Yksin matkustava nainen Dubaissa

Minea*

Olen lähdössä yksin Dubaihin kahdeksi viikoksi joulukuun lopussa. Olen ymmärtänyt kirjoituksistanne, että pukeutumiseen tulee kiinnittää huomiota ja esim. linja-autoissa on vain naisille tarkoitettuja osia. Kysyisinkin Teiltä, että onko yksin liikkuminen, taksilla matkustaminen tms turvallista vai ilmeneekö siinä ongelmia, jos niin mitä? Onko esim. asioita joihin tulisi kiinnittää huomiota käytöksessä - välttää katsekontaktia tms?

Minkälaista pukeutumista kohteeseen suositellaan, tai mihten itse pukeuduitte? Entä minkälaista vaatetta on syytä pakata mukaan joulu-tammikuun vaihteeksi, eli ovatko illat kylmiä? Onko rannalla oikeasti lämmintä vai tuulista? Millaista pukeutumista suosittelette yökerhoihin tms? eli miten esim paikalliset pukeutuvat? Onko tytöillä farkut vai pitkät hameet? Onko yökerhoon soveliasta pukeutua esim. polvet peittävään iltamekkoon ja suojata hartiat pashminalla tms vai tulisiko yläosan olla umpinainen?

Onko ostosten tekeminen yksin turvallista kaikkialla Dubaissa?

Onko mahdollisesti muuta mitä minun tulisi huomioida liikkuessani yksin, etten vain loukkaa paikallista väestöä käytökselläni?

Kiitän kovasti jo etukäteen vastauksistanne :)!

10

13589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vilja

Kerran käyneenä en ehkä ole asiantuntija, mutta muutamia havaintoja tein kuitenkin. Pukeutumiseen saattaa vaikuttaa myös alue, missä liikkuu. Esim. Kaupungin ostoskeskuksissa ja Burdubain puolella on hyvin länsimainen meininki. Näkee naisia helletopeissa yms. Deiran puolella pienillä kujilla ja varsinkin illalla länsimaalainen nainen sai pitkiä katseita pitkissäkin vaatteissa...
      Yökerhoista en tiedä mutta olen kuullut että paikallisetkin joutuvat heittämään "kaavut narikkaan" ja siellä juhlitaan ihan samoissa kuteissa kun suomessakin. Kaikkein fiksuintahan on kuitenkin kulkea edes jotenkin "säädyllisissä" vaatteissa. En usko että se polven ja kyynärpään näkyminen on se tärkein juttu.

Rannalla on tyyntä ja myrskyä ja ajoittain meduusoja. Kyllä niidenkin seassa uida voi, kun vesi ja hiekka on niin ihania. Kannattaa vähän väistellä =) Al Mamzar Park oli upea ja rauhallinen ainakin viikolla... Jumeirah Beach Parkissa taisi olla "kovempi meno".

Oikein hauskaa lomaa!

• emiraattiasukki

Kivaa huomata esim pukeutumisrespekti sulla tänne:)Kyllä täällä saa olla melkein millaisissa vaatteissa tahansa kunhan ei ole Ramadanin aika...mikä on jo syksyllä...talvikautena päivän ylin alimmillaan voi olla 21 ja yön alin 9 joten jotain lämmintä mukaan,tosin talvella täälläkin myydään edullisesti pitkää vaatetta...ja jos sulla on jotain muuta kysyttävää täältäpäin niin koitan auttaa tarvittaessa!

• Minea*

Kiitos kovasti molemmille nopeista vastauksistanne :)!

• Kaukaakatsova

Kylla voi liikkua millaisissa vaatteissa vaan MUTTA matkailijan tulisi aina pitaa mielessa HYVAT TAVAT ja kunnioittaa kohteen kulttuuria, joten ei napaan saakka avoinaisia - rinnat ulos lopsauttelevia harso paitoja - eika myoskaan Tnga uima housuja, jotka paljastavat usien liiankin pyoreat pakara lihakset.

Nuo kainalon ja kasi varren siivekkeet ym. olisi hva pitaa hiukan peitettyna jo ihan esteettisyyden vuoksi. Hameen tulisi peittaa muutakin kuin vesiraja...

Huonosti valittu ja erikoisen paljastava asu saattaa esimerkiksi vaikuttaa hintaan kun olet Souq alueella eli saatat joutua maksamaan enemman kuin naapuri, joka pukeutuu kesaisen kevyesti MUTTA pitaa kultturin mielessa!

• reissaaja123

Niin uskaltaako tuolla dubaissa yksin liikuskella pimeän aikaan? Ja onko jotain alueita/paikkoja joita kannattaa välttää?

• Kaukaakatsova
        reissaaja123 kirjoitti:

Niin uskaltaako tuolla dubaissa yksin liikuskella pimeän aikaan? Ja onko jotain alueita/paikkoja joita kannattaa välttää?

Liikunpa itsekin - samoin tyttareni (18 ja 23).

Oppaatkin tietavat maaratyt alueet, joissa valitettavan paljon "itseaan kaupittelevia business tyttoja" - en suosittele noita alueita yo myohaan tai aamuyon tunteina...

Eihan sita kukaan missaan muuallakaan kulje syrjaisia takapihoja yksin? Eli sellaisia tietysti valtan... ei taalla Dubaissa tarvitse kujan patkia kulkea kun on leveat hyvin valaistut kadutkin.

• Kaukaakatsova
        reissaaja123 kirjoitti:

Ensiksikin huoli siita, etta lompakko ei ole nakyvilla ja helposti saatavilla. Mistathan, etta tilaisuus tekee varkaan myos ulkomaalaisesta "halpatyovoimaan kuuluvasta" kun laukku pidetaan auki tai jatetaan kokonaan vartioimatta.

Yleisesti taalla ei rikollisuutta ole MUTTA ainahan on syyta olla jarkevasti varuillaan.

• Varovaisuutta tarvitaan

Arabimaissa naisen kannattaa olla ennemminkin liian varovainen kuin liian rohkea. Monissa Arabian niemimaan ja Pohjois-Afrikan maissa vieraillut ystäväni joutui usein hankaluuksiin ja pulaan. Hän on kaunis vaalea nainen, ja pukeutui mielestään "normaalisti". Esimerkiksi Suomessa hän pukeutuu retkeilyvaatteisiin kaupungillakin, joten ei hän kai mitenkään "huorahtavasti" pukeutunut sielläkään.

Ystäväni joutui usein isojen seksiä tai naimisiin haluavien miesten tai jopa kansanjoukkojen piirittämäksi. Toisaalta häntä huoriteltiin, hänen peräänsä huudeltiin törkeyksiä. Naiset taas varoittelivat häntä harrastamasta seksiä alueen miesten kanssa, ikään kuin hän olisi ollut seksiä hakemassa. Paras tai pahin kokemus oli, kun häntä yritti joku isoherra (sheikki tms?) ostaa itselleen vaimoksi (tai seksiorjaksi?). Tämä mies ei edes jutellut suoraan hänelle vaan hänen tummalle ystävälleen, jonka luuli olevan myymässä tätä naista. Samalla ympärille kerääntyi valtava väkijoukko huutelevia ihmisiä. Isoherra ei kuulemma uskonut sitten millään, että nainen ei ole kaupan, vaan tarjosi yhä suurempia summia rahaa. Kun tytöt lähtivät pois, isoherra seurasi, ja samoin väkijoukko. Tytöt olivat ihan paniikissa eivätkä tienneet, miten olisivat päässeet pakoon tilannetta, ja sitä kesti ehkä tunnin tai pari. Lopulta partamiliisi tuli kysymään, että mitäs melua täällä pidetään, ja tytöt pelastuivat.

Tytöt eivät saaneet missään maassa tutustua täysin rauhassa kulttuuriin ja muinaisiin aarteisiin, kun lähes aina oli joku ahdistamassa.

• marion 56

Olin siellä pariviikkoa ja oli turvallista liikkua jokapaikassa
      kaikista paras arabimaa missä olen käynyt eikä kukaan tyrkyttämässä väkisin ostoksia eikä ehdottelemassa kaikenlaista
      sai liikkua ystävälliset ihmiset jokapaikssa
      Paras lomakohde minulle ainakin ollut kaikin puolin
      Pukeutuminen tietysti on hyvä ja pitkä mekko oli hyvä silloin siinä mulla oli puolipitkät hihat ja kaula-aukkokaan ei ollut liian avara .
      Kyllä tottakai siellä katsovat kun vaalea nainen kulki punaisessa mekossa mutta ei mitän missään ongelmia ollut ei tullut kokoaikana kuljin illalla ja päivällä ja aamulla aina oli ok iltamyöhään olin ostoksilla ja syämässä ja sekin sujui hyvin ruhtinaallinen loma kaikin puolin
      mutta itsestä se taitaa enimmäkseen olla myös kiinni miten onnistuu lomailut
      Olen käynytkaikki euroopanmaat ja lisäksi muita maita monia mutta Dubai on ollut paras paikka lomailla .
      Taksilla kannatti ajella niitä sielä on pilvin pimein joka paikassa ajelemassa ja lisäksi oli kiva mennä sillä paatilla yli myös sehän meni nimittäin paljon nopeammin kun taksi sinne toiselle puolen ostoksille mennessä ja ei maksanut juuri mitään .
      Hotellit aivan mahtavia ja åpalvelu luxusta jokapaikassa halvimmissakin ja suosittelen mene retkille ehdottomasti jonnekin ja mene tutustumaan moniin mahdollisiin paikkoihin ota jo etukäteen selvää kaikista mitä siellä on tarjolla tapahtumia ja kaikkia paikkoja
      ja parasta on tietty jos pääset tutustumaan johonkin perheeseen .
      Arabiemiraateissa on varsinkin Dubaissa kohteliasta mennä jos kutsutaan vierailulle ainakin silloin saa tietä ja nähdä paljon paljon sen maan elämästä ja kulttuurista .On epäkohteliasta kieltäytyä tuosta kunniasta jos joku perhe kutsuu esim ruokaileen ja kotiinsa käymään vierailulle se on hieno asia ja voit itse kertoa omasta elämästä maasta ja tavoista
      Suomalaisista yleensä kyllä siellä pidetään tai ainakin silloin tykkäsivät ja olivat kiinnostuneita .
      Kävin myös köyhemmissä maissa esim Omanissa joka oli kyllä erilainen maaa ja siellä naiset oli täysin verhoutunet mustiin lähes kokonaan
      Mutta maassa maan tavalla se periaate kyllä hyvä eli kunnioita heidän kultuuria se on parasta ja nauti lomasta käy katsomassa kaikkea mahdollista .
      Kuumaa siellä oli todella mä olin siellä joulukuun alkupäivinä silloin ja heille se oli talvi mutta yölläkin oli 30 tai yli lämpö joten suomalainen siellä on helteisessä säässä oli yö tai päivä

• Bobson

Dubai on aika nykyaikainen kaupunki, voi pukeutua periaatteessa miten tahansa, mutta ns. "seksikkäitä" asuja kyllä katotaan pitkään. Uskontoa ei saa missään nimessä loukata, siitä voi joutua vaikka pidätetyksi. Miesten käyttäytymisestä kyllä huomaa, ettei ne pidä naisia juuri minään. Varsinkaan ei-muslimeja.
      Siellä on tosi kuuma, ei ole illallakaan kylmä. Ainoa viileä paikka on ostoskeskukset eli sinne voi ottaa villiksen mukaan. Tai ostaa sen sieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4677
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2681
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2324
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1380
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      17
      1364
    Aihe