tärkeää kysyttävää muisteista

kiire hoppu

Etsiskelin kyllä edellisiä juttuja aiheesta, mutta en löytänyt vastausta: tai löytyi niin ristiriitaisia tietoja, että olen ihan sekaisin.

Eli kun pitäisi lisätä yksi muistikampa, niin tuotahan on vissiin kahta merkkiä SDRAM ja DDR. ja montaa eri kokoa. Sen tiedän että jos koneessa on DDR muisti, niin siihen ei mene SDRAM, mutta meneekö 512 mb 256:n kanssa?
"Muistin nopeus. Lisättävien muistien pitäisi olla yhtä nopeita. Muisti toimii aina hitaimman muistin nopeudella."
Tuo on linkittämässäni sivustossa:
http://appro.mit.jyu.fi/doc/kokoaminen/index4.html#TOC7

Vaikka olen kuullut että niitä on käytetty rinnan.
Onko sitten niin jos nuo on yhtäaikaa, niin se on sama jos koneessa olisi vain tuo 256 mb?
Mun muistaaksen mun vanhassa koneessa oli joskus noita kahta eri ja kone kyllä ilmoitti että muistia olisi 768. tai sitten muistan väärin.

Viimeksi kun vuosi sitten laitoin lisäkamman koneeseeni. se oli oikeaa merkkiä ja oikeaa tyyppiä (olin mallin kanssa ostamassa).
Heti sen asentamisen jälkeen, kone ei käynnistynyt. pian tuli käry. vein huoltoon. ja emolevy oli pasahtanut.
huollossa ne sanoivat, että se oli syy siinä, että muistia kiinnittäessäni olin laittanut käsin pidikkeet kiinni. että niin ei saisi tehdä, vaan täytyy laittaa muistit aina niin kiinni, että pidikkeet napsahtavat automaattisesti paikoilleen.
En meinannut tuota uskoa, koska olen useasti laittanut muistikampoja ja samalla tyylillä (ei aina napsahtanut autom. vaan täytyi käsin laittaa pidikkeet kiinni). Ja nyt tuossa linkittämässäni ohjeessa on että ne voi laittaa käsin kiinni.
"Kun muistikampa on tukevasti kiinni, niin kiinnikkeet voi laittaa kiinni."


Kun on tässä nokkani edessä kaksi muistikampaa:
258 MB DDR- 400 MHz-CL3 ja
DDR 512MB PC3200 CL2.5
Niin mitä eroa noilla on muutakun koko?
siis nämä tiedot niissä on. toisessa ei lue (512) nopeutta?

Olen siskolleni antamassa muistikamman ja muistaakseni hänen koneessa on DDR 512MB,
mutta mitä muuta täytyy huomioida?

Mistä voi varmistaa ennen koneen avaamista minkä tyyppinen muisti siinä on. Käyttöjärjestelmän ohjelmissahan lukee vaan mikä on muistin määrä.

MIKÄ ON TÄRKEÄÄ JA OTETTAVA HUOMIOON MUISTIA LISÄTTÄESSÄ?
Eli mitä tietoja esim. emosta? (suoritin tai kellotaajuus?) edellisestä muistista?

Onko vaaraa että laittaa väärän muistityypin tai muuten vääränlaisen muistin, niin että kone sekoaa?

Olen asentanut monia muisteja, mutta edellisen tapauksen (mistä kerroin edellä) jälkeen olen tullut varovaiseksi. Kun en tiedä oliko sen emolevyn posahtaminen muistikamman väärän asennuksen vika (kuten huolto sanoi - ja sama syy kumotaan niistä pidikkeistä näissä ohjeissa mitä olen lukenut).
Anteeksi isot kirjaimet mutta pakko saada korostettua.

8

961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • make

      DDR on myös SDRAMia, mutta pelkkää SDRAMia ei voi käyttää DDR:n kanssa. PC3200 on sama kuin 400MHz. CL=Cas latency, periaatteessa pienempi viive on parempi, mutta käytännössä eroa ei juurikaan huomaa. 256 ja 512 megan muisteja voi käyttää samaan aikaan ja muistia on tuolloin siis 768 (mutta jos haluaa dual channelin käyttöön, niin oltava samankokoisia). Muistin tiedot saat vaikka CPU-Z-ohjelmalla. http://www.cpuid.com/cpuz.php

      Konetta saat tuskin rikki, muistit sopivat slotteihin vain yhdellä tavalla ja pahimmassa tapauksessa kone ei käynnisty. Helpointa kammat on mielestäni asentaa painamalla paikoilleen, pidikkeet kyllä napsahtavat kiinni (voi vaatia vähän voimaakin).

      • hyvähyvä

        Suurkiitokset make!

        Oli todella hyvä vastaus.

        Mitä olet henk.koht. mieltä oliko huoltomies väärillä jäljillä vai rikoinko minä emolevyn, kun asensin muistin napsauttamalla käsin pidikkeet kiinni?
        Vai oliko vika siinä, kun hän sanoi että muisti ei ollut kunnolla "pohjassa" käynnistettyäni koneen.

        Kun Kone tuli huollosta, hän oli ottanut kaikki muistit pois (silloin oli kaksi muistikampaa - mistä toinen rikki)
        ja laittanut uuden? Kun sanoinkin että rikki menneen tilalle tilaan uuden, mutta miksi se oli ottanut toimivankin pois?
        Eikö tämä vanha (toimiva) mene uuteen emolevyyn?


      • hoono enklanti

        Eikö tuota vastaavanlaista ohjelmaa, mistä laitoit linkin, ole kotimaan kielellä.
        Englanti on vähän ruosteessa.


      • ei tietoo

        Mistä sen tietää onko tuo SDRAM lisäksi kun muistikammassa siis lukee vaan näin:
        DDR 512 MB PC3200 CL2.5
        96M451253OM.40TB6 0541
        HÖH


      • make
        ei tietoo kirjoitti:

        Mistä sen tietää onko tuo SDRAM lisäksi kun muistikammassa siis lukee vaan näin:
        DDR 512 MB PC3200 CL2.5
        96M451253OM.40TB6 0541
        HÖH

        DDR on varmasti SDRAMia. Vanha toimiva kampa käy uutenkiin emolevyyn, kunhan emolevy käyttää DDR:ää eikä DDR2:a. CPU-Z:aa ei ole suomeksi, mutta katsot vain SPD-välilehdeltä Max Bandwidth-kohdasta muistin maksimikellotaajuuden.


      • näillä pärjätään
        make kirjoitti:

        DDR on varmasti SDRAMia. Vanha toimiva kampa käy uutenkiin emolevyyn, kunhan emolevy käyttää DDR:ää eikä DDR2:a. CPU-Z:aa ei ole suomeksi, mutta katsot vain SPD-välilehdeltä Max Bandwidth-kohdasta muistin maksimikellotaajuuden.

        Kiitoksia taas !
        Näillä varmasti pärjätään ja lisää opitaan koko ajan. Eikä vähiten sinun ansiostasi.

        Vähän jo aattelin että tulee näitä "ookko vähän pönttö?" -kommentteja, mutta ehkä sellaisten kirjoittajien nukkumaanmenoaika on ollut jo aikoja sitten?

        Eli kiitoksia.


      • kalliiksi voi tulla
        make kirjoitti:

        DDR on varmasti SDRAMia. Vanha toimiva kampa käy uutenkiin emolevyyn, kunhan emolevy käyttää DDR:ää eikä DDR2:a. CPU-Z:aa ei ole suomeksi, mutta katsot vain SPD-välilehdeltä Max Bandwidth-kohdasta muistin maksimikellotaajuuden.

        niin, sillä näin kovasti kyselen tarkkaan, että voinko hajoittaa koneen, jos on väärä muistikampa. (jos en tajuu ottaa kaikkea huomioon)
        kun viimeksi (tapaus mistä kerroin ihan ekana) laitoin muistikamman. ostin mallin mukaan liikkeestä, maksoi 60 €. laitoin kiinni. pamaus. ja näin muistille tulikin hintaa 300 € lisää....

        En haluais välttämättä tehä samaa toistamiseen. ja vielä siskoni koneelle.


      • on 256

        Minä katsoin oman koneeni tilannetta Everest Home -ohjelmalla.
        ja näin että tässä koneessa onkin kaksi muistikampaa (molemmat 256 MB PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-8 200 MHz)
        Eli yhteensä sen 512 MB.

        Kysymys kuuluu että jos laitan tähän minulla kaapissa olevan 512 MB:n muistikamman niin käykö se? Siinä tarrassa on kyllä pelkkä DDR.

        Siis jostain luin että jos kahdessa on 256, niin kolmanneksi käy 512 ?

        minulla on toinenkin muistikampa kaapissa mikä on tuon 256 MB.

        toisen olen viemässä siskoni koneeseen, kunhan näen kumpi sen koneeseen käy

        Kyllä se taitaa olla ilmiselvästi niin kun atk-opettajatkin ovat sanoneet, että mitä enemmän luulee tietävänsä tietokoneista, sitä vähemmän itseasiassa tietää.
        ja mitä enemmän opettelee tietokoneen sielunelämää, sitä enemmän tulee lisää kysyttävää.

        tieto luo tuskaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      8992
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2400
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe