekä hakeneet asiaan mitään muuta perspektiiviä, puhumattakaan laajemmasta sellaisesta.

        Niinhän se on että joukossa tyhmyys tiivistyy...


      • amu
        amu kirjoitti:

        Lupaan, etten enää haukua ketään tällä palstalla, vaan kunnioitan kaikkia kirjoittajia ja laulajia. Itse asiassa olen ollut vain kateellinen teille, kun Karita on saanut niin huonoja arvosteluja. Siispä pyydän kovasti anteeksi!

        Älä pelkää, kyllä lukijat aina oikean amun tuntee. ;-)

        Kuten jo vastasin tenorien myyjä -Eloveenalle eilen illalla, tuonne ylös laitettu kysymys tenoreista on pelkkä typerä provo, johon en edes aikonut vastata.


      • Bonanzan mies
        amu kirjoitti:

        Älä pelkää, kyllä lukijat aina oikean amun tuntee. ;-)

        Kuten jo vastasin tenorien myyjä -Eloveenalle eilen illalla, tuonne ylös laitettu kysymys tenoreista on pelkkä typerä provo, johon en edes aikonut vastata.

        ihmeessä kaikkien muiden kysymykset ja kommentit olisivat typeriä provoja, jotka eivät ansaitse edes vastausta? Miksi purat omaa pahaa oloasi ja alemmuudentunteita tähän palstaan? Miksi provoat, trollaat, kiusaat ja hiriköit muita kirjoittajia? Hae keskusteluapua, sillä ei tämän palstan pilaaminen ongelmiasi ratkaise. Lopeta jo muiden kirjoittajien kiusaaminen.


      • Bonazan mies
        amu kirjoitti:

        Mitään keskustelua ei edes ollut. Ensimmäisenä arvostelun lukenut vastaaja yritti makueroilla selittää Isokosken murskakritiikkiä.

        Normi on että hyviä arvosteluja Euroopassa nauttivat laulajat saavat samanlaisia myöskin USA:ssa. Näin ollen oletetut makuerot eivät tietenkään selitä huonoa vastaanottoa.

        Sen jälkeen kirjoittaneet, joukossa sinä, olitte pelkästään samaa mieltä ettekä hakeneet asiaan mitään muuta perspektiiviä, puhumattakaan laajemmasta sellaisesta.

        Niinhän se on että joukossa tyhmyys tiivistyy...

        muistan sen keskustelun kyllä: kyseessä oli laajempi keskustelu siitä, että erilaista oopperailmaisua digataan pääsääntöisesti ja yksinkertaistaen jenkeissä ja Euroopassa. Ei ollut kyse Isokoskesta eikä Renata Scottosta eikä yhdestä kritiikistä, sen kritiikin lukeminen vain viritti laajemman keskustelun siitä, millä tavoin oopperan estetiikka (hienosti sanottuna) poikkeaa Amerikassa ja Euroopassa. Lakkaa jo valehtelemasta!


      • amu
        amu kirjoitti:

        Älä pelkää, kyllä lukijat aina oikean amun tuntee. ;-)

        Kuten jo vastasin tenorien myyjä -Eloveenalle eilen illalla, tuonne ylös laitettu kysymys tenoreista on pelkkä typerä provo, johon en edes aikonut vastata.

        Asioilla on se totuuspuoli, eikä sitä totuutta voi ruveta kritiikittömästi muuttelemaan tai soveltamaan kavereita miellyttäväksi tai omia tarkoitusperiä edistäväksi. On kunnioitettava totuutta sen itsensä takia.


      • amu
        amu kirjoitti:

        Mitään keskustelua ei edes ollut. Ensimmäisenä arvostelun lukenut vastaaja yritti makueroilla selittää Isokosken murskakritiikkiä.

        Normi on että hyviä arvosteluja Euroopassa nauttivat laulajat saavat samanlaisia myöskin USA:ssa. Näin ollen oletetut makuerot eivät tietenkään selitä huonoa vastaanottoa.

        Sen jälkeen kirjoittaneet, joukossa sinä, olitte pelkästään samaa mieltä ettekä hakeneet asiaan mitään muuta perspektiiviä, puhumattakaan laajemmasta sellaisesta.

        Niinhän se on että joukossa tyhmyys tiivistyy...

        Keskustelu kulki näin:

        - Otin esille arvostelun.

        - Ensimmäinen kommentoija selitti että huonot arviot Isokosken suorituksesta ja arviot Straussin oopperan karaktääristä johtuvat amerikkalaisen kriitikon omituisesta käsityksestä joka poikkeaa eurooppalaisesta käsityksestä jne...

        - Kävin itse katsomassa kansallisoopperan Ruusuritarin ja kirjoitin että olin yllättävän samaa mieltä arvostelijan kanssa Isokosken suorituksesta Helsingissä: Pieni ääni, ilman hehkua, näytteleminen ja ääni eivät ilmaisseet eroja emootioissa vaihtuvien tilanteitten mukaan jne.

        - Seuraava vastaaja päivitteli sitä kuinka "kauhea Renata Scotto vanhan polven diivana oli mahtanutkaan olla roolissa" jne...

        - Tämän allekirjoitti seuraava vastaaja joka myöskään ei ollut edes nähnyt Scottoa mainitussa roolissa.

        On ihan turha selitellä että kyseessä olisi ollut asiallinen keskustelu.


    • Bodom

      olen kuullut
      Kirjoittanut: Bodom 29.8.2007 klo 22.11


      tänään olen kuullut ilmeisen luotettavalta taholta järkyttävän ja uskomattoman asian: ns. amun, tämän ikävän listahäirikön, postit tulevat tiettävästi usein eduskuntatalon tietokoneelta! Ilmeisesti kyseessä on eräs eduskuntaan kansanedustajaksi valittu ns. kevyen musiikin "ammattilainen". Taitaa kateus ja katkeruus vaivata, kun pitää oikeita musiikin ammattilaisia rumasti koko ajan herjata. Toisen kauden kansanedustaja...

    • Bodom

      Sain eilen selville että SUPO on suorittanut nettiskannausta ja on ylläpidon avulla jäljittänyt jo ainakin kahden meikäläisen olinpaikan. Olemme jatkuvassa tarkkailussa joten lopettakaamme häiriköinti täällä heti paikalla. Olemme hävinnet.

    • Linnustaja

      mutta kyllä hänelläkin on epätasaista tuotantoa. Äsken TV:stä tullut Tampere-talon jazzkonsertti olisi saanut jäädä tekemättä, tuli kiusallinen olo sitä katsoessa ja kuunnellessa. Mutta Katja Kabanova Suomen Kansallisoopperassa oli valtava elämys, miksei Toscakin jossa La Mattila sai diivailla oikein viimeisen päälle. - Ihmeellisen keskustelu(?)ryöpyn Mattila sai aikaan tässä foorumissa, niinhän se on että "niistä pidetään joista puhutaan"!

    • cavaradossifani

      On se ihan kevyesti Suomen paras naislaulaja, mutta nähäänpäs kohta mihin Nylund pystyy...

    • ljtjjttt

      SO WHAT. Maailmalla on parempia ja kauniimpia.

    • Soile on paras

      Minun mielestä Soile Isokoski on maailman parhaimpia sopraanoja. Suomen paras klassisen musiikin laulaja. Erittäin miellyttävä puhdas ja kaunis ääni.
      Siis Suomen paras laulaja. Yksiselitteisesti.

      Verrattavissa Kathleen Battleen joka on maailman parhaita sopraanoja.
      Huippu kaunis miellyttävä ääni. Äärimmäisen hyvä laulaja.

      • näin on

        MInäkin pidän Soile Isokosken äänestä ja tuotannosta. Valitettavasti häneltä vain puuttuu ns lavakarismaa, joka on aina eduksi laulajaa arvioitaessa.
        Minä pidän Karita Mattilasta samasta syystä kuin pidän Matti Salmisesta. Heissä on laajan äänialan ja laadukkaiden esitysten lisäksi henkilökohtaistakin karismaa ja vahvaa tulkintaa.


    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      68
      1354
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      54
      1042
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      52
      889
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      97
      828
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      84
      784
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      780
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      690
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      32
      690
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      56
      673
    10. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      645
    Aihe