Voiko nainen kosia?

Tytsy 22v

Olen järjestänyt miehelleni (28v) yllätysmatkan Riikaan 3 päiväksi. Ollaan oltu yhdessä reilu vuosi ja ollaan molemmat sitä mieltä, että halutaan olla toistemme kanssa loppuelämä.

Ajattelin kosia miestä matkalla, mutta... Vienkö miehen "oikeuden" kosia, jos kosin häntä matkalla? Miltä ajatus kuulostaa miesten mielestä? Onko parempi vain odotella hänen kosintaa?

67

15119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen_24

      olisi antaa miehen kosia ja yrittää vieläpä olla painostamatta häntä asian suhteen. Jos olet hänen elämänsä nainen, hän kyllä kosii kun on siihen valmis.

    • itse en kosisi

      Voi kosia. Ja moni on kosinutkin. Toiset hyvällä ja toiset huonolla menestyksellä. Riippuu todella paljon miehestä ja muutenkin suhteesta miten mies reagoi. Voi olla niin että mies ei suostu (ei ole valmis tai haluaa itse kosia), mutta ei ahdistu silti kosinnasta. Sitten voi olla niitä, jotka eivät ollenkaan pidä siitä, että nainen kosii. Ja voivat pitää sitä painostuksena jne. Tai sitten mies ei ole ehkä ajatellut koko asiaa tai ei ole vielä ehtinyt kosia. Mutta silti on valmis naimisiin. Ja ehkä hänelle ei ole niin väliä kumpi kosii. Ja hän suostuu ja kaikki on hyvin.

      Monelle miehelle reilun vuoden yhdessä olo vielä aika lyhyt aika. Ja pelästyisivät, jos nainen kosii. Mutta joillekin taas ei ole yhtään liian hätiköityä.

      Mielestäni naisella on enemmän paineita kun miehellä kosiessa.

      Ainahan sitä voisi jotenkin yrittää saada kiertoteitse selville mitä mies ajattelee naimisiin menosta. Saako pelkkä ajatuskin nousemaan niskakarvat pystyyn vai ei. Silloin ei kannata kosia.

      Karkauspäivänä naisen on ehkä helpompi kosia. Mutta siihen on kauan aikaa...

      • anna palaa vaan

        Minusta suomalaiset naiset ovatkin aivan liian passiivisia kaikenlaisen aloitteellisuuden suhteen. Siis miesten suuntaan.

        Minusta näytät suomalaisille naisille mallia. On heidänkin jo aika huomata että Suomessa nainen voi todellakin kosia/tehdä aloitteen. Ohi alkaa olla aika että vain mies on aktiivinen.

        Hyvä Sinä


    • Oma päätös

      No elätkö sinä elämääsi muiden sääntöjen ja tapojen mukaisesti,
      vai siten miltä itsestä tuntuu? Ketä varten sinä elämääsi elät?

      Minusta nainen voi ihan hyvin kosia, jos siltä tuntuu. Miksi miehen
      pitäisi aina olla se, joka kosii ja jännittää tuleeko pakit vai vaimo?
      Yhtä hyvinhän se nainenkin voi siitä kosinnasta kieltäytyä ja
      ahdistua.

      Itse olen sitä mieltä, että on turha muokata elämäänsä kaikkien
      vanhojen tapojen ja tottumusten mukaiseksi, jos niille ei
      ole mitään järkeviä perusteita. Tuo "miehen kuuluu kosia" -juttukin
      on joku vanha perinne, jolle ei ole mitään järkevää perustetta nykyaikana.
      Oman harkinnan mukaan.

      • Historian havinaa

        Sinun tyyppiset, historian ja vakiintuneet käytännöt, sekä etiketit roskiin heittävät ihmiset itse asiassa raiskaa koko kulttuurin. Ne kulttuurit, joissa ei kunnioitettu kulttuurinsa tapoja ja vakiintuneita käytäntöjä on vaipuneet historian hämäriin.

        Tasa-arvo on sinutkin muokannut sellaiseksi, jossa minä-keskeinen maailma pyörii narsistisesti vain sinun napasi ympärillä. Samaan hengenvetoon naiset toivovat miehiltä hyvää käytöstä, vaikka itse kävelevät yli..

        Kunnioita mielummin miestäsi ja anna hänen kosia. Älä lähde näiden Pula-ajan Lenitoiden jaaritteluihin mukaan. Voit naiseuttasi hyväksi käyttäen tiedustella varovasti tulevaisuudesta ja miten se eletään..

        Käytä siis niitä hyväksi havaittuja keinoja, joita kanssasiraresi on tehnyt jo satoja vuosia ;o)

        Jotkut arvot säilyvät vaikka nämä peniskateelliset varikset muuta toivoisivatkin..


      • Poison.
        Historian havinaa kirjoitti:

        Sinun tyyppiset, historian ja vakiintuneet käytännöt, sekä etiketit roskiin heittävät ihmiset itse asiassa raiskaa koko kulttuurin. Ne kulttuurit, joissa ei kunnioitettu kulttuurinsa tapoja ja vakiintuneita käytäntöjä on vaipuneet historian hämäriin.

        Tasa-arvo on sinutkin muokannut sellaiseksi, jossa minä-keskeinen maailma pyörii narsistisesti vain sinun napasi ympärillä. Samaan hengenvetoon naiset toivovat miehiltä hyvää käytöstä, vaikka itse kävelevät yli..

        Kunnioita mielummin miestäsi ja anna hänen kosia. Älä lähde näiden Pula-ajan Lenitoiden jaaritteluihin mukaan. Voit naiseuttasi hyväksi käyttäen tiedustella varovasti tulevaisuudesta ja miten se eletään..

        Käytä siis niitä hyväksi havaittuja keinoja, joita kanssasiraresi on tehnyt jo satoja vuosia ;o)

        Jotkut arvot säilyvät vaikka nämä peniskateelliset varikset muuta toivoisivatkin..

        Vakuuntuneisiin käytäntöihin ja etiketteihin on kuulunut aikoinaan myös se ettei naisella ole äänioikeutta, omistusoikeutta itseensä tai kaikissa paikoissa edes ihmisarvoa. On se harmi että eräät kamalat kulttuurinraiskaajat ovat nuokin asiat muuttaneet, o tempora o mores...

        No, pahoittelen pientä provosointia, mutta mietityttää ketkä oikein määrittelevät mitkä ovat sellaisia tapoja ja vakiintuneita käytäntöjä, jotka ovat niin kiinteä osa kulttuuria ettei niitä voi muuttaa, vai onko kulttuuri ylipäätänsä muuttumaton vai nimenomaan ihmisten tapojen mukaan kehittyvä ja elävä?

        Itse en näe naisen kosinnassa mitään väärää, päinvastoin. Tiedän miehiä jotka ajattelevat samalla tavalla, ja niitä jotka eivät. Ehkä tärkeintä on miettiä mitä oma puoliso tuosta tuumaa, olettaisin että siinä vaiheessa kun ollaan menossa naimisiin, tuntee toisen henkilön sen verran hyvin että osaa päätellä onko hän aivan tätä tapaa vastaan vai saattaisiko hyväksyä tai jopa pitää siitä - pääasia kait olisi että kosinta olisi miellyttävä tapahtuma molemmille. Ajat muuttuvat, tavat muuttuvat, ja hyvä niin.

        Mielestäni on myös hieman kyseenalaista, sanoisinko jopa etiketinvastaista, nimitellä toista kirjoittajaa narsistiksi, toisten yli kävelijäksi, peniskateelliseksi varikseksi ja pula-ajan Lenitaksi vain koska hän on tietystä yhteiskunnassamme vallitsevasta tavasta (joka osittain on väistymässä) eriä mieltä kanssasi. Ehkä voisit tutkiskella hieman itseäsi tuolla saralla...


      • viis!
        Historian havinaa kirjoitti:

        Sinun tyyppiset, historian ja vakiintuneet käytännöt, sekä etiketit roskiin heittävät ihmiset itse asiassa raiskaa koko kulttuurin. Ne kulttuurit, joissa ei kunnioitettu kulttuurinsa tapoja ja vakiintuneita käytäntöjä on vaipuneet historian hämäriin.

        Tasa-arvo on sinutkin muokannut sellaiseksi, jossa minä-keskeinen maailma pyörii narsistisesti vain sinun napasi ympärillä. Samaan hengenvetoon naiset toivovat miehiltä hyvää käytöstä, vaikka itse kävelevät yli..

        Kunnioita mielummin miestäsi ja anna hänen kosia. Älä lähde näiden Pula-ajan Lenitoiden jaaritteluihin mukaan. Voit naiseuttasi hyväksi käyttäen tiedustella varovasti tulevaisuudesta ja miten se eletään..

        Käytä siis niitä hyväksi havaittuja keinoja, joita kanssasiraresi on tehnyt jo satoja vuosia ;o)

        Jotkut arvot säilyvät vaikka nämä peniskateelliset varikset muuta toivoisivatkin..

        Kulttuurista ja historiasta (tässä asiassa) viis, mutta tietysti olisi hyvä ottaa juuri kyseinen mies huomioon. Kuinka hän suhtautuu naisen kosintaan ja onko hänelle tosi tärkeätä, että hän eli mies kosii. Kaikille miehille ei suinkaan ole. Vaikka usein vielä on. Miksi miehen pitää kosia vain koska niin kuuluu tehdä, jos mies ei itse halua tai se on yhden tekevää kumpi kosii?

        Mutta kaikki naiset ei tietysti ole selvillä mihin kastiin se oma mies kuuluu...

        Mä uskoin mieheni kuuluvan siihen sakkiin jonka mielestä miehet kosii. Joten uskoin, että hän kosii kun on valmis. Jos ei kosi, niin ei ole vielä valmis ja mun on turha mennä silloin kosimaan. Ja kosihan se mies lopulta.

        Ainahan voi vihjailulla nopeuttaa miehen kosintaa? Vaikka miehet ei aina ymmärrä vihjeitä!
        Mutta jos haluat kosia, niin kosi!


      • dfdsllsdf

        Olen samaa mieltä, entiset luulot, vanhentuneet ajatusmaailmat pois, ja samaa mieltä että nainenki voi ahdistua, yms jos mies kosii...Se on kummankin yhteinen päätös, ihan luonnollisesti, eikä mitään ett kumpikohan ny mies/nais kysymyksel kumpikohan kosii yms...Nykypvänä nainenki kosii, ei siinä mitään ihmeellistä, ole...Vanhemmat kaavoihin kangistuneet voi olla kauheuksissaan, mutta jokaisella on oma elämä, muista mielipiteistä välittämättä, ja tätä tarvis netis kysellä..Jokainen kosii kun kosii ym...ei se sen ihmeellisempää julkiskyselyä tarvi täällä netissä...


      • Vahvat geenit
        Poison. kirjoitti:

        Vakuuntuneisiin käytäntöihin ja etiketteihin on kuulunut aikoinaan myös se ettei naisella ole äänioikeutta, omistusoikeutta itseensä tai kaikissa paikoissa edes ihmisarvoa. On se harmi että eräät kamalat kulttuurinraiskaajat ovat nuokin asiat muuttaneet, o tempora o mores...

        No, pahoittelen pientä provosointia, mutta mietityttää ketkä oikein määrittelevät mitkä ovat sellaisia tapoja ja vakiintuneita käytäntöjä, jotka ovat niin kiinteä osa kulttuuria ettei niitä voi muuttaa, vai onko kulttuuri ylipäätänsä muuttumaton vai nimenomaan ihmisten tapojen mukaan kehittyvä ja elävä?

        Itse en näe naisen kosinnassa mitään väärää, päinvastoin. Tiedän miehiä jotka ajattelevat samalla tavalla, ja niitä jotka eivät. Ehkä tärkeintä on miettiä mitä oma puoliso tuosta tuumaa, olettaisin että siinä vaiheessa kun ollaan menossa naimisiin, tuntee toisen henkilön sen verran hyvin että osaa päätellä onko hän aivan tätä tapaa vastaan vai saattaisiko hyväksyä tai jopa pitää siitä - pääasia kait olisi että kosinta olisi miellyttävä tapahtuma molemmille. Ajat muuttuvat, tavat muuttuvat, ja hyvä niin.

        Mielestäni on myös hieman kyseenalaista, sanoisinko jopa etiketinvastaista, nimitellä toista kirjoittajaa narsistiksi, toisten yli kävelijäksi, peniskateelliseksi varikseksi ja pula-ajan Lenitaksi vain koska hän on tietystä yhteiskunnassamme vallitsevasta tavasta (joka osittain on väistymässä) eriä mieltä kanssasi. Ehkä voisit tutkiskella hieman itseäsi tuolla saralla...

        Onneksi historia toistaa itseään. Ei mene montaa kymmentä vuotta, kun tulee Euroopan ja Aasian laajuinen mullistus. Lähi-Itä saattaa liittyä myös kuvioihin.

        Ihmisten historiassa tämä on vakiintunut tapa. Heikot kulttuurit sulautuu vahvoihin. Naisten asema palautuu takaisin sinne uomiin, jonne se kuuluukin.

        Nauttikaa hiiret pöydällä hyppimisestä, kohta tulee kissa ;o)


      • alexndrea3
        viis! kirjoitti:

        Kulttuurista ja historiasta (tässä asiassa) viis, mutta tietysti olisi hyvä ottaa juuri kyseinen mies huomioon. Kuinka hän suhtautuu naisen kosintaan ja onko hänelle tosi tärkeätä, että hän eli mies kosii. Kaikille miehille ei suinkaan ole. Vaikka usein vielä on. Miksi miehen pitää kosia vain koska niin kuuluu tehdä, jos mies ei itse halua tai se on yhden tekevää kumpi kosii?

        Mutta kaikki naiset ei tietysti ole selvillä mihin kastiin se oma mies kuuluu...

        Mä uskoin mieheni kuuluvan siihen sakkiin jonka mielestä miehet kosii. Joten uskoin, että hän kosii kun on valmis. Jos ei kosi, niin ei ole vielä valmis ja mun on turha mennä silloin kosimaan. Ja kosihan se mies lopulta.

        Ainahan voi vihjailulla nopeuttaa miehen kosintaa? Vaikka miehet ei aina ymmärrä vihjeitä!
        Mutta jos haluat kosia, niin kosi!

        Aivan hyvin voi ainakin ottaa keskustelun ja sopia ,koska tahdotte kihlautua ?Tasaarvon nimissä .Itse kosin miestäni oli pahoin sairastunut syäpään ,eikä olisi tahtonut varmaan siinä tilanteessa kosia .Niimpä menimme naimisiin ja saimme kaksi tervettä lasta ja ikirakkautta ,tais olla molemmille hyvä ratkaisu siinä elämän tilanteessa ?Miehellä ei ollut yhtään hiuksia sytöstaattihoidon jälkeen ,oli minulle rakas ja arvot oikeita .Vaikka ei tiedetty miten käy terveyden .


      • Poison.
        Vahvat geenit kirjoitti:

        Onneksi historia toistaa itseään. Ei mene montaa kymmentä vuotta, kun tulee Euroopan ja Aasian laajuinen mullistus. Lähi-Itä saattaa liittyä myös kuvioihin.

        Ihmisten historiassa tämä on vakiintunut tapa. Heikot kulttuurit sulautuu vahvoihin. Naisten asema palautuu takaisin sinne uomiin, jonne se kuuluukin.

        Nauttikaa hiiret pöydällä hyppimisestä, kohta tulee kissa ;o)

        "Ihmisten historiassa tämä on vakiintunut tapa. Heikot kulttuurit sulautuu vahvoihin. Naisten asema palautuu takaisin sinne uomiin, jonne se kuuluukin."

        Kuuluukin? Sinusta on siis ihan ok, että 50% maailman väestöstä eläisi käytännössä ilman minkäänlaisia ihmisoikeuksia tai arvoa? Todella sairasta että Suomesta löytyy tällä tavalla ajattelevia ihmisiä. Mikäköhän siinä on, että yhteiskunnallisten olojen ja kulttuurien kehittyessä ("heikoissa kulttuureissa"?) ne ihmisoikeudetkin tuppaavat nousta, ja kaikista primitiivisimmissä oloissa (niissä ihailtavissa "vahvoissa kulttuureissa" jotka sinäkin tänne haluaisit?) naisella ei ole mitään arvoa? Mahtaa olla rankkaa sinulle sekin, että geenisi ovat tulleet puoliksi naiselta.


      • Täti-immeinen
        Vahvat geenit kirjoitti:

        Onneksi historia toistaa itseään. Ei mene montaa kymmentä vuotta, kun tulee Euroopan ja Aasian laajuinen mullistus. Lähi-Itä saattaa liittyä myös kuvioihin.

        Ihmisten historiassa tämä on vakiintunut tapa. Heikot kulttuurit sulautuu vahvoihin. Naisten asema palautuu takaisin sinne uomiin, jonne se kuuluukin.

        Nauttikaa hiiret pöydällä hyppimisestä, kohta tulee kissa ;o)

        Onnea yritykselle lisääntyä miesten kesken.


    • oppeliini

      Voit täydellisen hyvin sanoa vain että olisi hyvä aika laillistaa meidän suhde. Haluatko että pappi tekee sen vai piipahdettaisko maistraatissa.

      Tuossa sinä annat hänelle varan valita kuinka se tehdään. Hä voi aivan hyvin ehdottaa odotusaikaa jolloin sovitte sittä yhdessä ja sitten vain sen päädyttyä kipitätte avioon.

      • eilisiltana

        miestäni, ja hän sanoi hiljaa, että älä kosi. Kyllä näin jälkeenpäin harmittaa. Odota mieluummin...


      • Anna miehen olla mies
        eilisiltana kirjoitti:

        miestäni, ja hän sanoi hiljaa, että älä kosi. Kyllä näin jälkeenpäin harmittaa. Odota mieluummin...

        Nämä Lenita Airisto kloonit luulevat, ettei mies osaa ajatella omilla aivoillaan. Älä tee sitä virhettä, astut miehen varpaille. Ei sinun tarvitse selittää miehelle kuin pikkulapselle ehdoista ym. mitä tuo aiempi kirjoittaja lässytteli. Mies kosii kun aika koittaa.


      • Se ei pelaa joka pelkää
        eilisiltana kirjoitti:

        miestäni, ja hän sanoi hiljaa, että älä kosi. Kyllä näin jälkeenpäin harmittaa. Odota mieluummin...

        Kyllä se vaan niin on, että luuseriksi määritellään henkilö, joka ei edes yritä. Aina kannattaa yrittää. Jos näin ei olisi, kukaan ei koskaan kosisi ketään! - ei mies eikä nainen. Itse olen kosinut yhtä miestä. Ostin kihlasormuksenkin, joka hänellä (luultavasti) yhä on.

        Sain rukkaset. Ja elämä jatkui. Uusi rakkaus ilmestyi, kenties parempikin. Onnellisesti naimisissa.

        Nyt tämä rukkastenantaja vieläkin roikkuu perässäni. Sitä näyttää harmittavan huono päätöksensä. Minua ei harmita yhtään. Kun kysyin, sain vastauksen. Kuinka muuten olisin sen voinut saada? Vastauksen jälkeen tiesin, että elämänpolun on käännyttävä toiseen suuntaan. Ja se oli hyvä se.


      • Vahvat geenit
        Se ei pelaa joka pelkää kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on, että luuseriksi määritellään henkilö, joka ei edes yritä. Aina kannattaa yrittää. Jos näin ei olisi, kukaan ei koskaan kosisi ketään! - ei mies eikä nainen. Itse olen kosinut yhtä miestä. Ostin kihlasormuksenkin, joka hänellä (luultavasti) yhä on.

        Sain rukkaset. Ja elämä jatkui. Uusi rakkaus ilmestyi, kenties parempikin. Onnellisesti naimisissa.

        Nyt tämä rukkastenantaja vieläkin roikkuu perässäni. Sitä näyttää harmittavan huono päätöksensä. Minua ei harmita yhtään. Kun kysyin, sain vastauksen. Kuinka muuten olisin sen voinut saada? Vastauksen jälkeen tiesin, että elämänpolun on käännyttävä toiseen suuntaan. Ja se oli hyvä se.

        Kirjoituksestasi saa sen vaikutelman, ettet itsekään ole täysillä mukana.. Olet todennäköisesti juuri se mainitsemasi looser. Voit vetää tuota rooliasi, joku hissukka on napannut koukkuusi..

        Totuus kuitenkin on, sinun sydän on oikeasti edellisen luona. Oletko läheisriippuvainen?

        Parisuhde ei ole kulutushyödyke, joka poimitaan kuin kaupanhyllyltä ja heitetään pois kuin rikki mennyt lelu.

        Tulevaisuus näkymät avioliitossasi ovat seuraavat: Eroatte viimeistään 7 vuotta naimisissa oltuanne, todennäköisesti jo 3 vuoden kieppeillä..

        No, tuette sitä tilastoa, joka koruttomasti näyttää n.50% avioliittojen päättyvän eroon.


    • naiset on pahasta!

      menee maku koko hommasta.

      • nimim. liian innokas

        itse olen liialla innokkuudellani pilannut koko homman. kun ei yli 8 vuoden yhdessäolon jälkeen kosintaa alkanut kuulua, aloin ensin hienovaraisesti ja myöhemmin suorasukaisemminkin vihjailla siihen suuntaan. mistä mies tietysti hermostui täysin. joten turha tässä kai on enää odottaa kovinkaan romanttista kosintaa. meni maku, molemmilta.


      • mies?

        Mutta innokas mies on ihan ok? Näin se vaan taitaa vielä olla.


    • Tasa-arvoaaargh!

      Miten luulet lesbojen onnistuvan asiassa?? Ettekös te naiset ole jo ottaneet kaikki miehelle kuuluvat tavat omiksenne keneltäkään kysymättä??

      Munat kun vielä onnistutte kasvattamaan, niin hyvä tulee ;o)

    • hyvä tyttö

      voi miten ihanasti olet ajatellut, tottakai voit kosia, miehesi voi olla niin ujokin ettei itse "uskalla" vaikka toivooisikin niin..

      kertoo:
      tyttö joka ei ehtinyt kosia poikaystävää, toinen nainen vain tuli ja kosi leikillään boytsiani ja vei hänet, koska en ollut uskaltanut kosia, myöhemmin selvisi hänen halunneen minun kosia kun ei itse uskaltanut ja otti rohkeamman tytön :( no nyt minulla on kuitenkin ihanin poikaystävä ikinä :) ja kosin, häät ensi syyskuussa :)

      • tuo ero

        kosinnan viiveestä johtui! Hyvä kun tuo toinen nainne vei moisen idiootin.


      • Mies, eikä mekkotyttö

        Onnea! Kirjoituksestasi kuultaa läpi, ettei edellinen mies ollutkaan SE oikea sinulle.. Olisitte todennäköisesti eronneet..

        No, nykyinen tuleva ex-aviopuolisosi on onnellinen häistänne, hetken..

        Mutta, etköhän löydä taas sen OIKEAN ;o)


      • Maisa 24 vuotta
        tuo ero kirjoitti:

        kosinnan viiveestä johtui! Hyvä kun tuo toinen nainne vei moisen idiootin.

        Miten voit arvostella edellisen kirjoituksen perusteella hänen exäänsä?? Ethän ole edes tutustunut häneen. Niiiiiiiin tyypillistä vähälahjaisen kirjoittelua..


      • Poison.
        Mies, eikä mekkotyttö kirjoitti:

        Onnea! Kirjoituksestasi kuultaa läpi, ettei edellinen mies ollutkaan SE oikea sinulle.. Olisitte todennäköisesti eronneet..

        No, nykyinen tuleva ex-aviopuolisosi on onnellinen häistänne, hetken..

        Mutta, etköhän löydä taas sen OIKEAN ;o)

        ... ihmiset jotain kicksejä toisten kirjoittajien täysin asiattomasta ja aiheettomasta loukkaamisesta? Onko näillä ihmisillä itsellään niin paha olo, että sitä täytyy purkaa internetin keskustelupalstoilla toisiin? Muistutan, että jokaisen nimimerkin takana on oikea ajatteleva ja tunteva ihminen. Mikä motivaatio sinullakin on heitellä kommentteja "tuleva ex-aviopuolisosi" tai "Mutta, etköhän löydä taas sen OIKEAN"? Tunnetko kyseisen kirjoittajan henkilökohtaisesti? Omaatko jonkin sortin järjetöntä naisvihaa, ja koet siksi tarpeen kirjoittaa tuollaista? Onko oma suhde mennyt karille kun tyttöystävä löysi toisen, niin pitää käydä purkamassa kiukkuaan viattomiin ihmisiin ja vihjailla näiden olevan kevytkenkäisiä tapauksia jotka eivät kykene sitoutumaan?


      • tositarina?

        Siis ihan tuntematon tyttö tai joku tuttu/kaveri/ystävä kosii ja mies suostuu? Hyvin kummallista?? Ymmärtäisin, jos miehellä olisi ollut suhde kyseiseen naiseen. Ei vaikuta kovin hyvältä ja riittävältä syyltä mennä jonkun kanssa kihloihin (ja kenties naimisiinkin? Siis se, että toinen oli niin rohkea ja kosi? Ja jos nainenkin kosi vaan leikillään? Hänenkin oli vai pakko mennä kihloihin, kun mies suostuikin ja tosissaan?
        En usko kyllä tuota juttua!


      • Lobotomiaa sinulle
        Poison. kirjoitti:

        ... ihmiset jotain kicksejä toisten kirjoittajien täysin asiattomasta ja aiheettomasta loukkaamisesta? Onko näillä ihmisillä itsellään niin paha olo, että sitä täytyy purkaa internetin keskustelupalstoilla toisiin? Muistutan, että jokaisen nimimerkin takana on oikea ajatteleva ja tunteva ihminen. Mikä motivaatio sinullakin on heitellä kommentteja "tuleva ex-aviopuolisosi" tai "Mutta, etköhän löydä taas sen OIKEAN"? Tunnetko kyseisen kirjoittajan henkilökohtaisesti? Omaatko jonkin sortin järjetöntä naisvihaa, ja koet siksi tarpeen kirjoittaa tuollaista? Onko oma suhde mennyt karille kun tyttöystävä löysi toisen, niin pitää käydä purkamassa kiukkuaan viattomiin ihmisiin ja vihjailla näiden olevan kevytkenkäisiä tapauksia jotka eivät kykene sitoutumaan?

        Itse syyllistyt samaan helmasyntiin kuin edellinen kirjoittaja ;o)

        Onko miehesi "työmatkalla" sihteerinsä kera?..


      • Koko ketju
        tositarina? kirjoitti:

        Siis ihan tuntematon tyttö tai joku tuttu/kaveri/ystävä kosii ja mies suostuu? Hyvin kummallista?? Ymmärtäisin, jos miehellä olisi ollut suhde kyseiseen naiseen. Ei vaikuta kovin hyvältä ja riittävältä syyltä mennä jonkun kanssa kihloihin (ja kenties naimisiinkin? Siis se, että toinen oli niin rohkea ja kosi? Ja jos nainenkin kosi vaan leikillään? Hänenkin oli vai pakko mennä kihloihin, kun mies suostuikin ja tosissaan?
        En usko kyllä tuota juttua!

        Täällä kirjoittelee nämä vanhat piiat mielikuvitustensa tuotosta. Tyhjä elämä??


      • fgdfdföd
        Lobotomiaa sinulle kirjoitti:

        Itse syyllistyt samaan helmasyntiin kuin edellinen kirjoittaja ;o)

        Onko miehesi "työmatkalla" sihteerinsä kera?..

        Ja onko naisesi 'työmatkareissulla'jonkun miesrakastajan hoivissa välillä, ett näin...Ja niitä onneksi on paljon!!!


      • Poison.
        Lobotomiaa sinulle kirjoitti:

        Itse syyllistyt samaan helmasyntiin kuin edellinen kirjoittaja ;o)

        Onko miehesi "työmatkalla" sihteerinsä kera?..

        ... siksi kysynkin häneltä itseltään, huomaa kysymysmerkit.

        Miestä ei ole, enkä muutenkaan tuollaisista murehtisi turhan paljoa.


    • ludatzka

      Kosia voi nainenkin,näin tein itse ja ollaan onnellisesti naimisissa,ei muutakun kosimaan ja onnea..

      • muttapa

        Tosiaan, vastaanotto ei ollut oikein hyväksyvä eikä kyllä hylkääväkään. Ilmeisesti miehen kosinta on tulossa lähitulevaisuudessa, joten hyvä niinkin. Kunhan edistytään suhteessa, se on pääasia. Selvisin siitä oman kosintani epäonnistumisesta, mutta ilman sitä mies tuskin olisi vielä laittanut asiaa mietintäasteelle saatika toteuttamassa sitä. Aina ei pelkkä vihjailu riitä. Sitä paitsi pelkästään vihjaillessa itselle meinasi tulla pakkomielle työntää asiaa puheeseen melkein joka väliin. Hölmöä, mutta kun jotain niin haluaa niin minkäs teet.


    • sulle

      Mun kaveri kosi ja sai myöntävän vastauksen. Aikaisemmin mies ei halunnut naimisiin kun asiasta oli puhuttu. Kaverini olisi varautunut kielteiseenkin vastaukseen. Jota ei kuitenkaan tullut. Nyt he ovat olleet onnellisesti kolme vuotta naimisissa.

      Koska tunnet itsesi parhaiten niin mieti miten se vaikuttaa sinuun tai suhteeseenne, jos mies antaa pakit. Toivon mukaan niin ei käy, mutta voi käydä. Ja vaikka mies antaisi rukkaset niin se kosintasi voi tosiaan tuupata miestä kosimaan. Kuten tässä edellinen kirjoittaja kertoi.

    • Rva vm.67

      Älä arkipäivästä parisuhteen ihanuuksia! Tulet katumaan myöhemmin, mikäli hätäilet tyttö hyvä!

      Tulet vielä muistoissasi muistelemaan miehesi kanssa hänen oikea aikaista kosintaansa.

      Älä noteeraa näitä kaikentietäviä tiukkapipo feministejä, he kuolevat yksinäisinä peikkoina.

      Moni mies kirjoitti tälläkin palstalla niistä arvoista, joita ei kannata hukata.

      Minua kosittiin, tunne on vieläkin rinnassani.

      • niin sitten

        pitää varmaan lopettaa muunlainenkin oma-aloitteinen ajattelu. Palataan siis kaikki sinne nyrkin ja hellan väliin ;)


      • Rva vm.67
        niin sitten kirjoitti:

        pitää varmaan lopettaa muunlainenkin oma-aloitteinen ajattelu. Palataan siis kaikki sinne nyrkin ja hellan väliin ;)

        Tässä maassa elää ihan liiaksi teitä draama-kuningattaria! Kuka on hyväksynyt väkivallan ja alistamisen?? Arvot on ihan muualla..


      • sanonnat
        Rva vm.67 kirjoitti:

        Tässä maassa elää ihan liiaksi teitä draama-kuningattaria! Kuka on hyväksynyt väkivallan ja alistamisen?? Arvot on ihan muualla..

        on otettu kirjaimellisesti. Onpa arvot ihmisellä, jotta voi toisia ihmisiä luokitella...


      • tärkeä rooli?

        "Älä noteeraa näitä kaikentietäviä tiukkapipo feministejä, he kuolevat yksinäisinä peikkoina."

        Miten niin yksinäisenä? On paljon naisia, jotka ovat kosineet ja mies suostunut ja avioliitto voi olla ihan onnellinen. Ei kai se nyt hyvät hyssytkät sentään pelkästä kosinnasta ole kiinni! Jotkut naiset kyllä yliromantisoivat kosintaa... Sen pitäisi tapahtua tietyllä tavalla jne. Ja jos se ei mene niin kuin aina on haaveillut, niin voi sitä masennusta! Jos mies ei kosinut niin kosinta järjestetään vaikka myöhemmin jonkinnäköisenä näytelmänä (jopa sovitaan, että missä ja koska mies kosii ja millä tavalla) vaikka ollaan jo kihloissa. Onhan naisia joita ei ole varsinaisesti kosittu koskaan vaan naimisiin menosta on sovittu yhdessä. Ilman "perinteistä" kosintaa. Ja ihan hyvin on mennyt. Ikävä juttu jos parisuhteessa ei ole muita ihanuuksia kuin kosinta jota muistellaan sitten myöhemmin kaihoisasti arjen harmauden keskellä.


      • pohjakosketus-72

        Olen kosinut kummassakin parisuhteessani.
        Toisessa 3 toisessa 6 vuoden yhdessäolon jälkeen.
        Kummallakin kerralla "pääsin" kihloihin, ja organisoin sormusten oston.

        Turha on mitään ihanuuksia miltään taholta odottaa: Elämä on mätä omena, joka kannattaa nakata... Kiitoksena ystävällisyydestä muille on "ei mitään" tai "sontaa silmille".


    • solminen

      on yksi tärkeimpiä tapahtumia yksilön elämässä. Jos naisesta tuntuu, ettei tätä sopimusta voi miesystävänsä kanssa ottaa puheeksi, on koko suhteessa jotakin pielessä. Kysymys on kahden henkilön solmimasta sopimuksesta, jossa aloitteentekijänä voi ja saa olla kumpi tahansa. Koko avioliiton ajan tulee eteen erilaisia yhdessä päätettäviä asioita, jotka kuitenkin jomman kumman on ensin otettava puheeksi. Ei avioliiton ehdottaminen voi olla vain miehen oikeus tai velvollisuus.

      • Jebaz

        Avioliiton solmiminen OLI yksi tärkeimpiä hetkiä yksilön elämässä, nykyisin kertakäyttötavaraa.
        Nykyaikana avioliitto on lähinnä keskinäinen hyötysuhde, kestäen aikansa.
        Toisen osapuolen saayua haluamansa hyödyn, vaihdetaan seuraavan kulloisenkin halutun hyödykkeen tarjoajaan.

        Niille jotka elävät vielä vanhassa ajatusmallissa, elämä tulee raatelemaan pitkillä kynsillä orvaskettä ruvelle.


      • sinä
        Jebaz kirjoitti:

        Avioliiton solmiminen OLI yksi tärkeimpiä hetkiä yksilön elämässä, nykyisin kertakäyttötavaraa.
        Nykyaikana avioliitto on lähinnä keskinäinen hyötysuhde, kestäen aikansa.
        Toisen osapuolen saayua haluamansa hyödyn, vaihdetaan seuraavan kulloisenkin halutun hyödykkeen tarjoajaan.

        Niille jotka elävät vielä vanhassa ajatusmallissa, elämä tulee raatelemaan pitkillä kynsillä orvaskettä ruvelle.

        olet katkera!


      • ja-ke

        Niin, kahden ihmisen (liitto)sopimushan se on, varmaan on yhä niin että miehet pääsääntöisesti kosivat ja naiset suurelta osin hakevat myöhemmin eroa, (Taannoinen STT:n uutinen; "Suurin osa avioeroista on naisten vireillepanemia ja syynä ovat ns. "tunnesyyt") siinäpä sitä elämän kirjoa...sopimuksia tehdään ja niitä sanotaan irti kun "tuntuu siltä" Kuka näkee sen kaiken taaksen kätkeytyvän kivun ja tuskan kysyn vaan...Voi meitä, voi kansaamme, voi lapsiamme ja voi niitä jotka sen kaiken jälkeen menettivät otteensa elämästä..


      • on sopimus
        Jebaz kirjoitti:

        Avioliiton solmiminen OLI yksi tärkeimpiä hetkiä yksilön elämässä, nykyisin kertakäyttötavaraa.
        Nykyaikana avioliitto on lähinnä keskinäinen hyötysuhde, kestäen aikansa.
        Toisen osapuolen saayua haluamansa hyödyn, vaihdetaan seuraavan kulloisenkin halutun hyödykkeen tarjoajaan.

        Niille jotka elävät vielä vanhassa ajatusmallissa, elämä tulee raatelemaan pitkillä kynsillä orvaskettä ruvelle.

        Aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus toisiinsa nähden, lapset ovat automaattisesti yhteishuollossa, ei tarvita erikseen mitään isyyden selvityksiä, aviopuoliso ei voi myydä yhteisenä kotina käytettävää asuntoa ilman toisen suostumusta, vaikka sen yksin omistaisikin. Lisäksi aviopuoliso on oikeutettu saamaan eron sattuessa tasinkoa varakkaammalta sekä tasinkoa leskeksi jäätyään kuolipesältä, leskellä on myös oikeus perhe-eläkkeeseen. Tässä vain muutama juridinen seikka, johon avioliitto vaikuttaa. Joten on kyllä outo juttu, jos vain miehellä on oikeus tai velvollisuus ehdottaa tällaisen sopimuksen solmimista.


      • Jebaz
        sinä kirjoitti:

        olet katkera!

        Yhkäpä sinun tyttöreppana kannattaisi ottaa pulla pois suusta ja avata silmät...tai ehkä on parempi että jatkat ruususen unta koska älynlahjasi tuskin muuta kestävät.


    • Parenpi niin

      Joo mailma muuttuu mutta tässä asiassa monet miehet tykkää vanhasta perinteestä eli he kosii.Tokko tämä miehesi varmasti suostuu mutta se voi silti jäädä häntä jurppiin.

    • yön_tytär

      Minä olen henk.koht sitä mieltä, että vanhat tavat kunniaan. Mies kosii jos on kosiakseen.. Jos sitten naisella on kosimiskiire eikä mies mitään aio tehdä asialle, niin sitten meillä on yksi päivä joka neljäs vuosi. Ja rikastutaan ainakin hamekankaitten verran, jos ei häitä tulekaan. Eikös?

      Tosta olis ihan hyvä pitää kiinni, nii ei olis naisia jotka ruikuttas koko ajan sen kihlauksen ja naimisiinmenon perään..

    • sen tehnyt

      Ehdottomasti kun siltä tuntuu että haluat kosia miestäsi...niin tee se! täytyy sanoa että itse tein vuosi sitten niin ja vastaus oli kyllä ja vain vajaan vuoden seurustelun jälkeen. Olemme onnellisia ja oottelemme lähestyvää kihlamatkaa ja katsotaan kuka loppusilauksen sitten kosinnalle tekee ennenkuin hääkellot soi :)

      • Miehesi häipyy

        Miehesi oli pelkästään kohtelias, niin kuin muidenkien naisten jotka tänne kirjoittaa. Olette niin päällekäyviä, ettei miehenne osanneet sanoa ei, tai mietitään. No, ole huoleti, vaikka naimisiin asti pääset, eroatte joka tapauksessa 10v. sisään. Miehenne rohkastuu ja puhuu asiat halki. Tai ottaa rakastajattaren, jonka kanssa voi olla oma itsensä..


      • heheh!
        Miehesi häipyy kirjoitti:

        Miehesi oli pelkästään kohtelias, niin kuin muidenkien naisten jotka tänne kirjoittaa. Olette niin päällekäyviä, ettei miehenne osanneet sanoa ei, tai mietitään. No, ole huoleti, vaikka naimisiin asti pääset, eroatte joka tapauksessa 10v. sisään. Miehenne rohkastuu ja puhuu asiat halki. Tai ottaa rakastajattaren, jonka kanssa voi olla oma itsensä..

        Hahhah, onpa hauskoja juttuja...

        Kyllä on aika reppana mies jos nainen käy niin päälle, että ei osaa sanoa ei! Ja menee naimisiinkin saakka, kun ei uskalla sanoa ei... Uskaltaakohan sitä rakastajatartakaan ottaa...

        Mitä, jos mies oli ajatellut kosia piakkoin? Mutta nainen ehti ensiksi? Eli mies halusi naimisiin? Pelkästään senkö takia mies aikanaan eroaa tai on menemättä naimisiin, että nainen perskule ehti kosimaan ennen? Ei kosinta taida olla miehelle niin tärkeä kuin naiselle? Tuskin mies asiaa märehtii loppuelämänsä. Joku nainen ehkä voi voivotella vielä 20 vuoden päästä, kun mies kosi vaan kotisohvalla krapuloissaan...


      • ehkä...
        Miehesi häipyy kirjoitti:

        Miehesi oli pelkästään kohtelias, niin kuin muidenkien naisten jotka tänne kirjoittaa. Olette niin päällekäyviä, ettei miehenne osanneet sanoa ei, tai mietitään. No, ole huoleti, vaikka naimisiin asti pääset, eroatte joka tapauksessa 10v. sisään. Miehenne rohkastuu ja puhuu asiat halki. Tai ottaa rakastajattaren, jonka kanssa voi olla oma itsensä..

        Nainenkin voi häipyä, jos sellainen mies kosii jonka kanssa ei halua/halunnut naimisiin... Tai ei halua kenenkään kanssa. Ei välitä avioliitosta.

        Kyse on siitä haluaako toinen naimisiin vai ei. Sitten se kosinta voi tuntua painostukselta tietenkin, jos ei halua.


    • varmaan?

      Nää on pakko olla suurinosa provoja... No hauskahan näitä on lukea. Tai sitten olen femakko tai eri planeetalta... Heheh...

      • Pakko myöntää

        Parhaat keskustelut tulee, kun vähän karrikoi ja sohaisee ampiaispesään ;o)

        Muutaman viestin lähetin sillä idealla, pakko tunnustaa..

        Moni lukee viestejä kuin raamattua, Hei! Tämä on elämää!! Jokainen terveellä itsetunnolla varustettu kyllä tekee päätöksensä muuta kautta kuin suomi24:n keskustelupalstan avulla.


    • -varmatieto-

      nainenkin kosia ja molemmat saa myös erota,ettei tarvii täällä kysellä,sitten kun se on ajankohtaista.

    • Herra nro 47

      Kyllä nainenkin voi kosia, jos siltä tuntuu. Päätös on sinun. Jos kerran olet ollut miehen kanssa jo vuoden verran, niin varmaan tiedät jo jotain hänen ajatuksistaan ja suhtautumisestaan asiaa. Voisit ensin varovasti tunnustella asiaa vaikka ohimennen jossain sivulauseessa ja päättää sitten mitä teet. :)

    • Äijä24

      Mikä estäisi kosimasta? Miksi juuri miehen pitäisi kosia? Sama se on kumpi kosii.

      Itse pitäisin kovasti jos oma neito kosisi.

    • jorma 25cm

      ja höpön höpön sun juttujas.

    • tyttönen86vm

      oma poikaystini on ainakin joskus sanonut, ettei hän haluaisi minun kosivan, vaan että hän haluaa itse kosia, koska kokee sen miehen asiaksi, mielestäni se on ok, enkä kyllä itse voisi kuvitellakkaan kosivani miestä... vaan miehen täytyy kosia mua, mä olen se helmi ja ykkönen jota täytyy pyytää polvillansa... mutta ei kai se paha asia ole vaikka nainen kosisi...? ihan oman mielen mukaan! ja onnea sinulle!
      with luv. Sistah

    • kastepisara

      Voit kosia ehdottomasti. Saatat helpottaa miehesi oloa jos ratkaisevan kysymyksen teetkin juuri sinä. Ehkäpä miehesi odottaa sitä. Eli rohkeasti vaan:ole ennakkoluuloton, pää pystyssä ja näytä, että ei aina tarvitse välttämättä kangistua vanhoihin kaavoihin...ja jäädä odottamaan, että mies tekee aloitteen...

    • ampianen

      Voi kosia jos on rohkeutta ja mies on ujo, tai ei saa sanotuksi.

    • murderi

      Tosi kaunis idea kosia tuolla reissulla. Minä sanon että go for it!

      Itse kosin poikaystävääni ja hän suostui. Ja myöhemmin juteltiin asiasta, että veinkö törkeästi hänen "tehtävänsä", niin en kuulemma. Tein vain sen mikä tuntui siihen hetkeen kaikkein parhaimmalta. Sormustakaan ei löytynyt, kun se tuli niin extempore, mutta tältä ompelevalta goottitytöltä löytyi kauniin violettia satiininauhaa, minkä solmin hänen vasempaan nimettömään. Kaverit haukkui myöhemmin yltiöromanttiseksi :D

      Ystävät ja perhe kyllä ihmetteli meidän nopeutta, kun kerettiin seurustelemaan vasta pari kuukautta ennen kihlausta, mutta minkäs mahdat, kun tunnistat sen oikean välittömästi.

      Meillä on myös suunnitelmissa ottaa samanlaiset tatuoinnit tekstillä "soulmate". Ottakaa muuten kantaa tähän! Kiva kuulla ihmisten mielipiteitä samanlaisista tatuoinneista ;)

    • rakas.

      pyysin miestä kihloihin, ostamaan yhteistä asuntoa, hankkimaan lapsia (3 saatiin aikaiseksi), pyysin häntä rakentamaan ja hän rakensi. hän kosi, en innostunut. kului 15v. kosin, hän suostui. olemme olleet yhdessä 22 vuotta. onko sillä merkitystä kumpi kosii? mieheni on ihana, turvallinen, reilu ja luotettava en hänestä luopuisi.

    • Anonyymi

      Miehänä sanon että kuulostaa niin ihanalta että voiko edes olla totta..

    • Anonyymi

      Voi nainenkin kosia.

      Mä olisin ollut ihastunut jos joku mun existä olis tehnyt sen, mutta ne oli kaikki niitä perässä vedettäviä.

    • Anonyymi

      Jooo

    • Anonyymi

      Voi, totta kai. Jos kosiminen vähänkin tuntuu hyvältä sinulle niin älä turhaan pelkää. Uskon, että olet aistinut hänessä sitä tunteiden paloa, joka yhdistää teitä.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe