Tiedetään leskelle kuuluvan tietyn euromäärän arvosta tasinkoa ja pesässä on sekalaista omaisuutta, mutta ei ole yksimielisyyttä siitä, mitä leskelle annettaisiin. Mikä laki silloin määrää, mitä omaisuuslajia leski saa tasinkona?
Tasingon laatu?
4
878
Vastaukset
- osapuolena on
silti kysymys osituksesta ennen perinnönjakoa, siis
" Tasinkoa suorittava saa määrätä, mitä omaisuutta hän tasinkona suorittaa tai hänellä on oikeus suorittaa tasinko rahana. Tasinko on avio-oikeuden toteuttamiseksi toiselle puolisolle suoritettava tasauserä. "
http://www.laki24.fi/pepe-omaisuudenositus-ositusmenettely.html
"Rintaperilliset, eli lapset ohittavat lesken perimysjärjestyksessä. Leskellä on kuitenkin oikeus hallita jäämistöä jakamattomana. Tällöin pesänjako tehdään vasta lesken kuoltua.
Rintaperilliset voivat kuitenkin vaatia pesän jakoa heti. Tällöin lesken hallintaan on kuitenkin jätettävä puolisoiden yhteinen koti tai muu jäämistöön kuuluva lesken asunnoksi soveltuva asunto, ellei sellaista jo sisälly lesken henkilökohtaiseen varallisuuteen. Lesken hallintaan on myös jätettävä tavanomainen koti-irtaimisto."
http://www.reumaliitto.fi/sivut/tutkimusrahasto/Testamen/laki.html kohta 2 - kokemusta on
Ensisijaisesti jos pesässsä on asunto joka on ollut esim. yksin vainajan voidaan se antaa tasinkona,mikäli se ei riitä tasingon suorittamiseen perilliset päättävät mitä haluavat antaa ja aina on muistettava että perintö kuuluu rintaperillisille mikäli muuta ei ole testamentissa määrätty näin ollen perilliset päättävät mitä antavat lopputasinkona. Mikäli pesässä on rahaa perillisen halutessa leski ei voi rahasta kieltaytyä.
Se jäi kyllä vielä hiukan epäselväksi, miten toimitaan, kun perilliset eivät ole yksimielisiä siitä, mitä tasinkona annetaan. Yksi haluaisi antaa loputkin asunnosta, mutta toinen ei.
- kokemusta on
Asunto on kyllä sellainen seikka, että jos leski vielä asuu siinä niin taitaapi 99% varmuudella riita-asiassakin oikeus katsoa sen sopivana tasinkona vaikka toinen perillinen olisikin erimieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723093
- 572788
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322375- 792208
- 602023
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171567Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301410Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351398