Opettajaksi?

Mies20ME

Olen 20-vuotias mies, olen miettinyt melko kauan luokanopettajan ammattia, mutta en ole täysin varma onko minusta siihen...
Lukion päättötodistuksen keskiarvo on 7,8 ja yo-kirjoitusten keskiarvo C.
Kouluavustajaksi yritin hakea viime keväänä, mutta en päässyt...
Onko noilla arvosanoilla mahdollista päästä opiskelemaan luokanopettajaksi?

16

2687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Jane-

      Uuden valintasysteemin mukaan, paikkakunnasta riippuen, et välttämättä tee yhtään mitään noilla arvosanoilla. Sisäänpääsyn ratkaisevat ihan muut tekijät. Hae ihmeessä, jos vain koet alan olevan oikea!

      Haitko ihan "oikeaa" kouluavustajan paikkaa vai työmarkkinatukipaikkaa? Jälkimmäinen irtoaa helpommin, kun koulun ei tarvitse maksaa työntekijälle ja ilmainen työntekijä on usein haluttu. Jos vain olet työmarkkinatukikelpoinen, niin alapa soittelemaan läpi kouluja, jotka ottaisivat harjoittelijan.

      • opex

        Juu, en pistäisi niinkään painoa arvosanoille vaan soveltuvuudelle joka mitataan ryhmätilanteessa ja haastattelussa. Kakkosvaiheeseen asti jos pääset niin loppu on enemmänkin persoonasta kiinni. Itse kirjoitin vuonna nakki ja muusi todella huonot yo-paperit. Työkokemuspisteillä pääsin kokeeseen, kakkosvaiheeseen ja ekalla sisään. Kannattaa seurata alan keskustelua ja pohtia haastattelutilannetta sekä omia vastauksia. Ja ennen kaikkea olla oma itsensä. Se on kaikkein tärkeintä. Opetusnäytteessä kannattaa miettiä ajankäyttöä ja opettettavan asian sisältöä siten että homma etenee mahdollisimman luontevasti. Vuorovaikutusta ja keskustelua peliin, ei pelkkää luennointia.


      • pirjoanneli
        opex kirjoitti:

        Juu, en pistäisi niinkään painoa arvosanoille vaan soveltuvuudelle joka mitataan ryhmätilanteessa ja haastattelussa. Kakkosvaiheeseen asti jos pääset niin loppu on enemmänkin persoonasta kiinni. Itse kirjoitin vuonna nakki ja muusi todella huonot yo-paperit. Työkokemuspisteillä pääsin kokeeseen, kakkosvaiheeseen ja ekalla sisään. Kannattaa seurata alan keskustelua ja pohtia haastattelutilannetta sekä omia vastauksia. Ja ennen kaikkea olla oma itsensä. Se on kaikkein tärkeintä. Opetusnäytteessä kannattaa miettiä ajankäyttöä ja opettettavan asian sisältöä siten että homma etenee mahdollisimman luontevasti. Vuorovaikutusta ja keskustelua peliin, ei pelkkää luennointia.

        Opetusnäytettä ei ole ollut enää moneen vuoteen. Myöskään työkokemuksesta ei ole enää hyötyä haun pisteissä.


      • Opex
        pirjoanneli kirjoitti:

        Opetusnäytettä ei ole ollut enää moneen vuoteen. Myöskään työkokemuksesta ei ole enää hyötyä haun pisteissä.

        Työkokemuksesta sai pisteitä vuoden 2006 haussa sekä 15 min. opetusnäyte/ryhmätilanne kuului myös hakuprosessiin Helsingissä. Eli eipä tuosta nyt mielestäni niin kovin kauaa ole.


      • sijaisope
        Opex kirjoitti:

        Työkokemuksesta sai pisteitä vuoden 2006 haussa sekä 15 min. opetusnäyte/ryhmätilanne kuului myös hakuprosessiin Helsingissä. Eli eipä tuosta nyt mielestäni niin kovin kauaa ole.

        Kokkolassa järjestetään Jyväskylän yliopiston alaista luokanopettajien muuntokoulutusta (aikuiskoulutusta).Jotta voi edes pyrkiä koulutukseen, täytyy olla ainakin cumu kasvatustieteistä sekä muita yliopisto-opintoja. Työkokemusta perusopetuksesta täytyy olla vähintään 4 kk ja aikuisopetuksesta vähintään 8 kk.

        Jos pääsee pääsykokeeseen, täytyy kirjoittaa tarina "Minä kasvattajana", Lisäksi pääsykokeessa on opetustuokio ja haastattelu.


      • -Jane-
        Opex kirjoitti:

        Työkokemuksesta sai pisteitä vuoden 2006 haussa sekä 15 min. opetusnäyte/ryhmätilanne kuului myös hakuprosessiin Helsingissä. Eli eipä tuosta nyt mielestäni niin kovin kauaa ole.

        Ehkäpä tuossa tarkoitettiin sitä, ettei opetusnäyte enää kuulu "vakituisena" kaikkien OKL:ten ohjelmaan kuten aiemmin on tainnut olla. Eikä sillä oikeastaan ole merkitystä minkälaisia haut ovat aikaisemmin olleet, kun systeemi on nyt muuttunut.


      • on tuosta
        Opex kirjoitti:

        Työkokemuksesta sai pisteitä vuoden 2006 haussa sekä 15 min. opetusnäyte/ryhmätilanne kuului myös hakuprosessiin Helsingissä. Eli eipä tuosta nyt mielestäni niin kovin kauaa ole.

        vuodesta 2006, että valintakäytännöt ovat muuttuneet. Ei työkokemuspisteitä eikä merkitystä arvosanoilla kaikkiin kouluihin.


      • myös kirjallinen osio
        -Jane- kirjoitti:

        Ehkäpä tuossa tarkoitettiin sitä, ettei opetusnäyte enää kuulu "vakituisena" kaikkien OKL:ten ohjelmaan kuten aiemmin on tainnut olla. Eikä sillä oikeastaan ole merkitystä minkälaisia haut ovat aikaisemmin olleet, kun systeemi on nyt muuttunut.

        Toiseen vaiheeseen ei nyky systeemilläkään ihan noin vain pääse vaan tänäkin keväänä luettavana oli aineisto jonka pohjalta oli vaativa kirjallinen osio. Sellaiste jotka eivät ole pänttääjäihmisiä täytyy tehdä suuresti töitä. Tämä kirjallinen osiohan painaa vielä kakkosvaiheessakin jos nyt sama systeemi jatkuu. Se on kuitenkin kolmasosa lopussakin valintaan vaikuttavista tekijöistä.


      • anonyymi
        on tuosta kirjoitti:

        vuodesta 2006, että valintakäytännöt ovat muuttuneet. Ei työkokemuspisteitä eikä merkitystä arvosanoilla kaikkiin kouluihin.

        nyt tänä syksynä kun koulut alkoivat että työkokemuspisteet otetaan kyllä huomioon ihan minne vain luokanopettajaksi hakiessa, myös tulevana keväänä -08!


      • Anonyymi
        sijaisope kirjoitti:

        Kokkolassa järjestetään Jyväskylän yliopiston alaista luokanopettajien muuntokoulutusta (aikuiskoulutusta).Jotta voi edes pyrkiä koulutukseen, täytyy olla ainakin cumu kasvatustieteistä sekä muita yliopisto-opintoja. Työkokemusta perusopetuksesta täytyy olla vähintään 4 kk ja aikuisopetuksesta vähintään 8 kk.

        Jos pääsee pääsykokeeseen, täytyy kirjoittaa tarina "Minä kasvattajana", Lisäksi pääsykokeessa on opetustuokio ja haastattelu.

        Onko kenelläkään tietoa kertoa enemmän tästä soveltuvuuskokeessa olevasta opetustuokiosta? Näyttää edelleen olevan käytössä vuosienkin jälkeen.


    • ...sanoi mummo lumessa.

      moi!
      kuule, älä ole yhtään huolissas. mä voin kokemuksesta sanoa et okl:ään pääsee jos vain oikeasti haluaa. lähen nyt viikon päästä ite opiskelee kys. alaa. mulla ka lukiost oli 8.14, mutta kirjoitusten ka b .

      eihän uusi VAKAVA koe järjestely ota huomioon arvosanoja. ja uskon hyvinkin, et sulla on enemmän kokemusta itse elämästä ja ihmisistä ku et oo koko elämääs vain kirjojen kans viettäny..

      siis anna mennä ja usko itsesi, jos ala on oikeasti sun sydäntäs lähellä!

    • ...

      Miehiä tarvitaan aina! Etenkin opetusalalla ;)

    • Opettajaksiko minäkin?

      Samoilla arvosanoilla suurin piirtein. Aikasemmin en ole päässyt OKL:n edes pääsykokeisiin, vaikka työkokemustakin alalta olisi. Ens keväänä sit varmaan yritän taas, ja nyt kuitenki pääse ensimmäiseen kokeeseen. Tietysti hakijoita on paaaaljooon enemmän...Varsinki täällä Turussa.

      Hankalinta on kun ei edes tiedä mitä siel oikein haetaan, siis millainen hakija on hyvä valitsijoiden mielestä. Paljon on niitä joilla on hyvät paperit ja on aina lukenu läksynsä ja oppinu kaiken ulkoa. Mutta onko näillä kaikilla sit oikeasti kokemusta lasten/nuorten kanssa olosta? Eiköhän opettajan ammatti vaadi enemmän, muutakin kuin sen kuinka hyvin itse äidinkielen opettaja esim. osaa kieliopin..

      Ei oo helppoo....

      • hassu väite

        "Paljon on niitä joilla on hyvät paperit ja on aina lukenu läksynsä ja oppinu kaiken ulkoa. Mutta onko näillä kaikilla sit oikeasti kokemusta lasten/nuorten kanssa olosta?"


        Mun mielestä hyvät paperit harvemmin vähentävät kokemusta nuorten ja lasten kanssa työskentelystä. Aika harva hyvät paperit, mutta ei yhtään kokemusta omaava edes hakee huvikseen alalle, joka käsittää lähinnä juuri lasten ja nuorten kanssa työskentelyä. Ei ne lomaedut nyt niin hyvät sentään ole:)


      • aineenope
        hassu väite kirjoitti:

        "Paljon on niitä joilla on hyvät paperit ja on aina lukenu läksynsä ja oppinu kaiken ulkoa. Mutta onko näillä kaikilla sit oikeasti kokemusta lasten/nuorten kanssa olosta?"


        Mun mielestä hyvät paperit harvemmin vähentävät kokemusta nuorten ja lasten kanssa työskentelystä. Aika harva hyvät paperit, mutta ei yhtään kokemusta omaava edes hakee huvikseen alalle, joka käsittää lähinnä juuri lasten ja nuorten kanssa työskentelyä. Ei ne lomaedut nyt niin hyvät sentään ole:)

        On ruvennut risomaan tämä joka paikassa eteen tuleva asenne, että hyvät paperit merkitsevät sitä, että on aivan vääränluonteinen alalle, ja ne tulevat hyvät opet ovat niiden joukossa, jotka hikiseen raapivat beetä ja ceetä yo-kirjoituksissa. Näinköhän on.


    • Nimetön

      ei opiskelupaikkakunnalla ei ole väliä ja olet epävarma pääsetkö kokeesta läpi. Kannattaa kokeilla oikotietä. (en lukenut ketjua enkätiedä onko tästä puhuttu)Oikotie kulkee rauman okl:n kautta. Tarkemmin tn opekoulutuksen kautta. Sinne on tosi iisi päästä sisään ja sivuaineeksi voit ottaa lo:n monialaiset, jolloin saat täyden pätevyyden haluamallesi alalle. Tiedän tämän koska olen itse valmistunut sieltä. Toimin kuitenkin tn opena kun ei tuo lo jaksa innostaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe